open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 916/867/18
Моніторити
Ухвала суду /28.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /30.06.2021/ Господарський суд Одеської області Постанова /21.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.02.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.02.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /01.02.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.01.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.01.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /21.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /08.04.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.02.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /14.01.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /13.12.2018/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.11.2018/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.10.2018/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.09.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /17.08.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /01.08.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /18.06.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /18.06.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.06.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /30.05.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.05.2018/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/867/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /28.07.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /30.06.2021/ Господарський суд Одеської області Постанова /21.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.02.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.02.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /01.02.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.01.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.01.2021/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /21.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.12.2020/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /08.04.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /20.02.2019/ Касаційний господарський суд Постанова /14.01.2019/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /13.12.2018/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.11.2018/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.10.2018/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.09.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /17.08.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /01.08.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /18.06.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /18.06.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /06.06.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /30.05.2018/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.05.2018/ Господарський суд Одеської області

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

_____________________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2019 року

м. Одеса

Справа № 916/867/18

Південно -західний апеляційний господарський суд у складі:

головуючого судді: Л.В. Поліщук,

суддів: О.Ю. Аленіна, М.А. Мишкіної,

при секретарі судового засідання О.В. Клименко

за участю представників сторін:

від позивача - Д.Л. Сербін,

від відповідача - Є.С. Сукачов,

від прокуратури - І.О. Коломійчук,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Заступника прокурора Одеської області

на рішення Господарського суду Одеської області від 17.08.2018, прийняте суддею І.А.Малярчук, м. Одеса, повний текст складено 27.08.2018

у справі №916/867/18

за позовом: Керівника Іллічівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря

до відповідача: Компанії "BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD"

про стягнення збитків на суму 2956,80 дол. США, що еквівалентно 77455,30 грн.,

В С Т А Н О В И В :

У травні 2018 року Керівник Іллічівської місцевої прокуратури (далі - прокурор) звернувся в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з Компанії "BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD" збитків на суму 2956,80 дол. США, що еквівалентно 77455,30 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор зазначив, що судновласник "BLUE LAKE STAR SHIPPING" внаслідок скиду з судна «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582 забруднюючих речовин з перевищенням гранично допустимих концентрацій завислих речовин, спричинив збитки навколишньому природному середовищу у розмірі 2956,8дол.США., що згідно курсу НБУ станом на 02.05.2018 становить 77455,30 грн.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 17.08.2018 у справі №916/867/18 у задоволенні позову відмовлено повністю.

Судове рішення мотивоване тим, що прокурор та позивач помилково та передчасно дійшли висновку про забруднення акваторії порту саме судном «BLUE LAKE STAR», а отже, не довели і не обґрунтували наявність вини відповідача у заподіянні збитків, причинно-наслідковий зв'язок між виявленим 08.04.2018 фактом забруднення води, встановленими 19.04.2018 показниками проб води із танку №4 судна, та скидом судном 07.04.2018 баластних вод.

Не погодившись із прийнятим рішенням, Заступник прокурора Одеської області звернувся до Одеського апеляційного господарського суду (у подальшому матеріали справи передані до Південно-західного апеляційного господарського суду у зв'язку з ліквідацією Одеського апеляційного господарського суду) з апеляційною скаргою, в якій просив оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, зокрема, вимог ст.ст. 110, 111 Водного кодексу України, ст. 304 Кодексу торговельного мореплавства України, ст.ст. 86, 236 ГПК України, а також неповне дослідження доказів у справі. Так, скаржник вказав, що судом не досліджено достатність та взаємний зв'язок доказів, внаслідок чого прийнято необґрунтоване рішення; суд не дослідив та не проаналізував поданий прокурором та складений позивачем розрахунок обчислення розмірів відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення з суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних та внутрішніх морських вод України. Поза увагою суду залишився той факт, що відбір проб води з баластного танку №4 судна «BLUE LAKE STAR» 18.04.2018, на який у якості доказу посилається позивач і прокурор, здійснено в рамках кримінального провадження №42018161160000018 під час огляду місця події, про що складено відповідний протокол.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 29.10.2018 прийнято справу №916/867/18 до провадження колегією суддів Південно-західного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді Л.В. Поліщук, суддів: О.Ю. Аленіна, М.А. Мишкіної; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Заступника прокурора Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 17.08.2018 у справі №916/867/18; встановлено учасникам справи строк до 13.11.2018 для подання відзиву на апеляційну скаргу; роз'яснено учасникам справи про їх право в строк до 13.11.2018 подати до суду будь-які заяви чи клопотання з процесуальних питань, оформлені відповідно до статті 170 Господарського процесуального кодексу України, разом з доказами направлення копій таких заяв чи клопотань іншим учасникам справи; попереджено учасників справи про наслідки подання письмових заяв чи клопотань без додержання вимог частини першої та другої вказаної вище норми або не у строк встановлений судом у вигляді їх повернення заявникові без розгляду, а ухвалою від 14.11.2018 - розгляд справи №916/867/18 призначено на 13.12.2018 об 11:00 год.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач вважає оскаржуване рішення правомірним та обґрунтованим, а апеляційну скаргу - безпідставною та такою, що не підлягає задоволенню.

12.12.2018 до суду апеляційної інстанції надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи у зв'язку із зайнятістю адвоката, який представляє інтереси Компанії "BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD", в іншому судовому процесі.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.12.2018 продовжено строк розгляду вказаної апеляційної скарги на термін, що є об'єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, пов'язаних з належним повідомленням учасників справи про час та місце проведення наступного судового засідання; клопотання Компанії "BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD" задоволено; розгляд апеляційної скарги відкладено на 14.01.2019 о 16:30.

18.12.2018 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшло клопотання представника Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря про долучення до матеріалів справи копії постанови П'ятого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2018 у адміністративній справі № 501/1226/18.

Крім того, 09.01.2019 до суду апеляційної інстанції надійшло клопотання представника відповідача про долучення документів до матеріалів справи, а саме фотокопії листа №48/1-5716 від 19.11.2018, з тексту якого вбачається, що копію постанови про закриття кримінального провадження №42018161160000018 було направлено до Іллічівської місцевої прокуратури.

Судова колегія відмовила у задоволенні вказаних клопотань, оскільки, по-перше, ці клопотання були подані після встановленого ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 29.10.2018 строк, по-друге, представники позивача та відповідача пояснили у судовому засіданні 14.01.2019, що додатки до їхніх клопотань мають суто інформаційних характер.

У засіданні суду апеляційної інстанції від 14.01.2019 представники позивача та прокуратури просили задовольнити апеляційну скаргу, скасувавши оскаржуване рішення та задовольнивши позов. Представник відповідача просив залишити оскаржуване рішення без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Заслухавши учасників справи, розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги, перевіривши застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції зазначає наступне.

08.04.2018 Держінспектором з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря складено акт обстеження підконтрольної території Іллічівської філії ДП «АМПУ» причал №11, згідно з яким в районі причалу №11 біля корми т/х «BLUE LAKE STAR» на водній поверхні спостерігаються видимі плавучі частини невідомого походження, у зв'язку з чим виконано відбір проб поверхневих вод, що зафіксовано засобами відеофіксації.

У той же день Державною інспекцією з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря було складено акт відбору проб води, де відображено відбір проб біля корми т/х «BLUE LAKE STAR» та на відстані 300 метрів від нього.

09.04.2018 Державною інспекцією з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря складено протокол №136 вимірювань показників складу та властивостей проб води, відібраних за актом від 08.04.2018.

Державною екологічною інспекцією у Миколаївській області 19.04.2018 складено протокол №25 вимірювань показників складу та властивостей проб вод, де вказано, що проведено вимірювання показників складу та властивостей проб вод, вилучених 18.04.2018 з баластного танку №4 з правого борту в ході огляду місця події на підставі ухвали слідчого судді Іллічівського міського суду Одеської області від 17.04.2018, а саме огляду судна «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582, яке ошвартовано на причалі №2 Іллічівської філії ДП «АМПУ», м. Чорноморськ, вул. Праці, 6.

Забір баластних вод у всі танки судна «BLUE LAKE STAR» здійснювався у Дніпро-Бузькому морському порту 14.03.2018 та скид цих вод здійснено 07.04.2018 у порту "Чорноморськ".

З приводу виявлених інспекцією обставин між капітаном та інспекцією проводилось листування. Так, у справі наявні листи капітана «BLUE LAKE STAR» від 10.04.2018, від Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря №1148/08 від 10.04.2018, №1176/08 від 12.04.2018, №1425/10 від 02.05.2018, №1620/10 від 15.05.2018, агента ТОВ «Старк Шиппінг» №1104 від 11.04.2018, №№1204, 1204/1 від 12.04.2018, №№1304, 1304/9 від 13.04.2018, №№1604, 1604/3 від 16.04.2018, №1704 від 17.04.2018, №1904 від 19.04.2018, Іллічівської філії «АМПУ» №112/15-045-13 від 12.04.2018.

Із листа Іллічівської філії ДП «АМПУ» №115/15-045-14-1699 від 13.04.2013 вбачається, що 07.04.2018 природоохоронне судно т/х «НСЗ-23» здійснювало обхід 1-го ковшу Сухого лиману акваторії морського порту "Чорноморськ" з метою забезпечення екологічної безпеки та випадків забруднення акваторії Сухого лиману не зафіксовано, під час стоянки судна «BLUE LAKE STAR» біля причалу №11 факти забруднення акваторії Сухого лиману ІФ ДП «АМПУ» зафіксовані не були.

02.05.2018 Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря складено протокол про адміністративне правопорушення, відповідно до якого о 21 год. 00 хв. 07.04.2018 встановлено забруднення територіальних та внутрішніх морських вод України внаслідок скиду з т/х «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582, забрудненої баластної води з перевищенням рівнів ГДК. На підставі зазначеного протоколу Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря 02.05.2018 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення на старшого помічника капітана ОСОБА_4 адміністративного стягнення в сумі 1190 грн. за вчинення правопорушень, відповідальність за які передбачена ст.110 Водного кодексу України, п.4 Постанови КМУ №269 від 29.02.1996. До протоколу додані пояснення ОСОБА_4 від 02.05.2018, згідно з якими баластні води були скинуті під час навантаження судна 07.04.2018.

Як вбачається із поданої прокурором основної інформації про судно «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582, власником судна є BLUE LAKE STAR SHIPPING; об'єм баластних танків складає 3652,50 м.куб.

07.04.2018 про скид із судна «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582, була складена довідка у відповідності до приписів Міжнародної конвенції протидії забруднення із суден (МАRРОL 73/78 та Резолюції Міжнародної Морської Організації А.868(20)) «Настанови щодо баластних вод», згідно до Проформи звітування щодо баластних вод.

Старшим помічником капітана т/х «BLUE LAKE STAR» 08.04.2018 складено судновий акт, про те, що ним за результатами обходу судна та огляду оточуючої акваторії навколо судна встановлено наявність пилу та мусору за боновою огорожею, встановленою навколо судна, та по кормі ошвартовано судно «Mastro Mitros», яке здійснювало навантаження кукурудзою зі складів та вагонів (прямим варіантом).

Також, до справи відповідачем подано у копіях лист ДЕІ у Миколаївській області №10/08.01-30/1406 від 10.07.2018, журналів «Води поверхневі, підземні, зворотні. Реєстрація проб» (НС №05-38 та НС №05-39), розпочаті 05.01.2018, листа СВ Чорноморського ВП Овідіопольського ВП ГУНП України в Одеській області №48/1-2799 від 19.04.2018, лист ДЕІ Північно-Західного регіону Чорного моря №1286/06 від 19.04.2018, лист ДЕІ у Миколаївській області №05/01-23/812 від 19.04.2018.

Відмовляючи у задоволенні позову, місцевий господарський суд виходив з наступного.

Баластні води було скинуто 07.04.2018 зі всіх баластних танків «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582, у порту "Чорноморськ", що підтверджується довідкою помічника капітана від 07.04.2018. При цьому, судом досліджено оригінал саме вказаної довідки, яка не містить інформації, де саме, в якій точці порту, скинуто баластні води. Іншу довідку від 07.04.2018 суд не прийняв як доказ, оскільки її оригіналу суду не подано, а стосовно неї існує заперечення з боку прокурора. Відповідно до п.5-1 Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення, затверджених постановою КМУ від 29.02.1996 №269, морські екологічні інспекції Держекоінспекції мають право перевірити відповідність ізольованого баласту, скидання якого здійснюється із суден у внутрішні морські води та територіальне море, нормативам гранично допустимих концентрацій основних забруднюючих речовин у морському порту виключно у випадку, якщо під час скидання із судна ізольованого баласту разом з ним викидаються зримі плавучі частки або виникають видимі сліди нафти чи нафтовмісних або інших забруднюючих речовин в районі скиду, що призвело до фактичного погіршення якості води. Одночасно, жоден із наявних у справі доказів не підтверджує проведення ДЕІ Північно-Західного регіону Чорного моря відповідної перевірки 07.04.2018, саме в момент скиду баластних вод, з огляду на що всі решта дій інспекції не відповідають вимогам Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення, які регламентують порядок реалізації правомочностей Держекоінспекції у випадку наявності підозри щодо скиду забруднених вод.

З врахуванням викладеного, на думку господарського суду першої інстанції, не вбачається взаємозв'язку між скидом із судна відповідача баластних вод та відбором 18.04.2018 проб води у танку №4 судна «BLUE LAKE STAR», тому суд не досліджував та не аналізував поданий прокурором та складений позивачем розрахунок обчислення розмірів відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення з суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України.

Крім того, суд зауважив, що ані прокурором, ані позивачем не звернуто уваги на обставини, про які зазначав відповідач, а саме, що забруднення могло статись внаслідок навантажувальних робіт на іншому судні, що було ошвартовано по кормі судна «BLUE LAKE STAR», а також на те, що відповідно до акта відбору проб №120 від 08.04.2018 проба води біля корми судна перевищувала за складом завислих речовин, заліза та нафтопродуктів пробу води, зібрану у 300 м від корми судна. Поза увагою прокурора та позивача залишились також твердження відповідача про те, що результати аналізу проб води за протоколом вимірювання проб води № 25 від 19.04.2018 встановлюють той факт, що за своїм складом вода в баластному танку №4 судна містить на 10 мг/дм.куб. менше завислих речовин, на 0,34 мг/дм.куб. менше нафтопродуктів, на 0,04 мг/дм.куб. менше заліза, аніж проба води, що була зібрана 08.09.2018 біля корми судна.

Виходячи з викладеного, Господарський суд Одеської області зазначив, що прокурор та позивач помилково та передчасно дійшли висновку про забруднення акваторії порту саме судном «BLUE LAKE STAR», а отже, не довели і не обґрунтували наявність вини відповідача у заподіянні збитків, причинно-наслідковий зв'язок між виявленим 08.04.2018 фактом забруднення води, встановленими 19.04.2018 показниками проб води із танку №4 судна та скидом судном 07.04.2018 баластних вод.

Враховуючи наведене, господарський суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора про стягнення з BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD 2956,80дол.США, що еквівалентно 77455,30грн., збитків задоволенню не підлягають.

Суд апеляційної інстанції не погоджується з таким висновком місцевого господарського суду, з огляду на наступне.

Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

У статті 66 Конституції України визначено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

За положеннями ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.

Частиною 2 статті 22 даного Кодексу визначено, що збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Для застосування відповідальності у вигляді відшкодування збитків необхідна наявність складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності особи), шкідливого результату такої поведінки, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та заподіяними збитками, а також вини особи, яка заподіяла збитки. Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Причинний зв'язок між протиправною поведінкою порушника та збитками полягає, передусім, у прямому (безпосередньому) зв'язку між протиправною поведінкою та настанням негативного результату. Вказані обставини підлягають доведенню позивачем належними та допустимими у справі доказами. Стягнення збитків як виду цивільно-правової відповідальності можливе у випадку наявності таких збитків та обґрунтованості їх розміру.

Об'єктивною стороною правопорушення є наявність збитків в майновій сфері кредитора, протиправна поведінка, яка втілилась в невиконанні або неналежному виконанні боржником зобов'язання, причинний зв'язок між протиправною поведінкою боржника та збитками. Відсутність хоч би одного з вищевказаних елементів, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за невиконання або неналежне виконання ним зобов'язань, оскільки в даному випадку його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.

За зобов'язанням, що виникає внаслідок заподіяння шкоди, чинне законодавство виходить з принципу вини контрагента або особи, яка завдала шкоду. Той, хто заподіяв шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо доведе, що шкоду заподіяно не з його вини. Крім застосування принципу вини при вирішенні спорів про відшкодування шкоди необхідно виходити з того, що шкода підлягає відшкодуванню за умови безпосереднього причинного зв'язку між неправомірними діями особи, яка завдала шкоду, і самою шкодою.

Положення ч.ч.1, 2, 3, 4 ст.67 Водного кодексу України передбачають, що річки, озера, водосховища, канали, інші водойми, а також внутрішні морські води та територіальне море є внутрішніми водними шляхами загального користування, за винятком випадків, коли відповідно до законодавства України їх використання з цією метою повністю чи частково заборонено. Перелік внутрішніх водних шляхів, віднесених до категорії судноплавних, затверджується Кабінетом Міністрів України. Всі судна та інші плавучі засоби мають бути обладнані ємкостями для збирання лляльних та інших забруднених вод, які повинні систематично передаватися на спеціальні очисні споруди для очищення та знезараження. Забороняється заходження в територіальне море суден, які не провели заміну ізольованого баласту і не обладнані цистернами і закритими фановими системами для збирання стічних вод будь-якого походження чи установками для очищення та знезараження цих вод, що відповідають міжнародним стандартам.

Згідно з п.3 Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення, затверджених постановою КМУ від 29.02.1996 №269, у цих Правилах використовуються такі терміни: баластні води - забортна вода, прийнята на борт судна для контролю диференту, крену, осадки та остійності судна; баласт брудний - баластні води (з нафтою або іншими забруднюючими речовинами), які утворюються в неочищених суднових танках (нафтотанках) після приймання до них водяного баласту; баласт чистий - баластні води у танку, призначені тільки для цих цілей, або в танку, який після останнього транспортування в ньому нафти очищений до такого стану, що стік з нього, скинутий з непорушного судна на спокійну чисту воду при ясній погоді, не викликає появи слідів нафти на поверхні води.

Відповідно до п. 5-1 названих Правил скидання ізольованого баласту в територіальному морі, внутрішніх водних шляхах України дозволяється без обмежень та контролю з боку державних органів за умови, що такий баласт прийнято у Чорному чи Азовському морі до входу в територіальні води. Морські екологічні інспекції Держекоінспекції мають право перевірити відповідність ізольованого баласту, скидання якого здійснюється із суден у внутрішні морські води та територіальне море, нормативам гранично допустимих концентрацій основних забруднюючих речовин у морському порту виключно у випадку, якщо під час скидання із судна ізольованого баласту разом з ним викидаються зримі плавучі частки або виникають видимі сліди нафти чи нафтовмісних або інших забруднюючих речовин в районі скиду, що призвело до фактичного погіршення якості води. У разі коли в районі водокористування (акваторії морського порту) гранично допустима концентрація основних забруднюючих речовин перевищує значення фонових показників якості води, рівень забруднення ізольованого баласту, скидання якого здійснюється із суден у внутрішні морські води та територіальне море, що призвело до фактичного погіршення якості води, вимірюється згідно з фоновими значеннями показників якості води відповідного району водокористування. Перевірка здійснюється з метою встановлення джерела забруднення.

За положеннями ч. 1, п.п. 2, 13 ч. 3 ст.110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у забрудненні та засміченні вод; порушенні правил охорони внутрішніх морських вод та територіального моря від забруднення та засмічення.

Як передбачено ч. 1 ст.111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

У разі заподіяння судном шкоди, що не передбачена статтями 296 і 314 цього Кодексу, відшкодування завданих збитків регулюється законодавством держави, де мала місце дія або інша обставина, що стала підставою для вимоги про відшкодування шкоди, а якщо шкода заподіяна у відкритому морі, - законодавством держави, під прапором якої плаває судно (ст.5 КТМ України).

Як визначено у ст.304 КТМ України, власник судна відповідає за шкоду від забруднення, заподіяну внаслідок витоку з його судна або скиду з нього нафти чи інших речовин, шкідливих для здоров'я людей або живих ресурсів моря (далі- забруднюючі речовини), за винятком випадків, передбачених статтею 306 цього Кодексу. Шкода від забруднення - це шкода, заподіяна за межами судна забруднюючими речовинами морському середовищу, узбережжю або будь-яким іншим об'єктам (суднам, рибопромисловим знаряддям тощо). Вона включає також вартість розумних заходів, вжитих будь-якою особою після події, що могла спричинити або спричинила витік чи скид забруднюючих речовин, для відвернення або зменшення шкоди від забруднення, а також збитки, заподіяні внаслідок вжиття таких заходів.

Відповідно до ст.348 КТМ України судновласник відповідає за своїми зобов'язаннями майном, що йому належить, на яке згідно з чинним законодавством України може бути звернено стягнення.

Як передбачено ч.1, п.п. а), б), е), є), ж) ч.ч. 2-6 ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у: порушенні прав громадян на екологічно безпечне навколишнє природне середовище; порушенні норм екологічної безпеки; порушенні екологічних вимог при проектуванні, розміщенні, будівництві, реконструкції, введенні в дію, експлуатації та ліквідації підприємств, споруд, пересувних засобів та інших об'єктів; допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище; перевищенні лімітів та порушенні інших вимог використання природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі. Особи, яким завдано такої шкоди, мають право на відшкодування неодержаних прибутків за час, необхідний для відновлення здоров'я, якості навколишнього природного середовища, відтворення природних ресурсів до стану, придатного для використання за цільовим призначенням. Особи, що володіють джерелами підвищеної екологічної небезпеки, зобов'язані компенсувати заподіяну шкоду громадянам та юридичним особам, якщо не доведуть, що шкода виникла внаслідок стихійних природних явищ чи навмисних дій потерпілих. Шкода, заподіяна довкіллю у зв'язку з виконанням угоди про розподіл продукції, підлягає відшкодуванню відповідно до вимог статті 29 Закону України "Про угоди про розподіл продукції" (ч.ч.1-4 ст.69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).

Згідно з ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Статтею 5 Закону України «Про державний кордон України» визначено, що до територіального моря України належать прибережні морські води шириною 12 морських миль, відлічуваних від лінії найбільшого відпливу як на материку, так і на островах, що належать Україні, або від прямих вихідних ліній, які з'єднують відповідні точки. Географічні координати цих точок затверджуються в порядку, який встановлюється Кабінетом Міністрів України. В окремих випадках інша ширина територіального моря України може встановлюватись міжнародними договорами України, а при відсутності договорів - відповідно до загальновизнаних принципів і норм міжнародного права.

Як передбачено пп. 9 п. 6 Положення «Про Державну екологічну інспекцію», затвердженого Указом Президента України №454/2011 від 13.04.2011, Держекоінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право виконувати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу і властивостей викидів стаціонарних та пересувних джерел забруднення атмосферного повітря, ґрунтів, вод лляльних, баластних, зворотних, поверхневих та морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережувальних свердловин на об'єктах, що обстежуються, та вимірювання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб'єктами господарювання.

Постановою КМУ №484 від 03.07.1995 «Про затвердження Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України», затверджено такси для обчислення розміру відшкодування збитків, заподіяних підприємствами, установами, організаціями і громадянами України, а також іноземними юридичними особами та громадянами внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України згідно з додатком.

Відповідно до п.п.2, 3, 4 Постанови КМУ №484 від 03.07.1995 розмір відшкодування збитків обчислюється посадовими особами Державної екологічної інспекції та її територіальних органів. У разі відмови від добровільного відшкодування збитків стягнення їх сум проводиться у судовому порядку за позовами Державної екологічної інспекції та її територіальних органів. Суми збитків обчислюються у доларах США і сплачуються українськими судновласниками, судна яких плавають під прапором України, у валюті України за офіційним валютним курсом на день сплати сум відшкодування. Іноземні судновласники, а також українські судновласники, судна яких працюють за фрахтом під прапорами іноземних країн, відшкодовують збитки у доларах США або еквівалент цієї суми в іншій вільно конвертованій валюті (за умови дотримання валютного законодавства) чи у валюті України за офіційним валютним курсом на день сплати сум відшкодування.

Колегія суддів, дослідивши матеріали справи, а також врахувавши обставини, встановлені постановою П'ятого апеляційного адміністративного суду від 13.12.2018 у адміністративній справі № 501/1226/18 за адміністративним позовом ОСОБА_6, старшого помічника капітана судна "BLUE LAKE STAR", до Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря ОСОБА_7, Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, встановила наступне.

07.04.2018 року о 18 год. 26 хв. судно "BLUE LAKE STAR" відшвартовано біля причалу №11 ІФ ДП «АМПУ» та встановлено бонове огородження, о 20 год. 50 хв. закінчено митне оформлення судна та членів екіпажу, приблизно о 21 год. 00 хв. почалась відкатка судового баласту.

З матеріалів справи убачається, що 08.04.2018 року інспекторами був зафіксований факт забруднення поверхневих вод біля причалу №11 порту "Чорноморськ".

Для підтвердження джерела забруднення, та встановлення фактів скиду, держінспектори Інспекції 10.04.2018 та 11.04.2018 підіймались на борт судна "BLUE LAKE STAR", ІМО 9729582 для збору інформації та доказів.

Під час проведення вказаних заходів встановлено, що судном здійснено скид баластних вод 07.04.2018 загальним об'ємом 2800 м. куб., що підтверджується відповідною довідкою складеною 07.04.2018 року. При цьому, інспекторам Держекоінспекції не була надана можливість відібрати проби баластних вод з танків судна для підтвердження або спростування джерела забруднення акваторії порту "Чорноморськ".

Проте, враховуючи факт забруднення саме біля корми судна та встановленим боновим загородженням навколо судна "BLUE LAKE STAR" (внаслідок чого забруднення не могло поширитись поза межі цього загородження та лишалось всередині), було вирішено перевірити неізольовану баластну систему судна "BLUE LAKE STAR" на відповідність нормативів гранично допустимих концентрації речовин, та тим самим спростувати або підтвердити факт забруднення акваторії порту "Чорноморськ".

Суд апеляційної інстанції зауважує, що скид баластних вод відбувався 07.04.2018 року приблизно о 21 годинні, тобто у темний час доби, у зв'язку з чим забруднення було помічено держінсперторами під час виконування своїх службових обов'язків з причалу порту 08.04.2018 року та підтверджено лабораторними вимірюваннями.

Отже, факт забруднення 08.04.2018 року був підтверджений лабораторними вимірюваннями, так само як і відібрані проби вод з баластного танку, що свідчить про наявність причино-наслідкового зв'язку між скидом забрудненої баластної води та забрудненням акваторії порту.

При цьому суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що встановлене бонове огородження до початку скиду баластних вод обмежило рух морської води біля судна "BLUE LAKE STAR", а отже, забруднена вода яка була скинута 07.04.2018 року залишалась в межах цього загородження.

Лабораторні дослідження води біля корми судна та на фоновій відстані у 300 метрів і дані лабораторних вимірювань води у баластному танку №4 підтвердили факт забруднення акваторії саме біля корми судна "BLUE LAKE STAR" та встановили причино-наслідковий зв'язок між неправомірними діями відповідача і настанням шкоди.

Таким чином, баласт на судні був забруднений, що підтверджено лабораторно, судно не має споруд для очищення баластних вод що скидає, а отже, 07.04.2018 року відповідач скинув в акваторію порту "Чорноморськ" забруднений баласт.

Наявність бонового загородження, обмежила рух морської води біля судна "BLUE LAKE STAR", скид баласту відбувався саме в межах бонового загородження, тому, забруднена вода разом з частками, лишалась в межах бонового загородження, внаслідок чого Інспектори мали змогу встановити факт забруднення 08.04.2018 року.

За таких обставин, матеріалами справи доведено наявність у даному випадку складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки, шкідливого результату такої поведінки, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та заподіяними збитками, а також вини особи, яка заподіяла збитки, що є підставою для скасування оскаржуваного судового рішення та задоволення позову Керівника Іллічівської місцевої прокуратури, поданого в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря, про стягнення з Компанії "BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD" збитків на суму 2956,80 дол. США, що еквівалентно 77455,30 грн.

Згідно із ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору за подання позову та апеляційної скарги покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 123, 129, 269, 270, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

1. Апеляційну скаргу Заступника прокурора Одеської області задовольнити.

2. Рішення господарського суду Одеської області від 17.08.2018 у справі №916/867/18 скасувати, позов задовольнити.

3. Стягнути з Компанії "BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD" на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря 2956,80 дол. США збитків, що еквівалентно 77455,30 грн. згідно курсу НБУ станом на 02.05.2018 р.

4. Стягнути з Компанії "BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD" на користь прокуратури Одеської області витрати по сплаті судового збору у сумі 4405 грн., в т.ч. 2643 грн. за апеляційний перегляд справи.

Доручити Господарському суду Одеської області видати відповідні накази.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду у випадках і строки, передбачені ст.ст.287, 288 ГПК України.

Повний текст постанови складено 21.01.2019.

Головуючий суддя Л.В. Поліщук

Суддя О.Ю. Аленін

Суддя М.А. Мишкіна

Джерело: ЄДРСР 79278460
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку