open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 260/241/19
Моніторити
Ухвала суду /10.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.12.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.12.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.11.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.11.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /27.09.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.07.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Постанова /08.07.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /21.05.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 260/241/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /10.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.12.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.12.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.11.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.11.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /27.09.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.07.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.07.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Постанова /08.07.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Постанова /21.05.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2019/ Закарпатський окружний адміністративний суд Закарпатський окружний адміністративний суд

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2019 року

Львів

№ 857/11725/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий-суддя Довга О.І.,

суддя Глушко І.В.,

суддя Запотічний І.І.

секретар судового засідання Гнатик А.З.

за участю:

позивача - ОСОБА_1

представник позивача - Шерегі В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Теківського сільського голови Пенцкофера Миколи Антоновича на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2019 року (головуючий суддя Плеханова З.Б., м.Ужгород, проголошено 10:01:19) у справі № 260/241/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Теківського сільського голови Пенцкофера Миколи Антоновича, треті особи: Теківська сільська рада, Теківська сільська виборча комісія про визнання протиправним та скасування розпорядження, –

В С Т А Н О В И В:

27.02.2019 року позивач звернувся в суд першої інстанції з позовом до Теківськогосільського голови Пенцкофера Миколи Антоновича, в якому просив визнати протиправним та скасувати розпорядження Теківського сільського голови Пенцкофера Миколи Антоновича №5 від 08.02.2018 р. про зупинення дії рішення №420 від 07.02.2019 р. (позачергової) тридцять третьої сесії сьомого скликання Теківської сільської ради.

Позов обґрунтовує тим, що рішенням тридцять третьої сесії сьомого скликання Теківської сільської ради №420 від 07.02.2019 р. вирішено: 1. Взяти до уваги та затвердити постанову №2 Теківської виборчої комісії від 22.01.2019 р. «Про відкликання Теківського сільського голови Пенцкофера ОСОБА_2 . за народною ініціативою»; 2. Достроково припинити повноваження сільського голови за народною ініціативою; 3. Виконання обов`язків Теківського сільського голови покладено на ОСОБА_3 . Проте, розпорядженням Теківського сільського голови №5 від 08.02.2019 р. дане рішення сільської ради зупинено на підставі ст. 12, 42, 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування» та винесено дане питання на повторний розгляд сесії Теківської сільської ради. Вважає, що дане розпорядження є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки, з моменту прийняття рішення сесії 07.02.2019 р. ОСОБА_4 був позбавлений повноважень сільського голови та не має права здійснювати владні та управлінські функції.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2019 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним Розпорядження № 5 Теківського сільського голови Виноградівського району Пенцкофера Миколи Антоновича від 08.02.2018 року "Про зупинення дії рішення № 420 від 07.02.2019 року (позачергової) тридцять третьої сесії сьомго скликання Теківської сільської ради."

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначив, що рішенням Теківської сільської виборчої комісії рекомендовано депутатам Теківської сільської ради прийняти рішення про відкликання сільського голови Пенцкофера М.А. Зазначає, що жодного подання про припинення повноважень від Теківської сільської виборчої комісії на адресу Теківської сільської ради не надходило. Вказує, що у даній ситуації Теківська сільська виборча комісія реалізувала свої повноваження у спосіб, який обмежив право сільського голови на захист та представництво власних інтересів. Зауважує, що такої юридичної особи як Теківська територіальна виборча комісія просто не існує. Відтак зазначає, що Розпорядження сільського голови від 08.02.2018 р. №5 «Про зупинення дії рішення №420 від 07.02.2019 р. (позачергової) тридцять третьої сесії сьомого скликання Теківської сільської ради» прийнято у повній відповідності до вимог чинного законодавства. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Відповідач та його представник вдруге подали клопотання про відкладення розгляду справи. Суд відхиляє заявлені клопотання, так як судове засідання відбувалось в режимі відеоконференції у м.Ужгород, відтак у відповідачів була можливість з`явитись в засідання на 09:30, оскільки відповідно до поданої повістки Виноградівського районного суду, на засідання якого мали з`явитись як відповідач так і його представник, останні викликались на 13:30.

Представник позивача та позивач заперечують доводи апеляційної скарги. Вважають, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.

Судом встановлені наступні обставини.

На загальних зборах мешканців с. Теково та с. Гудя, яке відбулося в с. Теково 30.12.2018р., згідно протоколу загальних зборів розглядалось питання про висловлення недовіри Теківському сільському голові Пенцкоферу М.А. За наслідками загальних зборів мешканців вирішено: висловити недовіру Теківському сілському голові Пенцкоферу М.А.; затверджено склад ініціативної групи по збору підписів; затверджено форму підписного листа.

Постановою Теківської територіальної виборчої комісії №2 від 22.01.2019 р. встановлено волевиявлення 689 мешканців на припинення повноважень ОСОБА_4 . На підставі цього, Теківська TBK рекомендувала депутатам Теківської сільської ради прийняти рішення про дострокове припинення повноважень Теківського сільського голови за народною ініціативою.

Рішенням тридцять третьої сесії сьомого скликання Теківської сільською радою №420 від 07.02.2019 р. вирішено: взяти до уваги та затвердити постанову №2 Теківської виборчої комісії від 22.01.2019 р. «Про відкликання Теківського сільського голови Пенцкоферу ОСОБА_2 . за народною ініціативою»; достроково припинити повноваження сільського голови за народною ініціативою; виконання обов`язків Теківського сільського голови покладено на ОСОБА_3 .

Сільським головою Пенцкофер М.А. видано розпорядження №5 Теківського сільського голови Виноградівського району Закарпатської області від 08.02.2018 р. "Про зупинення дії рішення № 420 від 07.02.2019 року (позачергової) тридцять третьої сесії сьомого скликання Теківської сільської ради, в якому вказано наступне: зупинити рішення Теківської сільської ради від 07.02.2019 року № 420 "Про дострокове припинення повноважень сільського голови"; внести питання "Про дострокове припинення повноважень сільського голови" на повторний розгляд сесії Теківської сільської ради; секретарю сільської ради (Ковчі К.О.) зауваження сільського голови після їх формування довести до відома депутатського корпусу.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення не діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України.

Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування (ст.7 Конституції України). Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»( Закон № 280/97-ВР).

Відповідно до ч.2 ст. 141 Конституції України територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років.

Частиною першою статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом (ч.ч.1,5 ст.12 Закону №280/97-ВР).

Згідно з частиною 1 статті 42 Закону № 280/97-ВР повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України"Про службу в органах місцевого самоврядування" на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79цього Закону.

Частиною 3статті 42 Закону № 280/97-ВР передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

Згідно з частиною п`ятою статті 79 Закону № 280/97-ВР сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

В силу приписів ч.6 ст.79 Закону №280/97-ВР рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови; кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського, селищного голови - не менше 10 осіб (частина шоста статті 79).

Відповідно до вимог частини сьомої цієї статті на підтримку пропозиції про відкликання сільського, селищного, міського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою. Збір підписів проводиться у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів. Територіальна виборча комісія перевіряє правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання.

Відповідно до статті 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Колегія суддів зазначає, що відповідач, видаючи оскаржуване розпорядження, не дотримався процедури оприлюднення оскаржуваного розпорядження, чим допустив порушення як ч. 11 ст. 59 ЗУ "Про місцеве самоврядування" , так і норми ЗУ "Про доступ до публічної інформації", а саме статей 14,15 даного Закону.

Посилання апелянта у оскаржуваному розпорядженні на незаконність рішення Теківської сільської ради №420 від 07.02.2019 не відповідає вимогам законів і не тягне ніяких правових наслідків, оскільки незаконність рішення сільської ради може бути визнана тільки судом і з моменту прийняття рішення сесії 07.02.2019 р. ОСОБА_4 був позбавлений повноважень сільського голови, не мав права здійснювати владні та управлінські функції, і чинним законодавством не передбачено можливості сільського голови зупинення рішення сільської ради про припинення його ж повноважень.

Підсумовуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що оскаржуване рішення прийнято без дотримання вищевказаних вимог, і зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності апеляційну скаргу відповідача слід відхилити.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.

В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст.242, 243, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Теківського сільського голови Пенцкофера Миколи Антоновича залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2019 року у справі № 260/241/19 – без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя

О. І. Довга

судді

І. В. Глушко

І. І. Запотічний

Повне судове рішення складено 23 грудня 2019 року.

Джерело: ЄДРСР 86551592
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку