open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

24 грудня 2018 року № 826/1665/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Амельохіна В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом

ОСОБА_1

до

Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві

про

визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з адміністративним позовом до Міністерства внутрішніх справ України (далі - відповідач 1), Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві (далі - відповідач 2) про:

- визнання протиправною бездіяльність посадових осіб Міністерства внутрішніх справ України та Головного Управління Пенсійного фонду України в місті Києві щодо не проведення перерахунку пенсії призначеної ОСОБА_1;

- зобов'язання Міністерство внутрішніх справ України скласти і відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 направити виправлену довідку про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 до Головного Управління Пенсійного фонду України в місті Києві із зазначенням наступних відомостей про грошове забезпечення:

посадовий оклад - 2 900,00 грн.;

оклад за військовим (спеціальним) званням 2 000, 00 грн.; надбавка за стаж служби 30% -1 470, 00 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% - 290 грн.; премія 74,09% - 4934,394 грн.

середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці перед місяцем звільненням, у тому числі:

особи, які працюють в умовах режимних обмежень - 10%; надбавка за особливо важливі завдання - 50%; надбавка за оперативно-розшукову діяльність - 50%; премія 27,103%;

- зобов'язання Головне управління Пенсійного фонду України в місті Києві здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2016 року, виходячи з розміру 50 % від грошового забезпечення для обчислення пенсії, на підставі довідки наданої Міністерством внутрішніх справ України, без обмеження максимального розміру пенсії.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.02.2018 року суддею Амельохіним В.В. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) № 826/1665/18, та надано відповідачу час для надання відзиву протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі

05.03.2018 року представником Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві надано відзив на позов.

06.03.2018 року представником Міністерства внутрішніх справ України надано відзив на позов.

19.03.2018 року представником позивача надано додаткові пояснення по справі.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач з 05.11.2010 року є пенсіонером органів внутрішніх справ України за вислугою років, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до вказаного Закону, основний розмір пенсії позивачу була призначена пенсія у розмірі 50 % грошового забезпечення.

Також позивач звертає увагу, що 29.12.2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ та членів їх сімей», статтею 62 якого передбачено перерахунок пенсії у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. Втім, відповідачем 1 лише 13.05.2017 за вих. № 22/6-71132 на адресу Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві направлено довідку про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивачу.

При цьому позивач зазначає, що згідно відомостей довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивачу виготовленої відповідачем 1 від 13.05.2017 за вих. № 22/6-71132 зазначені наступні відомості про грошове забезпечення позивача: посадовий оклад - 2900,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням - 2000,00 грн.; надбавка за стаж служби 30% -1470,00 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень 10% - 290 грн.; премія 74,09% - 4934,394 грн.

У той же час, на думку позивача, відповідачем 1 безпідставно до довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії Позивачу від 13.05.2017 за вих. № 22/6-71132 не включені додаткові види зарплат та премії, що були складовими грошового забезпечення під час призначення пенсії позивачу в процентному еквіваленті, а також грошової допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та одноразової грошової допомогу при звільненні, які Позивачем фактично отримані протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення та з яких було утримано єдиний соціальний внесок.

У той же час, за результатами звернення позивача до відповідача 1 з заявою щодо усунення невідповідностей довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії, останнім 04.01.2018 року за вих. № 22/6-98аз надано відповідь та зазначено про відмову включення додаткових видів зарплат та премій, що були складовими грошового забезпечення під час призначення пенсії в процентному еквіваленті, а також грошової допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та одноразової грошової допомоги при звільненні, які позивачем фактично отримані протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільненням до довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

При цьому, позивач звертає увагу у позовній заяві, що відповідачем 2 листом від 09.01.2018 за вих. № 912/03 повідомлено, що перерахунок пенсії буде проведено лише після надходження коштів з Державного бюджету України, незважаючи на той факт, що відповідачем 1 ще 13.05.2017 за вих. № 22/6-71132 на його адресу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 направлено довідку про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1

Вважаючи такі дії протиправними, позивач, звернувся з позовом до суду.

Відповідач 1, проти задоволення позову заперечував, обґрунтовуючи тим, що згідно довідки № 22/6-71132 від 13.05.2017 для перерахунку пенсії позивачу та яку було направлено до ГУПФ України в м. Києві враховані усі надбавки, доплати, підвищення, які встановлені для відповідної посади поліцейського (старший оперуповноважений в ОВС апарату Національної поліції), яка прирівняна до посади позивача (старший оперуповноважений в ОВС відділу розшукової роботи операт-розшуков. Управління ДКР МВС України), та премія - у середньому розмірі, що фактично виплачена за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою.

При цьому, відповідач 1 зазначив, що положення постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 не застосовуються при визначенні грошового забезпечення поліцейських з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» і, відповідно, при визначенні грошового забезпечення для перерахунку пенсій колишніх працівників органів внутрішніх справ, посади яких прирівнюються до посад поліцейських.

Відповідач 2, проти задоволення позову заперечував, обґрунтовуючи тим, що Головним управлінням Пенсійного фонду України у м. Києві здійснено всі необхідні дії для перерахунку пенсії позивачу, проте виплату буде здійснено після виділення коштів з Державного бюджету України, що в свою чергу свідчить про відсутність ознак бездіяльності та наявності протиправних дій у останнього.

У поданих до суду додаткових поясненнях, позивач зазначав, що при вирішенні вказаної справи є неможливим посилання на постанову Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103, оскільки на момент настання права на перерахунок пенсії 01.01.2016 року вона не діяла і зворотної дії в часі не має. Вона не може регулювати правовідносини, які настали в період з 01.01.2016 року по 01.03.2018 року. Також вказана постанова, на думку позивача вказана постанова ігнорує (тобто КМУ не визнає) рішення

Конституційного Суду України №4-рп/2015 від 13 травня 2015 року по справі 1-9/2015, та сам текс містить суперечливий характер.

Відповідно до ч.8 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Справа розглядається у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження на підставі п.2 ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА _1, ІНФОРМАЦІЯ_1, звільнений у відставку за підпунктом «ж» пункту 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ у званні підполковника міліції з посади наказом МВС України від 05.11.2010 року.

Відповідно до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (надалі також - Закон №2262-ХІІ) з 05.11.2010 року перебуває на обліку в Управлінні пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян ГУ ПФУ в м. Києві та отримує пенсію за вислугу років.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач з 01.11.2017 року отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у розмірі 3 967, 70 грн., яка призначена з наступних видів грошового забезпечення:

- посадовий оклад 1200,00 грн.,

- оклад за військове звання 125,00 грн.,

- процентна надбавка за вислугу років 30% - 397, 50 грн.,

- середньомісячна сума додаткових видів ГЗ за 24 місяці (у тому числі: особи, які працюють в умовах режимних обмежень 10% 10%, надбавка за особливо важливі завдання 50%, надбавка за оперативно-розшукову діяльність 50%, премія 27, 103%) - 2245, 20 грн.

Розмір пенсії відповідно до ст.13 Закону №2262-ХІІ становить 50% грошового забезпечення 1983, 85 грн.

Як встановлено матеріалами справи, із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» до головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві ліквідаційними комісіями ГУ МВС в областях та місті Києві та уповноваженим структурним підрозділом Міністерства внутрішніх справ України - Департаментом персоналу, організації освітньої та наукової діяльності, були направлені довідки для перерахунку пенсій з урахуванням грошового забезпечення, установленого для поліцейських.

Так, Департаментом персоналу, організації освітньої та наукової діяльності до відповідача 2 надано довідку від 13.05.2017 р. №22/6-71132 щодо розміру грошового забезпечення гр. ОСОБА_1, відповідно до частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови КМУ від 11.11.2015 р. № 988, наказу МВС України від 06.04.2016 р. № 260 за нормами, чинними на 01 січня 2016 р

Як встановлено також матеріалами справи, зокрема, з відзиву відповідача 2 на виконання абз.2 п.2 Порядку №45 Пенсійного фонду України, листом від 28.03.2017 за вих. № 9493/02-23 Пенсійний Фонд України повідомив свої територіальні органи (ГУ ПФУ) про підготовку та надання списків пенсіонерів МВС, які мають право на перерахунок пенсій до ліквідаційних комісій (ГУМВС) УМВС України в областях та м. Києві.

Позивач звернувся до ГУ ПФУ в м. Києві із заявою для проведення відповідного перерахунку пенсії, однак листом № 912/03 від 09.01.2018 року його було повідомлено, що додаткові кошти для перерахунку і виплати пенсії Державним бюджетом України не виділені, що тягне за собою внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» в частині виділення додаткових асигнувань по бюджетній програмі КПКВК 2506080 «Фінансове забезпечення виплат пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду».

У зв'язку з тим, що довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії № 22/6-71132 від 13.05.2017 не містить додаткових видів зарплат та премій, що були складовими грошового забезпечення під час призначення пенсії в процентному еквіваленті, а також грошової допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та одноразової грошової допомогу при звільненні, які позивачем фактично отримані протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення та з яких було утримано єдиний соціальний внесок, останній звернувся до МВС України щодо надання таких довідок для проведення перерахунку пенсії.

Листом від 04.01.2018 року Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України, за дорученням керівництва МВС України повідомив позивача, що довідка для перерахунку пенсії, яка виготовляється в одному екземплярі, була вчасно підготовлена та направлена до ГУ ПФУ України в м. Києві. При цьому зазначено, що надбавки, які просить позивач включити для розрахунків розміру грошового забезпечення відноситься до інших щомісячних надбавок, доплат, підвищень, і оскільки вони не були виплачені поліцейським за грудень 2015 року, включити їх до складу грошового забезпечення немає законних підстав.

Позивач вважаючи протиправною бездіяльність відповідача 1 щодо відмови у виготовленні довідок у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 та відповідача 2 щодо не перерахунку належної позивачу пенсії, звернувся до суду за захистом своїх законних прав та інтересів.

Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Згідно з частиною четвертою статті 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей від 23 грудня 2015 року №900-VIII, яким внесено доповнення до статті 63 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб наступного змісту: Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Статтею 51 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш, як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв'язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відповідно до абзацу другого розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про Національну поліцію за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Згідно зі статтею 102 Закону України Про Національну поліцію пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

Постановою Кабінету Міністрів України Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції від 11 листопада 2015 року №988 (далі по тексту - Постанова №988) та постановою Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 від 18 листопада 2015 року №947 встановлено розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі по тексту Порядок).

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у звязку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мінюсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзвязку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Відповідно до пункту 4 Порядку перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Таким чином, зміна грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

Як встановлено вище, на виконання вказаних вище норм, Міністерство внутрішніх справ України листом від 03.02.2017 №1461/05/22-2017, повідомило Пенсійний фонд України, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) проводиться з урахуванням грошового забезпечення, установленого для поліцейських згідно з Постановою №988 з 01.01.2016 на підставі довідок про грошове забезпечення, виданих ліквідаційними комісіями ГУ МВС (УМВС) в областях та м. Києві.

У зв'язку з тим, що в зазначеному повідомленні була відсутня інформація, яка б дозволила органам Пенсійного фонд України належно реалізувати функції щодо проведення перерахунку пенсій, 14.02.2017 Пенсійний фонд України звернувся з листом №4133/02-23 до МВС з приводу роз'яснення: до яких саме уповноважених структурних підрозділів необхідно подавати списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку; чи затверджена МВС схема прирівнювання посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ до посад в Національній поліції; який саме нормативно-правовий акт МВС України вважає підставою для проведення перерахунку пенсій, оскільки від цього залежить на яку саме дату необхідно сформувати списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Листом від 22.03.2017 №4019/02/22-2017 МВС України була надано роз'яснення щодо запитуваної Пенсійним фондом України інформації.

В подальшому, листом від 28.03.2017 Пенсійний фонд України повідомив своїм територіальним органам про підготовку та надання Ліквідаційним комісіям списки осіб, які мають право на перерахунок пенсії.

На підставі наданих списків, 13.05.2017 року, за підписом керівника Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України ОСОБА_3, видано довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на ім'я ОСОБА_1 № 22/6-71132, про те, що відповідно до ч.3 ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служити, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2015 №988, наказу МВС від 06.04.2016 №260 розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 01.01.2016 на день звільнення зі служби, визначено наступний розмір грошового забезпечення для перерахунку у розмірі 11 594, 39 грн., який складається з наступного:

- посадовий оклад 2900,00 грн.,

- оклад за військовим (спеціальним) званням 2000,00 грн.,

- надбавка за стаж служби 30% - 1470, 00 грн.,

- надбавка за службу в умовах режимних обстежень 10% - 290, 00 грн.,

Премія (74,09%) - 4934,394

Таким чином, Міністерством внутрішніх справ України було виконано вимоги Порядку № 45 шляхом направлення до Пенсійного фонду України відповідного повідомлення про перерахунок пенсії, у тому числі і позивача.

При цьому, щодо надбавок та премій, які позивач просить відповідача 1 включити у виправлену довідку про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1, а саме: середньомісячну суму додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці перед місяцем звільненням, у тому числі:особи, які працюють в умовах режимних обмежень - 10%; надбавка за особливо важливі завдання - 50%; надбавка за оперативно-розшукову діяльність - 50%; премія 27,103%, суд зазначає, що надбавка за особливі умови служби, надбавка за роботу в УБОЗ та надбавка за оперативно-розшукову діяльність виплачувалися особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ до 06 листопада 2015 року включно, тобто до моменту введення в дію Закону України Про Національну поліцію. В той же час Постановою №988 та Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей зазначені додаткові види грошового забезпечення для поліцейських не передбачені, відповідно, і не визначені розміри зазначених надбавок.

Згідно з пунктом 5 Порядку для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням; надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання заслужений чи народний, службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі; щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію; щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на обєктах С, у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром Байконур, якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства. Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

При цьому, пунктом 4 Постанови №988 встановлено, що керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення надано право установлювати, зокрема здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Тобто, премія не є обов'язковою, її встановлення є правом керівника поліції, реалізація якого залежить від асигнувань на грошове забезпечення; а конкретний розмір премії Постановою №988 не визначений.

На виконання Постанови №988 Міністерством внутрішніх справ України 06 квітня 2016 року прийнято наказ №260 Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі по тексту Наказ №260), який визначає критерії виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції.

Відповідно до абзацу другого пункту 4 розділу ІІ Наказу №260 розмір надбавки та премії встановлюється кожному поліцейському індивідуально, залежно від специфіки умов проходження служби (успішне виконання повноважень, якість, складність, обсяг та важливість виконуваних завдань, залучення до розробки проектів нормативно-правових актів тощо) на підставі мотивованого подання керівника структурного підрозділу відповідного органу поліції та оголошується наказом по особовому складу.

Оскільки на момент виникнення у позивача права на перерахунок пенсії станом на 01 січня 2016 року такі виплати, як надбавка за особливі умови служби, надбавка за роботу в УБОЗ, надбавка за оперативно-розшукову діяльність, з яких сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, не виплачувались, підстави для включення цих доплат до розрахунку грошового забезпечення для перерахунку пенсії відсутні.

Аналізуючи зміст наведених законодавчих норм та з урахуванням матеріалів справи, суд приходить до висновку, що надбавка за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач, на момент виникнення у нього права на перерахунок пенсії не виплачувалась, то, цю надбавку не належить вказувати у довідці про розмір грошового забезпечення. Такий висновок ґрунтується на положеннях абзацу сьомого пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, відповідно до якого додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою. Такий висновок ґрунтується на положеннях абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій, відповідно до якого для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.

Вказана правова позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії Касаційного адміністративного у рішенні від 12 березня 2018 року № Пз/9901/1/18 (зразкова справа № 802/2196/17-а), залишеного без змін рішенням Великої палати Верховного Суду від 12 грудня 2018 року.

У зв'язку з викладеним, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в частині до Міністерства внутрішніх справ України.

При цьому суд зазначає, що обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка заявляє про їх порушення.

За вказаних обставин, суд звертає увагу на те, що права позивача в частині нездійснення відповідачем 2 перерахунку та виплати пенсії без обмеженням максимального розміру пенсії не порушені, відсутність відповідної довідки, яку просить позивач видати відповідача 1 в Головного управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві унеможливлює здійснення перерахунок пенсії, а суд не може під час прийняття рішення вирішувати питання щодо правовідносин, які можливо будуть мати місце в майбутньому та виходячи із того, що суд не наділений повноваженнями визначення суми недорахованої пенсії.

Відповідно до положень чч. 1 та 2 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно положень ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 5 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. В даному випадку позивач в силу норм Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору не звільнений та відомості щодо понесених відповідачем судових витрат відсутні, а тому судові витрати за рахунок позивача на користь відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, 02002, АДРЕСА_1) відмовити повністю.

Рішення суду, відповідно до ч. 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VIII, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя

В.В. Амельохін

Джерело: ЄДРСР 78983859
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку