open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6apladm.ki.court.gov.ua

Головуючий у першій інстанції: Скочок Т.О.

Суддя-доповідач: Епель О.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2019 року Справа № 826/17623/18

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого суддіЕпель О.В.,

суддів: Карпушової О.В., Степанюка А.Г.,

за участю секретаря Лісник Т.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 жовтня 2019 року у справі

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 ,

Головного управління Пенсійного фонду України

в Київській області

про визнання бездіяльності протиправною

та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (далі відповідач-2) в якому просив:

1) визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови скласти, оформити і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку для перерахунку пенсії позивача та зобов`язати Київський обласний військовий комісаріат скласти, оформити і подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії в розмірі 50% грошового забезпечення з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами - 10%;

2) визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Київській області щодо не проведення позивачу перерахунку пенсії та зобов`язати ГУ ПФУ в Київській області нарахувати і виплачувати позивачу пенсію в розмірі 50% грошового забезпечення, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премія - 10 %, надбавка за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10 %, починаючи з 01.01.2018 р.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 липня 2019 року адміністративний позов задоволено частково: зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 скласти і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача з урахуванням відсоткової надбавки за вислугу років та наступних додаткових видів грошового забезпечення, а саме: премії та надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами)

У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції виходив з того, що судовим рішенням у справі № 826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови КМУ № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку, затвердженого постановою КМУ № 45, а тому до грошового забезпечення позивача для перерахунку його пенсії повинні включатися додаткові види грошового забезпечення, а саме: премія та надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами), що були передбачені законодавством до набрання чинності Постановою КМУ № 103.

Відмовляючи в іншій частині позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що надбавка за ОВЗ не підлягає включенню в довідку позивача для обчислення його пенсії, оскільки на момент здійснення перерахунку пенсії позивача виплата такої надбавки законодавством не була передбачена, а також з того, що оскаржувана позивачем бездіяльність КОВК не може бути визнана протиправною, оскільки на момент складання довідки про розмір грошового забезпечення позивача, на підставі якої здійснено перерахунок його пенсії, КОВК діяв на підставі чинних на той час норм законодавства, і що в ГУ ПФУ в Київській області не було підстав здійснювати перерахунок пенсії позивача з урахуванням інших видів його грошового забезпечення, не вказаних у такій довідці.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та змінити, зобов`язавши ІНФОРМАЦІЯ_3 скласти, оформити і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премії 10%, надбавок за ОВЗ 50% та за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10% з 01.01.2018 р.

В обґрунтування таких вимог апеляційної скарги, апелянт посилається на те, що з отриманих ним під час проходження служби додаткових видів грошового забезпечення щомісячно сплачувався ЄСВ, а тому вони підлягають включенню до розміру грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія.

При цьому, апелянт посилається на практику Верховного Суду, рішення ЄСПЛ, Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та наполягає на необхідності задоволення заявлених ним означених позовних вимог у цій справі.

З цих та інших підстав апелянт вважає, що оскаржуване рішення суду прийнято з порушенням норм матеріального і процесуального права.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 жовтня 2019 року було відкрито апеляційне провадження, встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду.

У строк, установлений судом, відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, а рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог скасуванню з наступних підстав.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Київській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

При призначенні позивачу пенсії вперше, її основний розмір було обчислено виходячи із 50% сум грошового забезпечення, що складалося з: посадового окладу, окладу за військове звання, процентної надбавки за вислугу років 30%, надбавка за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10%, надбавки за особливо важливі завдання - 50%, премії 10%.

У квітні 2018 року позивачу було перераховано пенсію з 01.01.2018 р., з урахуванням посадового окладу, окладу за військове звання та процентної надбавки за вислугу років 45%.

Такий перерахунок пенсії був проведений ГУ ПФУ у Київській області на підставі довідки КОВК від 26.03.2018 р. вих. №ФК64730 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України.

У липні 2018 року позивач звернувся до ГУ ПФУ у Київській області та до КОВК із відповідними заявами, в яких просив повідомити, на підставі яких нормативних документів та у зв`язку з чим під час перерахунку його пенсії не враховані додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавка за особливо важливі завдання, надбавка за роботу з таємними виробами, носіями і документами, та премія.

Крім того, позивач просив КОВК підготувати та подати до органу Пенсійного фонду України довідку для перерахунку його пенсії з включенням зазначених вище додаткових видів грошового забезпечення до складу грошового забезпечення, з якого обраховується розмір його пенсії з 01.01.2018 р., а ГУ ПФУ у Київській області провести перерахунок і доплату пенсії з включенням вказаних додаткових видів грошового забезпечення з 01.01.2018 р., з урахуванням того, що основний розмір пенсії становить 50% від суми грошового забезпечення.

Листом від 10.09.2018 р. № 4488 КОВК повідомив позивача про те, що відповідно до абз. 2 пункту 3 Порядку № 45 довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком, а тому заявнику довідка про нарахування надається фінансовим відділом органу, з якого він був звільнений із військової служби.

ГУ ПФУ у Київській області у листі від 17.09.2018 р. № 2865/Ш-01 повідомило позивача про те, що функції з визначення вислуги років, розміру та складу грошового забезпечення, у тому числі розміру його окремих складових, покладено на уповноважені органи відповідних силових структур, а в даному випадку органи ПФУ виконують лише функції з призначення та перерахунку пенсій, визначення розміру та складу грошового забезпечення для обчислення пенсій виходить за межі компетенції органу Пенсійного фонду.

Нормативно-правове обґрунтування.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законами України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 р. № 2262-XII (далі Закон № 2262-ХІІ), «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 р. № 2011-XII (далі Закон № 2011-XII), «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 р. № 1166-VII (далі Закон № 1166-VII), «Про Кабінет Міністрів України» від 27.02.2014 р. № 794-VII (далі Закон № 794-VII), «Про центральні органи виконавчої влади» від 17.03.2011 р. № 3166-VI (далі Закон № 3166-VI), Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою КМУ від 13.02.2008 р. № 45 (далі Порядок № 45), постановою КМУ від 21.02.2018 р. № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Постанова № 103), Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 р. №3-1 (далі Порядок № 3-1), Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 р. № 280 (далі Положення № 280), Положенням про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 р. № 28-2 (далі - Положення № 28-2).

Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У ч. 1 ст. 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Відповідно до п.п. 1-3 Порядку № 45 перерахунок раніше призначених відповідно до Закону пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

У п. 24 Порядку № 3-1 передбачено, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

Згідно з абз. 7 п. 5 Порядку № 45 у редакції, яка була чинною до внесення до неї змін постановою КМУ № 103, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

24.02.2018 р. набула чинності Постанова № 103, якою було внесено зміни, зокрема до п. 1 Порядку № 45, який викладено у новій редакції, а саме: «Пенсії, призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон), у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України».

Пунктом 1 Постанови № 103 вирішено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

Постановою № 103 було чітко визначено порядок та особливості здійснення перерахунку пенсії особам відповідно до статті 63 Закону, які мають право на пенсію відповідно до цього Закону.

Зазначена Постанова № 103 була прийнята КМУ. Організацію, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України визначає Закон України Закон № 794-VII.

За змістом ст.ст. 49, 52 Закону № 794-VII Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.

Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов Кабінету Міністрів України.

Зупинення дії акта Кабінету Міністрів України Президентом України на підставі пункту 15 частини першої статті 106 Конституції України має наслідком зупинення вчинення будь-якими органами, особами дій, спрямованих на виконання зупиненого акта Кабінету Міністрів України, здійснення повноважень, визначених цим актом.

Винесення Конституційним Судом України ухвали про відмову у відкритті провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України акта Кабінету Міністрів України, ухвали про припинення конституційного провадження у справі або визнання акта Кабінету Міністрів України таким, що відповідає Конституції України, відновлює дію цього акта.

Акт Кабінету Міністрів України може бути оскаржений до суду в порядку та у випадках, установлених законом.

Постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.

Організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України визначає Закон № 3166-VI.

У розумінні частини першої статті 1 Закону № 3166-VI систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України (далі - міністерства) та інші центральні органи виконавчої влади. Система центральних органів виконавчої влади є складовою системи органів виконавчої влади, вищим органом якої є Кабінет Міністрів України.

Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України. Положення про міністерства, інші центральні органи виконавчої влади затверджує Кабінет Міністрів України (ч.ч. 1, 3 ст. 3 Закону № 3166-VI).

У ч.ч. 1, 3 ст. 21 Закону № 3166-VI закріплено, що територіальні органи центрального органу виконавчої влади утворюються як юридичні особи публічного права в межах граничної чисельності державних службовців та працівників центрального органу виконавчої влади і коштів, передбачених на його утримання, ліквідовуються, реорганізовуються за поданням міністра, який спрямовує та координує діяльність центрального органу виконавчої влади, Кабінетом Міністрів України.

Територіальні органи центрального органу виконавчої влади діють на підставі положень, що затверджуються керівником центрального органу виконавчої влади.

Типове положення про територіальні органи центрального органу виконавчої влади затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.п. 1, 2 Положення № 280 Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, що реалізує державну політику з питань пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню. Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Пунктом 7 Положення № 280 передбачено, що Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктом 2 Положення № 28-2 встановлено, що головне управління Фонду у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також постановами правління Фонду, у тому числі цим Положенням, та наказами Фонду.

Висновки суду апеляційної інстанції.

Системний аналіз наведених правових норм надає підстави для висновку, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як рішення, прийняте КМУ, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ, так і відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 20.12.2018 р. у справі № 686/15836/16-а та від 27.02.2019 р. у справі №753/23503/16.

Разом з тим, Постановою № 103 КМУ змінив механізм реалізації прав відповідної категорії осіб, передбачивши перерахунок пенсії військовослужбовців та деяких інших осіб з урахуванням трьох складових оновленого грошового забезпечення, визначеного станом на 01.03.2018 р.: окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років. Врахування інших видів грошового забезпечення цією постановою не передбачено.

Аналогічний правовий висновок викладено у рішенні Верховного Суду від 13 березня 2019 року по справі № 240/6263/18.

При цьому, колегія суддів враховує, що рішенням суду у справі № 826/3858/19, яке набрало законної сили 05.03.2019 р., визнано нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103, але до цього часу, тобто зокрема на момент виникнення спірних правовідносин у цій справі та ухвалення судом першої інстанції рішення в цій справі, вказані норми діяли та підлягали застосуванню суб`єктами владних повноважень, зокрема й КОВК.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16.10.2019 р. у справі № 2040/6740/18.

Перевіряючи рішення суду першої інстанції у межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії виплата премії 10 %, надбавки за виконання особливо важливих завдань 50 %, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) 10 % не здійснювалася.

Відтак, колегія суддів вважає, що на момент виникнення спірних правовідносин (2018 рік) у Київського ОВК були відсутні правові підстави для видачі Позивачу іншої, ніж на виконання вимог Порядку № 45 та Постанови № 103, довідки, тобто з включенням вищевказаних додаткових виплат (премії та надбавок). Такі підстави виникли лише з 05.03.2019 р., а отже, поза межами спору в цій справі, який передано на розгляд суду.

З огляду на це, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову.

Разом з тим, оскільки на момент виникнення спірних у цій справі правовідносин КОВК не було допущено протиправної бездіяльності, яка оскаржується позивачем, та не порушувалося його право, то й підстав для зобов`язання Комісаріату вчинити на користь позивача певні дії (видати довідку), виходячи із завдань адміністративного судочинства, регламентованих ст. 2 КАС України, також немає, що не було враховано судом першої інстанції.

Тож, апеляційний суд приходить до висновку про відсутність достатніх правових підстав для зобов`язання КОВК скласти і подати до ГУ ПФУ в Київській області довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку його пенсії, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення: премії - 10%, надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50 %, надбавки за службу в умовах режимних обмежень військовослужбовцям (за роботу з таємними виробами, носіями, документами) - 10 %.

Зазначені обставини безпідставно не були враховані судом першої інстанції, що призвело до неправильного застосування норм матеріального права, неправильного вирішення позову в частині задоволення позовних вимог та, відповідно до ст. 317 КАС України, є підставою для скасування рішення суду першої інстанції щодо їх задоволення.

Приходячи до такого висновку, колегія суддів враховує приписи ч. 2 ст. 308 КАС України, відповідно до якої суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено неправильне застосування норм матеріального права.

Доводи апелянта про те, що з отриманих ним під час проходження служби додаткових видів грошового забезпечення щомісячно сплачувався ЄСВ, а тому вони підлягають включенню до розміру грошового забезпечення, з якого обчислюється його пенсія, колегія суддів приймає до уваги, але зазначає, що як було наголошено вище, саме станом на момент виникнення спірних у цій справі правовідносин (2018 рік) та до 05.03.2019 р. діяла Постанова КМУ № 103, якою обмежувався перелік видів грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсі, незалежно від сплати з них ЄСВ, і у КОВК на той час не було правових підстав не виконувати вказану Постанову.

Посилання апелянта на практику Верховного Суду у справах №№ 522/2738/17, 638/9697/17, рішення ЄСПЛ у справах «Мальтаз та інші проти Німеччини», «Онеріідіз проти Туреччини», «Суханов та Ільченко проти України», «Хонякіна проти Грузії», «Стіл та інші проти Сполученого Королівства» ті інші, Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод, висновки Венеціанської комісії враховують колегією суддів, однак стосуються інших правовідносин, ніж тиз, що є спірними у ці справі, та не надають достатніх правових підстав для задоволення позову.

Разом з тим, повно та всебічно аналізуючи доводи всіх учасників справи, суд апеляційної інстанції вважає безпідставними посилання КОВК на відсутність в нього повноважень з надання органам ПФУ довідки про додаткові види грошового забезпечення осіб, звільнених з військової служби, оскільки згідно абзаців 2, 4 та 5 п. 2.8 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України № 937 від 31.12.2014 р., на обласні військові комісаріати покладаються, зокрема, функції з: оформлення та подання до органів, що призначають пенсії, документів для призначення за Законом пенсій особам, звільненим з військової служби, та членам сімей померлих військовослужбовців і осіб, звільнених з військової служби; визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій органами, що призначають пенсії, відповідно до Закону, Постанов № 393 та Порядку №45 і Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (зі змінами); складання та подання до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення пенсіонерів із числа осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей під час перерахунків пенсій.

Відповідно до Положення про військові комісаріати, затвердженого постановою КМУ від 03.06.2013 р. № 389, військові комісаріати забезпечують згідно із законодавством соціальний і правовий захист ветеранів військової служби (пенсіонерів) та забезпечують оформлення та подання документів органам Пенсійного фонду України для призначення (перерахунку) пенсій особам, звільненим з військової служби.

Отже, Київський ОВК є уповноваженим структурним підрозділом Міністерства оборони України та відповідає за проведення перерахунку грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія на умовах і розмірах встановлених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Надаючи оцінку всім доводам апелянта та інших учасників справи, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».

Відповідно до ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» висновки ЄСПЛ є джерелом права.

Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково, рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 жовтня 2019 року в частині задоволення позовних вимог скасуванню, а такі позовні вимоги залишенню без задоволення. В іншій частині рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 жовтня 2019 року в частині задоволення позовних вимог скасувати та ухвалити постанову, якою в задоволенні таких позовних вимог відмовити.

В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 жовтня 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Судове рішення виготовлено 27 листопада 2019 року.

Головуючий суддя

Судді:

Джерело: ЄДРСР 85963062
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку