open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
722 Справа № 520/12609/19
Моніторити
Постанова /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Постанова /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /16.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /19.01.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /19.01.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /24.11.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /12.11.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /04.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /17.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /06.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /02.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /24.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /22.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /22.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /22.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /15.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Рішення /20.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2019/ Харківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2019/ Харківський окружний адміністративний суд Постанова /26.11.2019/ Одеський апеляційний суд Постанова /24.07.2019/ Київський районний суд м. Одеси
emblem
Справа № 520/12609/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Постанова /21.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /16.04.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /19.01.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /19.01.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /24.11.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /12.11.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /07.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /04.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.09.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /17.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /14.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /06.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /02.07.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /24.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /22.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /22.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /22.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /15.06.2020/ Велика Палата Верховного Суду Рішення /20.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2019/ Харківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2019/ Харківський окружний адміністративний суд Постанова /26.11.2019/ Одеський апеляційний суд Постанова /24.07.2019/ Київський районний суд м. Одеси

Харківський окружний адміністративний суд

61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

28 листопада 2019 р. Верховному Суду

Справа № 520/12609/19 вул. Московська, 8, корп. 5, м. Київ, 01029

ПОДАННЯ

(в порядку ст. 290 КАС України)

В провадженні судді Харківського окружного адміністративного суду Білової О.В. знаходиться адміністративна справа № 520/12609/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного Управління Пенсійного фонду України в Харківській області (пл. Свободи, буд. 5, Держпром, 3 під., 2 пов., м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Позивач у зазначеному позові просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яке, починаючи з 25 квітня 2019 року, допустило порушення права позивача отримувати своєчасно та в повному обсязі пенсію як інваліду війни, інвалідність якого настала внаслідок виконання обов`язків військової служби під час ліквідації Чорнобильської катастрофи при виконанні радіаційних робіт в зоні відчуження, в обсязі та порядку, який існував до обмеження, скасування їх нормативними актами, які були визнані неконституційними рішеннями Конституційного Суду України, та в розмірі, встановленому рішенням Конституційного суду України № 1-р(П)/2019 від 25.04.2019 за конституційними скаргами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини третьої статті 59 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області нараховувати та виплачувати належну позивачу пенсію в порядку та розмірі, визначеному Законами № 2262 та № 796, з урахуванням рішень Конституційного Суду з цього приводу, без обмежень, визнаних неконституційними, в розмірі, не меншому ніж 17747,20 гривен (Сімнадцять тисяч сімсот сорок сім гривен 20 коп.);

- стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області суму протиправно не сплаченої позивачу частини пенсії з 26 квітня 2019 року в розмірі 57300,51 (п`ятдесят сім тисяч триста грн. 51 коп) гривен.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи як військовозобов`язаний під час проходження військових зборів, внаслідок чого частково втратив працездатність та став особою з інвалідністю, а відтак, належить до кола військовослужбовців і за рівнем соціального забезпечення має бути прирівняний до військовослужбовців дійсної строкової служби. Після прийняття Конституційним судом України рішення № 1- р(ІІ)/2019 від 25.04.2019 за конституційними скаргами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про невідповідність Конституції України (конституційності) положень частини третьої статті 59 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи“ та з урахуванням рішення Конституційного суду України № 7- рп/2016 від 20.12.2016 позивач вважає, що як особа з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи, має право на перерахунок його пенсії в розмірі 80% відповідних сум грошового забезпечення (заробітку), який має визначатися у п`ятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року згідно з ч.3 ст. 59 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи“ та ст.21 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

При цьому позивач зазначає, що обмеження його пенсії максимальним розміром та інші обмеження розміру пенсії, зокрема, приписи Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1210, не мають застосовуватися.

Отже, спір виник з приводу порядку проведення перерахунку пенсії на підставі ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

В провадженні Харківського окружного адміністративного суду та інших судів станом на 28 листопада 2019 року знаходяться типові справи, що мають ознаки даної справи: позивачі - фізичні особи громадяни, котрі брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження саме військових зборів, оскаржують дії/бездіяльність територіальних органів ПФУ з приводу застосованого відповідачами порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", застосування обмеження пенсії максимальним розміром. Спір у вказаних справах виник з аналогічних підстав, у відносинах, що регулюються одними нормами права, зокрема: № 520/11413/19, 520/11421/19, 520/11515/19, 520/11517/19, 520/11575/19, 520/11647/19, 520/11348/19, 520/11586/19, 520/11310/19, 520/11423/19, 520/11816/19, 520/11535/19, 520/11960/19, 520/11985/19, 520/12121/19, 520/12104/19, 520/12105/19, 520/12043/19, 520/12089/19, 520/12273/19.

Громадянами у цих справах заявлені аналогічні за правовою суттю (хоча і по різному текстуально сформульовані) вимоги - про визнання протиправними дій при проведенні перерахунку пенсій у порядку ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з 25.04.2019 після прийняття рішення Конституційним Судом України № 1- р(ІІ)/2019 від 25.04.2019, зобов`язання провести перерахунок їх пенсій виключно на підставі норм законів як норм прямої дії, без урахування обмежень максимальним розміром.

Згідно з ч. 1 ст. 290 КАС України якщо у провадженні одного або декількох адміністративних судів перебувають типові адміністративні справи, кількість яких визначає доцільність ухвалення зразкового рішення, суд, який розглядає одну чи більше таких справ, може звернутися до Верховного Суду з поданням про розгляд однієї з них Верховним Судом як судом першої інстанції.

З огляду на викладене, суд вбачає підстави для застосування процедури згідно з ч. 1 ст. 290 КАС України.

Відповідно до статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України. Частиною 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод передбачено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Отже, адміністративно-процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини. Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Частина 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод гарантує кожному право звернутися до суду з будь-якою вимогою щодо своїх цивільних прав та обов`язків. У такий спосіб здійснюється "право на суд", яке відповідно до практики Європейського Суду з прав людини включає не тільки право ініціювати провадження, але й право отримати "вирішення" спору судом.

Європейський Суд з прав людини у пункті 47 рішення «Корецький проти України» від 03.04.2008 зауважив, що Закон має бути доступний для конкретної особи і сформульований з достатньою чіткістю для того, щоб вона могла, якщо це необхідно, за допомогою кваліфікованих радників передбачити в розумних межах, виходячи з обставин справи, ті наслідки, які може спричинити означена дія.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 № 5-рп/200 невизначеність, нечіткість правової норми призводить до її неоднакового розуміння та тлумачення, що в практичній площині призводить до різного застосування. Така неврегульованість чи відсутність визначеності в діяльності органів державної влади щодо особи, зокрема, забезпечення, додержання чи реалізації прав і свобод людини і громадянина, може мати негативні наслідки і призвести до сваволі. Визначеність правового регулювання має на меті запобігти будь-якому її прояву щодо особи.

З урахуванням наведеного вище, доцільність розгляду зазначеної справи Верховним Судом як зразкової справи полягає в тому, щоб за вищевказаною категорією справ була запроваджена стала судова практика, що буде підґрунтям до однакового підходу до порядку проведення позивачам у подібних правовідносинах перерахунку пенсій на підставі ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" після прийняття рішення Конституційним судом України № 1-р(И)/2019 від 25.04.2019 за конституційними скаргами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо невідповідності Конституції України (конституційності) положень частини третьої статті 59 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Отже, вирішення зазначеної справи має велике соціальне значення з огляду на вказані вище обставини та значну кількість осіб, які є суб`єктами вказаних правовідносин.

З огляду на зазначене, враховуючи, що частиною 1 статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Верховний Суд визначений як найвищий суд у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законодавством, розгляд даної справи як зразкової створить підґрунтя для належного захисту прав позивачів та, як наслідок, для підвищення довіри до судової гілки влади.

Керуючись ст. 290 КАС України,

ПРОШУ:

1. Відкрити провадження у зразковій справі № 520/12609/19 та постановити рішення відповідно до ст. 290 КАС України.

Додатки:

- матеріали адміністративної справи № 520/12609/19, всього на 26 арк.;

- копії ухвал по типових адміністративних справах, всього на 39 арк.

Суддя Білова О.В.

Джерело: ЄДРСР 85997015
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку