open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 560/3254/19

РІШЕННЯ

іменем України

11 листопада 2019 року

м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К.

за участю:

секретаря судового засідання Василевської К.В. представника позивача ОСОБА_1 представника відповідача Прокопчук В.В.

розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до відповідача, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо неврахування довідки про заробітну плату ОСОБА_2 № 83 від 16 березня 2015 року, видану ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» при призначенні пенсії; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України Хмельницької області зробити перерахунок пенсії ОСОБА_2 з врахуванням довідки про заробітну плату № 83 від 16 березня 2015 року, видану ЗАТ ХК «Стройенергосервіс», починаючи з 09.09.2018 року.

Свій позов позивач мотивує тим, що 09 вересня 2018 року йому призначено пенсію за віком згідно заяви від 31.08.2018 року.

В послідуючому позивач дізнався, що розмір призначеної йому пенсії занижений, оскільки він має значний трудовий стаж і крім того подав відповідачу довідку про розмір заробітної плати в період роботи в ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» яка не була врахована відповідачем при призначенні пенсії.

Позивач при поверненні із довготривалого відрядження звернувся до відповідача з проханням надати роз`яснення відносно правильності обчислення розміру його пенсії.

16 вересня 2019 року відповідач направив позивачу лист № Г-856-П-02-26-04, яким повідомив позивача, що при призначенні пенсії та обрахуванні її розміру не врахована довідка № 83 від 16 березня 2015 року, видана ЗАТ ХК «Стройенергосервіс».

Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, тому звернувся до суду за захистом своїх прав, так як вказана довідка є чинною, жодних відомостей про недостовірність вказаної довідки немає, тому відсутні і правові підстави для її не врахування при призначенні та розрахунку розміру його пенсії.

На підставі наведеного позивач просить задовольнити його позовні вимоги.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2019 року відкрито провадження у даній адміністративній справі про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

Позивач в судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, надавши пояснення за змістом позовної заяви.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала повністю, надавши пояснення суду за змістом відзиву на позовну заяву позивача від 04.11.2019 року.

Зокрема представник відповідача пояснила суду, що позивач отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 року, призначену йому з 09 вересня 2018 року.

Відповідно до статті 1 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року пенсійне забезпечення громадян держав-учасниць Угоди і членів їх сімей здійснюється за законодавством держави на території якої вони проживають.

Чинним законодавством при нарахуванні пенсій передбачено, що розмір пенсії кожного пенсіонера визначається індивідуально, залежно від набутого ним стажу та отриманого заробітку з якого сплачувалися страхові внески.

При призначенні пенсії позивачу, відповідачем в нульовому значенні враховано заробітну плату за період роботи в Російській Федерації з 01.07.2003 року по 16.03.2015 року.

Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України № 22-1, від 25.11.2005 року, в редакції постанови № 13-1 від 07.07.2014 року, передбачено, що довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі розрахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою та організацією де працювала особа, що звертається за пенсією.

Позивач при поданні заяви про призначення пенсії надав довідку про заробітну плату № 83 від 16 березня 2015 року, видану ЗАТ ХК «Стройенергосервіс», але не надав копії первинних документів, на підставі яких видана вказана довідка.

Запити Нетішинського відділу обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області до відповідних установ Російської Федерації залишилися без відповідних позитивних відповідей.

Враховуючи викладене, представник відповідача вважає, що відсутні правові підстави для задоволення позовної заяви, тому у позові необхідно відмовити.

Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи робить висновок, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

В судовому засіданні встановлено, що відповідно до протокольного рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області № 222430000065 від 31.08.2018 року ОСОБА_2 з 08.09.2018 року призначена пенсія за віком за нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 року.

При поданні заяви про призначення пенсії за віком, позивач надав також довідку № 83 від 16 березня 2015 року, видану ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» за період роботи з червня 2004 року по жовтень 2014 року, в якій вказано розмір заробітної плати яку отримував позивач, а також про сплату внесків в Пенсійний фонд Російської Федерації із нарахованої заробітної плати.

Позивач при поверненні із довготривалого відрядження звернувся до відповідача із письмовою заявою в якій просив надати роз`яснення відносно правильності обчислення розміру його пенсії при її призначенні.

16 вересня 2019 року відповідач направив позивачу лист № Г-856-П-02-26-04, яким повідомив позивача, що при призначенні пенсії та визначенні її розміру не врахована довідка № 83 від 16 березня 2015 року, видана ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» за період його роботи з червня 2004 року по жовтень 2014 року.

Відмова відповідача у врахуванні довідки № 83 від 16 березня 2015 року, виданої ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» за період роботи з червня 2004 року по жовтень 2014 року при призначені та розрахунку розміру пенсії позивача мотивована тим, що позивач не додав до заяви про призначення пенсії копії первинних документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою та організацією де працювала особа, що звертається за пенсією.

Відповідно до статті 1 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року пенсійне забезпечення громадян держав-учасниць Угоди і членів їх сімей здійснюється за законодавством держави на території якої вони проживають.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначені Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 року, який розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Вказаний Закон набрав чинності 01 січня 2004 року.

Відповідно до пункту 1) частини 1 статті 9 цього Закону в солідарній системі призначаються встановлені пенсійні виплати в тому числі і пенсія за віком.

Частиною 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що до страхового стажу зараховується період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Розмір пенсії за віком розраховується за формулою, яка вказана у частині 1 статті 27 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно із змістом такої формули, при визначенні пенсії за віком, однією із її складових є заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях.

Відповідно до частини 1 статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж, починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року-за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування»-максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.

Згідно із частинами 1, 3 статті 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Дослідження змісту зазначених обставин справи, правових норм Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць СНД у галузі пенсійного забезпечення від 13 березня 1992 року, та Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», дає суду підстави зробити висновок про те, що для призначення пенсії за віком за період, починаючи з 1 липня 2000 року, обов`язковою умовою є наявність страхового стажу протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, при цьому відсутня обов`язковість умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами.

За період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року страховий стаж обчислюється за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

В зв`язку з тим, що позивач надав довідку про роботу і отриману заробітну плату за період з червня 2004 року по жовтень 2014 року в Російській Федерації, у відповідача відсутні дані персоніфікованого обліку і визначення страхового стажу та призначення пенсії за віком позивачу можливо тільки за наявності поданої ним довідки.

Оскільки із змісту довідки № 83 від 16 березня 2015 року вбачається, що із заробітної плати яку позивач отримав у ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» за період роботи з червня 2004 року по жовтень 2014 року були сплачені страхові внески до Пенсійного фонду Російської Федерації, такий період роботи необхідно вважати страховим стажем позивача, а розмір заробітної плати вказаний у такій довідці необхідно враховувати при розрахунку розміру призначеної пенсії.

Стаття 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачає право відповідача вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, виданих ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію, але разом з тим не покладає жодних обов`язків на осіб, які претендують на отримання пенсії, подання копій таких документів разом із заявою про призначення пенсії, а також в процесі розгляду заяви пенсійним органом та прийняття ним відповідного рішення за результатами розгляду заяви.

Такий обов`язок покладений законодавцем тільки на страхувальників і тільки за вимогою пенсійного органу, який приймає рішення про призначення чи про відмову у призначенні пенсії за віком особі яка звернулася із відповідною заявою.

Із пояснень представника відповідача та матеріалів справи судом встановлено, що відповідач при розгляді заяви позивача про призначення йому пенсії за віком із врахуванням довідки ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» № 83 від 16 березня 2015 року, для вияснення певних обставин направив відповідні запити до компетентних органів країни, де працював позивач і підприємство якої надало вказану довідку.

Суд зазначає, що відсутність такої відповіді, яку відповідач вважав би достатньою для врахування довідки ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» № 83 від 16 березня 2015 року при призначенні позивачу пенсії за віком, не може слугувати правовою підставою для обрахування пенсії позивачу без даних, наведених у такій довідці.

Такі дії відповідача суд розцінює як протиправні, оскільки вони обмежують право позивача на отримання пенсійних виплат із врахуванням отримуваного ним заробітку за досить тривалий період.

Суд при вирішенні спору звертає увагу також на те, що із змісту Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 року, в редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 року за № 13-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за 1566/11846, також не вбачається обов`язок саме особи яка звертається із відповідною заявою про призначення їй пенсії за віком подавати разом із заявою копій розрахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою та організацією де працювала особа, що звертається за пенсією.

Таким чином суд приходить до висновку, що при прийняті рішення про призначення позивачу пенсії за віком відповідач протиправно не врахував при розрахунку її розміру довідку ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» № 83 від 16 березня 2015 року.

На підставі наведеного суд приходить до висновку, що необхідно задовольнити позовні вимоги позивача в яких він просить визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо неврахування довідки про заробітну плату ОСОБА_2 № 83 від 16 березня 2015 року, видану ЗАТ ХК «Стройенергосервіс» при призначенні пенсії та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України Хмельницької області зробити перерахунок пенсії ОСОБА_2 з врахуванням довідки про заробітну плату № 83 від 16 березня 2015 року, видану ЗАТ ХК «Стройенергосервіс», починаючи з 09.09.2018 року.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо неврахування при призначенні пенсії ОСОБА_2 довідки про заробітну плату ОСОБА_2 № 83 від 16.03.2015 року, виданої ЗАТ ХК "Стройенергосервіс".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_2 з врахуванням довідки про заробітну плату ОСОБА_2 № 83 від 16.03.2015 року, виданої ЗАТ ХК "Стройенергосервіс", починаючи з дати призначення ОСОБА_2 пенсії - з 09.09.2018 року.

Стягнути на користь ОСОБА_2 768,40 грн., (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 18 листопада 2019 року

Позивач:

ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 )

Відповідач:

Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Герцена, 10,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 21318350)

Головуючий суддя

В.К. Блонський

Джерело: ЄДРСР 85738056
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку