open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2019 року

Київ

справа №9901/527/19

адміністративне провадження №П/9901/527/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бившевої Л.І., суддів: Гончарової І.А., Олендера І.Я., Шипуліної Т.М., Ханової Р.Ф., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Верховної Ради України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії та визнання протиправною та нечинною постанови в окремій її частині,

за участю:

секретаря судового засідання - Савченко А.А.,

представника позивача - Чорнолуцького Р.В.,

представника відповідача - Кот О.В.,

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 02.10.2019 подав до Верховного Суду як суду першої інстанції позов до Верховної Ради України, в якому просить: визнати протиправною бездіяльність Верховної Ради України в частині нерозгляду заяви ОСОБА_1 від 19.08.2019 про включення до складу Комітету з питань бюджету та зобов`язати Верховну Раду України розглянути цю заяву; визнати постанову Верховної Ради України від 29.08.2019 № 1077 протиправною та нечинною в частині невключення народного депутата України ОСОБА_1 до складу Комітету з питань бюджету; захистити права ОСОБА_1 , обравши ефективний засіб захисту прав за наслідками визнання протиправною постанови Верховної Ради України від 29.08.2019 № 1077.

ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА

ОСОБА_1., обґрунтовуючи позовні вимоги, вважає, що Верховна Рада України допустила порушення принципів та порядку адміністративної процедури, визначених Конституцією України, Регламентом Верховної Ради України. Ці порушення полягали у нерозгляді заяви народного депутата України ОСОБА_1 , поданій у відповідності до вимог статей 14, 16 Закону України «Про статус народного депутата України» 19.08.2019 до Голови Підготовчої депутатської групи з організації роботи Верховної Ради України ІХ скликання, Голови політичної партії «Слуга народу» ОСОБА_4 про включення до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, у прийнятті постанови не в межах закону, необґрунтовано та без забезпечення права особи на участь у процесі.

Свою позицію позивач обґрунтовує такими аргументами:

29.08.2019 на інформаційному інтернет-ресурсі «РБК-Україна» опубліковано проект постанови Верховної Ради України про обрання членів комітетів, в якому містилося прізвище позивача як члена комітету з питань бюджету, ця сама інформація була відома позивачу і від Апарату Верховної Ради України, проте перед самим голосування за вказівкою певних осіб його було виключено зі списку членів зазначеного комітету;

зазначені протиправні дії порушують права ОСОБА_1 як народного депутата, завдають шкоди державним інтересам, оскільки можуть призвести до втрати парламентського контролю над розслідуванням резонансних злочинів у сфері публічних фінансів щодо коштів бюджету України та міжнародних фінансових донорів, порушують Конституцію України та Закон України «Про статус народного депутата України, сприяють уникненню відповідальності осіб, які допустили суттєві порушення під час нецільового використання міжнародних кредитів, міжнародно-технічної допомоги та факти корупції, лобіювання при ціноутворенні, видобуванні та імпорті/експорті енергоносіїв;

про протиправність підготовчих дій з формування персонального складу Комітетів Верховної Ради України свідчать виступи народних депутатів України, які зафіксовані в стенограмі пленарного засідання Верховної Ради України від 29.08.2019: ОСОБА_4 (14:56:30), ОСОБА_5 (15:12:10), ОСОБА_6 (21:17:50), ОСОБА_7 (21:21:20), який озвучив, що раніше існував проект постанови з іншими прізвищами членів комітетів і що зазначений проект було змінено, тому що апарат Верховної Ради України допустив помилки серед персоналій комітетів, проте головуючий та доповідач не повідомили, чи були виконані вимоги частини другої статті 6 Закону України «Про Комітети Верховної Ради України» щодо подання пропозицій депутатських фракцій про зміну членів комітетів;

позивач неодноразово звертався до Голови Верховної Ради України ОСОБА_4. із заявами від 03.09.2019 № 357/1-132, від 04.09.2019 № 357/1-135, від 04.09.2019 № 357/1-134 та від 13.09.2019, в яких виклав порушення щодо невключення його до Комітету з питань бюджет, вимогу усунути порушення Конституції України та законодавства та включити його до складу Комітету, проте ці звернення залишені без відповіді.

Відповідач у відзиві на позовну заяву просить відмовити в задоволенні позову повністю. Вважає позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими, оскільки формування персонального складу Комітету України з питань бюджету відбулося відповідно до положень чинного законодавства України.

Свою позицію відповідач обґрунтовує такими аргументами:

заява народного депутата України ОСОБА_1 до Голови Підготовчої депутатської групи з організації роботи Верховної Ради України ІХ скликання, Голови політичної партії «Слуга народу» ОСОБА_4 про включення до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, в якій є посилання на статті 14, 16 Закону України «Про статус народного депутата України», ні за формою, ні за змістом не є депутатським зверненням, а є заявою, в якій викладена пропозиція (побажання) народного депутата бути включеним до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету IX скликання і така пропозиція могла бути врахована чи не врахована Підготовчою депутатською групою;

формування органів Верховної Ради України та їх персонального складу належить виключно до конституційних повноважень парламенту і пов`язане з його внутрішньо-організаційною діяльністю;

28.09.2019 Апарат Верховної Ради України за рішенням Підготовчої депутатської групи підготував попередній проект постанови Верховної Ради України про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України дев`ятого скликання, однак 29.08.2019 перед відкриттям першої сесії Верховної Ради України дев`ятого скликання під час проведення пленарного засідання від імені сформованих депутатських фракцій та депутатської групи вносилося декілька змін щодо підготовленого проекту. У Секторі реєстрації законопроектів Апарату Верховної Ради України 29.08.2019 був зареєстрований проект постанови про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України дев`ятого скликання за № 1077, внесений народним депутатом України, Головою Підготовчої депутатської групи ОСОБА_8 . Після виготовлення та вручення народним депутатам України цього зареєстрованого проекту постанови виникла необхідність внесення до нього деяких технічних правок, пов`язаних із виявленими неузгодженнями щодо прізвищ народних депутатів України: ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , вилученням прізвищ народних депутатів України ОСОБА_10 та ОСОБА_11 як таких, що не склали присяги, а також надходженням заяви від народного депутата України ОСОБА_12 . Після внесення правок та остаточного узгодження з керівництвом Підготовчої депутатської групи проекту постанови № 1077 на заміну попередньо врученого виготовлено новий тираж доопрацьованого проекту постанови № 1077, який і було прийнято в цілому 29.08.2019 о 21:29. Інші проектм постанови про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України дев`ятого скликання в Апараті Верховної Ради України не реєструвались;

зазначений проект постанови Верховної Ради України № 1077 приймався у відповідності до положень статей 81, 82 та 84 Регламенту Верховної Ради України, статей 5 та 6 Закону України «Про комітети Верховної Ради України, тобто без обговорення шляхом прийняття постанови Верховної Ради України; за прийняття рішення проголосували 299 народних депутатів; рішення прийнято відкритим поіменним голосуванням більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України та оформлено постановою від 29.08.2019 № 20-IХ, що підтверджується витягом зі стенограми пленарного засідання Верховної Ради України;

станом на 18.10.2019 до Комітету Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України не надходила заява народного депутата України ОСОБА_1 про обрання його до складу будь-якого Комітету Верховної Ради України.

У відповіді на відзив позивач щодо аргументу відповідача про те, що заява позивача від 19.08.2019 викладена у формі пропозиції (побажання), яка могла бути врахована чи не врахована Підготовчою депутатською групою, зазначає, що:

у випадку формування персонального складу комітетів Верховної Ради України має місце процедура прийняття управлінських рішень, тобто вирішення кадрових питань як складової управлінської діяльності; статтею 84 Закону України «Про Регламент Верховної Ради» не передбачено права Підготовчої депутатської групи відмовляти у розгляді заяви народного депутата України про входження до Комітету Верховної Ради України;

народний депутат здійснює законопроектну роботу у складі відповідного комітету Верховної Ради України, тому обов`язково має бути включений до складу відповідного комітету; законодавство не передбачає можливості невходження депутатів до складу жодного з комітетів Верховної Ради України.

Щодо аргументу відповідача про те, що при формуванні персонального складу комітетів Верховної Ради України інтереси народних депутатів - самовисуванців представляв народний депутат ОСОБА_13 , позивач зазначає, що він та ще одинадцять депутатів - самовисуванців не уповноважували ОСОБА_13 чи іншого народного депутата представляти їх інтереси в Підготовчій депутатській групі. Позивач вчасно подав заяву голові Підготовчої депутатської групи про входження до складу певного комітету, проте ця заява протиправно залишена поза увагою.

Щодо аргументу відповідача про те, що станом на 18.10.2019 від позивача не надходила заява про обрання його до складу жодного з комітетів Верховної Ради України, позивач зазначає, що він скористався своїм правом та подав 19.08.2019 заяву про входження до Комітету з питань бюджету.

Позивач також зазначає, що відповідач не надав суду первинний проект постанови № 1077, з якого слід установити, які прізвища містилися у цьому проекті та кого з народних депутатів було виключено.

У запереченнях проти відповіді на відзив відповідач зазначає, що Конституцією України, Законами України «Про статус народного депутата України», «Про комітети Верховної Ради України, Регламентом Верховної Ради України не передбачено подання народними депутатами України заяв про входження до комітету Верховної Ради України, тому твердження позивача про протиправну бездіяльність Верховної Ради України відносно його заяви від 19.08.2019 є безпідставними:

заява була подана до Голови Підготовчої депутатської групи, Голови політичної партії «Слуга народу» ОСОБА_8 , тому Верховна Рада не допускала протиправної бездіяльності;

необрання народного депутата України членом відповідного комітету Верховної Ради України не позбавляє такого народного депутата України прав, гарантованих Конституцією України, які депутат може реалізовувати незалежно від того чи є вони членами відповідних комітетів;

позивач як депутат - самовисуванець не скористався правом делегування до складу Підготовчої депутатської групи свого представника та не подав Голові Верховної Ради України, а в разі його відсутності - Першому заступнику чи заступнику Голови Верховної Ради, відповідної письмової пропозиції у складі п`ятнадцяти інших депутатів, хоча таким правом скористалися 37 народних депутатів України - самовисуванців;

підготовча депутатська група відповідно до частини четвертої статті 13 Регламенту Верховної Ради України діяла до утворення Комітетів Верховної Ради України, тобто до 29.08.2019, тому проект № 1077 був складений до моменту утворення Комітету Верховної Ради з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України, тому справа проекту постанови відсутня в такому комітеті і знаходиться в Апараті Верховної Ради України; відповідач надав суду всі наявні в Апараті Верховної Ради України проекти постанов № 1077.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ, ЗАЯВИ, КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Верховний суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Бившевої Л.І. ухвалою від 07.10.2019 відкрив провадження в адміністративній справі, призначив її розгляд у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін на 21.10.2019 о 10.00 та відмовив у залученні до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Голови Верховної Ради України ОСОБА_4.

Відповідач 18.10.2019 подав до суду клопотання про відкладення розгляду справи.

Позивач 21.10.2019 подав до суду клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Голови Верховної Ради України ОСОБА_4.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в судовому засіданні 21.10.2019 без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу про відмову в задоволенні клопотання позивача про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Голови Верховної Ради України ОСОБА_4. та ухвалу про задоволення клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, відклав розгляд справи на 04.11.2019, 10:15.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в судовому засіданні 04.11.2019 оголосив перерву, судове засідання призначив на 11.11.2019, 10.00.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в судовому засіданні 11.11.2019 постановив ухвалу про відмову в задоволенні клопотань позивача (а.с. 94-105 т. 1) про виклик свідків.

V. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ, ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

У результаті позачергових виборів до Верховної Ради України 21.07.2019 ОСОБА_1 обраний народним депутатом України в одномандатному виборному окрузі № 159 (Сумська область).

Підготовча депутатська група з опрацювання пропозицій щодо організації підготовки та проведення урочистого засідання, пленарних засідань першої сесії Верховної Ради України IX скликання (далі - Підготовча депутатська група) 09.08.2019 провела перше засідання.

Народний депутат України ОСОБА_1 звернувся до Голови Підготовчої депутатської групи, Голови політичної партії «Слуга народу» ОСОБА_8 із заявою від 16.08.2019 № 3578/1-114/1, яка зареєстрована за вхідним номером 143176 від 19.08.2019, про включення його відповідно до статей 16 та 14 Закону України «Про статус народного депутата України» до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету IX скликання.

Підготовча депутатська група 27.08.2019 провела засідання, на якому Голова Підготовчої депутатської групи ОСОБА_8 запропонував політичним силам та представникові народних депутатів, обраних в одномандатних округах, надати до Апарату Верховної Ради України не пізніше чотирнадцятої години 29 серпня повну інформацію щодо персонального складу комітетів Верховної Ради України для своєчасної підготовки відповідного проекту постанови, що зафіксовано у протоколі № 5 від 27.08.2019 засідання Підготовчої групи, витяг з якого надав відповідач.

Підготовча депутатська група 28.08.2019 провела засідання, на якому ОСОБА_13 як представник народних депутатів України, обраних в одномандатних округах (далі - депутатів - самовисуванців) або висунуті політичними партіями, що не подолали п`ятивідсотковий бар`єр, підтвердив надання Апарату Верховної Ради України пропозицій щодо кандидатур народних депутатів України, яких запропоновано включити до складу комітетів Верховної Ради України, що зафіксовано у протоколі № 6 від 28.08.2019.

У наданих 28.08.2019 у Додатку № 1 пропозиціях відсутня кандидатура народного депутата України ОСОБА_1 на включення його до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

Апарат Верховної Ради України 28.09.2019 підготував проект постанови Верховної Ради України про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України IX скликання. Проект постанови Верховної Ради України про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України IX скликання зареєстрований у Секторі реєстрації законопроектів Апарату Верховної Ради України 29.08.2019 за № 1077. Цей проект був вручений народним депутатам України.

У зазначеному проекті відсутня кандидатура народного депутата України ОСОБА_1 на включення його до складу комітетів Верховної Ради України, зокрема Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

Апарат Верховної Ради України виготовив примірники проекту зазначеної постанови Верховної Ради України, зареєстрованого у Секторі реєстрації законопроектів Апарату Верховної Ради України 29.08.2019 за № 1077, із внесеними правками, які вручені народним депутатам України з позначкою «на заміну». У зазначеному проекті також відсутня кандидатура народного депутата України ОСОБА_1 на включення його до складу комітетів Верховної Ради України, зокрема Комітету Верховної Ради України з питань бюджету. Цей проект розглянула Верховна Рада України і прийняла в цілому 29.08.2019 о 21:29, без обговорення шляхом прийняття постанови від 29.08.2019 № 20-IX. За прийняття рішення віддали голоси 299 народних депутатів України. Рішення прийнято відкритим поіменним голосуванням більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України, що підтверджується витягом зі стенограми пленарного засідання № 1 від 29.08.2019.

V. НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 75 Конституції України єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.

Згідно з частиною першою стаття 76 Конституції України конституційний склад Верховної Ради України - чотириста п`ятдесят народних депутатів України, які обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п`ять років.

Повноваження народних депутатів України визначаються Конституцією та законами України (частина четверта статті 76 Конституції України).

Згідно з частиною першою статті 78 Конституції України народні депутати України здійснюють свої повноваження на постійній основі.

Відповідно до частини п`ятої статті 83 Конституції України порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України.

Згідно зі статтею 84 Конституції України засідання Верховної Ради України проводяться відкрито. Закрите засідання проводиться за рішенням більшості від конституційного складу Верховної Ради України. Рішення Верховної Ради України приймаються виключно на її пленарних засіданнях шляхом голосування. Голосування на засіданнях Верховної Ради України здійснюється народним депутатом України особисто.

Відповідно до статті 91 Конституції України Верховна Рада України приймає закони, постанови та інші акти більшістю від її конституційного складу, крім випадків, передбачених цією Конституцією.

Згідно з частинами першою, п`ятою статті 89 Конституції України Верховна Рада України для здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до її повноважень, виконання контрольних функцій відповідно до Конституції України створює з числа народних депутатів України комітети Верховної Ради України та обирає голів, перших заступників, заступників голів та секретарів цих комітетів. Організація і порядок діяльності комітетів Верховної Ради України, її тимчасових спеціальних і тимчасових слідчих комісій встановлюються законом.

Правовий статус комітетів Верховної Ради України, їх функції та організаційні основи діяльності визначаються Законом України «Про комітети Верховної Ради України» від 04.04.1995 № 116/95-ВР (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон №116/95-ВР).

Згідно зі статтею 1 Закону №116/95-ВР Комітет Верховної Ради України (далі - комітет) - орган Верховної Ради України, який утворюється з числа народних депутатів України для здійснення за окремими напрямами законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, виконання контрольних функцій. Комітет відповідальний перед Верховною Радою України і підзвітний їй. Діяльність комітетів координує Голова Верховної Ради України згідно з Конституцією України та в порядку, встановленому Регламентом Верховної Ради України.

Відповідно до статті 2 Закону №116/95-ВР організація, повноваження та порядок діяльності комітетів Верховної Ради України визначаються Конституцією України, цим Законом, Законом України «Про статус народного депутата України», іншими законами України, Регламентом Верховної Ради України та постановами Верховної Ради України.

Згідно з частинами першою, другою, третьою, п`ятою статті 5 Закону №116/95-ВР Верховна Рада України затверджує кількість комітетів, їх назви та предмети відання. Кількість комітетів, їх назви та предмети відання можуть бути змінені за рішенням Верховної Ради України нового скликання до вирішення питання про формування персонального складу комітетів.

Мінімальна та максимальна кількість осіб, які можуть входити до складу одного комітету, визначається постановою Верховної Ради України.

Рішення про внесення змін до складу комітетів Верховної Ради України приймається Верховною Радою України з урахуванням мінімальної та максимальної кількості осіб, які можуть входити до складу одного комітету, встановленої відповідно до частини другої цієї статті.

Порядок підготовки і розгляду Верховною Радою України питань про утворення, ліквідацію комітетів, зміну їх назв чи предметів відання, обрання, зміни їх керівництва та персонального складу визначається на основі Конституції України цим Законом та Регламентом Верховної Ради України.

Згідно з частинами першою, другою, третьою статті 6 Закону № 116/95-ВР персональний склад комітетів формується Верховною Радою України нового скликання шляхом обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів.

Обрання народних депутатів України до складу комітетів здійснюється на основі пропозицій депутатських фракцій, внесених з дотриманням квот, визначених Регламентом Верховної Ради України. Якщо кількість членів депутатської фракції у Верховній Раді України дорівнює кількості комітетів або є більшою ніж кількість комітетів, депутатські фракції направляють не менш ніж по одному представнику до кожного комітету Верховної Ради України.

Персональний склад усіх комітетів Верховної Ради України нового скликання визначається одночасно шляхом прийняття відповідної постанови Верховної Ради України.

Відповідно до частин першої, другої, сьомої статті 7 Закону №116/95-ВР персональний склад комітету може бути змінений внаслідок: 1) обрання нового члена комітету; 2) відкликання члена комітету; 3) обрання чи відкликання голови комітету, першого заступника, заступника голови, секретаря комітету; 4) дострокового припинення повноважень народного депутата України, який входив до складу комітету. Обрання нового члена комітету, відкликання члена комітету, обрання чи відкликання голови комітету, першого заступника, заступника голови, секретаря комітету здійснюються шляхом прийняття постанови Верховної Ради України. Рішення Верховної Ради України щодо зміни складу комітетів приймаються з урахуванням принципу пропорційного представництва в комітетах депутатських фракцій і визначених відповідно до принципу квот згідно з Регламентом Верховної Ради України.

Згідно зі статтею 1 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 № 1861-VI (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), (далі - Регламент Верховної Ради України) порядок роботи Верховної Ради України (далі - Верховна Рада), її органів та посадових осіб, засади формування, організації діяльності та припинення діяльності депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді встановлюються Конституцією України, Регламентом Верховної Ради України (далі - Регламент) та законами України «Про комітети Верховної Ради України», «Про статус народного депутата України», про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України. Регламент встановлює порядок підготовки і проведення сесій Верховної Ради, її засідань, формування державних органів, визначає законодавчу процедуру, процедуру розгляду інших питань, віднесених до її повноважень, та порядок здійснення контрольних функцій Верховної Ради. Особливості здійснення контрольних функцій Верховної Ради у сферах національної безпеки і оборони визначаються Законом України «Про національну безпеку України».

Глава 2 Регламенту Верховної Ради України визначає порядок проведення першої сесії Верховної Ради України нового скликання, зокрема у статті 13 визначено порядок формування та організація роботи Підготовчої депутатської групи.

Відповідно до частини першої статті 13 Регламенту Верховної Ради України для підготовки пропозицій щодо організації та проведення пленарних засідань першої сесії Верховної Ради нового скликання, підготовки проектів відповідних актів Голова Верховної Ради України попереднього скликання, а в разі його відсутності - Перший заступник чи заступник Голови Верховної Ради України організовує формування Підготовчої депутатської групи з числа новообраних народних депутатів.

Згідно з частиною другою статті 13 Регламенту Верховної Ради України до складу Підготовчої депутатської групи делегуються:

1) політичними партіями, між виборчими списками яких розподілено депутатські мандати, - по одному представнику від 15 народних депутатів, обраних у загальнодержавному або одномандатному окрузі. Якщо після розподілу цієї квоти залишаються народні депутати, кількість яких становить вісім і більше осіб, додатково пропонується ще один представник від такої політичної партії. Письмова пропозиція щодо представника політичної партії за підписом керівника відповідної політичної партії подається Голові Верховної Ради України, а в разі його відсутності - Першому заступнику чи заступнику Голови Верховної Ради України не пізніш як через п`ять днів після офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів;

2) народними депутатами, обраними в одномандатних округах, які реєструвалися кандидатами у народні депутати шляхом самовисування, - по одному представнику від 15 народних депутатів. Письмова пропозиція щодо свого представника, підписана не менше ніж 15 народними депутатами, подається Голові Верховної Ради України, а в разі його відсутності - Першому заступнику чи заступнику Голови Верховної Ради України не пізніш як через п`ять днів після офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів.

Відповідно до частини третьої статті 13 Регламенту Верховної Ради України перше засідання Підготовчої депутатської групи скликає Голова Верховної Ради України попереднього скликання, а в разі його відсутності - Перший заступник чи заступник Голови Верховної Ради України не пізніш як через 10 днів після офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів, за умови обрання не менш як двох третин народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради. Якщо Голова Верховної Ради України попереднього скликання, а в разі його відсутності - Перший заступник чи заступник Голови Верховної Ради України не скликає з будь-яких причин у зазначений термін перше засідання Підготовчої депутатської групи, народні депутати, делеговані до її складу, збираються на її засідання самостійно наступного дня після закінчення десятиденного строку.

Згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 13 Регламенту Верховної Ради України підготовча депутатська група обирає із свого складу голову, заступника голови і секретаря групи та здійснює роботу на засадах, установлених для тимчасових спеціальних комісій. Підготовча депутатська група припиняє свою діяльність після створення комітетів. Підготовча депутатська група звітує про проведену роботу першій сесії Верховної Ради нового скликання.

Глава 16 Регламенту Верховної Ради України визначає порядок створення комітетів Верховної Ради України.

Відповідно до частин першої і другої статті 81 Регламенту Верховної Ради України створення комітетів здійснюється з урахуванням вимог Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та цього Регламенту. Перелік комітетів затверджується у разі необхідності на першій сесії Верховної Ради нового скликання більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу.

Згідно з частиною третьою статті 81 Регламенту Верховної Ради України Верховна Рада створює комітети у складі голів, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів. Голови комітетів, перші заступники, заступники голів комітетів, секретарі, персональний склад членів комітетів обираються Верховною Радою більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу. Народний депутат може бути членом лише одного комітету.

Відповідно до частин четвертої, п`ятої статті 81 Регламенту Верховної Ради України квоти розподілу посад голів комітетів, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів визначаються пропорційно від кількісного складу депутатських фракцій (депутатських груп) до фактичної чисельності народних депутатів у порядку, встановленому Верховною Радою. Облік квот пропорційного представництва депутатських фракцій (депутатських груп) у комітетах здійснює комітет, до предмета відання якого належать питання регламенту.

Згідно з частинами першою та другою статті 84 Регламенту Верховної Ради України члени комітетів обираються за списками кандидатів у члени всіх комітетів відкритим поіменним голосуванням без обговорення шляхом прийняття постанови Верховної Ради. Список персонального складу комітетів повинен містити назви всіх комітетів, назви депутатських фракцій (депутатських груп), прізвища, імена та по батькові кандидатів у члени комітету в алфавітному порядку в межах кожної депутатської фракції (депутатської групи), від якої їх висунуто. Персональний склад усіх комітетів нового скликання визначається одночасно шляхом прийняття відповідної постанови Верховної Ради.

Відповідно до частин першої, п`ятої статті 89, частин першої, другої та четвертої статті 90 Регламенту Верховної Ради України право законодавчої ініціативи у Верховній Раді належить Президенту України, народним депутатам, Кабінету Міністрів України і Національному банку України. Право законодавчої ініціативи здійснюється шляхом внесення до Верховної Ради: 1) проектів законів, постанов; 2) проектів інших актів Верховної Ради; 3) пропозицій до законопроектів; 4) поправок до законопроектів. Законопроект, проект іншого акта має бути оформлений відповідно до вимог закону, цього Регламенту та інших прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Законопроект, проект іншого акта подається до Верховної Ради за підписом особи, яка має право законодавчої ініціативи або представляє орган, наділений таким правом. Ініціатор внесення чи представник суб`єкта права законодавчої ініціативи має право на доповідь законопроекту, проекту іншого акта на пленарному засіданні Верховної Ради та на засіданні головного комітету чи тимчасової спеціальної комісії з цього питання.

Згідно з частинами першою, третьою статті 92 Регламенту Верховної Ради України законопроект, проект іншого акта, внесений до Верховної Ради, реєструється в Апараті Верховної Ради. Законопроект, внесений з дотриманням вимог статей 90, 91 цього Регламенту, реєструється в Апараті Верховної Ради в день його внесення. Пропозиції, поправки, висновки до законопроектів подаються до Апарату Верховної Ради або безпосередньо до комітету чи до тимчасової спеціальної комісії, які визначені головними з відповідних законопроектів.

Згідно з частинами першою та другою статті 1 Закону України «Про статус народного депутата України» від 17.11.1992 № 2790-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон № 2790-XII) народний депутат України (далі - народний депутат) є обраний відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України» представник Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та законами України. Народний депутат здійснює свої повноваження на постійній основі.

Відповідно до статті 6 Закону № 2790-XII народний депутат у порядку, встановленому законом: 1) бере участь у засіданнях Верховної Ради України; 2) бере участь у роботі депутатських фракцій (груп); 3) бере участь у роботі комітетів, тимчасових спеціальних комісій, тимчасових слідчих комісій, утворених Верховною Радою України; 4) виконує доручення Верховної Ради України та її органів; 5) бере участь у роботі над законопроектами, іншими актами Верховної Ради України; 6) бере участь у парламентських слуханнях; 7) звертається із депутатським запитом або депутатським зверненням до Президента України, органів Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, керівників інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також до керівників підприємств, установ та організацій, розташованих на території України, незалежно від їх підпорядкування і форм власності у порядку, передбаченому цим Законом і законом про регламент Верховної Ради України.

Згідно з частинами другою, третьою та четвертою статті 10 Закону № 2790-XII народний депутат реалізує на засіданнях Верховної Ради України та в роботі її органів надані йому права відповідно до Конституції України, цього та інших законів України. Народний депутат бере особисту участь у засіданнях Верховної Ради України чи її органів, до складу яких його обрано. При опрацюванні і прийнятті законопроектів, постанов та інших актів Верховної Ради України поправки, пропозиції та зауваження, внесені народним депутатом, розглядаються і по них приймаються рішення щодо їх врахування чи відхилення.

У статті 11 Закону № 2790-XII визначені права народного депутата України на пленарних засіданнях Верховної Ради України, зокрема відповідно до пунктів 2, 3, 4, 7, 8, 11 частини першої цієї статті народний депутат на пленарному засіданні Верховної Ради України має право у порядку, передбаченому законом про регламент Верховної Ради України: обирати і бути обраним до органів Верховної Ради України; пропонувати питання для розгляду Верховною Радою України або її органами; виступати із законодавчою ініціативою у Верховній Раді України; виступати з обґрунтуванням своїх пропозицій і з мотивів голосування; висловлювати свою думку щодо кожного питання, яке розглядається на засіданні; порушувати питання про довіру складу органів, утворених Верховною Радою України, а також посадовим особам, яких обрано, призначено на посади або щодо призначення на посади яких Верховною Радою України надано згоду у випадках, передбачених Конституцією України.

Відповідно до частин першої і другої стаття 12 Закону № 2790-XII народний депутат має право законодавчої ініціативи, яке реалізується у формі внесення до Верховної Ради України: 1) законопроекту; 2) проекту постанови; 3) іншої законодавчої пропозиції. Порядок внесення законопроекту, проекту постанови чи іншої законодавчої пропозиції на розгляд Верховної Ради України та порядок їх розгляду визначаються законом про регламент.

Згідно з частиною шостою статті 13 Закону № 2790-XII народний депутат може не входити до жодної зареєстрованої депутатської фракції чи депутатської групи.

Відповідно до частин першої, третьої статті 14 Закону № 2790-XII народний депутат за погодженням з відповідною депутатською фракцією може бути обраний членом одного комітету Верховної Ради України і бути одночасно членом однієї тимчасової слідчої та однієї тимчасової спеціальної комісій. При цьому Верховна Рада України забезпечує пропорційне обрання народних депутатів до складу відповідних комітетів. Порядок здійснення повноважень народних депутатів в органах Верховної Ради України визначається Конституцією України, цим та іншими законами України.

Згідно з частино першою статті 16 Закону № 2790-XII народний депутат має право на депутатське звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування, об`єднань громадян з питань, пов`язаних з депутатською діяльністю, і брати участь у розгляді порушених ним питань. Депутатське звернення - викладена в письмовій формі пропозиція народного депутата, звернена до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, об`єднань громадян здійснити певні дії, дати офіційне роз`яснення чи викласти позицію з питань, віднесених до їх компетенції.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

VI. ОЦІНКА СУДУ

Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади України.

Конституційний Суд України у рішенні від 17.10.2002 N 17-рп/2002 (справа N 1-6/2002) (пункт 2), серед іншого, зазначив, що Верховна Рада України як орган державної влади є колегіальним органом, який складають чотириста п`ятдесят народних депутатів України. Повноваження Верховної Ради України реалізуються спільною діяльністю народних депутатів України на засіданнях Верховної Ради України під час її сесій.

Проте учасниками законодавчого процесу на його відповідній стадії, а отже, учасниками законотворчості, є визначені в частині першій статті 93 Конституції України суб`єкти права законодавчої ініціативи у Верховній Раді.

Особливий зв`язок також існує між повноваженнями окремого народного депутата України і компетенцією Верховної Ради України в цілому. Наявність уповноваженого парламенту залежить від виконання певних вимог, адресованих народним депутатам України, від наявності у них повноважень.

Конституція України розрізняє діяльність народних депутатів України, коли вони колективно здійснюють певні повноваження (ініціювання питання про відповідальність Кабінету Міністрів України, звернення до Конституційного Суду України, ініціювання законопроектів про внесення змін до Конституції України тощо), і спільну діяльність народних депутатів України, якою здійснюються повноваження Верховної Ради України як колегіального органу державної влади.

Вирішуючи питання щодо дотримання Верховною Радою України процедури прийняття постанови про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України дев`ятого скликання в оскаржуваній позивачем частині, суд виходить із такого.

Згідно з Конституцією України Верховна Рада України як єдиний орган законодавчої влади приймає закони, постанови та інші акти.

Стадіями законодавчої процедури є: вияв законодавчої ініціативи, реєстрація законопроекту, розгляд законопроекту, прийняття закону, його підписання та оприлюднення. При цьому право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України.

Народний депутат України - це представник Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та законами України. Народний депутат здійснює свої повноваження на постійній основі. Між повноваженнями окремого народного депутата України і компетенцією Верховної Ради України існує особливий зв`язок, оскільки повноваження Верховної Ради України як колегіального органу державної влади реалізуються спільною діяльністю народних депутатів України.

Статус народного депутата України визначається сукупністю його прав та обов`язків, серед яких право законодавчої ініціативи. Ці права та обов`язки народний депутат реалізує на засіданнях Верховної Ради України та в роботі її органів. Депутат бере участь у роботі над законопроектами, іншими актами Верховної Ради України, задля чого бере участь на таких стадіях законодавчої процедури як вияв законодавчої ініціативи, розгляд законопроекту, прийняття закону. При опрацюванні і прийнятті законопроектів, постанов та інших актів Верховної Ради України депутат має право вносити поправки, пропозиції та зауваження, які розглядаються і по них приймаються рішення щодо їх врахування чи відхилення.

Для здійснення законопроектної роботи, підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до її повноважень, виконання контрольних функцій Верховна Рада України також створює з числа народних депутатів України комітети Верховної Ради України та постановою визначає мінімальну та максимальну кількість осіб, які можуть входити до складу одного комітету.

Персональний склад комітетів формує Верховна Рада України нового скликання шляхом обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів на основі пропозицій депутатських фракцій, внесених з дотриманням квот, визначених Регламентом Верховної Ради України, під час проведення першої сесії Верховної Ради України нового скликання, за списками кандидатів у члени всіх комітетів, відкритим поіменним голосуванням без обговорення, більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу, шляхом прийняття відповідної постанови. При цьому квоти розподілу посад голів комітетів, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів визначаються пропорційно від кількісного складу депутатських фракцій (депутатських груп) до фактичної чисельності народних депутатів. Облік квот пропорційного представництва депутатських фракцій (депутатських груп) у комітетах здійснює комітет, до предмета відання якого належать питання регламенту.

Для підготовки пропозицій щодо організації та проведення пленарних засідань першої сесії Верховної Ради нового скликання, підготовки проектів відповідних актів формується Підготовча депутатська група з числа новообраних народних депутатів.

До складу Підготовчої депутатської групи делегують політичні партії, між виборчими списками яких розподілені депутатські мандати, а також народні депутати, обрані в одномандатних округах, які реєструвалися кандидатами у народні депутати шляхом самовисування, - по одному представнику від 15 народних депутатів, шляхом подання Голові Верховної Ради України, а в разі його відсутності - Першому заступнику чи заступнику Голови Верховної Ради України, письмової пропозиції щодо свого представника, підписаної не менше ніж 15 народними депутатами.

Установлені судом обставини свідчать, що 37 народних депутатів, обраних в одномандатних округах, які реєструвалися кандидатами в народні депутати України шляхом самовисування, або висунуті політичними партіями, що не подолали п`ятивідсотковий бар`єр, рекомендували до складу Підготовчої групи народного депутата України ОСОБА_13 . , який взяв участь у роботі Підготовчої депутатської групи. Підготовча депутатська група 28.08.2019 провела засідання, на якому представниками народних депутатів України, зокрема представником народних депутатів - самовисуванців ОСОБА_13, надано пропозиції щодо кандидатур народних депутатів України на включення до складу комітетів Верховної Ради України.

До Верховної Ради України 29.08.2019 був внесений проект постанови Верховної Ради України «Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України дев`ятого скликання», що зареєстрований в Апараті Верховної Ради в день його внесення 29.08.2019 за № 1077, що відповідає вимогам частини першої статті 92 Регламенту Верховної Ради України.

У цьому зареєстрованому проекті відсутня кандидатура народного депутата України ОСОБА_1 на включення його до складу комітетів Верховної Ради України, зокрема Комітету Верховної Ради України з питань бюджету. Зареєстрований проект № 1077 після внесення правок, що не стосуються кандидатур на члени Комітету з питань бюджету, також не передбачав кандидатури народного депутата України ОСОБА_1 на включення його до складу комітетів Верховної Ради України.

Доповідь на пленарному засіданні 29.08.2019 народного депутата України ОСОБА_7 про те, що народні депутати України отримали проект постанови за № 1077 з написом «на заміну», тому що Апаратом Верховної Ради України були допущені помилки серед персоналій конкретних комітетів і ці помилки виправлено, стосується помилок щодо кандидатур у члени комітетів ОСОБА_2 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 і не підтверджує того, що правки стосувалися виключення із зареєстрованої постанови прізвища народного депутата України ОСОБА_1 , що підтверджується порівнянням наявних у матеріалах справи копій примірників проекту постанови, зареєстрованого за № 1077 (а.с. 169-195, а.с. 196-222).

Тому, внесення до зареєстрованого проекта постанови за № 1077 правок не порушує прав та інтересів народного депутата України ОСОБА_1

Верховна Рада України виконала свої повноваження у визначених Конституцією України межах і відповідно до законів України. Так, Верховна Рада України нового скликання сформувала персональний склад комітетів, зокрема Комітету з питань бюджету, шляхом обрання голови, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів на основі пропозицій депутатських фракцій, внесених за списками кандидатів у члени всіх комітетів, відкритим поіменним голосуванням без обговорення, більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу, шляхом прийняття відповідної постанови.

Посилання позивача на те, що 29.08.2019 на інформаційному інтернет-ресурсі «РБК-Україна» було опубліковано проект постанови Верховної Ради України про обрання членів комітетів, в якому містилося його прізвище як члена Комітету з питань бюджету, суд відхиляє, оскільки цей інформаційний інтернет-ресурс не є офіційним веб-сайтом Верховної Ради, а такий проект не є зареєстрованим в Апараті Верховної Ради в день його внесення, як проект, внесений з дотриманням вимог статей 90, 91 Регламенту Верховної Ради України, як того вимагає частина перша статті 92 цього Регламенту.

Доводи позивача про те, що Підготовча депутатська група мала обов`язково розглянути і вирішити його заяву від 19.08.2019 про входження до Комітету Верховної Ради України, є безпідставними, оскільки Конституція та закони України не передбачають подання таких заяв, процедури їх розгляду та обов`язкового врахування при формуванні кандидатур комітетів Верховної Ради України.

Установлені судом обставини свідчать, що народний депутат України ОСОБА_1 19.08.2019 звернувся із заявою про включення його до складу Комітету Верховної Ради України до Голови Підготовчої депутатської групи, Голови політичної партії «Слуга народу» ОСОБА_8 , в якій послався як на правові підстави для такого звернення на статті 14, 16 Закону України «Про статус народного депутата України».

Статтею 16 зазначеного закону передбачено право депутата на депутатське звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування, об`єднань громадян з питань, пов`язаних з депутатською діяльністю, і брати участь у розгляді порушених ним питань. Проте подана народним депутатом України ОСОБА_1 заява на включення його до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету не є депутатським зверненням у розумінні цієї норми закону.

У статті 14 зазначеного закону визначено, що народний депутат за погодженням з відповідною депутатською фракцією може бути обраний членом одного комітету Верховної Ради України і бути одночасно членом однієї тимчасової слідчої та однієї тимчасової спеціальної комісій. При цьому цією нормою закону, а також іншими законами України, не передбачено, що народний депутат України обов`язково реалізує свої права та обов`язки в роботі органів Верховної Ради України, і що Підготовча група обов`язково розглядає і враховує заяви народних депутатів України про включення їх до комітетів Верховної Ради України при підготовці відповідного проекту постанови.

Необрання народного депутата України членом відповідного комітету Верховної Ради України не позбавляє такого народного депутата України прав, гарантованих Конституцією України, які депутат може реалізовувати незалежно від того чи є він членом комітету.

Так, народний депутат України ОСОБА_1 задля виконання покладених на нього повноважень має право брати участь у роботі над законопроектами, іншими актами Верховної Ради України, при опрацюванні і прийнятті законопроектів, постанов та інших актів Верховної Ради України має право вносити поправки, пропозиції та зауваження, які розглядаються і по них приймаються рішення щодо їх врахування чи відхилення. Ці права та обов`язки народний депутат має право реалізувати на засіданнях Верховної Ради України. При цьому комітети Верховної Ради України, зокрема Комітет з питань бюджету, відповідальні перед Верховною Радою України і підзвітні їй.

Тому посилання позивача на те, що в результаті не включення його до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету порушені його права як народного депутата брати участь в роботі комітету, який здійснює за відповідним напрямом законопроектну роботу, підготовку і попередній розгляд питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, виконання відповідних контрольних функцій, є безпідставним.

Щодо порушення Верховною Радою України, на думку позивача, таких критеріїв відбору членів Комітету з питань бюджету як: достатня професійна компетентність, наявність досвіду роботи у комітетах Верховної Ради попередніх скликань, особисте бажання парламентаря бути членом комітету, суд зазначає, що чинне законодавство не передбачає вимог щодо освіти, кваліфікації, теоретичної підготовки та практичного досвіду членів комітетів Верховної Ради. Первинною вимогою є представницька сутність депутатського мандату, одержання якого не вимагає відповідності особи вищезазначеним критеріям.

Щодо аргументу позивача про те, що він як депутат - самовисуванець не уповноважував ОСОБА_13 чи іншого народного депутата представляти його інтереси в Підготовчій депутатській групі, суд зазначає таке.

Підготовча депутатська група формується з числа новообраних народних депутатів для підготовки пропозицій щодо організації та проведення пленарних засідань першої сесії Верховної Ради нового скликання, підготовки проектів відповідних актів. До складу Підготовчої депутатської групи делегуються представники депутатів політичними партіями, між виборчими списками яких розподілено депутатські мандати, а також народними депутатами, обраними в одномандатних округах, які реєструвалися кандидатами у народні депутати шляхом самовисування. Задля цього Голові Верховної Ради України, а в разі його відсутності - Першому заступнику чи заступнику Голови Верховної Ради України, подаються у встановленому порядку відповідні письмові пропозиції щодо своїх представників. При цьому делегування до складу Підготовчої групи свого представника є правом народного депутата України, а не обов`язком.

Народний депутат України ОСОБА_1 не мав перешкод скористатися таким правом і делегувати свого представника до Підготовчої групи у порядку, визначеному законом. Посилання позивача на те, що йому не було відомо про делегування іншими депутатами-самовисуванцями до складу Підготовчої групи свого представника - народного депутата ОСОБА_13 , суд знаходить необґрунтованим, оскільки закон не передбачає, що народні депутати України мають бути обов`язково повідомлені про делегування до Підготовчої групи свого представника з пропозицією приєднатися.

Оцінюючи в сукупності докази, аргументи сторін, Верховний Суд дійшов висновку, що Верховна Рада України, приймаючи оскаржувану постанову, діяла в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією України та законами України, з дотриманням принципу пропорційності, обґрунтовано, та не допустила протиправної бездіяльності щодо заяви позивача від 19.08.2019 про включення його до складу Комітету з питань бюджету. Підстави для задоволення позову відсутні.

Керуючись статтями 2, 72-78, 241-246, 250, 266 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Верховної Ради України про визнання протиправною бездіяльності Верховної Ради України в частині нерозгляду заяви ОСОБА_1 від 19.08.2019 про включення до складу Комітету з питань бюджету, зобов`язання Верховної Ради України розглянути цю заяву, визнання протиправною та нечинною постанови Верховної Ради України від 29.08.2019 № 1077 в частині невключення народного депутата України ОСОБА_1 до складу Комітету з питань бюджету та застосування ефективного засобу захисту прав ОСОБА_1 за наслідками визнання протиправною постанови Верховної Ради України від 29.08.2019 № 1077 відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Дата складення повного рішення суду 14.11.2019.

...........................

...........................

...........................

...........................

...........................

Л.І. Бившева,

І.А. Гончарова,

І.Я.Олендер,

Т.М. Шипуліна,

Р.Ф. Ханова,

Судді Верховного Суду

Джерело: ЄДРСР 85678309
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку