open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

22 березня 2019 року

Київ

справа №824/165/18-а

адміністративне провадження №К/9901/69017/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів - Бевзенка В.М.,

Шарапи В.М.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Колінковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року (головуючий суддя - Дембіцький П.Д.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року (головуючий суддя - Капустинський М.М., судді - Охрімчук І.Г. Моніч Б.С.) у справі №824/165/18-а

за позовом ОСОБА_4

до Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Колінковецька сільська рада Хотинського району Чернівецької області

про визнання протиправними та скасування рішень, -

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 15 лютого 2019 року ОСОБА_4 звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Колінковецька сільська рада Хотинського району Чернівецької області про визнання протиправними та скасування рішень Санковецької сільської ради №68/13-17 від 14.08.2017 року "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи" та №71/15/17 від 20.08.2017 року "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

2. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду 21 червня 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

2.1. Визнано протиправними та скасовано рішення Санковецької сільської ради №68/13-17 від 14.08.2017 року "Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи" та №71/15/17 від 20.08.2017 року "Про схвалення проекту рішення сільської ради "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

2.2. Стягнуто на користь ОСОБА_4 судовий збір в сумі 1409,60грн. за рахунок бюджетних асигнувань Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що:

3.1. відповідачем та його посадовими особами оскаржувані рішення прийнято з порушенням статей 1, 2, 10, 11, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 32, 33, 34, 35, 68, 77, 109 Регламенту Санковецької сільської ради, затвердженого Рішенням 2-ї сесії VII скликання від 21 грудня 2015 року «Про Регламент роботи Санковецької сільської ради VII скликання», яким визначено порядок діяльності ради, її органів та посадових осіб відповідно до Конституції України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про запобігання корупції», «Статутом територіальної громади», цим «Регламентом» та «Положенням про постійні комісії» та іншими законодавчими актами, якими передбачено порядок підготовки матеріалів, їх опрацювання, перевірка та порядок розгляду матеріалів на сесії підготовка, організація роботи, підстави, порядок скликання та проведення сесії, підготовка проектів Рішень, а також прийняття відповідного рішення;

3.2. не дотримано вимоги статей 25, 26, 46, 47, 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яким передбачено порядок організації роботи сесії сільської ради, постійних комісій, секретаря сільської ради щодо підготовки матеріалів, їх опрацювання, підготовка проектів рішень їх перевірка та порядок розгляду матеріалів на сесії, а також прийняття відповідного рішення;

3.3. не дотримано вимоги статей 2, 4, 5, 6, 7 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад», яким передбачено принципи добровільного об'єднання територіальних громад, дотримання основних умов добровільного об'єднання територіальних громад, порядок ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад з урахуванням вивчення пропозицій та їх обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції, порядок підготовки проектів рішень, підготовка рішень, які сільські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських рад.

3.4. громадське слухання, яке оформлено протоколом № 4 від 14.08.2017 року не відповідає вимогам статті 7 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» у зв'язку з тим, проведено без додержання встановленого порядку визначено статтею 7 цього закону.

3.5. Санковецькою сільською радою не розроблявся та не затверджувався «Порядок проведення громадського обговорення», як передбачено частиною 4 статті 5 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» при цьому громада села Санківці налічує 786 осіб, а у вказаному Протоколі зазначено лише 107 чол.

3.6. проекти рішення та рішення про скликання позачергової сесії ради не готувались та не доводились до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, як це передбачено щодо винесення на розгляд ради та видачі матеріали позачергової сесії депутатам при їх реєстрації, для ознайомлення.

3.7. проект рішення ради не проходив юридичну експертизу, не надавався на погодження та не погоджувався (не візувалося) головою профільної комісії ради. Постійні комісії ради не провадили попереднє обговорення проекту рішення та самого рішення, а також у відсутності матеріалів комісії, які б за результатами вивчення і розгляду питань, мали б підготувати висновки і рекомендації для врахування при прийнятті остаточного рішення на сесії ради.

3.8. суд не прийняв посилання третьої особи на відсутність порушення інтересів позивача оскаржуваним рішенням, оскільки, оскаржуване рішення прийнято з численними порушенням законодавства, без врахування думки громади, без належного повідомлення громади про розгляд та прийняття оскаржуваного рішення, що свідчить про порушення прав та інтересів позивача.

3.9. зважаючи на визнання позову відповідачем, що підтверджено матеріалами справи та враховуючи норми чинного законодавства, суд дійшов висновку про те, що заявлені позовні вимоги є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

4. Посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Колінковецька сільська рада Хотинського району Чернівецької області звернулась до Сьомого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій просила рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким в позові відмовити.

5. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року апеляційну скаргу Колінковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області залишено без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року - без змін.

6. Апеляційний суд підтримав висновки суду першої інстанції та зазначив, що апелянтом не надано суду доказів щодо правомірності прийнятих рішень, а також не надано доказів, які б свідчили про безпідставність заявлених позовних вимог. Водночас, відповідачем позовні вимоги визнано, а допущені ним порушення знайшли своє підтвердження.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

7. 26 грудня 2018 року до Суду надійшла касаційна скарга Колінковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року, в якій третя особа просить скасувати судові рішення та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

8. В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує на те, що в ході судового розгляду справи ним подавалось клопотання про залучення до участі у розгляді справи в якості третьої особи Чернівецької ОДА, якою було надано позитивний висновок про відповідність Конституції та Законам України схвалених проектів рішень Колінковецької сільської ради та Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області щодо добровільного об'єднання територіальних громад, яка є розробником Перспективного плану і формує спроможні територіальні громади, а тому даний позов, на думку скаржника, впливає на права і обов'язки Чернівецької ОДА. Також посилається на те, що позивач є депутатом Санковецької сільської ради Чернівецької області VІІ скликання, який голосував за прийняття оскаржуваних рішень, що говорить про те, що він погоджувався з ними. Більш того, позивач приймав активну участь у процесі об'єднання територіальних громад с. Санківці та с. Колінківці в Колінківську об'єднану територіальну громаду. Таким чином, вважає, що оскаржуваними рішеннями не порушуються права, свободи та інтереси позивача, а навпаки, своїми активними діями сам позивач сприяв прийняттю вказаних рішень. Вказує, що при прийнятті оскаржуваних рішень було дотримано норми Європейської хартії місцевого самоврядування, Конституції України, Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад», Закону України «Про місцеве самоврядування». Зазначає, що 20 серпня 2017 року проводились громадські слухання жителів с. Санківці (присутні 32 мешканця) про об'єднання територіальних громад та вирішено провести таємне опитування жителів села на протязі дня з 09:00 до 17:00 год. Лічильна комісія провела підрахунки голосів, згідно яких: «за» - 202 голоси, «проти» - 141 голос, зіпсовані бланки - 9. Всього проголосувало 352 жителя села Санківці Хотинського району Чернівецької області, Скаржник вважає, що у таємному голосуванні прийняло участь майже все працездатне населення с. Санківці. Також вважає, що висновки судів про те, що на день отримання пропозиції Колінковецької сільської ради Санковецька сільська рада вже розглянула пропозицію Клішковецької сільської ради та надала згоду на добровільне об'єднання, не відповідають обставинам справи, оскільки ці дії неможна вважати процедурою добровільного об'єднання територіальних громад. Крім того, станом на 12 серпня 2015 року с. Клішківці вже були об'єднані з с. Поляна у Клішковецьку сільську територіальну громаду. Також посилається на те, що Закон №157-VІІІ не передбачає проходження проектом рішення юридичної експертизи та погодження головою профільної комісії сільської ради, як то у своїх рішеннях зазначають суди першої та апеляційної інстанцій. Зазначає, що представником Колінковецької сільської ради двічі заявлялось клопотання про виклик депутатів Санковецької сільської ради в якості свідків, однак судом першої інстанції відмовлено в їх задоволенні.

9. Відповідачем до Суду подано відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просив залишити касаційну скаргу Колінковецької сільської ради без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Зазначає, що на момент прийняття оскаржуваних рішень вже була розпочата процедура приєднання села Санківці до Клішковецької об'єднаної територіальної громади, а Закон України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» не передбачає можливості прийняття інших пропозиції при вже розпочатій процедурі об'єднання, приєднання до відповідної громади, а отже з цих підстав оскаржувані рішення є незаконними. Також вказує на те, що оскаржувані рішення були прийняті з порушеннями норм Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад». Вважає, позов обґрунтованим, у зв'язку з чим Санковецька сільська рада визнає його та вважає, що суди попередніх інстанцій ухвалили рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

10. Позивач також надав до Суду відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити касаційну скаргу Колінковецької сільської ради без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Вважає доводи касаційної скарги надуманими та такими, що не підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами та суперечать фактичним обставинам. Щодо незалучення до участі у справі в якості третьої особи Чернівецької ОДА вказує, що скаржником не було доведено, яким чином рішення суду може вплинути на права, свободи, інтереси та обов'язки зазначеної особи. Щодо тверджень скаржника про те, що позивач особисто голосував за прийняття оскаржуваних рішень зауважує, що ці твердження спростовуються наявним в матеріалах справи протоколом поіменного голосування від 14 серпня 2017 року, а його підпис в протоколі від 20 серпня 2017 року №5 підроблено, так само як і зміст протоколу в цілому. Також вважає, що територіальні громади можуть об'єднуватись всупереч перспективному плану формування територій і це не суперечить вимогам закону, а отже в цій частині доводи третьої особи безпідставні. Зазначає, що оскаржувані рішення прийнято без врахування думки більшості громадян села Санківці, чим порушено положення Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад». Про факт проведення громадського обговорення ніде не повідомлялось, «громадське слухання» відбулось спонтанно, більшість громадян села Санківці не прийняли участь у вивченні пропозиції, що є грубим порушенням. Зміст запропонованого до обговорення проекту об'єднання взагалі не доводився до відмова громадян села Санкцівці, не вивчався і не обговорювався громадою. Крім того, вважає, що рішення Санковецької сільської ради №38/7-16 від 08.09.2016 року за своєю правовою природою є рішенням про надання згоди на добровільне об'єднання з Клішковецькою об'єднаною територіальною громадою і це рішення існувало до моменту прийняття оскаржуваних рішень, воно є чинним, в судовому порядку не оскаржувалось. З огляду на це, вважає, що суди попередніх інстанцій ухвалили рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

11. Ухвалою Верховного Суду від 21 березня 2019 року зазначену адміністративну справу призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 03.06.2015 року листом №282 голова Клішковецької сільської ради звернувся до голови Санковецької сільської ради з ініційованою ним пропозицією про добровільне об'єднання територіальних громад, обговорену територіальними громадами сіл Клішківці і Млинки, погоджену 38-ою (позачерговою) сесією Клішківської сільської ради VI скликання від 26.05.2015 року. (т. 1 а. с. 195).

13. 18.08.2016 року листом №02-11/543 голова Клішковецької сільської ради надав до Санковецької сільської ради пропозицію про добровільне об'єднання територіальних громад. (т. 1 а. с. 196).

14. 19.08.2016 року рішенням №35/6-16 Санковецька сільська рада вирішила прийняти пропозицію Колінковецької сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад села Санківці в Колінковецьку територіальну громаду з центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області, прийняти пропозицію Грозинецької сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад села Санківці в Грозинецьку територіальну громаду з центром у селі Грозинці Хотинського району Чернівецької області, прийняти пропозицію Клішковецької сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад села Санківці в Клішковецьку територіальну громаду з центром у селі Клішківці Хотинського району Чернівецької області. Дане рішення винести на збори уповноважених представників громади. (т.1 а. с. 30, 197-199).

15. 21.08.2016 року рішенням №1 Загальних зборів уповноважених представників громадян с. Санківці Санковецької сільської ради «Про добровільне об'єднання територіальних громад» вирішено прийняти пропозицію Клішковецької об'єднаної територіальної громади щодо об'єднання з територіальною громадою Санковецької сільської ради. Винести дане рішення на затвердження на позачергову сесію Санковецької сільської ради (т. 1 а. с. 31, 200-204).

16. 08.09.2016 року рішенням № 38/7-16 Санковецької сільської ради «Про затвердження рішення зборів представників уповноважених громадян с. Санківці «Про добровільне об'єднання територіальних громад» вирішено затвердити рішення зборів уповноважених представників громадян села Санківці №1 від 21.08.2016 року «Про добровільне об'єднання Санковецької територіальної громади з Клішковецькою об'єднаною територіальною громадою». За дане рішення відповідно до протоколу №7 від 08.09.2016 року проголосували за - 11, проти - 0, утримались - 0 (т. 1 а. с. 32, 205-207).

17. 08.09.2016 року рішенням №39/7-16 Санковецької сільської ради «Про створення ініціативної групи з питань добровільного об'єднання територіальних громад» вирішено створити ініціативну групу з членів територіальної громади Санковецької сільської ради з питань добровільного об'єднання територіальних громад в кількості п'яти чоловік: ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_22, ОСОБА_10, ОСОБА_4 (т. 1 а. с. 208).

18. 12.09.2016 року голова Саньковецької сільської ради звернулася до Клішковецького сільського голови з листом, в якому просила розглянути пропозицію щодо добровільного об'єднання територіальної громади села Санківці Санківської сільської ради до Клішковецької сільської ради об'єднаної територіальної громади з центром у селі Клішківці (т. 1 а. с. 33, 210).

19. 28.07.2017 року розпорядженням №40-р «Про ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад сіл» голова Колінковецької сільської ради Хотинського району ініціював добровільне об'єднання територіальних громад села Бочківці Хотинського району Бочківецької сільської ради, села Грозинці Хотинського району Грозинецької сільської ради, села Колінківці Хотинського району Колінковецької сільської ради, села Санківці Хотинського району Санковецької сільської ради в Колінковецьку територіальну громаду з центром у селі Колінківці (т. 1 а. с. 19).

20. 04.08.2017 року рішенням №194/17/17 «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад» надано згоду на добровільне об'єднання громад сіл Колінківці Хотинського району Чернівецької області, Санківці Хотинського району Чернівецької області, Грозинці Хотинського району Чернівецької області, Бочківці Хотинського району Чернівецької області в Колінковецьку територіальну громаду з центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області. (т.1 а .с. 20).

21. 04.08.2017 року листом №156-02-17 голова Колінковецької сільської ради надав до Санковецької сільської ради пропозицію про добровільне об'єднання територіальних громад з центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області. (т.1 а. с. 21).

22. 14.08.2017 року рішенням №67/13-17 Санковецької сільської ради «Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад» вирішено прийняти пропозицію Колінковецької сільської ради щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Колінківці Хотинського району Чернівецької області, сіл Бочківці, Грозинці Хотинського району Чернівецької області, села Санківці Санковецької сільської ради в Колінковецьку територіальну громаду з центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області. Дане рішення винести на громадські слухання жителів села. (т.1 а.с. 16, 175).

23. Із змісту протоколу №13 від 14.08.2017 року позачергової ХІІІ сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області видно, що на сесії розглядалось питання «Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад», «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи», рішення додається.

24. Згідно відомостей протоколу №4 від 14.08.2017 року громадських слухань с. Санківці видно, що були присутні 107 чоловік, з яких проголосувало 53 чоловіка за надання згоди на територіальне об'єднання громад. При цьому суди звернули увагу, що згідно відомостей відповідача громада села нараховує 786 осіб.

25. За наслідками роботи позачергової ХІІІ сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області, сесія сільської ради прийняла Рішення №68/13-17 від 14.08.2017 року, яким вирішила затвердити рішення громадських слухань громадян села Санківці №4 від 14.08.2017 року «Про добровільне об'єднання Санковецької територіальної громади з Колінковецькою територіальною громадою в Колінковецьку об'єднану територіальну громаду з центром в с. Колінківці» та дати згоду на добровільне об'єднання територіальної громади села Санківці Санковецької сільської ради в Колінковецьку об'єднану територіальну громаду з адміністративним центром в селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області. Делегувати своїх представників до робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання села Санківці Санковецької сільської ради Чернівецької області в Колінковецьку територіальну громаду з центром в селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області: ОСОБА_7, ОСОБА_22, ОСОБА_8, ОСОБА_11, ОСОБА_12 (т. 1 а. с. 17, 176).

26. Згідно протоколу №13 від 14.08.2017 року ХІІІ сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області видно, що у рішенні зазначено всього депутатів « 12» чол., запрошені ОСОБА_8 бухгалтер сільської ради, голова, заступник Хотинської РДА, члени виконкому, жителі села Санківці. За вказане рішення проголосувало: за « 11» чол., проти - немає, утримались - немає. Рішення прийнято. (т. 1 а. с. 177-178).

27. Із змісту протоколу поіменного голосування 13 сесії 7 скликання від 14.08.2017 року видно, що участь в роботі сесії взяло 13 чоловік, з яких лише 7 чоловік проголосувало «за» «Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад», «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи», зокрема: ОСОБА_13, ОСОБА_6, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_11, ОСОБА_22, що підтверджується підписами. Проте підписи відсутні у наступних осіб, які приймали участь в роботі сесії, зокрема ОСОБА_17, ОСОБА_21, ОСОБА_19, ОСОБА_4, ОСОБА_20, ОСОБА_7 (т. 1 а. с. 179).

28. Секретарем Санковецької сільської ради ОСОБА_21 прийнято розпорядження №12-р від 16.08.2017 року про проведення позачергової ХІV сесії VII скликання Санковецької сільської ради 17 серпня 2017 року з порядком денним «Про затвердження плану організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад, розроблених спільною робочою групою». (т. 2 а.с. 8).

29. Із змісту протоколу поіменного голосування 14 сесії 7 скликання від 17.08.2017 року видно, що у протоколу зазначено 13 чоловік, з яких « 11» чоловік проголосувало «за» «Про затвердження плану організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад, розроблених спільною робочою групою» «Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад», зокрема: ОСОБА_13, ОСОБА_17, ОСОБА_6, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_21, ОСОБА_11, ОСОБА_19, ОСОБА_22, ОСОБА_20 що підтверджується підписами. Проте відсутній підпис ОСОБА_4, який приймав участь в роботі сесії, а також підпис ОСОБА_7 (т. 1 а.с. 189).

30. Із змісту Плану організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад видно, що вказаний план не підписаний сільським головою, не підписано членами робочої групи та не посвідчено належним чином (т.1 а.с. 185-186).

31. За наслідками роботи позачергової ХІV сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області, сесія сільської ради прийняла Рішення № 69/14-17 від 17.08.2017 року, яким вирішила: відхилити затвердження плану організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад, розроблених спільною робочою групою; продовжити громадське обговорення щодо об'єднання територіальних громад сіл Санківці та Колінківці; провести громадське слухання у неділю, 20 серпня 2017 року о 17 годині в приміщенні Саньковецького Будинку культури; ініціювати позачергову сесію Саньковецької сільської ради 20 серпня 2017 року о 18.00 годині в приміщенні Саньковецької сільської ради з порядком денним - про затвердження рішення громадських слухань «Про добровільне об'єднання територіальних громад. Дане рішення підписали голова сесії ОСОБА_22, секретар сесії ОСОБА_21

32. 20 серпня 2017 року відбулося позачергове засідання ХV сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району, оформлене протоколом №15 від 20.08.2017 року. (т. 1 а. с. 190-192).

33. Із змісту протоколу № 15 від 20.08.2017 року позачергової ХV сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району видно, що на порядок денний сесії поставлено розгляд питання «Про схвалення проекту рішення сільської ради «Про добровільне об'єднання територіальних громад» та інше. У протоколі зазначено, що всього депутатів « 12», присутні на сесії депутати « 12», відсутня сільський голова ОСОБА_7 Відкриває і веде сесію депутат сільської ради ОСОБА_22, яка зазначила, що функцію секретаря на пленарному засіданні виконує секретар сільської ради. На порядок денний ОСОБА_22 поставила питання «Про схвалення проекту рішення сільської ради «Про добровільне об'єднання територіальних громад» та інше. Голова сесії, депутат сільської ради ОСОБА_22 зачитала проект рішення «Про схвалення проекту рішення сільської ради «Про добровільне об'єднання територіальних громад». ОСОБА_22, також зазначила , що робоча група була створена рішенням №68/13-17 сесії сільської ради від 14.08.2017 року. Виступили ОСОБА_11, який запропонував затвердити план організаційних заходів в цілому. У вказаному протоколі відсутні відомості про те, що ставилось на голосування питання «Про схвалення проекту рішення сільської ради «Про добровільне об'єднання територіальних громад», хто, яким чином голосував, якою кількістю депутатів прийнято рішення, скільки депутатів, у якій кількості приймали участь у голосуванні за вказане рішення, хто утримався від голосування, а також не зазначено, що проект рішення долучався до вказаного протоколу. Протокол підписано головою сесії ОСОБА_22, секретарем сесії ОСОБА_21 (т. 1 а.с. 192).

34. За наслідками роботи позачергової ХV сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області, сесія сільської ради прийняла Рішення №71/15-17 від 20.08.2017 року, яким вирішила: 1) схвалити проект рішення «Про добровільне об'єднання територіальних громад», підготовлений спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад сіл Санківці Санковецької сільської ради, села Колінківці Колінковецької сільської ради в Колінковецьку територіальну громаду з адміністративним центром у селі Колінківці Хотинського району Чернівецької області; 2) Колінковецькому сільському голові Мельнику Д.І. подати проект рішення сільської ради «Про добровільне об'єднання територіальних громад» до Чернівецької обласної державної адміністрації. Вказане рішення підписано головою сесії ОСОБА_22, секретарем сесії ОСОБА_21, депутатами, зокрема: ОСОБА_13, ОСОБА_17, ОСОБА_6, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_21, ОСОБА_11, ОСОБА_19, ОСОБА_20 що підтверджується підписами. Проте відсутній підпис ОСОБА_4

35. 13.10.2017 року рішенням №78/19/17 Саньковецької сільської ради «Про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади до Клішківської об'єднаної територіальної громади» вирішено дати згоду на добровільне приєднання територіальної громади села Санківці до Клішківської об'єднаної територіальної громади. Санковецькому сільському голові звернутися до Клішківської сільської ради об'єднаної територіальної громади до якої є намір приєднатися з пропозицією про добровільне приєднання територіальних громад. За вказане рішення проголосували « 7» чол., проти « 3» чол., утримались « 2» чол. (т. 1 а. с. 111).

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

36. Стаття 140 Конституції України: місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України <…>.

37. Стаття 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в України» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР): місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

38. Стаття 4 Закону №280/97-ВР: місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.

39. Статті 6 Закону №280/97-ВР: первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

40. Частина 1 статті 10 Закону №280/97-ВР: сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

41. Стаття 25 Закону №280/97-ВР: сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

42. Стаття 26 Закону №280/97-ВР: виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 1) затвердження регламенту ради; 2) утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій; 3) утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск; 4) обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом; 5) затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання; 6) утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради <…>.

43. Частина 1 статті 46 Закону №280/97-ВР: сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

44. Частина 4 статті 46 Закону №280/97-ВР: наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.

45. Частина 5 статті 46 Закону №280/97-ВР: сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

46. Частина 6 статті 46 Закону №280/97-ВР: у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради <…>.

47. Частина 7 статті 46 Закону №280/97-ВР: сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

48. Частина 9 статті 46 Закону №280/97-ВР: у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб'єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

49. Частина 10 статті 46 Закону №280/97-ВР: рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

50. Частина 11 статті 46 Закону №280/97-ВР: сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради.

51. Частина 12 статті 46 Закону №280/97-ВР: сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

52. Частина 13 статті 46 Закону №280/97-ВР: пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

53. Частина 14 статті 46 Закону №280/97-ВР: не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.

54. Частина 15 статті 46 Закону №280/97-ВР: порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

55. Частина 16 статті 46 Закону №280/97-ВР: протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.

56. Стаття 1 Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» №157-VIII від 05 лютого 2015 року (далі - Закон №157-VIII): цей Закон регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад.

57. Стаття 2 Закону №157-VIII: добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

58. Стаття 4 Закону №157-VIII: добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об'єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об'єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об'єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об'єдналися; 3) об'єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об'єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об'єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об'єднання.

Адміністративним центром об'єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об'єднаної територіальної громади.

Добровільне об'єднання територіальних громад не призводить до зміни статусу населених пунктів як сільської чи міської місцевості.

Найменування об'єднаної територіальної громади, як правило, є похідним від найменування населеного пункту (села, селища, міста), визначеного її адміністративним центром.

59. Частина 1 статті 5 Закону №157-VIII: ініціаторами добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

60. Частина 3 статті 5 Закону №157-VIII: сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

61. Частина 4 статті 5 Закону №157-VIII: порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

62. Стаття 6 Закону №157-VIII: сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об'єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується.

Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.

Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

63. Пункти 1-3 частини 1 статті 7 Закону №157-VIII: проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об'єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об'єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад.

64. Частина 2 статті 7 Закону №157-VIII: сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов'язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

65. Частина 3 статті 7 Закону №157-VIII: схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

66. Частина 5 статті 7 Закону №157-VIII: у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.

67. Стаття 1 Регламенту роботи Санковецької сільської ради VII скликання, затвердженого рішенням ІІ сесії VII скликання від 21 грудня 2015 року «Про регламент роботи Санковецької сільської ради VII скликання» (далі - Регламент): порядок діяльності ради, її органів та посадових осіб визначається Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про запобігання корупції», іншими законодавчими актами, статутом територіальної громади, цим Регламентом та Положенням про постій комісії ради.

68. Стаття 10 Регламенту: рада проводить свою роботу сесійно. Сесії ради складаються з пленарних засідань ради і засідань постійних та інших комісій ради, що проводяться у перерві між пленарними засіданнями.

69. Стаття 23 Регламенту: позачергові сесії скликаються у випадку гострої необхідності. Мотивовані пропозиції про скликання позачергової сесії ради підписані ініціаторами, надсилаються сільському голові з зазначенням питань до порядку денного та проектами документів, розгляд яких пропонується, не пізніше як за три дні до початку сесії. Рішення про скликання позачергової сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд ради. Матеріали позачергової сесії видаються депутатам при їх реєстрації.

70. Стаття 24 Регламенту: проект порядку денного формується апаратом ради. Пропозиції щодо включення питань до проекту порядку денного сесії можуть вноситись сільським головою, секретарем ради, постійними комісіями, депутатськими групами (фракціями), депутатами, виконавчим комітетом ради, загальними зборами громади, старостами. Основою для формування порядку денного сесії рад є перспективний план роботи ради.

71. Стаття 25 Регламенту: всі питання включені до проекту порядку денного, які вносяться на розгляд ради, попередньо повинні обов'язково розглядатись профільною постійною комісією та іншими постійними комісіями, крім випадків, передбачених цим Регламентом.

72. Стаття 27 Регламенту: проект порядку денного сесії, сформований відповідно вимог, зміни до нього обговорюються і затверджуються в цілому радою більшістю голосів присутніх депутатів. Обговорення щодо включення будь-якого питання до порядку денного сесії проводиться за скороченою процедурою.

73. Стаття 32 Регламенту: підготовлені проекти рішень ради проходять юридичну експертизу в юридичній службі та погоджуються (візуються) головою профільної комісії ради. Підготовлені проекти рішень ради повинні містити: - підпис виконавця, який готував проект рішення; - підписи осіб, які погоджували дане рішення. До рішення додаються також довідкові матеріали з техніко-економічним обґрунтуванням стосовно тих питань, що пов'язані з витратами із сільського бюджету та відчуженням комунального майна.

74. Стаття 33 Регламенту: не пізніше за 1 день до розгляду на сесії постійні комісії ради проводять їх попереднє обговорення. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації, які розглядаються і враховуються при прийнятті остаточного рішення на сесії ради.

75. Стаття 34 Регламенту: проекти рішень, інші матеріали, які вносяться на розгляд ради, не пізніше як за 10 днів до відкриття сесії подаються до апарату ради, який не пізніше як за 8 днів до відкриття сесії доводить їх до відома депутатів.

76. Стаття 35 Регламенту: матеріали, підготовлені з відступами від вимог цього Регламенту, приймаються до розгляду сесії, як виняток, лише у випадку, коли вони вимагають термінового вирішення, були розглянуті на профільній комісії та завізовані головами всіх постійних комісій і вносяться до порядку денного сесії в порядку їх надходження.

77. Стаття 36 Регламенту: виключно на пленарних засіданнях ради вирішуються питання, передбачені статтею 26 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні».

78. Стаття 42 Регламенту: пленарні засідання ради проводяться згідно з розпорядком роботи сесії. Рішення ради (крім процесуальних) приймаються лише з питань, внесених до порядку денного засідання, за винятком випадків, встановлених цим Регламентом.

79. Стаття 46 Регламенту: на початку пленарного засідання головуючий оголошує порядок денний. Питання розглядаються в тій послідовності, в якій їх включено до порядку денного пленарного засідання.

80. Стаття 66 Регламенту: рішення ради приймаються на її пленарному засіданні більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та цим Регламентом. При встановлені результатів голосування враховується голос сільського голови.

81. Стаття 67 Регламенту: рішення ради приймається відкритим, поіменним або таємним голосуванням.

82. Частина 3 статті 68 Регламенту: питання, що виносяться на розгляд ради, попередньо розглядаються у відповідних постійних комісіях.

83. Стаття 77 Регламенту: прийнятті рішення підписуються головуючим. Рішення з питань, які розглядалися коли головуючий тимчасово передавав усі свої обов'язки іншій особі у встановленому порядку, підписуються такою особою.

84. Стаття 102 Регламенту: матеріали сесії складаються з протоколу сесії.

ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

85. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

86. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перегляд судових рішень здійснюється в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевірка правильності застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права - на підставі встановлених фактичних обставин справи (ч. 1 ст. 341 КАС України).

87. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч. 2 ст. 341 КАС України).

88. З аналізу вищенаведених норм, зокрема, слідує, що сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад та її громадське обговорення, порядок якого визначається сільською, селищною, міською радою, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об'єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об'єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад.

89. В обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник зазначає, що в ході судового розгляду справи ним подавалось клопотання про залучення до участі у розгляді справи в якості третьої особи Чернівецької ОДА, якою було надано позитивний висновок про відповідність Конституції та Законам України схвалених проектів рішень Колінковецької сільської ради та Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області щодо добровільного об'єднаннятериторіальних громад, яка є розробником Перспективного плану і формує спроможні територіальні громади, а тому даний позов, на думку скаржника, впливає на права і обов'язки Чернівецької ОДА.

90. Натомість Суд зазначає, що відповідно до приписів статті 7 Закону №157-VIII до обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності Конституції та законам України подаються вже схвалені радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад, що спростовує твердження скаржника про можливість порушення прав та інтересів Чернівецької ОДА внаслідок ухвалення рішення в даній справі.

91. Доводи скаржника про те, що позивач є депутатом Санковецької сільської ради Чернівецької області VІІ скликання, який голосував за прийняття оскаржуваних рішень та приймав активну участь у процесі об'єднання територіальних громад с. Санківці та с. Колінківці в Колінківську об'єднану територіальну громаду Суд також оцінює критично.

92. Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що оскаржуване рішення Санковецької сільської ради №71/15-17 від 20 серпня 2017 року підписано головою сесії ОСОБА_22, секретарем сесії ОСОБА_21, депутатами, зокрема: ОСОБА_13, ОСОБА_17, ОСОБА_6, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_21, ОСОБА_11, ОСОБА_19, ОСОБА_20, проте не містить підпису ОСОБА_4 При встановленні цих обставин судами досліджено також протокол Санковецької сільської ради №15 від 20 серпня 2017 року.

93. Також зі змісту протоколу поіменного голосування 13 сесії 7 скликання від 14 серпня 2017 року видно, що участь в роботі сесії взяло 13 чоловік, з яких лише 7 чоловік проголосувало «за» щодо питання «Про розгляд пропозиції щодо добровільного об'єднання територіальних громад», «Про надання згоди на добровільне об'єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи», серед яких, зокрема: ОСОБА_13, ОСОБА_6, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_11, ОСОБА_22, що підтверджується підписами. Проте підписи відсутні у наступних осіб, які приймали участь в роботі сесії, зокрема ОСОБА_17, ОСОБА_21, ОСОБА_19, ОСОБА_4, ОСОБА_20, ОСОБА_7

94. Таким чином, доводи скаржника про участь позивача у прийнятті оскаржуваних в даній справі рішень Санковецької сільської ради спростовуються наявними матеріалах справи доказами.

95. Твердження третьої особи про нібито відсутність у позивача порушених прав та інтересів внаслідок прийняття спірних рішень Суд вважає безпідставними, оскільки судами попередніх інстанцій встановлено обставини прийняття цих рішень без врахування думки громади, без належного повідомлення громади про їх розгляд. Враховуючи те, що позивач звернувся до суду як член Санковецької сільської громади, прийняття відповідачем спірних рішень вливає на права та інтереси позивача.

96. Також спростовуються наявними в матеріалах справи доказами доводи скаржника про те, що при прийнятті оскаржуваних рішень було дотримано норми Європейської хартії місцевого самоврядування, Конституції України, Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад», Закону України «Про місцеве самоврядування».

97. Судами попередніх інстанцій встановлено ряд порушень при прийнятті Санковецькою сільською радою рішень №68/13-17 від 14.08.2017 року та №71/15/17 від 20.08.2017 року, серед яких: невідповідність проведеного громадського обговорення вимогам Закону №157-VIII, оскільки Санковецькою сільською радою не розроблявся та не затверджувався порядок проведення громадського обговорення, як передбачено частиною 4 статті 5 цього Закону; порушення вимог Регламенту щодо повідомлення депутатів про час скликання, місце проведення та перелік питань, які передбачалось внести на розгляд позачергової сесії; порушення Регламенту в частині доведення до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії рішення про скликання позачергової сесії ради із зазначенням часу такого скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд ради, та видачі матеріалів позачергової сесії депутатам при їх реєстрації для ознайомлення; порушення статті 32 Регламенту стосовно проходження підготовленими проектами рішень ради юридичної експертизи в юридичній службі та погодження (візування) головою профільної комісії ради; розбіжності між висунутими для обговорення на порядок денний та поставленими на голосування питаннями; порушення проведення засідання позачергової ХІV сесії VII скликання Санковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області, оскільки відкриття і проведення засідання цієї сесії здійснено депутатом Санковецької сільської ради ОСОБА_22 без відповідного доручення сільського голови, секретаря ради, а також депутатів Санковецької сільської ради.

98. З огляду на зазначене, Суд погоджує висновки судів попередніх інстанцій, що численні порушення відповідачем Регламенту Санковецької сільської ради, Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» свідчать про протиправність оскаржуваних в даній справі рішень.

99. Також Суд вважає вірними висновки судів про те, що на день отримання пропозиції Колінковецької сільської ради Санковецька сільська рада вже розглянула пропозицію Клішковецької сільської ради та надала згоду на добровільне об'єднання. Доводи скаржника про те, що ці дії відповідача не є процедурою добровільного об'єднання територіальних громад, спростовуються положеннями статті 6 Закону №157-VIII, відповідно до яких початком процедури добровільного об'єднання територіальних громад є утворення спільної робочої групи, що в свою чергу передує прийняттю сільською радою рішення про об'єднання територіальних громад.

100. Посилання скаржника на порушення судом першої інстанції норм процесуального права через незадоволення клопотання про допит в якості свідків депутатів Санковецької сільської ради колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки судом взято до уваги докази, які стосуються предмету доказування в даній адміністративній справі. В той же час скаржником не наведено достатніх аргументів необхідності допиту зазначених осіб в якості свідків.

101. Оцінюючи доводи касаційної скарги, Суд виходить з того, що судами першої та апеляційної інстанцій надано належну правову оцінку доводам, викладеним у позовній заяві та запереченнях проти позову, а також наведеним сторонами під час судового розгляду справи. Жодних нових доводів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваних судових рішень, в касаційній скарзі не зазначено.

102. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

103. Враховуючи вищенаведене, відповідно до частини 1 статті 350 КАС України Суд касаційної інстанції вважає за необхідне залишити касаційну скаргу Колінковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

104. З огляду на викладене, висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, підстави для скасування судових рішень відсутні.

105. Керуючись статтями 341, 343, 349-354, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

п о с т а н о в и в :

106. Касаційну скаргу Колінковецької сільської ради Хотинського району Чернівецької області - залишити без задоволення.

107. Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 21 червня 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2018 року - залишити без змін.

108. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

Суддя-доповідач Н.А. Данилевич

Судді В.М. Бевзенко

В.М. Шарапа

Джерело: ЄДРСР 80633170
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку