open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 грудня 2019 року м. Кропивницький Справа № 340/2340/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Олександрійська міська рада (28000, Кіровоградська обл., місто Олександрія, пр. Соборний, будинок 59, код ЄДРПОУ 33423535)

відповідач-1: старший державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, заступник начальника управління - начальник відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області Коробов Юрій Сергійович (25006, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26)

відповідач-2: державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області Бак Ростислав Ростиславович (25006, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26)

відповідач-3: державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області Ромашевський Дмитро Андрійович (25006, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26)

відповідач-4: державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, головний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороною земель у Петрівському, Долинському, Новгородківському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області Макаренко Олег Ігорович (25006, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26)

про визнання протиправними дій та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

Олександрійська міська рада звернулася до суду з адміністративним позовом до старшого державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, заступника начальника управління - начальника відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Коробова Юрія Сергійовича, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Бака Ростислава Ростиславовича, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Ромашевського Дмитра Андрійовича, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Петрівському, Долинському, Новгородківському районах Макаренка Олега Ігоровича про визнання протиправними дій та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.

Позов мотивовано тим, що на підставі наказу начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №395-ДК від 25.07.2019 року "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" відповідачами здійснено позапланову перевірку земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташованої біля земельної ділянки за кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 в м. Олександрії Кіровоградської області. Позивач зазначає, що вказана земельна ділянка належить до земель комунальної власності територіальної громади міста Олександрії та передана у користування садово-городньому товариству "Гірняк", однак Олександрійська міська рада як її власник та СГТ "Гірняк" як її землекористувач до участі у проведенні позапланової перевірки не запрошувались, наказ про призначення перевірки не отримували, а також їм не вручався примірник акту перевірки. Стверджуючи, що відповідачами при проведенні перевірки порушено вимоги Законів України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", посилаючись на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 10.07.2018 року у справі №818/1511/17, позивач просить суд:

- визнати протиправними дії відповідачів при проведенні перевірки земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташованої біля земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 в м. Олександрія Кіровоградської області;

- зобов`язати відповідачів утриматися від проведення перевірок цієї земельної ділянки за відсутності уповноваженого представника Олександрійської міської ради.

Ухвалою судді від 15.10.2019 року відкрито провадження у справі за цим позовом та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Від відповідачів до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що державними інспекторами Коробовим Ю.С. та Баком Р.Р. 30.07.2019 року проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 0,5849 га, розташованою в м. Олександрії Кіровоградської області, та виявлено, що на ній розміщені будівельні матеріали, бетонні блоки, ґрунтові та інші насипи, насаджено дерева та декоративну рослинність, земельна ділянка частково огороджена парканом по периметру, на ній також знаходяться тимчасові споруди, де працюють будівельники щодо добудови будівель, розташованих на земельній ділянці за кадастровим номером 3510300000:08:279:0055, яка перебуває у приватній власності громадянки ОСОБА_1 . Тож перевіркою встановлено, що земельна ділянка площею 0,5849 га використовується цією особою самовільно без правовстановлюючих документів, а земельна ділянка за кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 використовується нею не за цільовим призначенням. За результатами перевірки складено акт обстеження земельної ділянки №395-ДК/595/АО/10/01/-19 від 30.07.2019 року та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкта - земельної ділянки №395-ДК/614/АП/09/01/-19 від 30.07.2019 року, у яких зафіксовані виявлені порушення. Відповідачі стверджували, що державні інспектори Коробов Ю.С. та Бак Р.Р . при проведенні перевірки діяли відповідно до вимог чинного законодавства, а інші відповідачі участі у перевірці не приймали та будь-яких дій не вчиняли. Наполягали на тому, що норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не поширюються на спірні правовідносини, які не стосуються провадження господарської діяльності суб`єктами господарювання. Посилаючись на ці обставини, а також стверджуючи, що позов поданий всупереч повноваженням, передбаченим Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", а позовна заява підписана неналежною особою, просили суд у її задоволенні відмовити.

Представник позивача подав відповідь на відзив, у якій вказав, що акт обстеження земельної ділянки №395-ДК/595/АО/10/01/-19 від 30.07.2019 року та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкта - земельної ділянки №395-ДК/614/АП/09/01/-19 від 30.07.2019 року складені з порушенням вимог чинного законодавства, а викладені у них відомості про те, що земельна ділянка за кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 використовується ОСОБА_1 не за цільовим призначенням, не відповідають дійсності. Наголошуючи на тому, що при проведенні перевірки відповідачами порушено вимоги Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наполягав на задоволенні позову.

Відповідачі правом подачі заперечень не скористалися.

Ухвалою від 15.11.2019 року суд відмовив у задоволенні заяв відповідачів про розгляд справи за правилами загального позовного провадження та продовжив розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, дослідивши письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані докази, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Громадська організація "Думка громади Олександрії" у липні 2019 року звернулася до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, начальника Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області зі зверненням, в якому просила провести перевірку земельної ділянки лісового масиву, в межах якого зареєстрована земельна ділянка за кадастровим номером 3510300000:08:279:0055, та на якій розгорнувся будівельний майданчик та знищені лісові насадження. (а.с. 71 - 72)

Наказом начальника Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області №395-ДК від 25.07.2019 року "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Коробову Ю.С., Баку Р.Р. , Ромашевському Д. А . , Макаренку О.І. доручено у період з 25.07.2019 року по 07.08.2019 року здійснити захід державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, шляхом проведення перевірки земельної ділянки орієнтовною площею 0,5 га, розташованої біля земельної ділянки з кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 в м. Олександрія Кіровоградської області. (а.с. 68 - 69)

На підставі цього наказу 30.07.2019 року старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, заступником начальника управління - начальником відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області Коробовим Ю.С. та державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області Баком Р.Р., за участю начальника відділу державного геодезичного нагляду Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області Ломакіна Р.Л., у присутності голови ГО "Думка громади Олександрії" Кіяшка О.С. проведено перевірку з питання дотримання вимог земельного законодавства та обстежено земельну ділянку загальною площею 0,7049 га.

За результатами перевірки складено акт обстеження земельної ділянки №395-ДК/595/АО/10/01/-19 від 30.07.2019 року, а також акт перевірки №395-ДК/614/АП/09/01/-19 від 30.07.2019 року, якими встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 площею 0,1200 га, категорія - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для індивідуального садівництва, перебуває у приватній власності ОСОБА_1 . На земельну ділянку площею 0,5849 га (згідно обмірів) комунальної власності, яка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення, правовстановлюючі документи відсутні. На цій земельній ділянці розташовані споруди, де працюють будівельники, які добудовують будівлі, що знаходяться на земельній ділянці з кадастровим номером 3510300000:08:279:0055. Також на цій земельній ділянці знаходяться будівельні матеріали, бетонні блоки, ґрунтові та інші насипи, насаджено дерева та декоративну рослинність, земельна ділянка частково огороджена парканом по периметру. Земельна ділянка з кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 площею 0,1200 га використовується єдиним масивом із земельною ділянкою площею 0,5849 га громадянкою ОСОБА_1 . Перевіркою встановлено, що земельна ділянка площею 0,5849 га використовується самовільно без правовстановлюючих документів громадянкою ОСОБА_1 , чим порушено вимоги частини 1 статті 116, статей 125, 126 Земельного кодексу України, статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель". Відповідальність за вчинене порушення передбачена пунктом "б" частини 1 статті 211 Земельного кодексу України, статтею 53-1 КУпАП України. Також встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3510300000:08:279:0055 площею 0,1200 га використовується громадянкою ОСОБА_1 не за цільовим призначенням, чим порушено вимоги пункту "ґ" частини 1 статті 211, пункту "а" частини 1 статті 91 Земельного Кодексу України, статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель". Відповідальність за вчинене порушення передбачена статтею 53 КУпАП України. (а.с. 73 - 78)

Вважаючи, що відповідачами вчинено протиправні дії при проведенні перевірки земельної ділянки площею 0,5849 га, яка належить до земель комунальної власності, Олександрійська міська рада звернулася до суду з цим позовом. Позовна заява підписана від імені позивача начальником управління приватизації оренди майна та землі Олександрійської міської ради Купченком О.П., який діє на підставі довіреності, виданої йому 28.12.2018 року міським головою міста Олександрії Цапюком С.К.

Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.

Згідно зі статтею 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Відповідно до статті 188 Земельного кодексу України, частини 1 статі 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", частини 1 статті 19 Закону України "Про охорону земель" державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Статтею 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

Згідно зі статтею 3 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" основними принципами здійснення державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення раціонального використання та охорони земель як основного національного багатства, що перебуває під особливою охороною держави; пріоритет вимог екологічної безпеки у використанні земельних ресурсів над економічними інтересами; повне відшкодування шкоди, заподіяної довкіллю внаслідок порушення земельного законодавства України; поєднання заходів економічного стимулювання і відповідальності у сфері використання та охорони земель.

Об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України (стаття 4 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").

Статтею 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема:

а) додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання;

б) внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства України; припинення будівництва та експлуатації об`єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;

в) одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань;

д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

Частиною 4 статті 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок.

Постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015 року затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Відповідно до цього Положення Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №333 від 29.09.2016 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 року за №1391/29521, затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в області.

Згідно з цим Положенням Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Головні та провідні спеціалісти, які безпосередньо здійснюють державний нагляд (контроль), є одночасно державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель. (п.9 Положення)

Повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель передбачені статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель". Згідно з вказаною нормою державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності тощо. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.

Як передбачено статтею 11 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель зобов`язані додержуватися Конституції України, законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів.

За невиконання або неналежне виконання обов`язків державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель несуть відповідальність згідно із законом.

Судом установлено, що спірні правовідносини виникли у зв`язку з проведенням посадовими особами Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області, а саме відповідачем-1 та відповідачем-2, як державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 0,5849 га, розташованої у місті Олександрії Кіровоградської області, за наслідками якої складено акт обстеження земельної ділянки №395-ДК/595/АО/10/01/-19 від 30.07.2019 року та акт перевірки №395-ДК/614/АП/09/01/-19 від 30.07.2019 року, в яких зафіксовано порушення громадянкою ОСОБА_1 вимог ч.1 ст. 116, ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", що полягали у самовільному використанні нею цієї земельної ділянки без правовстановлюючих документів. (а.с. 73 - 78)

Так, частиною 1 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" наведені такі визначення:

- самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними;

- охорона земель - це система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Слід зазначити, що відповідно до частин 1, 2, 3 статті 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Частиною 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Статтею 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 2 цього Закону місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до частин 1, 3 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з частиною 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Частиною 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до підпункту 4 пункту "а" частини 1 статті 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить зокрема звернення до суду про визнання незаконними актів органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальної громади, а також повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Як передбачено пунктом 15 частини 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з такими позовами звертається до суду сільський, селищний, міський голова.

Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 5 КАС України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Таким чином, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Порушення вимог закону діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями. Вирішуючи спір, суд має пересвідчитись у наявності у особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.02.2019 року у справі №144/1883/15-а, від 01.07.2019 року у справі № 460/1019/16-а, від 08.11.2019 року у справі №157/1231/15-а.

У ході розгляду справи судом не встановлено фактів порушень прав, свобод чи інтересів Олександрійської міської ради та/або територіальної громади міста Олександрії внаслідок дій відповідача-1 та відповідача-2 з проведення перевірки та обстеження земельної ділянки комунальної власності, під час якої ними виявлені та зафіксовані порушення вимог земельного законодавства щодо самовільного зайняття цієї земельної ділянки громадянкою ОСОБА_1 . Позивачем не доведено, що дії відповідачів як суб`єктів владних повноважень щодо проведення цієї перевірки призвели до настання будь-яких юридичних наслідків, мали вплив на реалізацію його (позивача) прав, свобод, інтересів та призвели до їх порушення.

Посилання позивача на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 10.07.2018 року у справі №818/1511/17, суд відхиляє, оскільки вони стосуються інших правовідносин, які виникли між фізичною особою та посадовою особою територіального органу Держгеокадастру з приводу проведення повторної перевірки дотримання вимог земельного законодавства на земельній ділянці приватної власності.

За таких обставин у задоволенні позову слід відмовити.

Враховуючи, що спір вирішено не на користь позивача, підстави для присудження йому судового збору, сплаченого при зверненні до суду, відсутні.

Керуючись статтями 9, 90, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Олександрійської міської ради відмовити.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

Джерело: ЄДРСР 86378118
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку