open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 грудня 2019 року

Київ

справа № 742/3227/16-а

провадження № К/9901/32582/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області на постанову Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області у складі судді Ряботи В.І. від 9 листопада 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Степанюка А.Г., Кузьменка В.В., Шурка О.І. від 13 грудня 2016 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:

- визнати неправомірними дій голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області щодо відмови у видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням вимог Закону України «Про Національну поліцію», постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статей 19, 22, 58, 64 Конституції України;

- зобов`язати голову ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області надати ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахування вимог Закону України «Про Національну поліцію», постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статей 19, 22, 58, 64 Конституції України та направити матеріали перерахунку пенсії до Пенсійного фонду України в Чернігівській області.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 9 листопада 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано неправомірними дії голови ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням вимог Закону України «Про Національну поліцію», постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статей 19, 22, 58, 64 Конституції України.

Зобов`язано голову ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області надати ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням вимог Закону України «Про Національну поліцію», постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статей 19, 22, 58, 64 Конституції України.

3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції».

Відсутність нормативного документу щодо розподілу обов`язків між структурними підрозділами не може бути перешкодою для реалізації гарантованого чинним законодавством права особи на отримання довідки про розмір грошового забезпечення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, голова ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 9 листопада 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернігівській області та отримує пенсію призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

12 вересня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до голови ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області із запитом на отримання публічної інформації, в якому просив, зокрема, видати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Голова ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області листом від 19 вересня 2016 року № 24/Р-397 повідомив позивача про відсутність підстав для видачі запитуваної довідки, оскільки прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 11 листопада 2015 року № 988 не породжує підстав для проведення перерахунку пенсій особам з числа колишніх працівників міліції. Крім того, у листі зазначено, що механізм встановлення відповідності посад органів внутрішніх справ посадам у структурі Національної поліції України відсутній.

Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області із запитом на отримання публічної інформації від 12 вересня 2016 року, в якому просив провести перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року, а в разі відмови - вказати її причини та надати роз`яснення щодо порядку проведення перерахунку пенсії, встановленої відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв`язку з прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 11 листопада 2015 року № 988.

Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області листом від 20 вересня 2016 року № 1205/03/р12 повідомило ОСОБА_1 про відсутність підстав для перерахунку пенсії з аналогічних викладеним у листі відповідача від 19 вересня 2016 року № 24/Р-397 приводів.

ОСОБА_1 12 вересня 2016 року звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою про направлення до органів Пенсійного фонду України інформації про зумовлені постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 підстави проведення з 1 січня 2016 року перерахунку пенсії.

Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України листом від 4 жовтня 2016 року № 22/6-Р-1073 повідомив позивача про відсутність підстав для проведення перерахунку пенсії.

6. Вважаючи такі дії (бездіяльність) відповідача неправомірними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що сектор забезпечення соціальних виплат управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку УМВС України з 17 червня 2016 року втратив повноваження з підготовки та видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, а до компетенції голови ліквідаційної комісії вирішення вказаних питань не належить.

Зазначає, що постанова Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» не є підставою для перерахунку пенсії колишнім працівникам органів внутрішніх справ.

8. Відзиву на касаційну скаргу голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області на постанову Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 9 листопада 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року ОСОБА_1 не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону.

10. Згідно із пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 перерахунок раніше призначених згідно із Законом «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

11. Постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» встановлено грошове забезпечення поліцейських.

12. Згідно абзацу 2 пункту 15 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію» (згідно із Законом України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

13. Відповідно до статті 102 Закону України «Про Національну поліцію» пенсійне забезпечення поліцейських здійснюються також в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

14. Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23 грудня 2015 року № 900-VIII статтю 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» доповнено новою частиною такого змісту: «Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських».

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

15. Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

16. Судом встановлено, що станом на 1 січня 2016 року грошове забезпечення поліцейських є значно більшим від грошового забезпечення, розмір якого враховувався при визначенні пенсії позивачу, а розмір такого грошового забезпечення встановлений постановою Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року.

17. Проаналізувавши вищезазначені правові норми, колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій вірно зазначили, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988.

18. Аналогічна правової позиції висловлена Верховним Судом в постановах від 20 березня 2019 року у справі № 817/2345/16, від 23 квітня 2019 року у справі № 822/1479/16, від 26 вересня 2019 року у справі № 803/1831/16, від 10 жовтня 2019 року у справі № 806/2644/16.

19. Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1.

20. Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

21. Згідно із пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

22. Водночас, абзацом 1 пункту 4 Порядку № 3-1 встановлено, що заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання, а при необхідності - його законним представником за місцем його проживання.

23. Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ.

24. Отже, колегія суддів погоджується з висновком судів попередні інстанцій, що пенсіонер органів внутрішніх справ, у разі виникнення підстав для перерахунку пенсії, має право самостійно отримати довідку про складові грошового забезпечення, а тому відмова відповідача видати позивачу довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії є протиправною.

25. Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 23 жовтня 2018 року у справі № 742/3316/16-а.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

26. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу голови ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернігівській області залишити без задоволення, а постанову Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 9 листопада 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

судді Я.О. Берназюк

І.В. Желєзний

Джерело: ЄДРСР 86136573
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку