open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Апеляційне провадження: Доповідач - Кулікова С.В.

№ 22-ц/824/10776/2019

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м . Київ Справа № 761/44135/17

14 серпня 2019 року Київський апеляційний суд в складі колегії суддів Судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді - Кулікової С.В.

суддів - Желепи О.В.

- Олійника В.І.

при секретарі - Осінчук Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» на рішення Шевченківського районного суду м. Києва від 25 квітня 2019 року, ухваленого під головуванням судді Макаренко І.О., у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва», Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариства з обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельний холдинг» про зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в:

У грудні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Шевченківського районного суду м. Києва з позовом до Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва», Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариства з обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельний холдинг» про зобов`язання вчинити дії.

На обґрунтування позовних вимог зазначала, що вона є власником квартири, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Будинок в якому знаходиться квартира обслуговує КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва». КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» є виконавцем комунальних послуг, та зобов`язаний їх надавати у відповідності до встановлених нормативів, разом з тим комунальне підприємство не виконує самостійно свої обов`язки, а передоручає їх виконання іншим юридичним особам-підрядникам.

Зокрема, 02 березня 2015 року між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та ТОВ «Комфортна вежа» було укладено договір №478 «Про прибирання і утримання прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності неадміністративного району «Золотоустівська» Шевченківського району м. Києва».

Будинок за адресою: АДРЕСА_1 входить до Переліку житлових будинків з прибудинковими територіями, що передаються підрядній компанії на обслуговування.

Однак, ТОВ «Комфортна вежа» належним чином не виконуються зобов`язання, що передбачені вказаним договором, а саме: не забезпечується якісне надання послуг з поточного утримання та прибирання прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності, а також утримання елюентів благоустрою, розташованих на прибудинковій території, не вживаються заходи щодо уникнення та ліквідації аварійних ситуацій, пов`язаних з технічним станом прибудинкових територій, елементів їх благоустрою, житлових будинків та їх зовнішнім інженерним обладнанням, не забезпечується дотримання санітарних, пожежних норм на прибудинковій території житлових будинків, переданих для обслуговування підрядній компанії, не здійснюється в порядку та у строки, передбачені чинним законодавством, своєчасний розгляд звернень, скарг фізичних та юридичних осіб щодо надання послуг, а також не здійснюється розгляд претензій, скарг, пропозицій балансоутримувача в термін не більше п`яти робочих днів з дня отримання їх від балансоутримувача.

КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» також належним чином не виконує зобов`язання, що передбачені вказаним договором, а саме: не приймає надані послуги згідно акту приймання-передачі наданих послуг, не проводить обстеження санітарно-технічного стану будинків і прибудинкових територій, переданих на обслуговування підрядній компанії, не контролює якість виконання робіт, не здійснює формування поточних та перспективних програм ремонтних робіт капітального характеру на підставі пропозицій, наданих підрядною компанією відповідно до актів весняно-осінніх оглядів житлового фонду, об`єктів благоустрою та прибудинкових територій.

Також, 11 січня 2016 року між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та ТОВ «Індустріальний будівельний холдинг» було укладено договір №31 «Про прибирання і утримання прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності неадміністративного району «Золотоустівська» Шевченківського району м. Києва». Проте, знову умови договору не виконуються, внаслідок чого порушуються права мешканців будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

12 січня 2017 року між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та ТОВ «Індустріальний будівельний холдинг» було укладено договір №8 «Про прибирання і утримання прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності неадміністративного району «Золотоустівська» Шевченківського району м. Києва» на тих же умовах, що і попередні договори, зобов`язання за яким так само не виконуються.

Згідно з висновком щодо стану житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , наданим Київським зональним науково-дослідним проектним інститутом з цивільного будівництва, на верхніх поверхах будинку зафіксовані тріщини, наявність грибка на стінах сходової клітки і стінах лоджій в межах 9-13 поверхів, незадовільне водовідведення з усього майданчика будинку, замочування атмосферними водами сходових клітин та прилеглих до них лоджій, на багатьох ділянка відбулося відшарування облицювальної керамічної плитки, утворилися «мішки», які загрожують обваленнями, причиною кренів будинку є нерівномірні деформації ґрунтової основи фундаментів будинку внаслідок замочування, внаслідок постійного підтоплення підвалу зовнішні стіни покриті сирістю.

Претензії про усунення зазначених недоліків від 23 лютого 2014 року та 01 квітня 2014 року залишаються без розгляду протягом трьох років.

З огляду на вищезазначене, з урахуванням уточнених позовних вимог, позивач просила суд зобов`язати відповідачів усунути недоліки з утримання будинку та прибудинкової території, шляхом проведення поточного ремонту приміщень загального користування, технічного поверху, горища, фасаду, підвалу та інженерних комунікацій та стягнути солідарно з відповідачів моральну шкоду в розмірі 10 000,00 грн.

Рішенням Шевченківського районного суду м. Києва від 25 квітня 2019 року позов задоволено частково.

Зобов`язано Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва», Товариство з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариство обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельних холдинг» усунути недоліки з утримання будинку та прибудинкової території, шляхом проведення поточного ремонту приміщень загального користування, технічного поверху, горища, фасаду, підвалу та інженерних комунікацій, у межах їхніх повноважень та у відповідності до акту обстеження технічного стану несучих та огороджувальних конструкцій житлового будинку АДРЕСА_1 № 201/78 від 05 лютого 2019 року.

Стягнуто солідарно з Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва», Товариство з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариство обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельних холдинг» на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 4 173,00 грн.

В задоволенні решти вимог відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення Шевченківського районного суду м. Києва від 25 квітня 2019 року і постановити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволення позову, посилаючись на неповне зясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважав встановленими, порушення норм матеріального та процесуального права.

Апеляційну скаргу обґрунтовував тим, що висновок суду про те, що Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» є належним відповідачем у справі є безпідставним, оскільки підприємство не є виконавцем послуг з утримання будинків, споруд, прибудинкової території у багатоквартирному будинку, не несе, встановлену чинним законодавством відповідальність за ненадання/неналежне надання зазначених послуг, тому не є належним відповідачем у даній справі.

Вказував на те, що позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, оскільки не ґрунтуються на вимогах закону, не підтверджені належними та допустимими доказами.

Крім того, вказував на те, що суд першої інстанції застосував положення Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року, який вводиться в дію з 1 травня 2019 року, крім певних положень, тоді як позов був поданий до суду 4 грудня 2017 року, тобто Закон від 9 листопада 2017 року не набув чинності на момент звернення позивача з позовом.

Відзив позивача на апеляційну скаргу не надходив.

В судовому засіданні представник КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» Орлов О.О. підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Позивач ОСОБА_1 проти доводів апеляційної скарги заперечувала та просила залишити її без задоволення.

Представники ТОВ «Комфортна Вежа», ТОВ «Індустріальний будівельний холдинг» в судове засідання не зявилися, про час та місце розгляду справи повідомлені у встановленому законом порядку, тому колегія суддів вважає, що розгляд справи можливий у відсутності представників товариств.

Заслухавши доповідь судді Кулікової С.В., пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 є власником квартири, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується свідоцтвом про право власності на житло від 20 березня 1997 року.

23 лютого 2015 року ОСОБА_1 зверталася до начальника КП ЖЕК «Золотоустівська» із заявою про надання відповідних фінансових документів, про розподіл коштів сплачених мешканцями будинку за утримання будинку та прибудинкової території на рахунок КП ЖЕК «Золотоустівська».

У відповідь на звернення ОСОБА_1 КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» дільниця по санітарно-технічному обслуговуванню «Золотоустівська» було надано інформаційну довідку про доходи та витрати на послуги з утримання будинку, споруд та прибудинкової території за адресою: АДРЕСА_1 за 9 місяців 2014 року.

01 квітня 2015 року ОСОБА_1 повторно звернулася до начальника КП ЖЕК «Золотоустівська» із заявою про надання відповідних фінансових документів, про розподіл коштів сплачених мешканцями будинку за утримання будинку та прибудинкової території на рахунок КП ЖЕК «Золотоустівська», а також просила вказати чіткі межі прибудинкової території будинку адресою: АДРЕСА_1 .

15 травня 2015 року було складено акт про те, що майстром технічної дільниці ОСОБА_3 , майстром технічної дільниці ОСОБА_4 , робітником з комплексного прибирання ОСОБА_5 було проведено обстеження житлового будинку, сходових клітин та прибудинкової території будинку АДРЕСА_1 . Зі змісту вказаного акту вбачається, що чотирнадцятиповерховий будинок збудований в 1982 року, прибудинкова територія та сходові клітини знаходяться в задовільному стані, прибирання прибудинкової території та сходових клітин проводиться згідно технологічної карти, зелені насадження, які знаходяться на прибудинковій території не пошкоджені, влаштовано клумби.

10 липня 2015 року ОСОБА_1 звернулася до голови КМДА Кличка В . В. із заявою про надання усіх видатково-прибуткових документів, які свідчили про витрати коштів, які сплачують мешканці будинку за адресою: АДРЕСА_1 за утримання будинку та прибудинкової території, вказати чіткі межі прибудинкової території будинку адресою: АДРЕСА_1 , надати пояснення причин появи ТОВ «Комфортна вежа», надати інформацію про власника трьох поверхів у будинку адресою: АДРЕСА_1 , які колись належали видавництву «Радянський письменник», демонтувати незаконно встановлений біг-борд під вікнами будинку адресою: АДРЕСА_1 , провести перерахунки за тепло.

За дорученням КМДА звернення ОСОБА_1 було розглянуто Шевченківською районною в м. Києві державною адміністрацією.

06 травня 2015 року за вих. №109-ОП/П-10433/1 Шевченківською РДА м. Києва, за результатами розгляду звернення ОСОБА_1 , було надано відповідь, що балансоутримувачем житлових будинків комунальної власності м. Києва у Шевченківському районі КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» у лютому 2015 року були проведені конкурсні торги.

За результатами конкурсних торгів 02 березня 2015 року між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та ТОВ «Комфортна вежа» були укладені договори по трьох видах послуг, а саме: прибирання прибудинкової території, прибирання сходових клітин та технічне обслуговування внутрішньо будинкових систем тепло-, водопостачання та водовідведення.

Тариф на утримання будинку та прибудинкової території складає 2,92 грн. за кв.м. за умови оплати до 20-го числа та 3,22 грн. за кв.м. за умови оплати після 20-го числа.

До складової тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включено 7 послуг: вивезення побутових відходів, технічне обслуговування ліфтів, дератизація та дезінсекція, поточний ремонт, освітлення місць загального користування та енергопостачання на роботу ліфтів, які надаються спеціалізованими організаціями.

Рішенням Шевченківської РДА у м. Києві №909 від 15 жовтня 2010 року «Про затвердження площ прибирання прибудинкових територій» затверджені площі прибирання прибудинкових територій, для подальшого застосування їх при розрахунку тарифів на послуги з утримання будинків і споруд прибудинкових територій. Так, по будинку АДРЕСА_1 загальна площа прибудинкової території становить 6060 кв .м .

Стосовно законності розміщення бігборда, то направлено лист до КП «Київреклама» з проханням перевірити законність його розміщення.

18 вересня 2015 року за вих. №109-109/ОП/П-860 Шевченківською РДА в м. Києві ОСОБА_1було відправлено аналогічну відповідь на її звернення, яке було подано під час особистого прийому громадян 19 серпня 2015 року. Додатково було зазначено лише, що за інформацією КП «Київреклама», біг-борд належить ТОВ «Біг Борд», встановлений згідно дозволу № 02277-03 -П-1, але з порушенням п. 17.2 розділу ІІ Порядку розміщення реклами в місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22 вересня 2011 року №37/6253, відповідно інформацію щодо вказаної конструкції передано до Департаменту містобудування та архітектури для включення до проекту наказу «Про демонтаж рекламних засобів».

18 вересня 2015 року за вих. №109-109/ОП/П-860 Шевченківською РДА в м. Києві ОСОБА_1 було відправлено відповідь на її звернення, яке було подано під час особистого прийому громадян 19 серпня 2015 року щодо ремонту асфальтового покриття прибудинкової території на АДРЕСА_1.

Зі змісту листа вбачається, що станом на 04 серпня 2015 року роботи по відновленню благоустрою на прибудинковій території проведено КП «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Шевченківського району м. Києва» у відповідності до договірних умов з ПАТ «Київенерго».

Роботи по ремонту асфальтового покриття прибудинкової території буде враховано при формуванні пропозиції до програми ремонту на 2016 рік.

24 вересня 2015 року було складено акт-претензію про неналежне надання або ненадання послуг та скеровано начальнику КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва».

02 березня 2015 року між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та ТОВ «Комфортна вежа» було укладено договір №478 «Про прибирання і утримання прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності неадміністративного району «Золотоустівська» Шевченківського району м. Києва».Згідно з додатком №1 до вказаного договору будинок за адресою: АДРЕСА_1 входить до Переліку житлових будинків з прибудинковими територіями, що передаються підрядній компанії на обслуговування.

11 січня 2016 року між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та ТОВ «Індустріальний будівельний холдинг» було укладено договір №31 «Про прибирання і утримання прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності неадміністративного району «Золотоустівська» Шевченківського району м. Києва». Згідно з додатком №1 до вказаного договору будинок за адресою: АДРЕСА_1 входить до Переліку житлових будинків з прибудинковими територіями, що передаються підрядній компанії на обслуговування.

12 січня 2017 року між КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та ТОВ «Індустріальний будівельний холдинг» було укладено договір №8 «Про прибирання і утримання прибудинкових територій житлових будинків комунальної власності неадміністративного району «Золотоустівська» Шевченківського району м. Києва».

Відповідно до актів перевірки надання послуг з утримання будинків від 30.11.2015, 28.12.2015, 29.01.2016, 28.02.2016, 29.03.2016, 28.04.2016, 30.05.2016, 29.06.2016, 27.07.2016, 26.08.2016, 29.09.2016, 28.10.2016, 28.11.2016, 24.12.2016, 26.01.2017, 24.02.2017, 29.03.2017, 28.04.2017, 26.05.2017, 28.06.2017, 28.07.2017, 29.08.2017, 29.09.2017, 30.10.2017, 30.11.2017, 29.12.2018, 29.01.2018, 27.02.2018, 30.03.2018, 27.04.2018, 30.05.2018, 27.06.2018, 27.07.2018 не встановлено порушень при виконанні робіт, пов`язаних з прибиранням прибудинкової території, сходових клітин, вивезення ТПВ.

КП «Київжитлоспецексплуатація» було проведено обстеження технічного стану несучих та огороджувальних конструкцій житлового будинку № АДРЕСА_1 , про що 05 лютого 2019 року складено акт №201/78. Згідно проведеного обстеження встановлено, що несучі та огороджувальні конструкції житлового будинку АДРЕСА_1 , знаходяться в задовільному технічному стані - категорія 2, за попередніми даними будинок має крен зі зміщенням нижньої секції в плані. орієнтовне відносне зміщення в плані складає 100 мм, причиною кренів секцій будинку є нерівномірні деформації ґрунтової основи фундаментів будинку внаслідок замочування техногенними та природними водами, причиною деформації лоджій є відсутність деформаційного шва між двома секціями будинку зі сторони головного фасаду, дане конструктивне рішення є прорахунком при проектуванні і може викликати аварійну ситуацію (обвалення лоджій).

На підставі проведеного обстеження рекомендується, виконати детальне обстеження лоджій в районі деформаційного шва, при необхідності їх розбирання та відновлення, роботи по підсиленню плит та огородження лоджій проводити по спеціально розробленому проекту. В будинку рекомендується проведення комплексу ремонтних робіт, а саме: 1) по прибудинковій території: ремонт асфальтового покриття на ділянках після ремонту підземних комунікацій, перекладка тротуарних плит перед двохповерховою прибудовою зі сторони головного фасаду, у відповідності до ДБН В .2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів» п. 11.2. табл. 11.1 відстань від зовнішньої стіни будинку до осі стовбура дерева з діаметром крони понад 4 м має бути не менше 5 м. Для припинення руйнування фундаменту, попередження руйнування вимощення будинку та гідроізоляційного шару підземної частини будинку, для зменшення негативного впливу на стіни фасадів, необхідно знести або розчистити крони дерев, що ростуть безпосередньо біля стіни дворового фасаду. Питання знесення дерев, що не відповідають нормативним вимогам ДБН В .2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів», вирішувати у встановленому порядку; 2) по підвалу: випуск зливостоку з покрівлі здійснити у зливову каналізацію, провести ревізію водо несучих комунікацій підвалу, усунути можливі протічки, по спеціально розробленому проекту влаштувати дренажу систему для відведення ґрунтової води з підвальних приміщень; 3) по сходовій клітці: для запобігання зволоження конструкцій сходової клітки над перехідною площадкою верхнього поверху влаштувати козирок, на перехідних площадках виконати ремонт підлоги, забезпечити належне водовідведення, виконати ремонт дверей перехідних площадок, навісити притискні пружини; 4) по фасадам: простукати поверхню стін, обвалити відшаровані ділянки обличкування, провести відновлювальні роботи; 5) по даху: над парапетними стінами встановити відсутні ділянки покриття, очистити решітки водоприймальних воронок, простукати поверхню стін машинного відділення ліфтів та вентиляційних шахт, обвалити ділянки відшарування обличкування, після чого провести відновлювальні роботи, очистити покрівлю та горище від будівельного сміття, відновити теплоізоляцію трубопроводів системи центрального опалення, відновити засклення слухових вікон.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем доведено факт неналежного виконання відповідачами зобов`язань щодо належного утримання будинку та прибудинкової території, що призвело до порушення прав позивача та інших мешканців будинку та створило некомфортні умови для проживання у будинку АДРЕСА_1 , що також підтверджується актом, складеним за результатами обстеження технічного стану несучих та огороджувальних конструкцій житлового будинку та не спростовано відповідачами у справі. Крім того, неналежне виконання відповідачами зобов`язань щодо належного утримання будинку та прибудинкової території завдало позивачці моральну шкоду, яка підлягає відшкодуванню.

З такими висновками суду першої інстанції колегія суддів погодитися повністю не може, з огляду на наступне.

Відповідно до п. 1.5. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, що затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України від 17 травня 2005 N 76 утримання житлового фонду передбачає виконання робіт, передбачених наказом Держжитлокомунгоспу України від 10.08.2004 N 150 (z1046-04) "Про затвердження Примірного переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень будинків, споруд", зареєстрованим у Мін`юсті України 21.08.2004 за N 1046/9645 (із змінами).

Згідно з п 4.7.1. вказаних Правил під час експлуатації жилого будинку повинен перевірятися стан таких елементів: сполучень площадок та маршів між собою і зі стінами, сталевих закладних деталей, кріплення поручнів, поверхонь сходів, стін металевих кліток, внутрішніх панельних стін із закладеними інженерними комунікаціями (водопровід, каналізація, внутрішній водостік, електрокабель та ін.).

Пунктом 2.8.8. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій передбачено, що у літній період проводяться такі роботи: щодо систем опалення і гарячого водопостачання - ревізія кранів та іншої запірної арматури розширювачів і повітрозбірників, відновлення зруйнованих або заміна недостатньої теплової ізоляції труб у сходових клітках, підвалах, на горищах і в нішах санітарних вузлів. За наявності непрогрівання радіаторів проводиться їх гідропневматичне промивання. По закінченні всіх ремонтних робіт весь комплекс пристроїв з теплопостачання підлягає експлуатаційній наладці під час пробного опалення.

Відповідно до п. 2.8.4. цих же Правил у період підготовки житлового фонду до роботи в зимових умовах організовується підготовка (відновлення) схем внутрішньобудинкових систем холодного і гарячого водопостачання, каналізації, центрального опалення і вентиляції, газу із зазначенням розміщення запірної арматури і вимикачів (для слюсарів і електриків з ліквідації аварій і несправностей внутрішньобудинкових інженерних систем).За наявності води у підвалах її необхідно відкачати та усунути причину її появи, відключити і розібрати поливальний водопровід, утеплити водомірний вузол; забезпечити безперебійну роботу каналізаційних випусків, оглядових колодязів дворової мережі і загальних випусків будинку (від трубопроводу, прокладеного в підвалі, техпідпіллі).

Утримання допоміжних приміщень включає: технічне обслуговування (планові, позапланові огляди, підготовку до сезонної експлуатації, поточний ремонт конструктивних елементів та інженерних систем і будинкового обладнання); заходи, що забезпечують нормативно-вологісний режим допоміжних приміщень; обслуговування сміттєпроводів; обслуговування автоматичних замикальних пристроїв, вхідних дверей; обслуговування ліфтового обладнання; обслуговування системи протипожежного водопроводу, пожежогасіння та димовидалення; обслуговування допоміжних приміщень, спрямоване на комфортне обслуговування мешканців.

У відповідності до ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

Відповідно до ст.. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 1875-IV) балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом; виконавець - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.

Відповідно до ст.. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (2189-VIII) до житлово-комунальних послуг належать: 1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 1875-IV) залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо - та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Згідно ч. 2 ст. 24 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 1875-IV) балансоутримувач зобов`язаний: 1) укладати договір з власником (співвласниками) на утримання на балансі відповідного майна; 2) утримувати на балансі майно, визначене договором з власником (співвласниками); 3) вести бухгалтерську, статистичну та іншу, передбачену законодавством, звітність відповідно до законодавства; 4) забезпечувати управління майном власними силами або укладати договір з юридичною особою на управління майном; 5) забезпечити умови для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів відповідно до встановлених стандартів, нормативів, норм та правил; 6) забезпечити належні експлуатацію та утримання майна, що перебуває на його балансі.

Статтею 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 2189-VIII) визначено, що надання комунальних послуг та надання послуги з управління багатоквартирним будинком здійснюються безперервно, крім часу перерв на: 1) проведення ремонтних і профілактичних робіт згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації і користування, положеннями про проведення поточного і капітального ремонтів та іншими нормативно-правовими актами; 2) міжопалювальний період для систем опалення виходячи з кліматичних умов згідно з нормативно-правовими актами; 3) ліквідацію наслідків аварії. У разі застосування планової перерви в наданні комунальних послуг виконавець зобов`язаний повідомити споживача через засоби масової інформації або в інший спосіб, що гарантує доведення такої інформації до кожного споживача, про таку планову перерву не пізніш як за 10 робочих днів (крім перерви на ліквідацію наслідків аварії). У повідомленні необхідно зазначити причину та строк перерви в наданні відповідних послуг. Якість комунальної послуги повинна відповідати вимогам, встановленим цим Законом, іншими актами законодавства та договором. Обов`язок забезпечення відповідності якості комунальної послуги встановленим вимогам покладається на виконавця такої послуги. Захист прав споживачів житлово-комунальних послуг здійснюється уповноваженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів. Обов`язок щодо забезпечення готовності до надання комунальних послуг внутрішньобудинкових систем, що знаходяться в житловому будинку (у тому числі багатоквартирному) і призначені для надання комунальних послуг, покладається на власника такого будинку (співвласників багатоквартирного будинку), якщо цей обов`язок не покладено ним (ними) на управителя чи іншу особу відповідно до закону або договору.

Ззгідно ч. 2, ч. 4 ст.. 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 2189-VIII) виконавець комунальної послуги зобов`язаний: 1) забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів; 2) готувати та укладати із споживачем договори про надання комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором; 3) без додаткової оплати надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості та іншу інформацію, передбачену законодавством; 4) своєчасно проводити підготовку об`єктів житлово-комунального господарства до експлуатації в осінньо-зимовий період; 5) розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за комунальні послуги в разі їх ненадання, надання не в повному обсязі, несвоєчасно або неналежної якості, а також в інших випадках, визначених договором про надання комунальних послуг; 6) вживати заходів до ліквідації аварій, усунення порушень якості послуг у строки, встановлені законодавством; 7) виплачувати споживачу штраф за перевищення встановлених строків проведення аварійно-відновних робіт у розмірі, визначеному законодавством; 8) своєчасно реагувати на виклики споживачів, підписувати акти-претензії, вести облік вимог (претензій) споживачів у зв`язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг; 9) своєчасно та власним коштом проводити роботи з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з наданням комунальних послуг, що виникли з його вини; 10) у разі укладення індивідуальних договорів про надання комунальних послуг здійснювати розподіл загальнобудинкового обсягу послуг між співвласниками багатоквартирного будинку у передбаченому законодавством та договором порядку; 11) інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства.

Управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний: 1) забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг; 2) від імені співвласників багатоквартирного будинку вживати заходів для забезпечення захисту спільного майна багатоквартирного будинку від протиправних посягань та стягнення з осіб, винних у знищенні, пошкодженні або викраденні спільного майна, відшкодування завданих збитків; 3) вести і зберігати технічну та іншу встановлену законом та/або договором документацію багатоквартирного будинку; 4) інформувати співвласників багатоквартирного будинку про необхідність капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку; 5) у разі прийняття співвласниками багатоквартирного будинку відповідного рішення від імені, в інтересах та за рахунок співвласників укладати з виконавцями комунальних послуг договори про надання таких послуг, забезпечувати виконання умов договорів та контроль якості цих послуг; 6) укласти з виконавцем послуги з постачання електричної енергії договір про постачання електричної енергії для освітлення місць загального користування, живлення ліфтів та забезпечення функціонування іншого спільного майна багатоквартирного будинку, забезпечувати виконання умов цього договору та контроль якості цих послуг; 7) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку та в межах виділених ними коштів організовувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку; 8) у разі прийняття відповідного рішення співвласниками багатоквартирного будинку приймати на банківський рахунок, відкритий для розрахунків за окремим багатоквартирним будинком для цієї мети, внески на проведення капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку, орендну плату і плату за сервітути та забезпечувати проведення відповідних розрахунків, а також на запит будь-якого співвласника багатоквартирного будинку, який перебуває в його управлінні, надавати інформацію про рух коштів на відповідному рахунку; 9) вести окремий облік доходів і витрат за кожним багатоквартирним будинком, що перебуває в його управлінні, та забезпечувати співвласникам багатоквартирного будинку вільний доступ до такої інформації щодо їхнього будинку у порядку, визначеному договором; 10) щороку звітувати перед споживачами про виконання кошторису витрат та подавати кошторис витрат на поточний рік споживачам на погодження.

За згодою сторін договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком також може бути передбачено інші права та обов`язки управителя багатоквартирного будинку.

Наказом Держжитлокомунгоспу України від 10 серпня 2004 № 150 затверджено примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, до якого також входить: ремонт та заміна окремих віконних і дверних блоків, ремонт пошкодженої в окремих місцях штукатурки стін та стель, ремонт зовнішньої штукатурки в окремих місцях з відбиванням відсталої штукатурки, тощо.

КП «Київжитлоспецексплуатація» було проведено обстеження технічного стану несучих та огороджувальних конструкцій житлового будинку АДРЕСА_1 , про що 05 лютого 2019 року складено акт №201/78.

Як вбачається з акту від 05.02.2019 року № 201/78, проведним обстеженням встановлено, що несучі та огороджувальні конструкції житлового будинку АДРЕСА_1 , знаходяться в задовільному технічному стані - категорія 2, за попередніми даними будинок має крен зі зміщенням нижньої секції в плані. орієнтовне відносне зміщення в плані складає 100 мм, причиною кренів секцій будинку є нерівномірні деформації ґрунтової основи фундаментів будинку внаслідок замочування техногенними та природними водами, причиною деформації лоджій є відсутність деформаційного шва між двома секціями будинку зі сторони головного фасаду, дане конструктивне рішення є прорахунком при проектуванні і може викликати аварійну ситуацію (обвалення лоджій).

На підставі проведеного обстеження рекомендується, виконати детальне обстеження лоджій в районі деформаційного шва, при необхідності їх розбирання та відновлення, роботи по підсиленню плит та огородження лоджій проводити по спеціально розробленому проекту. В будинку рекомендується проведення комплексу ремонтних робіт, а саме: 1) по прибудинковій території: ремонт асфальтового покриття на ділянках після ремонту підземних комунікацій, перекладка тротуарних плит перед двохповерховою прибудовою зі сторони головного фасаду, у відповідності до ДБН В .2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів» п. 11.2. табл. 11.1 відстань від зовнішньої стіни будинку до осі стовбура дерева з діаметром крони понад 4 м має бути не менше 5 м. Для припинення руйнування фундаменту, попередження руйнування вимощення будинку та гідроізоляційного шару підземної частини будинку, для зменшення негативного впливу на стіни фасадів, необхідно знести або розчистити крони дерев, що ростуть безпосередньо біля стіни дворового фасаду. Питання знесення дерев, що не відповідають нормативним вимогам ДБН В .2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів», вирішувати у встановленому порядку; 2) по підвалу: випуск зливостоку з покрівлі здійснити у зливову каналізацію, провести ревізію водо несучих комунікацій підвалу, усунути можливі протічки, по спеціально розробленому проекту влаштувати дренажу систему для відведення ґрунтової води з підвальних приміщень; 3) по сходовій клітці: для запобігання зволоження конструкцій сходової клітки над перехідною площадкою верхнього поверху влаштувати козирок, на перехідних площадках виконати ремонт підлоги, забезпечити належне водовідведення, виконати ремонт дверей перехідних площадок, навісити притискні пружини; 4) по фасадам: простукати поверхню стін, обвалити відшаровані ділянки обличкування, провести відновлювальні роботи; 5) по даху: над парапетними стінами встановити відсутні ділянки покриття, очистити решітки водоприймальних воронок, простукати поверхню стін машинного відділення ліфтів та вентиляційних шахт, обвалити ділянки відшарування обличкування, після чого провести відновлювальні роботи, очистити покрівлю та горище від будівельного сміття, відновити теплоізоляцію трубопроводів системи центрального опалення, відновити засклення слухових вікон.

З огляду на зазначене, враховуючи, що на підставі проведеного обстеження рекомендується проведення комплексу ремонтних робіт, що свідчить про неналежне виконання відповідачами обов`язку щодо належного утримання та надання відповідних послуг в межах повноважень та відповідних договорів, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та зобов`язання відповідачів усунути недоліки з утримання будинку та прибудинкової території, шляхом проведення поточного ремонту приміщень загального користування, технічного поверху, горища, фасаду, підвалу та інженерних комунікацій, у межах їхніх повноважень та у відповідності до акту обстеження технічного стану несучих та огороджувальних конструкцій житлового будинку АДРЕСА_1 № 201/78 від 05 лютого 2019 року.

Разом з тим, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов безпідставного висновку про стягнення солідарно з відповідачів на користь позивачки моральну шкоду у розмірі у розмірі 4 173,00 грн., враховуючи наступне.

За правилами передбаченими ст.ст. 16, 23 ЦК України, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Відповідно до ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Оскільки, моральна шкода полягає, зокрема, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї, у зв`язку із знищенням чи пошкодженням майна, приниженні честі, гідності та ділової репутації, враховуючи, що встановлені судом обставини не свідчать про пошкодження майна позивачки, колегія суддів вважає, що відсутні правові підстави для відшкодування моральної шкоди, а тому доводи апеляційної скарги в цій частині є обґрунтованими.

Разом з тим, колегія суддів вважає, що оскільки рішення суду першої інстанції в частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариства обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельних холдинг» моральної шкоди, останніми не оскаржується, тому в цій частині рішення суду підлягає залишенню без змін.

Доводи апеляційної скарги про те, що Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» є належним відповідачем у справі, оскільки підприємство не є виконавцем послуг з утримання будинків, споруд, прибудинкової території у багатоквартирному будинку, не несе, встановлену чинним законодавством відповідальність за ненадання/неналежне надання зазначених послуг, колегія суддів відхиляє враховуючи наступне.

Відповідно до розпорядження Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 09 лютого 2011 року № 80, Комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району мі. Києва» здійснює господарське відання житлового фонду Шевченківського району міста Кииєва та обслуговування закріплених за ним житлових будинків.

Житлові будинки, які знаходяться територіально у Шевченківському районі міста Києва, належать до сфери управління Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» та перебувають на його балансовому утриманні.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 1875-IV) балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.

Згідно ч. 2 ст. 24 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (№ 1875-IV) балансоутримувач зобов`язаний: 1) укладати договір з власником (співвласниками) на утримання на балансі відповідного майна; 2) утримувати на балансі майно, визначене договором з власником (співвласниками); 3) вести бухгалтерську, статистичну та іншу, передбачену законодавством, звітність відповідно до законодавства; 4) забезпечувати управління майном власними силами або укладати договір з юридичною особою на управління майном; 5) забезпечити умови для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів відповідно до встановлених стандартів, нормативів, норм та правил; 6) забезпечити належні експлуатацію та утримання майна, що перебуває на його балансі.

Враховуючи зазначене, оскільки Законом України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено обов`язок балансоутримувача, зокрема, забезпечити умови для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів відповідно до встановлених стандартів, нормативів, норм та правил; забезпечити належні експлуатацію та утримання майна, що перебуває на його балансі, тоді як доказів щодо належного виконання таких обов`язків не було надано суду, враховуючи предмет та підстави позову, позовні вимоги, колегія суддів приходить до висновку, що КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва є належним відповідачем у даній справі.

Посилання в апеляційній скарзі на те, що суд першої інстанції застосував положення Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року, який вводиться в дію з 1 травня 2019 року, тоді як позов був поданий до суду 4 грудня 2017 року, тобто Закон від 9 листопада 2017 року не набув чинності на момент звернення позивача з позовом, колегія суддів вважає такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції, з огляду на таке.

Відповідно до розділу VIПрикінцеві та Перехідні положення Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року, цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 травня 2019 року, крім: статті 1, частини першої статті 2, статей 3-7, 9, 11, 12, частини другої статті 26, статей 27 та 29 (в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком), частини другоїстатті 2, частин третьої та четвертої статті 8, частин другої та третьої статті 10, статті 15, частин першої, третьої та п`ятої статті 16, статті 18, частини п`ятої статті 28, пунктів 2, 3-1, 6, підпункту 1, підпункту "б" підпункту 2, підпунктів 5 та 11 пункту 8 цього розділу, які вводяться в дію через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом; частини третьої статті 11, абзаців першого та другого частини п`ятої статті 18, які вводяться в дію з 1 січня 2019 року.

Таким чином, застосовані судом першої інстанції положення Закону набрали чинності та були введені в дію до винесення судом рішення у справі. Крім того, не застосування положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року не призвело до неправильного вирішення спору по суті.

З огляду на зазначене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Шевченківського районного суду м. Києва від 25 квітня 2019 року в частині стягнення солідарно з Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва», Товариство з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариство обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельних холдинг» на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 4 173,00 грн. підлягає скасуванню, з ухваленням в цій частині нового судового рішення про стягнення солідарно з Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариства обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельних холдинг» на користь ОСОБА_1 моральної шкоди у розмірі 4 173,00 грн. В іншій частині рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 376, 381-384 ЦПК України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва» задовольнити частково.

Рішення Шевченківського районного суду м. Києва від 25 квітня 2019 року в частині стягнення солідарно з Комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва», Товариство з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариство обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельних холдинг» на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 4 173,00 грн. скасувати та ухвалити в цій частині нове судове рішення.

Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю «Комфортна Вежа», Товариство обмеженою відповідальністю «Індустріальний будівельних холдинг» на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в розмірі 4 173,00 грн.

В іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини постанови, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 15 серпня 2019 року.

Головуючий: Судді:

Джерело: ЄДРСР 83665105
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку