open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 817/1513/18
Моніторити
Ухвала суду /12.02.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /02.07.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.11.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.10.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.09.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Рішення /18.07.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 817/1513/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /12.02.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2020/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2019/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /02.07.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.06.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2019/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.11.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.10.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.09.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2018/ Житомирський апеляційний адміністративний суд Рішення /18.07.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.06.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2018/ Рівненський окружний адміністративний суд

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 липня 2019 року м. Рівне№817/1513/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Дудар О.М., суддів Борискіна С.А. Нор У.М. , розглянувши у розглянувши у порядку письмового провадження заяву ОСОБА_1 про перегляд рішення суду за виключними обставинами в адміністративній справі за позовом

ОСОБА_1 доКостопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

04.06.2018 ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , заявник) звернувся до суду з позовом до Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (далі - Костопільське ОУ ПФУ Рівненської області, відповідач), в якому просив визнати протиправними дії Костопільського ОУ ПФУ Рівненської області щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку пенсії учасника ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року; зобов`язати Костопільське ОУ ПФУ Рівненської області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до ч.3 ст.59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» з 1 квітня 2018 року.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 18.07.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.11.2018 у справі №817/1513/18 в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

23.05.2019 ОСОБА_1 подав до суду заяву про перегляд рішення суду від 18.07.2018 у справі №817/1513/18 за виключними обставинами. Заява обґрунтована тим, що Конституційний Суд України рішенням від 25.04.2019 №1-р(ІІ)/2019 у справі №3-14/2019 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення «дійсної строкової», яке міститься в положеннях ч.3 ст.59 Закону України від 28.02.1991 №796-ХІІ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» зі змінами, за яким визнання розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській атомній електростанції шкоди при обчисленні пенсії, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби, внаслідок цього стали особами з інвалідністю. Вважає, що викладені обставини є виключними, мають істотне значення для перегляду рішення суду та задоволення позову в повному обсязі.

Ухвалою суду від 24.05.2019 прийнято заяву про перегляд судового рішення за виключними обставинами до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи. Заяву призначено до розгляду в судовому засіданні на 12 червня 2019 року та встановлено відповідачу строк для подання відзиву на заяву про перегляд судового рішення за виключними обставинами.

20.06.2019 від Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (в межах встановленого судом строку) надійшов відзив на заяву про перегляд рішення за виключними обставинами, в якому зазначив, що рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 щодо перерахунку пенсій, передбачених ч.3 ст.59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», не містить положень щодо порядку його виконання, а тому Пенсійний фонд України звернувся до Міністерства соціальної політики України з метою надання відповідних роз`яснень. Проте, станом на дату написання відзиву жодної відповіді від міністерства не надходило. Також вказав, що Костопільським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Рівненської області вже було надано заперечення проти позову, які вказують, що дії відповідача ґрунтуються на нормах чинного законодавства України, а тому заява задоволенню не підлягає. Просив продовжити строк для подання відзиву. (а.а.с.130-132).

Ухвалою суду від 14.06.2019 відкладено розгляд заяви про перегляд рішення за виключними обставинами до 2 липня 2019 року та продовжено відповідачу строк для подання відзиву на заяву до 2 липня 2019 року.

Згідно з ч.8 ст.33 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд даної заяви здійснюється колегією у складі трьох суддів.

У судове засідання 02.07.2019 учасники справи не прибули. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Від представника заявника надійшла заява про розгляд справи без його участі, в порядку письмового провадження. Відповідач про причини неявки суд не повідомив.

Враховуючи вимоги ч.2 ст.368, ч.4 ст.229 КАС України, суд розглянув заяву про перегляд рішення суду за виключними обставинами за відсутності учасників справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши заяву про перегляд судового рішення за виключними обставинами в адміністративній справі №817/1513/18, дослідивши та оцінивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм чинного законодавства, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії та інвалідом ІІ групи, захворювання якого пов`язане з виконанням обов`язку військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.а.с.98- 99).

Заявник перебуває на обліку у Костопільському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області та отримує пенсію по інвалідності ІІ групи за захворюванням, пов`язаним з виконанням обов`язку по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Пенсія заявника обчислюється відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

В період з 12.08.1986 по 03.10.1986 ОСОБА_1 в складі військової частини НОМЕР_1 брав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується довідкою військової частини НОМЕР_1 від 09.10.1986 та довідкою Березнівського районного військового комісаріату від 03.08.2000 (а.а.с. 103-104).

Згідно з довідкою Рівненської спеціалізованої онкологічної МСЕК від 07.03.2012 №020809 та експертним висновком Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії №9200 захворювання ОСОБА_1 пов`язане з виконанням обов`язку військової служби під час ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.а.с.99-100).

05.04.2018 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив провести перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно ст.59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (а.с.102).

Листом від 17.04.2018 №М-5/060 відповідачем надано відповідь, якою ОСОБА_1 відмовлено в перерахунку та виплаті пенсії, оскільки позивач брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не під час проходження дійсної строкової служби, а тому відсутні підстави у здійсненні перерахунку пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року (а.с.101).

Не погоджуючись із таким рішенням суб`єкта владних повноважень, ОСОБА_1 , звернувся до суду з адміністративним позовом.

З огляду на викладене, спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу протиправності рішення Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії по інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до ч.1 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами п.6 ч.1 ст.92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення врегульовані Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 №796-XII (далі - Закон № 796-XII).

Статтею 1 Закону №796-XII встановлено мету та основні завдання цього Закону, а саме те, що він спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв`язання пов`язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв`язання пов`язаних з цим проблем медичного і соціального характеру.

Отже, метою та завданнями цього Закону є захист громадян, які постраждали внаслідок: 1) Чорнобильської катастрофи; 2) інших ядерних аварій та випробувань; 3) військових навчань із застосуванням ядерної зброї.

Відповідно до вимог ст.59 Закону №796-XII, пенсії військовослужбовцям, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи призначаються з їх грошового забезпечення згідно з цим Законом та іншими законодавчими актами. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, призначається відповідно до статті 51 цього Закону.

Військовослужбовцям пенсії по інвалідності, а членам їх сімей пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї за їх бажанням можуть призначатися на умовах і в порядку, визначених законодавством для осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), або відповідно до статті 54 цього Закону.

Особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54, 57 і 59 Закону №796-XII, визначений Порядком №1210.

Пунктом 9-1 Порядку №1210 (який доповнено постановою Кабінету Міністрів України №851 від 15.11.2017 та застосовується з 01.10.2017) передбачено, що за бажанням осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби та внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, за відповідною формулою.

У рішенні від 18.07.2018 Рівненський окружний адміністративний суд дійшов до висновку, що пенсія по інвалідності у п`ятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, передбаченому частиною третьою статті 59 Закону №796-ХІІ, може бути призначена лише особам, які проходили дійсну строкову службу та брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, та внаслідок чого стали особами з інвалідністю.

Оскільки ОСОБА_1 брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час проходження навчальних зборів у військовій частині НОМЕР_1 , а не під час проходження дійсної строкової служби, суд дійшов висновку, що він не належить до категорії осіб, зазначених у частині третій статті 59 Закону №796-ХІІ.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою в ухвалах від 08.05.2018 у справі № 820/1148/18 (Пз/9901/33/18), від 11.06.2018 у справі №825/1922/18 (Пз/9901/41/18) та від 13.06.2018 у справі № 812/1094/18 (Пз/9901/43/18).

З матеріалів справи вбачається, що позивач дійсно з 12.08.1986 по 03.10.1986 брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у зв`язку з чим набув захворювання, пов`язане з виконанням військового обов`язку з ліквідації наслідків вказаної аварії.

Таким чином, оскільки позивач брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи поза межами проходження ним дійсної строкової служби, позивач не мав права на перерахунок пенсії відповідно до статті 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», оскільки не відповідав усім критеріям, наявність яких обумовлює право особи на вказаний перерахунок.

Поряд з цим, Конституційний Суд України рішенням від 25.04.2019 у справі №3-14/2019 (402/19, 1737/19) (№ 1-р(II)/2019) вирішив:

1) визнати таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону №796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю;

2) словосполучення «дійсної строкової», що міститься в положеннях частини третьої статті 59 Закону №796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Отже, відповідно до рішення Конституційного Суду України від 25.04.2019 у справі №3-14/2019 (402/19, 1737/19) (№ 1-р(II)/2019) військовослужбовці, які постраждали під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при виконанні військового обов`язку, в тому числі військовозобов`язані, які призивалися на військові збори, повинні мати однаковий рівень соціального забезпечення, що відповідає принципу справедливості та конституційному принципу рівності.

Відповідно до статті 91 Закону України «Про Конституційний Суд України» від 13.07.2017 №2136-VIII (далі - Закон №2136-VIII) закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Таким чином, положення частини третьої статті 59 Зaкoну №796-XII в частині «дійсної строкової» втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення - 25.04.2019, а відтак позивач має право на перерахунок пенсії відповідно до частини третьої статті 59 Закону №796-XII, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, з 25.04.2019.

Частиною четвертою статті 368 КАС України визначено, що за результатами перегляду рішення, ухвали за нововиявленими або виключними обставинами суд може: 1) відмовити в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами та залишити відповідне судове рішення в силі; 2) задовольнити заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, скасувати відповідне судове рішення та ухвалити нове рішення чи змінити рішення; 3) скасувати судове рішення і закрити провадження у справі або залишити позов без розгляду.

Оскільки підставою для відмови у позові ОСОБА_1 було те, що він брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС під час проходження навчальних зборів у військовій частині НОМЕР_1 , а не під час проходження дійсної строкової служби, і вказане словосполучення визнане таким, що не відповідає Конституції України, суд вважає, заяву позивача про перегляд рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18.07.2018 за виключними обставинами обґрунтованою та такою, що слід задовольнити частково.

Відтак, рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18.07.2018 в справі №817/1513/18 слід скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити частково: зобов`язати Костопільське ОУ ПФУ Рівненської області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 25.04.2019 відповідно до частини третьої статті 59 Закону №796-XII, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

В частині вимог про визнання протиправними дій Костопільського ОУ ПФУ Рівненської області щодо відмови в проведенні перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_1 відповідно до частини третьої статті 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» слід відмовити, оскільки такі дії станом на момент ухвалення рішення від 18.07.2018 були правомірними, так як на момент розгляду справи вимога частини третьої статті 59 Закону №796-XII щодо участі у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та військових навчаннях лише під час проходження дійсної строкової служби була чинною.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Заяву ОСОБА_1 про перегляд рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18.07.2018 за виключними обставинами в адміністративній справі №817/1513/18 за позовом ОСОБА_1 до Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити частково.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18.07.2018 в адміністративній справі №817/1513/18 - скасувати.

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 ) до Костопільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (вул.Бурова, 17а/3, м.Костопіль, Рівненська область, 35000, код ЄДРПОУ 41247908) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити частково.

Зобов`язати Костопільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області здійснити з 25.04.2019 перерахунок та виплату ОСОБА_1 (паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 ) пенсії по інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до ч.3 ст.59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 2 липня 2019 року.

Головуючий cуддя Дудар О.М.

Судді Борискін С.А.

Нор У.М.

Джерело: ЄДРСР 82814580
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку