open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.09.2019

Справа № 904/2132/19

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Кеся Н.Б. за участю секретаря судового засідання Найдьонової Я.О.

за позовом Управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради, м.Дніпро

до Національної металургійної академії України, м.Дніпро

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Східний офіс Держаудитслужби, м.Дніпро

про стягнення 136 618,47 грн.

Представники:

Від Позивача: Терещенко О.Ю. представник за довіреністю представник

Від Позивача: Мешкова О.В. представник за довіреністю представник

Від Відповідача Кітченков М.О. представник за довіреністю представник

Від Відповідача Родіна О.А. представник за довіреністю представник

Від Третьої особи: Легостаєва О.В. представник за довіреністю представник

Від Третьої особи: Наместникова С.О. представник за довіреністю представник

Від Третьої особи Єрмолаєва Д.С. представник за довіреністю представник

СУД ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

Управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради (далі-Позивач) 24.05.19р. звернулось з позовом до Національної металургійної академії України (далі-Відповідач), за участю Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Східний офіс Держаудитслужби, в якому просить суд стягнути з Відповідача на свою користь 136618,47 грн. виплачених надміру внаслідок подання завищених тарифів на оплату житлово-комунальних послуг та 2049,27 грн. витрат по сплаті судового збору.

В обґрунтування позову Позивач посилається на те, що Відповідачем за період з 01.01.2015 по 31.12.2018р. надмірно отримано від Позивача житлової субсидії через завищення пред`явлених до відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги внаслідок включення до складових вартості проживання у гуртожитках та житлових будинках Відповідача видатків на прання білизни, на заробітну плату персоналу, який не надає послуги з утримання житлових будинків і гуртожитків. Зазначені обставини були виявлені під час ревізії діяльності Позивача та зустрічної перевірки діяльності Відповідача Східним офісом Держаудитслужби.

2. Процесуальні питання, вирішені судом

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 29.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду за правилами загального позовного провадження, відкрите провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 25.06.2019 р. о 09:30 год.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 25.06.2019 відкладено підготовче засідання на 18.07.2019 об 11:30 год.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 18.07.2019 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 20.08.2019 об 09:30 год.

Відповідач 20.08.2019р. до канцелярії суду надав клопотання про закриття провадження у справі (арк.с. 69-70 Т.2).

27.08.2019р. представник Позивача до канцелярії суду надав заперечення щодо клопотання про закриття провадження у справі, в якому просить суд у задоволенні клопотання відмовити (арк.с. 86-87 Т.2).

27.08.2019 р. представник Третьої особи до канцелярії суду надав заперечення щодо клопотання про закриття провадження у справі, в якому просить суд у задоволенні клопотання відмовити в повному обсязі (арк.с. 82-83 Т.2).

Ухвалою суду від 27.08.219р. відмовлено Національній металургійній академії України в задоволенні клопотання про закриття провадження у справі.

Ухвалою суду від 27.08.219р. закрито підготовче провадження, розгляд справи призначено до судового розгляду по суті.

Під час розгляду справи по суті оголошувалася перерва з 10.09.19р. по 19.09.19р. та 19.09.2019 до 14.00 години.

В судовому засіданні 19.09.2019р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення в порядку ст. 240 ГПК України.

3. Позиції інших учасників справи

Відповідач проти позову заперечує, надав відзив на позов (арк.с. 228-231 Т.1), в якому зазначає, що Позивач знав про склад витрат для фінансування субсидії і міг своєчасно відреагувати, конкретний розмір проживання в гуртожитках встановлюється керівником вищого навчального закладу за погодженням з профкомом студентів і розраховується відповідно до Порядку надання інших платних послуг іншими державними та комунальними закладами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 23.07.2010 №736/302/758 і правомірність нарахування Відповідачем розміру вартості проживання студентів у гуртожитках, підтверджується актом ревізії фінансово-господарської діяльності Національної металургійної академії України за період з 01.08.2015 по 31.08.2017, складеного Східним офісом державної аудиторської служби України; відповідно до вимог Наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства фінансів України та Міністерства охорони здоров`я України "Про встановлення граничного розміру плати за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності" від 28.03.2011р. №284/423/173 граничний розмір плати за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності не може перевищувати 40% розміру мінімальної ординарної (звичайної) академічної стипендії вищих навчальних закладів. Отже, фактична вартість проживання у гуртожитках Відповідача складає набагато більший розмір ніж граничний розмір плати за проживання в студентських гуртожитках, за якою Позивач нараховує субсидію.

Третя особа 04.07.2019р. надала письмові пояснення до справи, в яких просить суд визнати позовні вимоги обґрунтованими та задовольнити позовні вимоги в повному обсязі (арк.с. 194-198 Т.1).

06.08.2019р. канцелярією суду зареєстроване подані представником Позивача додаткові пояснення (арк.с. 61-62 Т.2).

23.08.2019р. Відповідач подав пояснення щодо суті спору (арк.с. 76-80 Т.2).

4. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи по суті

4.1.Положення про Управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради затверджено рішенням Соборної районної у місті Дніпрі ради від 11.10.2016 №86. Згідно з п.2.1 цього Положення основним завданням управління є забезпечення реалізації державної соціальної політики на території Соборного району у сфері соціального захисту населення, що включає: призначення та виплати соціальної допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, встановлених законодавством України, надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

4.2. Наприкінці 2018 - початок 2019 року Східним офісом державної аудиторської служби України проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради за період з 01.01.2015 по завершений місяць 2018 року. Під час ревізії досліджувалося, зокрема, законність проведення видатків за рахунок коштів державного бюджету, а саме коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот. За результатами ревізії 18.03.2019 складено акт №04.04-20/2 (аркс.с.199-206 т.1).

4.3. В акті ревізії №04.04-20/2 зазначається, що:

зустрічною звіркою, проведеною в Національній металургійній академії України (далі -НМетАУ, академія) за період з 01.01.2015 по 31.12.2018, встановлено надмірне отримання закладом житлової субсидії через завищення пред`явлених до відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг внаслідок включення до складових вартості проживання у гуртожитках та житлових будинках НМетАУ, видатків на прання білизни, на заробітну плату із нарахуваннями персоналу, який не надає послуги з утримання житлових будинків та гуртожитків;

за даними бухгалтерського обліку на балансі НМетАУ обліковуються гуртожитки та багатоквартирні будинки.;

до складу витрат послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включено наступні види робіт (послуг): прибирання прибудинкової території; прибирання сходових кліток; технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем гарячого, холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення; дератизація, дезінсекція; поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення та зливної каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків); витрати з обслуговування димовентиляційних каналів; освітлення місць загального користування, та підкачування води, утримання коменданта;

вартість проживання у гуртожитку складається з витрат на утримання гуртожитку та комунальних послуг: опалення, водопостачання та водовідведення, підігрів води, електроенергія, природний газ, прання білизни, вивезення та видалення твердих, побутових відходів;

проте, закладом включено до розрахунків для отримання субсидій мешканцями житлових будинків та гуртожитків витрати на заробітну плату із нарахуваннями персоналу, який не надає послуги з утримання (помічника проректора, швейцара, паспортистки, коменданта тощо), чим не дотримано вимоги Порядку № 869, Постанови № 529 та Наказу №190;

разом з тим, до розрахунків калькуляції місячної оплати студента до житлово-комунальних послуг включено послуги з прання білизни, що не відповідає вимогам підп.1 п.1 ст.13 Закону України №1875-ІУ, п.1 ст.1 Закону України №2189-УІИ;

у ході зустрічної звірки НМетАУ здійснено коригування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і гуртожитків з врахуванням вимог законодавства, та УСЗН проведено перерахунки вартості послуг за 2017-2018 роки, внаслідок чого сума зайво пред`явлених до відшкодування витрат за надані субсидії населенню склала 284992,93 грн. (2017 рік - 95951,90 грн., 2018 рік - 189041,03 гривень). Інформацію щодо тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій у житлових будинках та гуртожитках НМАУ наведено у додатку 2 до довідки зустрічної звірки;

внаслідок допущеного порушення державному бюджету завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 284 992,93 грн.;

матеріали зустрічної звірки наведено у додатку 7 до акта;

після формування в ПК “Наш Дім” звіту за січень 2019, по Національній металургійній академії України були нарахування, внаслідок цього загальна сума заборгованості закладу склала 234338,40 грн. ;.

04.02.2019 в ДКСУ у Соборному районі було знято зареєстровані у січні 2019 зобов`язання за грудень 2018 по НМетАУ на суму 98 896,13 грн.;

після формування в ПК “Наш Дім” звіту за лютий 2019, по Національній металургійній академії України були нарахування на суму - 197,30 грн., внаслідок цього загальна сума заборгованості закладу на 12.03.2019 склала 135639,57 грн. ;.

після формування в ПК “Наш Дім” звіту за березень 2019, по Національній металургійній академії України були нарахування на суму - 978,90 грн., внаслідок цього загальна сума заборгованості закладу на 05.04.2019 склала 136618,47 грн.;

отже, загальна сума заборгованості закладу склала 136618,47 грн.

4.4. Складовою матеріалів ревізії є довідка №04.04-20/6з зустрічної звірки в Національній металургійній академії України обсягу і якості операцій та розрахунків для з`ясування їх реальності та повноти відображення в обліку Управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради за період з 01.01.2015 по завершений місяць 2018 року, яку було складено 28.01.2019 (арк.с.207-212 т.1). В довідці №04.04-20/6з, зокрема, зазначається:

тарифи з утримання гуртожитків та вартість комунальних послуг затверджено ректором НМетАУ та розраховано виходячи з проведених витрат та з урахуванням площ приміщень по кожному гуртожитку окремо;

вартість проживання у гуртожитках для студентів відповідно до п.1 спільного Наказу Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України та Міністерства охорони здоров`я України "Про встановлення граничного розміру плати за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності" від 28.03.2011р. №284/423/173 «Про встановлення граничного розміру за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності становить 40% від розрахованої НМетАУ калькуляції місячної оплати на проживання в житлових кімнатах гуртожитку;

перевіркою правильності складання калькуляції місячної плати проживання у гуртожитку встановлено, що перелік послуг складається з витрат на утримання гуртожитку та комунальних послуг: опалення, водопостачання та водовідведення, підігрів води, електроенергія, природний газ, прання білизни, вивезення та видалення твердих, побутових відходів;

відповідно до наданих до розрахунків вартості проживання у гуртожитку витрати на утримання гуртожитку складаються з витрат на заробітну плату та нарахувань коменданту гуртожитку, паспортистки, кастелянки, чергової гуртожитку, швейцара, прибиральниці, столяру, двірника, слюсаря-сантехніка, помічника проректора, головного інженера;

тарифи з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджено наказами НМетАУ від 14.04.2014 №38, від 28.02.2017 №11, від 30.01.2018 №15аг/а;

послуги з утримання коменданта гуртожитку, паспортистки, кастелянки, чергової гуртожитку, швейцара, прибиральниці, столяру, двірника, слюсаря-сантехніка, помічника проректора, головного інженера не входять до Типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №529, не передбачений Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 01.06.2011 №869 та Обов`язковим переліком робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.07.2018 №190;

послуги з прання білизни, які включено до розрахунку калькуляції місячної оплати студента, не відносяться до житлово-комунальних послуг, передбачених п.1.ст.1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №2189-УШ;

у ході зустрічної звірки НМетАУ здійснено зменшення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і гуртожитків та Управлінням соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради проведено перерахунки вартості послуг за 2017-2018 роки, внаслідок чого сума зайво пред`явлених до відшкодування ватр за дані субсидії населенню склала 284992,93 грн. Інформацію щодо тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій у житлових будинках та гуртожитках НМетАУ наведено у додатку до довідки №2.

4.5. Довідку зустрічної звірки №04.04-20/6з підписано з боку НМетАУ без заперечень До довідки зустрічної звірки №04.04-20/6з додано Інформацію щодо тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій у житлових будинках та гуртожитках Національной металургійної академії України, яка містить за кожним гуртожитком відомості про тариф до перерахунку і тариф після перерахунку за періоди: з 01.02.2017, з 01.09.2017, з 01.11.2017, з 01.01.2018, з 01.09.2018, з 12.09.2018, з 01.11.2018. Тарифи по гуртожитках зменшені від 4,72% до 24,9%. Механізм зменшення тарифів в Інформації не наведено. Інформація підписана ректором, головним бухгалтером та начальником планово-фінансового відділу НМетАУ (арк..с.214) і вона є складовою матеріалів зустрічної звірки та матеріалів ревізії діяльності Управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради.

4.6. Листом від 13.03.2019 року вих.№147/12-09/19 (арк.с. 37 Т.1) Позивач звернувся до Відповідача із повідомленням про наявність дебіторської заборгованості по студентам у сумі 135639,57 грн. та з проханням повернути зазначену суму на рахунок управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради.

4.7. Листом від 18.03.2019 №37-36/32 НМетАУ повідомила на адресу управління про невизнання підстав для повернення дебіторської заборгованості по студентам та повернула акти звіряння розрахунків по студентам без підписання (арк..с.33, 39 т.1), посилаючись на те, що субсидії встановлювались управлінням на підставі наданих академією калькуляцій місячної оплати студентів за проживання в гуртожитку з повним переліком послуг, а також посилаючись на безповоротність житлової субсидії.

4.8. Аналіз наданих Відповідачем Розрахунків калькуляції місячної оплати (в житлових кімнатах гуртожитків №№1,2,3,4,5), Розрахунків місячної вартості проживання у гуртожитках, витягів зі штатного розпису робітників гуртожитків, Розрахунків тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у спірний період (арк..с.236-251 т.1 – арк.с.1- 43 т.2) свідчить про таке:

до калькуляції місячної оплати на проживання в житлових кімнатах гуртожитків академії включались витрати на утримання гуртожитку, до яких включались витрати на заробітну плату коменданта гуртожитку, паспортистки, кастелянки, чергової гуртожитку, швейцара, прибиральниці, столяра, двірника, сантехніка, помічника проректора і головного інженера;

до калькуляції місячної оплати на проживання в житлових кімнатах гуртожитків академії включались витрати на прання білизни;

вартість проживання і розмір оплати за проаналізованими розрахунками не співпадають. Так, у спірний період (лютий 2017 – листопад 2018) вартість проживання одного студента в місяць вар`їрувалась від 533,47 грн. до 748,11 грн., але до сплати в цей же період визначалось спочатку 440 грн. в місяць на студента, а потім – 520 грн. в місяць на студента. Отже, за приблизними розрахунками суду суми плати менше вартості проживання в гуртожитку на 17,52% - 30,50% у середньому.

4.9. Зазначені суми плати 440 грн. і 520 грн. визначені Відповідачем (НМетАУ) у розмірі 40 % від розміру стипендії в навчальному закладі, розмір якого вартість проживання у гуртожитку не може перевищувати.

4.10. Таким чином, Відповідач (НМетАУ) надавав Позивачеві (Управлінню) розрахунки калькуляцій місячної оплати проживання студента в гуртожитках, в яких зазначав, що вартість проживання студента в гуртожитку складає одну суму, а розмір суми плати - у розмірі 40 % від розміру стипендії в навчальному закладі, що на 17-30% менше від фактичної вартості проживання згідно з калькуляціями.

4.11. Аналіз Інформації щодо тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій у житлових будинках та гуртожитках Національної металургійної академії України (арк..с.214 т.1) свідчить про те, що зменшення розміру тарифів Відповідачем за вимогою Східного офісу Держаудитслужби (3 особа) зроблено в середньому на 4,72%- 24,9%.

4.12. Під час судового розгляду справи представники 3 особи не роз`яснили механізм зменшення спірного тарифу, посилаючись лише на відсутність заперечень з боку посадових осіб НМетАУ під час зустрічної звірки.

5. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення

5.1. Згідно зі ст.73 Закону України «Про вищу освіту» вищий навчальний заклад відповідно до законодавства та статуту може надавати фізичним та юридичним особам платні послуги за умови забезпечення надання належного рівня освітніх послуг як основного статутного виду діяльності. Перелік платних освітніх та інших послуг, що можуть надаватися державними і комунальними вищими навчальними закладами, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 796 затверджено перелік платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності, до якого згідно з пунктом 7 зазначеного Переліку включені послуги у сфері житлово-комунальних послуг. При цьому надання банно-пральних послуг також включено до Переліку платних послуг, але окремим пунктом (5) у сфері побутових послуг.

5.2.Таким чином, включення Відповідачем до вартості проживання в гуртожитку вартості послуг з прання білизни є неправомірним і може надаватися окремою платною послугою у сфері побутових послуг.

5.3. Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 23.07.2010 №736/302/758 затверджений Порядок надання інших платних послуг іншими державними та комунальними закладами, яким встановлено таке:

пункт 1.2. При наданні платних послуг, що не належать безпосередньо до сфери освітньої діяльності, застосовуються нормативно-правові акти, які регулюють надання послуг у відповідній сфері діяльності;

пункт 2.1. Встановлення вартості платної послуги здійснюється на базі економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних з її наданням. Розмір плати за надання конкретної послуги визначається на підставі її вартості, що розраховується на весь строк її надання та у повному обсязі. Навчальний заклад самостійно визначає калькуляційну одиницю за кожною платною послугою, щодо якої здійснюється розрахунок вартості;

пункт 2.2. Складовими витрат є: витрати на оплату праці працівників; нарахування на оплату праці відповідно до законодавства; безпосередні витрати та оплата послуг інших організацій; капітальні витрати; індексація заробітної плати, інші витрати відповідно до чинного законодавства;

пункт 2.3. До витрат на оплату праці працівників, які залучені до надання платної послуги, враховуються розміри посадових окладів, ставок заробітної плати (у тому числі погодинної оплати), підвищення, доплати, надбавки та інші виплати обов`язкового характеру, визначені відповідними нормативно-правовим актами.

При формуванні витрат на оплату праці працівників, що залучені до надання платної послуги, можуть враховуватись виплати, що носять заохочувальний характер, матеріальна допомога у порядку, встановленому законодавством та колективними договорами.

У витратах на оплату праці працівників, які залучені до надання платної послуги, враховується оплата праці працівників, які не перебувають у штаті навчального закладу, але залучені до її надання.

Оплата праці таких працівників здійснюється на підставі трудових договорів та договорів цивільно-правового характеру за тими самими розмірами та умовами оплати праці, за якими здійснюється оплата праці відповідних штатних працівників.

Кількість ставок (штатних одиниць) працівників, які залучаються до надання платної послуги, визначається виходячи з необхідності врахування всіх функцій і видів робіт, які безпосередньо пов`язані з організацією надання кожної конкретної платної послуги замовникам. Для цього можуть використовуватись затверджені у встановленому порядку штатні нормативи, встановлені для установ та закладів різних типів, що функціонують у відповідній сфері діяльності (громадське харчування, побутове обслуговування, туризм, будівництво, транспорт тощо), або штатні розписи навчальних закладів, затверджені вищестоящою установою у встановленому порядку.

5.4. З наведених положень вбачається, що до вартості платної послуги, що не належить безпосередньо до сфери освітньої діяльності, включаються витрати на оплату праці працівників, які залучені до надання платної послуги, у тому числі працівників, які безпосередньо пов`язані з організацією надання кожної конкретної платної послуги замовникам.

5.5. Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства фінансів України та Міністерства охорони здоров`я України "Про встановлення граничного розміру плати за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності" від 28.03.2011р. №284/423/173 встановлено, що:

граничний розмір плати за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності не може перевищувати 40% розміру мінімальної ординарної (звичайної) академічної стипендії вищих навчальних закладів;

конкретний розмір плати за проживання в гуртожитках встановлюється керівником вищого навчального закладу за погодженням з профспілковим комітетом студентів і розраховується відповідно до Порядку надання інших платних послуг державними та комунальними навчальними закладами, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України від 23.07.2010 N 736/902/758, виходячи з нормативу житлової площі на кожного мешканця, встановленого згідно з проектною документацією при будівництві гуртожитку, та розрахункового коефіцієнта загальної площі, що припадає на кожного мешканця гуртожитку.

5.6. Матеріали справи свідчать про те, що Відповідачем (НМетАУ) сума плати за проживання у гуртожитку визначалась у розмірі 440 грн. і 520 грн. в місяць, що є граничним розміром цієї плати, в той час як вартість фактичного проживання складала більше на. 17,52% - 30,50% у середньому.

5.7. Визначення поняття житлово-комунальних послуг міститься в Законі України «Про житлово-комунальні послуги» .

До 10.12.2017 року діяв Закон України «Про житлово-комунальні послуги» №1875-УІ від 24.06.2004, статтею 13 якого було встановлено, що:

залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:

1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);

2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);

3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);

4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Примірні переліки житлово-комунальних послуг та їх склад залежно від функціонального призначення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

10.12.2017 набрав чинності Закон України №2189-УШ від 09.11.2017 «Про житлово-комунальні послуги», згідно зі ст.5 якого до житлово-комунальних послуг належать:

1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.

Послуга з управління багатоквартирним будинком включає:

утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;

купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;

поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;

2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Згідно зі ст.10 зазначеного Закону :

Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов`язковий перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.

5.8. Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №190 від 27.07.2018 (діючого з 04.09.2018) затверджений Обов`язковий перелік робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території", до якого належать:

1. Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем:

водопостачання;

водовідведення;

теплопостачання;

гарячого водопостачання;

зливової каналізації;

електропостачання;

газопостачання.

2. Технічне обслуговування ліфтів.

3. Обслуговування систем диспетчеризації.

4. Обслуговування димових та вентиляційних каналів.

5. Технічне обслуговування систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем (у разі їх наявності).

6. Поточний ремонт конструктивних елементів, технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків), та іншого спільного майна багатоквартирного будинку.

7. Поточний ремонт внутрішньобудинкових систем: водопостачання; водовідведення; теплопостачання; гарячого водопостачання; зливової каналізації; електропостачання; газопостачання.

8. Поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем (у разі їх наявності).

9. Прибирання прибудинкової території.

10. Прибирання приміщень загального користування (у тому числі допоміжних).

11. Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами.

12. Дератизація.

13. Дезінсекція.

14. Придбання електричної енергії для освітлення місць загального користування, живлення ліфтів та забезпечення функціонування іншого спільного майна багатоквартирного будинку.

5.9. Постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011р. "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" затверджено Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, відповідно до пунктів 1, 2, 4 якого:

цей Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб`єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги (далі - виконавці), суб`єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями (далі - субпідрядники), органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках);

тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку;

тариф на послуги для гуртожитків, що призначаються для проживання одиноких громадян (житловими приміщеннями спільно користуються кілька осіб, які не перебувають у сімейних стосунках), розраховується згідно з цим Порядком. Вартість послуг з розрахунку на ліжко-місце визначається як добуток тарифу на норму житлової площі для однієї особи в гуртожитку.

5.10.Отже, зазначений Порядок поширюється на Відповідача (НМетАУ), оскільки він є суб`єктом господарювання, що надає житлово-комунальні послуги студентам під час їхнього проживання у гуртожитках.

5.11. Згідно з положеннями зазначеного Порядку №190:

Пункт 28: при формуванні тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій враховуюься накладні витрати, до яких належать загальновиробничі та адміністративні витрати.

Обсяг загальновиробничих витрат визначається у відсотках до фонду заробітної плати основних робітників виконавця з урахуванням кошторисної вартості зазначених витрат відповідно до законодавства.

Обсяг адміністративних витрат визначається у відсотках до обсягу прямих витрат з урахуванням загальновиробничих витрат.

У разі неможливості здійснення об`єктивного нормування окремих елементів накладних витрат такі витрати визначаються на підставі фактичних витрат за попередній рік.

Пункт 29 Порядку:

У разі коли виконавець надає інші види послуг, що не пов`язані з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій, розподіл накладних витрат здійснюється окремо за складовими послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій відповідно до бази розподілу, визначеної розпорядчим документом про облікову політику, та з урахуванням умов, викладених в абзацах чотирнадцятому і п`ятнадцятому пункту 9 та абзацах третьому і четвертому пункту 11 цього Порядку.

Пункт 30 Порядку :

До загальновиробничих витрат належать витрати, зокрема, з:

1) утримання апарату управління виробництвом - витрати з оплати праці апарату управління виробництвом з сумою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

2) утримання виробничого персоналу - витрати з оплати праці виробничого персоналу (комірники, молодший обслуговуючий персонал тощо) з сумою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

Пункт 31 Порядку:

До адміністративних витрат належать витрати, зокрема, з:

1) утримання апарату управління підприємством;

2) оплати праці персоналу управління підприємством з сумою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

5.12. З наведеного можна зробити висновок, що заробітна плата працівників суб`єкта, що надає відповідні послуги, враховується або як загальновиробничі витрати, або як адміністративні витрати . Враховуються вони не як відповідна послуга, а як складова витрат при визначенні розміру тарифу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Отже, зазначення Східним офісом Держаудитслужби в матеріалах ревізії і зустрічної звірки про те, що заробітна плата певних працівників НМетАУ не входить до складу житлово-комунальних послуг, є, передусім, неправильним визначенням цих показників.

5.13. Інформацію про належність або неналежність спірного переліку працівників до апарату управління виробництвом або до апарату управління підприємством матеріали ревізії та зустрічної звірки не містять, аналіз посадових інструкції спірного переліку працівників перевіряючими Східного офісу не здійснювався.

5.14. Враховуючи положення Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №190 від 27.07.2018 та положення Порядку надання інших платних послуг іншими державними та комунальними закладами, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 23.07.2010 №736/302/758, суд дійшов висновку, що при формуванні тарифів зазначених послуг чинне законодавство передбачає необхідність врахування заробітної плати працівників, які в силу своїх посадових обов`язків мають організовувати і забезпечувати надання цих послуг, а саме виконувати організаційні, статистичні та управлінські функції тощо.

5.15. Таким чином, висновки перевіряючих Східного офісу Держаудитслужби про те, що витрати з утримання коменданта гуртожитку, паспортистки, кастелянки, чергової гуртожитку, швейцара, прибиральниці, столяра, двірника, сантехніка, помічника проректора і головного інженера не є житлово-комнуальними послугами, суд визнає такими, що не враховують суть цього показника, висновки є передчасними, які зроблені без аналізу ролі цих працівників при наданні спірних послуг та не зазначаючи, за яких умов бухгалтерського (фінансово-планового) обліку заробітна плата цих працівників може бути врахована при формуванні тарифу.

5.16. Як пояснив Позивач, на підставі вищенаведених акту ревізії та довідки зустрічної звірки, в яких містився уточнений тариф вартості проживання в гуртожитку, він, керуючись формулою, яка постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998р. №1156 встановлена для розрахунку субсидії, він зробив перерахунок і встановив суму переплати субсидії, яка була отримана Відповідачем.

5.17. Оскільки висновки Східного офісу Держаудитслужби про завищення тарифу (плати) за проживання у гуртожитку суд визнає недоведеними, твердження у позові про надмірне отримання Відповідачем субсидії для студентів на житлово-комунальні послуги, суд вважає також недоведеним в частині заробітної плати.

5.18. В частині витрат на прання білизни, матеріали справи свідчать про те, що ці витрати, незважаючи на їх неправомірне включення Відповідачем до калькуляції вартості проживання в гуртожитку, проте ці витрати, з огляду на їх розмір, не призвели до завищення розміру плати за проживання та розміру субсидії, що було підтверджено з боку Позивача під час розгляду справи в суді.

5.19. Посилання Відповідача та 3 особи на підписану ректором, головним бухгалтером та начальником планово-фінансового відділу НМетАУ Інформацію щодо тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій у житлових будинках та гуртожитках Національної металургійної академії України (арк..с.214) як на доказ факту завищення тарифу, суд відхилює, оскільки:

обставини справи свідчать про те, що Відповідач не погодився з вимогою повернути спірну суму субсидії,

зазначена Інформація була надана за вимогою перевіряючих,

також суд приймає до уваги аргументи Відповідача, який зазначив, що спірна Інформація відповідно до вимог, встановлених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства фінансів України та Міністерства охорони здоров`я України "Про встановлення граничного розміру плати за проживання в студентських гуртожитках вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності" від 28.03.2011р. №284/423/173, з профспілковим комітетом студентів не погоджувалась;

крім того, суд вважає, що надання цієї інформації перевіряємим об`єктом за вимогою перевіряючих, не звільняє державний контролюючий орган від обов`язку обґрунтувати належним чином свої висновки, у тому числі власними розрахунками.

6. Висновки господарського суду за результатами вирішення спору

Оскільки факт завищення Відповідачем тарифів на оплату житлово-комнуальних послуг та надмірної виплати Позивачем спірної суми субсидії не було доведено під час розгляду справи в суді, підстави для задоволення позову і стягнення 1365618,47грн. з Відповідача у справі відсутні.

Судові витрати підлягають покладенню на Позивача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

В позові Управління соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради до Національної металургійної академії України про стягнення 136618,47 грн. відмовити в повному обсязі

Понесені Управлінням соціального захисту населення Соборної районної у місті Дніпрі ради судові витрати у вигляді судового збору покласти на Позивача.

Рішення набирає законної сили у строки та порядку, встановлені ст.241 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено в двадцятиденний строк з дня складення повного тексту рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 30.09.2019

Суддя

Н.Б. Кеся

Джерело: ЄДРСР 84626485
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку