open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 квітня 2019 року № 810/4581/18

Київський окружний адміністративний суду у складі:

головуючого судді - Лапія С.М.,

за участі: секретаря судового засідання - Колеснікової О.І.,

представників позивача - Акберова А.Е., Кутковця М.Л.,

представника відповідача - Шуляка А.І.,

розглянувши у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в м. Києві справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області до ТОВ «Еко-Сервіс» про застосування заходів реагування,-

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області з позовом до ТОВ «Еко-Сервіс» про застосування заходів реагування, а саме - зупинення господарської діяльності відповідача, зобов`язання відповідача вжити заходів щодо рекультивації та санації полігону твердих побутових відходів (на землях Глибоцької сільської ради Бориспільського району) та прилеглої території відповідно до розробленого спеціального проекту, в якому повинні бути наведені заходи щодо ліквідації та усунення наслідків екологічного забруднення, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення та екологічної безпеки навколишнього природного середовища.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідачем здійснюється експлуатації полігону твердих побутових відходів (ТПВ) з порушенням норм санітарного законодавства, що виключає можливість продовження діяльності підприємства, завдає шкоди навколишньому природному середовищу. Також позивач стверджує, що полігон ТПВ ТОВ «Еко-Сервіс» не може бути кваліфікований як інженерна споруда (полігон), оскільки не має ознак інженерної споруди відповідно до нормативних документів, які регламентують облаштування та функціонування полігонів ТПВ, а отже, цей об`єкт фактично є сміттєзвалищем.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.10.2018 відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, призначено справу до розгляду у підготовчому засіданні.

Відповідачем надано суду письмовий відзив на адміністративний позов, в якому він просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що полігон ТПВ використовується належним чином згідно вимог закону, підприємством вживаються всі заходи для виключення забруднення навколишнього природного середовища та збереження екосистеми України при здійсненні свої господарської діяльності (т. 1, а.с. 61 - 68).

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.01.2019 продовжено процесуальний строк для проведення підготовчого засідання.

Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.02.2019 закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду.

У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги, просили позов задовольнити.

Представник відповідача позовних вимог не визнав, у задоволенні позову просив відмовити.

Заслухавши доводи та пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає у зв`язку з наступним.

Державний нагляд (контроль) за дотриманням санітарного законодавства здійснюється на підставі Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667.

Відповідно до Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 23.08.2017 № 761, Головне управління здійснює нагляд за дотриманням санітарного законодавства на території Київської області.

Згідно ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 4 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачені загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю), а саме виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Позивачем 21.02.2018 на підставі ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за зверненням від 06.12.2017 гр. ОСОБА_1 , погодження Державної регуляторної служби України від 26.01.2018 № 779, наказу від 19.02.2018 № 155-Д та направлення від 19.02.2018 № 155 здійснено позапланову перевірку господарської діяльності ТОВ «Еко-сервіс» за адресою: 08300, Київська область, м. Бориспіль, вул. Глибоцька (Котовського), 128а.

За результатами позапланової перевірки складено Акт від 21.02.2018 та надано директору ТОВ «ЕКО- СЕРВІС» припис від 21.02.2018 № 1 (т. 1, а.с. 22 - 23) про усунення порушень вимог санітарного законодавства а саме:

- розробити проект організацій санітарно-захисної зони з дотриманням вимог ДБН В.2.4-2-2005 «Полігон твердих побутових відходів. Основи проектування», встановлення/змінити розмір СЗЗ з урахуванням відстані від аеропорту, межі міста, житлової та громадської забудови та отримати висновок санітарного-епідеміологічної експертизи на діючий об`єкт полігон ТПВ,

- створити систему моніторингу та заходи екологічної безпеки що спрямовані на захист стану повітря, ґрунту та підземних вод, забезпечити проведення контролю за станом атмосферного повітря, ґрунту, підземних вод у межах санітарно-захисної зони,

- оснастити полігон ТПВ системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату,

- забезпечити роздільне збирання побутових відходів, включаючи небезпечні відходи у їх складі, забезпечити при видаленні побутових відходів їх оброблення (перероблення) шляхом промислового сортування з подальшим перевезенням вторинної сировини, небезпечних відходів, ідо не підлягає утилізації (після її глибокого пресування до щільності природних ґрунтів ( більше 1 т/куб.м) і подальшого брикетування), до місць чи об`єктів утилізації, знешкодження або захоронення відповідно до вимог законодавства про відходи так санітарного законодавства,

- у залежності від вмісту органічних речовин, забезпечити утилізацію окремих складових побутових відходів шляхом їх оброблення (перероблення) на спеціалізованих підприємствах з отримання кінцевого продукту - біогумусу або біопродукції на його основі,

- забезпечити захоронення на полігоні тільки складові побутові відходи, що не підлягають утилізації або забезпечити їх знешкодження на спеціалізованих підприємствах (сміттєспалювальні заводи, піролізні установки тощо),

- розробити, погодити та затвердити санітарно-технічний паспорт на полігон ТПВ згідно форми зазначеної у Наказі Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України від 05.04.2007 № 120.

Термін виконання припису № 1 від 21.02.2018 - до 01.08.2018.

Згідно п.п. 1, 2, 3, 4 ст. 7 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» підприємства зобов`язані розробляти і здійснювати санітарні заходи; забезпечувати лабораторний контроль, а також виконувати розпорядження і вказівки посадових осіб при здійснення ними державного нагляду.

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю), серед іншого, має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.

Згідно ст. 11 цього ж Закону суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний серед іншого, виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» підприємства, установи і організації, зокрема, зобов`язані: виконувати розпорядження і вказівки посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби при здійсненні ними державного санітарно-епідеміологічного нагляду.

З метою перевірки виконання вимог припису, відповідно до наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області від 13.08.2018 № 1521-Д та направлення від 13.08.2018 № 1521-Д Управлінням державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління 15.08.2018 проведено позапланову перевірку виконання припису від 21.02.2018 № 1 відносно ТОВ «Еко-сервіс» щодо усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу від 21.02.2018.

За результатами перевірки складено Акт від 15.08.2018 та встановлено, що вимоги припису від 21.02.2018 № 1 не виконано.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Згідно ст. 1 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - це документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об`єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров`я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов`язковим для виконання власником об`єкта експертизи.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» санітарне та епідемічне благополуччя населення - це стан здоров`я населення та середовища життєдіяльності людини, при якому показники захворюваності перебувають на усталеному рівні для даної території, умови проживання сприятливі для населення, а параметри факторів середовища життєдіяльності знаходяться в межах, визначених санітарними нормами; державні санітарні норми та правила, санітарно-гігієнічні та санітарно-протиепідемічні правила і норми, санітарно-епідеміологічні правила і норми, протиепідемічні правила і норми, гігієнічні та протиепідемічні правила і норми, державні санітарно-епідеміологічні нормативи, санітарні регламенти (далі - санітарні норми) - обов`язкові для виконання нормативно-правові акти центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, що встановлюють медичні вимоги безпеки щодо середовища життєдіяльності та окремих його факторів, недотримання яких створює загрозу здоров`ю і життю людини та майбутніх поколінь, а також загрозу виникнення і розповсюдження інфекційних хвороб та масових неінфекційних захворювань (отруєнь) серед населення.

Небезпечний фактор - будь-який хімічний, фізичний, біологічний чинник, речовина, матеріал або продукт, що впливає або за певних умов може негативно впливати на здоров`я людини.

Отже, недотримання, на думку позивача, відповідачем санітарних норм порушує законні права громадян на безпеку для здоров`я і життя населення та може в подальшому завдати шкоди їх здоров`ю.

З метою вжиття до відповідача заходів реагування шляхом зупинення господарської діяльності та зобов`язання відповідача вжити заходи для усунення виявлених порушень позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V)

Згідно ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Частиною 7 ст. 7 вказаного Закону встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Суд зазначає, що захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При обранні такого заходу реагування позивачем як суб`єктом владних повноважень і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тими, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

З матеріалів справи слідує, що відповідачем експлуатується полігон по утилізації та захороненню твердих побутових відходів, який розташований в адміністративних межах Глибоцької сільської ради Бориспільського району Київської області.

Полігон експлуатується ТОВ «Еко-Сервіс» на підставі договору оренди, укладеного з «Бориспільським виробничим управлінням комунального господарства» від 26.10.2002 та затвердженого Бориспільським міським головою (т. 1, а.с. 73 - 75), а також паспорту місця видалення відходів, затвердженого головою Бориспільської міської ради 01.10.2002, виданого на підставі робочого проекту, який був розроблений та ВАТ «УКРГІПРОБУД» у 2001 році (т. 1, а.с. 76 - 84).

Судом встановлено, що вказаний паспорт погоджений Державною санітарною службою у Київській області, Державним комітетом України по водному господарству, Державною геологічною службою, Управлінням Держнаглядохоронпраці, Державним управлінням екоресурсів у Київській області. Паспорт має реєстраційний № 8-3-39 від 25.04.2006, МВВ - Полігон твердих побутових відходів м. Бориспіль.

Зі змісту паспорту слідує, що полігон розташований у південному напрямку м. Бориспіль на відстані 3 км. від його меж. З півночі ділянка межує з автодорогою Бориспіль - Глибоке, для полігону встановлена нормативна санітарно-захисна зона 500 метрів, полігону дозволяється приймати будівельне сміття та деякі види твердих інертних промислових відходів, полігон відповідає вимогам діючого санітарного законодавства України.

Також постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 12.10.2017 № 1254, ТОВ «Еко-Сервіс» видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів за місцем провадження господарської діяльності - Київська обл., Бориспільський р-н., Глибоцька сільська рада (т. 1, а.с. 85).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» об`єктом державної санітарно-епідеміологічної експертизи може бути будь-яка діяльність, технологія, продукція та сировина, проекти нормативних документів, реалізація (функціонування, використання) яких може шкідливо вплинути на здоров`я людини, а також діючі об`єкти та чинні нормативні документи у випадках, коли їх шкідливий вплив встановлено у процесі функціонування (використання), а також у разі закінчення встановленого терміну дії висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.

Згідно робочого проекту Полігону відходів, що був розроблений та виконаний ВАТ «УКРГІПРОБУД» у 2001 році, розрахунковий термін використання полігону при дотриманні проекту та вимог законодавства складає 20 років (т. 1, а.с. 88 - 90).

Отже, за умови дотримання відповідачем при веденні господарської діяльності на Полігоні по утилізації та захороненню твердих побутових відходів вимог Закону України «Про відходи», Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених Міністерством з питань житлово-комунального господарства України наказом №435 від 01.12.2010 та інших нормативних документів України, що стосуються ведення господарської діяльності по експлуатації Полігонів по утилізації та захороненню твердих побутових відходів, при відсутності шкідливого впливу в процесі функціонування (використання) Полігону відсутні підстави на проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи.

Проте, позивачем не надано суду доказів шкідливого впливу на навколишнє середовище полігону, що експлуатується ТОВ «Еко-Сервіс».

Натомість, згідно наявного в матеріалах справи Висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 10.11.2009 № 05.03.02-07/71559 робочий проект «Рекультивація покинутого кар`єру на землях Глибоцької сільської ради Бориспільського району Київської області відповідає вимогам діючого санітарного законодавства і може бути погоджений (затверджений) (т. 1, а.с. 91).

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач стверджує про те, що ТОВ «Еко-Сервіс» не створило систему моніторингу та заходи екологічної безпеки, що спрямовані на захист стану повітря, ґрунту та підземних вод, не забезпечило проведення контролю за станом атмосферного повітря, ґрунту, підземних вод у межах санітарно-захисної зони.

У той же час, судом встановлено, що згідно Угоди на виконання робіт від 23.01.2018 № 5/3 між Державною установою «Київський обласний Лабораторний Центр Міністерства Охорони здоров`я України» (Виконавець) і ТОВ «Еко-Сервіс» (Замовник) замовник доручає, а Виконавець приймає на себе зобов`язання виконати роботи з відомчого лабораторного контролю за станом атмосферного повітря, підземних ґрунтових вод зі спостережних свердловин та ґрунту на території санітарно-захисної зони (т. 1, а.с. 86, 87).

Так, згідно наявних у матеріалах справи протоколів Державною установою «Київський обласний Лабораторний Центр Міністерства Охорони здоров`я України» проводились випробування мікробіологічного контролю якості питної води, випробування повітря населених місць, випробувань фізико-хімічних показників води зі свердловин, випробувань з об`єктів зовнішнього середовища у зоні впливу полігону ТПВ (т. 2, а.с. 12 - 83).

Отже, суд вважає необґрунтованими доводи позивача у цій частині.

Також, обґрунтовуючи позовні вимоги, Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області стверджує, що ТОВ «Еко-Сервіс» необхідно оснастити полігон системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Проте, згідно зазначеного вище Паспорту полігон відноситься до 4 класу небезпеки і при його будівництві виконані наступні роботи:

- для спостереження за якістю ґрунтових вод змонтовано чотири свердловини;

- для захисту ґрунтових вод фільтрату, що утворюється після проходження частини атмосферних опадів крізь товщу відходів, по днищу та укосам спочатку східного стану північної частини полігону улаштований протифільтраційний екран з двох шарів поліетиленової плівки;

- побудована дренажна мережа та колодязі для збору і накопичення фільтрату, що відповідає вимогам пп, 3.5,3.6, 3.12 СП 2811-83.

Як пояснив представник відповідача і це підтверджується матеріалами справи, фільтрат з накопичувального колодязя використовується для зволоження поверхні карт складування ТПВ, далі надлишок фільтрату вивозиться асенізаційною автоцистерною у місця, погоджені з органами СЕС. За цим показником Полігон відповідає вимогам п.п. 4.5, 4.6 СП 2811-83.

Використання території Полігону проводиться поетапно, методом зсуву. Ґрунтовою дорогою котлован розбитий на 2 частини - північну та південну. Спочатку заповнюється східна ділянка північної частини котловану п`ятьма шарами відходів по 2,25 м заввишки. Кожний шар складається з 360 добових карт розміром 6x6 м. Після заповнення східної ділянки починається використання західної ділянки таким же чином - пошарово з укриттям кожного шару на добових картах мінеральним ґрунтом, що відповідає вимогам п.5.3. СП 2811-83.

Стосовно оснащення Полігону системами вилучення та знешкодження біогазу, суд зазначає, що ДБН В .2.4-2-2006 (розділи 3.75 - 3.77) містить рекомендовану формулу розрахунку очікуваної кількості біогазу, що виділяється при анаеробному розкладанні 1 т твердих побутових відходів за весь період експлуатації, тобто, теоретично можливу кількість біогазу, який утвориться, якщо зробити припущення, що органічна речовина твердих побутових відходів повністю розкладається в анаеробних умовах.

При цьому, у ДБН В.2.4-2-2006 вводиться коефіцієнт ефективності збору біогазу (Кк=0,5) та коефіцієнт поправки на непередбачені обставини (К=0,65-0,7).

У 2011 році компанією «ЛНК» на полігоні була збудована комплексна інженерна споруда з системою збору біогазу (біогазова електростанція на базі електрогенеруючого модуля/когенераційна установка на біогазі).

Така комплексна інженерна споруда з системою збору біогазу проводить утилізацію газу метану, очищує повітря від викидів шкідливих речовин та унеможливлює самозаймання і викиди дуже небезпечних речовин (діоксину, урану тощо) в атмосферу.

Вказані обставини не заперечувались позивачем в ході розгляду справи.

Також, обґрунтовуючи позовні вимоги, Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області стверджує, що ТОВ «Еко-Сервіс» необхідно забезпечити роздільне збирання побутових відходів, включаючи небезпечні відходи у їх складі. Забезпечити при видаленні побутових відходів їх оброблення (перероблення) шляхом промислового сортування з подальшим перевезенням вторинної сировини, небезпечних відходів, органічної складової та складової побутових відходів, що не підлягає утилізації (після її глибокого пресування до щільності природних ґрунтів (більше 1 т/куб.м) і подальшого брикетування), до місць чи об`єктів утилізації, знешкодження або захоронення відповідно до вимог законодавства про відходи та санітарного законодавства. В залежності від вмісту органічних речовин, забезпечити утилізацію окремих складових побутових відходів шляхом їх: оброблення (перероблення) на спеціалізованих підприємствах з отриманням кінцевого продукту - біогумусу або біопродукції на його основі. Забезпечити захоронення на полігоні тільки складових побутових відходів, що не підлягають утилізації або забезпечити їх знешкодження на спеціалізованих підприємствах (сміттєспалювальні заводи, піролізні установки / тощо).

При цьому, позивач посилається на Наказ Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 № 145 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць».

Згідно п. 1.2 Наказу від 17.03.2011 № 145 Санітарні норми встановлюють вимоги до санітарного очищення територій населених місць, а також правила виконання робіт з належного прибирання об`єктів благоустрою та державного санітарно-епідеміологічного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів і поводження з відходами.

Вимоги Санітарних норм не поширюються на сферу поводження з відходами, пов`язаними з виробничою діяльністю підприємств, які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.

У той же час судом встановлено, що ТОВ «Еко-Сервіс» здійснює господарську діяльність по утриманню та експлуатує Полігон для утилізації та захороненню твердих побутових відходів, і основним видом його економічної діяльності є саме оброблення та видалення безпечних відходів (т. 1, а.с. 96 - 98).

Отже, у своїй діяльності по експлуатації полігону ТОВ «Еко-Сервіс» не повинно керуватись Наказом МОЗ України від 17.03.2011 № 145, оскільки даний нормативно-правовий акт регулює інші сфери господарської діяльності.

Також Головне управління Держпродспоживслужби Київської області стверджує про обов`язок відповідача розробити, погодити та затвердити санітарно-технічний паспорт згідно ДБН В. 2.4-2-2005.

З даного приводу суд зазначає, що вказаний вище Паспорт від 25.04.2006 реєстраційний № 8-3-39 «Полігон твердих побутових відходів м. Бориспіль» отриманий Товариством у згідно норм «Правил експлуатації полігонів побутових відходів», затверджених наказом Міністерством з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435.

Пункт 1.10 даних Правил визначає, що на полігон, прийнятий в експлуатацію, повинен бути відповідний паспорт місця видалення відходів відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1216.

Згідно ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

У відповідності до рішення Конституційного суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 вказано, що надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам для юридичних осіб, може бути передбачено тільки шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

При цьому, у ДБН В.2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування», які введені в дію з 01.01.2006, зазначено, що ці Норми поширюються на проектування нового будівництва, реконструкцію, технічне переос нащення й рекультивацію полігонів твердих побутових відходів.

Проте, як встановлено судом, зазначений полігон введений в експлуатацію у 2003 році.

Оскільки ДБН В. 2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування.» введені в дію з 01.01.2006, їх вимоги об`єктивно не підлягають застосуванню до полігону, що проектувався у 2001 році та був введений у експлуатацію у 2003 ріці.

Також при прийнятті рішення в даній адміністративній справі судом враховується наступне.

Так, зі змісту наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області від 19.02.2018 № 155-Д про проведення заходу державного нагляду (контролю) та направлення (посвідчення) на проведення заходу від 19.02.2018 № 155 слідує, що підставою для перевірки ТОВ «Еко-Сервіс» було обґрунтоване звернення гр. ОСОБА_1 від 06.12.2017 про порушення її законних прав вказаним підприємством (т. 1, а.с. 18, 19).

Статтями 2, 3 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», який діяв на час винесення вказаного наказу, встановлювався до 31 грудня 2018 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

До 31 грудня 2018 року позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.

Згідно ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» його дія поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Підставою для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу (ч. 1 ст. 6 цього ж Закону).

Отже, обов`язковою вимогою для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) є обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб`єктом господарювання її законних прав.

У той же час, допитана в якості свідка у ході розгляду даної адміністративної справи гр. ОСОБА_1 пояснила, що дійсно зверталась з приводу зниження рівня води у її колодязі, який розташований за місцем її проживання у АДРЕСА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області. Проте, свідок заперечила, що вона зверталась до органами державного нагляду (контролю) з приводу порушення ТОВ «Еко-Сервіс» її законних прав з наданням з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення. Крім того, свідок заперечила вірність заповнення відомостей у наданому позивачем для дослідження зверненні.

Будь-яких доказів на спростування вказаних обставин позивачем суду надано не було.

Отже, суд приходить до висновку про відсутність законодавчо визначених підстав для призначення перевірки ТОВ «Еко-Сервіс».

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В ході розгляду даної адміністративної справи позивачем не доведено обґрунтованості доводів, покладених в обґрунтування позовних вимог, а судом встановлено необ`єктивність висновків позивача про виявлення порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому суд не вбачає підстав для вжиття до відповідача заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лапій С.М.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 26 квітня 2019 р.

Джерело: ЄДРСР 81644669
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку