open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
366 Справа № 200/11311/18-а
Моніторити
Ухвала суду /19.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /06.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 200/11311/18-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /19.04.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Постанова /06.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /29.01.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 березня 2019 року

Київ

справа № 200/11311/18-а

провадження № К/9901/3521/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., провівши в касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду у складі судді Логойди Т.В. від 30 листопада 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Компанієць І.Д., Казначаєва Е.Г., Ястребової Л.В. від 29 січня 2019 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» звернулось до суду з позовом до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, в якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невчинення дій з поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615 після усунення Товариством з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» причин, що призвели до зупинення його дії на підставі наказу Державної служби геології та надр України від 15 травня 2018 року № 160;

- зобов'язати Державну службу геології та надр України поновити дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 «Новогродівська».

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року. позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» було задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невчинення дій з поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» Державною службою геології та надр України, після усунення Товариством з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» причин, що призвели до зупинення його дії на підставі наказу Державної служби геології та надр України від 15 травня 2018 року № 160.

Зобов'язано Державну службу геології та надр України поновити дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 «Новогродівська» Державною службою геології та надр України.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що на усунення порушення вимог законодавства, на які посилався відповідач, позивач надав письмові пояснення та всі відповідні документи, які вимагав відповідач.

Після усунення позивачем як надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, дія такого дозволу відповідачем протягом розумного строку поновлена не була, що призвело до порушення прав позивача як надрокористувача та подальшого обмеження права користуватися надрами з метою видобування кам'яного вугілля і супутніх корисних копалин.

Надані позивачем докази підтверджують його право на поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Державна служба геології та надр України звернулась із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року та ухвалити нове рішення, яким відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» у задоволенні позовних вимог.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25 липня 2012 року Державною службою геології та надр України ТОВ «Шахта 1-3 Новогродівська» видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5615, в якому зазначені особливі умови:

1. Виконання рекомендацій ДКЗ України, протокол від 12 квітня 2012 року № 2597;

2. Виконання умов: Донецької обласної ради - рішення від 7 червня 2012 року № 6/12-308; Мінприроди України - лист від 20 квітня 2012 року № 8209/06/10-12; Держгірпромнагляду - лист від 13 червня 2012 року № 4878/0/3.1-12/6/12; Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Донецькій області (екологічна картка від 17 квітня 2012 року № 12-1910);

3. Своєчасна і в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету України згідно з чинним законодавством;

4. Щорічна звітність перед ДНВП «Геоінформ України» про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр;

5. Обов'язкове проведення моніторингу та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу 3 пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

Невід'ємною частиною вказаного спеціального дозволу на користування надрами є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 3 лютого 2018 року № 5615, що укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» як надрокористувачем, згідно з пунктом 1.1 якої Державна служба геології та надр України надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов'язується виконувати та дотримуватися умов користування ділянкою надр, передбачених дозволом, цією Угодою та нормами законодавства.

Наказом Державної служби геології та надр України від 26 квітня 2018 року № 144 «Про встановлення термінів на усунення порушень» відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з надходженням листа Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 19 березня 2018 року № 04/34-2157 та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 18 квітня 2018 року №5/2018), зокрема ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615 наказано: надати 10 календарних днів для надання копій документів та пояснень щодо: виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, наявності проекту розробки, затвердженого та погодженого у встановленому порядку, а також наявності фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування.

ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» листом від 4 травня 2018 року № 61 повідомило Державну службу геології та надр України про те, що проводить роботи по підготовці 18 південної лави похилу № 1 пласта L1 в межах поля ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» згідно з Програмою введення та вибуття очисних вибоїв на 2018 рік. На цей час роботи по проведенню 18 вентиляційного штреку виконані в повному обсязі, монтажного хідника 18 південної лави похилу № 1 пласта 11 проведено 107 м. Роботи виконуються згідно із законодавством, нормативними документами, що регламентують правовідносини в сфері гірничих робіт та Правилами безпеки у вугільних шахтах на підставі договору підряду від 2 січня 2018 року № 2-18/П, що укладений між товариством як замовником та ДП «Селидіввугілля» як підрядником в особі відокремленого підрозділу «Шахта1-3 «Новогродівська». Також товариством укладено договір на виконання проектно-вишукувальних робіт з ТОВ «Донбасшахтопроект» на виконання наступної роботи: «Розробити проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахтоділянці замовника по пласту L1 у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля». Термін закінчення робіт з розроблення проекту за договором - 30 червня 2018 року. Ведення геолого-маркшейдерської документації здійснюється підрядною організацією за умовами договору підряду від 2 січня 2018 року № 2-18/П, а також фахівцем ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» за договором цивільно-правового характеру у відповідності до вимог Інструкцій КД 12.06.203-2000 і КД 12.06.204-99.

До листа ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 4 травня 2018 року № 61 було додано документи:

- копію договору на виконання проектно-вишукувальних робіт від 18 грудня 2017 року, що украдений між ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» (замовник) та ТОВ «Донбасшахтопроект» (виконавець) як проектною організацією, яка зобов'язалася виконати позивачу такі роботи: «Розробити проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахтоділянці замовника до пласту L1 у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля»;

- копію договору підряду від 2 січня 2018 року № 2-18/П, оформлений між позивачем як замовником та державним підприємством «Селидіввугілля» як підрядником про виконання робіт, зокрема з проведення гірничих виробок в межах гірничого відводу замовника, видачі гірничої маси на поверхню та її відвантаження в залізничні вагони;

- копію цивільно-правової угоди від 15 березня 2018 року №1, що оформлена між позивачем як замовником та громадянином ОСОБА_5 виконавцем про виконання маркшейдерського обслуговування відповідних гірничих об'єктів замовника; план-графік введення та вибуття очисних вибоїв по ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» на 2018 рік;

- примірну програму робіт з видобування корисних копалин вугілля пластів n1та L1 у (яка є додатком № 2 до Угоди про умови користування надрами).

15 травня 2018 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 160 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами», відповідно до пункту 1 якого зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, що наведений у додатку до цього наказу. До переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено, включено спеціальний дозвіл на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська».

21 травня 2018 року ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» надіслала на адресу Державної служби геології та надр України запит, в якому зазначила, що в наказі від 15 травня 2018 року № 160 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами» не вказано причини, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, що виданий позивачу та просило надати копію протоколу Комісії з питань надрокористування згідно з протоколом від 14 травня 2018 року № 6/2018 та зазначити причини, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу.

Державна служба геології та надр України листом від 23 травня 2018 року № 8932/03/14-18 повідомила ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» про те, що дію спеціального дозволу на користування надрами зупинено через невиконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, відсутність проектів розробки, розроблених та погоджених в установленому законодавством порядку, відсутність фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування. Надрокористувачу надано 10 календарних днів для усунення порушень.

Листом від 25 травня 2018 року № 9124/03/14-18 Державна служба геології та надр України, на запит позивача від 21 травня 2018 року повідомила, що до Держгеонадра надійшов лист Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 19 березня 2018 року № 04/34-2157 щодо проблемних питань, які склалися у відокремлених підрозділах «Шахта 1-2 «Новогродівська» та «Шахта «Котляревська» (до перейменування - шахта «Росія») ДП «Селидіввугілля», у тому числі, пов'язаних з наявністю в межах гірничих відводів цих шахт, шахтоділянок однойменних товариств. Враховуючи це Комісія з питань надрокористування (протокол від 14 квітня 2018 року №5/2018) рекомендувала Держгеонадрам надати, зокрема ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» 10 календарних днів для надання копій документів та пояснень щодо виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, наявності проекту розробки, затвердженого та погодженого у встановленому порядку, а також наявності фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування. Листом від 4 травня 2018 року № 61 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» надало певні документи, однак не надало наступну інформацію: копії документів, які підтверджують виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, а також наявність фахівця, який здійснює геологічне обслуговування гірничих робіт по шахтоділянці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська»; підтвердження того, що громадянин ОСОБА_5 має відповідну освіту, а також юридична особа (ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська») - дозвіл на виконання геолого-маркшейдерських робіт.

Повідомлено, що надрокористувач не надав копію затвердженого та погодженого в установленому порядку проекту розробки запасів вугілля в межах шахтоділянки ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська». Крім цього, відповідно до звіту ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» за 2017 рік про стан виконання Програми робіт (лист від 31 січня 2018 року № 4) товариством за звітний період пройдено 598 м. гірничих виробок. Зазначені виробки проходяться по вугільному пласту L1. Відповідно до даних, наданих товариством, продуктивність пласта складає 2 т/кв.м. У зв'язку з цим, видобуток вугілля з підготовчих виробок по пласту L1 за 2017 рік склав 1196 т. Проте, у формі 5-гр за 2017 рік зазначений видобуток вугілля не вказаний.

Листом від 25 травня 2018 року № 76/1 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» додатково повідомило Державну служба геології та надр України про те, що:

- маркшейдерське та геологічне обслуговування ведення гірничих робіт згідно з Інструкцією з виконання маркшейдерських робіт на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.203-2000, Інструкцією про геологічні роботи на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.204-99, забезпечується підрядною організацією - ДП «Селидіввугілля» в особі його відокремленого підрозділу «Шахта 1-3 «Новогродівська» на підставі договору підряду від 2 січня 2018 року № 2-18/П та підтвердження вказаних обставин додало: копію договору підряду від 2 січня 2018 року № 2-18/П; копії документів про освіту фахівців, що забезпечують маркшейдерське та геологічне обслуговування; лист підрядника ДП «Селидіввугілля» в особі його відокремленого підрозділу «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 22 травня 2018 року №01-209, що підтверджує виконання ним договірних відносин;

- ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» проводить роботи по підготовці 18 південної лави похилу № 1 пласта L1 у межах поля ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» згідно з Програмою введення та видобування очисних вибоїв на 2018 рік та на підтвердження вказаних обставин додало: звіт про виконання програми робіт;

- ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» укладено договір на виконання проектно-вишукувальних робіт з ТОВ «Донбасшахтопроект» на виконання наступної роботи: «Розробити проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахтоділянці замовника по пласту її у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля». Термін закінчення робіт з розроблення проекту за договором - 30 червня 2018 року, та на підтвердження вказаних обставин додало: копію договору на виконання проектно-вишукувальних робіт; копію кошторису на проектні роботи; копію додаткової угоди від 30 березня 2017 року № 1; копію протоколу № 1 на проектувальні роботи; рахунок від ТОВ «Донбасшахтопроект»; платіжне доручення від 16 лютого 2018 року № 9;

- при складанні ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» звітності за формою 5-ГР за 2017 рік, яку подано до Державної служби геології та надр України, надрокористувачем допущено технічну помилку: замість внесення даних у стовпчик 10 «Зміни балансових запасів за 2017 рік у результаті видобутку» зазначеної форми відповідні дані помилково відображені у стовпчику 9 «Запаси на 1 січня 2017 року з невизначеним промисловим значенням». Разом з цим, сплата податку за користуванням надрами для видобування корисних копалин у 2017 році (рентна плата), проведена надрокористувачем у повному обсязі на підставі таких документів: квитанції від 2 листопада 2017 року № 884647558 про сплату рентної плати за III квартал 2017 року в сумі 5200 грн, платіжного доручення від 16 лютого 2018 року № 8 про сплату рентної плати за IV квартал 2017 року в сумі 9686,50 грн. Заборгованість зі сплати відповідного податку за 2017 рік у товариства відсутня. З метою усунення помилки та приведення відомостей у відповідність до фактичних даних просило провезти заміну раніше наданого звіту за формою № 5-ГР на виправлений, у зв'язку з чим товариство додало: виправлену звітність «Звітний баланс корисних копалин за 2017 рік» (форма №5-ГР); лист від 25 травня 2018 року №78/1, в якому міститься клопотанням про проведення заміни раніше наданого звіту за формою № 5-ГР на виправлений.

25 травня 2018 року ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» надіслало до Державної служби геології та надр України клопотання про зупинення дії наказу від 15 травня 2018 року № 160 та надання часу на розроблення проекту до 30 червня 2018 року, посилаючись, що ним вживаються заходи, спрямовані на усунення встановлених недоліків у виді відсутністості проектів розробки родовищ корисних копалин у межах гірничого відводу надрокористувача.

Наказом Державної служби геології та надр України від 27 червня 2018 року № 216, ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» як власнику спеціального дозволу від 25 червня 2012 року № 5615 відтерміновано дату зупинення дії дозволу, встановлену наказом Держгеонадра від 15 травня 2018 року № 160 до 1 вересня 2018 року.

Листом від 23 серпня 2018 року ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» повідомило Державну службу геології та надр України про те, що на виконання вимог статті 51 Кодексу України про надра розробка шахтоділянки по пласту L1 в межах діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля» виконується відповідно до розробленого та затвердженого проекту подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтоділянці позивача. В підтвердження вказаним обставинам до листа було додано копію висновку експертизи № 14.-05.-18.-1334.18 відповідності проектної документації, а саме Проекту подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська», вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що проведена ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці», який затверджено першим заступником директора вказаної державної експертної установи 23 серпня 2018 року, згідно з яким наданий на експертизу Проект відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

20 вересня 2018 року Державної служби геології та надр України надіслала на адресу ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» лист № 18856/03/14-18, яким посилаючись на відсутність інформації про усунення порушень, що стали причиною зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, повідомила про те, що питання щодо подальшої дії дозволу буде винесено на розгляд комісії з питань надрокористування.

27 вересня 2018 року ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» звернулось до Державної служби геології та надр України з листом в якому, посилаючись на усунення порушень, просило поновити дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 червня 2012 року № 5615.

Державна служба геології та надр України листом від 18 жовтня 2018 року № 20926/03/14-18 повідомила позивача про те, що надрокористувачем не надано копію Проекту, погодженого і затвердженого у встановленому порядку; не надано інформацію за 2017 - 2018 роки щодо кількості видобутих корисних копалин, нарахованих рентних платежів, сплачених рентних платежів та довідку Державної фіскальної служби щодо відсутності заборгованості зі сплати рентних платежів.

Листом від 24 жовтня 2018 року № 201 ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» повідомило Державну службу геології та надр України про те, що про наявність затвердженого Проекту надрокористувач повідомив відповідача листом від 23 серпня 2018 року № 141, на підтвердження чого надав висновок експертизи про відповідність проектної документації нормам, що регулюють відповідні правовідносини. Проект розробки корисних копалин надрокористувача погоджено з Головним управлінням Держпраці України у Донецькій області, Десятим воєнізованим гірничорятувальним загоном та затверджено замовником, що підтверджується листами від 25 жовтня 2018 року № 06.2-13-2/10502-18, від 19 жовтня 2018 року № 03/1-7-1242.

Щодо інформації за 2017-2018 роки відносно кількості видобутих корисних копалин, нарахованих та сплачених рентних платежів, то ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» надало пояснення щодо допущеної надрокористувачем технічної помилки при складані звітності форми 5-ГР за 2017 рік, з метою усунення якої та приведення відомостей у відповідність до фактичних даних Держгеонадра подано виправлену звітність «Звітний баланс корисних копалин за 2017 рік» (форма № 5-ГР). На підтвердження відсутності заборгованості зі сплати рентної плати надано лист Головного управління ДФС у Донецькій області від 25 травня 2018 року № 22395/10/05-99-45-07, яким підтверджено подання податкової звітності з рентної плати без порушення термінів і зазначено, що задекларовані суми за 2017 рік сплачено в повному обсязі.

Щодо аналогічної інформації за 2018 рік, то зауваження з приводу ненадання інформації щодо кількості видобутої корисної копалини, нарахованих рентних платежів, їх оплати та довідки Державної фіскальної служби виходять за межі тих питань, що були зазначені в листі від 20 вересня 2018 року № 18856/03/14-18, про які Держгеонадра вказує як про порушення, допущені надрокористувачем. Термін надання звітності за 2018 рік щодо кількості видобутої корисної копалини за формою 5-ГР ще не настав, оскільки не сплинув звітний період. Станом на 1 жовтня 2018 року ТОВ «Шахта І -3 «Новогродівська» своєчасно подано податкові декларації з рентної плати, зокрема, податкову декларацію за 1 квартал 2018 року подано 08 травня 2018 року, податкову декларацію за 2 квартал 2018 року - 31 липня 2018 року, обсяг видобутої корисної копалини склав 1751,0 тон). Нараховані суми рентних платежів 13037,75 грн та, відповідно, 2893,62 грн сплачено надрокористувачем у повному обсязі.

Просив поновити дію спеціального дозволу на користування надрами.

Проте, дію спеціального дозволу на користування надрами поновлено не було.

6. Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, Товариство з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що не поновлюючи дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 «Новогродівська» відповідач діяв у спосіб, передбачений законом, що доводить відсутність будь-якої протиправної бездіяльності з його боку.

Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, фактично прийняв рішення про поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами, що віднесено до дискреційних повноважень дозвільного органу.

8. Товариством з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська» подано відзив на касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року, в якому воно просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.

10. За змістом статті 24 Кодексу України про надра з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувачів надр виникають права та обов'язки, зокрема, виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

11. Відповідно до пункту 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають:

вимоги до ефективності робіт;

сучасні технології видобування та переробки корисних копалин;

порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій;

види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр;

підстави для припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.

12. Статтею 51 Кодексу України про надра передбачено, що розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.

Правила технічної експлуатації, проекти і плани розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини погоджуються користувачами надр з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, в частині додержання вимог законодавства про надра.

13. Статтею 13 Гірничого закону України визначено, що проекти гірничих підприємств розробляються проектними організаціями або спеціалізованими підрозділами підприємств, установ та організацій, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності, які мають ліцензію на виконання цих робіт. Ліцензія видається в порядку, встановленому законодавством.

Особливості та основні вимоги до проектування гірничих підприємств з видобування корисних копалин, а також проведення гірничих робіт, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, визначаються Кодексом України про надра.

Розроблені проекти гірничих підприємств підлягають оцінці впливу на довкілля, технічній та іншим видам експертиз і затверджуються власником (керівником) організації-замовника.

14. Згідно із статтею 19 Гірничого закону України гірничі роботи проводяться за спеціальним дозволом (ліцензією) на користування надрами, який видається згідно із законодавством.

Проведення гірничих робіт здійснюється відповідно до проектів і паспортів, розроблених і затверджених згідно з правилами безпеки, правилами технічної експлуатації, єдиними правилами безпеки при підривних роботах. Проекти та паспорти повинні мати розділ «Протиаварійний захист».

15. Пунктом 3 статті 53 Кодексу України про надра встановлено, що при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

16. Відповідно до пункту 1 Інструкції із заповнення форми звітності № 5-ГР, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14 березня 2016 року № 97, Інструкція встановлює єдині вимоги щодо складання форми звітності № 5-ГР (тверді горючі, металічні та неметалічні корисні копалини) (річна) «Звітний баланс запасів корисних копалин за 20__ рік» (далі - форма 5-ГР) з метою здійснення обліку запасів і ресурсів твердих горючих, металічних та неметалічних корисних копалин (далі - корисні копалини), отримання систематизованої інформації про їх кількість, якість, видобуток, втрати та ступінь промислового освоєння для прийняття управлінських рішень щодо забезпечення раціонального та комплексного використання родовищ у процесі промислової розробки, а також для визначення напрямів подальшого геологічного вивчення.

17. Пунктом 2 Інструкції із заповнення форми звітності № 5-ГР передбачено, що форму 5-ГР до 5 лютого наступного за звітним року до Держгеонадр подають користувачі надр, визначені статтею 13 Кодексу України про надра, що здійснюють користування надрами на підставі та в межах родовища (ділянки), визначеного (визначеної) спеціальним дозволом на користування надрами.

18. Пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами визначено, що дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди з підстав, передбачених Законом України «Про оцінку впливу на довкілля», центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;

5) наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції».

19. Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов'язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

20. Відповідно до пункту 25 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

21. 2 січня 2018 року між ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» (замовник) та ДП «Селидіввугілля» (підрядник) укладено договір підряду № 2-18/П, відповідно до умов якого замовник доручає, а підрядник зобов'язується виконати відповідно до умов цього договору роботи з проведення гірничих виробок в межах гірничого відводу замовника, видачі гірничої маси на поверхню та її відвантаження в залізничні вагони, а також роботи, пов'язані з розпилюванням деревини, різанням та гнуттям металевого профілю. Обсяг, характер, терміни і вартість робіт визначаються завданням і договірною ціною, узгодженими сторонами, які є невід'ємними частинами договору. Підставою для проведення розрахунків між сторонами є акти прийому-здачі виконаних робіт, які підписуються сторонами.

Пунктом 6.4 зазначеного договору передбачено, що ведення геолого-маркшейдерської документації здійснюється підрядником згідно з Інструкцією з виконання маркшейдерських робіт на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.203-2000, Інструкцією про геологічні роботи на вуглевидобувних підприємствах України КД 12.06.204-99 та зберігається в маркшейдерському відділі підрядника. Термін дії договору - до 31 грудня 2018 року.

22. 15 березня 2018 року між ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» (замовник) та громадянином ОСОБА_6 (виконавець) укладено цивільно-правову угоду № 1, відповідно до умов якої та додаткової угоди від 7 серпня 2018 року до неї, замовник доручає, а виконавець зобов'язується виконати маркшейдерське обслуговування гірничих об'єктів замовника в межах гірничого відводу діючої шахти ВП «Шахта 1-3 Новогродівська» ДП «Селидіввугілля», а замовник - прийняти роботу та сплатити її вартість. Термін дії угоди - до 31 грудня 2018 року.

23. 7 серпня 2018 року між ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» (замовник) та громадянкою ОСОБА_7 (виконавець) укладено цивільно-правову угоду № 5, відповідно до умов якої замовник доручає, а виконавець зобов'язується виконати геологічне обслуговування гірничих об'єктів замовника в межах гірничого відводу діючої шахти ВП «Шахта 1-3 Новогродівська» ДП «Селидіввугілля», а замовник - прийняти роботу та сплатити її вартість. Термін дії угоди - до 31 грудня 2018 року.

24. Наявність фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування, у встановлений відповідачем строк була підтверджена наданими позивачем договорами, до яких додані документи про відповідну освіту таких фахівців.

25. Зазначеними доказами спростовується твердження відповідача про відсутність фахівців, які здійснюють маркшейдерське та геологічне обслуговування гірничих об'єктів в межах гірничого відводу діючої шахти ВП «Шахта 1-3 Новогродівська» ДП «Селидіввугілля».

26. Аналіз норм чинного законодавства, які регулюють проведення гірничих робіт дає підстави для висновку про те, що розробка родовищ корисних копалин відбувається відповідно до затверджених проектів розробки родовищ корисних копалин, які мають бути погоджені з відповідними органами.

27. 18 грудня 2017 року між ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» (замовник) та ТОВ «Донбассшахтопроект» (виконавець) укладено договір на виконання проектно-вишукувальних робіт, згідно пункту 1.1 якого замовник доручає, а виконавець приймає на себе зобов'язання розробити Проект подальшого розвитку гірничих робіт на шахто ділянці замовника по пласту L1 у межах поля діючої шахти ВП «Шахта 1-3 «Новогродівська» ДП «Селидіввугілля».

На виконання умов 18 грудня 2017 року ТОВ «Донбасшахтопроект» розроблено Проект подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська».

28. ДП «Донецький експертно-технічний центр Держпраці» проведено експертизу Проекту подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» за результатами якої 23 серпня 2018 року затверджено висновок № 14.-05.-18.-1334.18, яким Проект відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Термін дії висновку - до внесення змін в проектні рішення.

29. Проект затверджено наказом директора ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» від 23 серпня 2018 року № 7.

30. 30 серпня 2018 року ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» звернулося за погодженням Проекту до Головного управління Держпраці України у Донецькій області, яким Проект погоджено, що підтверджується листом від 25 жовтня 2018 року № 06.2-13-2/10502-18.

31. Також Проект погоджено з Десятим воєнізованим гірничорятувальним загоном, що підтверджується листом від 19 жовтня 2018 року № 03/1-7-1242.

32. Вищенаведеним підтверджується, що ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська розроблено, проведено державну експертизу та у встановленому порядку затверджено Проект подальшого розвитку гірничих робіт по пласту L1 на шахтодільниці ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська».

Про наявність відповідного проекту позивачем повідомлено відповідача у визначений останнім строк.

33. Зібраними по справі доказами підтверджується, що позивач на усунення порушення вимог законодавства, на які посилався відповідач, у встановлений строк надав письмові пояснення та всі відповідні документи, які вимагав відповідач.

34. Отже, після усунення позивачем як надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, дія такого дозволу відповідачем повинна була бути поновлена.

35. Враховуючи, що після усунення позивачем причин, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, відповідач протиправно не поновив дію спеціального дозволу на користування надрами, що призвело до порушення прав позивача як надрокористувача суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов вірного висновку, визнавши протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невчинення дій з поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Шахта 1-3 Новогродівська».

36. Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

37. Згідно із частиною 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

38. На законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб'єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

39. Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

40. Пунктами 1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23 червня 2010 року № 1380/5 передбачено, що дискреційні повноваження - сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

41. Дискреційні повноваження можуть закріплюватися в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів такими способами:

1) за допомогою оціночних понять, наприклад: «за наявності поважних причин орган вправі надати …», «у виключних випадках особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може дозволити…», «рішення може бути прийнято, якщо це не суперечить суспільним інтересам…» тощо;

2) шляхом перерахування видів рішень, що приймаються органом (особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування), не вказуючи підстав для прийняття того чи іншого рішення або шляхом часткового визначення таких підстав;

3) шляхом надання права органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) при виявленні певних обставин (настанні конкретних юридичних фактів) приймати чи не приймати управлінське рішення залежно від власної оцінки цих фактів;

4) за допомогою нормативних приписів, що містять лише окремі елементи гіпотези чи диспозиції правової норми, що не дозволяють зробити однозначний висновок про умови застосування нормативного припису або правові наслідки застосування такого припису.

42. Стосовно дискреційних повноважень, суд, за наслідками аналізу вказаних положень, зазначає, що такими є повноваження суб'єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».

43. У такому випадку дійсно суд не може зобов'язати суб'єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.

44. Натомість, у цій справі, відповідач помилково вважає свої повноваження дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов - після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення дії дозволу, відповідач зобов'язаний до вчинення конкретних дій - видати наказ про поновлення дозволу.

45. Отже, повноваження відповідача у спірних правовідносинах не є дискреційними, у зв'язку з чим рішення суду першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, про зобов'язання Державну службу геології та надр України поновити дію спеціального дозволу на користування надрами від 25 липня 2012 року № 5615, що виданий ТОВ «Шахта 1-3 «Новогродівська» Державною службою геології та надр України є правомірним та не підлягає скасуванню.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

46. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2019 року - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

судді Я. О. Берназюк

М. І. Гриців

Джерело: ЄДРСР 80269180
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку