open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
34 Справа № 803/417/18
Моніторити
Постанова /06.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.11.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.10.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Рішення /27.06.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.04.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.04.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 803/417/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /06.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.01.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.11.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.10.2018/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2018/ Львівський апеляційний адміністративний суд Рішення /27.06.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.06.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.04.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.04.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.03.2018/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2018 року

Львів

№ 857/454/18

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,

за участю секретаря судового засідання: Дідик Н.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Іваничівської селищної ради Волинської області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 червня 2018 року, головуючий суддя - Валюх В.М., ухвалене о 13:00 год. у м. Луцьку, повний текст якого складено 09.07.2018 року, у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства «Універсам» до Іваничівської селищної ради Волинської області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державне підприємство «Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», Головне управління Держгеокадастру у Волинській області про визнання протиправним та нечинним рішення,-

В С Т А Н О В И В:

В березні 2018 року позивач - ПП «Універсам» звернулося в суд з позовом до Іваничівської селищної ради Волинської області, треті особи - Державне підприємство «Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, в якому просило визнати протиправним та нечинним з дати прийняття рішення Іваничівської селищної ради Волинської області від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі».

В обґрунтування своїх позовних вимог посилалося на те, що оскаржене рішення є регуляторним актом та в порушення вимог статей 8, 9, 13, 34 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 №1160-IV відповідачем не було опубліковано повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту та відповідно не було надано позивачу та іншим особам термін для надання зауважень та пропозицій щодо прийняття оскаржуваного рішення. Крім того, відповідач порушив строки оприлюднення вказаного рішення. Позивач також вказував на те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі, розроблена у 2012 році та затверджена оскаржуваним рішенням селищної ради, не пройшла належним чином державної експертизи. Крім того, на момент оприлюднення вказаного рішення закінчився трирічний строк дії висновку державної експертизи землевпорядної документації.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27 червня 2018 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та нечинним повністю рішення Іваничівської селищної ради Волинської області від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі».

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, Іваничівська селищна рада Волинської області оскаржила його в апеляційному порядку, яка, покликаючись на неповне з»ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що оскаржене рішення селищної ради не є регуляторним актом, а відтак недоліки його прийняття в контексті Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» не можуть бути підставою для визнання його протиправним та нечинним.

В судовому засіданні представники відповідача підтримали апеляційну скаргу, вважають оскаржене рішення суду незаконним та протиправним та повністю підтримали доводи, зазначені у апеляційній скарзі.

Представник позивача заперечив проти апеляційної скарги, вважає оскаржене рішення суду законним та обґрунтованим та просив апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Представник третьої особи поклався на думку суду.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 27.05.2014 Іваничівська селищна рада Волинської області прийняла рішення №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі» (а.с. 50), яким затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт.Іваничі Іваничівського району Волинської області (а.с.134-226).

14.06.2014 в Іваничівській районній газеті «Колос» було опубліковано повідомлення про те, що 27.05.2014 року селищною радою прийнято ряд рішень, у т.ч. рішення від 27.05.2014 року №29/3, при цьому, тексту рішення опубліковано не було та зазначено, що рішення розміщене на сайті ivanichi.com.ua (а.с. 66).

Повний текст рішення Іваничівської селищної ради Волинської області від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт.Іваничі» було офіційно оприлюднено в Іваничівській районній газеті «Колос» 27.05.2017 року №37 (а.с.9-10).

Як також видно із матеріалів справи, рішенням Іваничівської селищної ради Волинської області від 11.04.2014 року №28/1 «Про внесення доповнень до плану діяльності Іваничівської селищної ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2014 рік, затвердженого рішенням селищної ради №24/3 від 06.12.2013 року» були внесені зміни до плану діяльності селищної ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2014 рік, доповнивши його, зокрема, проектом рішення селищної ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі. Вказане рішення було опубліковане в Іваничівській районній газеті «Колос» 15.04.2014 року разом з проектом рішення селищної ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі» та аналізом регуляторного впливу до вказаного проекту рішення (а.с. 65-66).

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що рішення Іваничівської селищної ради Волинської області від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі» прийняте з порушенням вимог частини другої статті 13, частини п»ятої статті 9 Закону №1160-IV, що призвело до порушення такого принципу державної регуляторної політики, як прозорість та врахування громадської думки, та позбавило права фізичних та юридичних осіб (у т.ч. позивача), їх об»єднань надати зауваження та пропозиції до проекту вказаного рішення як регуляторного акту.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Діяльність органів місцевого самоврядування регулюється Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» який, відповідно до Конституції України, визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 26 цього Закону, визначений перелік питань, які відносяться до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, зокрема, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до частини третьої статті 201 Земельного кодексу України, частини п»ятої статті 5, частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Частиною першою статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до ч. 12 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №1160-IV).

Статтею 1 Закону №1160-IV визначено, що регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб»єктами господарювання.

Таким чином, затверджена нормативна грошова оцінка визначає базові розрахункові показники, які є обов»язковими для застосування у окремих відносинах між органами місцевого самоврядування та суб»єктами господарської діяльності, вона може застосовуватися неодноразово і стосуватися невизначеного кола суб»єктів, тому рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земель є регуляторним актом, а відтак має бути прийняте з додержанням вимог Закону № 1160-IV.

Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 08.05.2018 року у справі №461/8220/13-а.

Згідно ст. 4 Закону №1160-IV одним із принципів державної регуляторної політики є прозорість та врахування громадської думки - відкритість для фізичних та юридичних осіб, їх об»єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов»язковий розгляд регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об»єднаннями, обов»язковість і своєчасність доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об»єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.

Відповідно до ст. 5 Закону №1160-IV забезпечення здійснення державної регуляторної політики, зокрема, включає: підготовку аналізу регуляторного впливу; оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об»єднань, а також відкриті обговорення за участю представників громадськості питань, пов»язаних з регуляторною діяльністю; відстеження результативності регуляторних актів; оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності.

Громадяни, суб»єкти господарювання, їх об»єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб»єктів господарювання, мають право: подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов»язаних з регуляторною діяльністю (ст. 6 Закону №1160-IV).

Частиною 4 ст. 9 зазначеного Закону визначено, що проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п»яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Відповідно до частини п»ятої статті 9 Закону №1160-IV повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити: стислий виклад змісту проекту; поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції; інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п»ятою статті 13 цього Закону); інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об»єднань; інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об»єднаннями зауважень та пропозицій.

Згідно із частинами шостою-восьмою статті 9 Закону №1160-IV строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об»єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу. Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов»язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє. Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.

Згідно із ч. 2 ст. 13 Закону № 1160-IV повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Стаття 12 вказаного Закону визначає, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

З наведених вище правових положень можна дійти висновку, що аналіз регуляторного впливу та проект регуляторного акта, а в подальшому і сам регуляторний акт, мають бути в установленому порядку оприлюднені.

З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку, що при прийнятті оскарженого рішення від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі» Іваничівська селищна рада Волинської області порушила вимоги частини 2 статті 13, частини 5 статті 9 Закону №1160-IV, оскільки не оприлюднила шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту.

Крім того, колегія суддів відхиляє покликання апелянта на роз»яснення Державної регуляторної політики України від 07.03.2018 року, оскільки фактичне обговорення та внесення змін до технічної документації повинно відбуватись на стадії її розробки, а оскільки таке обговорення не відбувалось, що є порушенням норм чинного законодавства, то і як наслідок, рішення про затвердження такої технічної документації є протиправним.

Також, як видно з матеріалів справи, оскільки позивач орендує земельні ділянки, розташовані в смт. Іваничі Волинської області, відповідно до договорів оренди землі від 02.01.2009 року, укладених між Іваничівською селищною радою та ПП «Універсам» (а.с. 18-25), позивачу були скеровані проекти додаткових угод до вказаних договорів оренди землі та витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.01.2018 року (а.с.26-30), сформовані у зв»язку із набуттям з 01.01.2018 року чинності нової нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі Волинської області, затвердженої рішенням від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі».

Відтак, позивач є суб»єктом правовідносин, щодо якого застосовується рішення від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Іваничі», яке порушує його права та інтереси, та має право оскаржити вказане рішення в судовому порядку.

Щодо покликання апелянта на пропущення позивачем строку звернення до суду із адміністративним позовом, колегія суддів зазначає наступне.

Як встановлено частиною 3 статті 264 КАС України нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.

Відтак, оскільки оскаржене рішення від 27.05.2014 року №29/3 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт.Іваничі» є нормативно-правовим актом та набрало чинності 01.01.2018 року, тому позивачем не пропущено строк звернення до суду із даним адміністративним позовом.

Враховуючи наведене вище, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що оскаржене рішення прийняте з порушенням принципу державної регуляторної політики, що позбавило права фізичних та юридичних осіб (у т.ч. позивача), їх об»єднань надати зауваження та пропозиції до проекту такого рішення як регуляторного акту, через що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а відтак підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування постанови колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на неї слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Іваничівської селищної ради Волинської області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 червня 2018 року у справі №803/417/18 - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня її проголошення, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 243 КАС України - з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя

Л. Я. Гудим

судді

О. М. Довгополов

В. В. Святецький

Повний текст постанови складено 30.11.2018 року.

Джерело: ЄДРСР 78245834
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку