open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2018 р.

м. Херсон

Справа № 540/2028/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши за правилами спрощеного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного кадастрового реєстратора відділу в Олешківському районі Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області Лепесій Олена Анатоліївна про визнання протиправним та скасування рішення від 17.09.2018 року та зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 17.09.2018 року № РВ-6500411222018 та зобов'язати здійснити державну реєстрацію земельної ділянки у державному земельному кадастрі із внесенням таких відомостей до Поземельної книги та з присвоєнням кадастрового номеру.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 17.09.2018 року Державним кадастровим реєстратором відділу в Олешківському районні Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області Павленком Сергієм Володимировичем прийнято рішення : № РВ-6500411222018, відповідно до якого позивачу відмовлено у задоволені заяви від 11.09.2018 р. № 3В-9703567832018 щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру (реєстрації земельної ділянки).

Підставою прийняття вказаних рішень на думку кадастрового реєстратора слугувало невідповідність поданих документів вимогам, установленим Законом України «Про Державний земельний кадастр» і Порядком введення Державного земельного кадастру, а саме: розроблений проект землеустрою суперечить п.7, ст.. 118 Земельного кодексу України, ст. 50 Закону України «Про землеустрій». Проект розроблено без надання дозволу Олешківської міської ради, про що свідчить лист Олешківської міської ради № 2150/2-14 від 15.08.2018 року.

На думку позивача, вказане рішення державного кадастрового реєстратора відділу в Олешківському районні Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області прийняте з порушенням закону та підлягає скасуванню, так як 29.01.2018 року позивач надіслала до Олешківської міської ради клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 0,1 га, для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), розташованої за адресою Херсонська область, Олешківський район, м.Олешки, пров. Медовий, б/н (біля земельної ділянки з кадастровим номером: НОМЕР_2).

Вказане клопотання Олешківська міська рада отримала та зареєструвала 02.02.2018 року, однак у місячний строк з дня реєстрації клопотання орган місцевого самоврядування не прийняв жодне із рішень у відповідності до п.7 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідно у позивача виникло право на замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки без надання такого дозволу, про що позивач письмово повідомила Олешківську міську раду та додала договір про виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Позивач, зазначає, що державному кадастровому реєстратору було подано всі необхідні документи, визначені п.4 ст. 24 ЗУ «Про державний земельний кадастр» і п. 110 Постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», вказані документи відповідають вимогам законодавства, а тому не було правових підстав для прийняття рішення про відмову у внесенні змін до державного земельного кадастру.

На підставі вказаного просить визнати протиправними та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора відділу в Олешківському районі Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 17.09.2018 р. № РВ-6500411222018 та зобов'язати державного кадастрового реєстратора відділу в Олешківському районі Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області (за посадою) здійснити державну реєстрацію земельної ділянки у державному земельному кадастрі із внесенням таких відомостей до Поземельної книги та з присвоєнням кадастрового номеру за заявою ОСОБА_1 щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру від 11.09.2018 р. № 3В-9703567832018; за оригіналом погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки, електронним документом. Стягнути на користь позивача судові витрати.

Ухвалою суду від 04 жовтня 2018 року у справі відкрито спрощене провадження.

25 жовтня 2018 року від відповідача надійшов відзив на позов, який обґрунтовано тим, що за результатами перевірки документів, які були надані позивачем в режимі он-лайн для проведення державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, державним кадастровим реєстратором відділу в Олешківському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, з підстав невідповідності поданих документів вимогам законодавства, передбаченої абз. 4 ч.6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» було прийнято рішення № РВ-6500411222018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

При перевірці Проекту із землеустрою, відповідачем встановлено, що дана документація із землеустрою розроблена без дозволу розпорядника земель - Олешківської міської ради.

З метою недопущення порушень законодавства при здійснені реєстрації земельної ділянки або інтересів заявників, відділом в Олешківському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області надано запит від 15.08.2018 р. за № 18-21-0-34-396/102-18 до розпорядника земель в межах населеного пункту - Олешкіської міської ради з проханням надати інформацію стосовно надходження на розгляд Олешківської міської ради клопотань (в тому числі, ОСОБА_1) про надання дозволів на розробку документації із землеустрою та інформацію щодо реагування на дані клопотання Олешківською міською радою - чи були надані дозволи, або надавалась мотивована відмова у надані дозволу.

На запит відповідача Олешківською міською радою направлено лист від 15.08.2018 р. № 2150/2-14, в якому зазначалось, що на клопотання позивача від 02.02.2018 р. за № 273 надано відповідь від 16.02.2018 р., в якій викладено причини щодо неможливості у задоволенні клопотання стосовно надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою, тобто відмовлено у задоволені клопотання. Також зазначено, що вказаний проект із землеустрою не може бути розроблений без надання дозволу Олешківської міської ради.

Крім того, Олешківська міська рада додатково надала витяг з рішення тридцять шостої чергової сесії Олешкіської міської ради VІІ скликання від 30.03.2018 року № 558 «Про відмову клопотань», в якому позивачці вже було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою у березні 2018 року.

Враховуючи вищевикладене відповідач зазначає, що у неї не було підстав для реєстрації земельної ділянки на підставі розробленої документації із землеустрою, в зв'язку з чим, просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі.

Від представника позивача та представника відповідача надійшли клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Згідно із частиною третьою статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи положення статті 194 КАС України, суд дійшов висновку про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне: 17.09.2018 року Державним кадастровим реєстратором відділу в Олешківському районні Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області Павленком Сергієм Володимировичем прийнято рішення: № РВ-6500411222018, відповідно до якого ОСОБА_1 відмовлено у задоволені заяви від 11.09.2018 р. № 3В-9703567832018 щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру (реєстрації земельної ділянки), на підставі невідповідності поданих документів вимогам, установленим Законом України «Про Державний земельний кадастр» і Порядком введення Державного земельного кадастру, а саме: розроблений проект землеустрою суперечить п.7, ст.. 118 Земельного кодексу України, ст. 50 Закону України «Про землеустрій». Проект розроблено без надання дозволу Олешківської міської ради, про що свідчить лист Олешківської міської ради № 2150/2-14 від 15.08.2018 року.

29.01.2018 року ОСОБА_1 надіслала до Олешківської міської ради клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 0,1 га, для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка), розташованої за адресою Херсонська область, Олешківський район, м.Олешки, пров. Медовий , б/н (біля земельної ділянки з кадастровим номером : НОМЕР_2).

Вказане клопотання Олешківська міська рада отримала та зареєструвала 02.02.2018 року, що підтверджується матеріалами справи, а.с.11.

Відповідно до листа Олешківської міської ради від 15.08.2018 р. № 2150/2-14, вбачається, що на клопотання ОСОБА_1 від 02.02.2018 р. за № 273 було надано відповідь від 16.02.2018 р., в якій викладено причини щодо неможливості у задоволенні клопотання стосовно надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою, тобто відмовлено у задоволені клопотання. Також зазначено, що вказаний проект із землеустрою не може бути розроблений без надання дозволу Олешківської міської ради.

Крім того, в матеріалах справи міститься витяг з рішення тридцять шостої чергової сесії Олешкіської міської ради VІІ скликання від 30.03.2018 року № 558 «Про відмову клопотань», в якому позивачці вже було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою у березні 2018 року.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне: ст.13, 14 Конституції України встановлено, що земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

На підставі п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до Положення основними завданнями Держгеокадастру України є, зокрема реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до п. 7 зазначеного Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з Положенням про Головне управління Держгеокадастру у області, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за № 1391/29521, Головне управління Держгеокадастру у області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане, і розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Херсонської області.

Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, його першого заступника та заступників, наказами Держгеокадастру, дорученнями Голови Держгеокадастру та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.

Згідно ст. 3 Земельного кодексу, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право власності на землю гарантується, набувається та реалізується громадянами виключно у відповідності до закону.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Пунктами 6, 7 ст. 118 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, законодавством встановлено виключний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідно до частини восьмої статті 118 ЗК розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (далі - Комісія).

Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проект повертається заявнику у зазначений у цій частині строк.

Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи.

Відповідно до частини дев'ятої статті 118 ЗК Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку (частини десята, одинадцята статті 118 ЗК).

Системний аналіз наведених норм права дає підстави вважати, що ними встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність громадян та органи, уповноважені розглядати ці питання. Вони передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 ЗК органи приймають одне з відповідних рішень. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

У подальшому були внесені зміни до цієї статті, які направлені на спрощення процедури відведення земельних ділянок у власність, зокрема запроваджено принцип мовчазної згоди на етапі отримання дозволу на розроблення документації із землеустрою, оскільки у випадку бездіяльності суб'єкта владних повноважень, внаслідок якої протягом місяця не розглянута заява про надання дозволу на виготовлення проектної документації, заявник має право здійснити замовлення проекту відведення земельної ділянки.

Надання земельної ділянки або відмова у її наданні здійснюється виключно органами, визначеними у статті 118 ЗК. Рішення, дію або бездіяльність цих органів щодо надання земельних ділянок може бути оскаржено до суду.

В ході розгляду справи встановлено, що позивачка подала клопотання до Олешківської міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, однак у місячний строк з дня реєстрації клопотання орган місцевого самоврядування не прийняв жодне із рішень у відповідності до п.7 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідно у позивача виникло право на замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки без надання такого дозволу, про що позивач письмово повідомила Олешківську міську раду та додала договір про виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельних ділянок, що підтверджується матеріалами справи.

Однак, також в матеріалах справи наявний витяг з рішення тридцять шостої чергової сесії Олешкіської міської ради VІІ скликання від 30.03.2018 року № 558 «Про відмову клопотань», в якому позивачці вже було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою у березні 2018 року, яке позивачем не оскаржено.

Враховуючи ту обставину, що позивачка не скористалась своїм правом на оскарження рішення тридцять шостої чергової сесії Олешкіської міської ради VІІ скликання від 30.03.2018 року № 558 «Про відмову клопотань», в якому позивачці вже було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою у березні 2018 року, суд приходить до висновку, що позивач обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, які не можуть бути поновлені у межах даної справи.

Згідно з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідач надав достатньо належних та допустимих доказів щодо підтвердження правомірності своїх дій, зокрема рішення тридцять шостої чергової сесії Олешкіської міської ради VІІ скликання від 30.03.2018 року № 558 «Про відмову клопотань», в якому ОСОБА_1 вже було відмовлено у наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою у березні 2018 року.

У зв'язку з цим, суд, аналізуючи викладене приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 77, 90, 241-246, 255 КАС України, суд -

постановив:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (73003, АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_1) до Державного кадастрового реєстратора відділу в Олешківському районі Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області Лепесій Олена Анатоліївна (75100, АДРЕСА_2) про визнання протиправним та скасування рішення від 17.09.2018 року та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити в повному обсязі.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення. В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Василяка Д.К.

кат. 6.2.1

Джерело: ЄДРСР 78086545
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку