open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

копія

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2019 року

Справа № 160/1101/19

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді

ОСОБА_1

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Синельниківської районної ради, третя особа-1: Міністерство культури України, третя особа-2: Громадська організація «Ветеранів АТО і учасників бойових дій Синельниківщини» про визнання протиправним та скасування рішення № 25/VII від 21.12.2018 року, -

ВСТАНОВИВ:

04.02.2019 року ОСОБА_2 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Синельниківської районної ради, третя особа-1: Міністерство культури України, третя особа-2: Громадська організація “Ветеранів АТО і учасників бойових дій Синельниківщини”, в якій просить суд:

- визнати протиправним і скасувати рішення Синельниківської районної ради № 25/VII від 21.12.2018 року “Про припинення діяльності “Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи”.

В обґрунтування позовних вимог, позивачем зазначено посилання на ч. 3 ст. 22 Закону України “Про культуру” згідно якої, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування під час формування та забезпечення функціонування базової мережі закладів культури керуються державними соціальними нормативами у сфері обслуговування закладами культури, передбаченими Законом України “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії”, та виключення закладів культури з базової мережі можливе лише за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв. Приймаючи рішення про ліквідацію “Синельниківській районній централізованій бібліотечній системі” Синельниківська районна рада порушила процедуру ліквідації бібліотек, так як Міністерство культури України не надавало згоди на припинення діяльності ЦБС. Позивач вказує, що в оскаржуваному рішенні зазначено, що до 01.03.2019 року повинна припинити свою діяльність Синельниківська районна централізована бібліотечна система (Синельниківська центральна районна бібліотека, філії № 24 в с. Писарівка та філії № 10 в с. Дерезувате) та буде передано майно і книжковий фонд до комунальної власності Дрезуватської сільської ради, Писарівської сільської ради та інших сільських рад. На думку позивача, це є суттєвим порушенням, оскільки, згідно Законом України “Про бібліотеки та бібліотечну справу” майно ліквідованих бібліотек передається лише у власність комунальних або державних бібліотек, а не до сільських рад. Отже, спірне рішення обмежило право громадян, в тому числі і позивача, на доступ до бібліотечних послуг і дана справа має значний громадський інтерес, а правоохоронні органи наразі допускають бездіяльність і не захищають права позивача та права громади на захист бібліотеки. Отже, оскільки Міністерство культури України не надало згоди на припинення діяльності “Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи” відповідач перевищив владні повноваження, виніс питання на сесію районної ради про припинення діяльності “Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи”, таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 07.02.2019 року було відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а також, встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позов та докази на його обґрунтування.

У встановлений судом строк відповідач, заперечуючи проти позову, надав свій відзив на позов, який долучений до матеріалів справи.

В обґрунтування своїх заперечень проти позову, відповідач зазначив, що не погоджується з позовними вимогами та вважає їх необґрунтованими, посилаючись на те, що приймаючи спірне рішення, Синельниківська районна рада керувалась вимогами Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, а саме: відповідно до абзацу три пункту 10 Перехідних та прикінцевих положень зазначеного закону районні ради за пропозиціями сільських, селищних рад повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об'єктів спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби цих громад (в даному випадку - це бібліотеки - філії Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи: бібліотека-філія № 10, місце знаходження: 52510, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Дерезувате, вул. Ходарєва, 1 а; бібліотека-філія № 24, місце знаходження: 52534, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Писарівка, вул. Некрасова, 43 а). Синельниківська районна централізована бібліотечна система (далі - Синельниківська РЦБС) не має статусу юридичної особи, заснована на спільній власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району, фінансується з районного бюджету і є структурним підрозділом відділу культури, туризму, національностей та релігій Синельниківської районної державної адміністрації. Відповідач посилається на статтю 1 розділу І “Загальні положення” Закону України “Про бібліотеки і бібліотечну справу”, де визначено терміни, що вживаються в такому значенні: “централізована бібліотечна система - об'єднання бібліотек у єдине структурно-цілісне утворення, куди входить центральна бібліотека”. Отже, у разі передачі бібліотек - філій Синельниківської РЦБС у комунальну власність відповідних територіальних громад Синельниківська РЦБС не може в подальшому функціонувати, як об'єднання бібліотек, тому що в її складі залишиться лише одна бібліотека. Відповідач вважає, що для прийняття рішення про припинення діяльності Синельниківської РЦБС районній раді не потрібно отримувати погодження Міністерства культури України в порядку статті 15 Закону України “Про бібліотеки і бібліотечну справу”. Вказує, що проведення ліквідаційної процедури Синельниківської РЦБС належить до компетенції Синельниківської районної державної адміністрації, відповідно до розпорядження голови Синельниківської районної державної адміністрації від 03.12.2018 року № Р-424/0/115-18 “Про припинення (ліквідацію) юридичної особи - Відділу культури, туризму, національностей та релігії Синельниківської районної державної адміністрації”. Доводи позивача, що спірне рішення Синельниківської районної ради шкодить інтересам громади та порушує права громадян на бібліотечне обслуговування, не відповідають дійсності, оскільки, вся громада Синельниківського району на сесіях сільських, селищних рад надали згоду на прийняття у власність відповідних територіальних громад бібліотечного фонду та майна бібліотек Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи.

Відповідно до положень ст.258, ч. 1 ст. 261, ч. 2, ч. 3, ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглянув адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та без проведення судового засідання.

Суд, дослідивши та оцінивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, прийшов до таких висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що рішенням Синельниківської районної ради № 25/VII від 21.12.2018 року “Про припинення діяльності “Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи та передачу майна” припинено діяльність Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи, що складається з Синельниківської центральної районної бібліотеки, бібліотеки-філії № 10, місце знаходження: 52510, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Дерезувате, вул. Ходарєва, 1 а; бібліотеки-філії № 24, місце знаходження: 52534, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Писарівка, вул. Некрасова, 43 а.

Пунктом 2 вказаного рішення передбачено передати в термін до 01.03.2019 року майно та бібліотечний фонд Синельниківської центральної районної бібліотеки зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району у комунальну власність територіальних громад пропорційно кількості населення відповідних громад.

Згідно пункту 3 рішенням Синельниківської районної ради № 25/VII від 21.12.2018 року, передати в термін до 01.03.2019 року зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району:

3.1. до комунальної власності територіальної громади Дерезуватської сільської ради майно та бібліотечний фонд бібліотеки-філії № 10 с. Дерезувате Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи, місцезнаходження: 52510, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Дерезувате, вул. Ходарєва, 1а;

3.2 до комунальної власності територіальної громади Писарівської сільської ради майно та бібліотечний фонд бібліотеки-філії № 24 с. Писарівка Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи, місцезнаходження: 52534, Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Писарівка, вул. Некрасова, 43а.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п.4, п.5 ст.1 Закону України від 14.12.2010 року № 2778-VI “Про культуру” (далі - Закон № 2778-VI) діяльність у сфері культури (культурна діяльність) - творча, господарська, наукова, бібліотечна, інформаційна, музейна, освітня, культурно-дозвіллєва та розважальна діяльність, спрямована на створення, тиражування, розповсюдження, демонстрування, популяризацію, збереження і використання культурних благ та культурних цінностей для задоволення культурних потреб громадян; заклад культури - юридична особа, основною діяльністю якої є діяльність у сфері культури, або структурний підрозділ юридичної особи, функції якого, полягають у провадженні діяльності у сфері культури.

Згідно ч.1 ст. 16 Закон № 2778-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують:

- збереження культурних цінностей на території України, охорону культурної спадщини, захист історичного середовища;

- збереження Музейного фонду України, Державного бібліотечного фонду України, Національного архівного фонду України, фільмофонду, їх постійне поповнення сучасними творами мистецтва, продукцією вітчизняного книговидавництва, кінематографа, аудіовиробництва;

- функціонування і розвиток мережі музеїв, архівів, бібліотек, мистецьких шкіл, студій, клубів, кінотеатрів, кіно-, відеопрокатних підприємств, об'єднань, заповідників, реставраційних закладів державної та комунальної власності;

- збереження нематеріальної культурної спадщини, в тому числі традиційної народної культури, мов, діалектів і говірок, фольклору, традицій, звичаїв і обрядів, народних художніх промислів та ремесел, історичних топонімів тощо.

За приписами ст.1 Закону України від 27.01.1995 року № 32/95-ВР “Про бібліотеки і бібліотечну справу” бібліотека - інформаційний, культурний, освітній заклад (установа, організація) або структурний підрозділ, що має упорядкований фонд документів, доступ до інших джерел інформації та головним завданням якого, є забезпечення інформаційних, науково-дослідних, освітніх, культурних та інших потреб користувачів бібліотеки.

У відповідності до ст.15 Закону України від 27.01.1995 року № 32/95-ВР “Про бібліотеки і бібліотечну справу” (далі - Закон № 32/95-ВР) бібліотеки ліквідуються за рішенням:

власника;

засновника - за згодою власника;

в інших випадках, передбачених законодавством.

У разі ліквідації державних та комунальних підприємств, установ, організацій, у складі яких перебувають бібліотеки, бібліотечні фонди та майно, необхідне для діяльності бібліотеки, передаються до бібліотек, що є у державній та комунальній власності, згідно з рішенням відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Доцільність реорганізації та ліквідації бібліотек, що є у державній та комунальній власності, визначається відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв.

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство культури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 року № 495, Міністерство культури України (Мінкультури) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого, спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Мінкультури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах культури та мистецтв, охорони культурної спадщини, музейної справи, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей, державної мовної політики, а також, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері кінематографії, відновлення та збереження національної пам’яті.

Міністерство здійснює відповідно до законодавства координацію діяльності бібліотек, а також, контроль за діяльністю бібліотек, що перебувають у державній та комунальній власності, збереження ними бібліотечного фонду України; погоджує рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування стосовно реорганізації та ліквідації бібліотек, що перебувають у державній та комунальній власності; (п.п., п.п. 23, 26 п. 4 Положення).

Згідно з ч.3 ст.19 Закону № 2778-VI створення чи припинення, у тому числі ліквідація, закладів культури здійснюється в порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до ч.3 ст.22 Закону № 2778-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування під час формування та забезпечення функціонування базової мережі закладів культури керуються державними соціальними нормативами у сфері обслуговування закладами культури, передбаченими Законом України “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії”. Виключення закладів культури з базової мережі можливе лише за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв.

Крім того, на підставі п.13 Порядку формування базової мережі закладів культури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 984, виключення закладів культури з базової мережі здійснюється за погодженням з Мінкультури згідно з переліком закладів культури, поданим місцевою держадміністрацією та затвердженим органом місцевого самоврядування або поданим центральним органом виконавчої влади, із зазначенням причин та обґрунтуванням необхідності такого виключення.

Виключеними з базової мережі можуть бути заклади культури, що не відповідають визначеним статтями 1, 22 і 23 Закону України “Про культуру” вимогам.

Проте, Синельниківською районною радою в порушення наведених норм було прийнято спірне рішення без відповідного погодження із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, - Міністерства культури України.

Так, відповідно до листа Міністерства культури України від 31.19-2/55-19 від 17.01.2019 року, наданого у відповідь на інформаційний запит Громадської організації “Ветеранів АТО і учасників бойових дій Синельниківщини” від 09.01.2019 року, Міністерство культури України спільно з Центральним комітетом Професійної спілки працівників культури України не погодило реорганізацію та виключення з базової мережі Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи.

На підставі викладеного суд вказує, що Синельниківською районною радою не дотримано встановленого законом порядку припинення діяльності Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи, як закладу культури.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено критерії, яким повинні відповідати рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень. За цими критеріями суд перевіряє, у тому числі їх законність (легітимність).

Згідно з цими критеріями адміністративний суд при розгляді справи щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень повинен перевірити, зокрема, чи вчинені оскаржувані дії на підставі, у межах повноважень і у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що відповідач під час прийняття оскаржуваного рішення діяв не в межах та не в спосіб, визначені законом.

Вищенаведені судом обставини є достатніми підставами для прийняття рішення про визнання протиправним та скасувати рішення Синельниківської районної ради № 25/VII від 21.12.2018 року “Про припинення діяльності “Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи та передачу майна”.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень, обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Щодо наданих 18.02.2019 року головою Громадської організації «Ветеранів АТО і учасників бойових дій Синельниківщини» доказів із відеозаписом процесу розподілу книжкового фонду в стінах Синельниківської РЦБС, суд зазначає наступне.

Предметом розгляду даної справи є визнання протиправним та скасування рішення Синельниківської районної ради № 25/VII від 21.12.2018 року «Про припинення діяльності «Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи та передачу майна» у зв’язку з чим, вищезазначений доказ не стосується предмету спору та не береться судом до уваги.

На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, та з урахуванням того, що позивачем доведено правомірність пред'явленого позову, суд доходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_2 підлягають задоволенню.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням звільнення ухвалою суду від 07.02.2019 року позивача від сплати судового збору, судовий збір не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 77, 90, 139, 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_2 до Синельниківської районної ради, третя особа-1: Міністерство культури України, третя особа-2: Громадська організація «Ветеранів АТО і учасників бойових дій Синельниківщини» про визнання протиправним та скасування рішення № 25/VII від 21.12.2018 року - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Синельниківської районної ради № 25/VII від 21.12.2018 року «Про припинення діяльності «Синельниківської районної централізованої бібліотечної системи та передачу майна».

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Текст рішення у повному обсязі складений 07.03.2019 року.

Суддя І.О. Лозицька

Рішення не набрало законної сили станом на 07.03.2019р.

Суддя І.О.Лозицька

З оригіналом згідно

Суддя І.О.Лозицька

Джерело: ЄДРСР 80312966
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку