open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

24 квітня 2019 р. Справа № 120/889/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Жданкіної Наталії Володимирівни,

за участю:

секретаря судового засідання: Литвина Д.С.,

представника позивача: не з'явився,

представника відповідача: Кучерявої І.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до приватного акціонерного товариства "Іванівський спеціалізований кар`єр" про анулювання дозволу на користування надрами,

в с т а н о в и в :

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України (далі - позивач) з адміністративним позовом до приватного акціонерного товариства "Іванівський спеціалізований кар`єр" (далі - відповідач, ПрАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр") про анулювання дозволу на користування надрами.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що відповідачем порушено вимоги п. 5.3 Угоди про умови користування надрами, в зв'язку із чим просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 357 від 16.10.1995 виданого ПрАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр".

Ухвалою від 19 березня 2019 року відкрито провадження у справі та справу призначено до судового розгляду за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого судового засідання.

Усною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати закрито підготовче засідання та, за згодою учасників справи, вирішено розпочати розгляд справи по суті у той само день після закриття підготовчого засідання.

В судове засідання 24.04.2019 представник позивача не з'явився, разом з тим через канцелярію суду подав клопотання про розгляд справи за його відсутності, зазначив, що розгляд справи по суті може бути розпочати у той самий день після закриття підготовчого провадження.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечила щодо задоволення адміністративного позову, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву (вх. №17481 від 29.03.2019) та додаткових поясненнях (вх. №22346 від 22.04.2019), які містяться в матеріалах справи, просила відмовити у задоволенні позову, оскільки виявлені перевіркою порушення ПАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр" усунуто, а тому підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 357 від 16.10.1995, виданого відповідачу станом на час розгляду справи в суді усунуті.

Суд, керуючись ч. 3 ст. 194 КАС України, вирішив здійснити розгляд справи за відсутності представника позивача.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ПрАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 357 від 16.10.1995 року (далі - Дозвіл), з метою видобування гранітів та магматитів, придатних для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового, відсіви подрібнення гранітів та магматитів, придатні для дорожнього будівництва і для використання в якості компонента в'яжучого щільних силікатних бетонів, строком на 40 (сорок) років до 09.07.2035. Як додаток до спеціального дозволу укладено Угоду №357 від 27.03.2017 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (а.с. 12-15).

05.06.2018 року Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України (далі - Відділ), проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ПрАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр".

Перевірка проводилась відповідно до норм Кодексу України про надра, Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294, на підставі наказів № 523 від 28.11.2017 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік", № 155 від 08.05.2018 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у червні 2018 року", повідомлення про проведення перевірки від 11.05.2018 за №8208/03/14-18 та відповідно до направлення на проведення перевірки від 01.06.2018 за № 343-14/06 (а.с. 17-22).

За наслідками проведеної планової перевірки складено Акт перевірки № 06-02/26/2018-24/п (76) від 05.06.2018, яким встановлено наступні порушення:

- не виконується п. 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 16.10.1995 за № 357 в частині виконання умов Державної екологічної інспекції у Вінницькій області (екологічна картка від 30.03.2015 № 1/29), а саме не розроблено та не погоджено в установленому порядку проекту розробки родовища;

- не отримано Акт про надання гірничого відводу, чим не виконується пункт 5 Угоди про умови користування надрами від 27.03.2017 за № 357, в частині проведення робіт у терміни в межах, зазначених у Програмі робіт та пункт 2 Програми робіт з видобування гранітів, мігматиті Іванівського родовища "Отримання гірничого відводу и установленому порядку" (строк проведення II кв. 2017 р.) Разом з тим, у 2017 році видобування гранітів та мігматиті без Акта про надання гірничого відводу склав в об'ємі 0,105 тне. м3;

- на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться робота, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами; надра, надані у користування, використовуються не за призначенням чим не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами - видобування гранітів ті мігматитів, придатних для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового, відсіві подрібнення гранітів і мігматитів, придатні для дорожнього будівництва для використання в якості компонента в'яжучого щільних силікатних бетонів, також не виконано вимоги п. 3 Програми робіт: "Продовження видобування гранітів, мігматитів в якості сировини для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового 200-300 тис.мЗ" (термін виконання з III кв. 2017 р.) та відповідно п. 5.3. Угоди про умови користування надрами: "проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у Програмі робіт";

- відсутній акт про передачу розвіданого Іванівського родовища гранітів та мігматитів для промислового освоєння (Протокол ДКЗ України від 06.08.2015 № 3404);

- план розвитку гірничих робіт за 2017 рік, погоджений в установленому порядку, відсутній.

У зв'язку з виявленими порушеннями, відповідачем 05.06.2018 складено Припис № 363-14/06, в якому вказано про необхідність у строк до 09.07.2018 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Відділу матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

06.07.2018 на адресу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр надійшов лист ПрАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр" від 06.07.2018 за №25 щодо усунення порушень за результатами планової перевірки, в якому відповідач вказав на часткове усунення виявлених порушень (а.с. 37-40).

Наказом Держгеонадр України № 311 від 07.09.2018 відповідачу зупинено дію спеціального дозволу та надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень, про що повідомлено листом від 14.09.2018 за №18403/03/14-18. Вказаний лист отримано представником відповідача 25.09.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 43-44).

В зв'язку з не усуненням у встановлені строки виявлених під час перевірки порушень, відповідачу направлено лист Держгеонадр України від 03.12.2018 за № 24189/03/14-18, з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу № 357 від 16.10.1995. Вказаний лист отримано представником відповідача 07.12.2018 (а.с. 45).

14.12.2018 на адресу Держгеонадр надійшов лист відповідача № 220/9 від 14.12.2018 про те, що останній заперечує проти припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надр № 357 від 16.10.1995, адже товариством усунено більшість виявлених перевіркою порушень (а.с. 46).

На підставі викладеного, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом, про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №357 від 16.10.1995, згідно положень статті 26 Кодексу України про надра.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.

Відповідно до абзацу 1 статті 13 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України (ст.25 Кодексу).

Згідно статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України № 391/2011 від 06 квітня 2011 року (далі - Положення).

Згідно з пп. 18 п. 4 Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Механізм проведення державного геологічного контролю регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 14 грудня 2011 року (далі - Порядок № 1294) та Законом № 877-V.

В силу положень п. 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Планові перевірки надрокористувачів проводяться відповідно до квартального плану проведення перевірок, який затверджується Держгеонадрами до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому (п. 5, 6 Порядку № 1294).

Згідно з п. 16 Порядку у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.

Як встановлено судом підставами для зупинення користування надрами та, відповідно, звернення до суду про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, стало невиконання припису на усунення порушень, виявлених за наслідком перевірки ПрАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр", оформленої Актом перевірки 06-02/26/2018-24/п (76) від 05.06.2018.

Разом з тим, як було повідомлено в судовому засіданні представником відповідача, виявлені під час проведення перевірки порушення наразі усунуто. Зокрема представник відповідача зазначила, що з метою виконання вимог п.1 Припису, відповідач звертався ( лист №215/16 від 04.12.2018) для надання роз'яснень з погодження Проекту розробки до Департаменту агропромислового комплексу, екології і природних ресурсів у Вінницькій області.

На вказане звернення, отримано відповідь Департаменту агропромислового комплексу екології і природних ресурсів у Вінницькій області від 13.12.2018 за № 06-02-13/10511, про те, що в Департаменту відсутні повноваження щодо даного питання.

06.02.2018 Проект розробки та Доповнення до нього було надано відповідачем позивачу разом з листом відповідача №24 від 06.02.2019. Зважаючи на викладене, представник відповідача підкреслила, що починаючи з 06.02.2019 Проект розробки та всі інші документи стосовно Іванівського родовища знаходились у позивача.

Відповідно до листа Держгеонадра №4448/03/10-19 від 11.03.2019р. ( копію додано до відзиву), адресованого УкрДГРІ та ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр» повідомлено, що Проект розробки Іванівського родовища направлено для розгляду та надання пропозицій до УкрДГРІ щодо можливості його погодження Держгеонадрами.

Тобто, після отримання позивачем від відповідача Проекту розробки, його було направлено на експертизу до спеціалізованої установи для отримання позитивних ( негативних) висновків з приводу відповідності геологічної документації ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр» вимогам нормативно-правових актів.

Згідно відомостей наведених у листі №6411/03/10-19 від 02.04.2019, Держгеонадра повідомили відповідача про те, що відповідно до ст. 51 Кодексу України про надра погоджує ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр» Проект розробки та доповнення до нього.

З наведеного видно, що позивач ще 06.02.2019 отримав від відповідача документацію та сам направив її на експертизу до спеціалізованого інституту ще 11.03.2019. Таким чином, станом на час звернення позивача з даним адміністративним позовом, відповідачем було вчинено усі можливі дії щодо погодження відповідного Проекту.

Таким чином, з наданих представником відповідача пояснень, які знайшли своє документальне підтвердження наявними в матеріалах справи доказами, суд встановив, що відповідач, з моменту винесення позивачем Припису, відразу ж приступив до його виконання шляхом вчинення відповідних дій. При цьому, надані суду стороною відповідача додаткові докази свідчать про те, що з лютого 2019 року вся необхідна документація, яка підтверджує повне виконання Припису, знаходилась у позивача, а також з наведеного вбачається, що позивачем отримано позитивні висновки спеціалізованого інституту стосовно відповідності наданої ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр» документації вимогам нормативно-правових актів.

Крім того, судом встановлено, що підтверджується письмовими доказами, наданими до суду, наступне.

Так, з метою підтвердження фактів повного виконання відповідачем Припису, представником ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр» представником відповідача суду надано порівняльний аналіз порушень, встановлених у Приписі, із обставинами, які свідчать про повне його виконання.

Зокрема окрім вище встановлених обставин щодо погодження Проекту розробки родовища зазначила, що відповідно до листа Держгеонадра №6411/03/10-19 від 02.04.2019 Держгеонадра відповідно до ст. 51 Кодексу України про надра погодило ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр» Проект розробки та доповнення до нього.

Між іншим, за переконанням відповідача, порушення, зазначене у п. 1 Припису, було зумовлено тим, що на момент проведення перевірки Доповнення до Проекту розробки перебувало у розробника Акту про передачу у промислове освоєння Іванівського родовища (ВЕ «Геолог»). При цьому, звернула увагу суду на те, що екологічна картка, про яку йдеться у Приписі, не містила будь-яких умов про розробку та погодження нового проекту розробки родовища. Станом на час розгляду справи в суді Проект розробки погоджено Держгеонадра України.

Отже, Проект розробки родовища розроблено та погоджено у встановленому законом порядку, що в свою чергу свідчить про виконання відповідачем Пункту 1 Припису

Стосовно порушення зазначеного в Пункті 2 Припису, а самез приводу не отримання Акту про надання гірничного відводу, чим не виконується п.5 Угоди про умови користування надрами від 27.03.2017 за №357 в частині проведення робіт у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт та п.2 Програми робіт з видобування гранітів, мігматитів Іванівського родовища «Отримання гірничного відводу» в установленому порядку (строк проведення 2 кв.2017р.). Разом з тим, у 2017р. видобування гранітів та мігматитів без Акта про надання гірничного відводу склав в об'ємі 0,105 тис. куб.м.» представник відповідача вказала, що ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр» отримано Акт про надання гірничного відводу від 12.12.2018 за №3393 та Гірничний відвід Державної служби України з питань праці терміном дії акту про надання гірничного відводу до 09.07.2035.

Листами від 14.12.2018 та від 26.12.2018 відповідач повідомляв позивача про повне виконання даного пункту припису, надаючи копію Акту про надання гірничного відводу.

Отже, наведені обставини свідчать, що відповідачем отримано Акт про надання гірничного відводу, чим виконано п.2 Припису у повному обсязі.

Стосовно усунення порушень визначених позивачем в Пункт 3 Припису, а саме те, що на ділянці надр, наданій у користування не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, надра, надані у користування використовуються не за призначенням, чим не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами - видобування гранітів, мігматитів, придатних для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового, відсіви подрібнення грантів, мігматитів, придатні для дорожнього будівництва, силікатних бетонів, також; не виконано вимоги п. б Програми робіт «продовження видобування гранітів, мігматитів в якості сировини для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового 200-300 тис. куб.м ( термін виконання з 3 кварталу 2017р.) та відповідно до п. 5 Угоди про умови користування надрами проводити та фінансувати роботи у терміни та в межах, зазначених у програмі робіт, зазначила наступне.

Так, вказала, що у 2017 році видобувні роботи не проводились, проте було піднято з кар'єру та реалізовано 0,105 тис. куб.м. гранітів та мігматитів, що підтверджується звітом форми 5 ГР за 2017рік. Як видно з Довідки ПрАТ «Іванівський спеціалізований кар'єр», за період з червня 2018 року по серпень 2018 року ( тобто, до моменту зупинення позивачем дії спеціального дозволу) відбувалась реалізація готової продукції - відсіву. Такі обставини вказують на те, що відповідачем використовувались надра за призначенням, а саме здійснювалась реалізація «відсівів подрібнення гранітів та мігматитів».

Відповідно до Протоколу спільного розгляду плану розвитку гірничних робіт на Іванівському родовищі гранітів та мігматитів ПрАТ «Іванівський спецкар'єр» на 2019 рік від 22.12.2018 за №49, складеного за участю начальника управління Держпраці у Вінницькій області, планом розвитку на 2019 рік планується видобути 106 тис. куб.м. гірничної маси.

Отже, вказане свідчить про заплановане проведення видобувних робіт та використання надр за призначенням, чим виконано п.3 Припису.

Також з приводу усунення наведених у Пункті 4 Припису порушень, зокрема щодо відсутності Акту про передачу розвіданого Іванівського родовища гранітів та мігматитів для промислового освоєння (протокол ДКЗ України від Об. 08.2015 за №3404)», повідомлено, що позивачу листами від 09.11.2018, від 14.12.2018, від 24.12.2018, від 06.02.2019 неодноразово надсилався Акт передачі у промислове освоєння Іванівського родовища гранітів та мігматитів, що експлуатується в Калинівському районі Вінницької області та Протокол №3404 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 06.08.2015, яким визнано Іванівське родовище підготовленим до подальшої промислової переробки, що в свою чергу підтверджує виконання п.4 Припису у повному обсязі.

Таким чином, повідомлені в судовому засіданні представником відповідача вищенаведені обставини усунення визначених у Приписі № 363-14/06 порушень, з урахуванням того, що відповідні пояснення знайшли своє документальне підтвердження матеріалами справи, свідчать, що порушення, які слугували підставою для звернення до суду з позовною вимогою щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 16.10.1995 року № 357, станом на час розгляду даної справи по суті заявлених позовних вимог усунені в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд дійшов висновку, що оскільки відповідачем надано до суду докази на підтвердження усунення виявлених під час перевірки порушень, підстави припиняти ПрАТ "Іванівський спеціалізований кар`єр" право користування надрами відсутні.

Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати у цій справі стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

в и р і ш и в :

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Державна служба геології та надр України (вул. А.Цедіка, 16, м. Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031)

Приватне акціонерне товариство "Іванівський спеціалізований кар`єр" (вул. Заводська, 1, с. Іванів, Калинівський район, Вінницька область, 22432, код ЄДРПОУ 05471750)

Повний текст рішення виготовлено та підписано: 26.04.2019

Суддя Жданкіна Наталія Володимирівна

Джерело: ЄДРСР 81473314
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку