open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

21 листопада 2019 року

Київ

справа №825/1529/17

адміністративне провадження №К/9901/22899/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів Шишова О. О., Яковенка М. М.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 17.10.2017 у складі судді Клопот С. Л. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018 у складі колегії суддів: Вівдиченко Т. Р., Губської Л. В., Федотова І. В. у справі № 825/1529/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру України у Чернігівській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії та відшкодування моральної шкоди, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру України у Чернігівській області, в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо неповного надання публічної інформації на його запити від 17.08.2017 та 14.09.2017 в частині інформації щодо земельних ділянок кадастрові номери 7425555400:04:000:3022 та 7425583400:06:000:3105;

- зобов`язати відповідача надати позивачу документи та інформацію щодо земельних ділянок кадастрові номери 7425555400:04:000:3022 та 7425583400:06:000:3105;

- повідомити дату та підстави формування земельних ділянок та надати копії документів (рішення тощо) про таке формування, в тому числі - наказ Головного управління від 11.02.2017 № 25-606/14-17-сг «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» та наказ Головного управління від 05.09.2016 № 25-13976/14-16-сг;

- повідомити дату резервування обох земельних ділянок для передачі учасникам АТО та надати відповідні документи (рішення тощо) про таке резервування;

- надати інформацію про осіб (ім`я, найменування, місце реєстрації, знаходження тощо), яким надано дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність чи користування (оренду тощо) обох земельних ділянок та повідомити про наявність чи відсутність у них статусу учасника АТО;

- надати документацію із землеустрою, яка стала підставою для формування обох земельних ділянок; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок в разі їх наявності тощо, в разі відсутності такої документації - повідомити про інші підстави встановлення чи відновлення меж земельних ділянок та надати копії документів, що стали підставою для такого встановлення чи відновлення меж земельних ділянок;

- повідомити форму власності та про інші речові права на земельну ділянку кадастровий номер 7425555400:04:000:3022;

- повідомити підстави державної реєстрації обох земельних ділянок у Державному земельному кадастрі і надати копії документів (заяви, рішення тощо), що стали підставою;

- повідомити дату державної реєстрації права власності або інших речових прав на земельну ділянку кадастровий номер 7425555400:04:000:3022;

- стягнути на користь позивача з держави Україна кошти на відшкодування заподіяної моральної шкоди в сумі 20 000 грн;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області надати суду звіт про виконання судового рішення протягом п`яти робочих днів з дня набрання ним законної сили;

- винести окрему ухвалу за фактом вчиненого адміністративного правопорушення передбаченого частиною другою статті 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

2. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 17.10.2017 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

2.1. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018 апеляційну скаргу позивача залишено без задоволення, рішення суду - без змін.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. 10.01.2017 ОСОБА_1 звернувся з запитом на інформацію до Чернігівської обласної державної адміністрації про наявність земель в межах міста Чернігова, які можуть бути використані під забудову або про наявність земель іншого цільового використання.

3.2. Чернігівською обласною державною адміністрацією вказаний запит 16.01.2017 було направлено до управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради та до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області для розгляду в межах компетенції.

3.3. Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області 18.01.2017 в межах компетенції розглянуто запит позивача та надано відповідь.

3.4. В подальшому, 17.08.2017 позивачем було направлено на адресу відповідача запит на інформацію, в якому ОСОБА_1 просив надати повну та вичерпну інформацію про усі вільні земельні ділянки сільськогосподарського призначення для відведення на території Чернігівського району Чернігівської області, включно із зарезервованими для відведення учасникам АТО.

3.5. Крім того, також позивач просив надати інформацію про земельні ділянки кадастрові номери 7425555400:04:000:3022 та 7425583400:06:000:3105, а саме:

- повідомити дату та підстави формування земельних ділянок та надати копії документів (рішення тощо) про таке формування;

- повідомити дату резервування обох земельних ділянок для передачі учасникам АТО та надати відповідні документи (рішення тощо) про таке резервування;

- повідомити дату надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність чи користування (оренду тощо) земельних ділянок та надати копії цих дозволів (рішень);

- надати інформацію про осіб (ім`я, найменування, місце реєстрації, знаходження тощо), яким надано дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність чи користування (оренду тощо) обох земельних ділянок та повідомити про наявність чи відсутність у них статусу учасника АТО;

- надати документацію із землеустрою, яка стала підставою для формування обох земельних ділянок; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок в разі їх наявності тощо, в разі відсутності такої документації - повідомити про інші підстави встановлення чи відновлення меж земельних ділянок та надати копії документів, що стали підставою для такого встановлення чи відновлення меж земельних ділянок;

- повідомити форму власності та про інші речові права на земельні ділянки;

- повідомити дату державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі та підстави такої реєстрації і надати копії документів (заяви, рішення тощо), що стали такою підставою;

- повідомити дату державної реєстрації права власності або інших речових правна земельні ділянки.

3.6. На запит позивача відповідачем було направлено на його адресу лист від 18.08.2017 № ПІ-59/0-11080/6-17 в якому відповідач повідомив позивача про порядок та спосіб отримання графічної інформації про земельні ділянки які можуть бути передані особі у власність чи користування, роз`яснений порядок звернення з заявою про надання дозволу на розробку проекту землевідведення, вказано перелік документів, що додаються до заяви. Також, до листа було додано перелік кадастрових номерів вільних земельних ділянок.

3.7. Крім того, листом від 22.08.2017 № ПІ-60/0-11235/6-17, на адресу позивача було направлено відповідь на його звернення від 17.08.2017, яким роз`яснено де і яким чином він має можливість ознайомитись з інформацією про земельні ділянки зарезервовані для учасників АТО

3.8. Водночас, ОСОБА_1 поінформовано, що земельна ділянка з кадастровим номером 7425555400:04:000:3022 сформована 09.03.2017, на підставі проекту землеустрою розробленому 11.02.2017, а земельна ділянка з кадастровим номером 7425583400:06:000:3105 сформована 17.10.2016, на підставі проекту землеустрою, розробленому 05.09.2016.

3.9. У наданні копій наказів про надання дозволів на розробку документації з землеустрою, доказів приналежності осіб, яким такі дозволи надані, до учасників АТО, було відмовлено, з посиланням на конфіденційність такої інформації.

3.10. В подальшому, 14.09.2017 позивач знову звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області із запитом на інформацію, який дублює попередні запити.

3.11. 21.09.2017 позивачу був направлена відповідь на вказаний запит, в якому було надано відповіді на його запит, з посиланням на інформацію викладену в попередніх листах.

3.12. Вважаючи, що відповіді на запити є неповними та якими не надано вичерпної інформації щодо запитів, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

4. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав на те, що в листі-відповіді Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 22.08.2017 № ПІ-60/0-11235/6-17 ОСОБА_1 було надано повну та вичерпну відповідь, а також роз`яснено порядок отримання таких відомостей. Крім того, судами зазначено, що нформація про наявність у громадян статусу учасників АТО або статусу членів сім`ї загиблих учасників АТО є конфіденційною, а її поширення буде втручанням з боку Головного управління в особисте життя громадян та є недопустимим. Разом з тим, рішення судів містять висновки про те, що Головне управління Держгеокадастру в Чернігівській області не наділене повноваженнями щодо ведення переліку громадян які мають статус учасника АТО та сім`ям загиблих АТО, яким надано дозволи на розроблення документації із землеустрою із зазначенням усіх вказаних у запиті відомостей.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Позивачем подано касаційну скаргу, в якій він просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

5.1. Доводи касаційної скарги грунтуються на тому, що судами першої та апеляційної інстанцій не було надано оцінку обгрунтуванням позивача щодо обставин надання йому відповіді на його запит про інформацію, а також помилково зроблено висновок про те, що в діях відповідача відсутні ознаки протиправності.

6. Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Частиною другою статті 19 Конституції України від 28.06.1991 № 254к/96-ВР визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

9. Відповідно до статті 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

10. Разом з тим, порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначає Закон України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VІ (далі - Закон № 2939-VІ).

11. Так, згідно з положеннями статті 1 Закону № 2939-VІ, публічна інформація це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

12. Тобто, визначальним для віднесення інформації до публічної є те, що вона була заздалегідь готовим, зафіксованим продуктом, отриманим або створеним суб`єктом владних повноважень у процесі виконання своїх обов`язків.

13. Щодо доводів про обставини ненадання копій наказів та інформації про осіб, яким надано дозволи на розробку проектів землеустрою колегія суддів зазначає наступне.

14. Як встановлено судами попередніх інстанцій, позивач посилається на надане йому право на отримання вказаної інформації, відповідно до вимог частини п`ятої статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», згідно з якої, не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.

15. Разом з тим, відповідно до статей 118, 123 Земельного кодексу України, рішення органів державної влади та місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є підставою для набуття права на землю, а лише надає можливість певній особі розробити відповідну землевпорядну документацію.

16. Водночас, надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи користування є документом, який тільки надає громадянину право на розроблення документації із землеустрою та не свідчить про набуття громадянином права власності чи користування земельною ділянкою.

17. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо непоширення сфери дії положень частини п`ятої статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» на вказані правовідносини.

18. Доцільним, на переконання колегії суддів є застосування висновку Конституційного Суду України, викладеного у рішенні від 20.01.2012 № 2-рп/2012 у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради відповідно до якого встановлено, що відповідно до частини першої статті 7 Закону України «Про доступ до публічної інформації», інформацією про фізичну особу є відомості чи сукупність відомостей про таку особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована (частина перша статті 11 Закону України «Про інформацію»).

18.1. За порядком доступу інформація поділяється на відкриту та з обмеженим доступом (частина перша статті 20 Закону України «Про інформацію»).

18.2. Відкритою є будь-яка інформація, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом (частина друга статті 20 Закону України «Про інформацію»). Зокрема, відкритою є публічна інформація, крім випадків, встановлених законом, яка відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених законом (частина перша статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).

18.3. Згідно з частинами першою та другою статті 21 Закону України «Про інформацію», інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова.

18.4. Конфіденційною є інформація про фізичну особу, а також інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.

18.5. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження (частина друга статті 11 Закону України «Про інформацію»). Конституційний Суд України в абзаці першому пункту 1 резолютивної частини Рішення від 30.10.1997 № 5-зп відніс до конфіденційної інформації про фізичну особу, крім вказаної, ще й відомості про її майновий стан та інші персональні дані.

18.6. Тобто, Конституційний Суд України вказав, що перелік даних про особу, які визнаються як конфіденційна інформація, не є вичерпним.

19. Крім того, Конституційний Суд України, даючи офіційне тлумачення частин першої, другої статті 32 Конституції України, зазначив, що інформація про особисте та сімейне життя особи (персональні дані про неї) - це будь-які відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована, а саме: національність, освіта, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, матеріальний стан, адреса, дата і місце народження, місце проживання та перебування тощо, дані про особисті майнові та немайнові відносини цієї особи з іншими особами, зокрема членами сім`ї, а також відомості про події та явища, що відбувалися або відбуваються у побутовому, інтимному, товариському, професійному, діловому та інших сферах життя особи, за винятком даних стосовно виконання повноважень особою, яка займає посаду, пов`язану зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування. Така інформація про фізичну особу та членів її сім`ї є конфіденційною і може бути поширена тільки за їх згодою, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

20. Так, у статті 12 Загальної декларації прав людини 1948 року встановлено, що ніхто не може зазнавати безпідставного втручання у його особисте і сімейне життя, безпідставного посягання на недоторканність його житла, таємницю його кореспонденції або на його честь і репутацію. Кожна людина має право на захист законом від такого втручання або таких посягань.

21. У Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року визначено, що кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції; органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб (стаття 8).

22. Відповідно до статті 2 Закону України «Про захист персональних даних», персональні дані - це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована, або може бути ідентифікована.

Згода суб`єкта персональних даних - добровільне волевиявлення фізичної особи (за умови її поінформованості) щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети їх обробки, висловлене у письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди.

23. Крім того, статтею 5 Закону України «Про захист персональних даних» встановлено, що персональні дані є об`єктами захисту.

Використання персональних даних передбачає будь-які дії володаря щодо обробки цих даних, дії щодо їх захисту, а також дії щодо надання часткового або повного права обробки персональних даних іншим суб`єктом відносин, пов`язаними із персональними даними, що здійснюються за згодою суб`єкта персональних даних чи відповідно до закону (ст. 10 Закону України «Про захист персональних даних»).

24. Верховний Суд вважає, що громадяни, які зацікавленні в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, звертаючись до відповідача із відповідними заявами (клопотаннями), на виконання статті 10 Закону України «Про захист персональних даних», дають згоду саме на обробку персональних даних, а не на їх поширення.

25. Аналізуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що лише фізична особа, якої стосується конфіденційна інформація, відповідно до конституційного та законодавчого регулювання права особи на збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації має право вільно, на власний розсуд визначати порядок ознайомлення з нею інших осіб, держави та органів місцевого самоврядування, а також право на збереження її у таємниці.

26. Разом з тим, інформація про наявність у громадян статусу учасників АТО або статусу членів сім`ї загиблих учасників АТО є конфіденційною, а її поширення буде втручанням з боку Головного управління в особисте життя громадян та є недопустимим.

27. Водночас, доцільно також зазначити, що до повноважень Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області не належить ведення переліку громадян які мають статус учасника АТО та сім`ям загиблих АТО, яким надано дозволи на розроблення документації із землеустрою із зазначенням усіх вказаних у запиті відомостей. Вказане, серед іншого, свідчить про правомірність дій відповідача щодо надання відповіді позивачу.

28. З огляду на вказане, доводи скаржника щодо порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права в частині застосування положень Закону України «Про доступ до публічної інформації» та Закону України «Про захист персональних даних» не знайшли свого відображення в матеріалах справи.

28. Крім того, необхідно акцентувати увагу на тому, що державою забезпечено доступ фізичних і юридичних осіб до відомостей Державного земельного кадастру (в тому числі і відомостей про особу).

29. Відповідно до статті 36 Закону України «Про державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VІ, на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, оприлюднюються відомості Державного земельного кадастру про:

а) межі адміністративно-територіальних одиниць;

б) кадастрові номери земельних ділянок;

в) межі земельних ділянок;

г) цільове призначення земельних ділянок;

ґ) розподіл земель між власниками і користувачами (форма власності, вид речового права);

д) обмеження у використанні земель та земельних ділянок;

е) зведені дані кількісного та якісного обліку земель;

є) нормативну грошову оцінку земель та земельних ділянок;

ж) земельні угіддя;

з) частини земельної ділянки, на які поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки;

и) координати поворотних точок меж об`єктів кадастру;

і) бонітування ґрунтів;

ї) інші відомості про земельні ділянки, передбачені статтею 15 та частиною другою статті 30 цього Закону, крім відомостей про реєстраційний номер облікової картки платника податків, серію та номер паспорта громадянина України, місце проживання, дату народження фізичної особи, які є інформацією з обмеженим доступом та не підлягають відображенню у відкритому доступі.

29.1. Частиною 3 цієї статті забезпечено юридичним та фізичним особам можливість анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації, яка відповідно до цієї статті надається безоплатно, на основі поширених веб-оглядачів та редакторів, без необхідності застосування спеціально створених для цього технологічних та програмних засобів, цілодобово, без обмежень.

Перегляд, копіювання та роздрукування інформації, зазначеної у пункті «ї» частини першої цієї статті, здійснюються за умови ідентифікації особи (фізичної або юридичної), яка отримує доступ до інформації, з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи. Пошук, перегляд, копіювання та роздрукування відомостей з Державного земельного кадастру, оприлюднених на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, зазначених у пунктах «а»-«є», «ї» частини першої цієї статті, здійснюються безоплатно, а відомостей, зазначених у пунктах «ж»-«і» частини першої цієї статті, - за плату, розміри якої встановлюються цим Законом.

30. Стосовно доводів касаційної скарги про помилковість висновків судів попередніх інстанцій в частині визнання правомірними дії відповідача щодо ненадання документації із землеустрою, яка стала підставою для формування земельних ділянок з кадастровими номерами 7425555400:04:000:3022 та 7425583400:06:000:3105, колегія суддів зазначає про наступне.

31. Згідно зі статтею 29 Закону України «Про землеустрій», документація із землеустрою включає в себе текстові та графічні матеріали і містить обов`язкові положення, встановлені завданням на розробку відповідного виду документації. Документація із землеустрою формується і зберігається в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону.

32. Відповідно до статті 26 Закону України «Про землеустрій», розробники документації із землеустрою мають право:

а) виконувати роботи із складання документації із землеустрою;

б) погоджувати із замовником наукові, технічні, економічні та інші вимоги до документації із землеустрою, строк виконання робіт, їх вартість та порядок оплати;

в) вимагати індексації вартості виконаних робіт із землеустрою в порядку, встановленому законом;

г) авторства на створену ними документацію із землеустрою;

ґ) здійснювати авторський нагляд за реалізацією заходів, передбачених документацією із землеустрою;

д) вимагати зупинення робіт, що виконуються з порушенням документації із землеустрою і призводять до нецільового використання земель та їх псування;

е) вносити пропозиції щодо оновлення застарілої або розробки нової документації із землеустрою.

33. Положеннями статей 32, 33 Закону України «Про землеустрій» визначено, що розробники документації із землеустрою зобов`язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою. Використання цих матеріалів дозволяється лише з дотриманням вимог законодавства про авторські права. Положення про Державний фонд документації із землеустрою, а також порядок надходження, обліку та зберігання матеріалів у ньому затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 № 1553.

34. Юридичні та фізичні особи мають право користуватися матеріалами Державного фонду документації із землеустрою з дотриманням вимог цього Закону, інших законів України і Положення про Державний фонд документації із землеустрою. При користуванні документацією з Державного фонду документації із землеустрою забороняється копіювання топографічних, картографічних, аерозйомочних та інших матеріалів без відповідного на те дозволу; передача вихідних матеріалів (їх копій) іншим особам без спеціального дозволу, якщо це не передбачено умовами користування відповідними матеріалами.

35. Згідно з пунктами 16, 17 Положення про Державний фонд документації, використання матеріалів Державного фонду здійснюється з дотриманням вимог законодавства про авторські права. Матеріали Державного фонду надаються у користування за письмовим запитом. При цьому забороняється копіювання топографічних, картографічних, аерознімальних та інших матеріалів без відповідного на те дозволу.

36. Разом з тим, питання надання адміністративної послуги з видачі відомостей з документації із землеустрою, що включена до Державного фонду документації із землеустрою врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.2004 № 1553 «Про затвердження Положення про Державний фонд документації із землеустрою» та розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг».

37. За таких обставин, відповідачем було надано повну та вичерпну відповідь, а також роз`яснено порядок отримання запитуваних відомостей.

38. Колегія суддів вважає обгрунтованим також висновок судів попередніх інстанцій щодо правомірності дій відповідача щодо неповідомлення дати державної реєстрації права власності та інших речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 7425555400:04:000:3022 та неповідомлення інформації про форму власності на зазначену земельну ділянку, з огляду на положення частини першої статті 6 та частини першої статті 30 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV.

39. Разом з тим, як встановлено судами попередніх інстанцій, на час подання запиту позивачем в Державному земельному кадастрі були наявні відомості про форму власності та дату державної реєстрації прав на земельну ділянку з кадастровим номером 7425583400:06:000:3105, зазначена інформація була надана ОСОБА_1 .

40. Відомості про форму власності та дату державної реєстрації прав на земельну ділянку з кадастровим номером 7425555400:04:000:3022 в Державному земельному кадастрі на дату звернення були відсутні, про що ОСОБА_1 також було проінформовано.

41. Водночас, колегія суддів також погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо відсутності в діях відповідача, стосовно неповідомлення дати резервування обох земельних ділянок та ненадання відповідних документів про таке резервування, ознак протиправності.

42. Вказаний висновок грунтується на положеннях розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 898-р «Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками».

42.1. Вказаним розпорядженням, Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру, обласним та Київській міській державним адміністраціям доручено забезпечити: розміщення на власних офіційних веб-сайтах інформації про місце розташування, цільове призначення та площу земельних ділянок, які можуть бути відведені учасникам антитерористичної операції та сім`ям загиблих учасників антитерористичної операції.

42.2. На виконання вказаного розпорядження Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області підготовлена та розміщена на власному веб-сайті інформація про місце розташування, цільове призначення та площу земельних ділянок, які можуть бути відведені учасникам АТО та сім`ям загиблих учасників АТО.

43. Так, листом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.08.2017 за № ПІ-59/0-11080/6-17 ОСОБА_1 було надано перелік кадастрових номерів та площі земельних ділянок на території Чернігівської області, які можуть бути використані при поданні заяви на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель державної власності.

44. Крім того, листом від 22.08.2017 за № ПІ-60/0-11235/6-17 позивачу також було додатково повідомлено з зазначенням посилань на сайт, за якими можна переглянути інформацію про земельні ділянки, які можуть бути відведені учасникам АТО та ознайомитися з переліком земельних ділянок, що можуть бути надані громадянам на безоплатній основі протягом ІІІ кварталу 2017 року.

45. Доцільно також звернути увагу на положення статті 79-1 Земельного кодексу України, відповідно до якої, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Державний земельний кадастр містить інформацію про сформовані та зареєстровані земельні ділянки, відомості про які внесено до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою, яка передбачена статтею 21 Закону України «Про землеустрій».

46. Як вбачається з матеріалів справи, листом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 22.08.2017 за № ПІ-60/0-11235/6-17 позивачу було надано наступну інформацію:

- по земельній ділянці з кадастровим номером 7425555400:04:000:3022 дата формування - 09.03.2017; підстава - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробленого згідно наказу Головного управління від 11.02.2017 № 25-606/14-17-сг «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою»;

- по земельній ділянці з кадастровим номером 7425583400:06:000:3105 дата формування - 07.10.2017; підстава - проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробленого згідно наказу Головного управління від 05.09.2016 № 25-13976/14-16-сг «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою».

47. Також вказано, що дата формування земельної ділянки є датою державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

48. На переконання колегії суддів, судами попередніх інстанцій правильно встановлено, що запит позивача від 14.09.2019 дублює зміст попередньо направлених запитів. Відтак, вважаємо, що надання відповідачем відповідей на всі поставлені позивачем питання з посиланням на відповідні норми чинного законодавства здійснено з дотриманням положень статті 19 Конституції України.

49. З огляду на вищевикладене, Верховний Суд вважає, що судами попередніх інстанцій зроблено обгрунтований висновок про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в частині відшкодування моральної шкоди.

50. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що відповідач діяв на підставі та в межах своїх повноважень.

51. На переконання колегії суддів, доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, та не містять належних обґрунтувань протиправності дій відповідача.

52. Враховуючи вищевикладене, Верховний Суд приходить до висновку, що судами попередніх інстанцій дотримано норми матеріального та процесуального права під час прийняття оскаржуваних рішень.

53. На думку колегії суддів, доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки обставин, встановлених судами попередніх інстанцій.

54. За змістом частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

55. Частиною першою статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

56. З огляду на наведене, касаційна скарга ОСОБА_1 не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

57. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

58. Постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 17.10.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018 у справі № 825/1529/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру України у Чернігівській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення моральної шкоди - залишити без змін.

59. Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Суддя-доповідач І.В. Дашутін

Судді О.О. Шишов

М. М. Яковенко

Джерело: ЄДРСР 85804411
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку