open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/17852/19
Моніторити
Постанова /13.04.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /13.04.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.03.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /15.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /01.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /05.02.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.11.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Рішення /14.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /17.08.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /17.08.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.07.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /07.02.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /20.12.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.11.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 640/17852/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /13.04.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /13.04.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.03.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /15.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /01.04.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /05.02.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.02.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2021/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2020/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.11.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.11.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Рішення /14.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /17.08.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /17.08.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.07.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /07.02.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /20.12.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.11.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 640/17852/19

Головуючий у 1-й інстанції: Донець В.А.

Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.

20 грудня 2019 року

м . Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Драчук Т. О. Ватаманюка Р.В.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної казначейської служби України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про стягнення шкоди,

В С Т А Н О В И В :

у вересні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Державної казначейської служби України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, в якому просив:

– стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 відшкодування майнової шкоди, завданої органом державної влади – Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, в розмірі 1.861.435,22 грн. шляхом зобов`язання Державної казначейської служби України списати вказані кошти зі спеціально визначеного для цього рахунку Державного бюджету України для відшкодування шкоди, завданої органами державної влади чи їх службовими особами;

– стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 на відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади – Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, в розмірі 1.000.000,00 грн., шляхом зобов`язання Державної казначейської служби України списати вказані кошти зі спеціально визначеного для цього рахунку Державного бюджету України для відшкодування шкоди, завданої органами державної влади чи їх службовими особами.

Відповідно до ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі з підстав неналежності її розгляду у порядку адміністративного судочинства.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції позивач оскаржив його в апеляційному порядку, вважає ухвалу суду прийнятою з порушенням норм процесуального права, а тому просить скасувати оскаржену ухвалу та направити справу для продовження розгляду.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про наявність підстав для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки не зважаючи на те, що предметом спору є відшкодування шкоди, така шкода була завдана під час проходження позивача публічної служби та розраховується з розміру недоотриманої суддівської винагороди.

Сторони у справі повноважних представників у судове засідання не направили, хоча повідомлялись про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, що підтверджується матеріалами справи.

Згідно ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, колегія суддів визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Зі змісту ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно та всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Підстави та порядок відмови у відкритті провадження в адміністративній справі визначені статтею 170 КАС України. Зокрема, відповідно до пункту 1 частини першої цієї статті суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Адміністративною справою у розумінні п. 1 ч. 1 ст. 4 КАС України є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір. В свою чергу, публічно-правовий спір - це спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

За приписами ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Суб`єкт владних повноважень – це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України).

Публічно-правовий характер спору визначається тим, що вказані суб`єкти наділені владно-управлінськими повноваженнями у сфері реалізації публічного інтересу.

Характерною ознакою публічно-правових спорів є сфера їх виникнення – публічно-правові відносини, тобто передбачені нормами публічного права суспільні відносини, що виражаються у взаємних правах та обов`язках їх учасників у різних сферах діяльності суспільства, зокрема пов`язаних з реалізацією публічної влади.

Публічно-правовим вважається також спір, який виник з позовних вимог, що ґрунтуються на нормах публічного права, де держава в особі відповідних органів виступає щодо громадянина не як рівноправна сторона у правовідносинах, а як носій суверенної влади, який може вказувати або забороняти особі певну поведінку, надавати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.

Таким чином, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні публічно-владних управлінських функцій, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження, а також з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

За загальним правилом у порядку цивільного судочинства загальні суди вирішують справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, у яких хоча б одна зі сторін є фізичною особою, зокрема спори, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, а також із інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

Тобто в порядку цивільного судочинства розглядаються справи, що виникають із приватноправових відносин.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Одним із критеріїв розмежування справ цивільної й адміністративної юрисдикції є суб`єктний критерій.

Слід звернути увагу, що за змістом пункту 2 ч.1 ст.19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби.

Відповідно до п. 17 ч.1 ст.4 КАС України, публічна служба - це діяльність на державних політичних посадах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, дипломатична служба, інша державна служба, служба в органах Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.

Законодавець урегулював питання, пов`язані з прийняттям (обранням, призначенням) громадян на публічну службу, її проходження та звільненням з публічної служби (припиненням), спеціальними нормативно-правовими актами.

У справі, що розглядається, таким спеціальним нормативно-правовим актом є Закон України "Про статус суддів" № 2862-XII.

У преамбулі Закону № 2862-XII зазначено, що цей Закон визначає статус суддів з метою забезпечення належних умов для здійснення правосуддя, дотримання Конституції України і законів України, охорони прав і свобод громадян.

Статтею 1 Закону № 2862-XII передбачалося, що професійні судді та залучені у визначених законом випадках для здійснення правосуддя представники народу є носіями судової влади в Україні, які здійснюють правосуддя незалежно від законодавчої та виконавчої влади. Судді є посадовими особами судової влади, які відповідно до Конституції України наділені повноваженнями здійснювати правосуддя і виконувати свої обов`язки на професійній основі в Конституційному Суді України та судах загальної юрисдикції.

Питання обрання (призначення) суддів регулювалося статтею 9 Закону № 2862-XII, у частинах другій та третій якої зазначалося, що судді судів загальної юрисдикції обираються Верховною Радою України безстроково. Судді, які вперше пройшли конкурсний відбір, призначаються на посаду судді строком на п`ять років Президентом України. Порядок обрання на посаду та звільнення з посади професійного судді Верховною Радою України визначається Законом України «Про порядок обрання на посаду та звільнення з посади професійного судді Верховною Радою України».

Так, згідно матеріалів справи, ОСОБА_1 звертаючись до суду з позовною заявою до Державної казначейської служби України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, просив:

– стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 відшкодування майнової шкоди, завданої органом державної влади – Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, в розмірі 1.861.435,22 грн. шляхом зобов`язання Державної казначейської служби України списати вказані кошти зі спеціально визначеного для цього рахунку Державного бюджету України для відшкодування шкоди, завданої органами державної влади чи їх службовими особами;

– стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 на відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади – Вищою кваліфікаційною комісією суддів України, в розмірі 1.000.000,00 грн., шляхом зобов`язання Державної казначейської служби України списати вказані кошти зі спеціально визначеного для цього рахунку Державного бюджету України для відшкодування шкоди, завданої органами державної влади чи їх службовими особами.

Звертаючись із вказаними вимогами, позивач зазначає, що протиправною бездіяльністю Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, що встановлено постановою Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2018 у справі №800/439/17 та ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у справі №9901/799/18 від 22.07.2019, ОСОБА_1 було завдано майнової шкоди в розмірі неотриманої суддівської винагороди судді, який пройшов кваліфікаційне оцінювання та мав право здійснювати правосуддя у суді, що не перебуває у процедурі ліквідації за період з 01.01.2017 по 01.09.2019 на загальну суму 1 861 435 грн. 22 коп.

При цьому, позивач зазначає, що починаючи з 01.01.2017 позивач був позбавлений можливості отримувати суддівську винагороду судді, який пройшов кваліфікаційне оцінювання, а з 03.10.2018 ще й суддівську винагороду судді, який пройшов кваліфікаційне оцінювання та здійснює судочинство у суді, що не припинив свою роботу.

Позивач вказує, що міг би отримати доходи в розмірі суддівської винагороди, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили відповідність займаній посаді або призначені за результатами конкурсу, якби права позивача не були порушені протиправною бездіяльністю Вищої кваліфікаційної комісії України, що встановлена судовими рішеннями.

З огляду на вказане можна зробити висновок, що спір, який виник між сторонами у справі, стосується проходження позивачем публічної служби, а як зазначалось вище, спори, пов`язані з проходженням публічної служби, розглядаються за правилами адміністративного судочинства.

Аналогічного правового висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 05.06.2019 у справі №686/23445/17, у якій суд вказав, що предметом спору є стягнення збитків у вигляді неотриманої частини заробітної плати та щомісячного грошового утримання, які мали бути нараховані позивачу у 2008 році, коли він працював суддею, тобто перебував на публічній службі, а також стягнення компенсації у зв`язку з несвоєчасною виплатою, а тому спір, який виник між сторонами, стосується проходження позивачем публічної служби, до якого включається і виплата заробітної плати та щомісячного грошового утримання. Отже, спори, пов`язані з проходженням публічної служби, розглядаються за правилами адміністративного судочиства.

Отже, враховуючи вказану практику Великої Палати Верховного Суду, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що не зважаючи на те, що предметом спору є відшкодування шкоди, дану справу слід розглядати в порядку адміністративного судочинства, оскільки така шкода була завдана під час проходження позивачем публічної служби, яка розраховується з розміру недоотриманої суддівської винагороди.

Таким чином, виходячи із суті спірних правовідносин, предмету позову, вказаний спір підпадає під ознаки публічно-правового спору, а тому має розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

Колегія суддів вважає, що висновок суду першої інстанції про те, що даний спір підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства, так як має приватно правовий характер є безпідставним.

З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції неправильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання, а тому наявні підстави для його скасування.

Згідно зі ст. 320 КАС України суд апеляційної інстанції скасовує ухвалу суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направляє справу для продовження розгляду до суду першої інстанції у випадку неповного з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильного застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.

Розглянувши доводи позивача, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а ухвала суду першої інстанції - скасуванню з направленням справи для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 320, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 вересня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної казначейської служби України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про стягнення шкоди скасувати.

Справу направити до Окружного адміністративного суду міста Києва для продовження розгляду.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий

Полотнянко Ю.П.

Судді

Драчук Т. О. Ватаманюк Р.В.

Джерело: ЄДРСР 86499534
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку