open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/376/19-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Чернівецької міської ради, Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

В поданому до суду адміністративному позові, з урахуванням уточнених позовних вимог позивач просить суд винести рішення, яким:

- скасувати рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. про затвердження Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці, у частині поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1;

- відновити дію рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 562 від 04.11.2004 р. та рішення 34 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 763 про поширення зони квартирної багатоповерхової житлової забудови на земельну ділянку площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 та внести відповідні зміни (корегування) до чинного Генерального плану і Схеми зонування території м. Чернівці. Виключити земельну ділянку по АДРЕСА_1 з зони садибної забудови чинного Генерального плану і Схеми зонування території м. Чернівці та помістити земельну ділянку площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 в зону квартирної багатоповерхової забудови, поміченої буквено-цифровим індексом Ж-3.

В обґрунтування позовних вимог позивачі вказували, що є власниками недобудованого 9-ти поверхового об`єкту, який розташований на земельній ділянці площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 . Позивачі зазначають, що вказана земельна ділянка з незавершеним будівництвом до 27.03.2014 р. перебувала в зоні «квартирної багатоповерхової житлової забудови Ж-3». Однак, рішенням 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. затверджено Генеральний план та Схеми зонування території м. Чернівці, де поміщено земельну ділянку площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1. Позивачі стверджують, що під час розроблення нового Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради не надав розробнику ДП «Містопроект» інформації про наявність незавершеного будівництва 9-ти поверхового об`єкта по АДРЕСА_1 , що призвело до протиправної зміни зони квартирної багатоповерхової житлової забудови під буквеним індексом Ж-3 на зону садибної забудови під буквеним індексом Ж-1. Вказані порушення унеможливлюють отримання позивачами містобудівних умов та обмежень та закінчення будівництва 9-ти поверхового об`єкта по АДРЕСА_1 .

На підставі вказаного позивач просив суд задовольнити позов.

У відзиві на позов Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради просить суд відмовити у задоволені позову та зазначає, що є неналежним відповідачем по справі, оскільки оскаржуване рішення про затвердження Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці прийняте Чернівецькою міською радою.

У відзиві на позов Чернівецька міська рада заперечувала проти задоволення позовних вимог та зазначала, що позивачем не вірно обрано спосіб захисту права, оскільки скасування рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. про затвердження Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці, у частині поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1 не змінює функціональне призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 . Крім того, Чернівецька міська рада зазначає, що затвердження генерального плану міста є виключною компетенцією міської ради, а тому вимоги щодо відновлення дії рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 562 від 04.11.2004 р. та рішення 34 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 763 про поширення зони квартирної багатоповерхової житлової забудови на земельну ділянку площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 , є безпідставними.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 05.04.2019 р. відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засіданні на 06.05.2019 року.

В підготовче засідання 06.05.2019 р. з`явились представник позивачів та представник відповідачів. Представником позивачів заявлено клопотання про заміну відповідача, у зв`язку із чим суд усною ухвалою замінив неналежного відповідача по справі Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради на Чернівецьку міську раду. Крім того, суд залучив до участі по справі як співвідповідача Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради. Також, в судовому засіданні 06.05.2019 р. ухвалою суду витребувано від Чернівецької міської ради додаткові докази по справі. У зв`язку із вказаним, у підготовчому засіданні оголошено перерву до 03.06.2019 року.

Судове засідання 03.06.2019 р. не відбулось, у зв`язку із відрядженням головуючого судді по справі. Розгляд справи призначено на 18.06.2019 року.

В підготовчому засіданні 18.06.2019 р. з`явились позивач, представник позивачів та представник відповідачів. На підставі поданих заяв учасників справи, судом закрито підготовче провадження по справі та вирішено перейти до розгляду справи по суті спору. Судом відкладено розгляд справи, у зв`язку із необхідністю надання позивачем додаткових обґрунтувань та доказів по справі. Розгляд справи призначено на 08.08.2019 року.

В судовому засіданні 08.08.2019 р. з`явились позивач, представник позивачів та представник відповідачів. За результатами розгляду справи по суті спору, позивач та представник позивачів підтримали заявлений позов, в той час як представник відповідачів заперечував проти його задоволення. Учасники справи звернулись до суду із заявами про перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

У зв`язку із вказаним суд вирішив перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.

Згідно рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської Ради народних депутатів від 05.05.1992 р. №246/9 відведено за рахунок земель вільного запасу міської ради управлінню капітального будівництва облвиконкому під будівництво 107-квартирного житлового будинку з приміщеннями магазину «Хліб.Молоко» по вул. Кагарлицькій 9 у м. Чернівці. До матеріалів справи додано Робочий проект будівництва 107-квартирного житлового будинку з приміщеннями магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 .Молоко» по АДРЕСА_1 , де користувачем земельної ділянки вказано Колективне виробничо-комерційне підприємство «Енергопостач». (том 1 а.с. 26-33).

11.03.1993 р. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чернівецького обласної Ради народних депутатів надано дозвіл №12/93 та виконання робіт з будівництва по 107-квартирного житлового будинку з приміщеннями магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 .Молоко» по АДРЕСА_1 . (том 1 а.с. 34).

Рішенням 26 сесії IV скликання Чернівецької міської ради від 04.11.2004 р. №562 затверджено відкоригований генеральний план міста Чернівці. Згідно викопіювання з даного генерального плану вказано, що земельна ділянка по АДРЕСА_1 , знаходиться в зоні проектованої території квартирної багатоповерхової забудови. (том 1 а.с. 36-37).

Рішенням 34 сесії IV скликання Чернівецької міської ради прийнято рішення №763 від 07.07.2005 р. про затвердження Правил використання та забудови території міста Чернівці. Згідно викопіювання з карти зонування території населеного пункту до правил використання та забудови території міста Чернівці земельна ділянка по АДРЕСА_1 , знаходиться в зоні квартирної багатоповерхової житлової забудови. (том 1 а.с. 38-39).

Матеріали справи містять висновок начальника відділу охорони культурної спадщини Чернівецької міської ради від 20.08.2013 р. ОСОБА_3 щодо розгляду проектної документації на будівництво 72 квартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованим магазином по вул АДРЕСА_2 Кагарлицькій АДРЕСА_3 . У вказаному висновку вказано, що ділянка на якій планується незавершене будівництво багатоквартирного будинку підпадає під обмеження зони регулювання забудови в частині висотності нової забудови не більше 12 метрів. При цьому, пропонується при завершені будівництва 9 поверхових будинків, будівництво яких знаходиться у недобудованому стані з 1990 року понизити висоту недобудованих житлових будинків з 9 до 5 поверхів висотою 16 метрів (двох блоків) та до восьми поверхів висотою 24,14 метрів (одного блоку орієнтованого на захід). (том 1 а.с. 167).

Рішенням 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. «Про затвердження містобудівної документації «Коригування генерального плану м. Чернівці», в складі якої розроблено схему зонування території міста Чернівці, де зокрема, земельну ділянку площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 поміщено в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1. (том 1 а.с. 21-22, 158-166).

30.07.2014 р. між Колективним виробничо-комерційним підприємством «Енергопостач» та ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , укладено договір купівлі-продажу об`єкту незавершеного будівництва 107 - квартирного житлового будинку з магазином «Хліб-Молоко», ступінь готовності 12%, що знаходиться по АДРЕСА_1 . (том 1 а.с. 45-46).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_2 та ОСОБА_1 30.07.2014 р. зареєстровано право спільної часткової власності на незавершене будівництво об`єкта житлової нерухомості по АДРЕСА_1 . (том 1 а.с. 47-48).

Відповідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 73101136600:33:003:0064 по АДРЕСА_1 , міститься інформація, що вказана земельна ділянка площею 0,5330 га відноситься до земель житлової та громадської забудови з цільовим призначенням 02.10 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури. Крім того, вказано, що вказана земельна ділянка перебуває у комунальній власності та передана в оренду ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з 24.05.2018 р. по 16.05.2023 року. На підтвердження вказаного було надано договір оренди землі №10769 від 16.05.2018 року. (том 1 а.с. 53-60).

Матеріали справи містять містобудівний розрахунок, розроблений ПП «Майстерня архітектора Байди» для будівництва багатоквартирного дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованим магазином « ІНФОРМАЦІЯ_1 -молоко» по АДРЕСА_1 . У містобудівному розрахунку вказано, що цільове призначення земельної ділянки площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 – багатоквартирне житлове будівництво. Проектована ділянка розміщена в кварталі житлової забудови змішаної поверхності. З однієї сторони ділянки розташовані багатоповерхові житлові будинки, а з іншої – незабудовані дачні ділянки. Функціональне використання для житлової забудови. На земельній ділянці знаходить незавершене будівництво трьох секцій (підвал і перший поверх). (том 1 а.с. 40-44).

Відповідно до наказу Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 20.06.2018 р. №231-МУО листом від 21.06.2018 р. відмовлено ОСОБА_2 та ОСОБА_1 у надані містобудівних умов та обмежень на будівництво 9-ти поверхового буднику на земельній ділянці по АДРЕСА_1 . Відмова мотивована тим, що спірна земельна ділянка розташована в зоні садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1, що дозволяє будівництво багатоквартирних житлових будинків до 3-х поверхів. Крім того, вказано, що земельна ділянка знаходиться в підзоні ІА-5 за історико-архітектурним регламентом, що обмежує будівництво із висотою забудови вище 18 метрів. (а.с. 23-24).

Згідно листа Державного інституту проектування «Містопроект» від 01.11.2018 р. повідомляється, що при розроблені Генерального плану і Плану зонування міста Чернівці, інформації про наявність незавершеного будівництва 107- квартирного 9-ти поверхового житлового будинку з вбудованим магазином по АДРЕСА_1 , замовником – Департаментом містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради не було надано. В результаті, у вказаній містобудівній документації була врахована масова садибна забудова, яка домінує на даній території. При цьому, Державний інститут проектування «Містопроект» не заперечує щодо врахування розпочатого будівництва багатоповерхового будинку по АДРЕСА_1 при внесені відповідних змін до Плану зонування міста Чернівці. (том 1 а.с. 61-62).

Позивачі надали суду фото таблиці розташування недобудованого 9-ти поверхового житлового будинку позивачів по АДРЕСА_1 та будівництва сусіднього житлового будинку, який має 4-ри збудованих поверхи. (том 1 а.с. 64-68).

Матеріали справи містять висновок ДР «Науково-дослідний центр «Охорона археологічної служби України» Інституту Археології НАН України за результатами наукового археологічного дослідження №150-в/23-19 від 10.05.2019 р. земельної ділянки кадастровий номер 73101136600:33:003:0064 по АДРЕСА_1 площею 0,5330 га. У висновку вказано, зокрема, що археологічний культурний шар у межах ділянки відсутній, на ділянці можна проводити земляні роботи та використовувати для будівництва багатоквартирного будинку з вбудованим магазином. (том 1 а.с. 180-181).

Також до матеріалів справи додано пояснення від 14.05.2019 р. ОСОБА_4 – фахівця з питань архітектури та містобудування, в яких вказується, що об`єкт будівництва по АДРЕСА_1 знаходився у вигляді 3-х поверхів незавершеного будівництва, що є значно нижчим сусіднього будинку АДРЕСА_4 , а тому не вбачається заборон завершення зазначеного об`єкту. При цьому, власники будинку по АДРЕСА_1 не звертались щодо надання висновку по даному об`єкту. (том 1 а.с. 168 ).

До матеріалів справи додано викопіювання з історико-архітектурного опорного плану м. Чернівці з відображенням розташування об`єктів будівництва по АДРЕСА_1 та АДРЕСА_3 . (том 1 а.с. 170).

Згідно довідки Архівного відділу Чернівецької міської ради від 15.05.2019 р. №112 зокрема зазначено, що звернення Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради до ДП «Містопроект» з пропозицією заміни багатоповерхової забудови по АДРЕСА_4 на зону садибної забудови до архівного відділу на державне зберігання не надходило. (том 1 а.с. 220).

Спірні правовідносини полягають у перевірці правомірності дій відповідачів під час розроблення технічної документації та прийняття рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. про затвердження Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці, у частині поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1.

Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р.280/97-ВР, Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності” від 17.02.2011 р. №3038-VІ.

До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення законодавства.

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст. 16 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності” від 17.02.2011 р. №3038-VІ (надалі - Закон №3038-VІ) планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. 24 Закону №3038-VІ забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Згідно з ч. 1 ст.25 Закону №3038-VІ режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Відповідно до положень ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Отже, планування та забудова земельних ділянок здійснюється, у тому числі, їх власниками, виключно в межах їх цільового призначення.

Згідно з вимогами ч.1 та ч. 3 ст. 18 Закону №3038-VІ план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Зонування території здійснюється з дотриманням таких вимог: 1) урахування попередніх рішень щодо планування і забудови території; 2) виділення зон обмеженої містобудівної діяльності; 3) відображення існуючої забудови територій, інженерно-транспортної інфраструктури, а також основних елементів планувальної структури територій; 4) урахування місцевих умов під час визначення функціональних зон; 5) установлення для кожної зони дозволених і допустимих видів використання територій для містобудівних потреб, умов та обмежень щодо їх забудови; 6) узгодження меж зон з межами територій природних комплексів, смугами санітарно-захисних, санітарних, охоронних та інших зон обмеженого використання земель, червоними лініями; 7) відображення меж прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів.

Як встановлено судовим розглядом, позивачі є власниками незавершеного будівництва 107-квартирного житлового 9-ти поверхового будинку по вул АДРЕСА_1 .

Вказаний об`єкт будівництва розташований на земельній ділянці площею 0,5330 га кадастровий номер 73101136600:33:003:0064 по вул. Кагарлицькій АДРЕСА_1 м. Чернівці. Дана земельна ділянка відноситься до земель житлової та громадської забудови з цільовим призначенням 02.10 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

Судом встановлено, що будівництво 107-квартирного житлового 9-ти поверхового будинку по АДРЕСА_1 розпочалось у 90-х роках на підставі наданих органами місцевого самоврядування дозвільних рішень та відповідно до генерального плану міста Чернівці, рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 562 від 04.11.2004 р., рішення 34 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 763, в яких передбачалось віднесення вказаної земельної ділянки до зони квартирної багатоповерхової забудови.

Однак, рішенням 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. «Про затвердження містобудівної документації «Коригування генерального плану м. Чернівці», в складі якої розроблено схему зонування території міста Чернівці, де зокрема, земельну ділянку площею 0,5330 га по вул. Кагарлицькій №9 поміщено в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1.

Згідно з пояснювальною запискою до Плану зонування території міста Чернівці житлова зона Ж-1 є зоною садибної житлової забудови, де поверховість будинків не повинна перевищувати 3-х поверхів. В той час, як житлова зона Ж-3 є зоною багатоповерхової квартирної житлової та громадської забудови без обмеження рівня поверховості з високою щільністю забудови.

Судом встановлено, що Генеральний план і План зонування міста Чернівці, затверджений 27.03.2014 р. згідно рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171, розроблений Державним інститутом проектування «Містопроект» на замовлення Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради.

Згідно листа Державного інституту проектування «Містопроект» від 01.11.2018 р. встановлено, що при розроблені Генерального плану і Плану зонування міста Чернівці, Департаментом містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради не було надано розробнику інформації про наявність незавершеного будівництва 107 - квартирного 9-ти поверхового житлового будинку з вбудованим магазином по вул. АДРЕСА_1 . АДРЕСА_3 . При цьому, Державний інститут проектування «Містопроект» не заперечує щодо врахування розпочатого будівництва багатоповерхового будинку по АДРЕСА_1 при внесені відповідних змін до Плану зонування міста Чернівці.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону №3038-VІ планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, відповідальні за розробку та затвердження містобудівної документації, діючи з дотриманням принципів належного урядування, повинні забезпечувати збалансований підхід до різних інтересів.

Законним способом узгодження різних інтересів у сфері містобудування є громадське обговорення. Процедура громадського обговорення є запобіжником порушення важливих інтересів різних груп та осіб та забезпечує їх виявлення та врахування під час прийняття рішень у сфері містобудування.

Відповідно до ст. 21 Закону №3038-VІ громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Відтак, слід виходити з презумпції, що містобудівна документація, яку розроблено та затверджено у встановленому порядку, враховує державні, громадські та приватні інтереси.

Аналогічна правова позиція зроблена Верховним Судом у постанові від 04.09.2019 р. при розгляді справи №826/13852/17.

Таким чином, неврахування відповідачами при розроблені та затверджені в генеральному плані м. Чернівці та схем зонування території м. Чернівці, тієї обставини, що незавершене будівництво 107-ми квартирного 9-ти поверхового житлового будинку з вбудованим магазином по АДРЕСА_1 , розташоване на земельній ділянці, цільовим призначенням якої є - 02.10 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури та яка за попереднім Генеральним планом знаходилась в житловій зоні Ж-3 (багатоповерхова квартирна житлова та громадська забудова без обмеження рівня поверховості з високою щільністю забудови), призвели до безпідставної зміни вказаної зони на житлову зону Ж-1, яка передбачає садибну житлову забудову, де поверховість будинків не повинна перевищувати 3-х поверхів.

Згідно з положеннями ст. 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань. Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє. Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.

Відповідно до ч.3 ст. 21 Закону №3038-VІ замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

З огляду на зазначене, суд не приймає до уваги доводи Чернівецької міської ради, що позивачі не скористалися наданими їм правами щодо внесення пропозицій та зауважень під час проведення 26.04.2013 р. громадських слухань проекту містобудівної документації "Коригування генерального плану міста Чернівці", оскільки згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_2 та ОСОБА_1 зареєстровано право спільної часткової власності на незавершене будівництво об`єкта житлової нерухомості по АДРЕСА_1 - 30.07.2014 р., тобто після проведених 26.04.2013 р. громадських слухань та після прийняття оскаржуваного рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 року.

Згідно з ст. 8 Конституції України визначено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до положень ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Одним із елементів верховенства права є принцип правової визначеності, який передбачає формулювання в законі чітких, однозначних і зрозумілих правових приписів, за яких забезпечуються легкість та доступність з`ясування змісту права, і юридично закріплену можливість скористатися цим правом, передбачуваність застосування правових норм, а встановлювані законом обмеження будь-якого права повинні базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

Європейський суд з прав людини в своїй практиці неодноразово вказував, що принцип правової визначеності охоплює такі прояви, як непорушність і нескасовуваність набутих законних прав (vested rights) та законність очікування (legitimate expectations), як право особи у своїх діях розраховувати на сталість існуючого законодавства.

На думку суду, зміна оскаржуваним рішенням 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. житлової зони Ж-3, в якій розпочато будівництво 107-ми квартирного 9-ти поверхового житлового будинку з вбудованим магазином по АДРЕСА_1 , порушує принцип юридичної (правової) визначеності. А саме, 11.03.1993 р. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чернівецького обласної Ради народних депутатів надано дозвіл №12/93 а виконання робіт з будівництва по 107-квартирного житлового будинку з приміщеннями магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 .Молоко» по АДРЕСА_1 . Водночас, оскаржуване рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. змінює житлову зону розпочатого будівництва 107-ми квартирного 9-ти поверхового житлового будинку з вбудованим магазином по АДРЕСА_1 на зону Ж-1, яка є зоною садибної житлової забудови, де поверховість будинків не повинна перевищувати 3-х поверхів. Вказані зміни позбавляють позивачів права на продовження будівництва 107-ми квартирного 9-ти поверхового житлового будинку, що також підтверджується відмовою Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, оформлену наказом від 20.06.2018 р. №231-МУО та листом від 21.06.2018 р. у надані ОСОБА_2 та ОСОБА_1 містобудівних умов та обмежень на будівництво 9-ти поверхового буднику на земельній ділянці по АДРЕСА_1 .

Таким чином, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо скасування рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. про затвердження Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці, у частині поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1.

У зв`язку із вказаним суд задовольняє позовні вимоги у цій частині позову.

При цьому, суд звертає увагу, що згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Таким чином, суд не надає оцінки доводам позивачів та твердженням Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради стосовно підстав відмови ОСОБА_2 та ОСОБА_1 у надані містобудівних умов та обмежень на будівництво 9-ти поверхового буднику на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , зокрема, в частині зазначення, що земельна ділянка по вул. АДРЕСА_4 № АДРЕСА_1 знаходиться в підзоні ІА-5 за історико-архітектурним регламент, що обмежує будівництво із висотою забудови вище 18 метрів, оскільки вказані обставини підлягають дослідженню в іншому судовому процесі, за позовом ОСОБА_2 та ОСОБА_1 до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про оскарження відмови у надані містобудівних умов та обмежень.

Щодо позовних вимог про відновлення дії рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 562 від 04.11.2004 р. та рішення 34 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 763 про поширення зони квартирної багатоповерхової житлової забудови на земельну ділянку площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 та внесення відповідних змін (корегування) до чинного Генерального плану і Схеми зонування території м. Чернівці. Виключити земельну ділянку по АДРЕСА_1 з зони садибної забудови чинного Генерального плану і Схеми зонування території м. Чернівці та поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 в зону квартирної багатоповерхової забудови, поміченої буквено-цифровим індексом Ж-3, суд зазначає наступне.

Статтею 55 Конституції України закріплено фундаментальний принцип судового захисту всіх порушених прав людини і громадянина. Так, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України, зокрема, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Таким чином, здійснюючи передбачене ст. 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту. Вирішуючи спір, суд зобов`язаний надати об`єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Згідно з положеннями ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Тому діяльність органу місцевого самоврядування із планування території відповідного населеного пункту, внесення змін до генерального плану є виконанням встановлених законом владних управлінських функцій, спрямована на забезпечення інтересів громади.

Суд звертає увагу, що загальний порядок затвердження та внесення змін до генерального плану передбачено положеннями Закону №3038-VІ.

З огляду на вищенаведене, у разі необхідності надання містобудівних умов, які не відповідають містобудівній документації на місцевому рівні (а отже невідомо чи враховують інтереси усіх зацікавлених осіб), необхідно вносити зміни до відповідної містобудівної документації на місцевому рівні у порядку, передбаченому Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» №3038-VІ.

А отже, позовні вимоги в частині відновлення дії рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 562 від 04.11.2004 р. та рішення 34 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 763 про поширення зони квартирної багатоповерхової житлової забудови на земельну ділянку площею 0,5330 га по АДРЕСА_1 , не підлягають задоволенню, оскільки відновлення порушеного права позивачів повинно відбуватись шляхом внесення змін до чинного генерального плану міста Чернівці.

При цьому, суд звертає увагу, що порядок внесення змін до чинного генерального плану міста визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності” та належить до дискреційних повноважень Чернівецької міської ради. Тобто, суд не може порушувати процедуру внесення змін до генерального плану міста, з метою відновлення прав позивачів та перебирати на себе функції та обов`язки міської ради, які визначені чинним законодавством.

А тому, належним способом відновлення порушеного права позивача буде зобов`язати Чернівецьку міську раду розглянути питання про внесення змін до Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці щодо поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по вул АДРЕСА_1 в зону квартирної багатоповерхової забудови, поміченої буквено-цифровим індексом Ж-3.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з вимогами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачами не доведено суду правомірність та законність вчинених дій під час розроблення технічної документації та прийняття рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. про затвердження Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці, у частині поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по вул АДРЕСА_1 в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1.

Частинами 1 та 3 ст. 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, суд вирішує стягнути на користь позивачів за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів сплачений судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення 48 сесії Чернівецької міської ради VI скликання № 1171 від 27.03.2014 р. про затвердження Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці, у частині поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по вул АДРЕСА_1 в зону садибної забудови з буквено-цифровим індексом Ж-1.

3. Зобов`язати Чернівецьку міську раду розглянути питання про внесення змін до Генерального плану та Схеми зонування території м. Чернівці щодо поміщення земельної ділянки площею 0,5330 га по вул АДРЕСА_1 в зону квартирної багатоповерхової забудови, поміченої буквено-цифровим індексом Ж-3.

4. В решті позову відмовити.

5. Стягнути судовий збір, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь ОСОБА_1 в сумі 2881,50 грн згідно квитанції 0.0.1315303822 від 03.04.2019 р., на користь ОСОБА_2 в сумі 2881,50 грн згідно квитанції 0.0.1315305774 від 03.04.2019 року.

Відповідно до положень ст. 265 Кодексу адміністративного судочинства України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили. Нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складання.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Найменування сторін:

позивачі:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 , код РНОКПП НОМЕР_1 );

ОСОБА_2 ( АДРЕСА_6 , код РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідачі:

Чернівецька міська рада (Центральна площа, 1, м. Чернівці, 58002, код ЄДРПОУ 36068147);

Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради (м. Чернівці, вул. Богдана Хмельницького, 64-А, 58000, код ЄДРПОУ 23245721).

Суддя Брезіна Т.М.

Джерело: ЄДРСР 84359070
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку