open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

30 липня 2019 року

Київ

справа № 373/2265/16-а

провадження № К/9901/21045/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області на постанову Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області у складі судді Залеської А.О. від 25 січня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Літвіної Н.М., Ганечко О.М., Коротких А.Ю. від 28 лютого 2017 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, в якому просила:

- визнати неправомірними дії Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області у відмові їй призначити пенсію за віком із зниженням пенсійного віку на 10 років відповідно статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

- зобов`язати Переяслав-Хмельницьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області призначити ОСОБА_1 з 18 жовтня 2016 року пенсію за віком на пільгових умовах із зниженням пенсійного віку на 10 років, як постраждалій від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відповідно до статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

- зобов`язати Переяслав-Хмельницьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 трудовий стаж відповідно до записів трудової книжки та свідоцтва про навчання серії НОМЕР_1 , що всього становить 22 роки 7 місяців 12 днів.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Постановою Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 25 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано неправомірним рішення начальника об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області від 31 жовтня 2016 року про відмову в призначенні ОСОБА_1 пенсії на пільгових умовах.

Зобов`язано Переяслав-Хмельницьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області призначити з 18 жовтня 2016 року ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах із зниженням пенсійного віку на 10 років, у відповідності до положень статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Зобов`язано Переяслав-Хмельницьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області зарахувати до трудового стажу ОСОБА_1 , який дає право на пенсію, увесь період роботи (служби) відповідно до записів трудової книжки серії НОМЕР_2 та свідоцтва про навчання серії НОМЕР_1 , що становить 22 роки 7 місяців 12 днів.

3. Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанції виходили з того, що доказів того, що платник єдиного соціального внеску - орган, який виплачував грошове забезпечення ОСОБА_1 , яка проходила службу на посадах рядового та молодшого начальницького складу, був притягнутий до відповідальності за порушення податкової звітності, суду не надано, відповідач не довів суду обов`язок позивача самостійно сплачувати єдиний соціальний внесок після звільнення з органів внутрішніх справ за весь час проходження служби. За однакової системи оподаткування, встановленої для осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ та за відсутності виявлених порушень щодо сплати єдиного соціального внеску, необхідно зарахувати увесь період роботи ОСОБА_1 (служби в цих органах) до стажу роботи, який дає право на пенсію.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Переяслав-Хмельницьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 25 січня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 18 жовтня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області з заявою про призначення їй пенсії за віком на пільгових умовах.

Рішенням Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області від 31 жовтня 2016 року за № 5491/03, ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії у зв`язку з тим, що загальний страховий стаж ОСОБА_1 становить 14 років 5 місяців, а право на пенсію за віком настає при наявності стажу 15 років згідно статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

6. Вважаючи таке рішення відповідача неправомірним ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.

Згідно статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Тобто періоди роботи до 1 січня 2004 року зараховуються до страхового стажу, зокрема, за записами трудової книжки, після цієї дати - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

За наданими документами страховий стаж ОСОБА_1 по 31 грудня 2003 pоку становить 14 років 27 днів, a з 1 січня 2004 року - 4 місяці 5 днів. Всього страховий стаж - 14 років 5 місяців 2 дні.

Оскільки не має необхідного страхового стажу, підстав для призначення пенсії за віком зниженням пенсійного віку згідно статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» немає.

8. Відзиву на касаційну скаргу Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області на постанову Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 25 січня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року ОСОБА_1 не подано.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Згідно приписів статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

11. Частиною 2 статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», зокрема потерпілим від Чорнобильської катастрофи, евакуйовані з 10-кілометрової зони відчуження у 1986 році - зменшення пенсійного віку 10 років.

12. Згідно із пунктом «в» статті 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу роботи зараховується зокрема, військова служба та перебування в партизанських загонах і з`єднаннях, служба в органах державної безпеки, внутрішніх справ та Національної поліції, незалежно від місця проходження служби.

13. Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» внесено зміни до статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а саме: жінкам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Вік виходу на пенсію для жінок , які народилися в період з 1 жовтня 1968 року по 31 березня 1969 року та при наявності страхового стажу не менше 15 років - 47 років 6 місяців.

14. Відповідно до статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

15. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

16. Частиною 2 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

17. Згідно із статтею 20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

18. Відповідно до статті 106 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

19. З довідки Лукашівської сільської ради Баришівського району Київської області від 10 червня 2016 року за № 298 убачається, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дійсно була зареєстрована та проживала в с. Машів Чорнобильського району Київської області та була евакуйована з 10-ти кілометрової зони Чорнобильської АЕС.

20. 23 травня 2008 року ОСОБА_1 , Київською міською державною адміністрацією, було видане посвідчення потерпілого від наслідків Чорнобильської катастрофи (категорія 2) серія НОМЕР_3 с.

21. Згідно записів трудової книжки серія НОМЕР_2 на ім`я позивачки, ОСОБА_1 з 18 травня 1987 року прийнята на роботу молодшим продавцем в магазин № 17, з 22 лютого 1988 року переведена на роботу молодшим продавцем універмагу «Ювілейний», 17 жовтня 1991 року звільнена з роботи за власним бажанням відповідно до статті 38 КЗпП УРСР. З 22 серпня 1994 року по 10 жовтня 1994 року працювала двірником дитячого територіального медичного об`єднання. З 6 березня 1995 року по 26 листопада 1996 року працювала на посаді інспектора відділу речового постачання господарчого управління ГУ МВС України в м. Києві. З 27 листопада 1996 року по 29 січня 1997 року працювала на посаді інспектора групи бухгалтерського обліку продовольчих пайків відділу по забезпеченню начальницького і рядового складу органів і підрозділів Головного управління продовольчими пайками Головного управління МВС України в м. Києві. З 3 лютого 1997 року по 27 липня 2012 року проходила службу в органах внутрішніх справ.

22. Згідно довідок про грошове забезпечення для обчислення пенсії, виданих ГУ НП в Київській області за час служби в органах МВС, починаючи з листопада 1998 року по липень 2012 року, на заробітну плату ОСОБА_1 не нараховувались страхові внески (єдиний внесок).

23. Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

24. За змістом вищезазначених норм, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

25. Колегія суддів зазначає, що, фактично, внаслідок невиконання ГУ МВС України в м. Києві обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час служби, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.

26. Отже, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії за період з 1 січня 2004 року по 27 липня 2012 року не є підставою для позбавлення позивачки права на перерахунок пенсії.

27. Таким чином, позивачка не повинна відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для незарахування до страхового стажу при призначенні пенсії позивачці періоду її роботи.

28. Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постановах від 24 травня 2018 року у справі № 490/12392/16-а та від 1 листопада 2018 року у справі № 199/1852/15-а.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

29. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Переяслав-Хмельницького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області залишити без задоволення, а постанову Переяслав-Хмельницького міськрайонного суду Київської області від 25 січня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

судді Я.О. Берназюк

І.В. Желєзний

Джерело: ЄДРСР 83356738
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку