open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

09 вересня 2019 року

Сєвєродонецьк

Справа № 360/2784/19

Луганський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Пляшкової К.О.,

за участю

секретаря судового засідання Моспанюк Є.С.,

представника позивача не прибув,

представника відповідача не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом адвоката Пересадька Вадима Олексійовича в інтересах ОСОБА_1 до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду 01 липня 2019 року надійшла позовна заява адвоката Пересадька Вадима Олексійовича в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (далі - відповідач, Старобільське ОУПФУ Луганської області), в якому позивач просить суд:

1) визнати протиправним рішення відповідача від 04.01.2019 № б/н про відмову відповідача у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1, та скасувати його;

2) зобов`язати відповідача призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 1 незалежно від віку та виплатити існуючу заборгованість починаючи з 27.12.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у 1992 році позивач вступив на навчання до ПТУ-88 за професією електрослюсар підземний 3 розряду, машиніст електровозу підземний 3 розряду і навчався до 10.01.1996, отримавши відповідний диплом. Після закінчення навчання і починаючи з 26.02.1996 почав працю за своїм фахом. Позивач працював на різних підприємствах і посадах і має право на пенсію на пільгових умовах, як такий, що був зайнятий на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 відповідно до статті 14 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення» та статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення».

Позивач 27.12.2019 звернувся до Старобільського ОУПФУ Луганської області з заявою про призначення пенсії та надав усі необхідні документи, так як наявний його стаж роботи перевищує 25 років (відповідно до основного документу для підтвердження стажу - трудової книжки), що надає йому право отримати пільгове пенсійне забезпечення незалежно від віку.

Рішенням Відповідача від 04.01.2019 позивачу відмовлено у призначенні пенсії з посиланням на недостатність наданих уточнюючих довідок про умови праці і наявний стаж, а також на те, що надані позивачем документи не можливо перевірити, так як підприємства, установи, організації, якими надавалися документи розміщені на тимчасово окупованій території України. Рішення Відповідача від 04.01.2019 за вини відповідача отримано лише 27 квітня 2019 року представником позивача за вих. № 6955/03 від 25.04.2019.

Позивач вважає, що ним надано всі наявні довідки й документи, у тому числі оригінал трудової книжки, що підтверджують наявний стаж роботи за списком № 1, факти атестації робочих місць, що надає йому право на отримання пільгової пенсії незалежно від віку при наявності стажу понад 25 років.

Неврахування відповідачем наданих довідок, які підтверджують стаж, з підстав того, що відсутні копії первинних документів, що підтверджують пільговий характер роботи, та довідки про фактичну кількість відпрацьованого часу в підземних умовах, є безпідставним та таким, що суперечить нормам національного та міжнародного законодавства.

Ухвалою суду від 04 липня 2019 року адміністративний позов залишено без руху (арк. спр. 36-37).

Ухвалою суду від 12 липня 2019 року продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви (арк. спр. 47-48).

Після усунення недоліків позовної заяви ухвалою суду від 24 липня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін (арк. спр. 1-2).

Від Старобільського ОУПФУ Луганської області 09 серпня 2019 року за вх. № 42028/2019 надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав (арк. спр. 154-155).

До управління 27 грудня 2018 року надійшла заява з переліком документів відповідно до Порядку подання від ОСОБА_1 щодо призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

За наданими документами загальний стаж роботи позивача складає 23 роки 3 місяці 4 дні, в т.ч. стаж роботи на пільгових умовах 14 років 5 місяців 22 дні, що не відповідає вимогам абзацу 2 частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Уточнюючи пільговий характер роботи позивача довідки відповідачем при розрахунку стажу позивача, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, відповідачем не враховані, оскільки видані підприємствами, розташованими на тимчасово окупованій території Луганської області, та відповідач не може провести перевірку достовірності відомостей, зазначених у трудовій книжці та у наданих довідках про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, первинним документам підприємства, які підтверджують право на пільгове пенсійне забезпечення.

На підставі вищевикладеного управлінням 04.01.2019 винесено рішення про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 відповідно до частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив (арк. спр. 152).

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, подав заяву про розгляд адміністративної справи за його відсутності (арк. спр. 153, 158).

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.

З копій паспорту громадянина України (арк. спр. 13), картки фізичної особи - платника податків (арк. спр. 14), довідки від 31.10.2018 № 0000334868 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (арк. спр. 15) встановлено такі дані про позивача: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 .

Позивачем 27.12.2018 подано до Старобільського ОУПФУ Луганської області заяву про призначення/перерахунок пенсії, до якої згідно з розпискою-повідомленням додано такі документи: військовий квиток від 13.05.1996 серії НОМЕР_2 ; диплом від 10.01.1996 серії ДБ № 017967; копія довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній б/н, б/д, яка надана ДТЕК «Ровенькиантрацит»; довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.03.2017 № 1583, яка надана ПАТ «Краснодонвугілля»; довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 10.03.2017 № 1612, яка надана ПАТ «Краснодонвугілля»; довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.03.2017 № 1579, яка надана ПАТ «Краснодонвугілля»; довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.03.2017 № 1580, яка надана ПАТ «Краснодонвугілля»; довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.03.2017 № 1581, яка надана ПАТ «Краснодонвугілля»; довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 15.03.2017 № 1582, яка надана ПАТ «Краснодонвугілля»; довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 31.05.2017 № 125, яка надана ТОВ «Ремавтоматика»; копії особових карток; копії наказів про прийняття, звільнення з роботи; копії наказів про проведення та результати атестації робочих місць та професій; трудова книжка від 26.03.1992 НОМЕР_3 (арк. спр. 68).

За наслідками розгляду заяви та доданих до неї документів відповідачем прийнято рішення від 04.01.2019, яким відмовлено ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (арк. спр. 63-64).

Дослідженням змісту рішення встановлено, що відповідачем відмовлено позивачу у призначенні пенсії, оскільки за наданими документами стаж позивача складає 23 роки 3 місяці 4 дні, у тому числі стаж роти на пільгових умовах 14 років 5 місяців 22 дні, що не відповідає вимогам абзацу 2 частини третьої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Також вказано, що особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на тимчасово окупованій території визначено Законом України від 15.04.2014 № 1207-VІІ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України». Оскільки згідно із зазначеним законом будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території України та їх діяльність вважається незаконними - будь-який акт (рішення, документ), виданий вищезазначеними органами та/або особами, є недійсним і не створює правових наслідків. Тому провести перевірку достовірності відомостей, зазначених у трудовій книжці та у наданих довідках про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, первинним документам підприємства, які підтверджують право на пільгове пенсійне забезпечення, не надається можливим.

Дослідженням копії протоколу призначення пенсії ІКІС ПФУ: Підсистема Призначення та Виплати Пенсії встановлено, що до страхового стажу позивача зараховані такі періоди роботи: з 01.09.1992 по 10.01.1996, 26.02.1996 по 13.05.1996, з 22.05.1996 по 19.12.1997, з 09.02.1998 по 31.12.1998, з 01.01.1999 по 31.12.1999 (ст. 14, пост. 202, не підземні), з 01.01.2000 по 31.12.2001, з 01.01.2002 по 30.04.2003 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 01.05.2003 по 31.12.2003 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 01.01.2004 по 30.12.2004 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 31.12.2004 по 31.12.2004, з 01.08.2005 по 221.12.2005 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 22.12.2005 по 31.12.2005, з 01.01.2006 по 30.06.2006 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 01.07.2006 по 26.12.2007 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 27.12.2007 по 31.12.2007, з 01.01.2008 по 09.04.2008 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 10.04.2008 по 30.04.2008, з 01.05.2008 по 17.10.2008 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 18.10.2008 по 31.10.2008, з 01.03.2009 по 31.03.2009, з 01.04.2009 по 26.06.2009 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 27.06.2009 по 30.06.2009, з 01.08.2009 по 29.12.2009 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.12.2009 по 31.12.2009, з 01.01.2010 по 29.01.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.01.2013 по 31.01.2013, з 01.02.2013 по 30.03.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 31.03.2013 по 31.03.2013, з 01.04.2013 по 24.04.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 29.04.2013 по 30.04.2013, з 01.05.2013 по 30.05.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 31.05.2013 по 31.05.2013, з 01.06.2013 по 29.06.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.06.2013 по 30.06.2013, з 01.07.2013 по 30.08.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 31.08.2013 по 31.08.2013, з 01.09.2013 по 29.09.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.09.2013 по 30.09.2013, з 01.10.2013 по 23.11.2013 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 24.11.2013 по 30.11.2013, з 01.12.2013 по 29.04.2014 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.04.2014 по 30.04.2014, з 01.05.2014 по 30.05.2014 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 31.05.2014 по 31.05.2014, з 01.06.2014 по 29.06.2014 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.06.2014 по 30.06.2014, з 01.07.2014 по 29.09.2014 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.09.2014 по 30.09.2014, з 01.10.2014 по 29.11.2014 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.11.2014 по 30.11.2014, з 01.12.2014 по 29.01.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.01.2015 по 31.01.2015, з 01.02.2015 по 25.03.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 26.03.2015 по 31.03.2015, з 01.04.2015 по 12.04.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 13.04.2015 по 30.04.2015, з 01.05.2015 по 28.05.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 29.05.2015 по 31.05.2015, з 01.06.2015 по 27.06.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 28.06.2015 по 30.06.2015, з 01.07.2015 по 15.09.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 16.09.2015 по 30.09.2015, з 01.10.2015 по 18.10.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 19.10.2015 по 31.10.2015, з 01.11.2015 по 30.11.2015, з 01.12.2015 по 30.12.2015 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 31.12.2015 по 31.12.2015, з 01.01.2016 по 29.01.2016 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.01.2016 по 31.01.2016, з 01.02.2016 по 23.02.2016 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 24.02.2016 по 28.02.2016, з 01.03.2016 по 26.04.2016 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 27.04.2016 по 30.04.2016, з 01.05.2016 по 19.05.2016 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 20.05.2016 по 31.05.2016, з 01.06.2016 по 03.06.2016 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 04.06.2016 по 30.06.2016, з 01.07.2016 по 29.11.2016 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 30.11.2016 по 30.11.2016, з 01.12.2016 по 27.12.2016 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 28.12.2016 по 31.12.2016, з 01.01.2017 по 26.01.2017 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 27.01.2017 по 31.01.2017, з 01.02.2017 по 24.02.2017 (стаття 14, п/п, підземні, сп. 1, р. 1, п-р. 1 п. а-в), з 25.02.2017 по 28.02.2017, всього 23 роки з місяці 4 дні, у тому числі робота за списком № 1 14 років 5 місяців 22дні (арк. спр. 65-66).

Дослідженням копії трудової книжки позивача від 26.03.1992 НОМЕР_4 встановлено, що за спірний період у ній наявні такі записи (арк. спр. 18-20):

запис № 1: з 01.09.1992 по 10.01.1996 навчання у ПТУ-88 професіям електрослюсар підземний 3 розряду, машиніст електровозу підземний 3 розряду, диплом від 10.01.1996 ДВ № 017967;

Шахта «Горіхівська» ВО «Краснодонвугілля»

запис № 2: 26.02.1996 прийнятий електрослюсарем підземним на дільницю № 1, зайнятий повний робочий день на підземній роботі, наказ від 26.02.1996 № 52;

запис № 3: 13.05.1996 звільнений за статтею 36 КЗпП України (Збройні сили України), наказ від 16.05.1996 № 118;

запис № 4: з 22.05.1996 по 19.12.1997 служба в армії, військовий квиток від 13.05.1996 УК № 1178088;

запис № 5: 09.02.1998 прийнятий електрослюсарем підземним на дільницю ПР-2, зайнятий повний робочий день на підземній роботі, наказ від 13.02.1998 № 50;

запис № 6: 22.12.1998 проведена атестація робочого місця умовам праці, наказ від 22.12.1998 № 66/б;

запис № 7: 12.11.2001 переведений прохідником на дільницю № 1, зайнятий повний робочий день на підземній роботі, наказ від 12.11.2001 № 169;

запис № 8: 22.12.1998 проведена атестація робочого місця умовам праці та підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за списком № 1, наказ від 22.12.1998 № 66/б;

запис № 9: 08.04.2003 шахта «Горіхівська» ДП ДГП «Краснодонвугілля» перейменована у відокремлений підрозділ шахта «Горіхівська» ДП «Краснодонвугілля», наказ генерального директора ДП «Краснодонвугілля» від 08.04.2003 № 28;

запис № 10: 19.12.2003 проведена атестація робочого місця умовам праці та підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за списком № 1, наказ від 19.12.2003 № 98/б;

запис № 11: 30.12.2004звільнений за власним бажанням, наказ від 04.01.2005 № 2;

Шахта «Самсонівська Зхаідна» ВП ВАТ «Краснодонвугілля»

запис № 12: 14.02.2005 прийнятий прохідником 5 розряду з повним робочим днем на підземній роботі, наказ від 09.02.2005 № 84;

запис № 13: 19.03.2001 підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за списком № 1 за підсумками атестації, наказ від 19.03.2001 № 72/б;

запис № 14: 26.07.2005 звільнений за власним бажанням, наказ від 27.07.2005 № 340;

Шахта «Горіхівська» ВАТ «Краснодонвугілля»

запис № 15: 11.08.2005 прийнятий прохідником 5 розряду на дільницю ПР-1, зайнятий повний робочий день на підземній роботі, наказ від 16.08.2005 № 134;

запис № 16: 19.12.2003 проведена атестація робочого місця умовам праці та підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за списком № 1, наказ від 19.12.2003 № 98/б;

запис № 17: ВП «Шахта «Горіхівська» ВАТ «Краснодонвугілля» перетворена у структурний підрозділ «Шахта «Горіхівська» ВАТ «Краснодонвугілля», наказ від 23.03.2006 № 29;

запис № 18: 05.02.2007 звільнений за переводом до структурного підрозділу «Шахта «Молодогвардійська», наказ від 07.02.2007 № 32;

Структурний підрозділ «Шахта «Молодогвардійська» ВАТ «Краснодонвугілля»

запис № 19: 08.02.2007 прийнятий прохідником 5 розряду з повним робочим днем на підземних роботах, наказ від 08.02.2007 № 41;

запис № 20: робоче місце атестоване з пільгових умов праці, підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення відповідно до списку № 1, наказ від 22.02.2005 № 95;

запис № 21: 09.04.2008 звільнений за власним бажанням, наказ від 10.04.2008 № 90;

«Шахта імені В.В. Вахрушева»

запис № 22: 29.04.2008 прийнятий прохідником 5 розряду з повним робочим днем під землею, наказ від 29.04.2008 № 311;

запис № 23: 20.06.2007 робоче місце атестоване за умовами праці за списком № 1, наказ від 20.06.2007 № 498;

запис № 24: 15.10.2008 звільнений за власним бажанням, наказ від 22.10.2008 № 935к;

ТОВ «Ремавтоматика»

запис № 25: 20.03.2009 прийнятий прохідником 5 розряду з повним робочим днем на підземних роботах дільниці № 2, наказ від 20.03.2009 № 101к;

запис № 26 робоче місце атестоване за умовами праці за списком № 1, наказ від 04.03.2004 № 20;

запис № 27: 14.06.2009 звільнений за власним бажанням, наказ від 15.06.2009 № 397;

СП «Шахтоуправління «Самсонівське Західне» ВАТ «Каснодонвугілля»

запис № 28: 03.08.2009 прийнятий прохідником 5 розряду з повним робочим днем на підземній роботі, наказ від 03.08.2009 № 1167/к;

запис № 29: 16.03.2006 підтверджено право на пенсійне забезпечення за списком № 1 за підсумками атестації, наказ від 16.03.2006 № 60/б;

запис № 30: ВАТ «Каснодонвугілля» з 11.05.2011 перейменоване у ПАТ «Краснодонвугілля», наказ від 11.05.2011 № 190;

запис № 31: 01.11.2013 переведений із СП «Шахтоуправління «Самсонівське Західне» шахта «Гріхівська» до СП «Шахта ім. Баракова» прохідником 5 розряду з повним робочим днем на підземній роботі, наказ від 01.11.2013 № 1973;

запис № 32: робоче місце атестоване з пільгових умов праці, підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення відповідно до списку № 1, наказ від 13.09.2012 № 388/б;

запис № 33: ПАТ «Краснодонвугілля» перейменоване у ПрАТ «Краснодонвугілля», наказ від 20.05.2016 № 135;

03.03.2017 продовжує працювати.

З вищевказаних записів, наявних у трудовій книжці позивача судом встановлено, що весь стаж позивача є пільговим, який надає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і відзив учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до частини першої, другої статті 5 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. […].

Частиною другою статті 24 Закону № 1058-IV визначено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

Частиною першою статті 26 Закону № 1058-IV визначено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.

Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу:

з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років; […].

Статтею 44 Закону № 1058-IV визначено, що:

- заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (частина перша);

- заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку (частина друга);

- органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (частина третя).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Згідно з частиною п`ятою статті 45 Закону № 1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Частиною першою статті 114 Закону № 1058-IV визначено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до частини третьої статті 114 Закону № 1058-IV працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.

За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік. При цьому пенсійний вік для жінок не може бути нижчим за вік, встановлений абзацом першим пункту 1 частини другої цієї статті.

Статтею 62 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-ХІІ) визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Частиною другою статті 82 Закону № 1788-XII передбачено, що повідомлення про відмову в призначенні пенсії із зазначенням причин відмови та порядку оскарження орган, що призначає пенсії, видає або надсилає підприємству, організації або заявникові не пізніше 5 днів після винесення відповідного рішення.

Закон України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон № 2011-ХІІ) відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Так, згідно з абзацом 2 частини першої статті 8 Закону № 2011-ХІІ час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Час навчання у професійно-технічному навчальному закладі зараховується до трудового стажу учня, слухача, у тому числі в безперервний і в стаж роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідної категорії працівників, якщо перерва між днем закінчення навчання і днем зарахування на роботу за набутою професією не перевищує трьох місяців (абзац 1 частини першої статті 38 Закону України від 10.02.1998 № 103/98-ВР «Про професійно-технічну освіту»).

Аналогічна, за змістом, вимога міститься і у абзаці 1 пункту 26 Положення про професійно-технічний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.1998 № 1240, час навчання у професійно-технічному навчальному закладі зараховується до трудового стажу учня, слухача, у тому числі до безперервного і до стажу роботи за спеціальністю, що дає право на пільги, встановлені для відповідної категорії працівників, якщо перерва між днем закінчення навчання і днем зарахування на роботу за одержаною професією не перевищує трьох місяців.

Згідно з пунктом 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів про призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок № 22-1), до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

Згідно з абзацами першим, третім пункту 4.1 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 2). Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Пунктом 4.2 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 встановлено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності). Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (абзац перший пункту 4.3 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1).

Згідно з абзацом першим пункту 4.7 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Відповідно до пункту 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли і трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, встановлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок № 383).

Зазначений Порядок № 383 регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункт 4.1 Порядку № 383).

Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 383 у разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць, до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.

Відповідно до пункту 1 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами правці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року № 442 (набула чинності 21.08.1992) (далі - Порядок № 442), атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Згідно приписів пункту 3 Порядку № 442 атестація проводиться згідно з цим Порядком та методичними рекомендаціями щодо проведення атестації робочих місць за умовами праці, що затверджуються Мінсоцполітики і МОЗ.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 442 атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.

Відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінсоцполітики разом з МОЗ (пункт 8 Порядку № 442).

Пунктом 10 Порядку № 442, окрім іншого, передбачено, що результати атестації використовуються при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що уточнююча довідка може бути основним доказом підтвердження пільгового стажу в період роботи на відповідних посадах або за професіями в тих випадках, коли відсутня трудова книжка або відсутні відповідні записи трудовій книжці. Після 21 серпня 1992 року основними документами, які підтверджують пільговий стаж - період роботи на відповідних посадах або за професіями, які включені до Списків, є трудова книжка та документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, якими можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

При цьому, значення трудової книжки та результатів атестації як основних документів, що підтверджують пільговий стаж роботи, встановлено статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, і будь-які підзаконні нормативно-правові акти, які суперечать цьому положенню, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Отже, відсутність підтвердження вказаних обставин не породжує виникнення права на зарахування пільгового стажу.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною, зокрема, у постановах від 10 березня 2015 року у справі № 21-51а15, від 17 березня 2015 року у справі № 21-585а14 року, від 17 листопада 2015 року у справі № 21-3287а15, від 12 квітня 2016 року № 21-6501а15, а також правовою позицією Верховного Суду, викладеною, зокрема, у постановах від 23 січня 2017 року у справі № 732/2003/14, від 30 січня 2018 року у справі № 506/384/17, від 05 червня 2018 року у справі № 466/455/17.

З вищеописаних письмових доказів, наявних в матеріалах справи, судом встановлено, що всі записи у трудовій книжці позивача за спірний період містять всі необхідні відомості про роботу позивача на підземних роботах, зокрема прохідником (провідна професія), за списком № 1 з повним робочим днем під землею.

Проте, відповідачем такий стаж роботи у повній мірі включений до страхового стажу, проте вибірково та невідомо з яких підстав включений до пільгового стажу. Рішення Старобільського ОУПФУ Луганської області не містить жодного обґрунтування, з яких підстав той, чи інший період роботи позивача включений чи не включений по стажу роботи, що дає право на призначення позивачу пенсії на пільгових умовах.

Також рішення відповідача не містить жодного обґрунтування, з яких саме підстав час навчання позивача у професійно-технічному навчальному закладі, а також його строкова служба в армії не включені до стажу, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах.

Більш того, позивачем на усунення всіх сумнівів Старобільського ОУПФУ Луганської області також надано довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (арк. спр. 21, 86, 96, 97, 102, 105, 114, 116, 124, 125, 144), як, як зазначив відповідач в оскаржуваному рішенні, не взяті ним до уваги, оскільки видані підприємствами, розташованими на тимчасово окупованій території Луганської області.

Однак такі твердження суд вважає безпідставними, з огляду на таке.

Відповідно до частин другої, третьої статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території» будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому Законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною 2 цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

З вищевикладеного слідує, що законодавцем встановлено заборону на використання тільки тих документів, що видані органами на тимчасово окупованій території, якщо ці органи створені у порядку не передбаченому законодавством України.

У відповідача відсутні будь-які підстави вважати, що ВП «Шахта ім. Вахрушева» ДТЕК «Ровенькиантрацит», ПрАТ «Краснодонвугілля», ТОВ «Ревавтоматика» створені у порядку, не передбаченому чинним законодавством.

Більш того, оглядом відбитків штампів на довідках, виданих вищевказаними підприємствами, встановлено, що місцезнаходженням цих підприємств є контрольована української владою територія.

Відповідно, твердження відповідача щодо неможливості проведення ним перевірки достовірності відомостей, зазначених у трудовій книжці позивача та довідках, що підтверджують пільговий характер роботи позивача, є безпідставними.

Крім того, суд зауважує, що позивачем разом із довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданими ВП «Шахта ім. Вахрушева» ДТЕК «Ровенькиантрацит», ПрАТ «Краснодонвугілля», ТОВ «Ревавтоматика», також надано копії документів, на підставі яких такі довідки складені (накази про прийом, звільнення з роботи, про атестацію робочих місць, картки обліку роботи Т-2 тощо).

Також, суд вважає за необхідне зазначити, що пільговий характер роботи позивача у спірному періоді підтверджений також індивідуальними відомостями про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування форми ОК-5 (арк. спр. 73-75).

Що стосується обраного способу захисту порушених прав позивача, суд зазначає таке.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на обставини справи, враховуючи, що настання для позивача негативних наслідків пов`язано із прийняттям Старобільським ОУПФУ Луганської області рішення від 04.01.2019, суд вважає за необхідне визнати таке рішення протиправним та скасувати його.

Крім того, слід зауважити, що рішення відповідача про відмову у призначенні пенсії позивачу вмотивоване виключно неможливістю проведення Старобільським ОУПФУ Луганської області перевірки у відповідності в вимогами пункту 4.2 Порядку № 22-1 та неможливістю врахування довідок, виданих підприємствами, утвореними з порушенням вимог чинного законодавства України. При цьому, як вже вище вказано, рішення не містить періодів роботи позивача, які не включені до пільгового стажу позивача за Списком № 1, а також конкретних підстав для їх невключення. Також відсутні підстави, з яких відповідачем не включений період навчання позивача та його служби в армії.

Наведені обставини свідчить про недотримання відповідачем принципів обґрунтованості та добросовісності рішення суб`єкта владних повноважень, дотримання яких перевіряється адміністративним судом відповідно до вимог пунктів 3, 5 частини другої статті 2 КАС України, і недотримання яких є підставою для скасування такого рішення.

Що стосується вимог позивача щодо зобов`язання відповідача призначити позивачу пенсію, суд зазначає таке.

З практики Європейського суду витікає наступне: в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.

Статтею 58 № 1058-IV визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.

З урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення про призначення пенсії та визначення підстав, за яких призначається пенсія або приймається рішення про відмову в її призначенні, суд дійшов до висновку про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно Закону № 1058-IV, з урахуванням висновку суду.

Правову позицію, що вирішення питання призначення пенсії є виключною компетенцією Пенсійного фонду, у зв`язку з чим належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про призначення пенсії на пільгових умовах, а не зобов`язання відповідача призначити таку пенсію позивачу, висловлено Верховним Судом у постанові від 07 березня 2018 року у справі № 233/2084/17 (реєстраційний номер рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 72694515).

Крім того, оскільки рішення суду не може ґрунтуватись на припущеннях і домислах, відсутність у рішенні від 04.01.2019 про відмову в призначенні пенсії мотивів не зарахування до пільгового стажу періодів роботи позивача, його навчання, служби в армії, не дозволяє суду перевірити, чи правомірно такі періоди роботи, навчання чи військової служби не зараховані до пільгового стажу, і свідчить про те, що відповідач діяв необґрунтовано.

З огляду на встановлені обставини справи та наведені норми законодавства, якими регулюються спірні відносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог із застосуванням положень КАС України щодо виходу за межі позовних вимог та обранням іншого способу захисту, який необхідний для повного відновлення порушеного права.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Частиною восьмою статті 139 КАС України визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Позивачем за подання до суду даного позову сплачено судовий збір у розмірі 768,40 грн як за одну вимогу немайнового характеру, що підтверджено квитанцією про сплату від 09.07.2019 (арк. спр. 40).

Разом з тим, з позовної заяви слідує, що позивачем заявлено декілька вимог немайнового характеру, які є пов`язаними між собою.

Відповідно, задоволення хоча б однієї вимоги немайнового характеру має наслідком стягнення судового збору у розмірі 768,40 грн на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 72, 77, 90, 94, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов адвоката Пересадька Вадима Олексійовича в інтересах ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (місцезнаходження: 92704, Луганська область, місто Старобільськ, квартал Дружби, будинок 1А, код за ЄДРПОУ 41246506) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 04 січня 2019 року про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язати Старобільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 27 грудня 2019 року про призначення/перерахунок пенсії з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У задоволенні вимог про зобов`язання призначити пенсію та виплатити існуючу заборгованість відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 13 вересня 2019 року.

Суддя

К.О. Пляшкова

Джерело: ЄДРСР 84222160
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку