open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 855/174/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - судді Федотова І.В.,

суддів: Літвіної Н.М. та Сорочка Є.О.,

за участю секретаря Лисенко І.Д.,

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача Тарасюк Г.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИЛА:

ОСОБА _2 (далі - позивач, ОСОБА_2 ) 25.06.2019 року звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК) про скасування постанови Центральної виборчої комісії № 1137 від 21 червня 2019 «Про відмову в реєстрації кандидатів у народні депутати України ОСОБА_2 висунутої у порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі № 116 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року»; зобов`язання Центральної виборчої комісії повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у народні депутати, яка балотується в одномандатному виборчому окрузі № 116 шляхом самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та прийняти рішення відповідно до вимог Закону України «Про вибори народних депутатів України».

В обґрунтування позову зазначає, що на виконання вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" нею подано передбачені частиною 2 статті 55 вказаного Закону документи, про що свідчить наявна у матеріалах справи довідка.

Вважає, що ЦВК безпідставно відмовила у реєстрації кандидатом у народні депутати України, оскільки виявлені відповідачем помилки та неточності в поданій позивачем автобіографії та квитанції про сплату грошової застави відповідно до ч.3 ст. 60 Закону України «Про вибори народних депутатів України», підлягали виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні 26.06.2019 року о 16 годин 30 хвилин.

Відповідачем подано відзив на адміністративний позов разом із додатками, в якому він просить відмовити в його задоволенні у повному обсязі. В обґрунтування своїх доводів зазначає, що постанова ЦВК від № 1137 від 21 червня 2019 року прийнята у межах повноважень та у спосіб, визначені чинним законодавством.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позов в повному обсязі, просив його задовольнити з підстав, викладених у ньому.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позову з тих підстав, що викладено у відзиві.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників процесу, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів встановила.

19 червня 2019 року ОСОБА_2 звернулася до Центральної виборчої комісії із заявою про самовисування кандидатом у народні депутати України та просила зареєструвати її кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 116.

До вказаної заяви позивачем були додані: автобіографія кандидата у народні депутати України; декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кандидата у народні депутати України; заява про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кандидата у народні депутати України; документ про внесення грошової застави; фотографії кандидата розміром 4x6 см; ксерокопія паспорта громадянина України; передвиборна програма кандидата у народні депутати України.

Центральною виборчою комісією вказані документи були прийняті 19.06.2019 року о 11:40, що підтверджується довідкою, яка міститься в матеріалах справи.

За результатами розгляду документів Центральною виборчою комісією 21 червня 2019 року, прийнято постанову № 1137, якою відмовлено в реєстрації кандидата в народні депутати України, ОСОБА_2 , висунутої в порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі № 116 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року з підстав відсутності документів передбачених пунктами 2,4 частини 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України", оскільки подана ОСОБА_2 автобіографія не містить відомостей про її громадянство із зазначенням часу проживання на території України, партійність, адресу місця проживання, контактний номер телефону, а також відомостей про наявність чи відсутність судимості. Крім того, підставою для відмови в реєстрації кандидата в народні депутати України, слугували обставини внесення грошової застави неналежною особою, оскільки до заяви про самовисування ОСОБА_2 додано дублікат квитанції АТ КБ «Приватбанк» від 19 червня 2019 року № 0.0.1385912400.1 про переказ у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії коштів у розмірі 41730 грн., внесених ОСОБА_3 , а в призначенні платежу вказано «грошова застава кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ».

Вважаючи вищезазначену постанову ЦВК протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Відповідно до частини третьої статті 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

За змістом статті 15, 16 Закону України "Про вибори народних депутатів України" вибори депутатів можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними. Позачергові вибори депутатів призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України.

Позачергові вибори депутатів відбуваються в останню неділю шістдесятиденного строку з дня опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України, виданого відповідно до Конституції України.

Виборчий процес позачергових виборів депутатів починається з дня, наступного після дня опублікування Указу Президента України, зазначеного у частині третій цієї статті.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Згідно із пунктом 6 статті 19 цього Закону ЦВК реєструє кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом.

Статтею 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

Відповідно до частини 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею таких документів:

1) заяви про самовисування, датованої днем подання документів для реєстрації його кандидатом у депутати до Центральної виборчої комісії, із зобов`язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у виборах, а також із зобов`язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);

2) автобіографії кандидата в депутати, на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості;

3) декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кандидата у депутати відповідно до статті 57 цього Закону;

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону;

5) 4 фотографії кандидата розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

6) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата.

Згідно частини 4 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" Центральна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій або частині другій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Отже, вищевказаними положеннями пп.,2, 4 ч. 2 ст. 55 Закону передбачено обов`язок подання документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону та автобіографії кандидата в депутати, на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості.

Колегією суддів з матеріалів справи встановлено, що 19 червня 2019 року позивачем до Центральної виборчої комісії подано заяву про самовисування щодо реєстрації її кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 116, автобіографію, документ про внесення грошової застави та інші документи, які передбачені статтею 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

Центральною виборчою комісією 21 червня 2019 року, прийнято постанову № 1137 про відмову в реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , висунутої в порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі № 116 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, у зв`язку з неподанням документів передбачених пунктами 2,4 частини 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 60 Закону України «Про вибори народних депутатів України» Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати в разі відсутності документів, зазначених у частині першій статті 54 чи частинах першій або другій статті 55 цього Закону.

Відповідно до пункту 1 Роз`яснень щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України, затверджених постановою Центральною виборчою комісією № 909 від 29 травня 2019 року документ вважається таким, що не поданий для реєстрації кандидатом у депутати, у разі відсутності в ньому відомостей, які обов`язково повинні міститися у такому документі згідно з вимогами Закону.

Положеннями ч. 2 ст. 56 Закону України "Про вибори народних депутатів України", зокрема передбачено, що кандидат у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації вносить на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати.

Необхідність внесення грошової застави саме кандидатом у народні депутати України також підтверджується і абз. 2 ч. 3 ст. 56 Закону України "Про вибори народних депутатів України", згідно з якою у разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, внесена грошова застава повертається у п`ятиденний строк після прийняття відповідного рішення на визначений відповідним кандидатом у депутати рахунок.

Відповідно до п. 1.32 ст. 1 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" від 05 квітня 2001 року № 2346-III платник - особа, з рахунка якої ініціюється переказ коштів або яка ініціює переказ шляхом подання/формування документа на переказ готівки разом із відповідною сумою коштів.

Колегією суддів з матеріалів справи встановлено, що до заяви про самовисування ОСОБА_2 додано дублікат квитанції АТ КБ «Приватбанк» від 19 червня 2019 року №0.0.1385912400.1 про переказ у безготівковому порядку на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії коштів у розмірі 41730 грн., внесених ОСОБА_3 , відповідно до якої в графі "призначення платежу" вказано: "грошова застава кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 ", однак у графі "відправник" "ПІБ" зазначено: « ОСОБА_3 », що в даному випадку ідентифікує його як платника.

Також, факт надходження відповідних коштів до ЦВК саме від ОСОБА_3 підтверджується і довідкою від 26 червня 2019 року №87, підписаною завідувачем відділу бухгалтерського обліку та звітності Секретаріату Комісії - головним бухгалтером Центральної виборчої комісії Гуліновою O .A., та копією витягу з виписки Державної казначейської служби України за 19 червня 2019 року зі спеціального рахунку Центральної виборчої комісії, відкритого для зарахування грошової застави.

Натомість, з даних доказів та інших матеріалів справи, не вбачається, що на спеціальний рахунок ЦВК надходили кошти від ОСОБА_2 .

Таким чином, з вищенаведеного вбачається, що грошову заставу внесено не уповноваженою відповідно до закону особою, на вчинення відповідних дій (внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону), а отже, передбаченого пунктом 4 частини другої статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" документа про внесення грошової застави кандидатом у народні депутати України відповідно до статті 56 Закону ЦВК не надано.

При цьому, внесення грошової застави неуповноваженою відповідно до закону особою, не є помилкою чи неточністю в розумінні частини третьої статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" та не може бути усунено шляхом внесення відповідних виправлень.

Поряд з цим, колегія суддів наголошує, що в Законі України "Про вибори народних депутатів України" визначено також обов`язкові вимоги до автобіографії кандидата в депутати, які відповідно, ОСОБА_2 дотримано не було.

Статтею 63 Закону України "Про вибори народних депутатів України" закріплено забезпечення можливості доступу виборця до різнобічної, об`єктивної та неупередженої інформації, потрібної для здійснення усвідомленого, поінформованого, вільного вибору.

Інформація, що міститься у документах, поданих до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів, є відкритою.

Центральна виборча комісія за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів народних депутатів України, забезпечує виготовлення не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня виборів інформаційних плакатів кандидатів у народні депутати України, зареєстрованих в одномандатних округах. Плакати повинні містити біографічні відомості кандидата у народні депутати України, його передвиборну програму (обсягом до трьох тисяч дев`ятисот друкованих знаків) та фотокартку, подані ним при реєстрації.

Приховування чи неусвідомлене незазначення позивачем повного переліку обов`язкових відомостей може мати вплив на усвідомленість та поінформованість такого вибору виборцем, що, на думку колегії суддів, є неприпустимим.

Факт незазначення у поданому до ЦВК документі відомостей про її громадянство із зазначенням часу проживання на території України, партійність, адресу місця проживання, контактний номер телефону, а також відомостей про наявність чи відсутність судимості, не заперечується позивачем. При цьому особа, яка має намір балотуватися кандидатом у народні депутати України, має керуватися виключно нормами названого Закону.

Відсутність інформації в документі не є неточністю чи помилкою в розумінні частини третьої статті 60 Закону, оскільки в документі взагалі відсутнє обов`язкове за цим Законом змістове наповнення, в якому можливо допустити і потім уже виправити неточність чи помилку.

Колегія суддів звертає увагу на те, що за своєю суттю автобіографія - це документ, у якому особа, що складає його, подає опис свого життя та діяльності в хронологічній послідовності.

Автобіографія складається у довільній формі, проте, у зв`язку зі специфікою мети її написання може мати направленість на висвітлення тих чи інших конкретних обставин.

Обов`язковість висвітлення певних подій свого життя в автобіографії зазвичай пов`язана з розкриттям особистих якостей автора, що можуть сприяти або суперечити меті її написання.

Колегія суддів зазначає, що за умови відсутності такої інформації взагалі зміни до такої інформації або виправлення внесені бути не можуть. Зважаючи на те, що особа має подавати в автобіографії опис свого життя та діяльності в хронологічній послідовності, дописування певної інформації шляхом уточнення є неможливим з огляду на порушення принципу хронологічності викладу.

Оскільки автобіографія позивача не містить обов`язкових для цього документа усіх відомостей, зокрема, відомостей про її громадянство із зазначенням часу проживання на території України, партійність, адресу місця проживання, контактний номер телефону, а також відомостей про наявність чи відсутність судимості, ЦВК обґрунтовано розцінила, що такий документ не є автобіографією кандидата в народні депутата в розумінні пункту 2 частини другої статті 55 Закону України «Про вибори народних депутатів України».

Таким чином, враховуючи вищевикладене в сукупності, колегія суддів вважає, що ЦВК правомірно відмовила позивачу в реєстрації кандидатом у народні депутати України, а тому підстави для скасування оскаржуваної постанови в частині відмови в реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_2 , відсутні.

Оскільки позовні вимоги про зобов`язання ЦВК вчинити певні дії є похідними, то у зв`язку із відмовою у задоволенні вимоги про визнання протиправною і скасування постанови, у задоволені таких вимог слід відмовити.

На підставі викладеного та керуючись Конституцією України, Законом України "Про Центральну виборчу комісію", Законом України "Про вибори народних депутатів", ст.ст.241, 242, 243, 272, 273, 278 КАС України, колегія суддів,-

ВИРІШИЛА:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку частини 1 статті 272 КАС України та може бути оскаржене в апеляційному порядку до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у дводенний строк через Шостий апеляційний адміністративний суд в порядку, встановленому частиною 2 статті 278 КАС України та підпунктом 15.5 пункту 15 Перехідних положень КАС України.

Головуючий суддя:

Судді :

Головуючий суддя Федотов Ігор В`ячеславович

Судді: Літвіна Наталія Миколаївна

Сорочко Євген Олександрович

Джерело: ЄДРСР 82683705
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку