open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/2394/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді – Юхтенко Л.Р., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду справу за позовною заявою ОСОБА_1 (ІН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області (код ЄДРПОУ 37743414, місцезнаходження: 68609, м. Ізмаїл, вул. Кишинівська, 46) про визнання протиправним дій та зобов`язання призначити та виплачувати пенсію,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 23 квітня 2019 року надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області про визнання протиправним дій та зобов`язання призначити та виплачувати пенсію.

Ухвалою від 25 квітня 2019 року позов залишено без руху, а позивачу наданий термін для усунення недоліків шляхом надання заяви доказу сплати судового збору відповідно до заявлених позовних вимог.

Після усунення позивачем недоліків, що зумовили залишення позову без руху, ухвалою від 20 травня 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено перше судове засідання на 13 червня 2019 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не погоджується з листом відповідача від 04.04.2019 року вих. №34/І-01, яким позивачу роз`яснено, що з березня 2019 року позивач отримує пенсію згідно з Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» при загальному стажі 37 років 7 місяців 3 дні.

Так, позивач зазначив, що фактично не звертався до відповідача із заявою про переведення з одного виду пенсії на інший, а просив призначити пенсію за іншим законом, тобто мало місце призначення пенсії за іншим законом, а не переведення із одного виду пенсії на інший в межах одного закону, а тому відповідач повинен для розрахунку пенсії позивача застосувати за віком показник середньої заробітної плати у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії за віком.

У встановлений судом строк, відповідач подав до суду відзив на позовну заяву та матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 .

Відповідно до відзиву на позовну заяву, відповідач позовні вимоги не визнає, посилаючись на те що, оскільки позивач отримував пенсію державного службовця, яка була призначена за нормам Закону України «Про державну службу», а з 01.03.2019 року була переведена на пенсію за віком згідно з Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на підставі п. 8 Подяку проведення перерахунку пенсій та до п. 2 чт. 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та п. 8 Порядку, яким передбачено що при досягненні пенсійного віку за умови, якщо розмір пенсії буде більшим від розміру пенсії, обчисленого відповідно до Закону України «Про державну службу» проводиться без звернення особи, переведення на пенсію на умовах передбачених законом, за матеріалами пенсійної справи.

Враховуючи наведені правові підстави для перерахунку пенсії позивача із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу ) в Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарні роки відсутні, вказаний показник середньої заробітної плат застосовується включно для призначення пенсії, застосування його для переходу пенсії на інший вид чи для перерахунку є безпідставним.

Позивач на перше відкрите судове засідання не з`явився, від нього до суду 06 червня 2019 року надійшла заява про розгляд справи за відсутності позивача.

Представник відповідача також не з`явився, у відзиві на позову заяву просив розглядати справу за його відсутності.

Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З цих підстав, суд ухвалою, яка занесена до протоколу судового засідання вирішив продовжити розгляд справи у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів.

Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги, докази, якими вони підтверджуються, судом встановлено таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується паспортом серії НОМЕР_2 (а.с.5).

Розпорядженням Ізмаїльської районної державною адміністрації Одеської області від 04.10.2006 року №94/ко-2006 «Про звільнення ОСОБА_1 » звільнено ОСОБА_1 , начальника фінансового управління районної державної адміністрації з 05 жовтня 2006 року, у зв`язку з виходом на пенсію.

Матеріалами справи підтверджено, що на підставі заяви позивача про призначення/перерахунок пенсії від 06 жовтня 2006 року згідно з розпорядженням №145471 від 13.10.2006 року ОСОБА_1 призначено пенсію за віком держслужбовцю, загальний стаж роботи склав 37 років 7 місяці 3 дні.

З матеріалів пенсійної справи вбачається, що 01.03.2019 року позивача переведено на пенсію за віком.

26 березня 2019 року позивач звернулась до Начальника Ізмаїльського ОУПФУ з заявою (вхід. №34/І-01 від 26.03.2019 року), в якій просив повідомити розрахунок пенсії позивача, відповідно до якого Закону вона розраховується та яку середню заробітну плату взято про розрахунок нової пенсії (а.с.6).

Ізмаїльське об`єднане ПФУ Одеської області листом від 04.04.2019 року вих. №34/І-01 повідомило позивача про те, що позивач з 01.03.2019 року отримує пенсію за віком, розраховану відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та у п. 8 Порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», який затверджено постановою Кабінету Міністрів України №124 від 20.02.2019 року зазначено, що якщо розмір пенсії буде більшим від розміру пенсії, обчисленого відповідно до Закону України «Про державну службу» проводиться без звернення особи, переведення на пенсію на умовах, передбачених законом за матеріалами пенсійної справи.

Таким чином, за матеріалами пенсійної справи загальний стаж позивача склав 37 років 7 місяців 3 дні, коефіцієнт стажу 0,37583, заробітну плату розраховано на 136 місяців (по жовтень 2006), індивідуальний коефіцієнт з 01.03.2019 року: розмір пенсії за віком (ст. 27) (9581, 53 *0,37583) 3604, 78

Доплата на понаднормовий стаж (ст. 28 ч. 1 абз. 2) (за 17 років) 254, 49

Загальний розмір пенсії 3859, 2

Місяць підвищення розміру пенсії 01.03.2019

Розмір пенсії з надбавками 3859, 27 (а.с.7).

Судом досліджено матеріали пенсійної справи №145471 ОСОБА_1 .

Проаналізувавши положення чинного законодавства України, що регулює спірні правовідносини, враховуючи обставини справи, дослідивши письмові докази, що містяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку щодо задоволення позовних вимог повністю з огляду на таке.

Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості й в інших випадках, передбачених законом (ст. 44 Конституції України).

Частиною першою статті 55 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до листа, позивача повідомлено про те, що з 01.03.2019 року отримує пенсію за віком, розраховану відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та у пункті 8 Порядку проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», який затверджено постановою КМУ №124 від 20.02.2019 року зазначено, що якщо розмір пенсії буде більшим від розміру пенсії, обчисленого відповідно до Закону України «Про державну службу» проводиться без звернення особи, переведення на пенсію на умовах, передбачених законом за матеріалами пенсійної прави.

Таким чином, за матеріалами пенсійної справи загальний стаж склав 37 років 7 місяців 3 дні, коефіцієнт стажу 0,37583, заробітну плату розраховано на 136 місяців (по жовтень 2006), індивідуальний коефіцієнт з 01.03.2019 року: розмір пенсії за віком (ст. 27) (9581, 53 *0,37583) 3604, 78.

Статтею 9 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» встановлено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Статтею 40 цього Закону встановлено порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії.

Заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується ПФУ за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск - сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 + ... + Кз n); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Відповідно до ч. 3 ст. 45 цього Закону, переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду України.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Відповідно до ст. 21 Закону №2493-ІІІ, пенсійне забезпечення посадових осіб органів місцевого самоврядування, які мають стаж роботи в органах місцевого самоврядування та/або держслужби не менше 10 років, здійснюється у порядку, визначеному законодавством України про держслужбу.

Згідно з приписів ст. 37 Закону № 3723-XII, на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків-не менше 25 років, для жінок-не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців,- незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями,- у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.

Разом з цим, ч. 1 ст. 9 Закону № 1058-ІV передбачено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Водночас, ст. 9 Закону № 1058-ІV не передбачено такого виду пенсії, як пенсія за вислугу років.

Статтею 10 Закону № 1058-ІV передбачено, що особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

За приписами ч. 2 ст. 40 Закону № 1058-IV, заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп -заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується ПФУ за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Ск -сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 + ... + Кз n); К -страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

У той же час, ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-ІV встановлено, що переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами ПФУ.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40 Закону № 1058-IV, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-ІV регламентовано порядок переведення з одного виду пенсії, призначеного саме за цим Законом, на інший. Отже, показник середньої заробітної плати при переведенні на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої Законом № 1058-ІV.

Зокрема, як свідчать матеріали справи, первинно позивачу пенсію було призначено за вислугу відповідно до Закону України «Про державну службу», який передбачає інші підстави та порядок призначення пенсії.

Позивача самостійно перевели на пенсію, розраховану відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01 березня 2019 року.

Згідно з п. 11 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, пенсія за вислугу років призначається у разі звільнення з роботи, що дає право на цей вид пенсії. У разі зарахування після призначення пенсії за вислугу років на роботу, яка дає право на цей вид пенсії, виплата пенсії припиняється і поновлюється з дня, що слідує за днем звільнення з роботи.

Верховний Суд України у постанові від 29 листопада 2016 року у справі № 133/476/15-а (№ 21-6331а15) та висловили правову позицію стосовно того, що у випадку призначення особі пенсії за вислугу років відповідно до Закону № 1788-XII, який передбачає інші підстави та порядок призначення пенсії, а в подальшому при виявленні такою особою бажання отримувати пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-IV, має місце саме призначення пенсії за віком, а не переведення згідно ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-IV. Вказана правова позиція Верховного Суду України підтримана Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 31 жовтня 2018 року у справі № 876/5312/17.

Таким чином, враховуючи висновки Верховного Суду, суд вважає, що відповідачем протиправно не застосовано в спірних правовідносинах норми ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-ІV та позивач має право на призначення пенсії за віком відповідно до Закону № 1058-IV із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у галузі економіки України за три календарні роки, що передують року звернення.

Зазначений правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 31 січня 2019 року по справі № 639/2751/17.

Таким чином, враховуючи вищевикладені норми законодавства, а також правовий висновок Верховного Суду, суд вважає, що у позивача є всі законні підстави на призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» із застосуванням показника середньої заробітної плати в Україні відповідно зазначеного закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, рішення суб`єкта владних повноважень має бути, зокрема, обґрунтованим, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), пропорційним, тобто прийнятим з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Згідно з приписів ст. 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищевикладені встановлені судом обставини, норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, оцінюючи спірні дії та рішення відповідача, суд дійшов висновку, що вони не відповідають всім ознакам, передбаченим у ч. 2 ст. 2 КАС України, зокрема, вони є необґрунтованими та непропорційними, а тому, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 371 КАС України, негайно виконуються рішення суду про: присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.

Тому, суд доходить висновку щодо негайного виконання рішення в частині присудження суми стягнення за один місяць.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому належать стягненню за рахунок бюджетних асигнувань з Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 768, 40 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 (ІН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області (код ЄДРПОУ 37743414, місцезнаходження: 68609, м. Ізмаїл, вул. Кишинівська, 46) про визнання протиправним дій та зобов`язання призначити та виплачувати пенсію., - задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області (код ЄДРПОУ 37743414, місцезнаходження: 68609, м. Ізмаїл, вул. Кишинівська, 46) щодо застосування при визначенні розміру пенсії за віком ОСОБА_1 (ІН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) показника середньої заробітної плати за 2016 рік.

Зобов`язати Ізмаїльське об`єднане управління Пенсійного фонду України Одеської області (код ЄДРПОУ 37743414, місцезнаходження: 68609, м. Ізмаїл, вул. Кишинівська, 46) призначити та виплатити ОСОБА_1 (ІН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з 01.03.2019 року із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за три календарних роки, що передують року переведення на пенсію, тобто за 2016-2017-2018 року, з урахуванням здійснених виплат.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Ізмаїльського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області (код ЄДРПОУ 37743414, місцезнаходження: 68609, м. Ізмаїл, вул. Кишинівська, 46) на користь ОСОБА_1 (ІН НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) судовий збір в розмірі 768, 40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 копійок).

В частині присудження виплати пенсії в межах суми стягнення за один місяць рішення суду виконується негайно.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5. п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя Л.Р. Юхтенко

.

Джерело: ЄДРСР 82676757
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку