open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

09 серпня 2019 р. Справа № 120/1270/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни,

за участю:

секретаря судового засідання: Слободянюка В.О.,

представника позивача: Ковальчук Ж.В. ,

представника відповідача: Савелової М.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: відділу освіти, культури та спорту Якушинецької сільської ради

до: управління Держпраці у Вінницькій області

про: визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернувся відділ освіти, культури та спорту Якушинецької сільської ради (далі - позивач) до начальника управління Держпраці у Вінницькій області Марунько Володимира Васильовича, головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Вінницькій області Кривонос Н.М. про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування постанови та припису.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що за результатами інспекційного відвідування Гловним державним інспектором Управління Держпраці у Вінницькій області Кривонос Н.М. складено акт інспекційного відвідування №ВН211/199/АВ від 05.02.2019 та винесено припис про усунення виявлених порушень №ВН211/199/АВ/П від 05.02.2019. В подальшому 04.03.2019 начальником управління Держпраці у Вінницькій області Маруньком В.В. винесено постанову про накладення штрафу №ВН211/199/АВ/-ФС в сумі 12519 грн. Представник позивача вважає протиправними дії відповідача щодо винесення припису, притягнення позивача до відповідальності та винесення постанови про накладення штрафу, з огляду на наступне.

Згідно з направленням на проведення інспекційного відвідування № 92-0 від 28.01.2019 інспекційне відвідування проводилось на підставі п.п 7 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 26.04.2017 року №295 (далі - Порядок). Вказаним пунктом визначено, що інспекційне відвідування здійснюється за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю. Однак, Вінницькою районною організацією профспілки працівників освіти та науки не було дотримано форм здійснення громадського контролю, визначених законодавством. Отже, підстави для проведення інспекційного відвідування відсутні.

Також, позивач вважає, що під час проведення інспекційного відвідування уповноважена особа - головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Кривонос Н.М. вийшла за межі об`єкту відвідування. Згідно з вищевказаним направленням, чітко вбачається, що об`єктом відвідування є орган місцевого самоврядування, а саме відділ освіти, культури, молоді, спорту та соціального захисту населення Якушинецької сільської ради (далі - ВОКМССЗН). Згідно з п.п 1.2-1.4 Положення ВОКМССЗН, затверджено Рішенням 14 сесії 7 скликання Якушинецької сільської ради від 20.04.2018, відділ є самостійним та діє у статусі бюджетної установи; підзвітний та підконтрольний сільській раді, її виконавчому комітету, знаходиться в безпосередньому підпорядкуванні сільського голови, є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в територіальному органі ДКСУ, печатку зі своїм найменуванням. В той же час, в акті інспекційного відвідування також зазначено, що на момент інспекційного відвідування у підпорядкуванні ВОКМССЗН знаходяться Зарванецька ЗОШ І - ІІ ст., Комунальний заклад "Якушинецький ліцей" Вінницької області та дві його філії (Ксаверівська. Лисогірська), три заклади дошкільної освіти, Центр культури та дозвілля, Комунальний заклад "Публічна бібліотека", Комунальний заклад "Центр надання соціальних послуг", без будь-якого посилання на нормативно-правовий акт, що визначає правовий статус цих закладів. На думку позивача, зазначені заклади необхідно вважати самостійними об`єктами відвідування.

Також представник позивача вказує, що до компетенції позивача не належить затвердження тарифікаційних списків, і зазначене підтверджується п.3 та п.4 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України №102 від 15.04.1993 року.

Крім того, позивач вважає кваліфікацію дій об`єкта інспекційного відвідування необгрунтованою та безпідставною з огляду на наступне.

Постановою про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами № ВН 211/199/АВ/-ФС від 04 березня 2019 року визначено, що позивачем вчинено правопорушення, передбачене абз.3 ч. 2 ст. 265 КЗпП України, а саме порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат. Передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі. З постанови вбачається, що педагогічним працівникам не здійснюється надбавка у розмірі 10 відсотків за роботу у закладі певного типу (ліцею). Це порушення стосується Якушинецького ліцею та двох його філій (Ксаверівської та Лисогірської).

Також відповідач зазначає про наявність порушення щодо встановлення посадових окладів без врахування вимог постанови КМУ "Про підвищення оплати праці педагогічних працівників" № 22 від 11.01.2018.

Згідно з Постановою № 22 встановлено, що визначені у додатку 2 до Постанови КМУ "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" № 1298 від 30.08.2002, посадові оклади (ставки заробітної плати) педагогічних працівників, оплата праці яких здійснюється за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, підвищуються з 01 січня 2018 року на 10 відсотків. Необхідно зазначити, що при підвищенні вищевказаного посадового окладу (ставки заробітної плати) не ураховуються ні підстави, ні декілька підстав, які передбачені умовами праці (наприклад, за педагогічне звання, тип навчального закладу (надбавок, доплат), зазначеними у п. 5 наказу Міністерства освіти України "Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ" № 557 від 26.09.2005, та визначені без урахування іншого підвищення.

Як зазначено в оскаржуваній постанові, абсолютний розмір даного підвищення посадового окладу (ставки заробітної плати) установлюється із розрахунку згідно з встановленими працівнику посадового окладу, відповідного тарифного розряду та з урахуванням відповідного його збільшення на 10 відсотків. На думку позивача, позиція відповідача щодо зазначеного питання суперечить нормам чинного законодавства і нічим не обгрунтовані твердження відповідача є перевищенням повноважень з боку посадових осіб Управління Держпраці у Вінницькій області, адже вони не уповноважені трактувати та роз`яснювати акти Кабінету Міністрів України та Міністерства освіти та науки України. Натомість, щодо правильності нарахування урядового підвищення посадових окладів педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти ОТГ, позивач зазначає, що на виконання вищевказаної постанови посадові оклади усім педагогічним працівникам підвищено з 01.09.2018 на 10%, і це відображено в тарифікаційних списках педагогічних працівників у розрізі кожного закладу загальної середньої освіти Якушинецької ОТГ, копії яких надавалися головному державному інспектору.

Щодо встановлення підвищення посадових окладів працівникам Якушинецького ліцею, створеного рішенням 23 сесії 7 скликання Якушинецької сільської ради від 30.11.2018 на підставі Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", за роботу в такому типі закладу освіти як "ліцей", позивач зазначає таке.

У зв`язку із особливістю роботи педагогічних працівників гімназій, ліцеїв, а також враховуючи, що ці типи закладів були закладами нового типу, передбачалася й підвищена оплата праці педагогічних працівників у цих закладах (постанова КМУ від 20.04.2007 № 643 та пункт 28 Інструкції № 102).

Враховуючи зазначене, керівним та педагогічним працівникам гімназій, ліцеїв, які були створені до введення в дію Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 року і продовжують свою діяльність за програмами гімназій, ліцеїв, посадові оклади ( ставки заробітної плати) мають підвищуватися на 10 відсотків.

Натомість, керівним та педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти, які перейменовані у гімназії і ліцеї відповідно до Закону України "Про освіту" від 05.09.2017, посадові оклади (ставки заробітної плати) не підвищуються.

Позивач наголошує, що таку ж позицію висловлює Міністерство освіти і науки України у листі № 1/11-3032 від 25.03.2019.

Комунальний заклад "Якушинецький ліцей" Вінницької області створений рішенням 23 сесії 7 скликання Якушинецької сільської ради від 30.11.2018 відповідно до Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 року. Цей заклад загальної середньої освіти названо ліцеєм у зв`язку з тим, що він реалізує освітні програми на декількох рівнях загальної середньої освіти (абзац 6 ч.1 ст.9 Закону України "Про загальну середню освіту").

Згідно з статутом структура закладу наступна: початкова школа, гімназія, ліцей, та дві філії: Ксаверівська та Лисогірська початкові школи, які згідно із законом є окремими закладами у складі юридичної особи.

Усім педагогічним працівникам структурних підрозділів: гімназія, ліцей нараховуються зазначені підвищення, що відображається в тарифних списках, наданих Головному державному інспектору праці, за виключенням педагогічних працівників початкових шкіл, які не підпадають під дію вказаного пункту Інструкції.

Ураховуючи вищенаведене, представник позивача вважає, що у діях позивача відсутній склад адміністративного правопорушення, адже нарахування надбавок здійснювалися в порядок та у спосіб, визначений Законом. Представник позивача зазначає, що відсутня об`єктивна сторона правопорушення, передбаченого абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗПпП України, а саме виплата заробітної плати не в повному обсязі.

Крім того, відсутній суб`єкт адміністративного правопорушення, оскільки до компетенції позивача не входить затвердження тарифікаційних списків здійснення надбавок, підвищень оплати праці педагогічних працівників відповідних навчальних закладів.

Тому позивач вважає, що притягнення до адміністративної відповідальності є незаконним, а дії посадових осіб відповідача - протиправними.

Ухвалою суду від 16.04.2019 відкрито провадження в справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче провадження.

13.05.2019 від представника відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову мотивуючи це тим, що з 04.02.2019 та 05.02.2019 інспектором праці Кривонос Н.М., на підставі наказу № 92-о від 28.01.2019, проведено інспекційне відвідування відділу освіти, культури та спорту Якушинецької сільської ради, який знаходиться вул . Новоселів , 1 с. Якушенці Вінницький район Вінницька область.

Під час інспекційного відвідування встановлено триваюче порушення вимог ст. 98 КЗпП України щодо оплати праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету.

По - перше, затверджені тарифікаційні списки не погоджені з профспілковим комітетом.

Крім того, інспекційним відвідуванням встановлено, що 80 педагогічним працівникам станом на 01.09.2018 та 82 педагогічним працівникам в т. ч. керівникам (10-14 розряди; керівникам 14-17 розряди) станом на 01.01.2019 у зазначених навчальних закладах встановлені посадові оклади без врахування вимог постанови КМУ від 11.01.2018 № 22 "Про підвищення оплати праці педагогічних працівників".

Також, інспекційним відвідуванням встановлено, що не дотримані вимоги пп. Б п. 28 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти України від 15.04.1993 № 102, а саме: 49-ти педагогічним працівникам Якушинецького ліцею та двох його філій (Ксаверівської та Лисогірської) із 01.01.2019 не здійснюється надбавка у розмірі 10 відсотків за роботу у закладі певного типу (ліцею).

Таким чином, твердження позивача, що надбавка встановлена лише педагогічним працівникам структурних підрозділів: гімназія, ліцей є необгрунтованим, оскільки відповідно до рішення Якушинецької сільської ради від 30.11.2018 року визнано комунальний заклад "Якушинецький ліцей" Вінницької області опорним закладом та створено Ксаверівську філію комунального закладу "Якушинецький ліцей" Вінницької області, Лисогірську філію комунального закладу "Якушинецький ліцей" Вінницької області, без права юридичної особи, тобто Інструкцією "Про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти", затвердженою Наказом Міносвіти від 15.04.1993 № 102, передбачено встановлення надбавки усім педагогам.

Враховуючи викладене, представник відповідача вважає, що підстави для задоволення даного позову відсутні ( т. 1 а.с. 93 - 94 ).

13.05.2019 представником позивача подано до суду заяву про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 13.05.2019 відмовлено у забезпеченні позову ( т. 1 а.с. 113 - 114 ).

13.05.2019 представником позивача подано клопотання про об`єднання справ №120/1270/19-а та №120/1547/19 - а в одне провадження.

За клопотанням представника позивача, для надання відповідних доказів, підготовче засідання відкладено до 20.05.2019.

Ухвалю суду від 20.05.2019 клопотання представника позивача задоволено. Об`єднано в одне провадження адміністративні справи №120/1270/19-а та №120/1547/19-а. Об`єднаній справі присвоєно спільний номер №120/1270/19-а ( т. 1 а.с. 126 ).

Ухвалою суду від 29.05.2019 року в об`єднаній справі призначено підготовче засідання на 04.06.2019 року ( т. 1 а.с. 193 ).

04.06.2019 року справу знято з розгляду в зв`язку з перебуванням головуючого судді у відрядженні.

Усною ухвалою, занесеною в протокол судового засідання, 04.07.2019 року відкладено підготовче засідання.

В ході проведення підготовчого засідання 15.07.2019 року судом прийнято рішення про виклик свідків в судове засідання, також замінено неналежних відповідачів - начальника управління Держпраці у Вінницькій області Марунько Володимира Васильовича та головного державного інспектора відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Управління Держпраці у Вінницькій області Кривонос Нелю Миколаївну на належного відповідача - управління Держпраці у Вінницькій області Ухвалою суду від 15.07.2019 закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до розгляду по суті ( а.с. 218, 216 - 217 ).

У судовому засіданні 01.08.2019 судом допитано у якості свідків ОСОБА_3 та ОСОБА_4

В судових засіданнях 01.08.2019 та 09.08.2019 представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили задовольнити, посилаючись на обставини, викладені у позовних заявах.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позову, з підстав зазначених у відзиві.

Заслухавши усні пояснення представників сторін, показання свідків, дослідивши матеріали справи та надавши оцінку доказам, суд встановив наступне.

Відповідно до наказу № 92-о від 28.01.2019 та направлення на проведення інспекційного відвідування і № 372/04-03 від 28.01.2019, в період з 04 по 05 лютого 2019 року головним державним інспектором Управління Держпраці у Вінницькій області Кривонос Н.М. проведено інспекційне відвідування Відділу освіти, культури, молоді, спорту та соціального захисту населення Якушинецької сільської ради за адресою: вул. Новоселів, буд. 1. с. Якушинці. Вінницький район, Вінницька область, з питань контролю за додержанням законодавства про працю, на підставі пп.7 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №295.

За результатами інспекційного відвідування головним державним інспектором 05.02.2019 було складено акт інспекційного відвідування №ВН211/199/АВ від 05.02.2019, згідно з яким встановлено триваюче порушення вимог ст. 98 КЗпП щодо оплати праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету ( т. 1 а.с. 34 - 37 ).

Також, винесено припис про усунення виявлених порушень №ВН211/199/АВ/П від 05.02.2019, згідно з яким зобов`язано позивача усунути порушення, зазначені у вищевказаному акті, в строк - 15.03.2019 року ( т.1 а.с. 42 ).

04.03.2019 начальником Управління Держпраці у Вінницькій області Маруньком В.В. винесено постанову про накладення штрафу № ВН211/199/АВ/-ФС у розмірі 12519 грн.

Позивач вважає дії відповідача та прийняті ним рішення такими, що порушують його права, що і стало підставою для звернення до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно зі ст.3 КЗпП України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

Відповідно до ст.4 КЗпП України законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.

Статтею 5-1 КЗпП України визначено, що держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України: вільний вибір виду діяльності; безплатне сприяння державними службами зайнятості у підборі підходящої роботи і працевлаштуванні відповідно до покликання, здібностей, професійної підготовки, освіти, з урахуванням суспільних потреб; надання підприємствами, установами, організаціями відповідно до їх попередньо поданих заявок роботи за фахом випускникам державних вищих навчальних, професійних навчально-виховних закладів; безплатне навчання безробітних нових професій, перепідготовку в навчальних закладах або у системі державної служби зайнятості з виплатою стипендії; компенсацію відповідно до законодавства матеріальних витрат у зв`язку з направленням на роботу в іншу місцевість; правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Відповідно до ст.259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім органів доходів і зборів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96 (далі - Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

За приписами п.п. 9 пункту 4 Положення № 96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль, зокрема, за дотриманням вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи.

Відповідно до п.п 7 п. 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі - Порядок) Інспекційні відвідування проводиться за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.

Статтею 6 Закону України "Про професійні спілки, їх права га гарантії діяльності" (далі - Закон України "Про професійні спілки") визначено, що громадяни України мають право на основі вільного волевиявлення без будь-якого дозволу створювати профспілки, вступати до них та виходити з них на умовах і в порядку, визначених їх статутами, брати участь у роботі профспілок.

Статтею 12 Закону України "Про професійні спілки" передбачено, що професійні спілки, їх об`єднання у своїй діяльності незалежні від державних органів га органів місцевого самоврядування, роботодавців, інших громадських організацій, політичних партій, їм не підзвітні і не підконтрольні. Профспілки самостійно організовують свою діяльність, проводять збори, конференції, з`їзди, засідання утворених ними органів, інші заходи, які не суперечать законодавству. Забороняється втручання державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, роботодавців. їх об`єднань у статутну діяльність профспілок. їх організацій та об`єднань.

Відповідно до ч. 7 ст. 21 Закону України "Про професійні спілки" профспілки здійснюють громадський контроль за виплатою заробітної плати, додержанням законодавства про працю та про охорону праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпеченням працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного захисту. У разі загрози життю або здоров`ю працівників профспілки мають право вимагати від роботодавця негайного припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях, у цехах та інших структурних підрозділах або на підприємстві в цілому на час, необхідний для усунення загрози життю або здоров`ю працівників.

Відповідно до ст.ст. 38, 40 Закону "Про професійні спілки", ст. 248 КЗпП повноваженнями стосовно здійснення громадського контролю за виконанням роботодавцем законодавства про працю та про охорону праці, за забезпеченням дотримання на підприємстві, в установі та організації безпечних та нешкідливих умов праці, виробничої санітарії, правильним застосуванням установлених умов оплати праці наділені члени виборних органів профспілок (в т.ч. первинної профспілкової організації, вищестоящого профспілкового органу), їх об`єднань, а також повноважні представники цих органів, які мають право:

- безперешкодно відвідувати та оглядати місця роботи на підприємстві, в установі, організації, де працюють члени профспілки:

- вимагати і одержувати від роботодавця, іншої посадової особи відповідні документи, відомості та пояснення, що стосуються умов прані, виконання колективних договорів та угод, додержання законодавства про працю та соціально-економічних прав працівників;

- безпосередньо звертатися з профспілкових питань усно або письмово до роботодавця, посадових осіб;

- перевіряти розрахунки з оплати праці та державного соціального страхування, використання коштів для соціальних і культурних заходів тощо.

Громадський контроль здійснюється профспілками шляхом поточного й планового контролю. Поточний громадський контроль здійснюється постійно під час виконання профспілками своїх функцій. Планові заходи громадського контролю проводяться відповідно до плану роботи профспілкової організації. Для проведення громадського контролю застосовуються такі форми, як перевірка (планова, позапланова, тематична), використання інформації, отриманої під час особистого прийому та під час розгляду письмових звернень членів профспілки.

Судом встановлено, що заходи громадського контролю щодо позивача не проводились, оскільки відсутні будь -які відомості щодо цього, повідомлення про їх проведення.

В той же час, щодо посилань представника відповідача на лист голови Вінницької районної організації профспілки працівників освіти і науки від 02.11.2018 року щодо здійснення 19.10.2018 року заходів громадського контролю Вінницькою районною організацією профспілки працівників освіти та науки в загальноосвітніх школах (Якушинецька ЗОШ - гімназія, Зарванецька Зош та Ксаверівська ЗОШ ), то суд зауважує, що такі заходи стосувалося не позивача, а третіх осіб ( окремих юридичних осіб ), в зв`язку з чим суд приходить до висновку, що в ході проведення таких заходів не було дотримано порядку та процедури їх проведення, визначених законодавством ( т. 1 а.с. 78 - 80 ).

Крім того, суд зауважує, що об`єктом інспекційного відвідування в даному випадку був відділ освіти, культури та спорту Якушинецької сільської ради, працівники якого не є членами Вінницької районної організації профспілки працівників освіти і науки.

Щодо порушень, встановлених відповідачем в ході інспекційного відвідування, суд зауважує таке.

Щодо правильності нарахування урядового підвищення посадових окладів педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти ОТГ суд зазначає наступне.

Стаття 98 КЗпП України передбачає, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.

Згідно з ч. 6 ст. 78 закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII фінансування здобуття повної загальної середньої освіти здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, у тому числі шляхом надання освітніх субвенцій місцевим бюджетам, коштів місцевого бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до ст. 1032 Бюджетного кодексу України освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у таких типах навчальних закладів: загальноосвітні навчальні заклади усіх ступенів, ліцеї (ліцеї - інтернати), гімназії (гімназії - інтернати) тощо.

Статтею 2 закону України "Про оплату праці" передбачено, що основна заробітна плата це - винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.

Додаткова заробітна плата це - винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Статтею 6 закону України "Про оплату праці" передбачено, що схема посадових окладів (тарифних ставок) працівників установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, формується на основі: мінімального розміру посадового окладу (тарифної ставки), встановленого Кабінетом Міністрів України, міжпосадових (міжкваліфікаційпих) співвідношень розмірів посадових окладів (тарифних ставок) і тарифних коефіцієнтів.

Статтею 13 вказаного закону, передбачено, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі актів Кабінету Міністрів України в межах бюджетних асигнувань.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" від 30.08.2002 №1298, затверджено схему тарифних розрядів посад керівних, наукових, науково - педагогічних, педагогічних працівників, професіоналів, фахівців та інших працівників бюджетних установ, закладів та організацій.

Як зазначено в Примітках додатку 1 до постанови, посадові оклади (тарифні ставки) за розрядами Єдиної тарифної сітки визначаються шляхом множення окладу (ставки) працівника 1 тарифного розряду на відповідний тарифний коефіцієнт. Посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати) з 1 січня 2017 р. розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Пунктом 6 цієї постанови доручено Міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, а також галузевим академіям наук у місячний термін розробити і затвердити за погодженням з Міністерством праці та соціальної політики і Міністерством фінансів конкретні умови оплати праці та розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) працівників підвідомчих бюджетних установ, закладів та організацій відповідно до Єдиної тарифної сітки з урахуванням складності, відповідальності та специфіки їх роботи.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 20.04.2007 №643 "Про затвердження розмірів підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) та додаткової оплати за окремі види педагогічної діяльності у співвідношенні до тарифної ставки" установлено, що працівникам установ і закладів освіти, яким передбачено підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) на кількох підставах, абсолютний розмір кожного підвищення визначається виходячи з розміру посадового окладу (ставки заробітної плати) без урахування іншого підвищення.

Міністерством освіти та науки України розроблена Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, яка стверджена наказом №102 (далі - інструкція) від 15.04.1993 та видано наказ від 26.09.2005 № 557 "Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ".

У пункті 7 наказу № 557 зазначено, що з 01.09.2005 інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затверджена наказом Міністерства освіти України від 15.04.93 № 102 (із змінами), застосовуються в частині, що не суперечить умовам оплати праці, визначеним цим наказом.

Абзацом третім п. 34 інструкції передбачено, якщо підвищення ставок і окладів у відсотках, крім зазначених вище, встановлено іншими спеціальними рішеннями уряду, а також за підставами, передбаченими одночасно в пунктах 31 та 32 інструкції, абсолютний розмір кожного підвищення визначається із ставки (посадового окладу) без урахування іншого підвищення, але не більше ніж за двома підставами.

Відповідно до постанови КМУ від 20.04.2007 № 643 та Інструкції (із змінами, внесеними наказом Міністерства освіти і науки від 11.06.2007 № 471) керівним та педагогічним працівникам закладів освіти можуть встановлюватись інші підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати): за роботу в певних типах закладів (п. 28 Інструкції №102), за педагогічні звання (п. 24 Інструкції № 102).

Пунктом 5 наказу № 557 регламентовано, у разі, якщо працівникам навчальних закладів, установ освіти передбачено підвищення посадових окладів (ставок заробітної плати) за декількома підставами, передбаченими умовами оплати праці, то абсолютний розмір кожного підвищення визначається, виходячи з розміру посадового окладу (ставки заробітної плати), без урахування іншого підвищення.

Крім того, суд приймає до уваги, що позивач звернувся із листом до Міністерства освіти і науки України щодо надання розяснень стосовно правильного застосування нормативно - правових актів щодо оплати праці, також до вказаного листа надав приклад розрахунку посадового окладу педагогічного працівника.

На зазначений лист Міністерство освіти і науки України у своєму листі - відповіді №1/11-3032 від 25.03.2019 вказало, що у разі підвищення посадових окладів утворюються нові посадові оклади (ставки заробітної плати). Усі доплати і надбавки обчислюються у відсотках із новоутвореного (з урахуванням підвищень) посадового окладу (ставки заробітної плати). Також у наданій відповіді Міністерство освіти і науки України підтверджує правильність здійснення позивачем оплати праці педагогічних працівників, зокрема щодо встановлення підвищень посадових окладів ( т. 1 а.с 183 - 184 ).

Отже, суд погоджується з доводами позивача і приходить до висновку, що здійснення позивачем підвищення посадових окладів педагогічним працівникам ( в рамках спірних правовідносин ) відбувається відповідно до вимог чинного законодавства України.

Щодо встановлення підвищення посадових окладів працівникам Якушинецького ліцею, за роботу в такому типі закладу освіти як "ліцей", слід зазначити наступне.

Згідно з п.п. 12 п. 13 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про освіту" після набрання чинності цим законом розмір заробітної плати педагогічних і науково-педагогічних працівників не може зменшитися, якщо ці працівники продовжують обіймати відповідні посади, виконувати відповідні обов`язки та зберігають відповідну кваліфікаційну категорію.

Отже, керівним та педагогічним працівникам гімназій ліцеїв, які були створені до введення в дію Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 і продовжують свою діяльність за програмами гімназій, ліцеїв, посадові оклади (ставки заробітної плати) мають підвищуватися на 10 відсотків.

Натомість, керівним та педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти, які перейменовані у гімназії і ліцеї відповідно до Закону України "Про освіту", посадові оклади (ставки заробітної плати) не підвищуються.

Згідно з ст. 9 Закону України "Про загальну середню освіту", здобуття загальної середньої освіти забезпечують: початкова школа - заклад освіти І ступеня (або структурний підрозділ іншого закладу освіти), що забезпечує - початкову освіту; гімназія - заклад середньої освіти II ступеня (або структурний підрозділ іншого закладу освіти), що забезпечує базову середню освіту; ліцей - заклад середньої освіти ІІІ ступеня (або структурний підрозділ іншого закладу освіти), що забезпечує профільну середню освіту.

Початкова школа, гімназія і ліцей можуть функціонувати як окремі юридичні особи або як структурні підрозділи іншого закладу освіти (зокрема закладу загальної середньої освіти І-ІІ, ІІ-ІІІ чи І-ІІІ ступенів).

Згідно ч. 1 ст.12 Закону України "Про загальну середню освіту" термін навчання для здобуття повної загальної середньої освіти у закладах загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів становить 11 років: у закладах загальної середньої освіти І ступеня - 4 роки; у закладах загальної середньої освіти II ступеня - 5 років; у закладах загальної середньої освіти III ступеня - 2 роки.

Пунктом 9 інструкції про організацію та діяльність гімназії передбачено, що гімназія створюється у складі 1-7 класів (відповідно 5-11 класи середньої загальноосвітньої школи) для учнів віком від 10 до 17(18) років.

Відповідно до пп. 9 та 10 вказаної вище інструкції, до ліцею зараховуються учні віком від 14 до 17 (18) років. Згідно з рішенням засновника термін навчання в ліцеї може бути таким, як у школі третього ступеня або на 1-2 роки більше. Згідно з обраним терміном навчання в структурі ліцею можуть бути І-ІІ курси (відповідають 10-11 класам середньої загальноосвітньої школи), І-ІІІ курси (відповідають 9-11 класам середньої загальноосвітньої школи) або І-ІV курси (відповідають 8-11 класам середньої загальноосвітньої школи). До ліцею зараховуються учні, які закінчили 7(9) клас загальноосвітньої школи (або відповідний клас гімназії) і пройшли конкурсний відбір.

Тобто, учні початкової школи (вік 6-9 років) за своїм віком та рівнем підготовки не можуть навчатися в гімназії та ліцеї.

Комунальний заклад "Якушинецький ліцей" Вінницької області створений рішенням 23 сесії 7 скликання Якушинецької сільської ради від 30.11.2018 відповідно до законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту". Цей заклад загальної середньої освіти названо ліцеєм у зв`язку з тим, що він реалізує освітні програми на декількох рівнях загальної середньої освіти (абзац шостий ч. 1 ст.9 Закону України "Про загальну середню освіту").

Згідно з статутом структура закладу наступна: початкова школа, гімназія, ліцей, та дві філії: Ксаверівська та Лисогірська початкові школи, які згідно із законом є окремими закладами у складі юридичної особи.

Дослідженими в судовому засіданні доказами, а саме тарифікаційними списками , встановлено, що всім педагогічним працівникам структурних підрозділів: гімназія, ліцей нараховуються зазначені підвищення, що відображається в тарифних списках, за виключенням педагогічних працівників початкових шкіл, які не підпадають під дію вказаного пункту Інструкції ( т. 1 а.с. 233 - 248 ).

Така ж позиція щодо встановлення підвищення посадових окладів працівникам Якушинецького ліцею висловлена Міністерством освіти і науки України у листі № 1/11-3032 віх 25.03.2019 ( т. 1 а.с. 183 - 184 ).

Ураховуючи вищенаведене, та у зв`язку із особливістю роботи педагогічних працівників гімназій, ліцеїв, а також приймаючи до уваги, що ці типи закладів були закладами нового типу, суд приходить до висновку, що нарахування надбавок в даному випадку здійснювалося у порядку та у спосіб визначений законом.

Виходячи з встановлених фактичних обставин справи та вище наведених правових норм, суд приходить до висновку, що відповідачем протиправно винесено припис про усунення виявлених порушень №ВН211/199/АВ/П від 05.02.2019, оскільки вчинення таких з боку позивача не знайшло свого підтвердження в ході судового розгляду справи. Відтак, зазначений припис належить скасувати.

Разом з тим, оскільки, постанову про накладення штрафу №ВН211/199/АВ/-ФС від 04.03.2019 прийнято у зв`язку із невиконанням вказаного припису та за ті самі порушення, що відображені в приписі, суд дійшов висновку, що вказана постанова є протиправною та підлягає скасуванню, а позов в цих частинах підлягає задоволенню.

Щодо вимоги позивача визнати дії відповідача щодо винесення постанови про накладення штрафу № ВН211/199/АВ/-ФС та щодо винесення припису №ВН211/199/АВ/П протиправними, суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно з ч. 2 ст. 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Зважаючи на обставини справи, враховуючи, що суд дійшов до висновку про протиправність оскаржуваних припису та постанови, суд вважає, що достатнім та ефективним способом захисту порушених прав позивача є визнання протиправними та скасування таких постанови та припису.

При цьому суд виходить з того, що посадові особи управління Держпраці відповідно до наділених повноважень мають право виносити приписи про усунення порушень та приймати постанови про накладення штрафу. В даному випадку протиправним є не сам факт винесення посадовими особами Держпраці припису та постанови, а прийняття їх необгрунтовано, без достатніх правових підстав, що цілком охоплюється прийнятим судом рішенням про визнання припису та постанови протиправними та їх скасування.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем в обґрунтування заявлених позовних вимог, суд доходить висновку, що з вище наведених мотивів та підстав позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Питання судових витрат вирішується судом відповідно до частини 3 ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами № ВН 211/199/АВ/-ФС від 04.03.2019, винесену начальником управління Держпраці у Вінницькій області Маруньком Володимиром Васильовичем щодо відділу освіти, культури, молоді, спорту та соціального захисту населення Якушинецької сільської ради.

Визнати протиправним та скасувати припис № ВН 211/199/АВ/П від 05.02.2019 про усунення виявлених порушень відділом освіти, культури, молоді, спорту та соціального захисту населення Якушинецької сільської ради.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь відділу освіти, культури та спорту Якушинецької сільської ради (код ЄДРПОУ 41996790) за рахунок бюджетних асигнувань управління Держпраці у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 39845483) понесені судові витрати у виді судового збору в сумі 3842 грн. (три тисячі вісімсот сорок дві гривні).

Відповідно до ст.255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Відділ освіти, культури та спорту Якушинецької сільської ради (вул. Новоселів, с. Якушинці, Вінницька область, 23222, код ЄДРПОУ 41996790).

Відповідач: Управління Держпраці у Вінницькій області (вул. Магістратська, 37, м. Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 39845483).

Повний текст рішення складено 19.08.2019 р.

Суддя Заброцька Людмила Олександрівна

Джерело: ЄДРСР 83730715
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку