open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/1675/19
Моніторити
emblem
Справа № 916/1675/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /15.05.2020/ Касаційний господарський суд Постанова /06.04.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /18.12.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /05.12.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.11.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /21.10.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /17.10.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /29.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /03.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /18.06.2019/ Господарський суд Одеської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" грудня 2019 р.

м. Одеса

Справа № 916/1675/19

Господарський суд Одеської області у складі: головуючий суддя Мостепаненко Ю.І., судді: Лічман Л.В., Д`яченко Т.Г.,

секретар судового засідання Тіщенко Д.І.,

за участю представників сторін:

від позивача – Піндюр Т.С. (довіреність № 31-15-0.6-62/62-19 від 02.01.19р.) ;

від відповідача – Нєнов І.І. (ордер ОД № 519230 від 29.07.19р.);

від третьої особи – не з`явився.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/1675/19

за позовом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65107, м. Одеса, вул. Канатна, буд.83, код ЄДРПОУ 39765871)

до відповідача приватного підприємства „Кайман-К” (67600, Одеська область, м. Біляївка, вул. Костіна, буд. 5/1, код ЄДРПОУ 33357122)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 )

про стягнення 20 264, 24 грн.

В С Т А Н О В И В:

14.06.2019р. Головне управління Держгеокадастру в Одеській області звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до приватного підприємства „Кайман-К”, в якій просило суд стягнути з відповідача шкоду, заподіяну внаслідок використання земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням у розмірі 20 264,24 грн., а також суму судових витрат.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.06.2019р. позовну заяву Головного управління Держгеокадастру в Одеській області залишено без руху, на підставі ст.174 ГПК України, встановлено позивачу семиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.

03.07.2019р. до Господарського суду Одеської області від Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшла заява про усунення недоліків (вх. № 2-3134/19), згідно якої позивач, на виконання вимог вищевказаної ухвали суду, такі недоліки усунув.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 03.07.2019р. відкрито провадження у справі № 916/1675/19 за правилами спрощеного позовного провадження, із призначенням справи для розгляду по суті на 29 липня 2019р. о 16 год. 00 хв.

19.07.2019р. до Господарського суду Одеської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№ 14456/19), відповідно до якого останній просить суд відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначає, що:

- земельна ділянка за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, площею 3,2503 га, яка використовується відповідачем у господарській діяльності, належить на праві приватної власності ОСОБА_1 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку ОД №75225, на якій ПП „Кайман-К” здійснює свою господарську діяльність, згідно спеціального дозволу на користування надрами виданого Державною службою геології та надр України №6292 та вважає, оскільки власником земельної ділянки є ОСОБА_1 , яка є фізичною особою і має право на самостійне звернення до суду з такими позовними вимогами, які заявлені позивачем по даній справі, у разі завдання шкоди внаслідок користування ПП «Кайман-К» її земельною ділянкою, ГУ Держгеокадастру в Одеській області не є належним позивачем у цій справі, оскільки йому жодним чином не завдано шкоди;

- наданий позивачем акт обстеження земельної ділянки від 05.11.2018р. складений у відсутності законного користувача земельної ділянки, а саме - відповідача. Про таке обстеження державні інспектори, які проводили обстеження, або сам позивач, відповідачу не повідомляли. Акт не відповідає обставинам справи, оскільки, таким актом здійснено обстеження земельної ділянки, до якої відповідач жодним чином не має відношення, а саме у даному акті невірно зазначено кадастровий номер земельної ділянки та її площа.

В судовому засіданні 29.07.2019р. постановлено протокольну ухвалу, якою оголошено перерву в судовому засіданні до 29.08.2019р. о 10:00.

06.08.2019р. до Господарського суду Одеської області від позивача надійшла відповідь на відзив (вх.№ 15608/19), відповідно до якого зазначає, що згідно частини 7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільно зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. №963, розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, таким чином позивач зазначає, що Головне управління має повноваження на пред`явлення даного позову. Також, позивач зазначає, що факт використання земельної ділянки не за цільовим призначенням зафіксовано актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом – земельною ділянкою від 29.01.2019р. № 1002-ДК/0023По/08/01/-19, протокол про адміністративне правопорушення від 07.02.2019р. №1002-ДК/0023По/08/01/-19, постанова про накладення адміністративного стягнення від 08.02.2019р. №1002-ДК/0023По/08/01/-19, які не оскаржені у визначеному законом порядку, на підставі вказаних матеріалів перевірки і здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки не за цільовим призначенням, який є предметом справи.

22.08.2019р. до Господарського суду Одеської області від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (вх.№ 16887/19).

29.08.2019р. до Господарського суду Одеської області від позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів (вх.№ 17337/19).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 29.08.2019р. призначено справу №916/1675/19 до розгляду за правилами загального позовного провадження, замінивши засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням, із призначенням останнього на 19.09.2019 р. о 11:00.

12.09.2019р. до Господарського суду Одеської області від відповідача надійшло клопотання про приєднання письмових доказів до справи (вх.№ 18459/19)

19.09.2019р. до Господарського суду Одеської області від позивача надійшло клопотання про приєднання доказів до справи (вх.№19069/19) та письмові пояснення по справі (вх.№ 19070/19).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 19.09.2019р. залучено ОСОБА_1 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, та відкладено підготовче засідання на "17" жовтня 2019 р. о 12:30.

25.09.2019р. до Господарського суду Одеської області від позивача надійшло клопотання про приєднання доказів до справи (вх.№ 19549/19)

08.10.2019р. до Господарського суду Одеської області від третьої особи надійшли письмові пояснення щодо позову (вх.№20633/19), відповідно до яких остання зазначає, що державними інспекторами Держгеокадастру правильно встановлено, що земельна ділянка за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, площею 3,2503 га, яка використовується відповідачем у господарській діяльності, належить на праві приватної власності третій особі на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку ОД № 75225, відповідач є користувачем даної земельної ділянки, згідно договору оренди землі від 17.02.2017р., та на законних підставах здійснює роботи по видобутку піску, який відноситься до корисних копалин місцевого значення, згідно спеціального дозволу на користування надрами №6292, виданого Державною службою геології та надр України 08.11.2018р., та внаслідок використання ПП „Кайман-К” земельної ділянки третій особі ніякої матеріальної шкоди не завдано. Також, на думку третьої особи, з позовної заяви та доданих до неї документів не вбачається, що внаслідок нецільового використання земельної ділянки майнову шкоду завдано позивачу, державі або територіальній громаді.

При цьому, третя особа зазначає, що не зверталась до Держгеокадастру чи до будь-яких органів державної влади та жодних претензій до відповідача не має.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 17.10.2019р. призначено справу №916/1675/19 до колегіального розгляду.

Відповідно до протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 17.10.2019р., справу №916/1675/19 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Мостепаненко Ю.І., судді Д`яченко Т.Г. та Желєзна С.П.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 21.10.2019р. зазначеною колегією суддів прийнято до колегіального розгляду справи №916/1675/19, розгляд справи почато спочатку та призначено підготовче засідання на "07" листопада 2019 р. о 11:30.

21.10.2019р. до Господарського суду Одеської області від позивача надійшли письмові пояснення по справі (вх.№21535/19)

Розпорядженням керівника апарату суду №482 від 07.11.2019р., приймаючи до уваги перебування члена колегії судді Желєзної С.П. з 29.10.2019р. на лікарняному, призначено повторний автоматичний розподіл справи №916/1675/19 для внесення змін до складу колегії суддів.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматичного розподілу судової справи між суддями від 07.11.2019р., справу №916/1675/19 передано на розгляд наступному складу суду: головуючий суддя Мостепаненко Ю.І., судді Лічман Л.В. та Д`яченко Т.Г.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.11.2019р. зазначеною колегію суддів прийнято до колегіального розгляду справу №916/1675/19; розгляд справи почато спочатку та призначено підготовче засідання на "05" грудня 2019 р. о 14:30.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 05.12.2019р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті в засіданні суду на "18" грудня 2019 р. о 10:00.

В судовому засіданні 18.12.2019р.:

- представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, просив суд їх задовольнити;

- представник відповідача проти позову заперечував, просив суд відмовити в його задоволенні.

В судове засідання 18.12.2019р. представник третьої особи не з`явився, про дату, місце та час повідомлений належним чином, що підтверджується наявною в матеріалах справи розпискою від 05.12.2019р.

В судовому засіданні 18.12.2019р. було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ОД №075225 від 23.07.2004р. виданого Харченко Любові Олександрівні - на підставі розпорядження Біляївської райдержадміністрації Одеської області від 19.07.2004р. №535/2004, вона є власником земельної ділянки площею 3,25 га, що розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, з цільовим призначенням земельної ділянки – ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-5103967902017 від 27.01.2017р., ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка, площею 3,2503 га кадастровий номер:5121085600:01:001:0356; місце розташування: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада; цільове призначення: А.01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

17.07.2017р. між ОСОБА_1 (орендодавець) та ПП “Кайман-К” (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер №5121085600:01:001:0356 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (вирощування сільськогосподарських культур), яка знаходиться за адресою: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада (за межами населеного пункту).

Згідно п. п.2, 7 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,25 га, у тому числі рілля 3,25 га. Договір укладено на 10 років 2017-2027 роки.

Відповідно до п. 28 договору, орендар зобов`язаний, зокрема, використовувати землю відповідно до її цільового призначення та умов цього договору.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права – 17.07.2017р., зареєстровано право оренди земельної ділянки зі строком дії до 17.02.2027р. за орендарем - ПП “Кайман-К” на земельну ділянку кадастровий номер №5121085600:01:001:0356 сільськогосподарського призначення, площею 3,2503 га, - на підставі договору оренди від 17.07.2017р.,

Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 05.11.2018р. № 1002-ДК “Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності” - відповідно до Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель”, “Про охорону земель”, Положення про Головне управління Держгеокадастру, - на підставі листа Військової прокуратури Одеського гарнізону Південного регіону України № 6172вих.18 від 05.11.2018(вх. № 10-8862/0/1-18 від 05.11.2018) – наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання земельних ділянок, які розташовані на території Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту), зокрема, земельної ділянки з кадастровим номером: 5121085600:01:001:0356.

05.11.2018р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складений акт обстеження земельної ділянки №1002-ДК/1166/АО/10/01-18, що розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, в тому числі, кадастровий номер 5121085600:01:001:0366. В акті зазначено, що загальна площа земельної ділянки – 3,250 га, форма власності:– приватна, перебуває в оренді ПП “Кайман-К”; категорія земель – землі сільськогосподарського призначення; цільове призначення земель – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Результати обстеження встановлено, що доступ по обстежуваній земельної ділянки здійснюється через пропускний пункт з ваговим комплексом та шлагбаумом, на земельній ділянці відсутній родючий шар ґрунту, будь-яка рослинність відсутня. Фактично на земельній ділянці наявні сліди видобутку корисних копалин (піску). На частині земельної ділянки розташована спеціальна техніка, а саме: екскаватори Volvo UСЕС240СК00110492 та Hyundai ННКНZ810HD0000659), в ковшах яких наявні сліди піску. Земельна ділянка не використовуються за цільовим призначенням.

29.01.2019р. Управлінням контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом – земельної ділянки №1002-ДК/25/АП/09/01/-19, які розташовані на території Біляївського району Одеської області, в тому числі, з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356. В результаті перевірки встановлено, зокрема, наступне:

- земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 площею 3,2503 га належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_1 , цільове призначення земельної ділянки: А.01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, 17.02.2017 року між гр. ОСОБА_1 та ПП “Кайман-К”- (ЄДРПОУ 33357122) укладений договір оренди землі строком до 17.02.2027 року. Номер запису про інше речове право: 19068873;

- в ході проведення обстеження державними інспекторами (акт обстеження №1002-ДК/116/АО10/01-18) земельної ділянки виявлено ознаки видобуванням корисних копалин (піску) відкритим способом. На земельній ділянці розташована спеціальна техніка: екскаватор Volvo (UСЕС240СК00110492), який - відповідно до листа Головного Управління Держпродспоживслужби в Одеській області від 15.11.2018 року за № 9982/08/22 - зареєстрований за гр. ОСОБА_2 та екскаватор Hyundai (ННКНZ810HD0000659), який зареєстрований за ПП “Кайман-К” (ЄДРПОУ 33357122)- керівник ОСОБА_3 . У ківшах вказаних екскаваторів виявлено сліди піску. Земельна ділянка не використовується для сільськогосподарських потреб, що свідчить про її використання не за цільовим призначенням;

- директору ПП “Кайман-К” ОСОБА_3 було направлено повідомлення від 14.11.2018 № 1002-ДК/0422/04/01/-18 р. про виклик для надання пояснень, у зв`язку з виявленим порушенням земельного законодавства щодо підстав використання земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356;

- 22.01.2019 року (вх. №28-149/0/1-19) до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшло пояснення від керівника ПП “Кайман” Прокопенка В.О., з якого вбачається, що після укладення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 5121085600:01:001:0356 було виявлено, що вона відпрацьована (коли саме та в який проміжок часу йому не відомо) та знаходиться в межах координат спеціального дозволу на користування надрами. На теперішній час ПП “Кайман-К” займається рекультивацією зазначеної земельної ділянки з метою повноцінного її використання в подальшому, проте робочий проект землеустрою з рекультивації порушених земель передбачений ЗУ “Про землеустрій” керівником ПП “Кайман-К” надано не було;

- за результатами геодезичної зйомки, яка виконана Одеською регіональною філією ДП “Центр державного земельного кадастру” від 15.11.2018 за № 33-05/3144 встановлено, що родючий шар ґрунту відсутній на частині обстежуваної земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 на площі 1,9068 га із загальних 3,2503 га;

- згідно інформації, яка міститься на офіційному сайті ДНВП “Геоінформ України”, приватному підприємству “Кайман-К” 08.11.2018р. видано спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування корисних копалин) за №6292 на території Одеської області Біляївського району, 0,5 км на північний захід від м. Біляївка, 3,2 км на схід від с. Яськи. Земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 входить в межі географічних координат зазначеного дозволу;

- головним управління Держгеокадастру в Одеській області дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 ПП “Кайман-К” (код ЄДРПОУ 33357122) не видавався;

- враховуючи, що видобування корисних копалин на земельній ділянці здійснюється протягом тривалого часу, в ході проведеної перевірки встановити ким і коли було знято родючий шар грунту з вказаної ділянки не виявилось можливим.

- з урахуванням вказаної інформації, в діях керівника ПП “Кайман-К” ОСОБА_3 вбачаються ознаки адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП – використання земельної ділянки кадастровий номер 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням на площі 1, 9068га.

07.02.2019р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складено протокол про адміністративне правопорушення № 1002-ДК/0031П/07/01-19, згідно з яким встановлено, що в діях ПП “Кайман-К” в особі керівника Прокопенка Володимира Олександровича, вбачаються порушення законодавства України, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП – використання земельної ділянки не за цільовим призначенням. Правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки), що підтверджується розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання частини земельної ділянки площею 1, 9068га з кадастровим номером – 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням ПП “Кайман-К”, яка розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області в сумі 20 264,24 грн.

08.02.2019р. постановою про накладення адміністративного стягнення №1002-ДК/0023По/08/01/-19 встановлено, що керівником ПП “Кайман-К” Прокопенко Володимиром Олександровичем порушено норми п.п. «ґ» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України внаслідок нецільового використання частини земельної ділянки з кадастровим номером – 5121085600:01:001:0356 площею 1, 9068га. Порушенням внаслідок нецільового використання земельної ділянки заподіяно матеріальну шкоду на суму 20264,24 грн., яка розрахована відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою КМУ від 25.07.2007р. за №963. Даною постановою визнано керівника ПП “Кайман-К” Прокопенка Володимира Олександровича винним у вчинені адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

Враховуючи, що шкоду, заподіяну ПП “Кайман” внаслідок використання частини земельної ділянки за кадастровим номером: 5121085600:01:001:0356 площею 1,9068 га не за цільовим призначенням, не відшкодовано, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області і звернулось до Господарського суду Одеської області з даним позовом, в якому просить стягнути з ПП „Кайман-К” 20 264,24 грн. шкоди - на підставі ст. 1166 ЦКУ.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно із ч.ч.1,2 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права і інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відповідно до п. 8 ч. 2 ст. 16 ЦК України, ч. 2 ст. 20 ГК України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Відповідно до ст. 1 Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель” визначено, що невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень)

Згідно п. ґ, ч.1 ст. 211 Земельного Кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність за порушення земельного законодавства у вигляді невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, а також її органи на місцях, а саме Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, яке в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію повноважень Держгеокадастру на території Одеської області.

Згідно з п. 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Зокрема, відповідно до Положення, затвердженого наказом Держгеокадастру №308 від 17.11.2016р. ГУ Держгеокадастру в Одеській області, є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та ї підпорядковане. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Одеської області ( п.3 Положення). Відповідно до покладених на нього завдань управління, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладення цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів щодо її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Згідно зі ст. 20 Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Необхідно зауважити, що згідно зі ст. 5 Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель” державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

При цьому, відповідно до ст. 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом як проведення перевірок, так і розгляду звернень юридичних і фізичних осіб. Таким чином, заяви власників або землекористувачів не є єдиною підставою для проведення перевірки.

Враховуючи вищеприведене, суд зазначає, що позивач наділений повноваженнями щодо перевірки додержанням суб`єктами господарювання, в тому числі, і орендаторами земельних ділянок, що знаходяться у приватній власності, вимог законодавства про охорону земель та має право звертатись до вказаних осіб із позовами про стягнення шкоди, заподіяної правопорушенням у зазначеній сфері, зокрема, використанням земельних ділянок не за цільовим призначенням.

Згідно ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно зі ст. 56 Закону України „Про охорону земель” юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначені у ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Для настання деліктної відповідальності необхідна наявність складу цивільного правопорушення, а саме: вина особи, яка заподіяла шкоду; протиправна поведінка заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача. Відсутність одного з елементів складу цивільного правопорушення, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за заподіяну шкоду, оскільки його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення. На позивача покладається обов`язок довести наявність збитків, протиправність поведінки заподіювача збитків та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяними збитками. В свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні збитків.

Таким чином, виходячи із змісту наведених норм законодавства, до предмету дослідження у даному спорі входить встановлення факту наявності або відсутності у діях ПП “Кайман-К” елементів цивільного правопорушення.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. При цьому, згідно ст.126 цього Кодексу право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Як встановлено матеріалами справи, згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ОД №075225 від 23.07.2004р. ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 3,25 га, що розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, з цільовим призначенням земельної ділянки – ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-5103967902017 від 27.01.2017р., ОСОБА_1 на праві приватної власності належить земельна ділянка, площею 3,2503 га кадастровий номер:5121085600:01:001:0356; місце розташування: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада; цільове призначення: А.01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення; вид використання земельної ділянки: ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

17.07.2017р. між ОСОБА_1 (орендодавець) та ПП “Кайман-К” (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер №5121085600:01:001:0356 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (вирощування сільськогосподарських культур), яка знаходиться за адресою: Одеська область, Біляївський район, Яськівська сільська рада (за межами населеного пункту).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права – 17.07.2017р., зареєстровано право оренди земельної ділянки зі строком дії до 17.02.2027р. за орендарем - ПП “Кайман-К” на земельну ділянку кадастровий номер №5121085600:01:001:0356 сільськогосподарського призначення, площею 3,2503 га, - на підставі договору оренди від 17.07.2017р.

Отже, за ПП “Кайман-К” - у відповідності до положень чинного законодавства - належним чином зареєстровано право користування земельною ділянкою за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356.

Як вбачається з матеріалів справи, наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 05.11.2018р. № 1002-ДК “Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності” - відповідно до Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель”, “Про охорону земель”, Положення про Головне управління Держгеокадастру, - на підставі листа Військової прокуратури Одеського гарнізону Південного регіону України № 6172вих.18 від 05.11.2018(вх. № 10-8862/0/1-18 від 05.11.2018) – наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання земельних ділянок, які розташовані на території Біляївського району Одеської області (за межами населеного пункту), зокрема, земельної ділянки з кадастровим номером: 5121085600:01:001:0356.

05.11.2018р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складений акт обстеження земельної ділянки №1002-ДК/1166/АО/10/01-18, що розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, в тому числі, кадастровий номер 5121085600:01:001:0366. В акті зазначено, що загальна площа земельної ділянки – 3,250 га, форма власності:– приватна, перебуває в оренді ПП “Кайман-К”; категорія земель – землі сільськогосподарського призначення; цільове призначення земель – для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Результати обстеження встановлено, що, фактично, на земельній ділянці наявні сліди видобутку корисних копалин (піску). Земельна ділянка не використовуються за цільовим призначенням.

29.01.2019р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом – земельної ділянки №1002-ДК/25/АП/09/01/-19, які розташовані на території Біляївського району Одеської області, в тому числі, з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356. В результаті перевірки встановлено, зокрема, наступне:

- земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 площею 3,2503 га належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_1 , цільове призначення земельної ділянки: А.01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, 17.02.2017 року між гр. ОСОБА_1 та ПП “Кайман-К”- (ЄДРПОУ 33357122) укладений договір оренди землі строком до 17.02.2027 року. Номер запису про інше речове право: 19068873;

- в ході проведення обстеження державними інспекторами (акт обстеження №1002-ДК/116/АО10/01-18) земельної ділянки виявлено ознаки видобуванням корисних копалин (піску) відкритим способом. Земельна ділянка не використовується для сільськогосподарських потреб, що свідчить про її використання не за цільовим призначенням;

- за результатами геодезичної зйомки, яка виконана Одеською регіональною філією ДП “Центр державного земельного кадастру” від 15.11.2018 за № 33-05/3144 встановлено, що родючий шар ґрунту відсутній на частині обстежуваної земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 на площі 1,9068 га із загальних 3,2503 га;

- згідно інформації, яка міститься на офіційному сайті ДНВП “Геоінформ України”, приватному підприємству “Кайман-К” 08.11.2018р. видано спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування корисних копалин) за №6292 на території Одеської області Біляївського району, 0,5 км на північний захід від м. Біляївка, 3,2 км на схід від с. Яськи. Земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 входить в межі географічних координат зазначеного дозволу;

- з урахуванням вказаної інформації, в діях керівника ПП “Кайман-К” ОСОБА_3 вбачаються ознаки адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП – використання земельної ділянки кадастровий номер 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням на площі 1, 9068га.

07.02.2019р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру в Одеській області складено протокол про адміністративне правопорушення № 1002-ДК/0031П/07/01-19, згідно з яким встановлено, що в діях ПП “Кайман-К” в особі керівника Прокопенка Володимира Олександровича, вбачаються порушення законодавства України, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП – використання земельної ділянки не за цільовим призначенням. Правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду (збитки), що підтверджується розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання частини земельної ділянки площею 1, 9068га з кадастровим номером – 5121085600:01:001:0356 не за цільовим призначенням ПП “Кайман-К”, яка розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області в сумі 20 264,24 грн.

08.02.2019р. постановою про накладення адміністративного стягнення №1002-ДК/0023По/08/01/-19 встановлено, що керівником ПП “Кайман-К” Прокопенко Володимиром Олександровичем порушено норми п.п. «ґ» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України внаслідок нецільового використання частини земельної ділянки з кадастровим номером – 5121085600:01:001:0356 площею 1, 9068га. Порушенням внаслідок нецільового використання земельної ділянки заподіяно матеріальну шкоду на суму 20264,24 грн., яка розрахована відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою КМУ від 25.07.2007р. за №963. Даною постановою визнано керівника ПП “Кайман-К” Прокопенка Володимира Олександровича винним у вчинені адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 510 грн.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суб`єкт господарювання має право звернутися до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду щодо оскарження рішень органів державного нагляду (контролю). У разі надходження такого звернення суб`єкта господарювання відповідний центральний орган виконавчої влади зобов`язаний розглянути його в установленому законом порядку.

Господарський суд зазначає про відсутність в матеріалах справи доказів на підтвердження оскарження ПП «Кайман-К» рішень та дій ГУ Держгеокадастру в Одеській області під час проведення перевірки дотримання відповідачем вимог земельного законодавства. Більш-того, матеріали справи не містять доказів на підтвердження оскарження постанови №1002-ДК/0023По/08/01/-19 від 08.02.2019р. про накладення на керівника ПП «Кайман-К» адміністративного стягнення.

З огляду на зазначене, суд вважає необґрунтованими посилання відповідача, викладені у відзиві на позов, стосовно неналежності доказу у даній справі - акту обстеження земельної ділянки від 05.11.2018р. №1002-ДК/1166/170/10/01-18.

Викладене дозволяє господарському суду дійти висновку про наявність правових підстав для врахування під час вирішення даного спору складених ГУ Держгеокадастру в Одеській області документів.

При цьому, в процесі розгляду справи відповідачем не заперечувався факт використання ПП “Кайман-К” земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 в своїй господарській діяльності для видобуванням піску, про що також зазначено в заявах по суті справи.

Таким чином, господарський суд доходить висновку про необхідність при вирішенні даного спору, встановити наявність або відсутність протиправної поведінки у діях відповідача.

В матеріалах справи наявний лист №108 від 14.02.2018р. сільського голови Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області Курко В.Ф., відповідно до якого вбачається, що земельна ділянка за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 розташована на території Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області, де в 1960-1965 р. була проведена геологічна розвідка земель, за результатами якої були виявлені запаси піску та піщано-галькової породи. Оскільки верхній шар ґрунту вказаної земельної ділянки, так само і поряд розташованих земельних ділянок, був практично піщаним, тому з 2002 року на даній території існує піщаний кар`єр, згідно розробленої документації “Робочий проект розробки Біляївського родовища пісків та піщано-галечних порід”.

Також, матеріалами справи встановлено, що Державною службою геології та надр України 08.11.2018 р. - на підставі наказу 31.10.2018р. № 409 (надання) - видано ПП “Кайман-К” спеціальний дозвіл на користування надрами реєстраційний номер 6292, строком дії на 20 років.

Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011р. № 615.

Відповідно до п. 2 зазначеного Порядку (в редакції, чинній на момент видачі дозволу № 6292 від 08.11.2018.р ) дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно п.п. 3, 4, 5, 7 Порядку, на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл. Використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, здійснюється надрокористувачами у порядку, встановленому законодавством. Дозвіл на видобування корисних копалин (промислову розробку їх родовищ) надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин ДКЗ за умови подальшого затвердження нею таких запасів. Дозволи надаються, в тому числі, на такий вид користування надрами, як видобування корисних копалин. Дозвіл надається на строк, визначений заявником, але не більш як на 20 років - на видобування корисних копалин;

Відповідно до п.9 зазначеного Порядку, надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з: Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення; Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Згідно п. 12 Порядку, дозвіл надається надрокористувачеві, а робочий примірник дозволу разом з відповідними документами зберігається в органі з питань надання дозволу.

У дозволі зазначаються: реєстраційний номер і дата видачі; підстави для надання дозволу; вид користування надрами; відомості про ділянку надр, що надається у користування, із зазначенням її назви, місцезнаходження, координат, площі та у разі потреби обмежень щодо глибини використання; вид корисної копалини відповідно до переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 р. N 827 (ЗП України, 1995 р., N 2, ст. 42; Офіційний вісник України, 2005 р., N 33, ст. 1991), її запаси на час надання дозволу; найменування органу, який затвердив (апробував) запаси корисної копалини, дата складення і номер протоколу (для дозволів на видобування корисних копалин); мета користування надрами (у дозволі як мету користування надрами може бути зазначено виконання інвестиційних проектів); джерело фінансування робіт; особливі умови; відомості про власника дозволу (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи, прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця (у дозволі, наданому фізичним особам, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті, зазначається серія та номер паспорта); відомості про погодження надання дозволу; строк дії дозволу.

П. 19 Порядку, передбачено, що підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку; наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;наявність зауважень Мінприроди щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 цього Порядку.

Згідно п. 22 зазначеного Порядку, дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;5) наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції";6) наявності підстав, передбачених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля";7) неотримання висновку з оцінки впливу на довкілля у випадках отримання дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).

Відповідно до п.п. 23, 25 Порядку, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності". Про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього орган з питань надання дозволу видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим – розпорядження. Держгеонадра інформують Мінприроди про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом п`яти робочих днів з дня їх реєстрації. Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів. Пропозиції та зауваження Мінприроди щодо надання чи продовження строку дії дозволів, передбачені абзацами третім - восьмим цього пункту, є обов`язковими для врахування Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо надання чи продовження строку дії дозволів. З метою попереднього розгляду матеріалів щодо надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволів та внесення до них змін Держгеонадра або Рада міністрів Автономної Республіки Крим відповідно до повноважень утворює комісію з питань надрокористування та затверджує положення про неї. Наказ органу з питань надання дозволу та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Згідно п.п. 26, 28 Порядку, облік наданих дозволів ведеться державним науково-виробничим підприємством "Геоінформ України" в установленому Держгеонадрами порядку. Контроль та нагляд за дотриманням умов дозволу здійснюють у межах своїх повноважень орган з питань надання дозволу, Держекоінспекція, Міненерговугілля, МОЗ, ДФС, а також органи місцевого самоврядування.

Зі спеціального дозволу на користування надрами № 6292 від 08.11.2018 р. вбачається, що він виданий ПП "Кайман-К", відповідно до статті 14 Кодексу України про надра, статті 13 ЗУ “Про нафту і газ” та п.5 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами для - видобування; Мета користування надрами – видобування піщано-галькових порід та піску придатних після збагачення для улаштування шарів дорожнього полотна, як компонент в`яжучий для виробництва щільних силікатних бетонів та для дорожнього будівництва, а також для благоустрою, рекультивації та планування, на території Одеської області Біляївського району, 0,5 км на північній захід від м.Біляївка, 3,2 км на схід від с.Яськи, площею 57,7 га., обмеження щодо глибини використання - до горизонту +7,5 м., вид корисної копалини – піщано-галькові породи, піски, відомості про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами – Біляївська районна рада – рішення від 27.07.2018р. №19/487-VII, лист від 04.10.2018р. №15-14-654/01-292 Міністерство екології та природних ресурсів України – лист від 02.10.2018р. №5/4-11/10383-18.

Вказаний дозвіл підписано заступником директора Департаменту – начальником відділу з надання надр у користування Департаменту дозвільної та міжнародної діяльності І.В. Тимошенко.

Також, в матеріалах справи наявний лист Державного підприємства «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» Державної служби геології, картографії та кадастру № 774 від 13.03.2019р., до якого додано графічний матеріал, на якому нанесено межі графічних координат земельної ділянки з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 та межі, які вказані у спеціальному дозволі на користування надрами № 6292 від 08.11.2018 р. Із зазначеного графічного матеріалу вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 входить в межі графічних точок координат, вказаних, у спеціальному дозволі на користування надрами № 6292 від 08.11.2018 р.

Серед іншого, в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 29.01.2019р. №1002-ДК/25/АП/09/01-19 зазначено, що згідно інформації, яка міститься на офіційному сайті ДНВП “Геоінформ України”, приватному підприємству “Кайман-К” 08.11.2018 видано спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування корисних копалин) за №6292 на території Одеської області Біляївського району, 0,5 км на північний захід від м. Біляївка, 3,2 км на схід від с. Яськи. Земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356 входить в межі географічних координат зазначеного дозволу.

Приймаючи до уваги вищевикладене, та те, що в межах земельної ділянки за кадастровим номером №5121085600:01:001:0356 з 2002 р. існує пісчаний кар`єр та те, що Державою в особі свого державного органу - Державної служби геології та надр України видано ПП “Кайман-К” спеціальний дозвіл на користування надрами № 6292 від 08.11.2018р., в межи географічних координат якого входить земельна ділянка з кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, - при цьому, цей дозвіл не анульвано, не припинено та дія його не зупинена, - суд доходить висновку, що позивачем не доведено наявність протиправної поведінки ПП “Кайман-К”, що полягає у нецільовому використанні земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, наявність завданої шкоди внаслідок нецільового використання вищезазначеної земельної ділянки і, відповідно, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою і, як наслідок, вини завдавача шкоди.

Разом з тим, суд вважає за необхідне звернути увагу позивача на те, що, в даному випадку, саме власником земельної ділянки мають бути проведені відповідні дії щодо зміни цільового призначення земельної ділянки за кадастровим номером 5121085600:01:001:0356, та позивач не позбавлений можливості та зобов`язаний в силу покладених на нього законом повноважень, вжити необхідних заходів реагування при непроведенні таких дій.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.1 ст. 76 Господарського процесуального Кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального Кодексу України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Статтею 78 Господарського процесуального Кодексу України визначено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Приписами ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до п. 1 ст. 86 Господарського процесуального Кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи вищевикладене, оцінюючи наявні в матеріалах справи докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням у розмірі 20 264,24 грн., є необґрунтованими, у зв`язку з чим не підлягають задоволенню.

Приймаючи до уваги відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст.129,232,236-238,240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до приватного підприємства „Кайман-К” за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 про стягнення 20 264, 24 грн. – відмовити.

2. Витрати по сплаті судового збору покласти на позивача.

Рішення Господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом 20-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 23.12. 2019 р.

Головуючий суддя Ю.І. Мостепаненко

Суддя Л.В. Лічман

Суддя Т.Г. Д`яченко

Джерело: ЄДРСР 86569527
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку