open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" січня 2019 р. справа № 0940/2251/18

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Грицюка П.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Надвірнянського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Івано-Франківській області про зобов'язання внесення змін до актового запису № 40, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся в суд з адміністративним позовом до Надвірнянського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Івано-Франківській області (далі - відповідач) про зобов'язання внесення змін до актового запису № 40 про народження, складеного 11.08.1967 року виконавчим комітетом Молодківської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської область.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач звертався до Городоцького районного відділу ДРАЦС ГУ у Хмельницькій області за місцем свого проживання щодо внесення змін в актовий запис № 40 від 11.08.1967 року, змінити ім'я матері з "ОСОБА_2" на "ОСОБА_2", однак у внесенні змін у цей запис йому відмовлено. Вважає, що помилку необхідно виправити шляхом внесення змін до актового запису № 40 про його народження, складеного 11.08.1967 року виконавчим комітетом Молодківської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської область, у частині написання імені матері з "ОСОБА_2" на "ОСОБА_2", а тому просить в судовому порядку зобов'язати Надвірнянський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Івано-Франківській області внести зміни до актового запису.

27.11.2018 року ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження, у відповідності до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, за правилами спрощеного позовного провадження (а.с. 1-2).

Відповідачем не подано відзив на позовну заяву, хоча ухвалу про відкриття провадження у справі ним отримано 30.11.2018 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 25).

Згідно вимог ч.6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши у відповідності до вимог статті 262 КАС України справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше, дослідивши в сукупності письмові докази, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити з наступних підстав.

Спірні правовідносини, які виникли між сторонами щодо проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, засад діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану регулюються правовими нормами Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 № 2398-VI (далі - Закон № 2398-VI), що були чинні на час виникнення спору.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов'язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб'єктом цивільних прав та обов'язків. Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" державна реєстрація актів цивільного стану у встановлених законом випадках є обов'язковою.

Відомості про народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть підлягають обов'язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру в обсязі, визначеному Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" .

Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться відповідно до цього Закону, Цивільного та Сімейного кодексів України та інших актів законодавства органами державної реєстрації актів цивільного стану (частина 2 статті 3 Закону).

Відповідно до частини 1 статті 6 вказаного Закону відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Стаття 9 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" визначає державну реєстрацію актів цивільного стану. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану (частина 2).

Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану (частина 3).

Частиною 2 статті 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" встановлено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Відповідно до частини 5 статті 9 зазначеного Закону Правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.

Частиною 1 ст. 12 Закону, передбачено, що внесення відомостей про народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану шляхом складання актового запису цивільного стану в електронному вигляді у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян та на паперових носіях.

Згідно з пунктом 2.5 розділу ІІ Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених Наказом Міністерства юстиції України за №96/5 від 12.01.2011 заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається: особою, щодо якої складено актовий запис; одним із батьків неповнолітнього (малолітнього); піклувальником неповнолітнього та опікуном малолітнього; опікуном недієздатної особи; спадкоємцем померлого; представником органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до Городоцького районного відділу ДРАЦС ГУЮ у Хмельницькій області за місцем свого проживання щодо внесення змін в актовий запис № 40 від 11.08.1967 року.

Городоцьким районним відділом ДРАЦС ГУЮ у Хмельницькій області 16.11.2018 року, за результатами звернення, складено висновок про неможливість задоволити прохання заявника та внести зміни (доповнення) до актового запису про народження на ОСОБА_1 № 40 від 11.08.1967 року, складеного виконавчим комітетом Молодкіської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, ім'я матері дитини "ОСОБА_2" на "ОСОБА_2". Відповідно до ст. 122 Сімейного кодексу України дитина, яка народжена у шлюбі, походить від подружжя, походження дитини від подружжя визначається на підставі свідоцтва про шлюб. Так, як дитина народилася 27.07.1967 року, а шлюб батьків був зареєстрований 01.09.1967 року, тобто пізніше народження дитини, актовий запис про шлюб батьків не може бути підставою для внесення виправлення (а.с. 10).

Відповідно до вимог п. 2.12. Правил на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Як встановлено судом в актовому записі про народження ОСОБА_1 №40 від 11.08.1967 року, складеного виконавчим комітетом Молодківської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, зазначено мати - ОСОБА_1, ім'я матері вказано нерозбірливо - "ОСОБА_2", "ОСОБА_2", по батькові - ОСОБА_2 (а.с. 9).

В дослідженому судом свідоцтві про смерть, повторно виданого 10.10.2018 року виконавчим комітетом Переріслянської сільської об'єднаної територіальної громади Надвірнянського району Івано-Франківської області зазначено ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 7).

Аналогічно у витязі про реєстрацію в спадковому реєстрі вказано спадкодавця ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, с. Перерісіль, Надвірнянського району, Івано-Франківської області, дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 року, у витязі з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності вказано власника: ОСОБА_2, реєстраційний номер облікової катки платника податків: НОМЕР_1, паспорт громадянина України, серія та номер: НОМЕР_3, виданий 23.01.2003, видавник: Надвірнянський РВ УМВС в Івано-Франківській області, ІНФОРМАЦІЯ_1, с. Перерісіль, Надвірнянського райну, Івано-Франківської області (а.с. 8, 14).

Підпунктом 2.13.2 пункту 2.13 Правил визначено, що підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є постанова адміністративного суду.

Відповідно до пункту 2.16.7. Правил на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.

Разом з тим, в розумінні вимог п.2.18 та п.2.19 Правил така зміна до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану на підставі Висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника.

Судом досліджено матеріалів справи та встановлено, що Городоцькийм районним відділом ДРАЦС ГУЮ у Хмельницькій області 16.11.2018 року, за результатами звернення, складено висновок про неможливість задоволити прохання заявника та внести зміни (доповнення) до актового запису про народження на ОСОБА_1 № 40 від 11.08.1967 року, складеного виконавчим комітетом Молодківської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області ім'я матері дитини «ОСОБА_2» на «ОСОБА_2».

При цьому, слід зазначити, що ОСОБА_1 у поданому позові просить зобов'язати Надвірнянський районний відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Івано-Франківській області внести зміни в актовий запис про народження № 40 від 11.08.1967 року, складеного виконавчим комітетом Молодківської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області у частині зміни імені матері з «ОСОБА_2» на «ОСОБА_2».

Щодо визнання протиправним висновку складеного Городоцьким районним відділом ДРАЦС ГУЮ у Хмельницькій області 16.11.2018 року, за результатами звернення, про неможливість задоволити прохання заявника та внести зміни (доповнення) до актового запису про народження на ОСОБА_1 № 40 від 11.08.1967 року, складеного виконавчим комітетом Молодківської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області ім'я матері дитини «ОСОБА_2» на «ОСОБА_2» позивачем не заявлено позовних вимог.

При цьому суд зазначає, що Надвірнянський районний відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Івано-Франківській області, висновку по внесення змін чи відмову до актового запису цивільного стану не складав.

Із змісту свідоцтва про народження ОСОБА_1 судом встановлено, що ім'я матері вказано нерозбірливо з внесення виправлень, а семе: «ОСОБА_2», «ОСОБА_2».

Як зазначалося вище, відповідно до частини 3 статті 9 Закону 2398-ІV актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.

Суд також звертає увагу, що позивачем в позовній заяві не зазначено та не вказано норму матеріального права, яку порушено Городоцьким районним відділом ДРАЦС ГУ у Хмельницькій області при прийнятті висновку від 16.11.2018 року.

Крім того, суд зазначає, що в наданих до суду документах міститься суперечлива інформація, зокрема в який є безспірним доказом в розумінні вимог ст. 9 Закону 2398-ІV, де в актових записах, зокрема у графі ім'я матері зазначено "ОСОБА_2", "ОСОБА_2".

При цьому суд зазначає, що позивач просить внести зміни в актовому записі про його народження №40 складеного 11.08.1967 року виконавчим комітетом Молодківської сільської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, а саме змінити ім'я матері з "ОСОБА_2" на "ОСОБА_2".

Оскільки адміністративний суд не уповноважений встановлювати достовірність обставин, засвідчених цими документами, чи іншим способом встановлювати юридичні факти, що засвідчують зміну актів цивільного стану особи, відтак, відсутні достатні підстави для внесення змін до актового запису про народження позивача в частині зміни імені матері в актовому записі про народження № 40.

У довідці Вищого адміністративного суду України від 29.09.2016 року про результати вивчення та узагальнення практики вирішення адміністративними судами спорів, які виникають у зв'язку з відмовою органу державної реєстрації актів цивільного стану вказано, що предметом спору щодо відмови органу державної реєстрації актів цивільного стану внести зміни до актового запису цивільного стану за заявою особи є власне рішення, дії чи бездіяльність відповідного органу, а не спір про наявність в особи особистого немайнового права. Як випливає з вимоги частини 2 статті 2 КАС України, при цьому суд перевіряє, чи відповідні рішення прийняті, дії чи бездіяльність вчинені, зокрема, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення чи вчинення дії. Для встановлення останньої характеристики (обґрунтованості) прийняття рішення та вчинення дій органом державної реєстрації актів цивільного стану щодо відмови внести зміни до актового запису цивільного стану за заявою особи адміністративний суд вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення та/або вчинення відповідних дій, передбачених частиною першою статті 22 Закону "Про державну реєстрацію актів цивільного стану".

Таким чином, подані заявником документи, що були предметом розгляду органом державної реєстрації актів цивільного стану, досліджуються судом як докази у справі, а не як предмет спору. Водночас суд не уповноважений встановлювати достовірність обставин, засвідчених цими документами, чи іншим способом встановлювати юридичні факти, що засвідчують зміну актів цивільного стану особи; такі справи належать до цивільної юрисдикції і вирішуються, зокрема, у порядку окремого провадження.

У зв'язку з цим, адміністративні суди при розгляді спорів щодо рішень, дій чи бездіяльності органів РАЦС не повинні досліджувати обставини, які підлягають дослідженню в порядку цивільного судочинства, і тому не можуть підміняти собою компетенцію відповідного органу. Не можуть також розглядатися в порядку адміністративного судочинства спори щодо невиконання органами РАЦС рішень судів, прийнятих у порядку цивільного судочинства, якщо таке невиконання не стало підставою відмови у задоволенні належних вимог громадянина.

У вказаній довідці також звернуто увагу судів на те, що при розгляді справ досліджуваної категорії неприпустимим є вихід адміністративного суду за межі публічно-правових аспектів справи і встановлення юридичних фактів, що мають значення для внесення змін до актових записів цивільного стану.

Згідно статті 293 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Частиною 2 цієї статті Кодексу передбачено, що суд розглядає в порядку окремого провадження справи, в т.ч. про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Статтею 315 ЦПК України наведений невичерпний перелік юридичних фактів, які можуть бути встановлені в судовому порядку. Так, в порядку окремого провадження суд розглядає справи про встановлення факту: 1) родинних відносин між фізичними особами; 2) перебування фізичної особи на утриманні; 3) каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню; 4) реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; 5) проживання однією сім'єю чоловіка та жінки без шлюбу; 6) належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім'я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з ім'ям, по батькові, прізвищем, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; 7) народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; 8) смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; 9) смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. У судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Оскільки позивач не надав до суду докази (судове рішення), які підтверджують встановлення юридичного факту щодо зміни імені, суд приходить до висновку, що відсутні підстави для задоволення позову та зобов'язання відповідача внести виправлення до актового запису.

Статтею 19 Конституції України передбачено, органи державної влади та місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд дійшов до висновку, що слід відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Надвірнянського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Івано-Франківській області про зобов'язання внесення змін до актового запису № 40.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

ОСОБА_1, (реєстраційний номер НОМЕР_2), АДРЕСА_1;

Надвірнянський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Івано-Франківській області, (код ЄДРПОУ 20556870), вул. І.Мазепи, 36, м. Надвірна, Івано-Франківська область, 78400.

Суддя /підпис/ Грицюк П.П.

Джерело: ЄДРСР 79400692
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку