open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 580/1408/19
Моніторити
Постанова /23.03.2020/ Сумський апеляційний суд Постанова /23.03.2020/ Сумський апеляційний суд Ухвала суду /28.02.2020/ Сумський апеляційний суд Ухвала суду /28.02.2020/ Сумський апеляційний суд Ухвала суду /05.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.01.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /15.01.2020/ Лебединський районний суд Сумської області Рішення /15.01.2020/ Лебединський районний суд Сумської області Ухвала суду /28.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2019/ Лебединський районний суд Сумської області Постанова /15.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /15.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.07.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2019/ Лебединський районний суд Сумської області Ухвала суду /02.05.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 580/1408/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /23.03.2020/ Сумський апеляційний суд Постанова /23.03.2020/ Сумський апеляційний суд Ухвала суду /28.02.2020/ Сумський апеляційний суд Ухвала суду /28.02.2020/ Сумський апеляційний суд Ухвала суду /05.02.2020/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.01.2020/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /15.01.2020/ Лебединський районний суд Сумської області Рішення /15.01.2020/ Лебединський районний суд Сумської області Ухвала суду /28.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /06.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2019/ Лебединський районний суд Сумської області Постанова /15.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /15.10.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.07.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2019/ Лебединський районний суд Сумської області Ухвала суду /02.05.2019/ Черкаський окружний адміністративний суд

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 липня 2019 року справа № 580/1408/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участі: секретаря судового засідання - Зачепи Х.В.,

представника позивача Азарова П .В. - за довіреністю,

представника відповідача Аполонова О.В. - за ордером,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом управління Держпраці у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Смілянський ливарний завод» про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось управління Держпраці у Черкаській області (далі - позивач) з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Смілянський ливарний завод» (далі - відповідач), в якому з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог просить застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю «Смілянський ливарний завод» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих:

- експлуатацію технологічного устаткування та елементів системи газопостачання зрідженим газом, що знаходиться в зоні експлуатаційної відповідальності підприємства (система газопостачання установки підігрівання ковшів Асеtагс F-0059, пост газорозбірний Ш 13.009-856.00.000 ЭТ - 1 од.);

- експлуатацію балонів із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним та інертним газом (кисень-15 одиниць, ЗВГ (зріджений вуглеводневий газ) - 15 одиниць, вуглекислота - 3 одиниці, аргон - 2 одиниці.);

- експлуатації крану мостового електричного однобалочного підвісного КМЕК-3,2-6,0-УЗ, заводський №К-647/14, крану мостового електричного крюкового 10т 25-22,5,заводський № 40-1262, крану мостового електричного крюкового 10т 25-22,5, заводський № 40-1262, крану мостового електричного крюкового 10т 25-22,5, заводський № 40-1263, крану мостового електричного крюкового 10т 25-22,5, заводський № 41228.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачем зазначено, що посадовими особами позивача у період із 25.02.2019 по 11.03.2019 проведено планову перевірку дотримання відповідачем законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибухонебезпечними матеріалами промислового призначення, за наслідками якої складено акт від 11.03.2019 №183-070, у якому зафіксовані порушення, що створюють загрозу життю і здоров`ю людей та працівників підприємства.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 02.05.2019 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд у порядку спрощеного позовного провадження.

22 травня 2019 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просив відмовити в задоволенні позовних вимог, аргументуючи свою позицію тим, що під час експлуатації зазначених у акті від 11.03.2019 №183-070 машин та устаткування, не виникало нещасних випадків, пов`язаних із виробництвом та використанням такого обладнання. Вказав, що задля оновлення інформації про стан охорони праці та проведення додаткових експертиз стану охорони праці та безпеки промислового виробництва, відповідач уклав наступні договори із експертно-технічними центрами.

Представник відповідача також вказав, що відповідачем подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, що в свою чергу звільняє останнього від одержання вказаних в позовній заяві дозволів.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 22.07.2019 закрито провадження в адміністративній справі №580/1408/19 в частині позовних вимог про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «Смілянський ливарний завод» заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме зобов`язання зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих:- експлуатацію технологічного устаткування ливарної промисловості, а саме: ливарного ковша чайникового заводський №3578, рік виготовлення 2012, виробництво - Великобританія; ливарного ковша стопорного заводський № 3577, рік виготовлення 2012, виробництво - Великобританія; ливарного ковша заводський № 3628, рік виготовлення 2013, виробництво Великобританія; двох індукційних печей №1, №2 Е/В-1000 компанії « 5М INDUCTION SYSTEMS, LTD», Турція (серійний номер 4307246, потужність 750/150к/Вт, частота - 0:700Гц, струм - 1000/400 А, продуктивність - 1 тонна, трансформатор силовий - 380/660В 960кВАР), які знаходяться в ливарному цеху ТОВ «Смілянський ливарний завод» по вул. Київська,22, в м. Сміла Черкаської області; - виконання газонебезпечних робіт; - експлуатацію газовикористовуючого обладнання потужністю понад 0,1 МВт (установка підігрівання ковшів Асetarc F-00590 - 1 од.); - експлуатацію балонів із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним та інертним газом (ЗВГ (зріджений вуглеводневий газ) - 2 одиниці).

Представник позивача у судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог.

Заслухавши пояснення сторін, розглянувши подані документи і матеріали, повно, всебічно та об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

За результатами проведеної посадовими особами позивача планової перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки складено акт №183-070 від 11.03.2019. Вказаним актом зафіксовано порушення відповідачем вимог Закону України «Про охорону праці», зокрема:

- здійснюється експлуатація технологічного устатковання та елементів системи газопостачання зрідженим газом, що знаходиться в зоні експлуатаційної відповідальності підприємства (система газопостачання установки підігрівання ковшів Асеtаrс Р-0059, пост газорозбірний ПІ 13.009-856.00.000 ЭТ - 1 од.), без одержання дозволу відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011р. № 1107 (п. 2 додатку 3), що є порушенням вимог п. 3.1 розділу III НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки систем газопостачання».

- не проведено частковий технічний огляд кранів, мостового електричного однобалочного підвісного КМЕК-3,2-6,0-УЗ,зав. №К-647/14, крана мостового електричного крюкового 10 т 25-22,5, зав. №40-1262, крана мостового електричного крюкового 10т 25-22,5,зав. №40-1263, крана мостового електричного крюкового 10т 25-22,5,зав. №41228, що є порушенням вимог пп1,п1,главаЗ.розділ VI НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання», п.8.НПАОП 0.00-8.18-04 «Порядок проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.»;

- здійснюється експлуатація посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, а саме балонів із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним та інертним газом (кисень-25 од., ЗВГ (зріджений вуглеводневий газ) -25 од., вуглекислота - 3 од., аргон - 2 од.) без одержання дозволу відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (п. 10 додатку 3), затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011 р. № 1107.

На підставі згаданого акту перевірки позивачем видано відповідачу припис від 11.03.2019 №091-070 з вимогою усунути наведені порушення.

Вирішуючи питання про можливість застосування заходів реагування суд враховує, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №100 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено, що територіальні органи Держпраці, які утворюються є правонаступниками прав та обов`язків територіальних органів Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки і Державної інспекції з питань праці, що реорганізуються.

В силу положень частини 2 статті 4 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Державне управління охороною праці згідно статті 31 Закону України «Про охорону праці» здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці.

У відповідності до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №96 від 11.02.2015 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду.

Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженим наказом Міністерства з надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 № 826, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 за №1531/20269 (далі - Положення) затверджено уніфіковану форму акту перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта).

Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України «Про охорону праці» посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Частиною 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За ч. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді часткового зупинення виконання робіт або устаткування може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно із ст. 13 Закону України «Про охорону праці» роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови, праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, що полягають у здійсненні ряду заходів та засобів з охорони праці.

Водночас, обов`язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ( далі - дозвіл) визначено статтею 21 Закону України «Про охорону праці».

Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

В розумінні ч. 1 ст. 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 6 вересня 2005 року №2806-IV документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

В контексті наведеного суд зазначає, що виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки без відповідного дозволу, з порушенням встановлених правил, тощо, роботодавець створює небезпечні умови для роботи своїх працівників, а тому суд переконаний, що виявлені порушення законодавства про охорону праці спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.

Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (далі - Порядок).

Пунктом 6 Порядку передбачено, що дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - дозвіл) за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.

Відповідно до п. 2 додатку 3 до Порядку передбачено отримання дозволу на експлуатацію технологічного устатковання та елементів системи газопостачання зрідженим газом.

Згідно із п. 10 Додатку 3 до Порядку роботодавець зобов`язаний отримати дозвіл на експлуатацію посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа.

У порушення вказаних вимог відповідач не надав чинного дозволу на експлуатацію технологічного устатковання та елементів системи газопостачання зрідженим газом, що знаходиться в зоні експлуатаційної відповідальності підприємства (система газопостачання установки підігрівання ковшів Асеtаrс Р-0059, пост газорозбірний III 13.009-856.00.000 ЭТ - 1 од.), як і не надав чинний дозвіл на експлуатацію балонів із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним та інертним газом (кисень- 15 одиниць, ЗВГ (зріджений вуглеводневий газ) - 15 одиниць, вуглекислота - 3 одиниці, аргон - 2 одиниці).

Окрім того відповідно до пунктів 1, 3 глави 3 розділу VI «Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання», затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62, обладнання підлягає первинному, періодичному та позачерговому технічному огляду відповідно до вимог цих Правил, Періодичному технічному огляду підлягає обладнання, що перебуває в експлуатації:

1) до закінчення призначеного строку служби (граничного строку експлуатації), зазначеного в експлуатаційних документах їх виробника, а у разі відсутності таких даних - відповідно до призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) обладнання, зазначёного в додатку 7 до цих Правил:

- повному технічному огляду - не рідше одного разу на три роки, за винятком випадків, зазначених у пунктах 4, 5, 20, 35 цієї глави;

- частковому технічному огляду - не рідше одного разу на 12 місяців;

2) після закінчення призначеного строку служби (граничного строку експлуатації) або продовжуваного строку безпечної експлуатації в терміни, встановлені регламентом технічних оглядів на продовжуваний строк безпечної експлуатації або висновком експертизи.

Однак, в силу вищезазначених вимог ТОВ «Смілянський ливарний завод» не надав доказів технічного огляду крану мостового електричного однобалочного підвісного КМЕК-3,2-6,0-УЗ, заводський №К-647/14, крану мостового електричного крюкового 10 т 25-22,5,заводський № 40-1262, крану мостового електричного крюкового 10 т 25-22,5, заводський № 40-1263, крану мостового електричного крюкового 10 т 25-22,5, заводський № 41228, що унеможливлює встановлення їх технічного стану та безпечності експлуатації і відповідно їх подальша експлуатація може становити загрозу для життя та здоров`я працівників підприємства.

Підсумовуючи наведене, суд зазначає, що у разі наявності порушень законодавства про охорону праці, які спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей, застосування заходів реагування здійснюється виключно на підставі рішення адміністративного суду, а тому виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення адміністративного позову.

Керуючись ст. 14, 77, 90, 139, 242-246, 255, 271, 272, 287, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов управління Держпраці у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Смілянський ливарний завод» про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.

Застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю «Смілянський ливарний завод» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих:

- експлуатацію технологічного устаткування та елементів системи газопостачання зрідженим газом, що знаходиться в зоні експлуатаційної відповідальності підприємства (система газопостачання установки підігрівання ковшів Acetarc F-0059, пост газорозбірний ІІІ 13.009-856.00.000 ЭТ - 1 од.),

- експлуатацію балонів із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним за інертним газом (кисень - 15 одиниць, ЗВГ (зріджений вуглеводневий газ) - 15 одиниць, вуглекислота - 3 одиниці, аргон - 2 одиниці.);

- експлуатацію крану мостового електричного однобалочного підвісного КМВК-3,2-6,0-УЗ, заводським №К-647/14, крану мостового електричного крюкового 10 т 25-22,5,заводський №40-1262, крану мостового електричного крюкового 10 т 25- 22,5, заводський №40-1263, крану мостового електричного крюкового 10 т 25-22,5, заводський № 41228».

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення до суду апеляційної інстанції через Черкаський окружний адміністративний суд. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення складене у повному обсязі 29.07.2019.

Суддя С.О. Кульчицький

Джерело: ЄДРСР 83369578
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку