open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 826/12034/18 Суддя (судді) першої інстанції: Каракашьян С.К.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого суддіБезименної Н.В.

суддівБєлової Л.В., Кучми А.Ю.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 28 серпня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И Л А:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Київського обласного військового комісаріату (далі відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (далі відповідач-2) в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача 1 щодо відмови скласти, оформити і подати до відповідача 2 довідку про розмір грошового забезпечення позивачеві для перерахунку пенсії в розмірі 80% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: премії 10%, надбавки за виконання особливо важливих завдань 50%, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10% та визнати протиправною бездіяльність щодо не проведення перерахунку пенсії та зобов`язати відповідача 2 нарахувати та виплатити пенсію в розмірі 80% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: премії 10%, надбавки за виконання особливо важливих завдань 50%, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10%.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 серпня 2019 року адміністративний позов задоволено частково, зобов`язано відповідача 1 скласти, оформити та подати до відповідача 2 довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія 10%, надбавка за виконання особливо важливих завдань 50%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10%.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідач 1 подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі. На думку апелянта, рішення суду першої інстанції прийнято з неповним з`ясуванням обставин справи. Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що Київський обласний військовий комісаріат не є уповноваженим органом, який надає органам Пенсійного фонду України довідки про додаткові види грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби.

Позивач також подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та змінити його, зобов`язавши відповідача 1 скласти та подати до відповідача 2 довідку про розмір грошового утримання позивача для перерахунку пенсії в розмірі 80% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: премії 10%, надбавки за виконання особливо важливих завдань 50%, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10%, починаючи з 01.03.2018 та зобов`язати відповідача 2 нарахувати та виплачувати позивачу пенсію в розмірі 80%, починаючи з 01.01.2018.

ГУ ПФ України у Київській області відзиви на апеляційні скарги не подавало. В суді першої інстанції його позиція обґрунтовувалась тим, що ним вже було здійснено перерахунок пенсії позивача відповідно до постанов Кабінету Міністрів України №704 та №103 на підставі відповідної довідки та станом на момент такого перерахунку законодавством встановлено, що основний розмір пенсії розраховується виходячи з 70% грошового забезпечення.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів доходить наступних висновків.

Статтею 242 КАС України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, позивач проходив військову службу Збройних Силах України до 20.07.1991.

Згідно з випискою з Наказу № 171 командира Військової частини НОМЕР_1 позивача звільнено з військової служби у запас на підставі п. «а» ст. 59 (за віком з правом носіння військової форми одягу) (а.с. 40).

Позивач перебуває на пенсійному обліку в ГУ ПФ України у Київській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що підтверджується пенсійним посвідченням № НОМЕР_2 (а.с. 10).

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до пенсійної справи № ФК59982 Міноборони щодо перерахунку пенсії позивача з 01.12.2017 (а.с. 11), остання складалася із наступних сум грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%, секретність 10%, надбавка за особливо важливі завдання 50%, премія 10% та основний розмір пенсії позивача становив 80% грошового забезпечення (а.с.11).

На підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим особам» (далі Постанова № 103) позивачу здійснено перерахунок пенсії, в результаті чого згідно з матеріалів пенсійної справи № ФК59982 Міноборони щодо перерахунку пенсії позивача з 01.01.2018 (а.с. 43) та довідки про розмір грошового забезпечення за 2018 рік пенсія позивача складається: з посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років 50%, при цьому змінився основний розмір пенсії позивача з 80% на 70% грошового забезпечення (а.с.12).

15.06.2018 позивач звернувся до відповідача 1 із заявою (а.с. 15), в якій він просив підготувати та, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій № 45, подати до відповідача 2 довідку для перерахунку пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення, які були виключені після перерахунку пенсії з 01.01.2018, однак, листом від 16.07.2019 № 1/2/3415 (а.с. 16) позивачу повідомлено, що військовий комісаріат не уповноважений надавати органам ПФУ довідки про додаткові види грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби.

Одночасно, 15.06.2018 позивач звернувся до відповідача-2 із заявою (а.с. 13), в якій просив провести перерахунок пенсії з включенням додаткових видів грошового забезпечення із застосуванням основного розміру пенсії 80% грошового забезпечення, у відповідь на яку листом від 16.07.2018 № 2090/С-01 (а.с. 14) відповідач-2 повідомив, що пенсія позивачу перерахована та виплачується згідно норм чинного законодавства.

Вважаючи протиправними бездіяльність щодо ненадання довідки з врахуванням відповідних складових грошового забезпечення та не здійснення відповідного перерахунку пенсії, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що на Київський обласний військовий комісаріат покладено функції по складанню довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою та подання такої довідки до органу, що призначає пенсії, а тому належить його зобов`язати скласти та подати до ГУ ПФ України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку його пенсії з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та такого додаткового виду грошового забезпечення як: премія та надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами), надбавка за виконання особливо важливих завдань.

За наслідками перегляду рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, колегія суддів доходить наступних висновків.

Спірні відносини, що склались між сторонами регулюються Конституцією України, Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

В силу вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704, якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років. Установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Вказана постанова набрала чинності з 01 березня 2018 року.

Відповідно до п. 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого Постановою Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі ст. 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії.

Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, нормативними актами встановлено відповідний алгоритм дій для здійснення перерахунку пенсій особам звільненим з військової служби, та деяким іншим особам при наявності підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Постановою Кабінету Міністрів України № 45 від 13 лютого 2008 року затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», відповідно до п.п. 3, 5 якого (в редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103) на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України

Для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років у розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

- щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах «С», у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром «Байконур», якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 103, відповідно до п. 1 якої постановлено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 704.

Також, вказаною постановою внесено зміни до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», зокрема, п. 5 Порядку викладено в такій редакції:

« 5. Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. N 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (Офіційний вісник України, 2015 р., N 96, ст. 3281). Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.»

Таким чином, вказаними змінами передбачено, що при перерахунку пенсії особам, звільненим з військової служби враховуються виключно такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років.

Колегія суддів звертає увагу, що відповідно до ст. 22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Статтею 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ст. 11 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

У рішенні Конституційного Суду України від 03 травня 2015 року у справі № 1-9/2015 зазначено, що визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій є однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців. Виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України. Додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються при перерахунку пенсій, визначаються виключно законами України.

В той же час, положення Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» не містять норм, які б давали підстави не враховувати для перерахунку пенсії певні види грошового забезпечення, що отримував позивач, у тому числі, і надбавку за виконання особливо важливих завдань, за військову кваліфікацію, за роботу з таємними виробами (носіями), особливі умови служби тощо.

Крім того, грошове забезпечення військовослужбовців при призначенні (обчисленні), перерахунку їм пенсії має включати крім відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентної надбавки за вислугу років тільки щомісячні додаткові види грошового забезпечення.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права наведений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.02.2019 року у справі № 522/2738/17, який в силу вимог ч. 5 ст. 242 КАС України має бути врахований судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

В той же час, рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до ч. 3 ст. 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Згідно з ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відтак, у спірних правовідносинах підлягає застосуванню редакція Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб», якою було передбачено зазначення у довідках про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії розміру грошового забезпечення з урахуванням передбачених п. 5 вказаного Порядку надбавок та доплат, в редакції, що була чинна до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103.

На момент виникнення у позивача права не перерахунок його пенсії, нормативно-правовими актами не передбачено виплати такої складової грошового забезпечення військовослужбовців, як надбавки за виконання особливо важливих завдань, а тому, згідно з п. 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», такі надбавки не підлягають врахуванню при здійсненні перерахунку пенсії позивача і не можуть бути включені в довідку для здійснення такого перерахунку.

Зазначене узгоджується з позицією Верховного Суду викладеній у рішенні від 12.03.2018 у зразковій справі 802/2196/17-а, що набрало законної сили 12.12.2018 року, відповідно до якої зазначено, що надбавка за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач, на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії не виплачувалась, то, цю надбавку не належить вказувати у довідці про розмір грошового забезпечення. Такий висновок ґрунтується на положеннях абз. 7 п. 5 Порядку № 45, відповідно до якого додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абз. 6 цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Також, положенням п. 5 наведеного Порядку № 45 чітко встановлено, що для перерахунку пенсії грошове забезпечення враховується з урахуванням премії у середньому розмірі, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою.

Отже, позовні вимоги в частині зобов`язання КОВК скласти та подати до ГУ ПФ України в Київській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача до якої буде включено: надбавку за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50% не підлягають задоволенню.

Відповідно до п. 2.8 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 31 грудня 2014 року № 937, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 січня 2015 року за № 73/26518, на обласні військові комісаріати покладаються: оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби; визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону, постанов Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їх сімей» (зі змінами) та від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» (зі змінами) і Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, у разі якщо розмір грошового забезпечення на день призначення пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам їх сімей змінився, обласний військовий комісаріат складає довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій згідно з нормами, що діють на день призначення пенсії за відповідною посадою.

Отже, саме на Київський обласний військовий комісаріат покладено оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для визначення розміру грошового забезпечення позивача для обчислення і перерахунку його пенсії.

Підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення визначені ст. 317 КАС України.

Оскільки суд першої інстанції вірно дійшов висновків щодо задоволення позовних вимог в частині зобов`язання відповідача 1 скласти, оформити і подати до відповідача 2 довідку про розмір грошового забезпечення позивачеві для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премії 10%, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10%, однак, помилково врахував в перелік додаткових видів грошового забезпечення надбавку за виконання особливо важливих завдань 50%, яка не підлягає врахуванню при здійсненні перерахунку пенсії позивача і не може бути включена в довідку для здійснення такого перерахунку згідно п. 5 Порядку № 45, колегія суддів апеляційної інстанції доходить висновку про наявність підстав для зміни резолютивної частини рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 липня 2019 року 28.08.2019 в цій частині.

Крім того, перевіряючи доводи позивача про протиправність дій відповідача 2 за наслідками проведення перерахунку пенсії та зменшення її розміру з 80% до 70% грошового забезпечення, колегія суддів зазначає наступне.

Як зазначалось вище, згідно з ч.4 ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Зміна відсотку максимального розміру пенсії від грошового забезпечення при призначенні пенсії особам у відповідності із вищевказаним Законом не визначено підставою для перерахунку раніше призначених пенсії.

При вирішенні спору, що є предметом даного судового розгляду, суд враховує положення статті 6 КАС України, згідно з ч.1, 2 якої суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Статтею 22 Конституції України визначено, що права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

При вирішені даного спору застосуванню підлягають положення статті 58 Конституції України, за змістом якої, Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов`язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме: у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 06 липня 1999 №8-рп/99 у справі щодо права на пільги, від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

У зазначених рішеннях Конституційний Суд України вказав, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення.

Виходячи із висловленого у рішеннях Конституційного Суду України розуміння сутності соціальних гарантій працівників правоохоронних органів, зміст та обсяг досягнутими ними соціальних гарантій не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства.

У рішенні від 05 квітня 2001 року Конституційний Суд України зазначив, що Конституція України витлумачила зміст принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів (ч.1 ст. 58). Це означає, що дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Оскільки перерахунок пенсії позивачу пов`язаний з переглядом розміру вже призначеної йому пенсії, при визначенні розміру не може поширюватися законодавство, яке прийняте після призначення вказаної пенсії, крім випадків покращення становища позивача.

Отже, застосувавши відсоток - 70 при визначенні розміру пенсії після проведення перерахунку, відповідач порушив право позивача, оскільки при призначенні пенсії первісно встановлено для її обрахунку розмір 80% від розміру грошового забезпечення.

При перерахунку пенсії позивачу, розрахунок розміру підвищення до пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" повинен здійснюватися виходячи із первісно встановленого розміру - 80% грошового забезпечення, право на яке позивач набув на момент виходу на пенсію і розмір якого не може бути зменшено наступними змінами в законодавстві.

Відтак, застосувавши при перерахунку пенсії 70%, а не 80% від грошового забезпечення відповідно до якого позивачеві було призначено пенсію, відповідач 2 діяв протиправно.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що при перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям повинні застосовуватися саме норми, що визначають розмір пенсії у відсотках, які діяли на момент призначення пенсії, а внесені зміни Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії у разі реалізації такого права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії.

Отже, при перерахунку пенсії відсотковий розмір грошового забезпечення, з якої призначається пенсія, визначається з урахуванням вислуги років. При цьому, застосуванню підлягає норма закону у редакції, яка була чинною на час призначення пенсії.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права викладений Верховним Судом в постановах від 27 лютого 2018 року у справі №642/3284/17, від 19.06.2018 у справі 583/2264/17, від 12.03.2019 у справі №350/1568/16-а та в постанові від 02.04.2019 у справі №727/6493/17, який має бути врахований судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин у розумінні ч.5 ст.242 КАС України.

Колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції не було надано оцінки діям ГУ ПФ України у Київській області при зменшенні основного розміру пенсії позивача з 80% на 70% грошового забезпечення.

З огляду на викладені обставини, за результатами розгляду апеляційних скарг, з урахуванням наведених норм права, колегія суддів доходить висновку про наявність підстав для скасування рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог до ГУ ПФ України у Київській області та наявності підстав для їх часткового задоволення, шляхом зобов`язання його здійснити перерахунок пенсії позивача з урахуванням основного розміру його пенсії виходячи з 80% грошового забезпечення.

При цьому зобов`язання ГУ ПФ України у Київській області в подальшому нараховувати та виплачувати пенсію позивачу в розмірі 80% не відповідає завданню адміністративного судочинства, оскільки судовому захисту підлягає виключно порушене право позивача та суд не може здійснити задоволення позовних вимог на майбутнє.

На підставі вищенаведеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно по суті вирішив справу в частині, однак із неповним з`ясуванням всіх обставин, що мають значення для справи, що призвели до неправильного вирішення справи в частині, у зв`язку з чим наявні підстави для зміни рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог до Київського обласного військового комісаріату, та скасування рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 28 серпня 2019 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог до ГУ ПФ України у Київській області із з частковим задоволенням позовних вимог.

Керуючись ст.ст.243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги ОСОБА_2 , Київського обласного військового комісаріату задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 28 серпня 2019 року змінити в частині задоволення позовних вимог до Київського обласного військового комісаріату, виклавши абзац 2 резолютивної частини в наступній редакції:

«Зобов`язати Київський обласний військовий комісаріат скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 для перерахунку пенсії з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія 10%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10%.».

Скасувати рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 28 серпня 2019 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області та прийняти в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області щодо не проведення перерахунку пенсії ОСОБА_3 з урахуванням основного розміру пенсії, що становить 80% від нарахованого грошового забезпечення.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області провести перерахунок пенсії ОСОБА_3 з урахуванням основного розміру пенсії, що становить 80% від нарахованого грошового забезпечення починаючи з 01 січня 2018 року.

В решті рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 28 серпня 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Текст постанови виготовлено 09 грудня 2019 року.

Головуючий суддяН.В.Безименна

СуддіЛ.В.Бєлова

А.Ю.Кучма

Джерело: ЄДРСР 86274087
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку