open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/1379/19
Моніторити
Постанова /16.03.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.12.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.10.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /20.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /21.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /20.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /10.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.05.2019/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/1379/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /16.03.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.02.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.01.2020/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.12.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.11.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.10.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /20.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /16.09.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /21.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /20.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.08.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /10.07.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /19.06.2019/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /22.05.2019/ Господарський суд Одеської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" вересня 2019 р.

м. Одеса

Справа № 916/1379/19

Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.,

при секретарі судового засідання Орлов О.О.

розглянувши у судовому засіданні справу №916/1379/19

за позовом ОСОБА_1

до відповідачів:

1) Державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31;

2) Головного територіального управління юстиції в Одеській області;

3)Державного реєстратора Юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32;

4) Юридичного департаменту Одеської міської ради;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Кишинівський"

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_1 /особисто/;

від відповідача-1: не з`явився;

від відповідача-2: Молчанова Є.Є., довіреність № 03-05/1797 від 19.02.2019р.;

від відповідача-3: не з`явився;

від відповідача-4: Кузіна Н.В., довіреність від 10.01.2019р. №17029

від третьої особи: ОСОБА_2. /голова /

Суть спору: ОСОБА_1 звернулась до Державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, Державного реєстратора Юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32, Юридичного департаменту Одеської міської ради з позовом, в якому просить господарський суд:

- визнати протиправними дії державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31 щодо внесення 17.12.2015 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №15561020000056781 про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882).

- зобов`язати Юридичний департамент Одеської міської ради скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.12.2015 року за №15561020000056781 про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882).

- визнати протиправними дії державного реєстратора Юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32 щодо внесення 23.08.2016 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №15561050001056781 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, інші зміни Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882).

- зобов`язати Юридичний департамент Одеської міської ради скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 23.08.2016 року за №15561050001056781 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, інші зміни Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882).

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням державними реєстраторами порядку проведення державної реєстрації ОСББ «Кишинівський» і порядку проведення державної реєстрації змін до Статуту ОСББ «Кишинівський», що в свою чергу порушує права позивача, як співвласника майна багатоквартирного будинку.

Так, позивач посилається на те, що державна реєстрація ОСББ «Кишинівський» і Статуту ОСББ «Кишинівський» створює для позивача правові наслідки у вигляді включення до складу цього ОСББ і необхідності виконувати зобов`язання співвласника, передбачені статутом ОСББ «Кишинівський», оскільки позивач є власником квартири АДРЕСА_1 , що підтверджується договором дарування №5-1497 від 07.06.2012р. При цьому, при створенні ОСББ позивач автоматично увійшов до складу цього ОСББ, а відповідно до ст.36 Конституції України ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян, та відповідно до ст.19 Конституції правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тому порушення суб`єктом владних повноважень державними реєстраторами порядку проведення державної реєстрації ОСББ «Кишинівський» і порядку проведення державної реєстрації змін до Статуту ОСББ порушує права позивача як співвласника майна багатоквартирного будинку.

Про проведення установчих зборів ОСББ « 70» 05.12.205р. та зборів ОСББ 10.08.2016р. позивач не повідомлявся і на них присутнім не був.

Щодо протиправності і скасування реєстраційного запису №15561020000056781 про державну реєстрацію юридичної особи ОСББ «Кишинівський» позивач посилається на наступне:

Згідно ч.1 ст.27 Закону №755-ІV підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є, зокрема, невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи.

Так, з протоколу №1 установчих зборів ОСББ 70 від 05.12.2015р., поданому для проведення державної реєстрації юридичної особи, вбачається про прийняття рішення про створення ОСББ за адресою АДРЕСА_1. Також у протоколі ніде не зазначено адреса: АДРЕСА_5. Але на сторінці 1 реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи, створеної шляхом заснування нової юридичної особи форми 1 в розділі «Місцезнаходження юридичної особи» зазначено: АДРЕСА_5.

Згідно ч.2 ст. 17 Закону №755-IV в Єдиному державному реєстрі містяться також відомості щодо повного найменування юридичної особи. Але, відповідно до Протоколу №1 установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 70 від 05.12.2015р., поданому для проведення державної реєстрації юридичної особи, установчими зборами об`єднання співвласників багатоквартирного будинку з пункту 2 порядку денного було прийняте наступне рішення: « 2.2. Затвердити назву об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 70». Також по тексту даного Протоколу ніде не зазначена назва: «Кишинівський». Водночас на сторінці 1 реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи, створеної шляхом заснування нової юридичної особи форми 1 в розділі «Повне найменування юридичної особи» зазначено: об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинів ський».

Згідно ч.2 ст. 17 Закону №755-IV, в Єдиному державному реєстрі містяться також відомості щодо органів управління юридичної особи.

Відповідно Протоколу №1 установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 70 від 05.12.2015р., 05.12.2015р. установчими зборами об`єднання співвласників багатоквартирного будинку з пункту 4 порядку денного було прийняте рішення про обрання Правління ОСББ "Кишинівський" у складі п`яти осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 . Відповідно даному рішенню гр. ОСОБА_2 до складу Правління ОСББ "Кишинівський" не обиралась. Також по тексту даного Протоколу ніде не зазначено про обрання ОСОБА_2 Головою правління.

Однак на сторінці 2 реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи, створеної шляхом заснування нової юридичної особи форми 1 в розділі «Відомості про фізичних осіб - платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, - про керівника юридичної особи» зазначено: ОСОБА_2 , дата обрання (призначення) 05.12.2015р.

Згідно ч.2 ст. 17 Закону №755- IV в Єдиному державному реєстрі містяться також відомості щодо даних про установчі документи. Відповідно до Протоколу №1 установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 70 від 05.12.2015р., поданому для проведення державної реєстрації юридичної особи, установчими зборами об`єднання співвласників багатоквартирного будинку з пункту 3 порядку денного було прийняте наступне рішення: « 3.1. Затвердити статут об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 70» в запропонованій редакції. Але, Статут ОСББ «Кишинівський» на зазначених установчих зборах не затверджувався, крім того на самому Статуті, наданому державному реєстратору, взагалі відсутня дата прийняття рішення про його затвердження. Зазначені докази свідчать про те, що відомості, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи не відповідали відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації ОСББ ''Кишинівський'', що відповідно до вимог частини 1 статті 27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (в редакції на час вчинення реєстраційної дії) було підставою для відмови державним реєстратором у проведенні державної реєстрації юридичної особи.

Щодо протиправності і скасування реєстраційного запису №15561050001056781 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, інші зміни ОСББ «Кишинівський», позивач посилається на наступне:

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», п.п.1 п.4.5. розділу 4 «Статутні органи об`єднання, їх повноваження та порядок формування» Статуту ОСББ «Кишинівський» внесення змін до Статуту об`єднання належить до виключеної компетенції загальних зборів співвласників.

Однак для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи (інші зміни) був доданий Протокол зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 10.08,2016р., а не Протокол загальних зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку. Тобто, замість Протоколу загальних зборів, який містив рішення уповноваженого органу, державному регістратору був поданий протокол звичайних зборів, які не є уповноваженим органом ОСББ «Кишинівський» відповідно до його Статуту.

Разом з позовною заявою позивачем подано клопотання про звільнення від сплати судового збору за вх.№2-2293 від 17.05.2019р., яке задоволено господарським судом, про що 22.05.2019р. постановлено відповідну ухвалу.

У відзиві на позов за вх. № 11951/19 від 13.06.2019р. Юридичний департамент Одеської міської ради (відповідач -4) просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог, з посиланням при цьому на те, що надавати будь-які пояснення відносно дій та рішень державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31, що вчинені ним 17.12.2015р., тобто до створення нового структурного підрозділу у Департаменті неможливо, оскільки зазначений державний реєстратор не обіймав посаду в управлінні державної реєстрації юридичного департаменту Одеської міської ради з моменту створення органу і на теперішній час не є державним реєстратором Управління, яке створено рішенням Одеської міської ради від 03.02.2016 № 248-VII.

Відносно позовних вимог, які стосуються державного реєстратора юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32 . відповідач -4 посилається на те, що позивач обґрунтовує свої позовні вимоги положеннями Закону України №755- ІV, який не був чинним на дату державної реєстрації.

Крім того, відповідач - 4 спростовує посилання позивача на подання документів для державної реєстрації не у повному обсязі, а саме відсутність примірника оригіналу рішення про внесення змін до установчих документів, оскільки виходячи із змісту опису документів, що були надані юридичною особою для проведення реєстраційної дії від 22.08.2016р., заявником було надано протокол загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку від 10.08.2016р. Також відповідач - 4 вважає, що позивач безпідставно посилається на помилку у написанні юридичної особи, оскільки у п. 3.7.11 державного класифікатора «Класифікація організаційно-правових форм господарювання" ДК 002:2004 наявне ОБЄДНАННЯ СПІВВЛАСНИКІВ БАГАТОКВАРТИРНОГО БУДИНКУ - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Ухвалою від 19.06.2019р. до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів залучено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський». Також ухвалою від 19.06.2019р. задоволено клопотання позивача про витребування доказів за вх.№2-2294/19 від 17.05.2019р. та у Юридичного департаменту Одеської міської ради витребувано належним чином завірену копію реєстраційної справи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський».

Супровідним листом Юридичного департаменту Одеської міської ради за вх.№12841/19 від 27.06.2019р. до суду надано належним чином завірену копію реєстраційної справи 1_556_056781 на 98 арк.

04.07.2019р. господарським судом одержано заяву ОСББ „Кишинівський" про застосування строків позовної давності за вх.№ 2-3177/19, в якій третя особа посилається на те, що з 05.12.2015р. позивач був обізнаний із затвердженою редакцією статуту та фактом створення ОСББ, про що свідчать такі документи як списки осіб присутніх на загальних зборах ОСББ та заяви мешканців такого будинку, а із позовом до суду позивач звернувся лише у травні 2019р.

Також третьою особою надані до суду письмові пояснення за вх.№13264/19 від 04.07.2019р., в яких третя особа просить суд відмовити у задоволенні позову, з посиланням при цьому на вимоги Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2011 р. № 2866-ІІІ, згідно з якими всі співвласники багатоквартирного будинку зобов`язані виконувати рішення статутних органів ОСББ, навіть якщо голосували проти них. Якщо будь-яка особа стала власником квартири чи нежитлового приміщення в будинку, у якому створено ОСББ, вона автоматично стає співвласником багатоквартирного будинку, а також набуває всіх прав й обов`язків співвласника, які передбачені Законом. Водночас неважливо, чи фактично хтось проживає у квартирі, чи ні.

По-друге, позивач вводить в оману суд, зазначаючи, що не повідомлялася про проведення установчих зборів ОСББ, так як доказом протилежного є відправлення повідомлення позивачу про проведення установчих зборів ОСББ «Кишинівський».

По-третє, вимог до складання тексту та змісту протоколу установчих зборів ані Закон України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 20.11.2001р. №2866-ІІІ, ані будь-які інші норми чинного законодавства не місять. Тобто, протокол загальних зборів складається та ведеться на власний розсуд власників квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, а тому в такому протоколі не зобов`язані бути наявними відомості щодо адреси, найменування юридичної особи та її керівника. Така інформація повинна міститися у Статуті, затвердженому на таких установчих зборах. Статут ОСББ «Кишинівський» на момент його пред`явлення до реєстрації містив інформацію щодо найменування, юридичної адреси та місцезнаходження юридичної особи.

По-четверте, Статут ОСББ «Кишинівський» за своєю правовою природою є актом, який визначає правовий статус об`єднання, оскільки містить норми, обов`язкові для співвласників багатоквартирного будинку, враховуючи порядок затвердження та внесення змін до статуту. В даному установчому документі ОСББ «Кишинівський» виражена воля власників квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, за його затвердження проголосувало 488 осіб, що підтверджується наявними в справі документами, а саме списком присутніх на установчих зборах осіб та підписними листами. За затвердження такого Статуту ОСББ "Кишинівський" проголосувало 78,11% співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 Статут об`єднання містить відсильні положення до ЗУ "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", а отже не протирічить закону та відповідає типовому статуту, затвердженому Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства 27.08.2004 №141. Окрім того, третя особа посилається на те, що закон містить вимоги про затвердження Статуту, а не підписання, що є різними поняттями.

По-п`яте, до складу правління ОСОБА_2 була обраною, про що свідчить Протокол №1 установчих зборів від 05.12.2015р. та підписні листи. На цих же установчих зборах було затверджено і кандидатуру голови правління в особі ОСОБА_2 10.12.2015р. ОСОБА_2 , як голову правління обраною і правлінням зі свого складу.

По-шосте, оскільки Закон України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» не мітить такої правової категорії, як засновники, тому такі дані не вносяться ні до картки, ні до державного реєстру.

Окрім того, третя особа посилається на те, що позивачем не було доведено в чому саме було порушено йього права, свободи та законні інтереси проведеною державною реєстрацією ОСББ «Кишинівський». Посилання позивача на незаконність рішень установчих зборів №1 від 05.12.2015р. та Статут ОСББ «Кишинівський» не є предметом розгляду господарської справи, а є цивільно-правовими відносинами.

У запереченнях проти заяви третьої особи про застування строків позовної давності за вх.№13645/19 від 10.07.2019р. позивач посилається на те, що у матеріалах реєстраційної справи міститься протокол установчих зборів і протокол звичайних (не загальних) зборів із списками присутніх, які були надані третьою особою державним реєстраторам, та в яких позивача не має, оскільки позивач ніколи не повідомлявся про будь-які загальні збори співвласників будинку та не був присутнім на цих зборах.

Копія заяви мешканців будинків про те, що позивач нібито весь час був присутнім на зборах не є доказом, оскільки оформлена з порушенням вимог ГПК України. Окрім того, відповідні докази не надані позивачу, про що свідчить опис вкладення у поштове відправлення в якому зазначено про направлення позивачу лише пояснень щодо позову. Заява про застосування строків позовної давності зроблена третьою особою, а не стороною у справі, якими відповідно до вимог ст. 45 ГПК України є позивачі і відповідачі.

Строк звернення до суду позивачем не пропущений, оскільки лише 06.02.2017р. позивач дізнався про порушення свого права та про осіб які його порушили, так як про проведення установчих зборів 05.12.2015р. позивач не повідомлявся та них присутнім не був. На звернення позивача з проханням повідомити відповідей надано не було і тому за заявою позивача від 14.06.2016р. було відкрито кримінальне провадження №12015160490003840 за ч.4 ст.358 КК України та 09.09.2016р. Суворовським районним судом м. Одеси було відкрито провадження у справі №5212733/16-ц за цивільним позовом до ОСББ і лише 06.02.2017р. під час ознайомлення у Суворовському суді з матеріалами справи позивачу став відомий зміст документів реєстраційної справи. Окрім того, відповідно до вимог ч.2 ст.264 ЦК України перебіг позовної давності було перервано 23.02.2017р. шляхом пред`явлення позову до Приморського районного суду м. Одеси.

У відзиві за вх.№14258/19 від 17.07.2019р. Головне територіальне управління юстиції в Одеській області (відповідач -2) просить суд відмовити у задоволенні позову, з посиланням при цьому на те, що Головне територіальне управління юстиції в Одеській області не є суб`єктом державної реєстрації, зокрема, не здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та не є суб`єктом зберігання реєстраційних справ юридичних осіб. В даному випадку має місце адміністративно-правове правонаступництво, тобто факт передачі адміністративних функцій державного органу, що ліквідується іншим органам влади. На теперішній час згідно інформації отриманої через безкоштовний пошук відомостей у ЄДР, що здійснюється відповідно до ст.11 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Одеське міське управління юстиції, до структури якого входила Реєстраційна служба, ліквідовано на підставі постанови КМУ №99, про що до ЄДР внесено відповідний запис №15561110006032848 від 16.08.2016р. Чинним законодавством правонаступника Одеського міського управління юстиції не визначено.

Окрім того, відповідачем -2 повідомлено що наказом Головного територіального управління юстиції в Одеській області від 26.02.2016р. №383-к державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31. було призначено на посаду державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Іллічівського міського управління юстиції, звільнивши його з попередньої посади. В свою чергу відповідно до наказу Головного територіального управління юстиції в Одеській області від 28.04.2016р. №1071-к державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації громадських формувань Іллічівського міського управління юстиції, був звільнений.

Також відповідач-2 вважає, що, виходячи із прохальної частини позовної заяви, до Головного територіального управління юстиції в Одеській області позивачем не пред`явлено вимог, що свідчить про те, що Головне територіальне управління юстиції в Одеській області не є відповідачем.

У письмових поясненнях щодо відзиву відповідача - 2 за вх..№14564/19 від 22.07.2019р. третя особа погоджується з наведеними відповідачем-2 доводами.

У відповіді на відзив за вх. №14752/19 від 24.07.2019р. позивач, з посиланнями на вимоги ст. 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», та із врахуванням того, що реєстраційна справа зберігається в Юридичному департаменті ОМР та державний реєстратор Юридичного департаменту ОМР ОСОБА_32. проводила реєстраційні дії щодо ОСББ «Кишинівський» вважає, що останні були обізнаними про невідповідність законодавству реєстраційної дії щодо державної реєстрації ОСББ «Кишинівський», проведеної державним реєстратором реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31. , але не повідомили по виявлені порушення юридичну особу. У відзиві Юридичний департамент Одеської міськради не спростував твердження позивача та аргументи стосовно протиправності дій державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31 . щодо внесення 17.12.2015р. до ЄДР запису про державну реєстрацію ОСББ «Кишинівський». Крім того, в своєму відзиві Юридичний департамент Одеської міськради не спростував твердження та аргументи стосовно протиправності дій державного реєстратора Юридичного департаменту Одеської міськради ОСОБА_32

У відповіді на відзив за вх.№14750/19 від 24.07.2019р. позивач посилається на те, що Головне територіальне управління юстиції в Одеській області не спростувало твердження позивача та аргументи стосовно суті позовних вимог, а лише зазначило, що є неналежним відповідачем.

Державний реєстратор - це посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (ч.І ст.1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (в редакції на час вчинення реєстраційної дії)).

За змістом Наказів Головного територіального управління юстиції в Одеській області №383-к від 26 лютого 2016 року та №1071-к від 28 квітня 2016 року, копії яких були додані до відзиву на позов, на момент вчинення оскаржуваного запису відповідач ОСОБА_31 знаходився в трудових відносинах з Головним територіальним управлінням юстиції в Одеській області і був його посадовою особою. Позов подано у зв`язку з протиправністю дій ОСОБА_31 , як державного реєстратора і посадової особи, які призвели до неправомірного внесення до ЄДР запису про державну реєстрацію ОСББ «Кишинівський», що є підставою для персональної відповідальності. Згідно з приписами статті 1172 Цивільного кодексу України юридична або фізична особа відшкодовує шкоду, завдану їхнім працівником під час виконання ним своїх трудових (службових) обов`язків. Тому Головне територіальне управління юстиції в Одеській області повинно бути залученим до участі у справі у якості співвідповідача, з яким відповідач ОСОБА_31 перебував у трудових відносинах. Тому позивачем у даній судовій справі й залучено у якості співвідповідача Головне територіальне управління юстиції в Одеській області.

У відповіді на письмові пояснення третьої особи за вх. №14753/19 від 24.07.2019р. позивач посилається на те, що згідно з ч.1 ст.24 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (в редакції на час вчинення реєстраційної дії), для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи:

- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи;

- примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом;

- два примірники установчих документів.

Однак, у матеріалах реєстраційної справи ОСББ «Кишинівський», копія якої була витребувана Господарським судом Одеської області із Юридичного департаменту Одеської міської ради, відсутнє рішення співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_4 про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку із назвою «Кишинівський» за адресою АДРЕСА_5 , та про обрання керівником цього об`єднання ОСОБА_2 . Натомість у матеріалах реєстраційної справи ОСББ «Кишинівський» заходиться рішення про створення об`єднання з назвою: АДРЕСА_1, та про обрання Правління у складі п`яти осіб, серед яких гр. ОСОБА_2 відсутня.

По-друге, в письмових поясненнях представник третьої особи зазначила, що до складу Правління ОСББ «Кишинівський» була обрана гр. ОСОБА_2 , в підтвердження чого додала копію Протоколу №1 установчих зборів від 05.12.2015р., копії листів письмового опитування співвласників і копію Протоколу №1 засідання Правління від 10.12.2015р.

При цьому, зміст доданої до письмових пояснень копії протоколу установчих зборів значно відрізняється від змісту протоколу установчих зборів, який був наданий державному реєстратору і копія якого знаходиться у матеріалах даної справи. Зокрема, на відміну від Протоколу, наданому державному реєстратору, у копії Протоколу, доданому до письмових пояснень, значиться, що до складу Правління була обрана ОСОБА_2 Зазначена копія Протоколу установчих зборів є недопустимим доказом оскільки не відповідає оригіналу, який надавався державному реєстратору. Копії листів письмового опитування співвласників і копія Протоколу №1 засідання Правління від 10.12.2015р. є неналежними доказами оскільки не надавались державному реєстратору для проведення державної реєстрації, а також викликають сумніви з приводу їх достовірності, оскільки:

- питання порядку денного, зазначені в Протоколі №1 установчих зборів від 05.12.2015р., не співпадають з питаннями порядку денного, зазначеними в листках письмового опитування;

- згідно п.4.7. Статуту ОСББ «Кишинівський» Голову правління обирають не збори співвласників, а Правління зі свого складу, а до складу Правління ОСОБА_2 обраною не була, тому відповідно не могла бути обраною і Головою Правління;

- копія Протоколу Правління про обрання Голови датована 10 грудня 2015 року, а згідно реєстраційної картки на проведення державної реєстрації ОСББ «Кишинівський» дата обрання зазначена 05 грудня 2015 року.

По-третє, твердження представника третьої особи в письмових поясненнях про те, що за затвердження Статуту ОСББ «Кишинівський» проголосувало 488 осіб, не відповідає дійсності, оскільки згідно Протоколу №1 установчих зборів від 05.12.2015р., наданого державному реєстратору, «загальна чисельність співвласників будинку - 287 осіб, були присутні власники квартир всього 170 особи з правом голосу». Державному реєстратору Протокол установчих зборів, згідно якому голосувало 488 осіб, не надавався.

У запереченнях на відповідь на відзив за вх.№15141/19 від 29.07.2019р. Юридичний департамент ОМР (відповідач-4) просить суд врахувати помилки, допущені у відзиві на позов, а атож посилається на те, що протокол загальних зборів від 10.08.2016р., який був наданий заявником, свідчить, що документи для державної реєстрації були подані в повному обсязі.

Також відповідач-4 посилається на те, що на підставі ст. 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" вимоги позивача будуть задоволені в будь-якому випадку незалежно від участі відповідача -4 у судовій справі на підставі відповідного судового рішення, що набрало законної сили.

Окрім того, державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи ОСБ „Кишинівський" була проведена державним реєстратором ОСОБА_32 з урахуванням державної реєстрації про створення цієї юридичної особи, яка здійснена державним реєстратором ОСОБА_31, та має похідний характер. Тобто, у разі скасування запису про державну реєстрацію створення ОСББ «Кишинівський» в ЄДР всі наступні рішення підлягають скасуванню. Також відповідч-4 вважає вимогу позивача щодо зобов`язання департаменту скасувати записи втручанням у дискреційні повноваження відповідача, та розгляд такої вимоги виходить за межі завдань судочинства.

У запереченнях на відповідь на відзив за вх. № 15265/19 від 31.07.2019р. Головне територіальне управління юстиції в Одеській області (відповідач-2) просить суд відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог, з посиланням при цьому на те, що відповідно до ч. 3 ст. 45 ГПК України відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу. Виходячи з матеріалів позовної заяви, а також інших документів, долучених до справи, до Головного територіального управління юстиції в Одеській області позивачем не пред`явлено жодних позовних вимог, що свідчить про те, що Головне територіальне управління юстиції в Одеській області не є належним відповідачем.

Твердження позивача, що згідно з Положенням про Головні територіальні управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 №1707/5 Головне територіальне управління юстиції забезпечує здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відповідно до законодавства не відповідають постанові Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 №99 «Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги» (далі - постанова КМУ №99), якою постановлено ліквідувати Одеське міське управління юстиції як юридичну особи публічного права. На теперішній час, згідно інформації, отриманої через безкоштовний пошук відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що здійснюється відповідно до статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», Одеське міське управління юстиції, до структури якого входила Реєстраційна служба, ліквідовано на підставі постанови КМУ №99, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис №15561110006032848 від 16.08.2016.

Також відповідач -2 вважає, безпідставними посилання позивача на вимоги ст.1172 ЦК України, оскільки позивачеві не було завдано ні майнової, ні матеріальної шкоди.

У поясненнях за вх.№15548/19 від 05.08.2019р. третя особа не погоджується з доводами позивача, викладеними у відповіді на письмові пояснення, з посиланням при цьому на те, що представником ОСББ "КИШИНІВСЬКИЙ" при реєстрації юридичної особи об`єднання співвласників багатоквартирного будинку було подано всі належні документи відповідно до ч. 1 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», в тому числі і рішення про створення ОСББ "КИШИНІВСЬКИЙ", що підтверджується описом прийняття документів та спростовує твердження позивача про відсутність такого рішення. Відомості про юридичну особу, а саме ОСББ «КИШИНІВСЬКИЙ» були включеними до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів згідно ч. 1 ст. 17 Закону №755- IV, на підставі відомостей з реєстраційної картки, які відповідали відомостям зазначеним в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи.

Також третя особа вважає, що посилання позивачки на незаконність рішень зборів та Статуту ОСББ "Кишинівський" не є предметом розгляду в даному спорі, не є предметом господарської справи взагалі, а є цивільно-правовими відносинами. Документів, а саме рішень суду щодо незаконності проведення установчих та загальних зборів об`єднання, недійсності установчих документів об`єднання, позивачем взагалі не надано. Окрім того, позивачем не було доведено в чому саме було порушено її права, свободи та законні інтереси, проведеною держаною реєстрацію ОСББ «КИШИНІВСЬКИЙ».

Водночас, третя особа посилається на правові висновки Верховного Суду, згідно з якими під державну реєстрацію юридичної особи не підпадає перевірка відповідності установчих документів юридичної особи вимогам закону, який регулює питання її створення і діяльності, прав та обов`язків її засновників, перевірка відповідності статуту юридичної особи змісту закону, відповідно до якого створюється ця особа.

Окрім того, третьою особою до пояснень додано заяву свідків від 02.08.2019р., в якій посвідчуються обставини присутності на установчих зборах ОСББ « КИШИНІВСЬКИЙ » 05.12.2015р. власниці квартири АДРЕСА_1 ОСОБА_1 .

У додатковій відповіді на письмової пояснення третьої особи за вх. №15921/19 від 09.09.2019р. позивач посилається на те, що у письмових поясненнях від 22.07.2019р. та у письмових поясненнях від 05.08.2019р. третя особа фактично доповнила свої пояснення щодо позову від 01.07.2019р. і завдяки зловживанню процесуальними правами надала господарському суду Одеської області додаткові докази з пропуском строку, встановленого законом. Окрім того, позивачем також надано господарському суду заяву свідків від 08.08.2019р., в якій посвідчуються обставини щодо проведення зборів 05.12.2015р., щодо відсутності на цих зборах мешканки квартири № 68 Шубіної Т., а також щодо не проведення зборів з питання внесення змін до Статуту ОСББ "КИШИНІВСЬКИЙ".

Ухвалою від 20.08.2019р. підготовче провадження закрито господарським судом та справу призначено до судового розгляду по суті на 21.08.2019р.

21.08.2019р. за вх.№16761/19 господарським судом одержано пояснення щодо додаткової відповіді на письмові пояснення третьої особи, в яких третя особа посилається на те, що при ознайомленні з матеріалами справи стало відомо, що документи реєстраційної справи ОСББ «КИШИНІВСЬКИЙ» (аркуш справи 237-289), надані до суду Юридичним департаментом Одеської міської ради, не є належними достовірними доказами, оскільки не засвідчені відповідно до вимог чинного законодавства та взагалі на створювалися департаментом, а саме не відповідають вимогам Типової інструкції з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 55 та вимогам ч.5 ст.91 Господарського процесуального кодексу України.

Також третя особа надала суду копії підписних листів до Протоколу №1 від 05.12.2015року, які підтверджують наявність більшості голосів (78,11%) мешканців будинку про створення ОСББ «КИШИНІВСЬКИЙ», оригінали яких наявні у третьої особи. Аналогічні документи були надані державному реєстратору для проведення реєстраційних із з реєстрації об`єднання співвласників.

Окрім того, третя особа посилається на неправдивість показів, засвідчених у заяві, яка надана до суду позивачем, оскільки такі особи як ОСОБА_16 , ОСОБА_17 взагалі не були присутнім на установчих зборах об`єднання від 05.12.2015р., доказом є підписні листи до Протоколу №1 від 05.12.2015р. Показання всіх свідків ( ОСОБА_16 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_17 ) можуть спростувати інші мешканці будинку, які були присутні на установчих зборах.

У судовому засіданні щодо розгляду справи по суті 16.09.2019р. господарським судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, та якою третій особі відмовлено у залученні до справи письмових пояснень за вх.№16761/19 від 21.08.2019р., оскільки такі пояснення подані до суду після закриття підготовчого провадження і призначення справи до розгляду по суті та третьої особою не обґрунтовано неможливості їх подання до суду під час проведення підготовчого провадження.

Окрім того, ухвалою від 16.09.2019р. частково задоволено клопотання ОСОБА_1 про повторне витребування доказів за вх.№2-4455/19 від 16.09.2019р. та з Юридичного департаменту Одеської міської ради (65009, м. Одеса, вул. Черняховського, буд. 6) витребувано оригінал реєстраційної справи №1-556-056781 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кишинівський", а також письмові пояснення щодо оформлення матеріалів копії реєстраційної справи ОСББ „Кишинівський", яка надійшла до суду на підставі відповідної ухвали господарського суду Одеської області від 19.06.2019р. про витребування доказів.

У поясненнях від 20.09.2019р. Юридичний департамент ОМР посилається на неможливість надання оригіналів матеріалів реєстраційної справи ОСББ „Кишинівський" у зв`язку з їх вилученням на підставі ухвали слідчого судді Суворовського районного суду м. Одеси по справі №523/8877/16-к. Водночас надані до суду копії матеріалів реєстраційної справи ОСББ „Кишинівський" відповідають вимогам ст.30 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань", згідно з якою суб`єкт державної реєстрації, у якого зберігається реєстраційна справа, зобов`язаний зробити копії документів, що вилучаються з реєстраційної справи, у паперовій та електронній формі у разі їх відсутності в Єдиному державному реєстрі. Копії документів у паперовій формі повинні бути пронумеровані, прошиті та завірені печаткою. До реєстраційної справи долучаються копія судового рішення про витребування документів, супровідний лист або документ, яким суд уповноважив особу на їх одержання, а також копія опису вилучених документів.

На підставі ст. 240 ГПК України у судовому засіданні 20.09.2019р. за участю учасників справи оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення учасників справи господарським судом встановлено:

Згідно з матеріалами реєстраційної справи № 1_556_056781 щодо юридичної особи ОСББ «Кишинівський» 17.12.2015р. для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи» ОСББ «Кишинівський» державному реєстратору ОСОБА_31 надано наступні документи: 1) реєстраційну картку для проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом застування нової юридичної особи; 2) рішення засновників або уповноваженого ним органу про створення юридичної особи (примірник оригіналу); 3) статут (два примірника), про що свідчить Опис документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація новоутвореної шляхом заснування юридичної особи».

Згідно з Протоколом №1 установчих зборів ОСББ « 70» (власників квартир та нежилих приміщень будинку, розташованих за адресою: АДРЕСА_5 ) від 05.12.2015 р. загальна чисельність співвласників будинку 287 осіб, були присутні: власники квартир, всього - 170 осіб з правом голосу.

Порядок денний.

1. Про обрання головуючого та секретаря Установчих зборів.

Стосовно даного питання установчі збори вирішили: 1.1. Обрати ОСОБА_2 головуючим на установчих зборах власників квартир та нежилих приміщень будинку, розташованих за адресою: АДРЕСА_8 . Голосування: «за» - 170 особи; «проти» - 0 осіб; «утрималось» - 0 осіб. 2.2. Обрати ОСОБА_25 секретарем Установчих зборів власників квартир та нежилих приміщень будинку, розташованих за адресою: АДРЕСА_5 Голосування: «за» - 170 особи;, «проти» - 0 осіб; «утрималось» - 0.

2. Про створення ОСББ та його назву.

Стосовно даного питання установчі збори вирішили: 2.1. Створити ОСББ за адресою: АДРЕСА_7 Голосування: «за» - 170 особи;, «проти» - 0 осіб; «утрималось» - 0 осіб.

2.2. Затвердити назву ОСББ « 70». Голосування: «за» - 170 особи;, «проти» - 0 осіб; «утрималось» - 0 осіб.

3. Про затвердження Статуту об`єднання.

Стосовно даного питання установчі збори вирішили: 3.1. Затвердити статут ОСББ « 70» в запропонованій редакції. Голосування: «за» - 170 особи;, «проти» - 0 осіб; «утрималось» - 0 осіб.

4. Про вибори правління та ревізійної комісії об`єднання.

Стосовно даного питання установчі збори вирішили: 4.1. Вибрати правління об`єднання співвласників багатоквартирного будинку « 70» в запропонованому складі, а саме: ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30

5. Про розмір вступного внеску членів об`єднання.

Стосовно даного питання установчі збори вирішили: 5.1. Встановити вступний внесок членів ОСББ « 70» в розмірі 150 грн. Голосування: «за» - 170 особи;, «проти» - 0 осіб; «утрималось» - 0 осіб.

6. Про доручення представнику Установчих зборів здійснити всі необхідні дії, пов`язані із державною реєстрацією об`єднання.

Стосовно даного питання установчі збори вирішили: 6.1. Доручити ОСОБА_2 здійснити всі необхідні дії, пов`язані з державною реєстрацією ОСББ «70». Голосування: «за» - 170 особи;, «проти» - 0 осіб; «утрималось» - 0 осіб.

У Списку присутніх співвласників багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 , який також наявний у матеріалах реєстраційної справи, зазначено, що загальна площа житлових приміщень 18451,64 кв.м.

При цьому, підпис ОСОБА_1 , як власника квартири 68, площею 71,90 кв.м. щодо питань порядку денного установчих зборів ОСББ «Кишинівський» відсутній.

17.12.2015р. державним реєстратором ОСОБА_31 до ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис №15561020000056781 про державну реєстрацію юридичної особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський».

Окрім того, 22.08.2016р. для проведення реєстраційної дії «Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи» ОСББ «Кишинівський» державному реєстратору ОСОБА_32 надано наступні документи: 1) нова редакція установчих документів; 2) рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу); 3) реєстраційна картка про проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; копія квитанції, виданої банком. Про що свідчить відповідний Опис документів.

Згідно з Протоколом зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» за місцезнаходженням м. Одеса, пр. Добровольского, буд.70 від 10.08.2016р. загальна кількість співвласників багатоквартирного будинку: 275 осіб. Загальна кількість всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку 17652,04 кв.м. У зборах взяли участь особисто та/або через представників співвласників в кількості 207 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку загальною площею 13 381,37 кв.м.

Порядок денний зборів:

Затвердження статуту ОСББ «Кишинівський» у новій редакції відповідно до типового статуту, затвердженого Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства 27 серпня 2003 року № 141 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23 вересня 2015 року №238) та надання повноважень представнику установчих зборів на здійснення всіх дій, необхідних для державної реєстрації статуту ОСББ «Кишинівський».

За підсумками голосування (з урахуванням голосів, поданих на зборах співвласників, і голосів співвласників, отриманих під час проведення письмового опитування , якщо таке проводилося) прийнято відповідно рішення про затвердження статуту.

При цьому, підпис ОСОБА_1 , як власника квартири 68, площею 71,90 кв.м. щодо питань порядку денного зборів ОСББ «Кишинівський» у протоколі відсутній.

23.08.2016р. державним реєстратором Юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32. до ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис №15561050001056781 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, інші зміни Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський».

Водночас під час розгляду справи по суті третьої особою надано суду оригінал протоколу №1 установчих зборів ОСББ „70" (власників квартир на нежилих приміщень будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_8 ) від 05.12.2015р., який за своїм змістом відрізняється від протоколу №1 установчих зборів ОСББ „70" (власників квартир на нежилих приміщень будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_8 ), який міститься у матеріалах реєстраційної справи №1-556-056781 щодо юридичної особи ОСББ „Кишинівський", зокрема щодо переліку осіб, обраних у правління ОСББ.

Разом з тим, третьої особою надано до суду протокол №1 засідання правління ОСББ «Кишинівський» за адресою: АДРЕСА_1 від 10.12.2015р., який також відсутній у матеріалах реєстраційної справи №1-556-056781 щодо юридичної особи ОСББ „Кишинівський", та згідно з яким членами правління у кількості 6 осіб: ОСОБА_28 , ОСОБА_2 , ОСОБА_29 , ОСОБА_27 , ОСОБА_30 , ОСОБА_26 прийнято рішення про обрання головою правління ОСББ «Кишинівський» ОСОБА_2 .

Окрім того, третьою особою надано до суду листки письмового опитування, які є додатками до протоколу установчих зборів ОСББ «Кишинівський», проведених 05.12.2015р., за місцезнаходженням: м. Одеса , проспект АДРЕСА_1 , які також відсутні у матеріалах реєстраційної справи №1-556-056781 щодо юридичної особи ОСББ „Кишинівський".

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25.04.2019р. у справі № 522/3591/17 рішення Приморського районного суду м. Одеси від 25.01.2019р., яким задоволено позов ОСОБА_1 до Державного реєстратора реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31. , Головного територіального управління юстиції в Одеській області, Державного реєстратора Юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32, Юридичного департаменту Одеської міської ради, третя особа ОСББ «Кишинівський» про:

- визнання протиправними дії державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31 щодо внесення 17.12.2015 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №15561020000056781 про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882).

- зобов`язання Юридичний департамент Одеської міської ради скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.12.2015 року за №15561020000056781 про державну реєстрацію новоутвореної шляхом заснування юридичної особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882).

- визнання протиправними дії державного реєстратора Юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32 щодо внесення 23.08.2016 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису №15561050001056781 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, інші зміни Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882).

- зобов`язання Юридичний департамент Одеської міської ради скасувати запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 23.08.2016 року за №15561050001056781 про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, інші зміни Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Кишинівський» (ідентифікаційний код юридичної особи 40180882) скасовано. Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 закрито та позивачу роз`яснено право на звернення з даним позовом в порядку господарського судочинства.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, з наступних мотивів.

Як вище встановлено господарським судом, предметом спору у даній справі є визнання протиправними дій державних реєстраторів щодо державної реєстрації ОСББ „Кишинівський", проведеної 17.12.2015р. та державної реєстрації змін до установчих документів ОСББ „Кишинівський", проведеної 23.08.2016р.

Відповідно до ст.385 ЦК України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

Водночас правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001р. №2866-ІІІ, в редакції, станом на час проведення відповідних реєстраційних дій. Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку визначені Законом України „Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" від 14.05.2015р. №417-VІІІ.

Окрім того, відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців регулюються Законом України „Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003р. №755-ІV, в редакції, станом на час проведення відповідних реєстраційних дій.

Так відповідно до ст. 1 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Співвласники багатоквартирного будинку - власники квартир на нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.

Відповідно до ст.6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», яка містить вимоги щодо порядку створення об`єднання, скликання і проведення установчих збрів, об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.

Для створення об`єднання скликаються установчі збори.

Скликання установчих зборів здійснюється ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.

Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного.

Час і місце проведення обираються зручними для більшості можливих учасників зборів.

Установчі збори веде голова зборів, який обирається більшістю голосів присутніх співвласників або їх представників.

Кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить більш як 50 відсотків загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, кожний співвласник на установчих зборах має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності.

Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості усіх співвласників.

Якщо в результаті проведення установчих зборів для прийняття рішення не набрано кількості голосів "за" або "проти", встановленої частиною дев`ятою цієї статті, проводиться письмове опитування співвласників, які не голосували на установчих зборах. Письмове опитування співвласників проводиться протягом 15 календарних днів з дати проведення установчих зборів. Якщо протягом зазначеного строку необхідну кількість голосів "за" не набрано, рішення вважається неприйнятим.

Письмове опитування під час установчих зборів об`єднання проводиться в порядку, передбаченому Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

Рішення приймається шляхом поіменного голосування. Під час підрахунку голосів враховуються і голоси, подані співвласниками під час проведення установчих зборів, і голоси, подані під час письмового опитування. Рішення оформляється особистим підписом кожного, хто проголосував, із зазначенням результату голосування ("за" чи "проти").

Установчі збори приймають рішення про створення об`єднання і затверджують його статут.

Державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

Державна реєстрація змін до статуту об`єднання проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

Установчі документи об`єднання підписує голова установчих зборів або інша уповноважена зборами особа.

У ст. 7 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» містяться вимоги щодо Статуту об`єднання.

Відповідно до ст. 10 Закону органами управління об`єднання є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія об`єднання.

Вищим органом управління об`єднання є загальні збори.

Загальні збори скликаються і проводяться в порядку, передбаченому цим Законом для установчих зборів, правлінням об`єднання або ініціативною групою з не менш як трьох співвласників.

Загальні збори скликаються не рідше одного разу на рік.

Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов`язковим для всіх співвласників.

Рішення загальних зборів оприлюднюється. У передбачених статутом або рішенням загальних зборів випадках воно може бути надане співвласникам під розписку або направлене поштою (рекомендованим листом).

Співвласники мають право знайомитися з рішеннями (протоколами) загальних зборів, затвердженими такими рішеннями документами та робити з них копії.

Рішення загальних зборів може бути оскаржене в судовому порядку.

До виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься: затвердження статуту об`єднання, внесення змін до нього; обрання членів правління об`єднання; питання про використання спільного майна; затвердження кошторису, балансу об`єднання та річного звіту; попереднє (до їх укладення) погодження умов договорів, укладених на суму, що перевищує зазначену в статуті об`єднання, договорів, предметом яких є цінні папери, майнові права або спільне майно співвласників чи їх частина; визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників; прийняття рішення про реконструкцію та ремонт багатоквартирного будинку або про зведення господарських споруд; визначення розміру матеріального та іншого заохочення голови та членів правління; визначення обмежень на користування спільним майном; обрання та відкликання управителя, затвердження та зміна умов договору з управителем, прийняття рішення про передачу функцій з управління спільним майном багатоквартирного будинку повністю або частково асоціації; прийняття рішень про заснування інших юридичних осіб або участь у товариствах.

За рішенням загальних зборів можуть бути обрані представники від об`єднання, яким зборами надаються відповідні повноваження щодо оперативного вирішення нагальних питань шляхом скликання зборів представників. Статутом визначаються порядок скликання та голосування, перелік питань, які можуть вирішуватися зборами представників.

Згідно з ст. 12 Закону Управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.

У ст.14 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» встановлено, що співвласник має право брати участь в управлінні об`єднанням у порядку, визначеному цим Законом і статутом об`єднання; обирати та бути обраним до складу статутних органів об`єднання; знайомитися з протоколами загальних зборів, робити з них виписки; одержувати в установленому порядку інформацію про діяльність об`єднання; вимагати від статутних органів захисту своїх прав та дотримання співвласниками правил добросусідства; одержувати в установленому статутом порядку інформацію про діяльність асоціації. Порядок здійснення прав співвласників визначається законом. Здійснення співвласником своїх прав не може порушувати права інших власників. Спори щодо здійснення прав співвласників вирішуються за згодою сторін або в судовому порядку.

У ст.15 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» встановлено, що співвласник зобов`язаний виконувати обов`язки, передбачені статутом об`єднання; виконувати рішення статутних органів, прийняті у межах їхніх повноважень; використовувати приміщення за призначенням, дотримуватися правил користування приміщеннями; забезпечувати збереження приміщень, брати участь у проведенні їх реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення; забезпечувати дотримання вимог житлового і містобудівного законодавства щодо проведення реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення приміщень або їх частин; не допускати порушення законних прав та інтересів інших співвласників; дотримуватися вимог правил утримання житлового будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм; своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі; відшкодовувати збитки, заподіяні майну інших співвласників; виконувати передбачені статутними документами обов`язки перед об`єднанням; запобігати псуванню спільного майна, інформувати органи управління об`єднання про пошкодження та вихід з ладу технічного обладнання; дотримуватися чистоти у місцях загального користування та тиші згідно з вимогами, встановленими законодавством. Статутом об`єднання можуть бути встановлені інші обов`язки співвласників.

При цьому, аналогічні вимоги щодо прав та обов`язків співвласників багатоквартирного будинку містяться у ст.ст.6,7 Закону України „Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку". А у ст.10 цього Закону встановлено порядок прийняття рішень щодо управління багатоквартирним будинком зборами співвласників.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань" державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

У ст. 25 цього Закону містяться вимоги щодо порядку проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій, згідно з якими державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації та включать: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань" підставою для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації є невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі;

Згідно з п.4 ч.1 ст.28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань" підставою для відмови у державній реєстрації є не усунення підстав для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку.

Таким чином з аналізу вимог вищевикладеного законодавства можливо дійти висновку, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі перевірки вичерпного переліку документів лише засвідчує, з-поміж іншого, факт створення чи припинення юридичної особи, тобто виконує функцію легалізації події створення (заснування) юридичної особи, саме внаслідок створення. Водночас створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку здійснюється шляхом проведення установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку та прийняття останніми відповідного рішення про таке створення.

Законодавець у ч. 1 ст. 16 ЦК установив, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а в ч. 2 цієї статті визначив способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом, до яких належать: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дії чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

З цією метою суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підставу позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

У ч.1 ст.5 ГПК України встановлено, що здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позивачем обрано невірний спосіб захисту свого порушеного права, так як твердження щодо порушення права позивача як співвласника багатоквартирного будинку саме реєстрацією ОСББ «Кишинівський» та реєстрацією змін до установчих документів ОСББ, є передчасними, з огляду на похідний характер спірних правовідносин від створення ОСББ.

При цьому, з огляду на предмет спору у даній справі, господарський суд позбавлений можливості дослідження та встановлення обставин справи щодо правомірності створення ОСББ «Кишинівський». Шляхом прийняття відповідного рішення. Більш того, навіть встановлення обставин справи щодо неправомірного створення ОСББ «Кишинівський» не призведе до захисту порушених прав позивача у спорі, предметом розгляду якого є протиправні дії державних реєстраторів щодо проведеної ними реєстрації ОСББ «Кишинівський».

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про відмову ОСОБА_1 у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог до Державного реєстратора Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції ОСОБА_31, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, Державного реєстратора Юридичного департаменту Одеської міської ради ОСОБА_32, Юридичного департаменту Одеської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 30 вересня 2019 р.

Суддя Г.Є. Смелянець

Джерело: ЄДРСР 84626976
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку