open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

21 листопада 2019 року № 753/9645/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовом

ОСОБА_1

до

Головного управління Пенсійного фонду України в Київській області

про

визнання протиправною бездіяльність, зобов?язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Дарницького районного суду міста Києва надійшов позов ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 (далі також - ОСОБА_1 , позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі також - відповідач), в якому позивач просив:

- визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо не проведення повного перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 1 січня 2016 року відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» №900-УПІ від 23.12.2015, ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», №947 від 18.11.2015 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268» противоправною;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві провести ОСОБА_1 , на підставі наданої довідки зі змінами розміру грошового забезпечення від заступника голови ліквідаційної комісії ГУ МВС України в м. Києві, повний перерахунок та повну виплату підвищеної пенсії відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» № 900-VIII від 23 грудня 2015 року, ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанов Кабінету Міністрів України № 988 від 11 листопада 2015 року «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», № 947 від 18 листопада 2015 року «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268», починаючи з 1 січня 2016 року без обмеження граничного розміру.

В обґрунтування позовних вимог вказано про те, що відповідачем протиправно не було проведено перерахунок з 1 січня 2016 року призначеної ОСОБА_1 , як пенсіонеру органів внутрішніх справ, пенсії за вислугу років у відповідності до норм Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» №900-УПІ від 23.12.2015, ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», №947 від 18.11.2015 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268». При цьому, як стало відомо позивачу, Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві отримало від уповноваженого органу МВС - Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві відповідну довідку про розмір грошового забезпечення, датовану 09.06.2017, для проведення такого перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

Ухвалою Дарницького районного суду м. Києва від 05.06.2018 справу № 753/9645/18 за вказаним позовом ОСОБА_1 передано за підсудністю до Окружного адміністративного суду міста Києва.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.10.2018 матеріали позовної заяви ОСОБА_1 . прийняті до провадження суддею Скочок Т.О., відкрито провадження у справі №753/9645/18 та дану справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

25.10.2018 від представника відповідача через канцелярію надійшов відзив на позовну заяву. Свої заперечення проти позову відповідач мотивував доводами загального характеру. Зокрема, тим, що на виконання ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» Урядом була прийнята Постанова від 21.02.2018 №103, що встановлює умови та порядок проведення перерахунку пенсій, що здійснюється відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Пунктом 3 зазначеної Постанови №103 передбачено, що сума перерахованих пенсій для виплати за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 виплачується після виділення коштів на їх фінансування з державного бюджету. При цьому, в тексті свого відзиву представник відповідача не підтвердив та не спростував жодних із доводів, наведених позивачем у позовній заяві (в т.ч. не повідомив суду про проведення чи не проведення ОСОБА_1 перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року; не заперечував та не спростував обставину отримання від Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві довідки від 09.06.2017 №44962 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 ).

У свою чергу позивач подав до суду відповідь на відзив, де наголосив на тому, що прийнята Кабінетом Міністрів України Постанова від 21.02.2018 №103 не відміняє права позивача на перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення поліцейських.

В подальшому, представник відповідача на виконання вимог ухвали суду від 28.10.2019 про витребування доказів подав до канцелярії суду копію матеріалів пенсійної справи ОСОБА_1 .

З урахуванням вищевикладеного та виходячи з положень п. 2 ч. 1 ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про можливість розгляду даної адміністративної справи у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ОСОБА_1 є пенсіонером МВС України, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві та отримує пенсію за вислугу років, призначену з 1 жовтня 2013 року відповідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до наданої позивачем до матеріалів справи копії розрахунку пенсії за вислугу років від 24.10.2013 з Автоматизованої системи розрахунку пенсій, ОСОБА_1 з 1 жовтня 2013 року призначена до виплати пенсія у розмірі 6 822,58 грн. Основний розмір пенсії становив 80% від розміру грошового забезпечення у сумі 8 198,85 грн. Крім того, при обчисленні розміру призначеної пенсії враховані підвищення пенсії позивача, як особі зі статусом учасника бойових дій, відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветерана війни» та Закону України «Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та інвалідів війни».

В подальшому, як свідчать подані представником відповідача матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 №2603021469 (МВС), призначена позивачу пенсія перераховувалась органом Пенсійного фонду України з 1 серпня 2015 року (перерахунок пенсії датовано 06.07.2015, підстави для перерахунку пенсії - індексація пенсії та відповідна заява пенсіонера від 23.06.2015), з 1 липня 2017 року (перерахунок пенсії датовано 07.06.2017, підстава для перерахунку пенсії - додатково подані пенсіонером документи про період роботи після звільнення з органу внутрішніх справ), з 1 травня 2018 року (перерахунок пенсії датовано 10.04.2018, підстава для перерахунку пенсії - «( ГЗ згідно ПКМУ №988) ПКМУ №103 від 21.02.2018 пункт 3 перерахунок з 01.01.2016»). За даними наявного у матеріалах пенсійної справи розрахунку на доплату пенсії з Автоматизованої системи розрахунку пенсій від 10.04.2018 ОСОБА_1 підлягало виплаті за періоди з січня по квітень 2016 пенсія у розмірі 8 707,42 грн. (з них фактично виплачено - 6 867,58 грн., сума доплати - 1 839,84 грн.), за період з травня по листопад 2016 року - 8 721,42 грн. (з них фактично виплачено - 6 881,58 грн., сума доплати - 1 839,84 грн.), за період з грудня 2016 року по квітень 2017 року - 8 750,67 грн. (з них фактично виплачено - 6 910,83 грн., сума доплати - 1 839,84 грн.), за період з травня по вересень 2017 року - 8 766,92 грн. (з них фактично виплачено - 6 927,08 грн., сума доплати - 1 839,84 грн.), за період з жовтня 2017 року по квітень 2018 року - 8 801,92 грн. (з них фактично виплачено - 6 962,08 грн., сума доплати - 1 839,84 грн.). При цьому, за даними цього Розрахунку на доплату пенсії розмір перерахованої пенсії ОСОБА_1 , що підлягала виплаті, максимальним розміром пенсії (тобто, 10 470 грн.) відповідно до ст. 43 «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не обмежувався.

Суд встановив, що наведені розміри перерахованої пенсії ОСОБА_1 були обчислені відповідачем як 70% від розміру грошового забезпечення 11 998,46 грн. (взято із довідки Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 22.03.2018 №44962 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), що міститься у матеріалах пенсійної справи ОСОБА_1 ) з додаванням сум підвищення пенсії позивача (як учасника бойових дій) відповідно до ст. 12 Закону України «Про статус ветерана війни» - у розмірі 25% прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, - що мали різне значення в залежності від зміни розміру прожиткового мінімуму, та цільової грошової допомоги у розмірі 40 грн. (стала сума коштів), призначеної відповідно Закону України «Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та інвалідів війни». Суд також встановив, що використана відповідачем для проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, вих. №44962 від 22.03.2018 містила відомості про грошове забезпечення чинне станом на 1 січня 2016 року, за прирівняною посадою «начальник відділу, що не входить до складу управління ГУ НП в м. Києві», у розмірі 11 998,46 грн. (що у свою чергу складалося з: посадового окладу - 3 600 грн., окладу за військовим (спеціальним) званням полковник міліції/полковник поліції - 2 400 грн., надбавки за стаж служби (50%) - 3 000 грн., надбавки за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 540 грн., премії (25,77%) - 2 458,46 грн.).

Між тим, як стверджує позивач та вбачається з тексту листа заступника голови Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 02.03.2018 №ЛК-15/аз/125/30/01-2018, його ОСОБА_1 було включено до списку осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) для проведення перерахунку пенсій. У зв`язку з цим Ліквідаційною комісією Головного управління МВС України в м. Києві виготовлено довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , що була надіслана до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві 09.06.2017.

Відповідно до тексту цього листа від 02.03.2018 та довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (вих. №44962 від 09.06.2017, копія якої надана позивачем до суду разом з цим позовом), остання складена відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та наказу Міністерства внутрішніх справ від 06.04.2016 №260. За даними цієї Довідки від 09.06.2017 грошове забезпечення позивача для перерахунку пенсії визначено з розміру грошового забезпечення, чинного на 1 січня 2016 року, за посадою в органі Національної поліції («начальник відділу, що не входить до складу управління ГУ НП в м. Києві»), що прирівнена до посади, з якої ОСОБА_1 було звільнено в органі внутрішніх справ. Всього розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 склав 11 416,52 грн. та включав до себе наступні види грошового забезпечення: посадовий оклад - 3 600 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням полковник міліції/ полковник поліції - 2 400 грн., надбавку за стаж служби (50%) - 3 000 грн., надбавку за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 540 грн., премію (19,67%) - 1 876,52 грн.

Як видно з тексту позову ОСОБА_1 , розмір та склад грошового забезпечення, наведений у довідці вих. №44962 від 09.06.2017 ним не оспорюється.

У березні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві з письмовою заявою від 19.03.2018 щодо проведення перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року на підставі виданої йому довідки Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 09.06.2017. У тексті позовної заяви позивач зауважив, що разом із заявою про перерахунок пенсії від 19.03.2018 ним відповідачу також направлялася довідка вих. №44962 від 09.06.2017.

Своїм листом від 20.04.2018 №15317/03/У-3005 Головне управлінння повідомило позивача про прийняття Кабіетом Міністрів України постанови від 21.02.2018 №103, п. 3 якої передбачено здійснення перерахунку з 1 січня 2016 року пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Мівністрів України від 11.11.2015 №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р. № 45. На виконання вказаної Постанови Уряду №103 Головним управлінням було проведено перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року на підставі довідки, наданої ліквідаційною комісією ГУ МВС України в м. Києві. Виплату різниці пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі 42 334,74 грн. буде проведено в порядку, визначеному Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103. Доплату різниці пенсії за січень, лютий, березень та квітень 2018 року в сумі 7 350,36 грн. буде виплачено у квітні 2018 року. Після проведеного перерахунку розмір пенсійної до виплати з 1 січня 2018 року склав 8 801,92 грн.

Вважаючи таку відповідь органу Пенсійного фонду України незаконною та необґрунтованою, а свої права та охоронювані законом інтереси на перерахунок пенсії порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Спеціальним законом, який регулює спірні правовідносини є Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції Закону України «ро внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23.12.2015 №900-VIII, чинній починаючи з 29.12.2015), перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Згідно з ч. 18 ст. 43 зазначеного Закону у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

За змістом норм ст. 51 Закону № 2262-ХІІ При настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім`ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Порядок проведення перерахунку пенсій встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» (далі - Порядок №45).

Зокрема, відповідно до п. 1 Порядку №45 (у редакції чинній до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103, тобто до 24.02.2018) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Так, в даному випадку Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 (далі - Постанова №988) було затверджено грошове забезпечення поліцейських Національної поліції, яке складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премій та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Згідно з п. 15 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про Національну поліцію», за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Статтею 102 Закону України «Про Національну поліцію» закріплено, що пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Тобто, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке, за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції на підставі Постанови №988.

З наявних у справі матеріалів пенсійної справи суд встановив, що відповідачем визнано право позивача, як колишнього працівника Головного управління МВС України в м. Києві, на перерахунок призначеної йому пенсії за вислугу років, починаючи з 1 січня 2016 року у зв`язку з визначенням розміру грошового забезпечення працівниками Нацполіції. Свідченням чого є наявний у матеріалах справи перерахунок пенсії позивача від 10.04.2018 за період починаючи з січня 2016 року по квітень 2018 року.

Відповідно до п. 2 - Порядку №45 (у редакції, чинній до 24.02.2018) на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. При цьому, довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. Уповноважені органи подають зазначені довідки у п`ятиденний строк головним управлінням Пенсійного фонду України.

Згідно із п. 4 цього ж Порядку перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

В подальшому, Урядом прийнято постанову від 21.02.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», якою в т.ч. внесено зміни до п. 1, 2, 3 і 5 вказаного вище Порядку №45, а також затверджено нову форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.

Крім того, п. 3 - 4 цієї Постанови №103 було визначено, що перерахувати з 1 січня 2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. N 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (Офіційний вісник України, 2015 р., N 96, ст. 3281). Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

Виплату перерахованих відповідно до абзацу першого цього пункту пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) проводити з 1 січня 2018 року. Сума перерахованих пенсій для виплати за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. обчислюється органами Пенсійного фонду України станом на 1 січня 2018 р. та виплачується після виділення коштів на їх фінансування з державного бюджету в такому порядку:

з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - щомісяця окремою сумою у розмірі 50 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 року;

з 1 січня 2020 р. - щомісяця окремою сумою у розмірі 100 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. та до забезпечення повної виплати розрахованої суми.

У разі коли внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією постановою, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію згідно із Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 р., N 45 (Офіційний вісник України, 2008 р., N 12, ст. 301).

Аналізуючи зміст наведеного п. 3 Постанови №103 від 21.02.2018 Верховний Суд у своїй постанові від 10.09.2019 у справі №0840/3476/18 дійшов висновків, що: вказана постанова Уряду фактично запровадила поетапний порядок виплати перерахованих за період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2017 року пенсій колишнім військовослужбовцям, при цьому обумовивши виплату перерахованих пенсій виділенням коштів на їх фінансування з державного бюджету. При цьому, даною постановою не змінюється регулювання правовідносин з приводу перерахунку пенсій, а лише визначено порядок виплати перерахованих виплат.

Також Верховний Суд зазначив, що в силу ст. 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України.

Тож саме від Уряду залежить можливість Пенсійного фонду України забезпечити реалізацію та виконання своїх повноважень.

В свою чергу Кабінетом Міністрів України виходячи із фінансово - економічних можливостей прийнято постанову від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», якою врегульовано порядок виплати коштів за період з 01.01.2016 і в подальшому, запровадивши поетапний порядок виплати перерахованих пенсій вищевказаним особам.

На момент звернення ОСОБА_1 із цим позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва, а також на момент проведення перерахунку пенсії позивачу з 1 січня 2016 року вказана Постанова №103 була чинною, а тому мала бути врахованою органами Пенсійного фонду.

Дослідивши наявні у справі матеріали суд встановив, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві були вжиті заходи щодо проведення перерахунку пенсії позивачу з 1 січня 2016 року на підставі довідки від 22.03.2018 №44962 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), отриманої від уповноваженого органу - Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві. При цьому, розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 був більший за розмір такого забезпечення, що наведений в попередній довідці Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 09.06.2017 №44962.

Таким чином, твердження позивача про допущення відповідачем по відношенню до ОСОБА_1 бездіяльності в частині здійснення перерахунку призначеної пенсії за вислугу років з 1 січня 2016 року спростовуються матеріалами пенсійної справи ОСОБА_1 .

Поряд з цим, із наявних матеріалів пенсійної справи суд встановив, що при призначенні пенсії ОСОБА_1 вперше її основний розмір був обчислений відповідачем виходячи із 80% від розміру грошового забезпечення міліціонера. Проте при проведенні перерахунку з 1 січня 2016 року така пенсія позивачу (тобто, її основний розмір) вже була обчислена як 70% від суми грошового забезпечення (11 998,46 грн.).

У контексті з вищенаведеним суд зазначає наступне. До ст. 13 Закону №2262-XII вносились зміни Законом України від 07.07.2011 №3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» та Законом України від 27.03.2014 №1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», внаслідок яких максимальний розмір пенсії при її призначенні змінено з 90% до 80%, а з 1 травня 2014 року до 70%.

Системний аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що внесені Законом №1166-VII зміни до ст. 13 Закону №2262-ХІІ щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії за вислугу років військовослужбовцям та особам, які мають право на пенсію за цим Законом у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Оскільки процедури призначення та перерахунку пенсії є різними за змістом і механізмом їх проведення. Нормами, які визначають механізм здійснення перерахунку пенсії за вислугу років є норми ст. 63 Закону №2262-ХІІ, яка змін у зв`язку з прийняттям Закону №3668-VІ та Закону №1166-VII не зазнала.

Частиною 1 ст. 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

З огляду на наведене суд приходить до висновку, що при перерахунку пенсії позивача в квітні 2018 року за період починаючи з 1 січня 2016 року відповідно до ст. 63 Закону №2262-ХІІ, Порядку №45 та на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 в органу Пенсійного фонду України були відсутні підстави для застосування механізму нового обчислення пенсії із застосуванням норм ч. 2 ст. 13 Закону №2262-ХІІ, що застосовується саме при призначенні пенсії. Натомість при перерахунку пенсії змінною величиною є лише розмір грошового забезпечення, а відсоткове значення розміру основної пенсії, яке обчислювалося при її призначенні відповідно до наявної у позивача вислуги років, є незмінним.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд в постановах від 24.04.2018 у справі №686/12623/17 (провадження №К/9901/849/17), від 15.04.2019 у справі №522/16973/17 (провадження № К/9901/232/17).

За таких обставин, на думку суду, у відповідача були відсутні правові підстави для зменшення відсоткового значення основного розміру пенсії позивача при здійсненні її перерахунку з 1 січня 2016 року. А тому як наслідок суд вбачає у діях Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо зменшення відсотку основного розміру пенсії з 80% на 70% від сум грошового забезпечення при проведенні перерахунку пенсії позивача з 1 січня 2016 року ознаки протиправності.

Враховуючи вищенаведене суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 в частині його вимоги про визнання протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо проведення повного перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 1 січня 2016 року відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» №900-УПІ від 23.12.2015, ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», №947 від 18.11.2015 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268». Водночас суд встановивши обставину вчинення відповідачем протиправних дій під час здійснення перерахунку пенсії позивача з 1 січня 2016 року, вбачає необхідність для виходу за межі позовних вимоз з метою ефективного захисту права позивача на належний перерахунок пенсії та прийняття рішення: про визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо зменшення відсотку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 80% на 70% від сум грошового забезпечення, зазначеного у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 22.03.2018 №44962, вчинених при проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року, та відповідно про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2016 року виходячи з відсоткового значення основного розміру пенсії 80% від сум грошового забезпечення, зазначеного у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 22.03.2018 №44962, та здійснити виплату перерахованої пенсії з урахуванням вже виплачених сум.

Частиною другою ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 і 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, перевіривши та проаналізувавши матеріали справи і надані сторонами докази за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Щодо заявленого позивачем у п. 5 прохальної частини позовної заяви прохання встановити судовий контроль за виконання цього рішення, то суд не вбачає підстав для його задоволення з огляду на наступне.

Так, у силу ч. 1 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Отже, застосування заходів судового контролю за виконанням рішення є правом суду, яке використовується ним на власний розсуд за наявності відповідних підстав для цього. Разом з тим, виходячи зі змісту обставин даної справи, суд дійшов до висновку про відсутність підстав стверджувати про те, що відповідач буде ухилятись від виконання судового рішення у даній справі, за умови набрання ним законної сили у встановленому порядку. Таким чином, суд відмовляє у задоволенні вказаного клопотання, як необґрунтованого.

Стосовно питання про наявність підстав для задоволення прохання позивача про звернення цього рішення до негайного виконання в порядку ст. 371 Кодексу адміністративного судочинства України (згідно п. 4 прохальної частини позовної заяви), то суд зазначає наступне. Так, за змістом норм ч. 1 і 2 ст. 371 зазначеного Кодексу, негайно виконуються рішення суду про: 1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; 2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; 3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби; 4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; 5) уточнення списку виборців; 6) усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; 7) накладення арешту на активи, що пов`язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них. Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1 - 4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення: 1) у разі стягнення всієї суми боргу при присудженні платежів, визначених пунктами 1 і 2 частини першої цієї статті; 2) про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання; 3) про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства; 4) про встановлення обмеження щодо реалізації права на свободу мирних зібрань.

В даному випадку вирішуючи дану справу суд зобов`язав суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії на користь позивача, а не вирішив питання про присудження на користь позивача конкретних сум коштів. У зв`язку з цим суд не вбачає підстави для звернення цього рішення суду до негайного виконання.

Щодо питання про розподіл судових витрат за результатами розгляду цієї справи, суд зазначає наступне. Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому, суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (ч. 3 ст. 139 цього Кодексу).

В даному випадку питання про розподіл судових витратах не вирішується, оскільки позивач, як особа зі статусом учасника бойових дій, має пільгу по сплаті судового збору за зверненні із цим позовом до суду відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», а тому відповідно витрати по сплаті судового збору не поніс. Понесення відповідачем інших витрат, ніж витрати на оплату судового збору чи/або витрат на правничу допомогу адвоката, у зв`язку з розглядом даної справи документально також не підтверджено.

Керуючись ст.ст. 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (код ЄДРПОУ 42098368, адреса: 04053, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, 16) про визнання протиправною бездіяльність, зобов?язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо зменшення відсотку основного розміру пенсії ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) з 80% до 70% від сум грошового забезпечення, зазначеного у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 22.03.2018 №44962, вчинених при проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) з 1 січня 2016 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за період з 1 січня 2016 року виходячи з відсоткового значення основного розміру пенсії 80% від сум грошового забезпечення, зазначеного у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в м. Києві від 22.03.2018 №44962, та здійснити виплату ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) перерахованої пенсії з урахуванням вже виплачених сум.

В решті позову відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

Джерело: ЄДРСР 85802523
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку