open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 585/2551/19

Номер провадження 2/585/825/19

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2019 року м.Ромни

Роменський міськрайонний суд Сумської області

в складі: головуючої судді Машини І.М.,

при секретарі - Шемчук І.С.,

за участю позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача – Афанасієва ОСОБА_2 В.,

представника відповідача – Сіромахи А.В.,

розглянувши в судовому засіданні в приміщенні суду м. Ромни цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_3 до міського голови міста Ромни Салатуна Сергія Андрійовича, Роменської міської ради Сумської області про визнання додаткової угоди до контракту такою, що не відповідає законодавству в частині можливості встановлення розпорядженням міського голови щомісячної премії, визнання в цій частині недійсним положення додаткової угоди до контракту, -

В С Т А Н О В И В:

10 липня 2019 року ОСОБА_3 звернулася до суду з позовом до міського голови міста Ромни Салатуна Сергія Андрійовича, Роменської міської ради Сумської області, в якому просила: 1) визнати додаткову угоду до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладену 01 січня 2019 року між міським головою міста Ромни ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , такою, що не відповідає законодавству, зокрема, Типовій формі контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 «Про затвердження Порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я та Типової форми контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я»; 2) визнати недійсним абзац 7 пункту 1 додаткової угоди до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладеної 01 січня 2019 року між міським головою міста Ромни ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , в частині того, що щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходить до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій встановлюється розпорядженням міського голови.

Позовні вимоги мотивовано тим, що контрактом, укладеним Роменською міською радою в особі міського голови Салатун С.С ОСОБА_5 з керівником підприємства, а також додатковою угодою до контракту визначено, що умови оплати праці та тривалість основної і додаткових відпусток керівника визначаються за згодою сторін та не можуть бути меншими, ніж передбачено законодавством. В той же час, додаткова угода від 01.01.2019 до контракту містить норму, яка протирічить мінімальним гарантіям оплати праці керівника і працівників закладів охорони здоров`я, визначеним трудовим законодавством, колективному договору на підприємстві та Типовій формі контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 та обмежує права працівника в частині можливості встановлення за розпорядженням міського голови щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Такої ж позиції щодо порушення прав ОСОБА_3 зазначеним положенням додаткової угоди до контракту дотримується і Управління Держпраці у Сумській області, викладеної в листі від 27.06.2019 щодо розгляду звернення, після проведеної перевірки за результатами розгляду заяви ОСОБА_3 Фонд оплати праці комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, за рахунок якого сплачується заробітна плата, доплати, надбавки, премії, тощо, на 100 % фінансується з Державного бюджету України за рахунок коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Роменська міська рада не має жодного відношення до фінансування фонду оплати праці КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» РМР. Роменською міською радою не здійснюється взагалі фінансування місцевих програм розвитку та підтримки КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» РМР, зокрема, щодо підвищення оплати праці медичних працівників (програми "місцевих стимулів"), а також місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров`я та інші програми в охороні здоров`я. Таким чином, не маючи відношення до формування фонду оплати праці КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» РМР, Роменська міська рада в особі міського голови не має повноважень на встановлення за розпорядженням міського голови щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Роменська міська рада в особі міського голови може мати такі повноваження щодо встановлення за розпорядженням міського голови щомісячної (чи іншої) премії лише в разі фінансування нею місцевих програм розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров`я щодо підвищення оплати праці медичних працівників (програми "місцевих стимулів"), чого не здійснюється. Таким чином, передбачивши в пункт 1 абзац 7 додаткової угоди до контракту положення, які визначають можливість встановлення за розпорядженням міського голови щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, Роменська міська рада в особі міського голови допустили порушення вимог законодавства, оскільки перейняли на себе непритаманні їм повноваження, вийшовши за межі компетенції, перебрали право розподілу грошових коштів державного бюджету, до надходження, наповнення і фінансування яких вони не мають відношення, посилаючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 9, 21 КЗпП України, ст. ст. 3, 10 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування», ст. ст. 16, 19 Закону України «Основи законодавства про України про охорону здоров`я», п. 1, 3 розділу 1, п. 2 розділу 7, п. 9.7 Статуту КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» РМР.

В заяві про доповнення обґрунтування позову, позивач наводить науково-консультативний висновк Науково-консультативного центру правових досліджень Навчально-наукового інституту права СумДУ від 05.08.2019 № 36, в якому наведені наступні висновки: 1) підставами нарахування та виплати щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що ходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій є положення Статуту КНП «ЦПМСД м. Ромни» (Розділ 6 п. 1 п.п. 4; Розділ 1 п. 7, 8; Розділ 7 п. 2, Розділ 7 п. 6), положення Колективного договору (Розділ 3 п. 3.1. абз. 2 Положення про преміювання, Додаток № 4), наказ керівника КНП «ЦПМСД м. Ромни» РМР (головного лікаря) про встановлення щомісячної премії в розмірі до 1,5 % (з конкретним розміром) від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій; 2) для нарахування та виплати щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій - попереднє чи наступне погодження (рішення, розпорядження) Уповноваженого органу управління, Роменської міської ради чи міського голови міста Ромни не вимагається та не передбачено вимогами законодавства України, Статутом та Колективним договором КНП «ЦПМСД м. Ромни» РМР; 3)положення Додаткової угоди від 01.01.2019 до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, закріплене в абзаці третьому пункту першого, в частині порядку встановлення щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за ПОСЛУГИ З медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, за розпорядженням міського голови - не узгоджується З вимогами законодавства України, Статуту та Колективного договору КНП «ЦПМСД м. Ромни» РМР. виходить за межі повноважень органів місцевого самоврядування (міського голови) та обмежує права працівника (керівника КНП «ІІПІУІСД м. Ромни» РМР).

Також позивач наводить лінгвістичний висновок експерта Ярової А.Г., кандидата філологічних наук, доцента каф. журналістики і філології, заступника директора ННІБТ «УАБС» СумДУ від 02.08.2019 б/н, згідно якого використані нормотворцем формально-синтаксичні, граматико-сематичні мовні засоби у фрагменті розділу 3, п. 3.1., абзаці 2 Положення про преміювання від 08.01.2019, яке є невід`ємною частиною (Додатком № 4) до Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради на 2018 - 2019 роки (нова редакція) з додатками, дозволяють зробити висновок, що в аналізованому реченні ідеться про дві різні премії: 1) за рахунок коштів Національної служби здоров`я України та 2) за рішенням Уповноваженого органу управління. Побіжно зауважено, якби нормотворець ужив в аналізованому фрагменті після сполучника та, наприклад, логічні прийменники у разі, за умови, при умові, у випадку чи замість використаного єднального сполучника умовний з відповідною трансформацією граматичної будови, тоді б семантика речення однозначно б указувала на один вид премії і умови її одержання.

Щодо додаткової угоди, то позивач зазначає, що додаткова угода від 01.01.2019 до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, як і весь трудовий контракт носять характер договору приєднання, що позбавляє можливості працівника впливати на формування договірних умов, тому умови контракту, які погіршують становище працівника порівняно з чинним законодавством, угодами і колективним договором, вважаються недійсними.

Представник відповідача – Роменської міської ради Сумської області в відзиві на позовну заяву від 05.08.2019 просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 в повному обсязі, посилаючись на те, що Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради підпадає під державне регулювання оплати праці в частині встановлення умов і розмірів оплати праці керівника підприємства, з посиланням на положення ч. 1 ст. 3, ст. 4, ч. 3 ст. 21, ч. 3 ст. 94, ч. 2, 3 ст. 97 КЗпП України, ст.ст. 4, 8, 12, 20 Закону України «Про оплату праці». Також відповідач зазначає, що Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 затверджено Порядок укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я та Типову форму контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я. П. п. 5 абзацу 2 пункту 14 Типового контракту встановлено, що за виконання обов`язків, передбачених цим контрактом, керівнику нараховується заробітна плата в межах фонду оплати праці виходячи з установлених ... премії, розміри якої залежать від особистого внеску в загальні результати роботи закладу. Розмір премії встановлюється відповідно до положення про преміювання за погодженням з Органом управління майном. Відповідно до пункту 5 розділу 1 «Загальні положення» Статуту Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, затвердженого рішенням Роменської міської ради від 10.07.2018, засновником, власником та органом управління майном підприємства є територіальна громада міста Ромни в особі Роменської міської ради. Пунктом 2 розділу 7 «Управління Підприємством» Статуту визначено, що поточне керівництво (оперативне управління) підприємством здійснює керівник підприємства - директор (головний лікар), який призначається на посаду і звільняється з неї за розпорядженням міського голови відповідно до порядку, визначеного чинним законодавством. Строк найму, права, обов`язки і відповідальність директора, умови його матеріального забезпечення, інші умови найму визначаються контрактом. Окрім того, підпунктом 1 пункту «а» ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів міських рад, а саме до власних повноважень належать: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення. Права і обов`язки ОСОБА_3 визначені у розділі 2 контракту з керівником (головним лікарем) КНП «ЦПМСД міста Ромни» РМР, зокрема відповідно до підпункту 1 пункту 2 керівник підприємства зобов`язаний організовувати роботу підприємства відповідно до статуту. У Статуті КНП «ЦПМСД міста Ромни» РМР, затвердженому рішенням Роменської міської ради сьомого скликання від 10.07.2018, п.п.6 п. 6 розділу 7 визначено, що директор підприємства видає накази лише у межах своєї компетенції. Таким чином, ОСОБА_3 видавши наказ № 11-К від 13.02.2019 щодо встановлення собі щомісячної премії в розмірі 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України, вийшла за межі своєї компетенції, так як відповідно до умов діючої додаткової угоди таке право належить виключно міському голові. До того ж, Додаткова угода до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «ЦПМСД міста Ромни» РМР від 04.09.2018, яка 01.01.2019 була укладена з виключної ініціативи ОСОБА_3 , та повним врахуванням її пропозицій. У період з моменту укладення додаткової угоди та по сьогоднішній день ОСОБА_3 з жодними усними та письмовими зверненнями не зверталася до міського голови, до профільного заступника міського голови, та до виконавчого комітету Роменської міської ради з пропозиціями про внесення змін до даної додаткової угоди чи контракту. Відповідно до п. 2 розділу 7 Статуту Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, затвердженого рішенням Роменської міської ради від 10.07.2018, поточне керівництво (оперативне управління) підприємством здійснює керівник підприємства - директор (головний лікар), який призначається на посаду і звільняється з неї за розпорядженням міського голови відповідно до порядку, визначеного чинним законодавством, строк найму, права, обов`язки і відповідальність директора, умови його матеріального забезпечення, інші умови найму визначаються контрактом. Позивач стверджує, що щомісячна премія в розмірі до 1,5% від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій носить характер щомісячної доплати та повинна сплачуватися в обов`язковому порядку. Водночас, законодавець чітко розмежовує поняття доплат та премій. Структура заробітної плати визначена статтею 2 Закону України «Про оплату праці», за змістом якої заробітна плата складається з основної та додаткової заробітної плати, а також з інших заохочувальних та компенсаційних виплат. Основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки), яка встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців. Додаткова заробітна плата - це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці, яка включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. Інші заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми. Крім того, у Постанові від 12.06.2019 у справі № 755/16275/16-ц Верховний Суд зазначає, що на підставі статті 2 Закону України «Про оплату праці» структуру заробітної плати можна визначити, беручи до уваги положення Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13 січня 2004 року № 5 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 січня 2004 року за № 114/8713, розробленої відповідно до Закону України від 17 вересня 1992 року N 2614-ХІІ «Про державну статистику» та Закону України «Про оплату праці» з урахуванням міжнародних рекомендацій у системі статистики оплати праці й стандартів Системи національних рахунків (за змістом преамбули цієї Інструкції). Додаткова угода від 01.01.2019 містить норму щодо встановлення конкретного розміру премії відповідно до Положення про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, установ, організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Ромни, затвердженого розпорядженням міського голови від 15.01.2016 за № 1-К/1 зі змінами від 04.01.2018 № 2-К яким, зокрема, передбачено: п. п. 7.3 п.7 - премії виплачуються виключно на підставі розпорядження міського голови після подання звіту про виконання показників ефективності діяльності підприємства (за останні три місяці) та листа про погодження розміру премії, погоджених заступниками міського голови, начальниками відділів, управлінь згідно з розподілом обов`язків; п. п. 7.4 п. 7 - доцільність премії та її розмір погоджується з начальником відділу з контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, начальником фінансового управління, начальником управління економічного розвитку, заступником міського голови за розподілом обов`язків; п. 7.5 — у разі несвоєчасного виконання завдань, наявності виконаних з порушенням терміну фінансових і контрольних документів, порушень у сфері доступу до публічної інформації та звернень громадян, погіршення якості роботи, погіршення показників роботи підприємства, порушення трудової дисципліни, невиконання умов контракту, за недотримання законодавства з охорони праці керівники підприємств можуть бути позбавлені премії повністю або частково. Розпорядженням міського голови від 12.04.2019 за № 74-0 ОСОБА_3 позбавлено премії на підставі акту службового розслідування стосовно директора КНП «ЦПМСД міста Ромни» РМР від 11.04.2019, у якому містяться рекомендації щодо деприміювання ОСОБА_3 на підставі підпункту 7.5 пункту 7 Положення про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, установ, організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Ромни, затвердженого розпорядженням міського голови від 15.01.2016 № 1-К/1. Положення про преміювання підписане ОСОБА_3 особисто 08.01.2019, отже їй було добре відомо про умови її преміювання, а також можливості зменшення та позбавлення премії як лікарів, так і її як керівника підприємства. Позивач стверджує, що Додаткова угода від 01.01.2019 містить норму, яка протирічить мінімальним гарантіям оплати праці керівника і працівників закладів охорони здоров`я, визначеним трудовим законодавством, колективним договором підприємства та Типовою формою контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642. Між тим, поняття мінімальних гарантій в оплаті праці врегульоване у статті 12 Закону України «Про оплату праці». Ні стаття 12 Закону України «Про оплату праці», ні Кодекс законів про працю України не містять норм щодо мінімальних гарантій при здійсненні преміювання працівників. Навпаки ст. 97 КЗпП України містить норму щодо необхідності визначення роботодавцем конкретних розмірів премій. А Типова форма контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642, визначає, що розмір премії залежить від особистого внеску в загальні результати роботи закладу та встановлюється відповідно до положення про преміювання за погодженням з Органом управління майном. Посилання позивача на норми Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» є хибними, так як даний Закон визначає державні фінансові гарантії надання необхідних пацієнтам послуг з медичного обслуговування (медичних послуг) та лікарських засобів належної якості за рахунок коштів Державного бюджету України за програмою медичних гарантій. У наказі від 10.03.2011 № 140 Міністерство охорони здоров`я визначає поняття матеріально-технічного забезпечення закладу охорони здоров`я як наявність виробів медичного призначення (медичного обладнання), що знаходяться на балансі закладів охорони здоров`я, перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану, а також зараховані чи не зараховані з різних причин на баланс. Тобто, звинувачення позивача ґрунтуються на хибному трактуванні поняття «матеріально-технічного забезпечення закладу охорони здоров`я» як такому, що включає в себе й питання оплати праці. На підставі вищевикладеного Роменською міською радою Сумської області не порушено вимоги чинного законодавства при винесенні та оголошенні догани ОСОБА_3 . Тому, підстави для скасування розпорядження міського голови міста Ромни № 171-ОС від 11.07.2019 за підписом в.о. міського голови, секретаря міської ради В. Мицика «Про оголошення догани ОСОБА_6 С.С., директору (головному лікарю) Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради з обмеженням у застосуванні на строк дії дисциплінарного стягнення будь-якого виду заохочень, відсутні.

Міський голова міста Ромни ОСОБА_4 у відзиві на позовну заяву від 05.08.2019 просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 в повному обсязі, вважав, що відсутні правові підстави для визнання додаткової угоди до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладену 01 січня 2019 року між ним та ОСОБА_3 , такою, що не відповідає законодавству, зокрема Типовій формі контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженій постановою КМ України від 16.10.2014 № 642, визнання недійсним абзац 7 пункту 1 додаткової угоди до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладену 01 січня 2019 року між ним та ОСОБА_3 , посилаючись на аналогічні підстави, викладені у відзиві Роменської міської ради Сумської області від 05.08.2019.

Представник відповідача – Роменської міської ради Сумської області в відзиві на заяву про доповнення обґрунтування позову від 13.08.2019 просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 в повному обсязі, посилаючись на ст. 76, ч. 1 95, ст. 102 ЦПК України, вважав, що науково-консультативний висновок щодо законності нарахування щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Цент первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради не повинен прийматися до уваги як доказ, бо він не є експертним висновком, а є по суті особистою думкою завідуючого кафедри кримінально-правових дисциплін та судочинства ННІ права СумДУ, д.ю.н. професора ОСОБА_7 Пахомова, асистента кафедри кримінально-правових дисциплін та судочинства ННІ права СумДУ, к.ю.н. М.О.Думчикова, директора науково-консультаційного центру правових досліджень ННІ права СумДУ, к.п.н. І. ОСОБА_8 Каріхіна. Окрім того, даний Науково-консультативний висновок не може бути визнано службовим документом з огляду на правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5; ДСТУ 2732:2004 Діловодство й архівна справа, затвердженому наказом Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004 № 97. Також і лінгвістичний висновок не можна вважати належним доказом, так як не відповідає вимогам ст. 102 ЦПК України, у ньому не зазначено зокрема: де складений, хто був присутній, хто був присутній при проведенні експертизи, які матеріали експерт використав. Окрім того, у даному лінгвістичному висновку не зазначено, що експерт попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок. Позивач зазначає, що трудовий контракт носить характер договору приєднання, що позбавляє можливості працівника впливати на формування договірних умов, тому умови контракту, які погіршують становище працівника, порівняно із чинним законодавством, угодами, і колективним договором, вважаються недійсними. Але позивачем не враховано, що Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, відповідно до ст. 8 ЗУ « Про оплату праці» підпадає під державне регулювання оплати праці в частині встановлення умов і розмірів оплати праці керівника підприємства. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 642 затверджено Порядок укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я та Типову форму контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я. У той же час щодо преміювання керівника закріплена така норма, а саме п. п. 5 абзацу 2 пункту 14 Типового контракту встановлено, що за виконання обов`язків, передбачених цим контрактом, керівнику нараховується заробітна плата в межах фонду оплати прані виходячи з установлених ... премії, розміри якої залежать від особистого внеску в загальні результати роботи закладу. Розмір премії встановлюється відповідно до положення про преміювання за погодженням з органом управління майном. Тобто, нормами законодавства зобов`язано орган управління майном коммунального підприємства при встановленні умов преміювання керівника забезпечити обов`язкову залежність розміру премії від особистого внеску в загальні результати роботи закладу. При цьому Типовий контракт не містить жодних умов щодо періодичності та розміру преміювання, як це, наприклад, передбачено Постановою КМУ від 19.05.1999 за № 859 «Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об`єднань державних підприємств». Відповідно до пункту 5 розділу 1 «Загальні положення» Статуту Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, затвердженого рішенням Роменської міської ради від 10.07.2018, Засновником, Власником та Органом управління майном Підприємства є територіальна громада міста Ромни в особі Роменської міської ради. Тобто в даному випадку законодавець надав виключне право встановлювати умови преміювання Органу Управління майном. Про те, що на контрактну форму трудового договору не поширюються положення ст. 9 КЗпП чітко вказано у постановах Верховного суду України від 18.04.2018 по справі №336/1352/16-ц, від 21.03.2018 за № 638/6881/16-ц. У Статуті підприємства чітко прописано, що питання оплата праці керівника врегульовуються у контракті, а не у колективному договорі, що узгоджується з ст. 65 ГК України, ст. 21 КЗпП України. Щодо листів Управління Держпраці у Сумській області від 27.06.2019 за № Ш-441/17-18/2019/516 та НСЗУ від 26.07.2019 № 12162/4-17-19 необхідно враховувати, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, мають лише інформаційний характер та не встановлюють правових норм. Крім того, позиція Управління Держпраці у Сумській області висловлена у листі від 27.06.2019 за № Ш-441/17-18/2019/516 щодо поширення на контрактну форму трудового договору положення ст. 9 КЗпП України, в корні суперечить практиці Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постановах від 18.04.2018 по справі № 336/1352/16-ц, від 21.03.2018 за № 638/6881/16-ц.

У судовому засіданні позивачка та її представник ОСОБА_9 позов підтримали.

Представник відповідача – Роменської міської ради Сумської області Сіромаха А.В. в судовому засіданні заперечувала проти позову.

Відповідач міський голова міста Ромни ОСОБА_10 . ОСОБА_11 . до суду не з`явився, проте належним чином був повідомлений про час і місце розгляду справи.

Суд, заслухавши учасників судового розгляду, спеціаліста, повно, всебічно і об`єктивно дослідивши письмові докази та оцінивши їх у сукупності з точки зору належності, допустимості і взаємозв`язку, приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що розпорядженням міського голови Роменської міської ради Сумської області Салатуном С.А. № 187-ОС від 03.09.2018 ОСОБА_3 призначено на посаду керівника (головного лікаря) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради та укладено з нею контракт на термін з 04.09.2018 по 03.09.2019 (а.с. 24-29).

Відповідно до контракту, укладеного між міським головою Роменської міської ради Сумської області ОСОБА_4 , що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", іменований далі "Наймач", який діє від імені Роменської міської ради Сумської області, іменованої далі "Власник", з однієї сторони, та громадянкою ОСОБА_3 , іменованої далі «Керівник», з іншої сторони, від 04.09.2018, керівник зобов`язується безпосередньо і через адміністрацію комунального некомерційного підприємства «ЦПМСД м. Ромни» РМР здійснювати поточне управління (керівництвом) підприємством, що перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Ромни, забезпечувати належний рівень медичного обслуговування населення, ефективну діяльність підприємства, раціональне використання і збереження закріпленого за закладом майна, раціональний добір кадрів, створювати умови для забезпечення належного рівня медичного обслуговування населення, а Наймач зобов`язується створювати належні умови для матеріального забезпечення і організації праці Керівника (п. 1 Розділу 1); розмір премії встановлюється відповідно до Положення про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, установ, організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Ромни, затвердженого розпорядженням міського голови від 15.01.2016 за № 1-К/1 (абз. 4 п. 1 Розділу ІІІ); преміювання керівника, встановлення йому надбавок і доплат до посадового окладу, надання матеріальної допомоги здійснюється у разі відсутності заборгованості із заробітної плати працівникам підприємства, за спожиті комунальні послуги та з платежів до державного і місцевих бюджетів у межах затвердженого фонду оплати праці (п. 2 розділу ІІІ) (а.с. 30-35).

Згідно додаткової угоди до контракту від 04.09.2018, укладену між міським головою Роменської міської ради Сумської області ОСОБА_12 С.А. – «Власник» та ОСОБА_3 – «Керівник» від 01.01.2019 щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій та встановлюється розпорядженням міського голови, розмір премії не повинен бути нижчим від розміру премії лікаря підприємства, який ухвалив оптимальну кількість декларації, розмір премії встановлюється відповідно до Положення про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, установ, організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Ромни, затвердженого розпорядженням міського голови від 15.01.2016 за № 1-К/1(а.с. 36-37).

Розпорядженням міського голови Роменської міської ради Сумської області ОСОБА_12 С.А. № 74-О від 12.04.2019 позбавлено ОСОБА_3 , директора (головного лікаря) Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, премії за 1 квартал 2019 року (а.с. 38).

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 затверджено Порядок укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я; Типову форму контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я (а.с. 50-59).

Розпорядженням міського голови Роменської міської ради Сумської області ОСОБА_12 С.А. № 1-К/1 від 15.01.2016 затверджено: положення про порядок укладення контрактів з керівниками підприємств, установ, організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Ромни; положення про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, установ, організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Ромни; типову форму контракту з керівником підприємства, установи, організацій, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Ромни (а.с. 39-49).

Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради діє на підставі статуту, затвердженого рішенням міської ради сьомого скликання від 10.07.2018, згідно з пунктом 1 розділу 1 якого комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради (далі – Підприємство) є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає медичну допомогу будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статутом, а також вживає заходів із профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров`я; відповідно до пункту 2 розділу 1 Статуту Підприємство створене рішенням Роменської міської ради (надалі – Засновник) 25 квітня 2018 року та від 10 липня 2018 року відповідно до Закону України «Про самоврядування в Україні» шляхом перетворення Комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» у Комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, майно підприємства є власністю територіальної громади міста; згідно з пунктом 5 розділу 1 Статуту засновником, власником та органом управління майном підприємства є територіальна громада міста Ромни в особі Роменської міської ради, підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним засновнику; згідно з пунктом 7 розділу 1 Статуту доходи (прибутки) підприємства використовуються виключно для фінансування видатків на утримання підприємства, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямків діяльності зазначених установчими документами підприємства; відповідно до пункту 8 розділу 1 Статуту забороняється розподіл отриманих доходів (прибутків) підприємства або їх вилученню серед засновників (учасників), працівників комунального некомерційного підприємства (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів управління та інших пов`язаних з ними осіб; згідно пункту 5 розділу 4 Статуту для здійснення господарської некомерційної діяльності підприємство використовує матеріально-технічні, фінансові, трудові та інші види ресурсів, які не заборонені законодавством; відповідно до пункту 6 розділу 4 Статуту підприємство має самостійний баланс, рахунки в Державному казначействі, установах банків, круглу печатку зі своїм найменуванням, штампами, а також власними реквізитами; згідно пункту 8 розділу 4 Статуту підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, чисельність і затверджує штатний розпис; відповідно до пункту 2 розділу 5 Статуту підприємство не має право відчужувати або іншим способом розподіляти закріпленим за ним майном, що належить до основних фондів без попередження засновника, підприємство не має права безоплатно передавати належне йому майно особам (юридичним чи фізичним особам) крім випадків, прямо передбачених законодавством, усі питання, які стосуються відмови від права на земельну ділянку, яка знаходиться на балансі підприємства або її відчуження, вирішується з засновником; згідно пункту 9 розділу 5 Статуту власні надходження підприємства використовуються відповідно до чинного законодавства; відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу 6 Статуту самостійно визначати напрямки використання грошових коштів визначено чинним законодавством України, враховуючи норми Статуту; згідно підпункту 1 пункту 2 розділу 6 Статуту підприємство створює належні умови для високопродуктивної праці, забезпеченої законодавством про працю, правил та норм охорони праці, техніки безпеки, страхування; згідно з пунктом 1, 2 розділу 7 Статуту управління Підприємством здійснює Роменська міська рада (Засновник), поточне керівництво (оперативне управління) підприємством здійснює керівник підприємства - директор (головний лікар), який призначається на посаду і звільняється з неї за розпорядженням міського голови відповідно до порядку, визначеного чинним законодавством, строк найму, права, обов`язки і відповідальність директора, умови його матеріального забезпечення, інші умови найму визначаються контрактом; згідно пункту 4 розділу 7 Статуту засновник (власник): 1) визначає головні напрямки діяльності підприємства, затверджує статут підприємства, погоджує підприємству договори про спільну діяльність, за якими використовується нерухоме майно, що перебуває в його оперативному управлінні, кредитні договори та договори застави, здійснює контроль за ефективністю використання майна, що є власністю Роменської міської ради або спільною власністю (територіальних громад) та закріплене за підприємством на праві оперативного управління, приймає рішення про реорганізацію та ліквідацію підприємства, призначає ліквідаційну комісію, комісію з припинення, затверджує ліквідаційний баланс; пунком 6 роздіду 7 Статуту встановлено, що директор (головний лікар) підприємства: 1) діє без довіреності від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування…2) самостійно вирішує питання діяльності підприємства за винятком тих, що віднесені законодавством та цим Статутом до компетенції засновника…14) вживає заходи до своєчасної та в повному обсязі виплати заробітної плати, передбачених законодавством податків, зборів та інших обов`язкових платежів; пунктом 7 Розділу 9 Статуту встановлено, що умови оплати праці та матеріального забезпечення директора підприємства визначаються контрактом, укладеним із засновником (а.с. 10-23).

Відповідно до листа Управління Держпраці у Сумській області від 27.06.2019 № Ш-441/17-18/2019/516 в ході опрацювання документів встановлено, що контракт між ОСОБА_3 і Роменською міською радою в особі міського голови Салатун С.А., укладений з порушенням вимог ст. 16 ЗУ «Основи законодавства про охорону здоров`я» (а.с. 60-61).

Згідно довідки № 01-20/643 від 08.07.2019 Фонд оплати праці Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, з якого в тому числі сплачується всім працівникам і керівнику (головному лікарю) заробітна плата, надбавки, доплати, премії, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, - формується за рахунок коштів Національної служби здоров`я України, надходжень коштів до зазначеного фонду оплати праці з місцевого бюджету міста Ромни (району) чи від Роменської міської ради не здійснюється (а.с. 66-75).

Відповідно до колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради на 2018-2019 роки додатку № 4 Положення про преміювання працівників Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради абзацу 2 п. 3.1 Розділу 3 керівнику підприємства нараховуються щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій та за рішенням Уповноваженого органу управління, розмір премії не повинен бути нижчим від розміру премії лікаря підприємства (а.с. 101-104).

Згідно науково-консультативного висновку щодо законності підстав нарахування щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, проведеного Науково-консультативним центром правових досліджень Навчально-наукового інституту права Сумського державного університету № 36 від 05.08.2019, на поставлене перше питання: які підстави нарахування та виплати щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, зроблено наступний висновок, що підставами нарахування та виплати щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що ходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій є положення Статуту КНП «ЦПМСД м. Ромни» (Розділ 6 п. 1 п.п. 4; Розділ 1 п. 7, 8; Розділ 7 п. 2, Розділ 7 п. 6), положення Колективного договору (Розділ 3 п. 3.1. абз. 2 Положення про преміювання, Додаток № 4), наказ керівника КНП «ЦПМСД м. Ромни» РМР (головного лікаря) про встановлення щомісячної премії в розмірі до 1,5 % (з конкретним розміром) від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій. На поставлене друге питання: чи вимагається для нарахування щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій погодження (рішення, розпорядження) Уповноваженого органу управління, наведено висновок, що для нарахування та виплати щомісячної премії керівнику Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій - попереднє чи наступне погодження (рішення, розпорядження) Уповноваженого органу управління, Роменської міської ради чи міського голови міста Ромни не вимагається та не передбачено вимогами законодавства України, Статутом та Колективним договором КНП «ЦПМСД м. Ромни» РМР. На поставлене третє питання: чи законно включено до Додаткової угоди від 01.01.2019 до контракту з керівником (головним лікарем) Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018 положення щодо можливості встановлення за розпорядженням міського голови щомісячної премії керівнику в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, наведено висновок, що положення Додаткової угоди від 01.01.2019 до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, закріплене в абзаці третьому пункту першого, в частині порядку встановлення щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за ПОСЛУГИ З медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, за розпорядженням міського голови - не узгоджується З вимогами законодавства України, Статуту та Колективного договору КНП «ЦПМСД м. Ромни» РМР. виходить за межі повноважень органів місцевого самоврядування (міського голови) та обмежує права працівника (керівника КНП «ІІПІУІСД м. Ромни» РМР)(а.с. 144-157).

Відповідно до лінгвістичного висновку експерта ОСОБА_13 , кандидата філологічних наук, доцента каф. журналістики і філології, заступника директора ННІБТ «УАБС» СумДУ від 02.08.2019 б/н, предметом якого став фрагмент Положення, зокрема розділ 3, п. 3.1., абзац 2, а саме: Керівнику Підприємства нараховується щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій та за рішенням Уповноваженого органу управління, вбачається, що в аналізованому реченні йдеться про дві різні премії: 1) за рахунок коштів Національної служби здоров`я України та 2) за рішенням Уповноваженого органу управління; побіжно зауважено, якби нормотворець ужив в аналізованому фрагменті після сполучника та, наприклад, логічні прийменники у разі, за умови, при умові, у випадку чи замість використаного єднального сполучника умовний з відповідною трансформацією граматичної будови, тоді б семантика речення однозначно б указувала на один вид премії і умови її одержання (а.с. 158-163).

Відповідно до листа голови Національної служби здоров`я України № 12162/4-17-19 від 26.07.2019 після автономізації закладу та переходу фінансування від НСЗУ питання розміру оплати праці вирішується колективом лікарні в межах колективного договору, у якому мають бути визначені форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат. Ці умови встановлюються підприємством з дотримання норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами (а.с. 221).

Допитаний в судовому засіданні спеціаліст ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , начальник відділу з контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення виконавчого комітету Роменської міської ради Сумської області, пояснила, що оплата праці керівника комунального некомерційного підприємства відноситься до компетенції органу управління, питання всіх премій підпадає під компетенцію міського голови відповідно до укладеного типового контракту з позивачем, яким встановлено згідно з положенням про преміювання розмір, порядок премій. Для всіх працівників діє колективний договір, а для керівника – контракт, який позивач підписала. Вказана премія виплачується за виробничі завдання. Міський бюджет не фінансує жодне комунальне некомерційне підприємство, комунальне підприємство – власність громади, головою якої є міський голова. Зазначене підприємство фінансується на рахунок коштів Національної служби здоров`я України. Лист Держпраці не є нормативно-правовим актом. Відносно звільнення позивачки її залучали до службового розслідування.

Згідно ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Статтею 23 Загальної декларації з прав людини передбачено, що кожна людина має право на працю, на вільний вибір роботи, на справедливі і сприятливі умови праці та на захист від безробіття. Кожна людина, без будь-якої дискримінації, має право на рівну оплату за рівну працю. Кожний працюючий має право на справедливу і задовільну винагороду, яка забезпечує гідне людини існування, її самої та її сім`ї, і яка в разі необхідності доповнюється іншими засобами соціального забезпечення.

Згідно ч. 3 ст. 21 КЗпП України особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.

Відповідно до ст. 9 КЗпП України умови договорів про працю, які погіршують становище працівників порівняно з законодавством України про працю, є недійсними.

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 1998 року в справі конституційним зверненням Київської міської ради професійних спілок щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 21 Кодексу законів про працю України (справа п тлумачення терміну "законодавство") встановлено, що контракт як особлива форма трудового договору повинен спрямовуватися на створення умов для виявлення ініціативності та самостійності працівника, враховуючи його індивідуальні здібності й професійні навички, його правову і соціальну захищеність. Умови контракту, які погіршують становище працівника, порівняно з чинним законодавством, угодами і колективним договором, вважають недійсними (стаття 9 Кодексу законів про працю України).

Відповідно до ч. 6 ст. 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» держава організує матеріально-технічне забезпечення охорони здоров`я в обсязі, необхідному для надання населенню гарантованого рівня медичної допомоги. Всі заклади охорони здоров`я мають право самостійно вирішувати питання свого матеріально-технічного забезпечення. Держава сприяє виробництву медичної апаратури, інструментарію, обладнання, лабораторних реактивів, ліків, протезних і гігієнічних засобів та інших виробів, необхідних для охорони здоров`я, а також розвитку торгівлі цими виробами.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» відповідно до цього Закону держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій.

Згідно ч. 5 ст. 3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції можуть фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров`я, зокрема щодо підвищення оплати праці медичних працівників (програми "місцевих стимулів"), а також місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров`я та інші програми в охороні здоров`я.

Як встановлено судом, враховуючи положення Статуту комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, останнє має повну автономію від органу місцевого самоврядування в усіх питаннях оплати праці (нарахування і виплата заробітної плати, премій, надбавок, доплат, інших форм стимулювання тощо) за рахунок наявних грошових коштів (надходжень) щодо всіх працівників, до кола яких належить і керівник.

В питанні автономного регулювання оплати праці комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради керується положеннями колективного договору, який регулює параметри, підстави і механізм оплати праці, зокрема, преміювання всіх працівників, в тому числі керівника. Системний аналіз Статуту комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради дає підстави стверджувати, що до повноважень Роменської міської ради та міського голови міста Ромни також не відноситься питання контролю за ефективністю використання майна і грошових коштів підприємства, крім майна, що є власністю Роменської міської ради або спільною власністю (територіальних громад) та закріплене за підприємством на праві оперативного управління.

Враховуючи положення розділу 7 Статуту, питання оплати праці всіх працівників комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, в тому числі директора (головного лікаря), зокрема, виплат заробітної плати, надбавок, премій, доплат, законодавством і статутом підприємства віднесено до виключних повноважень директора (головного лікаря) підприємства.

В своїй діяльності щодо нарахування і виплати заробітної плати, премій, надбавок, доплат тощо, директор керується Статутом та Колективним договором комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради, саме в колективному договорі встановлюються форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат (п. 7 абз. 2 Статуту, ст. 97 КЗпП України).

Наразі в комунальному некомерційному підприємстві «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради діє Колективний договір в новій редакції, схвалений загальними зборами трудового колективу підприємства і зареєстрований у встановленому порядку виконавчим комітетом Роменської міської ради.

Відносини щодо преміювання працівників комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради регулюються Положенням про преміювання від 08.01.2019, яке є невід`ємною частиною (додатком № 4) до Колективного договору.

Розлідом 3 п. 3.1 абз. 2 Положення про преміювання Колективного договору закріплено два види премій, які може отримувати керівник підприємства: 1) щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій; 2) щоквартальна за рішенням Уповноваженого органу управління (за рахунок коштів місцевого бюджету).

Кожна із зазначених премій не може бути меншою за розмір премії лікаря підприємства.

Перший вид премії керівника, передбачений Колективним договором, тобто щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій, сплачується у відповідності до державних медичних програм за Законом України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", який визначає державні гарантії фінансування медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій.

Статут підприємства не містить положення, за яким встановлення щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій здійснюється за розпорядженням міського голови.

Тобто, органи місцевого самоврядування (міський голова) повноважені вирішувати питання про преміювання керівника комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради лише в межах фінансування програм підвищення оплати праці медичних працівників за рахунок коштів місцевого бюджету, виділених на медичний заклад (комунальне некомерційне підприємство «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради). Особливістю цього виду премії є її нарахування та виплата керівнику в якості винагороди за основні результати виробничої та фінансово-господарської діяльності підприємства за квартальними результатами роботи підприємства (пункт 9.3 Методичних рекомендацій щодо організації матеріального стимулювання праці працівників підприємства і організацій, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.2003 № 23). Саме в такому аспекті щоквартального преміювання (деприміювання) керівника і видав розпорядження міський голова міста Ромни від 12.04.2019 № 74-ОС "Про позбавлення премії ОСОБА_3 ".

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 «Про затвердження Порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я та Типової форми контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я» затверджено Типову форму контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я.

Типова форма контракту не містить положення про можливість встановлення за розпорядженням міського голови щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

Розпорядженням міського голови міста Ромни Салатуна С.А. від 15.01.2016 № 1-К/1 про нормативні документи щодо укладання контрактів, затверджено Типову форму контракту з керівником підприємства, установи, організації, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Ромни.

Вказана типова форма контракту також не містить положення про можливість встановлення за розпорядженням міського голови щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

Таким чином, підставою нарахування та виплати щомісячної премії керівнику комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій є положення Статуту комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради (п.п. 4 п. 1 розділ 6; п. 7,8 розділ 1; п. 2 розділ 7; п. 6 розділ 7), положення Колективного договору (абз. 2 п. 3.1. розділ 3 Положення про преміювання, Додатку № 4), наказ керівника комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради (головного лікаря) про встановлення щомісячної премії в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходять до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги з медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Розмір премії не може бути менший за розмір премії лікаря підприємства, згідно з якими попереднє чи наступне погодження Уповноваженого органу управління, Роменської міської ради чи міського голови міста Ромни для цього не вимагається.

За таких обставин, додаткова угода до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладена 01 січня 2019 року між міським головою міста Ромни ОСОБА_4 та ОСОБА_3 не відповідає законодавству, зокрема, Типовій формі контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 «Про затвердження Порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я та Типової форми контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я», та судом визнається недійсним абзац 7 пункту 1 додаткової угоди до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладеної 01 січня 2019 року між міським головою міста Ромни ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , в частині того, що щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходить до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій встановлюється розпорядженням міського голови.

Суд не приймає до уваги твердження представника відповідача щодо неможливості урахування зазначених вище висновків науковців, оскільки вони складені офіційними організаціями, науковцями та в сукупності з іншими доказами, вони сприяють повному та всебічному розгляду справи та допомагають вірному тлумаченню та розумінню нормативно-правових актів, які застосовуються судом при розгляді даної справи.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення позову.

У відповідності до ст. 141 ЦПК України з відповідачів на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в розмірі 1606 грн. 00 коп., а саме: по 803 грн. 00 коп. з кожного.

На підставі положень ст.ст. 2, 43-46 КЗпП України, ст. ст. 5,12,13, 19, 76-81, 141, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_3 до міського голови міста Ромни Салатуна Сергія Андрійовича, Роменської міської ради Сумської області про визнання додаткової угоди до контракту такою, що не відповідає законодавству в частині можливості встановлення розпорядженням міського голови щомісячної премії, визнання в цій частині недійсним положення додаткової угоди до контракту – задовільнити.

Визнати додаткову угоду до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладену 01 січня 2019 року між міським головою міста Ромни ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , такою, що не відповідає законодавству, зокрема, Типовій формі контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 642 «Про затвердження Порядку укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я та Типової форми контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я».

Визнати недійсним абзац 7 пункту 1 додаткової угоди до контракту з керівником (головним лікарем) комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги міста Ромни» Роменської міської ради від 04.09.2018, укладеної 01 січня 2019 року між міським головою міста Ромни ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , в частині того, що щомісячна премія в розмірі до 1,5 % від суми отриманих коштів, що надходить до підприємства від Національної служби здоров`я України за послуги медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій встановлюється розпорядженням міського голови.

Стягнути з міського голови міста Ромни Салатуна Сергія Андрійовича та Роменської міської ради Сумської області (код ЄДРПОУ – 35425618), на користь ОСОБА_3 , ідентифікаційний код – НОМЕР_1 , сплачений нею судовий збір в розмірі 1606 (одна тисяча шістсот шість) грн. 00 коп., а саме: по 803 (вісімсот три) грн. 00 коп. з кожного.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення виготовлено 08 листопада 2019 року.

Суддя підпис:

Копія вірна…

СУДДЯ РОМЕНСЬКОГО МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ

І. М. Машина

Джерело: ЄДРСР 85766648
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку