open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Вліво
Це рішення містить правові висновки
23.12.2020
Постанова
22.12.2020
Ухвала суду
20.05.2020
Ухвала суду
20.08.2019
Ухвала суду
05.10.2018
Ухвала суду
вп Це рішення містить правові висновки
20.06.2018
Постанова
вп
08.06.2018
Ухвала суду
23.04.2018
Ухвала суду
26.03.2018
Ухвала суду
вп
12.03.2018
Ухвала суду
21.02.2018
Ухвала суду
21.02.2018
Ухвала суду
16.02.2018
Ухвала суду
23.01.2018
Ухвала суду
15.01.2018
Ухвала суду
28.12.2017
Ухвала суду
11.12.2017
Ухвала суду
01.11.2017
Ухвала суду
01.11.2017
Ухвала суду
01.11.2017
Ухвала суду
01.11.2017
Ухвала суду
12.05.2017
Ухвала суду
12.05.2017
Ухвала суду
04.04.2017
Ухвала суду
16.03.2017
Ухвала суду
06.03.2017
Ухвала суду
22.02.2017
Постанова
20.12.2016
Ухвала суду
07.12.2016
Ухвала суду
07.12.2016
Ухвала суду
07.11.2016
Постанова
16.12.2015
Ухвала суду
24.11.2015
Ухвала суду
24.11.2015
Ухвала суду
24.11.2015
Ухвала суду
24.11.2015
Ухвала суду
29.09.2015
Ухвала суду
27.07.2015
Ухвала суду
17.06.2015
Ухвала суду
10.06.2015
Ухвала суду
09.06.2015
Ухвала суду
05.06.2015
Ухвала суду
14.05.2015
Ухвала суду
14.05.2015
Ухвала суду
17.04.2015
Ухвала суду
17.04.2015
Ухвала суду
20.03.2015
Ухвала суду
20.03.2015
Постанова
04.03.2015
Ухвала суду
11.02.2015
Ухвала суду
22.12.2014
Ухвала суду
Вправо
42251 Справа № 826/20084/14
Моніторити
Постанова /23.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.06.2018/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /08.06.2018/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /23.04.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2018/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /21.02.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.02.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /04.04.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /06.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /22.02.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /07.11.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.12.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /29.09.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /27.07.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.06.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /09.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /05.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /14.05.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /20.03.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /04.03.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /11.02.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.12.2014/ Окружний адміністративний суд міста Києва
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 826/20084/14
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /23.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.06.2018/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /08.06.2018/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /23.04.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2018/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /21.02.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.02.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.01.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.01.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /01.11.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /12.05.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /04.04.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /06.03.2017/ Вищий адміністративний суд України Постанова /22.02.2017/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2016/ Київський апеляційний адміністративний суд Постанова /07.11.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.12.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /24.11.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /29.09.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /27.07.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.06.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /09.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /05.06.2015/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /14.05.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2015/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /20.03.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /20.03.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /04.03.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /11.02.2015/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.12.2014/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ПОСТАНОВА

Іменем України

20 червня 2018 року

м. Київ

Справа № 826/20084/14

Провадження № 11-174ас18

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача ПрокопенкаО.Б.,

суддів: Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Рогач Л. І., Саприкіної І. В., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження заяву Публічного акціонерного товариства «Комерційний банк «Приватбанк» (далі - ПАТ «КБ «Приватбанк») про перегляд судових рішень у справі за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Кабінету Міністрів України (далі - Кабмін), треті особи: Нотаріальна палата України, ОСОБА_5, Публічне акціонерне товариство «Комерційний банк «Надра» (далі - ПАТ «КБ «Надра»), ПАТ КБ «Приватбанк», Публічне акціонерне товариство «Альфа-банк» (далі - ПАТ «Альфа-банк»), про визнання незаконними, нечинними та скасування пунктів постанови,

УСТАНОВИЛА:

У грудні 2014 року ОСОБА_3 та ОСОБА_4 звернулися до суду з позовами (з урахуванням уточнених позовних вимог) про визнання незаконними, нечинними та часткове скасування пунктів 1 та 2 постанови Кабміну від 26 листопада 2014 року № 662 «Про внесення змін до переліку документів, за якими стягнення заборгованості провадиться у безспірному порядку на підставі виконавчих написів нотаріусів» (далі - постанова Кабміну № 662).

Окружний адміністративний суд м. Києва ухвалою від 4 березня 2015 року вказані позовні заяви об'єднав в одне провадження.

Суди розглядали справу неодноразово.

Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 7 листопада 2016 року в задоволенні позову відмовив.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 22 лютого 2017 року рішення суду першої інстанції скасував, позов задовольнив частково: визнав незаконною та нечинною постанову Кабміну № 662 в частині:

- пункту 1 Змін, що вносяться до переліку документів, за якими стягнення заборгованості провадиться у безспірному порядку на підставі виконавчих написів нотаріусів (далі - Зміни), зокрема текст «після слів «заставлене майно» доповнити словами «(крім випадку, передбаченого пунктом 11 цього переліку)»; доповнити розділ пунктом 11 такого змісту: «11. Іпотечні договори, що передбачають право звернення стягнення на предмет іпотеки у разі прострочення платежів за основним зобов'язанням до закінчення строку виконання основного зобов'язання. Для одержання виконавчого напису подаються: а) оригінал нотаріально посвідченого іпотечного договору; б) оригінал чи належним чином засвідчена копія договору, що встановлює основне зобов'язання; в) засвідчена стягувачем копія письмової вимоги про усунення порушення виконання зобов'язання, що була надіслана боржнику та майновому поручителю (в разі його наявності), з відміткою стягувача про непогашення заборгованості; г) оригінали розрахункового документа про надання послуг поштового зв'язку та опису вкладення, що підтверджують надіслання боржнику письмової вимоги про усунення порушення виконання зобов'язання; ґ) довідка фінансової установи про ненадходження платежу».

- пункт 2 Змін, зокрема текст «Доповнити перелік після розділу «Стягнення заборгованості за нотаріально посвідченими договорами» новим розділом такого змісту: «Стягнення заборгованості з підстав, що випливають з кредитних відносин» 2. Кредитні договори, за якими боржниками допущено прострочення платежів за зобов'язаннями. Для одержання виконавчого напису додаються: а) оригінал кредитного договору; б) засвідчена стягувачем виписка з рахунка боржника із зазначенням суми заборгованості та строків її погашення з відміткою стягувача про непогашення заборгованості».

У задоволенні решти позовних вимог суд апеляційної інстанції відмовив.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 1 листопада 2017 року касаційні скарги Кабміну та ПАТ «КБ «Приватбанк» залишив без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року без змін.

15 листопада 2017 року ПАТ КБ «Приватбанк» звернулося до Верховного Суду України із заявою (з урахуванням доповнення до неї) про перегляд цього рішення з підстав, установлених пунктами 1, 2, 5 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року, на підтвердження чого додало копії постанови Вищого адміністративного суду України від 14 грудня 2011 року (№ К/9991/34681/11), ухвали цього ж суду від 24 листопада 2015 року (№ К/800/24829/15), постанови Вищого господарського суду України від 7 вересня 2016 року (№ 910/32719/15), ухвал Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 20 вересня 2017 року (№ 761/28870/15-ц), 4 жовтня 2017 року (№ 523/6518/15-ц), 1 листопада 2017 року (№ 761/2573/15-ц), постанов Верховного Суду України від 11 липня 2012 року (№ 6-63цс12), 4 лютого 2015 року (№ 6-238цс14), 20 травня 2015 року (№ 6-158 цс15), 9 вересня 2015 року (№ 6-483цс15), 3 лютого 2016 року (№ 6-2947цс15), 22 червня 2016 року (№ 6-197цс16), 6 липня 2016 року (№ 6-969цс16), 30 листопада 2016 року (№ 308/22362/13-ц), 5 липня 2017 року (№ 754/9711/14-ц).

Заявник просить ухвалу Вищого адміністративного суду України від 1 листопада 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2017 року скасувати, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 7 листопада 2016 року залишити в силі.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (далі - Закон № 2147-VIII), яким КАС викладено в новій редакції.

Підпунктом 1 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС (у редакції Закону № 2147-VIII) установлено, що заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України в адміністративних справах, які подані та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку колегією у складі трьох або більшої непарної кількості суддів за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. Такі заяви розглядаються без повідомлення та виклику учасників справи, за винятком випадку, коли суд з огляду на обставини справи ухвалить рішення про інше.

За приписами підпункту 2 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС(у редакції

Закону № 2147-VIII) якщо адміністративна справа за заявою про перегляд судових рішень Верховним Судом України відповідно до правил, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу, повинна розглядатися на спільному засіданні відповідних судових палат Верховного Суду України, - така справа після її отримання Касаційним адміністративним судом передається на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Оскільки справа за заявою ПАТ «КБ «Приватбанк» згідно із частиною другою статті 241 КАС (у редакції, чинній на час звернення із заявою до суду) підлягала розгляду на спільному засіданні судових палат в адміністративних та господарських справах Верховного Суду України, то її відповідно до підпункту 2 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» цього Кодексу (у редакції Закону № 2147-VIII) Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 16 лютого 2018 року передав на розгляд Великої Палати Верховного Суду для розгляду, який відповідно до підпункту 1 пункту 1 зазначеного розділу КАС здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя Великої Палати Верховного Суду ухвалою від 12 березня 2018 року відкрив провадження у справі за позовом ОСОБА_3 та ОСОБА_4 до Кабміну, треті особи: Нотаріальна палата України, ОСОБА_5, ПАТ «КБ «Надра», ПАТ «КБ «Приватбанк», ПАТ «Альфа-банк», про визнання незаконними, нечинними та скасування пунктів постанови, а ухвалою від 8 червня 2018 року призначив справу до розгляду в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді, перевіривши наведені у заяві доводи, а також доводи, що містяться у запереченні ОСОБА_4 та поясненні Кабміну, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що заява не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Суди попередніх інстанцій встановили, що на виконання вимог статті 87 Закону України від 2 вересня 1993 року № 3425-ХІІ «Про нотаріат» (далі - Закон № 3425-ХІІ) Кабмін прийняв постанову від 29 червня 1999 року № 1172 «Про затвердження переліку документів, за якими стягнення заборгованості провадиться у безспірному порядку на підставі виконавчих написів нотаріусів» (далі - Перелік).

Відповідно до пункту 1 цієї постанови (в редакції до 26 листопада 2014 року) документами, за якими стягнення заборгованості проводиться у безспірному порядку на підставі виконавчих написів нотаріусів, є нотаріально посвідчені угоди, що передбачають сплату грошових сум, передачу або повернення майна, а також право звернення стягнення на заставлене майно.

При цьому для одержання виконавчого напису подаються: а) оригінал нотаріально посвідченої угоди; б) документи, що підтверджують безспірність заборгованості боржника та встановлюють прострочення виконання зобов'язання.

Постановою Кабміну № 662 до зазначеного Переліку внесено зміни, відповідно до яких, серед іншого, в абзаці першому пункту 1 після слів «заставлене майно» доповнено словами «(крім випадку, передбаченого пунктом 1 цього Переліку)».

Крім того, розділ «Стягнення заборгованості за нотаріально посвідченими угодами» доповнено пунктом 11 такого змісту:

«Іпотечні договори, що передбачають право звернення стягнення на предмет іпотеки у разі прострочення платежів за основним зобов'язанням до закінчення строку виконання основного зобов'язання.

Для одержання виконавчого напису подаються: а) оригінал нотаріально посвідченого іпотечного договору; б) оригінал чи належним чином засвідчена копія договору, що встановлює основне зобов'язання; в) засвідчена стягувачем копія письмової вимоги про усунення порушення виконання зобов'язання, що була надіслана боржнику та майновому поручителю (в разі його наявності), з відміткою стягувача про непогашення заборгованості; г) оригінали розрахункового документа про надання послуг поштового зв'язку та опису вкладення, що підтверджують надіслання боржнику письмової вимоги про усунення порушення виконання зобов'язання; ґ) довідка фінансової установи про ненадходження платежу».

Також Перелік доповнено розділом «Стягнення заборгованості з підстав, що випливають з кредитних відносин» та пунктом 2 такого змісту:

«Кредитні договори, за якими боржниками допущено прострочення платежів за зобов'язаннями.

Для одержання виконавчого напису додаються: а) оригінал кредитного договору; б) засвідчена стягувачем виписка з рахунка боржника із зазначенням суми заборгованості та строків її погашення з відміткою стягувача про непогашення заборгованості».

Суди також установили, що позивачі є сторонами кредитних та іпотечних договорів, укладених за участю банківських установ, за якими позивачі мають прострочену заборгованість.

Листом від 12 грудня 2014 року Публічне акціонерне товариство «Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк» повідомило позивача ОСОБА_3, що в разі невиконання ним умов кредитного договору банк може звернутись до суду або відповідно до постанови Кабміну № 662 до нотаріуса для вчинення виконавчого напису на кредитному договорі.

Вважаючи оскаржувану постанову незаконною, позивачі звернулися із цим позовом до суду.

Відповідно пункту 1 частини першої статті 237 КАС (у редакції, чинній на час звернення із заявами до суду) підставами перегляду Верховним Судом України судових рішень в адміністративних справах є неоднакове застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.

Підставою звернення з такою заявою ПАТ «КБ «Приватбанк» зазначає неоднакове, на його думку, застосування судами касаційної інстанції в подібних правовідносинах норм матеріального права, а саме статей 46, 87, 88 Закону № 3425-ХІІ. На підтвердження таких доводів заявник додав до заяви копії ухвал Вищого адміністративного суду України від 24 листопада 2015 року (№ К/800/24829/15), Вищого господарського суду України від 7 вересня 2016 року (№ 910/32719/15), Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 20 вересня, 4 жовтня та 1 листопада 2017 року (№ 761/28870/15-4, 523/6518/15-ц, 761/2573/15-ц відповідно).

У справі, яка розглядається, позивачі оскаржують пункти постанови Кабміну № 662, якою внесено зміни до постанови Кабміну від 29 червня 1999 року № 1172 «Про затвердження переліку документів, за якими стягнення заборгованості провадиться у безспірному порядку на підставі виконавчих написів нотаріусів».

Однак, як убачається зі змісту ухвал Вищого господарського суду України від 7 вересня 2016 року та Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 1 листопада 2017 року, позовні вимоги у цих справах стосувалися визнання виконавчого напису нотаріуса таким, що не підлягає виконанню.

Тому ВеликаПалата Верховного Суду вважає, що ці рішення судів касаційної інстанції не є такими, що прийняті у подібних правовідносинах та можуть бути підставою для перегляду ухвали Вищого адміністративного суду України від 1 листопада 2017 року у цій справі.

Ухвали Вищого адміністративного суду України від 24 листопада 2015 року та Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 20 вересня та 4 жовтня 2017 року, не містить висновків щодо застосування норм матеріального права, оскільки судами касаційної інстанції у цих справах скасовані рішення судів попередніх інстанцій, а справи направлено на новий розгляд до судів першої та апеляційної інстанцій, тобто рішення по суті позову не прийнято.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 237 КАС, чинного до 15 грудня 2017 року, судові рішення в адміністративних справах можуть бути переглянуті Верховним Судом України з підстави неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм процесуального права - при оскарженні судового рішення, яке перешкоджає подальшому провадженню у справі або яке прийнято з порушенням правил підсудності справ або встановленої законом юрисдикції адміністративних судів.

На підтвердження неоднакового застосування норм процесуального права ПАТ «КБ «Приватбанк» надало постанову Вищого адміністративного суду України від 14 грудня 2011 року (К/9991/34681/11), у якій, на думку заявника, цей суд по-іншому, ніж у справі, що розглядається, застосував положення частини другої статті 171 КАС, чинного до 15 грудня 2017 року, а саме про те, що право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт, тобто особа повинна довести факт застосування до неї оскаржуваного нормативно-правового акта або те, що вона є суб'єктом відповідних відносин, на які поширюється дія цього акта.

Разом з тим, як убачається зі змісту постанови Вищого адміністративного суду України від 14 грудня 2011 року, наданої на підтвердження неоднакового застосування норм процесуального права, у цій справі суд дійшов висновку, що оскаржуваний акт до особи не застосовувався і вона не перебуває у відносинах, до яких цей акт може бути застосовано.

У справі, що розглядається, суд касаційної інстанції погодився з висновком суду апеляційної інстанції про те, що оскільки позивачі уклали кредитні та іпотечні договори з банківськими установами, мають повідомлення стосовно прострочення заборгованості, що вказує на можливість застосування до них оскаржуваного нормативно-правового акта в майбутньому, тому вони мають право оскаржити такий акт до суду.

За таких обставин Велика Палата Верховного Суду вважає безпідставними твердження ПАТ «КБ «Приватбанк» про неоднакове застосування судом касаційної інстанції норм процесуального права у справі що розглядається та у справі, рішення у якій надано нарівняння.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 237 КАС, чинного до 15 грудня 2017 року, судові рішення в адміністративних справах можуть бути переглянуті Верховним Судом України з підстави невідповідності судового рішення суду касаційної інстанції викладеному у постанові Верховного Суду України висновку щодо застосування у подібних правовідносинах норм матеріального права.

Аналіз рішення суду касаційної інстанції у справі, що розглядається, та постанов Верховного Суду України від 11 липня 2012 року, 4 лютого 2015 року, 20 травня, 9 вересня 2015 року, 3 лютого, 22 червня, 6 липня та 30 листопада 2016 року, 5 липня 2017 року не дає підстав вважати, що висновок Вищого адміністративного суду України не відповідає висновкам щодо застосування норм матеріального права, викладеним у зазначених постановах Верховного Суду України, оскільки рішення у цих справах стосувалися іншого правового регулювання.

Так, у постанові Верховного Суду України від 11 липня 2012 року спір стосувався стягнення заборгованості за кредитним договором; у постанові від 4 лютого 2015 року - зобов'язання старшого державного виконався відділу примусового виконання рішення управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Дніпропетровській області зняти арешт з нерухомого майна, що є предметом іпотеки, накладеного в порядку виконання рішення суду та надання до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про зняття арешту з нерухомого майна; у постанові від 20 травня 2015 року - визнання виконавчого напису нотаріуса таким, що не підлягає виконанню; у постанові від 9 вересня 2015 року - стягнення заборгованості та звернення стягнення на предмет іпотеки; у постанові від 3 лютого 2016 року - звернення стягнення на предмет іпотеки та виселення, у постанові від 22 червня 2016 року - усунення перешкод у користуванні власністю шляхом виселення; у постанові від 6 липня 2016 року - звернення стягнення на предмет іпотеки; у постанові від 30 листопада 2016 року - звернення стягнення на предмет іпотеки, виселення та визнання частково недійсним кредитного договору; у постанові від 5 липня 2017 року - визнання виконавчого напису таким, що не підлягає виконанню.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 242 КАС (у редакції, чинній на час звернення із заявою до суду) за наслідками розгляду справи більшістю голосів від складу суду приймається постанова, зокрема, про відмову в задоволенні заяви про перегляд судового рішення. Верховний Суд України відмовляє в задоволенні заяви, якщо обставини, які стали підставою для перегляду справи, не підтвердилися (частина перша статті 244 КАС в редакції, чинній на час звернення із заявою до суду).

Ураховуючи викладене та керуючись статтями 241, 242, 244 КАС (у редакції, чинній на час звернення із заявами до суду), підпунктами 1, 2 пункту 1 розділу VІІ «Перехідні положення» цього Кодексу (у редакції Закону № 2147-VIII), Велика Палата Верховного Суду

ПОСТАНОВИЛА:

Відмовити в задоволенні заяви Публічного акціонерного товариства «Комерційний банк «Приватбанк» про перегляд ухвали Вищого адміністративного суду України від 1 листопада 2017 року у справі за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Кабінету Міністрів України, треті особи: Нотаріальна палата України, ОСОБА_5, Публічне акціонерне товариство «Комерційний банк «Надра», Публічне акціонерне товариство «Комерційний банк «Приватбанк», Публічне акціонерне товариство «Альфа-банк», про визнання незаконними, нечинними та скасування пунктів постанови.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач О.Б. Прокопенко Судді: Н. О. Антонюк Л.М. Лобойко С.В. Бакуліна Н.П. Лященко В.В. Британчук Л.І. Рогач Д.А. Гудима І.В. Саприкіна В.І. Данішевська О.М. Ситнік О.С. Золотніков О.С. Ткачук О.Р. Кібенко В.Ю. Уркевич В.С. Князєв О.Г. Яновська

Джерело: ЄДРСР 81020597
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку