open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 липня 2019 року справа №200/9402/19-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача: Казначеєва Е.Г., суддів: Геращенка І.В., Компанієць І.Д., секретаря судового засідання Харечко О.П., за участю представників позивача Красненко Ю.В., Кравченко Н.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 р. у справі № 200/9402/19-а (головуючий І інстанції Чекменьов Г.А.) за позовом Кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52 про визнання протиправними та скасування рішень, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Кандидат в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №52 (далі - відповідач, ОВК), в якому просив:

-визнати протиправними та скасувати рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 від 24 липня 2019 року щодо скасування рішення про проведення повторного перерахунку голосів дільничних виборчих комісій № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695;

-визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 від 24 липня 2019 року щодо не проведення повторного перерахунку голосів дільничних виборчих комісій № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695;

-визнати протиправними та скасувати протокольні рішення Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 від 24 липня 2019 року щодо прийняття від дільничних виборчих комісій № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695 документів та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

-визнати протиправною дію Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 щодо складання та затвердження протоколу про підсумки голосування в межах одномандатного округу № 52 в частині врахування в зазначеному протоколі відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчих дільницях № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695;

-визнати факт неможливості достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів народних депутатів України 21 листопада 2019 року на виборчих дільницях № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695 одномандатного виборчого округу № 52;

-зобов`язати окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52 скласти уточнений протокол про підсумки голосування в межах одномандатного округу № 52 без врахування в зазначеному протоколі відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчих дільницях № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 року в задоволені позовних вимог відмовлено.

Позивач, не погодившись з прийнятим судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що під час проведення голосування, підрахунку голосів, транспортування документів дільничних виборчих комісій до окружної виборчої комісії, під час прийняття зазначених документів окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 52 відбулися чисельні порушення норм чинного законодавства з боку кандидатів, дільничних виборчих комісій та окружної виборчої комісії, які суттєво вплинули на результати голосування. В день голосування, діяльність дільничної виборчої комісії №140722, 140723, 140725, 140726, 140729, 140731, 140734, 140735, 140694, 140697, 140698, 140703, 140709, 140713 неодноразово зупинялася через повідомлення невідомими особами про, начебто, їх мінування. Для забезпечення безпеки присутніх, приміщення невідкладно покидалися і не були належним чином убезпечені (опломбовані) від потрапляння до них сторонніх осіб, що не виключає потрапляння до дільниць осіб, які могли здійснити протиправне вкидання виборчих бюлетенів до виборчих скриньок, протиправно проголосувати. Отже, на думку апелянта існує загроза ряду системних правопорушень, спрямованих на втручання у виборчий процес шляхом імітації мінування для штучного зупинення діяльності дільниць - масового позбавлення виборців можливості проголосувати на виборчій дільниці в безпечних умовах. Зазначені дії невідомих осіб мають ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ст. 157 Кримінального кодексу України. Також, у день голосування, мало місце системне втручання у волевиявлення виборців в межах, зокрема, виборчої дільниці № 140724, 140730, 140695, 140696 а саме, були зафіксовані непоодинокі випадки підкупу виборців, підвоз останніх цілими групами з метою здійснення проплаченого організованого голосування за одного із кандидатів в окрузі №52 - ОСОБА_2 . Працівників одного із підприємств, що закріплені в списках за виборчими дільницями в межах одномандатного виборчого округу № 52, змушували фотографувати свої бюлетені із відміткою про голосування за одного із кандидатів під загрозою втрати посади. Зазначені дії невідомих осіб мають ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ст. ст. 157, 160 Кримінального кодексу України. ДВК неодноразово були повідомлені про системність підкупу виборців з боку невідомих осіб, проте жодної зворотної реакції не було. Уповноважені особи ДВК йшли на поводу обставин та фактично вчинили бездіяльність, що полягала у невжитті заходів по реагуванню на зазначені провокації масового характеру та врегулюванні ситуації. ОВК була повідомлена про масовість та системність протиправних дій в межах виборчих дільниць, бездіяльності ДВК, що знаходяться у відповідному підпорядкуванні, проте все це було залишено без уваги, скарги протиправно були залишені без уваги та розгляду. У порушення ч. 12 ст. 92 Закону України «Про вибори народних депутатів України» від 17 листопада 2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061), майже усі ДВК доставляли свої документи до окружної виборчої комісії через добу, тобто 23 липня 2019 року. При цьому, протоколи про підрахунок голосів виборців ДВК № 140700 були складені та підписані дільничними виборчими комісіями 22.07.2019. В порушення ч.1 ст.93 Закону № 4061 документи дільничних виборчих комісій № 140725, 1407695, 140724, 140730, 140731, 140700, 140696 транспортували неналежні особи, тобто члени комісії не визначені її рішенням, члени комісії, які не відповідають умовам вищезазначеної норми, без супроводу поліції. ОВК ігнорувала дані факти, відмовлялася ставити на розгляд питання про повторний підрахунок голосів. 23.07.2019 під час прийняття протоколу від ДВК № 140725 з`ясувалося, що в протоколі стоїть підпис голови комісії, яка фактично була відсутня в час підписання на засіданні комісії і підтвердила особисто цей факт під час телефонування їй в присутності усією ОВК. Остання в свою чергу, також проігнорувала це, проігнорувала порушення Закону та факт скоєння злочину, передбаченого Кримінальним кодексом України. Даний факт підробки протоколу ДВК НОМЕР_1 ставить під сумнів результати голосування на даній дільниці. Своїм рішення ОВК 22.07.2019 та 23.07.2019 призначило повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 140700, 140695, 140696, 140724, 140730, 140731. Повторний підрахунок голосів відбувся 24.07.2019 з порушенням вимог Закону, а саме відкрито лише пакунки з списками виборців та недійсними бюлетенями ДВК № 140700, після чого прийнято рішення більше не перераховувати голоси і просто прийняти документи даної ДВК. Далі, ОВК прийняло рішення скасувати своє попереднє рішення про повторний підрахунок голосів та встановити порядок перерахунку у вигляді співбесіди з членами ДВК і, якщо останні нададуть свідчення про те, що на їх дільниці не було порушень, то повторний перерахунок голосів не проводити. 24.07.2019 о 16:00 ЦВК своїм рішенням достроково припинила повноваження членів ОВК ОСОБА_21 та ОСОБА_4 , про що голова комісії був повідомлений о 19:00 та отримав копію постанови ЦВК, проте, у порушення норм частини чотири статті 37 Закону зазначені особи продовжували виконувати повноваження члена та секретаря комісії, приймали участь у засіданні комісії, голосували, що ставить під сумнів легітимність засідання ОВК після 16:00. 24 липня 2019 року ОВК приймала рішення щодо прийняття від дільничних виборчих комісій № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695 документів та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу, що є протиправним. Також, 24.07.2019 ОВК склала та затвердила протокол про підсумки голосування в межах одномандатного округу № 52, що також є протиправним. Беручи до уваги вищезазначені факти порушень норм законодавства, вбачається що неможливо достовірно встановити підсумків голосування та результати виборів народних депутатів України 21 листопада 2019 року на виборчих дільницях № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695 одномандатному виборчому окрузі № 52.

Представники позивача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримали.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, що дає суду право провести апеляційний перегляд справи у його відсутність.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, представників позивача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

Указом Президента України від 21.05.2019 № 303/2019 "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.

Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 "Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" утворена Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 52.

21.07.2019 проведено голосування на виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №52.

В акті № б/н від 21.07.2019, складеному офіційним спостерігачем від партії "Опозиційна платформа - За життя" ОСОБА_5 виявлено порушення, а саме: 21 липня 2019 року під час голосування на виборчій дільниці № 140697 відбулося мінування приміщення виборчої дільниці, що не надало можливості здійснити вільне волевиявлення великій кількості виборців. Факт засвідчено підписами виборців ОСОБА_6 та ОСОБА_7 (а.с.16).

В акті № б/н від 21.07.2019, складеному офіційним спостерігачем від партії "Опозиційна платформа - За життя" ОСОБА_8 виявлено порушення, а саме: 21 липня 2019 року під час голосування на виборчій дільниці № 140703 відбулося мінування приміщення виборчої дільниці, що не надало можливості здійснити вільне волевиявлення великій кількості виборців. Факт засвідчено підписами виборців ОСОБА_9 та ОСОБА_10 (а.с.17).

В акті № б/н від 21.07.2019, складеному офіційним спостерігачем від партії "Опозиційна платформа - За життя" ОСОБА_11 виявлено порушення: 21 липня 2019 року під час голосування на виборчій дільниці № 140694 відбулося мінування приміщення виборчої дільниці, що не надало можливості здійснити вільне волевиявлення великій кількості виборців. Факт засвідчено підписами виборців ОСОБА_12 та ОСОБА_13 (а.с.18).

Відповідно до Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140731 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, складеним позивачем у присутності виборців ОСОБА_14 та ОСОБА_15 , з 11.40 до 12.30 було зупинено процес голосування на виборчій дільниці № 140731 з причини мінування приміщення (а.с.20).

Згідно Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140700 територіального виборчого округу № 52 від 23.07.2019, складеним позивачем у присутності виборців ОСОБА_14 та ОСОБА_15 , 23.07.2019 під час прийняття протоколу від ДВК № 140725 з`ясувалося, що в протоколі стоїть підпис голови комісії, яка була відсутня під час підписання на засіданні комісії і підтвердила особисто цей факт під час телефонування їй в присутності усією ОВК. Остання в свою чергу, також проігнорувала це, проігнорувала порушення статті 91 Закону № 4016 та факт скоєння злочину, передбаченого Кримінальним кодексом України. Також в акті зазначено, що даний факт підробки протоколу ДВК № 140725, ставить під сумнів результати голосування на даній дільниці (а.с.19).

Відповідно до Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140700 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, складеному позивачем у присутності виборців ОСОБА_14 та ОСОБА_15 , ДВК № 140700 було організоване транспортування і передача до ОВК лише о 16.45 год. 23.07.2019, хоча засідання комісії було завершено о 00.15 год. 22.07.2019 року, тобто через 40 годин після завершення засідання комісії. Другий примірник протоколу про підрахунок голосів виборців на ДВК № 140700 в пакеті відсутній (а.с.21).

Згідно Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140700 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, позивачем у присутності виборців ОСОБА_14 та ОСОБА_15 , своїм рішенням ОВК 23.07.2019 призначило повторний підрахунок голосів на виборчий дільниці № 140700, який відбувся 24.07.2019 з порушенням вимог закону, а саме, ОВК відкрила лише пакунки зі списками виборців та недійсними бюлетенями, після чого прийняла рішення більше не перераховувати голоси (а.с.22).

Відповідно до Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140730 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, складеного позивачем у присутності виборців ОСОБА_16 та ОСОБА_17 , о 8:30 год біля виборчої дільниці знаходився чоловік, який роздавав виборцям гроші купюрою 500 грн. і пропонував проголосувати за окремого кандидата (а.с.23).

Відповідно до Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140695 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, складеного позивачем у присутності виборців ОСОБА_16 та ОСОБА_17 , о 9:20 год біля виборчої дільниці знаходився чоловік, який роздавав виборцям гроші купюрою 500 грн. і пропонував проголосувати за окремого кандидата (а.с.24).

Відповідно до Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140724 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, складеного позивачем у присутності виборців ОСОБА_16 та ОСОБА_17 , о 12:00 год біля виборчої дільниці знаходився чоловік, який роздавав виборцям гроші купюрою 500 грн. і пропонував проголосувати за окремого кандидата (а.с.25).

Відповідно до Актів про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140696 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, складеного позивачем у присутності виборців ОСОБА_16 та ОСОБА_17 , о 14:20 біля виборчої дільниці знаходився чоловік, який роздавав виборцям гроші купюрою 500 грн. і пропонував проголосувати за окремого кандидата (а.с.26).

Відповідно до Окремої думки від 25.07.2019 члена ОВК ОСОБА_18 до протоколу ОВК про повторний підрахунок голосів ДВК № 140700 від 25.07.2019, при повторному підрахунку голосів були порушені норми ст.94 Закону № 4061, а саме: повторний підрахунок не відбувся, протокол про повторний підрахунок голосів був складений на підставі протоколу ДВК № 140700 (а.с.69).

З Окремих думок від 25.07.2019 членів ОВК ОСОБА_19 , ОСОБА_18 та ОСОБА_20 до протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі вбачається, що під час прийняття документів ОВК від ДВК та встановлення підсумків голосування відбулися численні порушення норм чинного законодавства. ДВК в порушення ч. 12 ст. 91 Закону майже всі ДВК доставили свої документи до ОВК через добу - 23.07.2019, протоколи складені та підписані 22.07.2019. ОВК в порушення ч.1 ст.94 Закону здійснювала перерву в засіданні. У порушення ч.1 ст. 93 Закону документи ДВК транспортувались неналежними особами Під час передачі документів ДВК до ОВК в багатьох випадках вбачались ознаки розпечатування пакетів з документами. ОВК ігнорували чисельні порушення. 23.07.2019 з`ясувалось, що в протоколі ДВК № 140725 стоїть підпис голови комісії, яка фактично була відсутня в час підписання на засіданні комісії і підтвердила особисто цей факт Рішенням ОВК 22.07.2019 та 23.07.2019 призначило повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях, який відбувся з порушенням, після чого ОВК скасувало рішення про призначення повторного підрахунку голосів та встановила порядок перерахунку у вигляді співбесіди з членами ДВК . 24.07.2019 о 16:00 ЦВК своїм рішенням достроково припинила повноваження членів ОВК ОСОБА_21 та ОСОБА_4 , про що голова комісії був повідомлений о 19:00 та отримав копію постанови ЦВК, проте, у порушення норм частини чотири статті 37 Закону зазначені особи продовжували виконувати повноваження члена та секретаря комісії, приймали участь у засіданні комісії, голосували, що ставить під сумнів легітимність засідання ОВК після 16:00. (а.с.82-90).

Матеріали справи містять талон-повідомлення про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення та витяг з єдиного реєстру кримінальних розслідувань (а.с.27-28).

За клопотанням представника позивача в судовому засіданні були допитані свідки ОСОБА_20 та ОСОБА_19 , які є членами ОВК.

Відповідно до показів свідка ОСОБА_20 , який є членом ОВК, наданих у судовому засіданні суду першої інстанції, повторний підрахунок голосів виборців не проводився, були перераховані матеріали двох чи трьох ДВК після чого головою ОВК було запропоновано подальший перерахунок не проводити, що було підтримано більшістю членів ОВК. Окрема думка не була зареєстрована, а лише долучена до матеріалів роботи комісії. Акт з цього приводу свідок не складала, оскільки сильно втомилася. На засіданні ОВК було багато людей, можливо були і виборці, які не мали статусу офіційного спостерігача.

Відповідно до показів свідка ОСОБА_19 , який є членом ОВК, наданих у судовому засіданні суду першої інстанції, при отриманні документів були порушені правила транспортування, деякі протоколи не підписані, тому матеріали 12 дільничних комісій було вирішено перерахувати. В процесі перерахунку матеріалів трьох ДВК порушень не було виявлено, через що було прийнято рішення повторний підрахунок голосів виборців далі не проводити. При цьому головою ОВК на неї здійснювався тиск, оскільки вона заявляла про можливість подальшого перерахунку. На засіданні ОВК були присутні кореспонденти, в тому числі без належного оформлення повноважень.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 9 ст. 108 Закону № 4061, рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Отже, рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду.

Організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначені Законом України «Про вибори народних депутатів України» від 17.11.2011 року №4061-VI.

Згідно ст. 91 Законом № 4061, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному виборчому окрузі за формами, встановленими Центральною виборчого комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування.

Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі складаються дільничною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша, ніж кількість осіб, які входять до складу дільничної виборчої комісії відповідно. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу.

У протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. Член дільничної виборчої комісії, присутній на засіданні дільничної виборчої комісії, зобов`язаний підписати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. У разі своєї незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці навпроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколів підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі мають право підписати кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні дільничної виборчої комісії при підрахунку голосів виборців.

За положенням п. 9-11 ст. 91 Закону № 4061, перший і другий примірники протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі, а за наявності - і відповідні примірники кожного протоколу з поміткою "Уточнений" запаковуються до пакетів зі спеціальною системою захисту у порядку, встановленому частиною шостою статті 87 цього Закону. На пакетах робляться відповідно написи "Протокол загальнодержавного округу", "Протокол одномандатного округу". Треті примірники протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі (протоколу з поміткою "Уточнений") зберігаються у секретаря дільничної виборчої комісії, четверті примірники зазначених протоколів - невідкладно вивішуються для загального ознайомлення в приміщенні дільничної виборчої комісії, а решта по одному примірнику протоколу надаються членам дільничної виборчої комісії.

Кандидатам у депутати, їх довіреним особам, уповноваженим особам партій, офіційним спостерігачам, які були присутні при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їх прохання невідкладно видаються копії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (…)

Про видачу копій протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і проставляються підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками відповідно протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.

Відповідно до ч. 12 ст. 91 Законом № 4061, пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також, за наявності, окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими виборчою комісією, невідкладно після закінчення засідання виборчої комісії були доставлені до окружної виборчої комісії.

Отже, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців, який повинен відповідати вимогам чинного законодавства, примірник такого протоколу має право підписати кандидат у депутати, його довірена особа, та отримати його копію. Після закінчення засідання виборчої комісії протокол з виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також, за наявності, окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими виборчою комісією, невідкладно доставляються до окружної виборчої комісії.

Положення статті 92 Закону містять виключні підстави для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, а саме у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців. У разі виявлення цих обставин, зазначених у частині 1 ст.92 Закону ДВК складається акт, який є підставою для прийняття цією ДВК рішення про визнання голосування недійсним.

Стаття 93 Закону № 4061 встановлює порядок транспортування і передачі виборчих документів до окружної виборчої комісії або Центральної виборчої комісії (щодо закордонного округу).

Відповідно до ч.1, 2 зазначеної статті, транспортування виборчих документів, зазначених у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, здійснюється членами дільничної виборчої комісії звичайної або спеціальної виборчої дільниці (крім спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України) - представниками чотирьох різних партій, кандидатів у депутати, а саме: головою та заступником голови дільничної виборчої комісії та двома членами цієї виборчої комісії - представниками двох інших партій, кандидатів у депутати, які набрали найбільшу кількість голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. Їх обов`язково супроводжує поліцейський, який повинен забезпечити охорону при транспортуванні. За своїм бажанням інші члени дільничної виборчої комісії, кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі можуть супроводжувати транспортування документів. Супроводження транспортування виборчих документів іншими особами забороняється.

Під час транспортування виборчих документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою виборчою документацією.

З наведеного вбачається, що транспортування виборчих документів здійснюється обов`язково представниками чотирьох різних партій, кандидатів у депутати (головою та заступником ДВК та двома членами цієї виборчої комісії, які є представниками двох інших партій, кандидатів у депутати, які набрали найбільшу кількість голосів на виборчій дільниці) у супроводженні поліцейського. При цьому, за бажанням можуть супроводжувати також інші члени дільничної виборчої комісії, кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Стаття 94 Закону встановлює порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією.

Відповідно до ч.1, 3-6 ст. 94 Закону № 4061, з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині 1 цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Рішення, передбачене частиною 5 цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

За ч. 7 ст. 94 Закону, протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини 5 цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Отже, окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами та результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону приймає одне з рішень визначених Законом. При цьому, протоколи перевіряються на наявність виправлень, помилок та неточностей які можливо чи ні усунути повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці.

Системний аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що у разі надходження до окружної виборчої комісії документів дільничної виборчої комісії складних та заповнених у відповідності до вимог Закону, окружна виборча комісія за відсутністю скарг, заяв, актів приймає рішення про прийняття та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу.

Частиною 10 статті 94 Закону № 4061 визначено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині 1 статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Дані підстави для повторного підрахунку голосів є виключними та їх перелік не підлягає розширенню.

Системний аналіз положень ч. 5 та 10 статті 94 Закону дає підстави для такого висновку, що у разі подання заяви або скарги, підтвердженими відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів.

Відповідно до ч.3, 5 ст.34 Закону № 4061, на засіданнях окружної чи дільничної виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні підсумків голосування, на виборчій дільниці в день голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії, зокрема, 1) члени виборчих комісій вищого рівня; 2) кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій (не більше однієї особи від однієї партії, одного кандидата); 3) офіційні спостерігачі від партій, кандидатів у депутати, громадських організацій (не більше однієї особи від однієї партії, одного кандидата, однієї громадської організації); 4) офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій; 5) представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Відповідно до частини 13 статті 76 та частини 14 статті 75 Закону №4061 кандидат у депутати, його довірена особа мають права уповноваженої особи партії, передбачені пунктами 1, 4, 5 частини 14 статті 75 цього Закону, яка в свою чергу має права офіційного спостерігача від партії, передбачені частиною 9 статті 78 цього Закону, зокрема: 1) перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів, не заважаючи членам виборчої комісії фізично; 2) робити фото- та кінозйомки, аудіо- та відеозаписи, не порушуючи при цьому таємниці голосування; 3) бути присутнім при видачі виборчих бюлетенів членам дільничної виборчої комісії, у тому числі для організації голосування виборців за місцем перебування, та при проведенні такого голосування; 4) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружних виборчих комісій, з урахуванням положень, встановлених частиною третьою статті 34 цього Закону, у тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановленні підсумків голосування; 5) звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії, інших державних органів чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення; 6) складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду; 7) вживати необхідних заходів в межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці; 8) отримувати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів, про підрахунок голосів і встановлення підсумків голосування та інших документів у випадках, передбачених цим Законом; 9) реалізовувати інші права, передбачені цим Законом для офіційних спостерігачів.

Отже, позивач мав право бути присутнім під час засідання дільничної комісії, прийняття та розгляду окружною виборчою комісією документів дільничних виборчих комісій та на її засіданнях та вживати необхідних заходів в межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Розділом XIII Закону № 4061 врегульовано порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються процесу виборів депутатів.

Відповідно до ст. 108 Закону № 4061, кандидат у депутати, зареєстрований у встановленому Законом порядку, партія - суб`єкт виборчого процесу, в особі її керівника, представника партії у Центральній виборчій комісії, уповноваженої особи партії чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії, довірена особа кандидата у депутати, офіційний спостерігач, виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону, виборець, чиї особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії чи на здійснення спостереження, порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження, може звернутися до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею та статтями 109 - 113 цього Закону.

Рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена може бути оскаржено до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію.

Рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії, її члена може бути оскаржено до суду. Скарга щодо бездіяльності окружної виборчої комісії також може бути подана до Центральної виборчої комісії.

Згідно зі ч. 3 ст. 109 Закону, скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування, може бути подана до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування. Скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, може бути подана до окружної виборчої комісії у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності.

Частиною 16, 17 ст. 94 Закону № 4061, окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині 1 статті 92 цього Закону.

У разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протоколи окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі складаються у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинні містити лише відомості, зазначені у пунктах 1 - 9 частин другої та/або третьої статті 91 цього Закону. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

Дані підстави для прийняття окружною виборчою комісією рішення про визнання голосування недійсним є виключними та їх перелік не підлягає розширенню.

Системний аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним тільки якщо після повторного підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці виявлені обставин, зазначені у частині 1 статті 92 Закону № 4061.

Суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні дані про те, що позивач чи його представники звертались до дільничної виборчої комісії та окружної виборчої комісії з заявами або скаргами або актами про порушення вимог Закону під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, транспортуванні виборчих документів, прийняття та розгляду окружною виборчою комісією цих документів, та засіданнях цих комісії, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців.

Отже, позивачем, як суб`єктом виборчого процесу, не дотримано порядок звернення до виборчої комісії із заявами або скаргами або актами про встановлені порушення, що об`єктивно унеможливлює суду надати оцінку наявності або відсутності порушень.

Позиція позивача ґрунтується на "обізнаності" відповідача про наявність порушень на виборчих дільницях, як підстава для не прийняття та не врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу.

Законодавством не передбачена можливість здійснення окружною виборчою комісією будь-яких дій у тому числі прийняття рішення, ґрунтуючись виключно та лише на «обізнаності» про наявність порушень на виборчій дільниці без підтвердження такої «обізнаності» скаргою та іншими доказами визначеними Законом.

Положення Закону № 4061 не наділяє окружну комісію повноваженнями не приймати виборчі документи лише і виключно на підставі "обізнаності" про наявність порушень на відповідних виборчих дільницях.

Враховуючи вищезазначені висновки, суд дійшов до висновку щодо правомірності дій відповідача, що полягають у прийнятті та врахуванні виборчих документів від зазначених дільничних виборчих комісій.

Щодо посилання наявності порушення вимог Закону № 4061 під час голосування, суд зазначає наступне.

Позивачем в підтвердження наявності вказаних порушень надано Акти про виявлення порушення Закону від 21.07.2019, яке полягає в мінуванні приміщення на виборчих дільниць № 140697, 140703, 140694, що не надало можливості здійснити вільне волевиявлення великій кількості виборців. Акти підписані двома виборцями.

Зі змісту вказаних Актів вбачається, що вони містить інформацію щодо факту мінування виборчої дільниці та, внаслідок чого, відсутності можливості здійснити волевиявлення у великої кількості людей.

При цьому, цими актами не засвідчено виявлення порушення Закону, а саме факту незаконного голосування (опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на цій виборчій дільниці тощо) на яке позивач посилається в апеляційній скарзі.

Також, акти не містять часу їх складення та часу протягом якого виборці не мали можливості реалізувати своє виборче право через повідомлення про мінування приміщень, незважаючи на те, що вказані відомості є істотними для оцінки наявності порушень в ході голосування для великої кількості виборців.

Позивачем, до Актів не надано будь - яких інших додатків, а саме: фото- та відео- матеріалів із фіксацією даної події та/або з яких вбачається припинення роботи виборчої дільниці; підписів(письмових пояснень) виборців, які не мали можливості здійснити волевиявлення; доказів виклику органів Національної Поліції України з приводу встановлення дійсності факту мінування та доказів розпочатого досудового розслідування у кримінальному провадженні з правовою кваліфікацією за ст. 157 Кримінального кодексу України).

Стосовно акту про виявлення порушення Закону від 24 липня 2019 року, які полягають в тому, що з 11.40 до 12.30 було зупинено процес голосування на виборчій дільниці № 140731 з причини мінування приміщення, який підписаний виборцями, суд зазначає, що вказаний акт складений не у день голосування 21 липня 2019 року, а після спливу трьох днів після дня голосування, що викликає обґрунтовані сумніви відповідності його змісту фактичним обставинам, про що вірно зазначив суд першої інстанції.

Щодо актів про виявлення порушення Закону від 24.07.2019 складених про те, що біля виборчої дільниці знаходився чоловік, який роздавав виборцям грошові кошти номіналом 500 грн., суд зазначає, що вказані акти також складені не у день голосування 21 липня 2019 року, а після спливу трьох днів після дня голосування, що, як вірно зазначив суд першої існатанції, викликає обґрунтовані сумніви відповідності його змісту фактичним обставинам. Також, вказані акти про виявлене порушення на різних дільницях підписані двома виборцями, при цьому, які є одними тими ж особами, що також викликає обґрунтовані сумніви відповідності його змісту та незалежності свідків.

Також, матеріали справи не містять підтвердження, що за результатами виявлення фактів вищезазначених порушень у день голосування позивач негайно звернувся до працівників Національної поліції України, які здійснювали чергування у виборчих дільницях, для встановлення особи порушника та його притягнення до передбаченої законом відповідальності. Надані до суду талон-повідомлення про прийняття і реєстрацію заяви про кримінальне правопорушення та витяг з єдиного реєстру кримінальних розслідувань, свідчать про звернення до правоохоронних органів до дня голосування 19.07.2019 або після 24.07.2019, доказів звернення до правоохоронних органів під час виявлення такого порушення суду не надано (а.с.27-28).

Стосовно Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140700 територіального виборчого округу № 52 від 24.07.2019, складеному позивачем про те, що ДВК № 140700 було організоване транспортування і передача до ОВК лише о 16.45 год. 23.07.2019, хоча засідання комісії було завершено о 00.15 год. 22.07.2019 року, тобто через 40 годин після завершення засідання комісії, другий примірник протоколу про підрахунок голосів виборців на ДВК № 140700 в пакеті відсутній, суд зазначає, що вказаний акт складено 24.07.2019 не у день отримання ОВК документів від відповідної дільничної комісії 23.07.2019, тобто не в день виявлення вказаних обставин, що викликає обґрунтовані сумніви відповідності його змісту.

Також, суду зазначає, що ч. 12 ст. 91 Закону визначає обов`язок щодо невідкладного після закінчення засідання виборчої комісії доставлення виборчих документів до окружної виборчої комісії, проте, норми Закону визначають вимоги щодо складання виборчих документів їх копій та їх транспортування. Суд зауважує, що невідкладна доставка виборчих документів полягає у необхідності їх доставки у найкоротший час з дотриманням вимог закону, при цьому суду не надано доказів, що ДВК умисно відтягувало час направлення та доставки виборчих документів.

Твердження про транспортування виборчих документів ДВК неналежні особами без супроводу поліції, також не знайшло свого підтвердження належними доказами.

Крім того, суду не надано акту порушень при транспортуванні складеного під час транспортування буд-яким членом комісії чи іншими особами у тому числі позивачем чи його довіреною особою, які мали право буди присутніми при транспортуванні.

Щодо Акту про виявлені порушення вимог Закону № 4061 на виборчій дільниці № 140700 територіального виборчого округу № 52 від 23.07.2019, складеним позивачем про те, що 23.07.2019 під час прийняття протоколу від ДВК № 140725 з`ясувалося, що в протоколі стоїть підпис голови комісії, яка була відсутня під час підписання на засіданні комісії і підтвердила особисто цей факт під час телефонування їй в присутності усією ОВК.

З цього приводу суд зазначає, що до цього акту не надано будь - яких інших додатків, а саме: фото- та відео- матеріалів із фіксацією даної події та/або пояснення такого голови. Крім того, суду не надано акту порушень складеного ОВК чи його членами під час отримання вказаних документів, у тому числі свідками у справі які надали окрему думку щодо вказаних порушень.

Тобто, зазначені Акти не можуть мати достатнього доказового значення в розумінні положень ст. 72, 73 КАС України та не бути належною та достатньою обставиною для задоволення позовних вимог.

Щодо наявних в матеріалах справи окремих думок до протоколів ОВК, суд першої інстанції правильно звернув увагу на те, що окремі думки членів ОВК ОСОБА_19 , ОСОБА_18 та ОСОБА_20 до протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі містять ідентичний друкований текст складені 24.07.2019 та підписані 25.07.2019, що викликає сумніви щодо місця та часу їх складення, містять посилання на порушення, які стались до складання такого протоколу. При цьому, матеріали справи не мстять будь - яких інших додатків документальних підтверджень, а саме: фото- та відео- матеріалів із фіксацією даних подій. Акт порушень зазначеними членами ОВК під час їх вчинення або встановлення також не складався, що підтверджується поясненнями свідків. Отже, суд зазначає, що вказані окремі думки ґрунтується лише на припущеннях, що викликає обґрунтовані сумніви відповідності їх змісту.

Стосовно порушень ОВК ст.94 Закону № 4061 при повторному підрахунку голосів, а саме повторний підрахунок не відбувся незважаючи на попереднє рішення про проведення повторного підрахунку, ОВК відкрила лише пакунки зі списками виборців та недійсними бюлетенями, після чого прийняла рішення більше не перераховувати голоси, протокол про повторний підрахунок голосів був складений на підставі протоколу ДВК, суд зазначає, що положення Закону № 4016 не містять застережень щодо відсутності у відповідача права у разі встановлення відсутності порушень при підрахунку голосів приймати рішення щодо скасування рішення про проведення повторного перерахунку голосів дільничних виборчих комісій.

З показів свідків, які склали окрему думку вбачається, що у процесі перерахунку матеріалів трьох ДВК порушень не було виявлено, через що було прийнято рішення повторний підрахунок голосів виборців далі не проводити. При цьому, головою ОВК здійснювався тиск, оскільки вони заявляли про можливість подальшого перерахунку. На засіданні ОВК були присутні кореспонденти, в тому числі без належного оформлення повноважень. Суд звертає увагу, що ці свідки підтвердили, що Акт з цього приводу вони не складали.

Тобто, зазначене рішення ОВК було прийнято, як колегіальним органом з урахуванням думки більшості його членів. При цьому, жодним з присутніх осіб акт про виявлені порушення не складався.

Щодо порушень вимог Закону які полягали у здійсненні перерв ОВК у своєму засіданні, суд зазначає, що вказані твердження ґрунтуються на окремих думках членів комісії складених 25.07.2019, вже після складання протоколу ОВК про підсумки голосування, жодними належними доказами не підтверджується, тобто викликає обґрунтовані сумніви.

Стосовно посилання на те, що 24.07.2019 о 16:00 рішенням ЦВК достроково припинено повноваження членів ОВК ОСОБА_21 та ОСОБА_4 , про що голова комісії був повідомлений о 19:00, суд зазначає, що протокол ОВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці в одномандатному виборчому окрузі від 24.07.2019 складений та підписаний о 18 год. 11 хв., тобто, до отримання вищезазначеного рішення ЦВК. Протокол ОВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі від 25.07.2019 складений без участі вказаних осіб. При цьому, вказане не впливає на дійсність протоколу ОВК про повторний підрахунок голосів виборців виборчої дільниці, який підписаний головою та іншими членами ОВК. Крім того, матеріали справи не містять актів або окремих думок про встановлені порушення складених до протоколу ОВК від 24.07.2019. Зазначене свідчить про недоведеність та відсутність порушень з боку відповідача.

Крім того, відповідно ч. 7, 8 ст. 35 Закону № 4061, виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Законом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати у депутати, довірені особи кандидата у депутати, представники партій у Центральній виборчій комісії чи уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

З аналізу вказаних норм в сукупності з іншими нормами Закону № 4061 вбачається, що виборча комісії у разі виявлення і визнання факту або певної події, зокрема, порушення Закону складає акт, який підписується членами виборчої, та за бажанням присутні на засіданні кандидати у депутати, довірені особи кандидата у депутати, представники партій чи уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Матеріали справи не містять жодного акту складеного виборчою комісією, яким підтверджено виявлення і визнання цією комісії факту або певної події, що вищевказаних порушень.

Наявні в матеріалах справи з боку Центральної виборчої комісії письмові докази не містять підтвердження фактів, на які посилається позивач в обґрунтування заявлених вимог, крім наявності окремих думок членів ОВК ОВО № 52 ОСОБА_18 , ОСОБА_20 та ОСОБА_19 .

Отже, посилання позивача щодо наявності факту неможливості достовірного встановлення підсумків голосування та результатів виборів народних депутатів України 21 листопада 2019 року на виборчих дільницях № 140725, 140696, 140724, 140730, 140731, 140700, 140695, ґрунтується лише на припущеннях.

При цьому, такі висновки не можуть ґрунтуватися на припущеннях, а можуть ґрунтуватися лише на належних і допустимих доказах в підтвердження виявлення фактів незаконного голосування.

Таким чином, суд правомірно відмовив у задоволені позовних вимог.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому при таких обставинах апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Відповідно до ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Керуючись статями 250, 271, 272, 273, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 р. у справі № 200/9402/19-а - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2019 р. у справі № 200/9402/19-а - залишити без змін.

Стягнути на користь Державного бюджету України з кандидата в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 (місце проживання АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) судовий збір у розмірі 1152, 60 грн. (одна тисяча сто п`ятьдесят дві грн.), здійснивши зарахування за реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м. Києві (м. Київ) 22030106, код за ЄДРПОУ: 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО): 899998; Рахунок отримувача: 31211256026001; Код класифікації доходів бюджету: 22030106.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 31 липня 2019 року.

Суддя-доповідач: Е.Г.Казначеєв

Судді: І.В. Геращенко

І.Д. Компанієць

Джерело: ЄДРСР 83354871
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку