open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Вн. №27/475

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

21 жовтня 2019 року № 826/15581/18

За позовом ОСОБА_1

До Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві

Про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії

Суддя О.В.Головань

Обставини справи:

Позовні вимоги заявлені про

визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо відмови в зарахуванні до пенсії за віком ОСОБА_1 отриманих додаткових видів грошового забезпечення під час проходження військової служби з 01.07.2000 року по 08.10.2003 року, а саме: одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну за 200 рік у розмірі 304,00 грн., грошової допомоги на оздоровлення в 2001 році у розмірі 674,63 грн., одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну за 2001 рік, у розмірі 608,00 грн., грошової допомоги на оздоровлення в 2002 році у розмірі 674,63 грн., матеріальної допомоги в 2002 році у розмірі 304,00 грн., грошової винагороди за тривалу безперервну військову службу у розмірі 608,00 грн., одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну за 2002 рік у розмірі 648,00 грн., грошової допомоги на оздоровлення в 2003 році у розмірі 1248,09 грн., матеріальної допомоги в 2003 році у розмірі 324,00 грн. згідно архівної довідки від 21.09.2017 № 179/1/10064 та доповнення до неї згідно архівної довідки № 179/1/4649 від 19.04.2018 і проведенні перерахунку пенсії за віком;

зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві провести перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 із врахуванням отриманих додаткових видів грошового забезпечення під час проходження військової служби з 01.07.2000 року по 08.10.2003 року, а саме: одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну за 200 рік у розмірі 304,00 грн., грошової допомоги на оздоровлення в 2001 році у розмірі 674,63 грн., одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну за 2001 рік, у розмірі 608,00 грн., грошової допомоги на оздоровлення в 2002 році у розмірі 674,63 грн., матеріальної допомоги в 2002 році у розмірі 304,00 грн., грошової винагороди за тривалу безперервну військову службу у розмірі 608,00 грн., одноразової грошової винагороди за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну за 2002 рік у розмірі 648,00 грн., грошової допомоги на оздоровлення в 2003 році у розмірі 1248,09 грн., матеріальної допомоги в 2003 році у розмірі 324,00 грн. згідно архівної довідки від 21.09.2017 № 179/1/10064 та доповнення до неї згідно архівної довідки № 179/1/4649 від 19.04.2018 та проводити виплату пенсії, починаючи з часу її призначення з 05.03.2018 року.

Ухвалою суду від 27.09.2018 р. відкрито провадження у справі та справу призначено її до розгляду в письмовому провадженні згідно ст. 263 КАС України.

12.10.2018 року відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву.

Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 проходив військову службу на посаді начальника відділу планування та контролю (забезпечення навчального процесу слухачів та курсантів) Управління об`єднаного навчального центру.

Наказом Головнокомандувача військ Протиповітряної оборони Збройних Сил України від 20.08.2003 року № 0124 звільнений у запас, а з 08.10.2003 року наказом начальника Харківського військового університету № 1066 виключений із списків особового складу та направлений для зарахування на військовий облік до Дзержинського районного військового комісаріату міста Харкова.

Позивач являється ветераном військової служби та учасником бойових дій (посвідчення серії НОМЕР_1 від 04.11.2003 року та серія НОМЕР_2 від 08.07.2005 року).

09.10.2003 року позивачу була призначена пенсія за вислугу років згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09.04.1992 року № 2262-ХІІ.

Після виходу на пенсію по лінії Міноборони позивач продовжував працювати та відповідно із заробітної плати ОСОБА_1 сплачувалися страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

20.11.2017 року позивач отримав право на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та мав стаж понад 25 років.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного в м. Києві та з 09.10.2003 року отримував пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

05.03.2018 року позивач звернувся із заявою до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Згідно повідомлення від 20.03.2018 № 195/07 позивачу призначено пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Проте, ознайомившись із випискою з розпорядження 802037 від 02.04.2018 року про призначення (перерахунок) пенсії, позивач дізнався про те, що при призначенні пенсії за віком не враховано частини грошового забезпечення позивача за період з 2000 по 2003 роки на загальну суму 7584,23 грн., а саме грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу, одноразову грошову винагороду за підтримання високої бойової готовності військ, зразкове виконання службових обов`язків і бездоганну дисципліну, винагороду за тривалу безперервну військову службу, а також компенсацію по рішенню суду.

02.06.2018 року позивач звернувся до Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок (донарахування) призначеної пенсії за віком, відповідно до якої просив здійснити донарахування та відшкодування суми недонарахованої пенсії за віком з її виплатою з дати її призначення, у зв`язку з виключенням зі складу заробітку для обчислення пенсії вищезазначених складових грошового забезпечення та компенсації по рішенню суду на загальну суму 7584,23 грн., та провести донарахування та відшкодування суми недонарахованої пенсії за віком з її виплатою з дати її призначення у зв`язку з протиправним не використанням для розрахунку показників середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 та 2017 роки, що складає 5377,90 грн.

Листом від 20.07.2018 року № 13281/Ч-11 Пенсійний фонд України повідомив позивача про те, що розмір пенсії обчислено з урахуванням заробітної плати за період з 01.07.2000 по 31.12.2017, при цьому заробітна плата за період 01.07.200 по 08.02.2003 врахована на підставі наданої позивачем архівної довідки про нарахування грошового забезпечення № 179/1/10064 від 21.09.2017 року, виданої Галузевим державним архівом Міністерства оборони України, а з 01.12.2003 по 31.12.2017 за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Позивач ОСОБА_1 вважає протиправною відмову відповідача у проведенні перерахунку призначеної пенсії за віком, оскільки порушено права позивача на соціальний захист.

Позивач посилається на порушення вимог ч. 1 ст. 5 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", аб. 1 ч. 1 ст. 40, аб. 1 п. 2 ст. 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", згідно з якими для обчислення пенсії за віком враховуються всі види грошового забезпечення, з яких сплачено внески на соціальне страхування.

Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві - проти задоволення позовних вимог заперечив з посиланням на відсутність правових підстав для перерахунку пенсії за віком позивачу з врахуванням зазначених позивачем складових грошового забезпечення.

Крім того, відповідач зазначає, що 02.06.2018 року позивач звернувся саме до Пенсійного фонду України із заявою щодо пенсійного забезпечення, а не до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо застосування середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2016 та 2017 роки та саме Пенсійним фондом України позивачу надавалась відповідь щодо пенсійного забезпечення.

Таким чином, оскільки позивач не звертався до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві із заявою щодо проведення перерахунку пенсії за віком із врахуванням отриманих додаткових видів грошового забезпечення, то відповідно, відсутній предмет спору між позивачем та відповідачем.

Проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 р. №1788-XII та Законом України від 09.07.2003 р. №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Відповідно до ст. 9 Закону №1058-IV за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Згідно зі ст. 10 Закону №1058-IV особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором. Особі, яка має право на довічну пенсію, призначається один з видів довічної пенсії за її вибором.

Ст. 2 Закону №1788-XII передбачено наступні види державних пенсій, які призначаються, за цим Законом: а) трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.

Ст. 26 Закону № 1058-ІV визначено умови призначення пенсії за віком. Абзацами першим і другим частини першої цієї статті встановлено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року. Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - не менше 25 років.

Відповідно до ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-IV переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що Законом №1058-IV регламентовано порядок переведення з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший.

Отже, показник середньої заробітної плати при переведенні на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої вказаним Законом.

Ч. 1 ст. 9 Закону України від 20.12.1991 р. № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно з ч. 2, 3 ст. 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Таким чином, до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: 1) посадовий оклад; 2) оклад за військовим званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Ч. 1 ст. 15 Закону №2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону №2262-ХІІ від 09.04.1992 р. №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.

Так, ч. 3 ст. 43 Закону №2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 7 постанови КМУ від 17.07.1992 р. №393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Таким чином, Закон № 2262-ХІІ передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Тобто, при обчисленні пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.

Факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону № 2262-ХІІ, який є вичерпним.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що під час розгляду цієї справи підлягають урахуванню висновки Великої Палати Верховного Суду, висловлені у постанові від 06.02.2019р. у справі № 522/2738/17, провадження № 11-806апп18.

Як вбачається з матеріалів справи позивач 05.03.2018 року звернувся до Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України в м. Києві із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та подав необхідні документи, зокрема і видану Галузевим державним архівом Міністерства оборони України архівну довідку №179/1/10064 від 21.09.2017 р., згідно якої відповідачем було враховано грошове забезпечення (заробітну плату) за період з 01.07.2000 по 08.10.2003.

Щодо неврахованих видів грошового забезпечення, щодо врахування яких заявлено позовні вимоги, то перераховані у позовній заяві додаткові види грошового забезпечення до щомісячних не відносяться, відповідно, не могли братися до уваги при розрахунку пенсії.

Також суд зазначає, що позивачу попередньо 09.10.2003 р. була призначена пенсія за вислугу років згідно із Законом №2262-ХІІ, і для її розрахунку брався до уваги склад грошового забезпечення позивача, який не відрізняється від того, що зазначений у архівній довідці №179/1/10064 від 21.09.2017 р.

Позивач не надає у позові інформації щодо врахування при розрахунку пенсії за вислугу років додаткових видів грошового забезпечення, про врахування яких він просить при переведенні на пенсію за віком.

Проте, законодавство не містить жодних застережень щодо можливості по-різному враховувати складові грошового забезпечення при обрахунку різних видів пенсій.

Відповідно, якщо попередньо додаткові одноразові види грошового забезпечення не враховувалися при призначенні позивачу пенсії за вислугу років, вони не можуть враховуватися при переведенні його на інший вид пенсії.

Щодо звернення позивача із заявою про перерахунок (донарахування) призначеної пенсії за віком саме до Пенсійного фонду України, а не до відповідача, суд зазначає наступне.

Пенсійний фонд України як центральний орган виконавчої влади лише організовує, координує та контролює роботу територіальних органів, безпосередньо не здійснює перерахунок призначеної пенсії.

Проте, згідно зі змістом відповіді від 20.07.2018 року № 13281/Ч-11 Пенсійним фондом України було надано відповідь по суті, а не поінформовано про необхідність звернутися до відповідного територіального органу Пенсійного фонду України.

За таких обставин, а також враховуючи, що правова позиція Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві не відрізняється від правової позиції, висловленої у вказаному листі Пенсійного фонду України, та обставина, що позивач не звертався з заявою про перерахунок пенсії безпосередньо до відповідача, не впливає на розгляд справи по суті.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З врахуванням викладеного суд не вбачає підстав для висновку про порушення відповідачем вказаних принципів під час призначення пенсії позивачу.

На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-263, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову відмовити.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

3. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 21.10.19 р.

Джерело: ЄДРСР 85085688
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку