open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

Іменем України

11 серпня 2019 року

м Київ

справа № 9901/437/19

адміністративне провадження № П/9901/437/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Яковенка М. М.,

суддів: Дашутіна І. В., Шишова О. О.,

за участю:

секретаря судового засідання Бугаєнко Н. В.

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача Тарасюк Г. В.

представника третьої особи Аліфанова П. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дії,

УСТАНОВИВ:

1. Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 (далі - позивач) звернулася до суду із адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року (далі - ОВК № 50), в якому просила:

- визнати протиправними та скасувати рішення ЦВК від 05 серпня 2019 року щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50;

- визнати протиправними дії ЦВК щодо складання протоколу про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50 та внесення в цей протокол недостовірних відомостей.

2. Вимоги адміністративного позову мотивовано тим, що в день голосування, при підрахунку голосів на виборчих дільницях та під час транспортування документації до ОВК №50, мали місце грубі порушення вимог виборчого законодавства, в тому числі допущені ОВК № 50.

Існували обставини, що можуть свідчити про підробку та фальсифікацію виборчих документів, незаконне знищення виборчої документації, ухилення членів виборчої комісії від виконання своїх повноважень та обов`язків без поважних причин, що, відповідно до Кримінального кодексу України, є кримінальним правопорушенням, а отже, виявлені Центральною виборчою комісією під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 50 факти системних порушень вимог виборчого законодавства потребують перевірки та надання відповідної оцінки, в тому числі правоохоронними органами.

Зокрема, позивач зазначив, що на окремих виборчих дільницях були виявлені спроби незаконного вкидання виборчих бюлетенів до виборчих скриньок. Зокрема, на виборчій дільниці № 140741 невідома особа намагалася вкинути 22 бюлетені, про що було повідомлено чергову частину Мирноградського відділу поліції та підтверджується витягом з ЄРДР від 21 липня 2019 року № 12019050490000814. На виборчій дільниці № 140750 двоє осіб намагалися у незаконний спосіб вкинути виборчі бюлетені у виборчу скриньку, про що було повідомлено чергову частину Мирноградського ВП та підтверджено випискою (витягом) з ЄРДР від 21 липня 2019 року № 12019050490000813. Офіційний спостерігач від кандидата в народні депутати України ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , на виборчій дільниці № 140741 намагався вкинути виборчу документацію до виборчих скриньок.

У протоколах про підрахунок голосів, складених за результатами підрахунку голосів виборців на дільницях № 141065, № 140756, № 140787 за кандидатів в народні депутати, було встановлено одну кількість голосів виборців, а ОВК № 50 було враховано і передано ЦВК до ІАС «Вибори народних депутатів України» іншу кількість. Дані обставини стали предметом судового розгляду у справах № 200/9252/19-а, 200/9326/19-а, 200/9329/19-а, за результатами чого, було ухвалено рішення про повторний підрахунок голосів виборів на виборчих дільницях № 141065, 140756, 140787. Крім того, було направлено відповідні звернення до правоохоронних органів, що підтверджується витягом з ЄРДР від 23 липня 2019 року № 12019050410001574, довідкою про прийняття і реєстрацію заяви від 26 липня 2019 року № 25718/401.

Голова ДВК № 141065 ОСОБА_5 повідомляла членів ОВК № 50 про порушення, що сталися при транспортуванні виборчої документації, підробку її підпису, що, зокрема, підтверджується матеріалами кримінального провадження, внесеного до ЄРДР за № 12019050410001573.

За таких умов, проведення повторного підрахунку на виборчих дільницях в межах одномандатного виборчого округу № 50 суперечить принципу верховенства права, його проведення не відповідало вимогам Закону, тому неможливо достовірно встановити результати виборів у цьому окрузі. При здійсненні повторного підрахунку члени Центральної виборчої комісії це розуміли, оскільки відбулось псування виборчої документації з метою спотворення результатів волевиявлення громадян.

Відтак, належним способом захисту прав позивача, як кандидата в народні депутати та всіх виборців одномандатного виборчого округу № 50 є визнання неможливості достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі № 50, визнання необхідності проведення повторних виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50. Внаслідок визнання таких фактів у Центральної виборчої комісії виникне необхідність звернення до Верховної Ради України для прийняття нею рішень стосовно проведення повторних виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50.

3. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Верховного Суду від 09 серпня 2019 року визначений склад колегії суддів: Яковенко М. М. (суддя-доповідач), Дашутін І. В., Шишов О. О.

4. Ухвалою Верховного Суду від 10 серпня 2019 року відкрито провадження у справі; витребувано у ЦВК відповідні документи; установлено строк для подачі відзиву.

5. Ухвалою Верховного Суду від 10 серпня 2019 року залучено до участі у розгляді даної справи в якості третьої особи - Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 (далі - ОВК № 50) на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

6. 10 серпня 2019 року до Верховного Суду від ЦВК надійшов відзив із витребовуваними документами на адміністративний позов, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог, з огляду на те, що дії та рішення ЦВК вчинені на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені вимогами чинного законодавства.

7. У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні у повному обсязі. Зокрема зазначив, що відповідачем встановлено результати позачергових виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, проте, за наявності встановлених порушень, що відбулися під час голосування, здійснення підрахунку голосів по окремим дільницям та транспортування виборчої документації, результати виборів на зазначеному окрузі, на думку позивача, є спотвореними та такими, що не вважаються достовірно встановленими. Повторний підрахунок голосів відповідачем зроблений на підставі сфальсифікованих виборчих документів.

8. Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позову, посилаючись на те, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, не порушуючи виборчого законодавства та прав позивача.

9. Представник третьої особи - ОВК № 50 заперечував проти позову та підтримав позицію відповідача.

Фактичні обставини справи

10. Указом Президента України «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» від 21 травня 2019 року припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та пунктом 2 призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

11. Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії № 1033 від 17 червня 2019 року ОСОБА_2 зареєстровано, як кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

12. 21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України.

13. 25 липня 2019 року ЦВК заслухала відомості протоколу ОВК № 50 про підсумки голосування в цьому окрузі, складеного та підписаного 24 липня 2019 року, і прийняла його для розгляду та подальшого опрацювання.

14. Зважаючи на наявність у даному протоколі помилок та неточностей, Комісією 27 липня 2019 року прийнято рішення про зобов`язання ОВК № 50 до 29 липня 2019 року розглянути питання щодо внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців в одномандатному виборчому окрузі № 50 у порядку, передбаченому Законом, скласти протокол про підсумки голосування в зазначеному окрузі № 50 з поміткою «Уточнений» і невідкладно транспортувати його та інші необхідні виборчі документи до ЦВК.

15. 26 та 27 липня 2019 року до ЦВК надійшли рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 та 27 липня 2019 року у справах № 200/9252/19-а, № 200/9326/19-а, № 200/9329/19-а, що залишені без змін постановами Першого апеляційного адміністративного суду від 30 та 31 липня 2019 року, якими позовні вимоги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_6 до ОВК № 50 задоволено повністю та зобов`язано ОВК провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 141065, № 140756, № 140787 в одномандатному виборчому окрузі № 50 у порядку, встановленому Законом.

16. 31 липня 2019 року, ЦВК прийняла рішення про зобов`язання ОВК № 50 розглянути питання щодо внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у цьому одномандатному виборчому окрузі, скласти протокол з поміткою «Уточнений» і транспортувати його та інші необхідні виборчі документи до ЦВК до 12 години 02 серпня 2019 року в порядку, встановленому ч. 9 ст. 95 Закону.

17. 01 серпня 2019 року ЦВК було прийнято Постанову № 1840, відповідно до якої, постановлено:

1. Зобов`язати ОВК № 50 не пізніше 22 години 01 серпня 2019 року:

- внести зміни до встановлених підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на підставі протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50, в тому числі з поміткою «Уточнений», та протоколів ОВК № 50 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 141065, № 140756, № 140787 в одномандатному виборчому окрузі № 50, складених на виконання рішень Донецького окружного адміністративного суду від 26, 27 липня 2019 року у справах № 200/9252/19-а, 200/9326/19-а, 200/9329/19-а, які набрали законної сили, а також рішення ЦВК, прийнятого на її засіданні 27 липня 2019 року;

- скласти протокол ОВК № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою «Уточнений».

2.Зобов`язати ОВК № 50 не пізніше 12 години 02 серпня 2019 року транспортувати до ЦВК протокол ОВК № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою «Уточнений» та іншу виборчу документацію, передбачену Законом України «Про вибори народних депутатів України».

18. Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 02 серпня 2019 року в справі № 200/9466/19-а затверджено примирення сторін у справі за позовною заявою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_7 до ОВК № 50 про визнання протиправною бездіяльності, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії на умовах, що ОВК № 50 бере на себе зобов`язання провести в порядку, встановленому Законом, повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 140760, № 140762, № 140766, № 140767, № 140769, № 140771, № 140773, № 140774, № 140775, № 140782, № 140784.

19. Зазначеною ухвалою встановлено строк для проведення повторного підрахунку голосів на цих виборчих дільницях - негайно з моменту затвердження судом умов примирення сторін, а також визнано нечинним рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2019 року та закрито провадження у справі № 200/9466/1 9-а за позовною заявою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 ОСОБА_7 до ОВК № 50 про визнання протиправною бездіяльності, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

20. У зв`язку із невиконанням ОВК № 50 постанови ЦВК від 01 серпня 2019 року за № 1840, відповідачем було прийнято Постанову № 1849 від 02 серпня 2019 року, відповідно до якої, постановлено:

1. Встановити бездіяльність ОВК № 50 щодо:

- нетранспортування до ЦВК протоколу ОВК № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою «Уточнений» та іншої виборчої документації, передбаченої Законом;

- непроведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 141065, № 140756, № 140787 одномандатного виборчого округу № 50 на виконання рішень судів від 26 та 27 липня в справах № 200/9252/19-а, № 200/9326/19-а, № 200/9329/19-а, які набрали законної сили;

- невнесення змін до встановлених підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на підставі протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50, у тому числі, з поміткою «Уточнений», та протоколів ОВК № 50 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 140756, № 140787, № 141065 в одномандатному виборчому окрузі № 50, а також, постанови ЦВК від 01 серпня 2019 року № 1840;

- нескладення протоколу ОВК № 50 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 з поміткою «Уточнений».

2. Визначити, що повноваження ОВК № 50 стосовно встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року здійснює ЦВК.

Зобов`язано членів ОВК № 50 передати уповноваженим представникам ЦВК виборчу документацію, визначену у цій постанові.

Визначено склад уповноважених осіб для отримання від ОВК № 50 документацію, визначену пунктом 3 цієї постанови.

21. На виконання постанови Комісії № 1849 від 03 серпня 2019 року уповноваженими представниками ЦВК транспортовано до Комісії наявні в ОВК № 50 та передані членами ОВК пакети з виборчими документами ДВК виборчих дільниць № 140760, № 140762, № 140766, № 140767, № 140769, № 140771, № 140773, № 140774, № 140775, № 140756, № 140782, № 140784, № 140787, № 141065 щодо підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях одномандатного виборчого округу № 50, зокрема, з виборчими бюлетенями з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також, за наявності окремими думками членів дільничних виборчих комісій указаних виборчих дільниць, викладеними в письмовій формі, та іншу документацію, необхідну для здійснення Комісією повторного підрахунку голосів виборців на зазначених виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі № 50 та встановлення підсумків голосування в цьому окрузі.

22. Під час приймання пакетів з виборчими документами ДВК представниками ЦВК було встановлено відсутність серед документів ДВК № 141065, № 140787, № 140756 паків із контрольними талонами виборчих бюлетенів для голосування в цьому окрузі; серед документів ДВК № 140773 - пакету із списком виборців на цій виборчій дільниці.

23. Комісією, 04 серпня 2019 року на виконання вищенаведених судових рішень щодо зобов`язання здійснити повторний підрахунок голосів на зазначених у судових рішеннях виборчих дільницях, на засіданні проведено такий підрахунок.

24. У ході проведення повторного підрахунку голосів виборців на вказаних виборчих дільницях ЦВК виявлено обставини, які можуть свідчити про те, що такі документи зазнали впливу з метою спотворення результатів волевиявлення виборців на відповідних виборчих дільницях, що може бути кваліфіковано правоохоронними органами як кримінальне правопорушення.

25. Згідно витягу із протоколу засідання ЦВК (продовження, початок 23 липня 2019 року) на порядку денному було питання про підсумки голосування; про факти порушення виборчих прав; про встановлення результатів позачергових виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50.

26. Комісією 05 серпня 2019 року було прийнято постанову № 1853 «Про факти порушення виборчих прав в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року», якою ЦВК звернулася до Національної поліції України для проведення перевірки, викладених у цій постанові обставин порушення законодавства України про вибори в одномандатному виборчому окрузі № 50 під час позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року та вжиття згідно із законодавством України заходів реагування.

27. Зазначеною постановою на восьми виборчих дільницях було встановлено ряд порушень, зокрема, виявлення виборних бюлетенів, на яких зроблено більш як одну позначку навпроти прізвищ кандидатів у народні депутати України; виявлення виборних бюлетенів, на яких проставлено позначку напроти кандидата в народні депутати України, водночас, відокремлено правий нижній кут виборчого бюлетеня; виявлення пакету з виборчими бюлетенями, на якому зазначено інший номер виборчої дільниці - вказані бюлетені, відповідно до ч. 13, 16 ст. 90 Закону, визнано Комісією такими, що не підлягають врахуванню.

Також Комісією встановлено суттєву розбіжність між сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці №141065, підписи яких наявні у списку виборців (313 осіб), та сумарною кількістю виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, зазначеною у протоколі про підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці від 22 липня 2019 року (566 осіб). Крім того, Комісією виявлено фактичну відсутність 253 виборчих бюлетенів, про що було складено акт.

28. Окрім того, 05 серпня 2019 року ЦВК відповідно до ст. 99 Закону на підставі протоколу ЦВК про підсумки голосування, складено протокол про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, відповідно до якого народним депутатом України по ОВК № 50 обрано - ОСОБА_3 .

29. Під час розгляду справи Судом за наслідком дослідження протоколу про результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року одномандатного виборчого округу № 50 від 05 серпня 2019 року встановлено, що останній містить дані щодо кількості виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50, кількість голосів виборців поданих за кожного депутата в одномандатному виборчому окрузі № 50, який підписаний Головою ЦВК та повним складом ЦВК, в більшості з окремою думкою, а саме:

30. Голова ЦВК ОСОБА_8 , член ЦВК ОСОБА_17, в окремих думках констатують, що виявлені факти ЦВК в ході засідання 04 серпня 2019 року під час повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях згідно переліку одномандатного виборчого округу № 50, є достатніми для висновку того, що результати голосування не відповідають волевиявленню виборців, проте можливості прийняття Комісією інших рішень або вчинення інших дій, ніж установлено ст. 99 Закону, не передбачено.

31. Член ЦВК ОСОБА_19 в окремій думці посилається на чисельні та грубі порушення Закону, які були виявлені у ході проведення повторного підрахунку голосів виборців на спірних виборчих дільницях ЦВК та вважає, що всі ці порушення можуть свідчити, що виборча документація зазнали випливу шляхом підробки та незаконного знищення частини документів з метою спотворення результатів волевиявлення виборців на відповідних дільницях. А тому, на думку ОСОБА_10 , могло вплинути на встановлені у Протоколі ЦВК підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50.

32. Член ЦВК ОСОБА_11 в окремій думці зазначив про те, що у Комісії відсутні будь-які законодавчі підстави ухилитись від встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі №50 шляхом складання відповідного протоколу. На його думку, встановленим Комісією фактам порушення виборчого законодавства має бути дана належна оцінка з боку правоохоронних органів.

33. Члени ЦВК ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22 в окремих думках зазначили про те, що виявленні на засіданні ЦВК обставини дають підстави для висновку, що встановленні підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 50 не відображають дійсного волевиявлення виборців цього округу, проте Законом не передбачено можливості прийняття рішень або вчинення Комісією інших дій, ніж встановлено п. 21 ч. 2 ст. 30 Закону.

34. Члени ЦВК ОСОБА_18 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 в окремих думках зазначили про те, що виявленні ЦВК порушення можуть свідчити про системні фальсифікації на рівні ДВК та ОВК, які мали місце при проведенні підрахунку голосів виборців та встановленні підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу № 50. Вказане дає обґрунтовані сумніви у повній відповідності встановлених підсумків голосування реальному волевиявленню виборців.

35. Член ЦВК ОСОБА_23, в окремій думці щодо зазначеного протоколу дійшов висновку про те, що реалізація наданих ЦВК, п. 21 ч. 2 ст. 30 Закону, повноважень ОВК у зв`язку з ненадходженням протоколу відповідної комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі передбачає складення Комісією такого протоколу та передбачений ч. 5 ст. 95 Закону обов`язок підписати протокол про підсумки голосування.

36. Член ЦВК ОСОБА_15 в окремій думці зазначає, що проведення виборів повинно бути здійснено на засадах дотримання принципів виборчого процес, що забезпечить реальне волевиявлення громадян. Враховуючи, що Законом не передбачено можливості вчинення членом Комісії інших дій, ніж підписання протоколу, а у випадку незгоди із встановленими підсумками голосування - підписання його із приміткою «З окремою думкою» ОСОБА_15 підписав даний протокол з окремою думкою.

37. Відповідно до окремої думки члена ЦВК ОСОБА_16 , Комісія відреагувала на виявлені нею факти порушення законодавства України про вибори в одномандатному виборчому окрузі № 50 та з метою захисту прав суб`єктів та учасників виборчого процесу звернулась своєю Постановою від 5 серпня 2019 року № 1853 до Національної поліції України для проведення перевірки викладених у цій постанові обставин порушення законодавства України про вибори в одномандатному виборчому окрузі № 50 та вжиття, згідно із законодавством України, заходів реагування.

38. В окремій думці заступника голови ЦВК ОСОБА_9 зазначено про те, що виявлені під час підрахунку голосів порушення не можуть бути залишені без реагування ЦВК та потребують прийняття ЦВК окремої постанови, в якій повинно міститися висвітлення виявлених при підрахунку голосів порушень виборчого законодавства та звернення до Національної поліції України для проведення перевірки викладених в постанові обставин.

39. Позивач вважає рішення ЦВК від 05 серпня 2019 року, оформленого протоколом про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим, звернувся до суду з цим позовом.

Джерела права

40. Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

41. Відповідно до ч. 3 ст. 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

42. Главою 11 Розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України визначено особливий порядок розгляду справ щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності ЦВК.

43. Спеціальним законом, який регламентує порядок проведення виборів народних депутатів України, у тому числі порядок і умови висування та реєстрації кандидатів у народні депутати України, є Закон України «Про вибори народних депутатів України» № 4061-VI (далі - Закон) та Закон України «Про Центральну виборчу комісію» від 30 червня 2004 року № 1932-IV (далі - Закон № 1932-IV)

44. Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону 1932-IV Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів, зокрема, народних депутатів України, в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

45. Статтею 2 Закону № 1932-IV встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

46. Згідно ч. 2 ст. 3 Закону № 1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.

47. Відповідно до ч. 1, 4 ст. 11 Закону № 1932-IV основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до цього та інших законів України належить до повноважень Комісії.

Засідання Комісії є повноважним за умови присутності не менш як двох третин передбаченого цим Законом складу Комісії.

48. Частиною 5 статті 12 Закону № 1932-IV передбачено, що член Комісії, присутній на її засіданні, який не погоджується з прийнятим Комісією рішенням, має право викласти окрему думку, яка в письмовій формі додається до протоколу засідання Комісії.

49. Статтею 17 Закону № 1932-IV встановлені загальні повноваження Центральної виборчої комісії, а статтею 19 цього Закону - повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів народних депутатів України.

50. Згідно п. 1, 11, 12 ч. 1 ст. 19 Закону № 1932-IV Комісія: організовує підготовку і проведення виборів народних депутатів України; здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії у разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом; встановлює результати виборів народних депутатів України та офіційно оприлюднює їх.

51. Згідно п. 21 ч. 2 ст. 30 Закону 4061-VI, в разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі у строки, визначені Законом, а також у разі бездіяльності окружної виборчої комісії ЦВК здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії.

52. Пунктом 16 частини 2 статті 31 Закону 4061-VI передбачено обов`язок окружної виборчої комісії встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі.

53. Частиною першою 1 статті 96 Закону 4061-VI визначено, що окружна виборча комісія встановлює підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на, виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі, у тому числі з поміткою «Уточнений», а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також, протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі.

54. В силу частини 1 статті 99 Закону 4061-VI, Центральна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатних виборчих округах, у тому числі з поміткою «Уточнений», не пізніш як на п`ятнадцятий день з дня голосування встановлює результати виборів народних депутатів України у відповідних одномандатних виборчих округах, про що складає протоколи.

55. За наслідками встановлення результатів виборів, відповідно до ч. 1 ст. 100 Закону 4061-VI, Комісія здійснює, не пізніш як на п`ятий день - офіційне оприлюднення таких результатів.

Висновки Суду

56. Щодо доводів позивача про те, що ЦВК не могла встановлювати результати позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року на одномандатному виборчому окрузі № 50 не давши попередньо оцінку наведеним позивачем та викладених у окремих думках членів Комісії порушень виборчого законодавства, не ґрунтуються на законі.

57. Вимоги виборчого законодавства, та їх аналіз вказують на те, що можливі наявні порушення виборчого законодавства на яких наголошує позивач, що відбувались на окремих виборчих дільницях під час голосування, під час підрахунку голосів та під час транспортування виборчої документації до ОВК № 50, а також допущених членами ОВК № 50, проте повинні бути підтверджені судовими рішеннями за наслідками оскарження рішень, дій чи бездіяльності тих чи інших дільничних виборчих комісій або ОВК № 50.

58. Внаслідок ухилення від виконання обов`язків ОВК № 50 щодо перерахунку голосів, ЦВК вжило законодавчо визначених заходів щодо усунення вказаних порушень, про що свідчать прийняті Комісією постанови № 1840 від 01 серпня 2019 року та № 1849 від 02 серпня 2019 року. З цього слідує, що ЦВК виконала обов`язок встановлений для ОВК, щодо повторного підрахунку голосів, у тому числі обов`язок щодо повторного підрахунку, встановленого судовими рішеннями.

59. Щодо інших ДВК або ОВК № 50, порушень на яких наголошує позивач не встановлено, оскільки відсутні судові рішення, що набрали законної сили та могли б надати Суду, обумовлену Законом підставу, для скасування результатів виборів, встановлених ЦВК. Відтак, саме лиш посилання позивача на вказані обставини, не підтверджені у визначеному законом порядку, не може мати наслідків скасування в цілому результатів виборів на спірному окрузі.

60. Посилання у позовній заяві на наявність кримінальних проваджень, щодо порушень виборчого процесу на зазначених позивачем дільницях, як на підставу для скасування оскаржуваного рішення ЦВК, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки не є законодавчо обґрунтованою підставою, яка надає можливість для скасування такого рішення Комісії, а судових рішень за наслідками розгляду таких кримінальних проваджень, Суду не надано, в наслідок їх відсутності.

61. Колегія суддів наголошує, що не виключається можливість існування порушень виборчого законодавства на яких наголошує позивач, в тому числі щодо, впливу на виборця, можливих фальсифікацій виборчої документації в цілому або окремими особами, в тому числі членами тих чи інших виборчих дільниць тощо. Проте, як зазначалось вище, вказаним обставинам повинні дати відповідну оцінку правоохоронні органи, а Суд у межах цієї справи не може надати таку оцінку.

62. В межах цієї справи за встановлених обставин, колегія суддів доходить висновку про відсутність підстав для визнання протиправним та такими, що підлягають скасуванню встановленні ЦВК результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 50 оформлені протоколом від 05 серпня 2019 року.

63. Отже, на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ЦВК в межах своїх повноважень встановила результати виборів в одномандатних виборчих округах, зокрема, в одномандатному виборчому окрузі № 50, до 05 серпня 2019 року, включно.

64. В межах спірних правовідносин та під час розгляду справи, Судом не встановлено порушення порядку проведення засідання ЦВК, голосування членами Комісії та фіксування їх результатів.

65. Суд наголошує на тому, що складання протоколу про результати виборів за наслідками підрахунку голосів виборців, внесення до цього протоколу відповідних даних та визначення переможця виборів є належною формою реалізації ЦВК своїх функціональних обов`язків, визначених положеннями статті 99 Закону, яка є спеціальною нормою та визначає відповідний алгоритм послідовних дій пов`язаних з таким етапом виборчого процесу.

66. Встановлення результатів виборів на підставі здійсненого підрахунку голосів виборців та встановлення підсумків голосування, є одним з етапів виборчого процесу. На цьому етапі колегія суддів не встановила порушень з боку відповідача.

67. Іншої можливості для відповідача, ніж вчинити дії, як то передбачено положеннями ст. 99 Закону, у відповідача не було.

68. На підтвердження зазначеного, колегія суддів наголошує, що Закон України «Про Центральну виборчу комісію» встановлює, що кожен член ЦВК присутній на засіданні, зобов`язаний підписати протокол про результати виборів народних депутатів в якому зафіксовані відповідні показники, що встановлені на підставі проведеного ЦВК повторного підрахунку голосів, та у разі незгоди із встановленими результатами виборів, член ЦВК підписує протокол з викладеною окремою думкою. Тобто, нормами законодавства про вибори народних депутатів, на ЦВК покладений обов`язок щодо встановлення результатів виборів незалежно від будь-яких обставин.

69. В даному випадку ЦВК виконало вимоги цієї норми та зафіксувала результати шляхом внесення до протоколу тих показників, які були встановленні під час повторного підрахунками голосів.

70. Судом не встановлено, що ЦВК під час повторного підрахунку голосів за наслідками витребуваних від ОВК № 50 виборчих документів, внесла до протоколу інші дані, ніж були ними встановленні під час такого повторного підрахунку.

71. Отже, колегія суддів погоджується із доводами відповідача про те, що ЦВК вжила всіх необхідних заходів для забезпечення організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року.

72. Щодо посилання позивача, на наявність окремих думок членів Комісії, то Колегія суддів зазначає, що відповідним реагуванням висловлених з приводу виборчого процесу проведеного по спірному окрузі № 50, стало прийняття відповідної постанови, зазначеної у п. 26, та не є підставою для скасування результатів таких виборів.

73. Посилання позивача на практику Вищого адміністративного суду України у справах щодо виборчого процесу в одномандатних виборчих округах, під час виборів народних депутатів України у 2012 році, є необґрунтованими, оскільки правовідносини відбувалися за різного законодавчого регулювання, а предмети спорів у цих справах не є тотожними. Крім того, висновки Вищого адміністративного суду України, відповідно до вимог ст. 242 КАС України, не є обов`язковими під час ухвалення рішення Верховним Судом.

74. Враховуючи наведене, а також оцінюючи докази у своїй сукупності, які є у справі, Суд дійшов висновку, що рішення та дії ЦВК, що є спірними у цій справі, вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені виборчим законодавством України.

75. Отже, рішення ЦВК від 05 серпня 2019 року про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 50, яке оформлено протоколом та дії вчинені щодо його складання є правомірними, відтак у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі.

76. Відповідно до ч. 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

77. Відповідно до ст. 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою передбачено сплату судового збору за ставкою, що становить 0,4 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

78. Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем сплачено не було, колегія суддів відповідно до вимог ст. 139 КАС України дійшла висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору за подання позовної заяви у розмірі 768,40 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. 241 - 246, 250, 268, 269, 271 - 273, 278, 292 КАС України, Суд

ВИРІШИВ :

У задоволенні адміністративного позову кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, третя особа - Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 50 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дії - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_1 ) судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 768 грн. (сімсот шістдесят вісім) гривен 40 копійок на рахунок Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача 899998; рахунок отримувача 31211256026001; код класифікації доходів бюджету 22030106).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку ч. 1 ст. 272 КАС України та може бути оскаржене до Великої Палати Верховного Суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Головуючий суддя М. М. Яковенко

Судді І. В. Дашутін

О. О. Шишов

Джерело: ЄДРСР 83576193
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку