open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 червня 2019 р. Справа № 480/1690/19

Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Діски А.Б., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА _1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області (далі по тексту - відповідач, Сумське ОУПФУ) та просить:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Сумського ОУПФУ від 21.03.2019 року про відмову ОСОБА_1 в переході з пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу".

2. Зобов`язати Сумське ОУПФУ зарахувати ОСОБА_1 до стажу роботи на державній службі період його роботи з 10.06.2004 р. по 06.04.2006 р. на посаді голови Сумської районної ради та перевести його на пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу" з дня його звернення з відповідною заявою, тобто з 06.03.2019 р., сплативши утворену заборгованість починаючи з 06.03.2019 року.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що з 2006 року йому було призначено пенсію за вислугу років. У зв`язку з досягненням пенсійного віку, переведено на пенсію за віком, відповідно до Закону України "Про Загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-IV (далі - Закон №1058-IV). 06.03.2019 р. ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про перехід на пенсію за віком, відповідно до Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 року № 3723-XII (далі - Закон №3723-XII), проте, рішенням від 21.03.2019 р. йому було відмовлено в переведені у зв`язку з тим, що стаж роботи позивача на державній службі складає лише 9 років 4 місяці 4 дні і є недостатнім для переведення на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу". Позивач зазначає, що відповідач протиправно не зарахував до стажу роботи на державній службі період його роботи з 10.06.2004 р. по 06.04.2006 р. на посаді голови Сумської районної ради. Тому відмова відповідача перевести його на пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу" є протиправною та такою, що не відповідає чинному законодавству.

Ухвалою суду від 16.05.2019 року відкрито провадження у справі, розгляд проводиться за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач у відзиві заперечував проти задоволення позову та зазначив, що служба в органах місцевого самоврядування є відмінною від державної служби, регулюється різними законами, у тому числі і пенсійне забезпечення є відмінним (а.с.32-33).

Перевіривши матеріали справи, повно та об`єктивно оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є пенсіонером та перебуває на обліку в Сумському ОУПФУ.

06.03.2019 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про переведення його з пенсії за віком відповідно до Закону №1058-IV на пенсію за віком відповідно до Закону №3723-XII.

Рішенням Сумського ОУПФУ від 21.03.2019 року позивачу було відмовлено у переході з пенсії за віком відповідно до Закону №1058-IV на пенсію як державний службовець. Підставою для відмови послугувало те, що стаж роботи позивача на державній службі складає 9 років 4 місяці 4 дні, якого не достатньо для призначення вказаного виду пенсії (а.с. 34).

Про прийняття вказаного рішення позивача було повідомлено листом №6738/06-22 від 22.03.2019 року (а.с. 22).

Як вбачається з розрахунку стажу ОСОБА_1 відповідачем було зараховано до стажу роботи на державній службі період роботи з 28.12.2006 року по 30.04.2016 року, що становить 9 років 4 місяці 4 дні. Період роботи з 10.06.2004 р. по 06.04.2006 р. на посаді голови Сумської районної ради не зараховано до стажу роботи на державній службі (а.с.36).

Надаючи правову оцінку матеріалам справи, суд зазначає наступне.

01 травня 2016 року набув чинності Закон України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII "Про державну службу" (далі - Закон № 889-VIII), підпунктом 1 пункту 2 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" якого визнано таким, що втратив чинність, Закон України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами), крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.

Згідно з ч. 1 ст. 37 Закону №3723-XIІ на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Аналіз цієї норми дає підстави вважати, що необхідною умовою для наявності у державних службовців, які на день набрання чинності Законом 889-VIII займали посади державної служби та мали не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, та осіб, які на день набрання чинності Законом 889-VIII мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, права на пенсію відповідно до згаданої статті є досягнення такими особами певного віку та наявність страхового стажу, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Абзацом першим частини першої статті 26 Закону №1058-IV закріплено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 58 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року.

Абзацом першим частини першої статті 28 Закону №1058-IV встановлено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, пенсії або аналогічної виплати, встановленої в інших державах, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі встановлюється з урахуванням зазначених сум.

Тобто, до 01 травня 2016 року (дата набрання чинності Законом № 889-VIII) право на пенсію державного службовця мали особи, які:

а) досягли певного віку та мають передбачений законодавством страховий стаж;

б) мали стаж державної служби не менш як 10 років, та на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців; а також особи, які мали не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.

Після 01 травня 2016 року відповідно до статті 90 Закону № 889-VIII пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

При цьому, законодавець визначив певні умови, за дотримання яких у осіб зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ.

Пунктом 10 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №889-VIII передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Пунктом 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №889-VIII передбачено, що для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Тобто, розділом XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №889-VIII передбачено, що за наявності у особи станом на 01 травня 2016 року певного стажу державної служби (10 років для осіб, що на зазначену дату займали посади державної служби, або 20 років стажу державної служби незалежно від того, чи працювала особа станом на 01 травня 2016 року на державній службі), така особа зберігає право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ, але за певної додаткової умови: у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.

Водночас, для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, стаття 37 Закону № 3723-ХІІ передбачає додаткові умови для наявності права на призначення пенсії державного службовця: певний вік і страховий стаж.

Аналізуючи зазначені норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що обов`язковою умовою для збереження у особи права на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ після 01 травня 2016 року є дотримання сукупності вимог, визначених частиною першою статті 37 Закону № 3723-ХІІ і пунктами 10, 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону 889-VIII, а саме щодо віку, страхового стажу, стажу державної служби.

Отже, після 01 травня 2016 року (дата набрання чинності Законом № 889-VIII) зберігають право на призначення пенсії державного службовця відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ лише ті особи, які мають стаж державної служби, визначений пунктами 10, 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України № 889-VIII, та мають передбачені частиною першою статті 37 Закону № 3723-ХІІ вік і страховий стаж.

Аналогічна правова позиція щодо застосування вищезазначених норм права висловлена у постановах Верховного Суду від 03 липня 2018 року у справі № 569/350/17, від 03 липня 2018 року у справі № 586/965/16-а та від 10 липня 2018 року у справі № 591/6970/16-а.

З рішення відповідача від 21.03.2019 року про відмову в переході на інший вид пенсії встановлено, що єдиною підставою відмови позивачу у переведенні на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" є недостатність стажу державної служби через незарахування певних періодів роботи позивача до державної служби.

Проте, суд не погоджується з таким висновком Сумського ОУПФУ, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що відповідно до записів у трудовій книжці (а.с.8-18), Нефедов В.М. працював:

- з 10.06.2004 р. по 06.04.2006 р. - головою Сумської районної ради;

- з 28.12.2006 р. по 24.07.2018 р. - начальником Управління праці та соціального захисту населення Сумської районної державної адміністрації.

Стаж державної служби обчислюється відповідно до статті 46 Закону № 889-VIII та Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 № 229 (далі - Порядок №229).

Пунктом 6 Порядку №229 передбачено, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону.

Пунктом 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №889-VIII регламентовано, що стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.

Отже, стаж державної служби за періоди роботи (служби, навчання) до набрання чинності Законом № 889-VIII обчислюється відповідно до законодавства, яке діяло до 01.05.2016 року та на тих умовах і в порядку, що були ним передбачені.

Стаж державної служби до набрання чинності Законом обчислювався відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1994 року № 283 (далі - Порядок № 283), додатку до нього та інших нормативно-правових актів.

Пунктом 2 Порядку № 283 було передбачено, що до стажу державної служби зараховується робота (служба) на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених у статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування.

Відповідно до копії трудової книжки ОСОБА_1 у період з 10.06.2004 р. по 06.04.2006 р. він працював на посаді голови Сумської районної ради, яка передбачена ст. 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (а.с.15-16).

Отже, враховуючи вищезазначене, період роботи позивача на даній посаді може бути зараховано до стажу державної служби.

Дана позиція також була зазначена у листі №34-С/о від 19.02.2019 року Міжрегіонального управління Національного агентства України з питань державної служби у Харківській та Сумській областях, надісланому позивачу на його запит (а.с.23).

Таким чином, суд дійшов висновку, що в сукупності стаж ОСОБА_1 на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, станом на 01.05.2016 року складає більше 10 років та є достатнім для призначення позивачу пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу".

Враховуючи, що позивач станом на 01.05.2016 року досяг 62-річного віку, має необхідний страховий стаж роботи, та має не менш як 10 років стажу державної служби, він набув права на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону № 3723-ХІІ на підставі п. 10, 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VIII, а тому відмова відповідача у переведенні (призначенні) його пенсії відповідно до ст. 37 Закону №3723-ХІІ є протиправною.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Сумського ОУПФУ від 21.03.2019 року щодо відмови в переведенні ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 № 3723-ХІІ та зобов`язання Сумського ОУПФУ зарахувати ОСОБА_1 до стажу роботи на державній службі період його роботи з 10.06.2004 р. по 06.04.2006 р. на посаді голови Сумської районної ради та перевести його на пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу" з дня його звернення з відповідною заявою, підлягають задоволенню.

Щодо вимоги позивача в частині зобов`язання виплатити утворену заборгованість починаючи з 06.03.2019 року, суд зазначає наступне.

Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Судом встановлено, що відповідачем не було здійснено перерахунок та виплату пенсії позивачу після переведення його на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу".

В матеріалах справи відсутні докази того, що відповідачем не буде проведено перерахунок, з урахуванням рішення суду, а також, що не буде виплачено різницю пенсії, починаючи з 06.03.2019 року та внаслідок таких протиправних дій відповідача буде порушено права позивача на належний розмір вказаних виплат.

Отже, позовні вимоги в зазначеній частині звернені на майбутнє та не підлягають задоволенню.

З урахуванням вимог ч. 1 ст. 139 КАС України за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, позивачу підлягають відшкодуванню витрати зі сплати судового збору в сумі 768,40 грн. за квитанцією №1 від 16.05.2019 року (а.с. 4).

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії – задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області від 21.03.2019 року про відмову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) в переході з пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу».

Зобов`язати Сумське об`єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області (вул. Степана Бандери, 43, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 40383837) зарахувати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до стажу роботи на державній службі період його роботи з 10.06.2004 р. по 06.04.2006 р. на посаді голови Сумської районної ради та перевести його на пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу» з часу звернення з відповідною заявою.

В задоволенні інших вимог - відмовити.

Стягнути з державного бюджету за рахунок бюджетних асигнувань Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області (вул. Степана Бандери, 43, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ 40383837) витрати зі сплати судового збору в сумі 768,40 грн. на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) .

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.Б. Діска

Джерело: ЄДРСР 82403405
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку