open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

21 листопада 2019 року

Київ

справа № 518/1013/17

провадження № К/9901/51948/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Желєзного І.В., Мороз Л.Л. розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області на рішення Ширяївського районного суду Одеської області у складі судді Палія С.А. від 21 грудня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Бойка А.В., Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О. від 25 квітня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, просив:

- визнати неправомірною бездіяльність виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області по розгляду заяви ОСОБА_1 від 26 квітня 2017 року щодо зміни адреси житлового будинку та земельної ділянки, на якій він розташований, які належать йому на праві приватної власності та знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , на адресу: АДРЕСА_2 ;

- зобов`язати виконавчий комітет Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області на черговому засіданні, яке відбудеться після отримання рішення суду, розглянути заяву ОСОБА_1 від 26 квітня 2017 року та прийняти законне рішення про зміну поштової адреси земельної ділянки з кадастровим номером 5125455100:02:002:0316 та розташованого на ній житлового будинку, які належать на праві приватної власності ОСОБА_1 з адреси: АДРЕСА_1 на адресу: АДРЕСА_2 .

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Ширяївського районного суду Одеської області від 21 грудня 2017 року, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області по розгляду заяви ОСОБА_1 від 26 квітня 2017 року щодо зміни адреси житлового будинку та земельної ділянки, на якій він розташований, які належать йому на праві приватної власності та знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , на адресу: АДРЕСА_2 .

Зобов`язано виконавчий комітет Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області на черговому засіданні, яке відбудеться після отримання рішення суду, розглянути заяву ОСОБА_1 від 26 квітня 2017 року та прийняти законне рішення.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що виконавчий комітет Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області не розглядаючи по суті заяву ОСОБА_1 і не приймаючи по ній рішення, не надавши, в передбачені законом строки обґрунтованої відповіді, порушив вимоги чинного законодавства України та допустив протиправну бездіяльність.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що виконавчий комітет Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Ширяївського районного суду Одеської області від 21 грудня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 84499600 від 7 квітня 2017 року, ОСОБА_1 на праві приватної власності належить об`єкт житлової нерухомості житловий будинок з господарськими будівлями, якому присвоєно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1176217251254, розташований за адресою: АДРЕСА_3 . Також згідно цієї довідки позивачу на праві приватної власності належить земельна ділянка площею 0,15 га, кадастровий номер 5125455100:02:002:0316, яка має цільове призначення для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), якій присвоєно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1092218451254, земельна ділянка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , земельна ділянка 186.

Згідно листа Ширяївського ДКП «Бюро технічної інвентаризації» від 22 серпня 2017 року № 183\ІІ технічна документація (технічний паспорт) виготовлялась на житлові будинки за адресами: АДРЕСА_3 - ОСОБА_2 ; АДРЕСА_3 - ОСОБА_1 .

26 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернувся з заявою до голови виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області Полюганіча В.В., в якій просив прийняти рішення про зміну поштової адреси житлового будинку та земельної ділянки, які належить йому на праві приватної власності та знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 . Зміна адреси необхідна в зв`язку з помилковим присвоєнням двом різним будинкам, які належать різним власникам, розташовані на різних суміжних земельних ділянках, однієї поштової адреси.

Вказану заяву було зареєстровано в Ширяївській селищній раді 26 квітня 2017 року за вх. № В-146, але на час звернення до суду з даним позовом по суті не розглянуто та відповіді про результати її розгляду, головою виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Полюганічем В.В. не надано.

6. Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що 26 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області із заявою про прийняття рішення про зміну поштової адреси житлового будинку та земельної ділянки на, якій він розташований, які належать йому на праві приватної власності та знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 АДРЕСА_3 .

Вказана заява була зареєстрована в Ширяївській селищній раді 26 квітня 2017 року за вх. № В-146, та листом від 29 травня 2017 року № 789 повідомлено ОСОБА_1 про розгляд заяви на засіданні виконавчого комітету.

Під час розгляду заяви по суті у зв`язку з неможливістю прийняття законного рішення та необхідністю упорядкування адресного господарства, інвентаризації домоволодінь, а також затвердження Положення про порядок зміни поштових адрес на території селищної ради, рішенням виконавчого комітету Ширяївської селищної ради від 30 червня 2017 року № 141 «Про зміну поштової адреси житлового будинку ОСОБА_1 », розгляд заяви перенесено на чергове засідання виконкому.

Судом не було досліджено причини перенесення відповідачем розгляду заяви позивача.

В матеріалах справи знаходилась інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 7 квітня 2017 року де міститься вся інформація відносно двох власників майна за однією адресою та рух відчудження і придбання ними майна.

Відомості з реєстру прав власності на нерухоме майно. Відомості про об`єкт нерухомого майна та відомості про права власності: будинок житловий за адресою: АДРЕСА_3 , державна реєстрація якого здійснена 25 січня 2005 року на ім`я ОСОБА_2 .

9 лютого 2016 року згідно деталізованої інформації про об`єкт нерухомого майна державним реєстратором здійснено закриття об`єкта нерухомого майна громадянки ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_3 .

8 листопада 2016 року державним реєстратором Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області проведено державну реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер - 5125455100:02:002:0316 , площею 0,15 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд(присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_3 , де вказано власник - ОСОБА_1 .

17 лютого 2017 року державним реєстратором Дачненської сільської ради Біляївського району Одеської області проведено Державну реєстрацію прав та їх обтяжень житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами за адресою: АДРЕСА_3 , де вказано власник - ОСОБА_1 .

Державний реєстратор керуючись Законом України «Про реєстрацію речових прав на нерухомість та їх обтяжень» здійснив порушення даного Закону, оскільки на одну поштову адресу проведено реєстрацію двох різних об`єктів нерухомого майна, що не досліджено судом та унеможливлює прийняття законного рішення виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради Одеської області.

8. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області на рішення Ширяївського районного суду Одеської області від 21 грудня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року, в яких він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Згідно приписів статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Відповідно до статті 37 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження:

1) підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту;

2) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.

11. Закон України «Про звернення громадян» регулює питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити в органи державної влади, об`єднання громадян відповідно до їх статуту пропозиції про поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських органів. Закон забезпечує громадянам України можливості для участі в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на поліпшення роботи органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, для відстоювання своїх прав і законних інтересів та відновлення їх у разі порушення.

12. Частиною 1 статті 1 Закону України «Про звернення громадян» передбачено право громадян України звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

13. Відповідно до статті 3 Закону України «Про звернення громадян» під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, посадових осіб.

14 Згідно статті 15 Закону України «Про звернення громадян» органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов`язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов`язки.

Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз`ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.

15. Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 18 Закону України «Про звернення громадян» громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги.

16. Відповідно до статті 19 Закону України «Про звернення громадян» органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивовану постанову; на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу; відміняти або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам, невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням; забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв`язку з заявою чи скаргою рішень; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення; вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів, вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома органу місцевого самоврядування, трудового колективу чи об`єднання громадян за місцем проживання громадянина; у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз`яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення; не допускати безпідставної передачі розгляду заяв чи скарг іншим органам; особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.

17. Згідно із статтею 20 Закону України «Про звернення громадян» звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

18. Як встановлено судом ОСОБА_1 26 квітня 2017 року звернувся із заявою до голови виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області Полюганіча В.В., в якій просив прийняти рішення про зміну поштової адреси житлового будинку та земельної ділянки, які належить йому на праві приватної власності та знаходиться за адресою: АДРЕСА_4 . Зміна адреси необхідна в зв`язку з помилковим присвоєнням двом різним будинкам, які належать різним власникам, розташовані на різних суміжних земельних ділянках, однієї поштової адреси.

19. Звернення вважається розглянутим, якщо розглянуто по суті всі порушені у ньому питання.

20. Рішення, за заявою ОСОБА_1 про зміну поштової адреси житлового будинку та земельної ділянки, які належить йому на праві приватної власності від 26 квітня 2017 року, у встановлений строк виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області прийнято не було.

21. Оскільки виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області, в порушення норм чинного законодавства, не були вжиті заходи щодо належного розгляду заяви позивача від 26 квітня 2017 року та повідомлення позивача про результати розгляду його заяви, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність.

22. Враховуючи, що виконавчим комітетом Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області, допущено протиправну бездіяльність щодо розгляду заяви ОСОБА_1 про зміну поштової адреси житлового будинку та земельної ділянки, які належить йому на праві приватної власності, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов вірного висновку, визнавши бездіяльність виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області по розгляду заяви ОСОБА_1 від 26 квітня 2017 року щодо зміни адреси житлового будинку та земельної ділянки, на якій він розташований, які належать йому на праві приватної власності та знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , на адресу: АДРЕСА_2 протиправною та зобов`язавши відповідача на черговому засіданні розглянути заяву ОСОБА_1 від 26 квітня 2017 року та прийняти законне рішення.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

23. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу виконавчого комітету Ширяївської селищної ради об`єднаної територіальної громади Ширяївського району Одеської області залишити без задоволення, а рішення Ширяївського районного суду Одеської області від 21 грудня 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

судді І.В. Желєзний

Л.Л. Мороз

Джерело: ЄДРСР 85803963
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку