open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 0440/5767/18
Моніторити
Постанова /25.02.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.10.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /10.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /10.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /22.08.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 0440/5767/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /25.02.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2020/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.10.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2020/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.09.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /10.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /10.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /22.08.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

10 квітня 2019 року м. Дніпросправа № 0440/5767/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,

за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.

за участю:

представника відповідача: Адаменко О.О.,

представника третьої особи: Чуб Д.Ю..

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпро апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року у справі №0440/5767/18 (суддя суду першої інстанції Жукова Є.О.) за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради, треті особи: Департамент соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання здійснити виплату щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій,-

в с т а н о в и в :

30.07.2018 р. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив: визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області щодо невиплати щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня позивачу згідно Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області здійснити нарахування та виплатити позивачу інваліду війни за 2015 2017 роки грошову допомогу до 5 травня як учаснику бойових дій відповідно до ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Адміністративний позов обґрунтовано тим, що позивач є учасником бойових дій, та інвалідом війни, відтак має право на отримання грошової допомоги до 5 травня у розмірі визначеному ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Позивач звернувся до відповідача, третіх осіб із заявами про проведення йому відповідних виплат за період 2015-2017 роки, однак листами від 21.02.2018 року та 01.02.2018 року відмовлено йому у проведенні відповідних виплат з тих підстав, що на думку позивача є протиправним.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року позовну заяву задоволено: визнано бездіяльність Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області щодо невиплати щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня ОСОБА_1 згідно ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» протиправною; зобов`язати Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради Дніпропетровської області здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 5 травня як учаснику бойових дій та інваліду війни за 2015-2017 роки, відповідно до ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить оскаржуване рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що разова грошова допомога не виплачується в разі набуття громадянином статусу учасника бойових дій після 5 травня відповідного року. Позивач набув статус учасника бойових дій в серпні 2015 року, тобто після 5 травня, тому він не має права на виплату грошової допомоги до 5 травня за 2015 рік. Також, відповідач зазначає, що Законом України від 28.12.2014 року №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» розділ VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України доповнено п. 26, яким передбачено, що норми та і положення ст. 12, 13, 14, 15 та 16 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів. Отже, виплати грошової допомоги до 5 травня можуть проводитись лише в порядку та розмірах встановлених Кабінетом Міністрів України, а не в розмірах, визначених ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в редакції, яка втратила чинність. Крім того, відповідач вказує, що станом на даний час виплату грошової допомоги до 5 травня проводить Дніпропетровський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, тому підстави для зобов`язання відповідача здійснити виплату позивачу допомоги відсутні.

Від позивача 10.04.2019 року надійшло клопотання про розгляд справи в його відсутність.

Від відповідача в день розгляду справи через канцелярію суду надійшли доповнення до апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції вважає, що вказані доповнення не можуть бути взяті до уваги при розгляді даної справи, з огляду на наступне.

Так, відповідно до ст. 2 КАС України, основним засадами (принципами адміністративного судочинства є, зокрема, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі.

Статтею 304 КАС України, визначено право особи подавати відзив на апеляційну скаргу.

Подаючи до суду доповнення до апеляційної скарги, в яких розширено зміст доводів апеляційної скарги, наведено нові аргументи, а також зроблено посилання на нові докази, відповідач фактично змінює зміст апеляційної скарги. При цьому, відповідачем разом з доповненнями до апеляційної скарги не надано суду доказів попереднього направлення примірнику доповнень до апеляційної скарги позивачу та іншим учасникам справи.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що прийняття судом доповнень до апеляційної скарги та врахування їх при розгляді справи без надання можливості іншим учасникам справи ознайомитись зі змістом доповнень, та подання на них додаткового відзиву у визначений судом строк, призведе до надання незаконної переваги одному з учасників судового процесу відповідачу.

Таким чином, з урахуванням викладеного, суд апеляційної інстанції при розгляді справи не приймає до уваги додаткові доповнення до апеляційної скарги Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 22.11.2017 року, а також є інвалідом 3 групи і має пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни інвалідів війни, що підтверджується посвідченням № НОМЕР_2 від 06.10.2017 дійсне до 01 квітня 2019 року.

Позивачем у період з 2015 року по 2017 рік не отримувалась щорічна одноразова грошова допомога до 5 травня, у зв`язку з чим, як видно з відповідей наявних в матеріалів справи, в січні, травні 2018 року позивач звертався до Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради, Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявами щодо отримання щорічної грошової допомоги до 5 травня за 2015-2017 роки.

Листом Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської ОДА від 01.02.2018 року на звернення позивача від 19.01.2018 року №К-94 щодо проведення виплат грошової допомоги до 5 травня за 2015-2017 роки позивача повідомлено, що за інформацією Дніпропетровського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Дніпропетровській області з 09.03.2016 року, згідно електронної бази отримувачів допомог м. Павлоград нарахування грошової допомоги до 5 травня у 2015-2017 роках позивачу не здійснювалось.

Згідно листа Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради від 21.02.2018 року №108/3, у 2015-2017 роках виплату разової грошової допомоги до 5 травня здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних державних адміністрацій, які через відділення зв`язку або через установи банків перераховують їх на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами за місцем їх проживання) Органи соціального захисту населення проводять виплати УБД на підставі поданих Міністерством оборони переліків осіб, які мають право на одержання грошової допомоги. Отже, для отримання грошової допомоги до 5 травня потрібно, щоб кожен УБД, який був демобілізований, не є пенсіонером чи інвалідом війни, до 30 квітня подав заяву до військового комісаріату, з реквізитами особового рахунку, на який будуть перераховані кошти. Якщо УБД не демобілізований, то йому необхідно звернутись з відповідною заявою до військової частини, в якій він проходить службу. Протягом 2015-2017 років позивачу не виплачувалась виплата грошової допомоги до 5 травня.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 05.06.2018 року на заяву позивача від 24.05.2018 року, повідомлено про порядок проведення виплат грошової допомоги до 5 травня, запропоновано позивачу звернутись за нарахуванням та виплатою грошової допомоги до 5 травня за 2016 та 2017 роки до управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради.

Вважаючи протиправною бездіяльність щодо не проведення йому виплат до 5 травня за період з 2015-2017 роки позивач звернувся до суду з позовом у даній справі.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач має право на отримання грошової допомоги до 5 травня як учасник бойових дій інвалід війни ІІІ групи за 2015, 2016, 2017 роки відповідно до ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі 5 розмірів мінімальних пенсій за віком.

Суд апеляційної інстанції не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Щодо вимог позивача про зобов`язання відповідача здійснити йому виплату грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій інваліду війни за 2015 рік суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», в редакції Закону станом на травень 2015 року, щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про

Державний бюджет України.

Відповідно до ст. 17-1 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків

(шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.

Разова грошова допомога не виплачується в разі смерті отримувача до 5 травня або набуття громадянином статусу згідно із статтями 6, 7, 9, 10, 11 цього Закону після 5 травня відповідного року, в якому здійснюється виплата допомоги.

Як видно з матеріалів справи, що не оспорюється і позивачем, статус учасника бойових дій позивачу встановлено 21.08.2015 року комісією Сухопутних військ Збройних Сил України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, інвалідність позивачу встановлено в березні 2016 року.

Отже, оскільки набуття позивачем статусу учасника бойових дій та інваліда війни ІІІ групи згідно із статтями 6, 7, 9, 10, 11 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» відбулось після 5 травня 2015 року, позивач не має права на отримання грошової допомоги до 5 травня за 2015 рік.

Стосовно вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності та проведення йому виплат грошової допомоги до 5 травня за 2016 2017 роки, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до ст.12 Закону №3551, з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року №10-рп/2008, встановлено виплату учасникам бойових дій щорічної до 5 травня разової грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Разом з тим, суди правильно звернули увагу, що згідно зі ст.17 вказаного Закону фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначені у Бюджетному кодексі України.

Пунктом 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України установлено, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Прикінцеві та перехідні положення були доповнені зазначеним пунктом згідно із Законом України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин", який набув чинності з 01 січня 2015 року.

Таким чином, Кабінету Міністрів України були надані повноваження щодо визначення розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» у 2016 році виплату разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - органи соціального захисту населення), які через відділення зв`язку або через установи банків перераховують їх на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання), у таких розмірах, зокрема, інвалідам III групи - 2310 гривень

Постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2017 року №223 «Деякі питання виплати у 2017 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань» у 2017 році виплату разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань (далі грошова допомога), здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій, які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад (далі районні органи соціального захисту населення).

Районні органи соціального захисту населення перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, Ї за місцем їх проживання) у таких розмірах, зокрема, інвалідам III групи 2 700 гривень

Зазначені положення Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" від 28 грудня 2014 року №79-VІІІ неконституційними не визнавались, положення постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року №141 є також чинними.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

В свою чергу, жодні соціальні права не є абсолютними, вони можуть бути обмежені у визначеному Законом порядку. Так, у відповідності до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд зазначає, що пунктами 2 та 3 Рішення Конституційного Суду України від 25.01.2012 року № 3-рп/2012 вирішено, що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов`язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України. Суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції‚ на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України».

Таким чином, в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116 Конституції України треба розуміти так, що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов`язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.

Отже, Конституційний Суд України визнав конституційним регулювання Кабінетом Міністрів України розміру соціальних виплат та допомог, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України.

Таким чином, нормативно-правові акти, які видані Кабінетом Міністрів України в межах своїх повноважень, підлягають обов`язковому застосуванню судами під час вирішення справ про соціальний захист громадян.

Отже, з урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що позивач як учасник бойових дій, інвалід війни ІІІ групи має право на отримання грошової допомоги до 5 травня за 2016-2017 роки у розмірі, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Суд апеляційної інстанції враховує, що позивач в 2016 та 2017 року не отримавши грошову допомогу до 5 травня, не звертався за отриманням грошової допомоги до 30 вересня відповідного року, як це передбачено ст. 17-1 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» між тим, суд вважає, що вказана обставина не може позбавляти особу права на отримання грошової допомоги.

Так, судом встановлено, що позивач з 09.03.2016 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області як інвалід війни ІІІ групи.

Постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» зобов`язано забезпечити подання до 1 квітня 2016 р. органам соціального захисту населення переліків осіб, які мають право на одержання грошової допомоги:

Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державною фіскальною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Державною пенітенціарною службою, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державною спеціальною службою транспорту, Генеральною прокуратурою України, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями - переліку осіб, які не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України;

Пенсійним фондом України - переліку осіб, які перебувають на обліку в його органах.

Постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2017 року №223 «Деякі питання виплати у 2017 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань» зобов`язано забезпечити подання до 12 квітня 2017 р. районним органам соціального захисту населення переліку осіб, які мають право на отримання грошової допомоги:

Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державною фіскальною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Міністерством юстиції, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державною спеціальною службою транспорту, Генеральною прокуратурою України, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями щодо осіб, які не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України.

Пенсійним фондом України щодо осіб, які перебувають на обліку в його органах.

Отже, оскільки з 2016 року позивач перебуває на обліку в територіальному органі Пенсійного фонду як інвалід війни ІІІ групи, саме Пенсійний фонд України (його структурний територіальний орган) повинен був направити список осіб, які мають право на отримання грошової допомоги до 5 травня, із зазначенням позивача, до органу соціального захисту населення.

На виконання вимог ухвали Третього апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повідомило суд, що позивач перебуває на обліку в пенсійному органі з 09 березня 2016 року як інвалід війни ІІІ групи. Пенсію по інвалідності позивачу призначено згідно його заяви від 16.04.2016 року з 09 березня 2016 року- дня встановлення інвалідності. Оскільки із заявою про призначення пенсії по інвалідності позивач звернувся лише 16.04.2016 року пенсійним органом не було включено позивача до списку осіб, які мають право на отримання грошової допомоги до 5 травня, який подавався до органу соціального захисту населення.

В подальшому, оскільки станом на 01.04.2017 року виписка з акту огляду МСЕК про підтвердження групи інвалідності від позивача до органу пенсійного фонду не надійшла з 01.04.2017 року, позивачу було зупинено виплату пенсії. А згідно акту огляду МСЕК №731077 від 03.10.2017 року з 01.04.2017 року позивачу виплату пенсії поновлено з виплатою заборгованості. Оскільки станом на 12.04.2017 року пенсія позивачу не виплачувалась територіальним органом пенсійного фонду не включено позивача до переліку осіб, які мають право на отримання грошової допомоги до 5 травня в 2017 році.

Отже, як видно з відповіді ГУ ПФУ в Дніпропетровській області, незважаючи на те, що позивач з березня 2016 року перебуває на обліку в територіальному органі ПФУ пенсійний орган не включав його до переліку осіб, які мають прав на отримання грошової допомоги до 5 травня за 2016-2017 роки.

При цьому, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що обов`язок органу ПФУ подавати списки осіб для виплати їх грошової допомоги до 5 травня залежить саме від факту перебування особи на обліку в ПФУ, а не від факту отримання ним пенсії.

Таким чином, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що фактично позивачу не було виплачено грошову допомогу до 5 травня з підставі неналежної взаємодії органів пенсійного фонду та соціального захисту населення з приводу обліку осіб, які мають право на отримання відповідної грошової допомоги.

Питання взаємодії органів державної влади з приводу належного обліку осіб, які мають право на виплату грошової допомоги до 5 травня не має впливати на право громадянина на отримання відповідної допомоги, оскільки природа такого права визначена Законами та Конституцією України.

Суд зазначає, що згідно положення статті 1 Конвенції, Статті 1 Додаткового протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Париж, 20.III.1952) що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна, інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом або загальними принципами міжнародного права, положення Статті 14 Конвенції якою визначено, що користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою.

У рішенні у справі «Рисовський проти України» (№ 29979/04) від 20 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик їх помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Також зазначено, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен накладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Відтак, і та обставина, що у строк до 30 вересня 2016 та 2017 року позивач не звернувся із заявою про виплату йому грошової допомоги до 5 травня не може позбавляти позивача права на отримання спірної допомоги, оскільки фактично саме органами державної влади не забезпечено виконання визначеного Законом механізму по обліку та виплаті грошової допомоги до 5 травня позивачу за 2016 та 2017 роки.

Також, суд апеляційної інстанції враховує, що отримавши звернення позивача про проведення йому виплати грошової допомоги до 5 травня за 2016-2017 роки в 2018 році відповідач не був позбавлений можливості вжити дії для забезпечення права позивача на отримання грошової допомоги. Натомість, на звернення позивача, подане в 2018 році, відповідачем було надано інформаційну відповідь, в якій позивачу, який отримує пенсію по інвалідності та перебуває на обліку в пенсійному органі, роз`яснено порядок звернення за отриманням грошової допомоги для осіб, що не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України, та запропоновано звернутись до обласного центру.

Вищевикладене свідчить про достатність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов`язання його провести виплату грошової допомоги позивачу до 5 травня за 2016 та 2017 роки у розмірі, встановленому відповідними постановами КМУ.

Щодо посилань відповідача з приводу того, що виплату грошової допомоги до 5 травня проводить не управлення соціального захисту населення, а Дніпропетровський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, суд зазначає наступне.

Як вже зазначалось, відповідно до постанов КМУ від 223 від 05.04.2017 року, від 14 березня 2018 р. № 170 виплату грошової допомоги до 5 травня здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - органи соціального захисту населення, які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад (далі районні органи соціального захисту населення). Районні органи соціального захисту населення перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсій (особам, які не є непсіонерами - за місцем їх проживання) в розмірах встановлених Кабінетом Міністрів України.

В свою чергу, розпорядженням Голови обласної РДА від 20.12.2016 року затверджено положення про Дніпропетровський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.

Так, згідно п. 1 Положення, Дніпропетровський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (далі Центр) є державною установою, що підпорядковується департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської області державної адміністрації.

За приписами пп. 3.2 п. 3 Положення визначено, що головними завданням Центру є підготовка документів на виплату всіх видів соціальної допомоги. Підпункт 3.3 Положення визначає, що Центр здійснює контроль за правильністю призначення, перерахунку, нарахування і виплати всіх видів соціальної допомоги, інших грошових виплат.

Отже, станом на час звернення позивача із заявою про проведення виплат грошової допомоги за 2016 та 2017 роки (січень 2018 року), визначений Кабінетом Міністрів України порядок визначає, що виплату грошової допомоги до 5 травня проводить саме Міністерство соціальної політики через відповідні структурні підрозділи (зокрема районні органи соціального захисту населення). Саме районні органи соціального захисту населення перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсій (особам, які не є непсіонерами - за місцем їх проживання) в розмірах встановлених Кабінетом Міністрів України.

Листом Департаменту соціального захситу населення Дніпропетровської ОДА від 01.02.2018 року позивача повідомлено, що виплата грошової допомоги до 5 травня здійснюється безпосередньо управління соціального захисту населення за місцем його обліку - Управлінням праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради.

В той же час, Дніпропетровський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, як видно з його положення, оприлюдненого на офіційному веб-саті, є державною установою, що уповноважена на підготовку документів для проведення виплат та здійснення контролю за правильністю призначення перерахунку, нарахування і виплати всіх видів соціальної допомоги, інших грошових виплат.

Тобто, станом на час винивнення у позивача права на отримання грошової допомоги, та станом на час його звернення із заявою про виплату грошових допомоги за 2051-17 роки, відповідач - Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради був уповноважений на перерахування коштів, виплачених Міністерством соціальної політики до 5 травня особам, які мають право на таку виплату, а Дніпропетровський обласний центр виступав установою, що здійснює дії з підготовки документів та контролю правильності проведеного розрахунку грошової допомоги.

Відтак, суд апеляційної інстанції вважає, що достатніми є підстави для покладення на відповідача обов`язку по перерахуванню позивачу грошової допомоги до 5 травня за 2016-2017 роки в розмірі, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Все вищенаведене залишилось поза увагою суду першої інстанції, внаслідок чого судом прийнято рішення із порушенням судом норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права є підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

З урахуванням вище викладеного, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції слід скасувати із прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. 308, ст. 310, ст. 315, ст. 317, ст. 321 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради задовольнити частково.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року в адміністративній справі №0440/5767/18 скасувати та прийняти нову постанову.

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради щодо не проведення перерахування виплати ОСОБА_1 грошової допомоги до 5 травня за 2016 та 2017 роки відповідно 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» та постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2017 року №223 «Деякі питання виплати у 2017 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань».

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Павлоградської міської ради провести нарахування та виплату ОСОБА_1 грошової допомоги до 5 травня за 2016 та 2017 роки відповідно 12 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 141 «Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» та постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2017 року №223 «Деякі питання виплати у 2017 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань».

В задоволенні інших позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, але касаційному оскарженню не підлягає відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Постанова в повному обсязі складена 10.04.2019 року.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяТ.С. Прокопчук

суддяА.В. Шлай

Джерело: ЄДРСР 81088735
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку