open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
6 Справа № 924/24/19
Моніторити
Ухвала суду /03.01.2020/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /24.12.2019/ Господарський суд Хмельницької області Постанова /07.11.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.10.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /21.10.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /16.10.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /09.10.2019/ Господарський суд Хмельницької області Постанова /10.09.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.09.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.07.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.07.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /20.05.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /18.04.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /17.04.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /15.04.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /22.01.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /10.01.2019/ Господарський суд Хмельницької області
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 924/24/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /03.01.2020/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /24.12.2019/ Господарський суд Хмельницької області Постанова /07.11.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.10.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /21.10.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /16.10.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /09.10.2019/ Господарський суд Хмельницької області Постанова /10.09.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.09.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.07.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /15.07.2019/ Північно-західний апеляційний господарський суд Рішення /20.05.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /18.04.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /17.04.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /15.04.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /22.01.2019/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /10.01.2019/ Господарський суд Хмельницької області

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2019 року

м. Київ

Справа № 924/24/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Зуєва В. А.,

за участю секретаря судового засідання: Мартинюк М. О.,

за участю представників:

позивача - Бабась Г. І.,

відповідача - не з`явився,

третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - не з`явився,

третьої особи 2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Шепетівка Енергоінвест"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 (колегія суддів: Павлюк І. Ю., Демидюк О. О., Тимошенко О. М.) і рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.05.2019 (суддя Смаровоз М. В.) у справі

за позовом Шепетівської міської ради Хмельницької області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Шепетівка Енергоінвест"

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: 1) Шепетівського комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства, 2) Шепетівського підприємства теплових мереж,

про усунення перешкод у володінні, користуванні та розпорядженні майном,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У грудні 2018 року Шепетівська міська рада Хмельницької області звернулася до Господарського суду Хмельницької області із позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шепетівка Енергоінвест" (далі - ТОВ "Шепетівка Енергоінвест"), з урахуванням прийнятих судом заяв про зміну предмету позову, про усунення перешкод у володінні, користуванні та розпорядженні відповідачем цілісним майновим комплексом "Шепетівське підприємство теплових мереж" (об`єкти якого розташовані у м. Шепетівка за адресами: вул. Героїв Небесної Сотні, 30 А; вул. Героїв Небесної Сотні, 54; пр. Миру, 38-А; вул. Судилківська, 100; вул. Гагаріна, 9; вул. Героїв Небесної Сотні, 87 а; вул. Радищева, 2 А; вул. Валі Котика, 83; вул. Червона (Лозова), 1; вул. Ватутіна (Степана Бандери), 61 А; вул. Шешукова, 8-Б; вул. Залізнична, 77 А; пров. Короленка, 1А; вул. Старокостянтинівське шосе, 32; вул. Старокостянтинівське шосе, 36; вул. Старокостянтинівське шосе, 28; вул. Старокостянтинівське шосе, 23; вул. Старокостянтинівське шосе, 16; вул. Героїв Небесної Сотні, 30; вул. Героїв Небесної Сотні, 87; вул. Радищева, 2; вул. Ватутіна (Степана Бандери), 26; вул. Залізнична, 77; вул. Старокостянтинівське шосе; вул. Горького, 44; до будинку побуту) шляхом звільнення цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" ТОВ "Шепетівка Енергоінвест".

1.2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Шепетівська міська рада Хмельницької області, зазначає, що у зв`язку з невиконанням умов концесійного договору з надання мешканцям міста послуг з централізованого опалення відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, невиконанням рішень виконавчого комітету № 264 від 12.10.2011, № 265 від 19.10.2017, ураховуючи рішення комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, 06.11.2017 на XXVIII (позачерговій) сесії Шепетівської міської ради VII скликання було прийнято рішення № 1 "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна". Крім того, як зазначив позивач, на підставі прийнятого рішення Шепетівська міська рада, як концесієдавець, листом № 01-13/3264 від 06.11.2017 повідомила ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" про відмову від договору концесії від 02.11.2011, за яким предметом концесії є цілісний майновий комплекс "Шепетівське підприємство теплових мереж". Шепетівська міська рада Хмельницької області зазначає, що вказане повідомлення разом з рішенням сесії № 1 від 06.11.2017 вручено ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" 07.11.2017. Таким чином, на думку позивача, відповідно до пункту 43 концесійного договору, договірні відносини між Шепетівською міською радою та ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" припинилися 07.11.2017.

2. Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 20.05.2019, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 у справі № 924/24/19, позовні вимоги Шепетівської міської ради задоволено. Ухвалено ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" усунути перешкоди у володінні, користуванні та розпорядженні цілісним майновим комплексом "Шепетівське підприємство теплових мереж" (об`єкти якого розташовані у м. Шепетівка за адресами: вул. Героїв Небесної Сотні, 30 А; вул. Героїв Небесної Сотні, 54; пр. Миру, 38-А; вул. Судилківська, 100; вул. Гагаріна, 9; вул. Героїв Небесної Сотні, 87 а; вул. Радищева, 2 А; вул. Валі Котика, 83; вул. Червона (Лозова), 1; вул. Ватутіна (Степана Бандери), 61 А; вул. Шешукова, 8-Б; вул. Залізнична, 77 А; пров. Короленка, 1А; вул. Старокостянтинівське шосе, 32; вул. Старокостянтинівське шосе, 36; вул. Старокостянтинівське шосе, 28; вул. Старокостянтинівське шосе, 23; вул. Старокостянтинівське шосе, 16; вул. Героїв Небесної Сотні, 30; вул. Героїв Небесної Сотні, 87; вул. Радищева, 2; вул. Ватутіна (Степана Бандери), 26; вул. Залізнична, 77; вул. Старокостянтинівське шосе; вул. Горького, 44; до будинку побуту) шляхом звільнення цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" ТОВ "Шепетівка Енергоінвест".

2.2. Задовольняючи позовні вимоги, господарські суди попередніх інстанцій взяли до уваги чинність рішення Шепетівської міської ради від 06.11.2017 XXVIII (позачергової) сесії міської ради VII скликання "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна", правомірність якого випливає із положень пункту 43 концесійного договору, що підтверджено постановою Верховного Суду від 20.02.2019 у справі 924/461/18. Суди виходили з того, що відповідно до умов концесійного договору після закінчення строку, на який було укладено цей договір, у разі його розірвання, ліквідації концесіонера, в тому числі у зв`язку з визнанням його банкрутом, концесіонер зобов`язаний повернути концесієдавцю об`єкт концесії в належному технічному стані (пункт 15 Договору).

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги і заперечень на неї

3.1. Не погоджуючись із постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 і рішенням Господарського суду Хмельницької області від 20.05.2019 у справі № 924/24/19, до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду звернулося ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 і рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.05.2019, а справу № 924/24/19 направити на новий розгляд до Господарського суду Хмельницької області.

3.2. В обґрунтування касаційної скарги ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" зазначає, що судові рішення господарських судів попередніх інстанцій ухвалені з порушенням норм матеріального і процесуального права. Скаржник також зазначає, що позивачем до матеріалів цієї справи не долучено жодних доказів того, що ним вжито заходи щодо працевлаштування працівників відповідача у порядку переведення в Шепетівське комунальне підприємство водопровідно-каналізаційного господарства, або в будь-яке інше підприємство.

3.3. У відзиві на касаційну скаргу Шепетівська міська рада Хмельницької області просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення господарських судів попередніх інстанцій без змін. Зокрема, Шепетівська міська рада Хмельницької області зазначає, що судові рішення у цій справі ухвалені у відповідності до вимог чинного законодавства України, господарськими судами правильно застосовано норми матеріального і процесуального права, а також надано належну оцінку усім доказам та доводам, які були надані при розгляді справи.

4. Розгляд касаційної скарги та установлені судами обставини справи

4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 02.12.2011 між Шепетівською міською радою та ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" було укладено концесійний договір (далі - Договір), згідно з умовами якого концесієдавець надає на 12 років концесіонеру право істотно поліпшити та здійснювати управління (експлуатацію) об`єкта концесії з метою задоволення громадських потреб у сфері теплопостачання за умови сплати концесійних платежів та виконання інших умов цього договору (пункт 1 Договору).

4.2. Відповідно до пункту 4 Договору концесієдавець має право: здійснювати контроль за дотриманням концесіонером умов цього Договору; вимагати дострокового розірвання цього Договору в разі порушення концесіонером його умов та відшкодування збитків, завданих концесієдавцю внаслідок невиконання умов Договору; вимагати від концесіонера відшкодування збитків у разі погіршення стану об`єкта концесії, яке сталося з вини концесіонера; одержувати від концесіонера інформацію, необхідну для виконання своїх прав і обов`язків; протягом першого року дії договору щоквартально, а в подальшому 1 раз на півріччя розглядати результати діяльності концесіонера, затверджувати плани використання інвестицій на покращення майна, аналізувати ефективність управління (експлуатації) об`єктом концесії, надавати висновки щодо виконання умов договору.

4.3. Згідно з пунктом 7 Договору концесіонер має право: здійснювати підприємницьку діяльність на основі управління (експлуатації) об`єкта концесії; вимагати розірвання цього Договору у разі порушення концесієдавцем умов договору та відшкодування збитків, завданих невиконанням умов Договору; на продовження строку дії Договору у разі виконання умов Договору; за погодженням з концесієдавцем за рахунок власних коштів здійснювати поліпшення (реконструкцію, технічне переоснащення) майна, отриманого у концесію; отримувати плату за вироблені товари (роботи, послуги); на відшкодування витрат, пов`язаних з поліпшенням майна, отриманого у концесію, за рахунок прибутку та інших джерел, окрім коштів місцевого бюджету, в порядку, визначеному законодавством; на контрактній основі залучати до виконання спеціальних робіт на об`єкті концесії третіх осіб.

4.4. Відповідно до пункту 8 Договору концесіонер зобов`язаний: виконувати умови цього Договору; нести відповідальність за виконання умов цього Договору та законодавства України третіми особами, які залучені до виконання спеціальних робіт на об`єкті концесії; після закінчення строку, на який було укладено концесійний Договір, передати об`єкт концесії в належному технічному стані концесієдавцю відповідно до умов цього Договору (земельні ділянки - до умов договору оренди земельної ділянки); забезпечити надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил; ведення у встановленому законодавством порядку обліку зазначених послуг; вжиття заходів для ощадливого використання енергетичних ресурсів.

4.5. Пунктом 15 Договору сторони установили, що після закінчення строку, на який було укладено цей Договір, у разі його розірвання, ліквідації концесіонера, в тому числі у зв`язку з визнанням його банкрутом, концесіонер зобов`язаний повернути концесієдавцю об`єкт концесії в належному технічному стані. Повернення майна об`єкта концесії здійснюється у 10-денний строк після припинення дії цього Договору і оформлюється актом приймання-передачі.

4.6. В пункті 40 Договору визначено, що концесійний договір укладено на 12 років (з 02.12.2011 до 02.12.2023).

4.7. Пунктом 43 Договору передбачено, що концесієдавець має право в односторонньому порядку відмовитися від договору концесії у разі систематичного невиконання або неналежного виконання наступних істотних умов договору з вини концесіонера: надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил. У такому разі Договір є розірваним з дати повідомлення концесієдавцем концесіонерові про відмову від договору.

4.8. Договір набуває чинності з дня його підписання концесієдавцем та концесіонером та нотаріального посвідчення (пункт 47 Договору). Концесійний договір від 02.12.2011 підписаний сторонами та скріплений відтисками їх печаток. До Договору укладено додаток №1 "Перелік майна, яке входить до складу цілісного майнового комплексу "Шепетівське комунальне підприємство теплових мереж", що передається в концесію.

4.9. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що 23.05.2012 між Шепетівською міською радою (концесіонером) та ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" (концесіонером) було складено акт приймання-передачі цілісного майнового комплексу "Шепетівського підприємства теплових мереж", у якому зазначено перелік майна, яке входить до складу цілісного майнового комплексу "Шепетівське комунальне підприємство теплових мереж" та передається в концесію.

4.10. Крім того, 24.05.2012 між "Шепетівським підприємством теплових мереж" (сторона 1) та ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" (сторона 2) складено та скріплено підписами та печатками обох сторін акт приймання-передачі дебіторської та кредиторської заборгованості "Шепетівського підприємства теплових мереж", відповідно до якого сторона 1 передає, а сторона 2 приймає боргові зобов`язання сторони 1 згідно реєстру дебіторської та кредиторської заборгованості, що є невід`ємним додатком до цього акту, з оплати спожитих енергоносіїв та послуг з їх транспортування та постачання, які виникли на "Шепетівському підприємстві теплових мереж" до моменту підписання акту приймання-передачі цілісного майнового комплексу від 23.05.2012, а саме дебіторську заборгованість за надані послуги з постачання теплової енергії в сумі 9 052 880,62грн, дебіторської заборгованості за товари, роботи, послуги в сумі 397 873,02грн, кредиторську заборгованість за придбані товари, роботи, послуги в сумі 17 713 742,37грн.

До акту додані додатки №2 від 10.12.2012 та реєстр дебіторської та кредиторської заборгованості за товари, роботи, послуги станом на 24.05.2012, де зазначено, що заборгованість по дебету складає 397 873,02грн., по кредиту 17 713 742,37грн.

4.11. Шепетівською міською радою 26.04.2012 було прийнято рішення XXIII сесії міської ради VI скликання № 10 "Про визначення ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" виконавцем послуг", де, зокрема, вирішено визначити з 01.05.2012 виконавцем житлово-комунальних послуг з централізованого опалення, централізованого постачання холодної води, централізованого водовідведення - ТОВ "Шепетівка енергоінвест".

4.12. У подальшому, 24.04.2014 Шепетівською міською радою було прийнято рішення № 14 "Про визначення Шепетівського комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства виконавцем послуг", яким вирішено: визначити з 01.05.2014 виконавцем житлово-комунальних послуг з централізованого постачання холодної води та централізованого водовідведення "Шепетівське комунальне підприємство водопровідно-каналізаційного господарства"; з 01.05.2014 втрачає чинність рішення XXIII сесії міської ради VI скликання № 10 від 26.04.2012 "Про визначення ТОВ "Шепетівка енергоінвест" виконавцем послуг".

4.13. Хмельницьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України 29.01.2015 прийнято рішення № 2-р/к у справі № 03-06/111-15 "Про припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції", відповідно до якого вирішено: визнати дії виконавчого комітету Шепетівської міської ради, які полягали у розгляді заяв про відключення від мереж централізованого опалення і постачання гарячої води з порушення вимог пункту 2.2 порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, що в результаті призвело до надання дозволу на відключення окремих споживачів від централізованого теплопостачання, що може призвести до зменшення реалізації товарів ТОВ "Шепетівка Енергоінвест", порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статтею 50, абзацом 9 економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, абзацом 9 частини 2 статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування шляхом встановлення не передбачених законами України обмежень самостійності підприємства; зобов`язати виконавчий комітет Шепетівської міської ради у двомісячний строк усунути порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 1 цього рішення, шляхом приведення розгляду заяв про відключення від мереж централізованого опалення і постачання гарячої води у відповідність до вимог Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, що в результаті призвело до надання дозволу на відключення окремих споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України 21.11.2005 №4.

4.14. Також, 12.02.2016 Хмельницьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України прийнято рішення № 12-р/к у справі № 03-06/112-15 "Про припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції", відповідно до якого вирішено: визнати дії Шепетівської міської ради, які полягали у непогодженні Інвестиційної програми на 2015 рік ТОВ "Шепетівка Енергоінвест", порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, абзацом 9 частини 2 статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування шляхом встановлення не передбачених законами України обмежень самостійності підприємства щодо формування програм діяльності та розвитку; зобов`язати Шепетівську міську раду у двомісячний строк усунути порушення законодавства про захист економічної конкуренції зазначене у пункті 1 цього рішення шляхом приведення процедури погодження та затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері теплопостачання у відповідність до вимог наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 14.12.2012 № 630, постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 14.12.2012 № 381.

4.15. Господарськими судами попередніх інстанцій установлено, що 12.10.2017 виконавчим комітетом Шепетівської міської ради прийнято рішення № 264 "Про початок опалювального сезону 2017/2018 року в бюджетних закладах з централізованим опаленням", яким вирішено: ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" в зв`язку із зниженням температури зовнішнього повітря розпочати опалювальний сезон 2017/2018 року в лікувально-профілактичних установах, дошкільних, шкільних, позашкільних закладах, закладах культури та адміністративних будівлях за зверненнями, незалежно від форм власності з 13.10.2017.

4.16. Також, 19.10.2017 виконавчим комітетом Шепетівської міської ради прийнято рішення № 265 "Про початок опалювального сезону 2017/2018 року м. Шепетівка", яким у зв`язку з пониженням середньодобової температури, відповідно до Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2007. № 71, постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої воли і водовідведення", керуючись статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішено ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" розпочати опалювальний сезон 2017/2018 року з 23.10.2017; керівництву ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" не пізніше 12 год. 00 хв. 23.10.2017 доповісти виконавчому комітету про початок опалювального сезону та про затверджені місячні обсяги природного газу на опалювальний сезон 2017/2018 року; звернути увагу керівництва ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" на те, що підприємством не надаються послуги теплопостачання на виконання рішення виконавчого комітету № 264 від 12.10.2017 "Про початок опалювального сезону 2017/2018 року в бюджетних закладах з централізованим опаленням" та довести дану інформацію до комісії з проведення конкурсу на право отримання в концесію об`єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності.

4.17. Листом від 08.09.2017 № 789, адресованому ПАТ "Шепетівкагаз", у зв`язку з підготовкою до опалювального сезону 2017/2018 року, ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" просило відновити газопостачання на котельнях, а саме: зняти заглушки та пломби з газорегуляторних установок для проведення пробного пуску системи теплопостачання.

4.18. У листі від 19.10.2018 № 908 ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" повідомило ПАТ "Шепетівкагаз" про придбання необхідного обсягу природного газу для виробництва теплової енергії згідно з договорами № 1195/1718-КП-34, № 1194/1718-КП-34, № 1193/1718-КП34 від 21.09.2017, укладеними з ПАТ "НАК "Нафтогаз України". Згідно з даними договорами виділено ліміти природного газу. У листі зазначено, що, враховуючи наведене, ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" не бачить підстави, щоб обмежити транспортування природного газу для виготовлення теплової енергії. В разі прийняття виконавчим комітетом Шепетівської міської ради рішення про початок опалювального сезону 2017/2018 року ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" додатково повідомить про необхідність розпломбування запірної арматури.

4.20. В подальшому ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" у листі від 23.10.2017 № 922, адресованому ПАТ "Шепетівкагаз", вказало, що відповідно до рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 19.10.2017 № 265 ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" розпочинає опалювальний сезон 23.10.2017, повторно просило відновити газопостачання на котельнях, а саме: зняти заглушки та пломби з газорегуляторних установок.

4.21. Водночас, 24.10.2017 Шепетівською міською радою прийнято рішення № 290 "Про виконання рішення виконавчого комітету № 264 від 12.10.2017 "Про початок опалювального сезону 2017/2018 року в бюджетних закладах з централізованим опаленням" та рішення виконавчого комітету № 265 від 19.10.2017 "Про початок опалювального сезону 2017/2018 року м. Шепетівка", яким, з-поміж іншого, визнано незадовільною роботу ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" по виконанню рішень виконавчого комітету міської ради № 264 від 12.10.2017 "Про початок опалювального сезону 2017/2018 року в бюджетних закладах з централізованим опаленням" про початок опалювального сезону 2017/2018 року в бюджетних закладах з централізованим опаленням 13.10.2017 та рішення № 265 від 19.10.2017 "Про початок опалювального сезону 2017/2018 року м. Шепетівка" щодо початку опалювального сезону з 23.10.2017.

4.22. Надалі, 26.10.2017 Шепетівська міська рада прийняла рішення № 1 "Про незадовільний стан надання послуг з теплопостачання ТОВ "Шепетівка Енергоінвест", яким у зв`язку з порушенням ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" істотних умов концесійного договору від 02.12.2011 щодо надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, розглянувши протокол комісії з проведення конкурсу на право отримання в концесію об`єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності, від 26.10.2017, висновок постійно діючої депутатської комісії з питань розвитку промисловості, житлово-комунального господарства, підприємницької діяльності, транспорту, енергетики та зв`язку від 26.10.2017, вирішила:

1. Прийняти до уваги висновок постійної депутатської комісії з питань розвитку промисловості, житлово-комунального господарства, підприємницької діяльності, транспорту, енергетики та зв`язку, комісії з проведення конкурсу на право отримання в концесію об`єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності, про невиконання рішень виконавчого комітету № 264 від 12.10.2017 та № 265 від 19.10.2017 щодо початку опалювального сезону та про порушення ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" істотних умов концесійного договору від 02.12.2011 щодо надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;

2. Зобов`язати ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" негайно усунути порушення істотних умов концесійного договору та забезпечити надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;

3. Попередити ТОВ "Шепетівка Енергоінвест", що у разі невиконання пункту 8 концесійного Договору від 02.12.2011 до 28.10.2017 та продовження невиконання істотних умов договору постійною діючою депутатською комісією з питань розвитку промисловості, житлово-комунального господарства, підприємницької діяльності, транспорту, енергетики та зв`язку буде винесено на розгляд ради проект рішення про відмову від договору концесії в односторонньому порядку відповідно до пункту 43 концесійного Договору;

4. Доручити міському голові звернутися до Генеральної прокуратури України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, Адміністрації Президента України, Служби Безпеки України та Хмельницької обласної державної адміністрації щодо ситуації між теплопостачальною організацією ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" та НАК "Нафтогаз України", яка призвела до порушення нормального функціонування міста та до створення вкрай напруженої суспільно-політичної ситуації, та щодо надання цій ситуації належної правової оцінки;

5. Зобов`язати ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" надати комісії з проведення конкурсу на право отримання в концесію об`єктів централізованого водо-, теплопостачання водовідведення, що перебувають у комунальній власності, перелік майна, яке було придбано ТОВ "Шепетівка Енергоівнест" на виконання договору концесії від 02.12.2011, поліпшення, проведені за рахунок інвестицій ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" (пункт 8 Договору, коштів місцевого бюджету, субвенцій з державного бюджету та амортизаційних відрахувань (пункт 20 Договору), а також майно, придбане ТОВ "Шепетівка Енергоінвест", яке може перейти у власність територіальної громади міста після закінчення строку дії концесійного договору (пункт 22 Договору), забезпечити доступ до вказаного майна з метою його огляду.

4.23. Господарськими судами також установлено, що листом від 27.10.2017 № 944, адресованому ПАТ "Шепетівкагаз", ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" повідомило перелік котелень, на яких потрібно зняти заглушки із запірної арматури, а також те, що згідно з додатковою угодою № 4 до договору № 17/01/2017-1 постачання природного газу від 17.01.2017 ТОВ "Енергогазтрейд" поставляє позивачу у жовтні 2017 природного газу обсягом 50 тис. куб. м. та надав копію відповідної додаткової угоди № 4 від 11.10.2017.

4.24. Відповідно до протоколу № 11 від 03.11.2017 засідання обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій було класифіковано ситуацію, яка виникла внаслідок зриву опалювального сезону в м. Шепетівка, як загрозу виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру, місцевого рівня, та вирішено, зокрема, керівництву ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" вжити заходів щодо отримання лімітів на відпуск природного газу у НАК "Нафтогаз України" та розпочати опалювальний сезон не пізніше 06.11.2017. В іншому випадку погодитись на розірвання концесійного договору; міському голові м. Шепетівка при умові порушення ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" виконання умов договору щодо забезпечення опалювального сезону, в межах повноважень, посприяти в здійсненні процедури розірвання концесійного договору.

4.25. У подальшому, 06.11.2017 Шепетівською міською радою прийнято рішення № 1 "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна". Зазначеним рішенням (з урахуванням рішення Шепетівської міської ради від 28.11.2017 № 37 "Про виправлення описки в рішенні XXVIII (позачергової) сесії міської ради VII скликання "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна") у зв`язку із неналежним виконанням ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" істотних умов договору концесії від 02.12.2011р, а саме - надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, невиконанням рішень виконавчого комітету № 264 від 12.10.2017, № 265 від 19.10.2017 та сесії Шепетівської міської ради № 1 від 26.10.2017, враховуючи рішення комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій (протокол №11 від 03.11.2017), на підставі пунктів 15, 43 концесійного Договору від 02.12.2011, керуючись пунктом 1 частиною 1 статті 26, статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", міська рада вирішила:

- відмовитись в односторонньому порядку від Договору концесії (на підставі пункту 43 Договору), укладеного між Шепетівською міською радою та ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" 02.12.2011, об`єктом за яким є цілісний майновий комплекс "Шепетівське підприємство теплових мереж";

- уповноважити міського голову Полодюка М. І. направити повідомлення ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" про відмову від договору;

- запропонувати керівнику ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" до 07.11.2017 укласти угоду з Шепетівською міською радою про розірвання концесійного Договору від 02.12.2011 та підписати акт приймання-передачі цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж";

- у випадку відмови керівника ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" від підписання вказаних документів до 07.11.2017 запропонувати ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" надати інформацію про осіб, уповноважених на передання цілісного майнового комплексу від ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" до Шепетівської міської ради (пункт 1 рішення).

4.26. Також, вирішено попередити керівництво ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" про недопустимість демонтажу та вивезення обладнання з території підприємства до закінчення процедури прийняття Шепетівською міською радою цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" з концесії. Шепетівському ВП ГУНП в Хмельницькій області - забезпечити охорону комунального майна - цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" - об`єктів, які забезпечують життєдіяльність міста в період роботи комісії з приймання майна з концесії. Створити комісію з приймання цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" в складі згідно з додатком. Передати цілісний майновий комплекс "Шепетівське підприємство теплових мереж" Шепетівському комунальному підприємству водопровідно-каналізаційного господарства, яке має дозвільні документи на надання послуг з теплопостачання, а саме: ліцензії на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії. Шепетівська міська рада зобов`язується виступити гарантом щодо виконання зобов`язань Шепетівським комунальним підприємством водопровідно-каналізаційного господарства за спожитий в опалювальний період 2017-2018 років природний газ для виробництва теплової енергії та послуг опалення. Управлінню житлово-комунального господарства та з питань регулювання земельних відносин спільно з фінансовим управлінням Шепетівської міської ради розробити та винести на розгляд сесії міської ради проект рішення "Про програму фінансової підтримки Шепетівського комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства на 2017-2018 роки". Зобов`язати міського голову Полодюка М. І. до 10.11.2017 підготувати документи та подати заяву до правоохоронних органів про порушення кримінальної справи по факту несвоєчасного початку опалювального сезону (пункти 2-8 рішення).

4.27. Крім того, до рішення складено додаток "Склад комісії з прийняття цілісного майнового комплексу Шепетівське підприємство теплових мереж". Водночас, листом від 06.11.2017 № 01-13/3264 Шепетівська міська рада повідомила ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" про відмову від договору концесії, за яким предметом концесії є цілісний майновий комплекс "Шепетівське підприємство теплових мереж", посилаючись на рішення міської ради № 1 від 06.11.2017 про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна.

Господарськими судами попередніх інстанцій установлено, що повідомлення Шепетівської міської ради, відповідно до наявної на ньому відмітки, отримане ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" 07.11.2017.

4.28. Також, у листі № 01-13/3265 від 06.11.2017, адресованому генеральному директору ТОВ "Шепетівка Енергоінвест", виконавчий комітет Шепетівської міської ради пропонував підписати угоду про розірвання Договору концесії від 02.12.2011 та повернути з концесії майно цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" до 07.11.2017. До листа додано: рішення XXVIII (позачергової) сесії міської ради VII скликання № 1 від 06.11.2017 та проект угоди про розірвання концесійного Договору.

4.29. Надалі, листом № 1035 від 15.11.2017, адресованому міському голові Шепетівської міської ради, ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" повідомило про те, що підприємством у судовому порядку оскаржено рішення Шепетівської міської ради № 1 від 06.11.2017 "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна". Також, як зазначено у цьому листі, 14.11.2017 до Шепетівського міськрайонного суду направлено позовну заяву ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" про визнання неправомірним та скасування вищевказаного рішення. З огляду на викладене, ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" відмовляється брати участь у засіданнях комісії з приймання цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж".

4.30. Крім того, у листі № 01-13/4032 від 21.12.2018 Шепетівська міська рада вимагала від ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" повернути комунальне майно з концесії та підписати з Шепетівською міською радою акт приймання-передачі комунального майна - цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж".

4.31. 04.12.2018 між АТ "НАК "Нафтогаз України" (постачальник) та ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" (споживач) було укладено договори постачання природного газу № 1683/18-БО-34, № 1682/18-ТЕ-34, № 1684/18-КП-34, згідно з пунктом 1.1 яких постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ, а споживач зобов`язується прийняти його та оплатити на умовах цього договору.

4.32. 11.04.2019 виконавчим комітетом Шепетівської міської ради прийнято рішення № 95 "Про припинення опалювального сезону 2018/2019 року", відповідно до якого вирішено: ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" припинити у м. Шепетівка опалювальний сезон 2018/2019 року у житлових будинках, закладах освіти та інших закладах побутового та соціально-культурного призначення з 16.04.2019 з 00.00 год.

4.33. Господарськими судами попередніх інстанцій установлено, що рішенням Господарського суду Хмельницької області від 24.09.2018 у справі 924/461/18, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2018 та постановою Верховного Суду від 20.02.2019, відмовлено у задоволенні позовних вимог ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" до Шепетівської міської ради про скасування рішення №1 від 06.11.2017.

4.34. Отже, за вказаних обставин, Шепетівська міська рада звернулася до Господарського суду Хмельницької області з позовом до ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" про усунення перешкод в користуванні цілісним майновим комплексом "Шепетівське підприємство теплових мереж" шляхом зобов`язання ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" підписати акти приймання-передачі цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж"; усунення перешкод в користуванні цілісним майновим комплексом "Шепетівське підприємство теплових мереж" шляхом звільнення об`єктів майнового комплексу.

При цьому, судами установлено, що 01.04.2019 позивачем подано заяву про зміну предмету позову, в якій просить суд: усунути перешкоди в користуванні, розпорядженні та володінні цілісним майновим комплексом "Шепетівське підприємство теплових мереж", об`єкти якого розташовані за адресами вказаними у заяві, шляхом звільнення цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" ТОВ "Шепетівка Енергоінвест". Тобто, позивач, з урахуванням прийнятих судом заяв про зміну предмету позову, просить суд задовольнити позов про усунення перешкод у володінні, користуванні та розпорядженні відповідачем цілісним майновим комплексом "Шепетівське підприємство теплових мереж" (об`єкти якого розташовані у м. Шепетівка за адресами: вул. Героїв Небесної Сотні, 30 А; вул. Героїв Небесної Сотні, 54; пр. Миру, 38-А; вул. Судилківська, 100; вул. Гагаріна, 9; вул. Героїв Небесної Сотні, 87а; вул. Радищева, 2 А; вул. Валі Котика, 83; вул. Червона (Лозова), 1; вул. Ватутіна (Степана Бандери), 61А; вул. Шешукова, 8-Б; вул. Залізнична, 77А; пров. Короленка, 1А; вул. Старокостянтинівське шосе, 32; вул. Старокостянтинівське шосе, 36; вул. Старокостянтинівське шосе, 28; вул. Старокостянтинівське шосе, 23; вул. Старокостянтинівське шосе, 16; вул. Героїв Небесної Сотні, 30; вул. Героїв Небесної Сотні, 87; вул. Радищева, 2; вул. Ватутіна (Степана Бандери), 26; вул. Залізнична, 77; вул. Старокостянтинівське шосе; вул. Горького, 44; до будинку побуту) шляхом звільнення цілісного майнового комплексу "Шепетівське підприємство теплових мереж" ТОВ "Шепетівка Енергоінвест".

5. Позиція Верховного Суду

5.1. Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

5.2. Предметом позову у справі є вимога позивача про усунення перешкод у користуванні, розпорядженні та володінні цілісним майновим комплексом "Шепетівське підприємство теплових мереж", об`єкти якого розташовані за адресами вказаними у позовній заяві.

5.3. Задовольняючи позовні вимоги, господарські суди попередніх інстанцій взяли до уваги чинність рішення Шепетівської міської ради від 06.11.2017 XXVIII (позачергової) сесії міської ради VII скликання "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна", правомірність якого випливає із положень пункту 43 концесійного договору, що підтверджено постановою Верховного Суду від 20.02.2019 у справі 924/461/18. Суди виходили з того, що відповідно до умов концесійного договору після закінчення строку, на який було укладено цей договір, у разі його розірвання, ліквідації концесіонера, в тому числі у зв`язку з визнанням його банкрутом, концесіонер зобов`язаний повернути концесієдавцю об`єкт концесії в належному технічному стані (пункт 15 Договору).

При цьому, господарськими судами установлено, що ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" не виконало свій обов`язок, передбачений чинним законодавством і Договором, не повернуло об`єкт концесії концесієдавцю, та продовжує використовувати цілісний майновий комплекс "Шепетівське підприємство теплових мереж без достатньої правової підстави.

5.4. Верховний Суд погоджується з висновком щодо наявності правових підстав для задоволення позовних вимог у цій справі, з огляду на таке.

5.5. Частиною 2 статті 19 Конституції України установлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

5.6. Частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

5.7. Відповідно до частини 1 статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

5.8. Згідно з частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

5.9. Частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

5.10. Частиною 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

5.11. Ураховуючи викладене, господарські суди попередніх інстанцій, дійшли правильного висновку, що права щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності належать органу місцевого самоврядування, яким у спірних правовідносинах є Шепетівська міська рада.

5.12. Водночас, за змістом статей 316, 317, 319, 321 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

5.13. Відповідно до статті 391 Цивільного кодексу України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Наведеною нормою передбачено, що власник майна має право шляхом подання негаторного позову вимагати захисту свого права від особи, яка перешкоджає його користуванню та розпорядженню своїм майном. Отже, наведена норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи. Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту. Разом з тим, усунення перешкод у користуванні своїм майном, як спосіб захисту цивільного права чи інтересу, фактично передбачає покладення на відповідача обов`язку припинити дію, яка порушує право, та можливе лише щодо триваючого правопорушення.

5.14. Статтею 142 Конституції України передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

5.15. Згідно зі статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

5.16. Як було установлено та зазначено господарськими судами, 02.12.2011 між Шепетівською міською радою та ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" було укладено концесійний договір.

5.17. Статтею 410 Господарського кодексу України передбачено, що відносини, пов`язані з концесійною діяльністю, регулюються цим Кодексом, законом про концесії, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них. Спеціальними законами можуть визначатися особливості здійснення концесійної діяльності в окремих сферах господарювання.

5.18. Поняття та правові засади регулювання відносин концесії державного та комунального майна, а також умови і порядок її здійснення з метою підвищення ефективності використання державного і комунального майна і забезпечення потреб громадян України у товарах (роботах, послугах) визначаються Законом України "Про концесії".

5.19. Статтею 1 Закону України "Про концесії" установлено, що договір концесії (концесійний договір) - договір, відповідно до якого уповноважений орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування (концесієдавець) надає на платній та строковій основі суб`єкту підприємницької діяльності (концесіонеру) право створити (побудувати) об`єкт концесії чи суттєво його поліпшити та (або) здійснювати його управління (експлуатацію) відповідно до цього Закону з метою задоволення громадських потреб.

5.20. Стаття 10 Закону України "Про концесії" до істотних умов договору концесії відносить порядок внесення змін та розірвання договору. При цьому, за згодою сторін у концесійному договорі можуть бути передбачені й інші умови, в тому числі передбачені спеціальними законами про концесійну діяльність в окремих сферах господарської діяльності.

5.21. Частиною 4 статті 9 Закону України "Про концесії" передбачено, що Кабінетом Міністрів України можуть бути затверджені типові концесійні договори для здійснення певних видів концесійної діяльності.

5.22. Типовий концесійний договір затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2000 N 643. У пункті 41-1 цього типового договору зазначена умова про те, що концесієдавець має право в односторонньому порядку відмовитися від договору концесії на об`єкти, які використовуються для централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води, водовідведення і перебувають у комунальній власності, у разі невиконання або неналежного виконання істотних умов договору з вини концесіонера. У такому разі договір є розірваним з дати повідомлення концесієдавцем концесіонерові про відмову від договору.

5.23. Також пунктом 43 Договору сторони передбачили, що концесієдавець має право в односторонньому порядку відмовитися від договору концесії у разі систематичного невиконання або неналежного виконання наступних істотних умов договору з вини концесіонера: надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил. У такому разі договір є розірваним з дати повідомлення концесієдавцем концесіонерові про відмову від договору.

5.24. Господарськими судами попередніх інстанцій установлено, що 06.11.2017 Шепетівською міською радою у зв`язку із неналежним виконанням ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" істотних умов договору концесії від 02.12.2011, а саме надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, невиконанням рішень виконавчого комітету № 264 від 12.10.2017, № 265 від 19.10.2017 та сесії Шепетівської міської ради № 290 від 24.10.2017, керуючись пунктом 1 частиною 1 статті 26, статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" було прийнято рішення XXVIII (позачергової) сесії міської ради VII скликання "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна", відповідно до якого, зокрема вирішено: відмовитись в односторонньому порядку від договору концесії, на підставі пункту 43 Договору.

5.25. При цьому, судами вказано, що рішення Шепетівської міської ради від 06.11.2017 "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна", було предметом розгляду господарськими судами. За результатом судового розгляду, рішенням Господарського суду Хмельницької області від 24.09.2018 у справі 924/461/18, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2018 та постановою Верховного Суду від 20.02.2019, відмовлено у задоволенні позовних вимог ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" до Шепетівської міської ради про скасування рішення Шепетівської міської ради від 06.11.2017 "Про відмову від договору концесії в односторонньому порядку та повернення майна".

5.26. Пунктом 43 Договору передбачено, що концесієдавець має право в односторонньому порядку відмовитися від договору концесії у разі систематичного невиконання або неналежного виконання наступних істотних умов договору з вини концесіонера: надання населенню міста Шепетівки послуг з теплопостачання відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил. У такому разі Договір є розірваним з дати повідомлення концесієдавцем концесіонерові про відмову від договору.

5.27. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що повідомлення Шепетівської міської ради про відмову від Договору, відповідно до наявної на ньому відмітки, отримане ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" 07.11.2017.

5.28. Ураховуючи викладене та установлені господарськими судами попередніх інстанцій обставини, Верховний Суд погоджується з висновком судів, що концесійний договір від 02.12.2011є розірваним у встановленому законом та Договором порядку з моменту повідомлення концесієдавцем концесіонера про відмову від договору.

5.29. При цьому, пунктом 15 Договору сторони установили, що після закінчення строку, на який було укладено цей Договір, у разі його розірвання, ліквідації концесіонера, в тому числі у зв`язку з визнанням його банкрутом, концесіонер зобов`язаний повернути концесієдавцю об`єкт концесії в належному технічному стані. Повернення майна об`єкта концесії здійснюється у 10-денний строк після припинення дії цього Договору і оформлюється актом приймання-передачі.

5.30. Господарськими судами установлено, що ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" не виконало свій обов`язок, передбачений чинним законодавством і Договором, не повернуло об`єкт концесії концесієдавцю та продовжує використовувати цілісний майновий комплекс "Шепетівське підприємство теплових мереж" без достатньої правової підстави.

5.31. З огляду на викладене, господарські суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог у цій справі та правомірно зобов`язали ТОВ "Шепетівка Енергоінвест" повернути концесієдавцю об`єкт концесії Шепетівькій міській раді в належному технічному стані.

5.32. Верховний Суд зазначає, що інші доводи скаржника стосуються з`ясування обставин, вже встановлених судами попередніх інстанцій, та переоцінки вже оцінених ними доказів у справі, тому не можуть бути враховані судом касаційної інстанції згідно з приписами частини 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України.

5.33. При цьому, аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, суд касаційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи. У даній справі Верховний Суд дійшов висновку, що скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах, а доводи, викладені в касаційній скарзі не спростовують обґрунтованих та правомірних висновків судів попередніх інстанцій у вказаній справі.

6. Висновки Верховного Суду

6.1. Відповідно до статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

6.2. Частиною 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Згідно зі статтею 300 цього Кодексу, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

6.3. За змістом пункту 1 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судове рішення суду апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

6.4. Відповідно до частини 1 статті 309 цього Кодексу суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

6.5. З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції колегія суддів вважає, що постанова і рішення господарських судів попередніх інстанцій у цій справі ухвалені із додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстав для їх скасування не вбачається.

6.6. Доводи, викладені у касаційній скарзі, про порушення і неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень, не отримали підтвердження, не спростовують обставин, на які послалися господарські суди попередніх інстанцій, ґрунтуються на переоцінці доказів, зібраних у справі, що за змістом статті 300 Господарського процесуального кодексу України не належить до повноважень суду касаційної інстанції, у зв`язку з чим відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваних судових рішень у справі № 924/24/19.

7. Розподіл судових витрат

7.1. Оскільки суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 Господарського процесуального кодексу України).

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Шепетівка Енергоінвест" залишити без задоволення.

2. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 і рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.05.2019 у справі № 924/24/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Н. О. Багай

Судді Т. Б. Дроботова

В. А. Зуєв

Джерело: ЄДРСР 85742547
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку