open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 жовтня 2018 р. Справа№0540/6700/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді – Голуб В.А.,

при секретарі – Прокопчук Я.М.,

за участю:

позивача – ОСОБА_1,

розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що пенсія йому призначена за вислугу років як працівнику (особам) льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (51 рік 1 місяць та 26 днів, при загальному страховому стажі 76 років 6 місяців та 27 днів) і її перерахунок здійсняється щороку з 01 березня (починаючи з 2005 року). Проте, розмір його пенсії протиправно подвійно обмежено розміром пенсії, на рівні 10 прожиткових мінімумів. Позивач вважає протиправною відмову відповідача у здійсненні перерахунку пенсії без обмеження максимального розміру та зазначає, що згідно із абзацом 1 пункту 2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08.07.2011 року № 3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» обмеження пенсії максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання чинності цим Законом. На підставі вищевикладеного, позивач просить визнати протиправними дії Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо встановлення подвійного обмеження максимального розміру належної ОСОБА_1 пенсії на рівні 10 прожиткових мінімумів, установлених для осіб, що втратили працездатність; зобов’язати відповідача провести перерахунок пенсійних виплат за попередній період, починаючи з 01.03.2017 року по 01.03.2018 року, з 01.03.2018 року по 31.07.2018 року та сплатити недоплачену суму пенсії у повному обсязі, а також зобов’язати перерахувати суму поточної пенсії.

Відповідачем подано відзив на позов, в якому останній позовні вимоги не визнав, та просив в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, аргументуючи свою позицію тим, що пенсія позивача нарахована та виплачується згідно з нормами чинного законодавства України та документами пенсійної справи. Представником Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області зазначено, що норми законодавства щодо обмеження максимального розміру пенсії чинні, неконституційними не визнані, а тому підлягають застосуванню всіма юридичними та фізичними особами.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13.08.2018 року позовну заяву ОСОБА_1 до Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії – залишено без руху. Надано ОСОБА_1 - десять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання до суду: копій додатків до позовної заяви до суду відповідно до кількості учасників справи, засвідчених відповідно до вимог чинного законодавства.

Ухвалою суду від 17.08.2018 року клопотання позивача про поновлення пропущеного строку звернення до суду, - задоволено. Визнано поважними причини пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду та поновлено пропущений строк. Прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії та відкрито провадження по справі № 0540/6700/18-а. Призначено підготовче засідання по адміністративній справі № 0540/6700/18-а за правилами загального позовного провадження на 16 годину 00 хвилин 18.09.2018 року.

Ухвалою суду від 18.09.2018 року закрито підготовче провадження по адміністративній справі та призначено судовий розгляд по суті на 12 годину 00 хвилин 11.10.2018 року.

У судовому засіданні позивач підтримав заявлені позовні вимоги.

Представник відповідача, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання, до суду з’явився.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - ОСОБА_1, зареєстрований за адресою: вул. Садова, б. 28, м. Курахове, Мар''їнський район, Донецька область, 85612, що підтверджується копією паспорта громадянина України серії КС № 161575 (а.с.13).

Позивач є пенсіонером за вислугою років, відповідно до копії його пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 (серія ААЇ № 842878) (а.с.15).

Пенсія призначена ОСОБА_1 за вислугу років як працівнику (особам) льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (51 рік 1 місяць та 26 днів, при загальному страховому стажі 76 років 6 місяців та 27 днів), згідно розпоряджень № 195449 від 26.06.2018 року та від 30.07.2018 року (а.с.11-12).

Проте, згідно вищевказаного розпорядження від 30.07.2018 року пенсія ОСОБА_1 з 01.03.2017 року по 01.12.2017 року становила 10 740, 00 грн, з 01.01.2018 складала 13 359,53 грн, а з 01.03.2018 року по теперішній час пенсія ОСОБА_1 становить 13 730, 00 грн. (а.с.12).

Не погоджуючись із вказаними сумами призначеної пенсії, позивач неодноразово звертався як до Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області так і на «Урядову гарячу лінію» (а.с.20, 21, 23, 32).

Однак, відповідач повідомив позивачу про відсутність підстав для перерахунку та виплати пенсії в сумі 17 759, 48 грн, оскільки обмеження максимального розміру пенсії встановлено чинним законодавством, а також зазначено, що здійснення перерахунку відбувається автоматично (а.с.10, 16-17, 27-28).

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з позовом.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі, з наступних підстав.

Так, відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно положень ст. 3 Конституції України, як Основного Закону України - людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Відповідно до ст.ст. 21, 22 Конституції України - усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними. Конституційні права і свободи людини і громадянина, гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Відповідно до ст. 51 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» пенсії за вислугу років встановлюються окремим категоріям громадян, зайнятих на роботах, виконання яких призводить до втрати професійної працездатності або придатності до настання віку, що дає право на пенсію за віком.

Частиною 3 ст. 53 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (далі- Закон №1788) встановлено, що працівникам льотно-випробного складу та особам льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотам, штурманам, бортінженерам, бортмеханікам, бортрадистам, льотчикам-наглядачам) і бортоператорам, які виконують спеціальні роботи в польотах, пенсії обчислюються з середньомісячного заробітку за роботу, що дає право на пенсію за вислугу років (частина перша статті 64 та статті 65, 66, 69), одержуваного перед її припиненням, і призначаються в розмірах, передбачених частинами першою - третьою, шостою статті 19 та статтею 21 цього Закону для пенсій за віком, і не можуть перевищувати 85 процентів заробітку для працівників льотно-випробного складу та 75 процентів заробітку для осіб льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотів, штурманів, бортінженерів, бортмеханіків, бортрадистів, льотчиків-наглядачів) і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах. При цьому розмір пенсії для осіб льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотів, штурманів, бортінженерів, бортмеханіків, бортрадистів, льотчиків-наглядачів) і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах, не може перевищувати дві з половиною величини середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України, за календарний рік, що передує місяцю, з якого призначається пенсія.

Згідно з ст. 54 Закону №1788 працівники льотного і льотно-випробного складу після досягнення 50 років і за наявності вислуги років на цих посадах станом на 1 квітня 2015 не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок мають право на пенсію за вислугу років незалежно від відомчої підпорядкованості підприємств, установ і організацій, в яких вони зайняті.

Перелік посад працівників льотного складу, порядок обчислення строків вислуги років для призначення їм пенсій, а також порядок призначення і виплати пенсій льотно-випробному складу затверджуються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Порядок обчислення строків вислуги років для призначення пенсій працівникам льотного складу, Перелік посад працівників льотного складу, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, Порядок призначення і виплати пенсій за вислугу років працівникам льотно-випробного складу цивільної авіації затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.1992 № 418.

Відповідно до п. 7 Порядку призначення і виплати пенсій за вислугу років працівникам льотно-випробного складу цивільної авіації (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 29.07.2015 р. №529) пенсії за вислугу років працівникам льотно-випробного складу призначаються у розмірі 55 процентів заробітку (пункт 6 цього Порядку) і за кожний рік вислуги (у чоловіків - понад 30 років і у жінок - понад 25 років) пенсія збільшується на 1 процент заробітку, але не менш як на 1 процент мінімального розміру пенсії за віком. За кожний рік роботи, яка дає право на пенсію на пільгових умовах згідно з пунктом "а" статті 13 та статтею 14 Закону, пенсія збільшується на 1 процент заробітку.

Згідно з пунктом 7 «в» Порядку у разі зростання середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки, щороку з 1 березня (починаючи з 2005 року) заробіток, з якого призначається (перераховується) пенсія відповідно до цього пункту, збільшується на коефіцієнт, який визначається шляхом ділення середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки за рік, що передує року, в якому проводиться перерахунок, на середню заробітну плату працівників, зайнятих у галузях економіки, яка враховувалася під час призначення (перерахунку) пенсії. Коли розмір пенсії, обчислений із заробітку, визначеного відповідно до цього пункту, менший ніж розмір пенсії до перерахунку, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Отже, законодавством, передбачено право позивача на перерахунок його пенсії в разі збільшення, середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки, щороку з 1 березня.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідач здійснював перерахунок пенсії позивачу, проте з урахуванням обмеження її виплати, встановленої ст. 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого реформування пенсійної системи» (далі-Закон № 3668).

Щодо вказаного обмеження, суд зазначає наступне.

Статтею 2 Закону № 3668 встановлено, що максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення», не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Тимчасово, по 31 грудня 2017 року, максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення», не може перевищувати 10740 гривень.

Згідно пункту першого Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3668 передбачено, що цей Закон набирає чинності з 1 жовтня 2011 року, крім абзацу одинадцятого підпункту 11 та абзацу сто тридцять восьмого підпункту 17 пункту 6 розділу II цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2012 року. Пункт другий цього Розділу визначає, що обмеження пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) максимальним розміром, встановленим цим Законом, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом.

Статтею 22 Конституції України визначено, що закріплені нею права і свободи не є вичерпними, гарантуються державою і не можуть бути скасовані або обмежені. Звуження змісту прав і свобод особи означає зменшення кола суб'єктів, розміру території, часу, розміру або величину (кількість) благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.

Враховуючи те, що пенсія за вислугу років позивачу призначена до набрання чинності Законом № 3667-VІ, що не є спірним питанням по даній справі, обмеження пенсії максимальним розміром, встановлене статтею 2 Закону № 3668-VІ, на позивача не розповсюджується, а відтак дії відповідача щодо застосування обмежень граничного розміру при нарахуванні та виплаті позивачу щомісячного пенсійного забезпечення є протиправними.

Крім того, Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов'язане з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. У рішеннях Конституційного Суду України зазначалося, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається (Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2004 від 17.03.2004, №20-рп/2004 від 01.12.2004, №8-рп/99 від 06.07.1999, №5-рп/2002 від 20.03.2002, №20-рп/2004 від 01.12.2004).

Таким чином, суд доходить висновку, що право позивача на нарахування пенсії без обмеження її виплати є безперечним і забезпечення цього права становить суть взятих на себе державою зобов'язань.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, в

Отже, позовні вимоги щодо визнання протиправними дій Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо встановлення подвійного обмеження максимального розміру належної ОСОБА_1 пенсії на рівні 10 прожиткових мінімумів, установлених для осіб, що втратили працездатність, зобов’язання відповідача провести перерахунок пенсійних виплат ОСОБА_1 за попередній період, починаючи з 01.03.2017 року по 01.03.2018 року, з 01.03.2018 року по 31.07.2018 року та сплатити недоплачену суму пенсії у повному обсязі, а також зобов’язання відповідача перерахувати суму пенсії, яка розраховується відповідно до спеціальних норм чинного законодавства, які регулюють порядок призначення і виплати пенсій льотно-випробному складу, підлягають задоволенню в повному обсязі.

Щодо вимоги позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду по даній справі суд зазначає, що в силу положень ч.1 ст. 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Отже, у викладеній нормі йдеться про право, а не обов’язок суду щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення. Водночас з цим, позивачем не наведено, і матеріли справи також не містять обставин, які б свідчили про те, що відповідач буде ухилятись від виконання судового рішення.

Таким чином, у даному випадку суд не знаходить підстав для застосування приписів ст. 382 КАС України щодо встановлення судового контролю шляхом зобов'язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, а тому у цій частині вимог належить відмовити.

Відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір стягненню не підлягає, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору.

Керуючись ст.ст. 2, 5-10, 72-80, 159, 160, 171, 199-204, 205, 246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ :

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, вул. Садова, б. 28, м.Курахове, Мар''їнський район, Донецька область, 85612) до Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 42171290, вул. Центральна, б.103, смт.Велика Новосілка, Великоновосілківський район, Донецька область, 85500) про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії,- задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними дії Великоновосілківського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області щодо встановлення подвійного обмеження максимального розміру належної ОСОБА_1 пенсії на рівні 10 прожиткових мінімумів, установлених для осіб, що втратили працездатність.

Зобов’язати Великоновосілківське об’єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області провести перерахунок пенсійних виплат ОСОБА_1 за попередній період, починаючи з 01.03.2017 року по 01.03.2018 року та сплатити недоплачену суму пенсії у повному обсязі.

Зобов’язати Великоновосілківське об’єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області провести перерахунок пенсійних виплат ОСОБА_1 за попередній період, починаючи з 01.03.2018 року по 31.07.2018 року та сплатити недоплачену суму пенсії у повному обсязі.

Зобов’язати Великоновосілківське об’єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області перерахувати суму пенсії, яка розраховується відповідно до спеціальних норм чинного законодавства, які регулюють порядок призначення і виплати пенсій льотно-випробному складу, з урахуванням висновків суду.

Повний текст рішення складено 22 жовтня 2018 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Голуб В.А.

Джерело: ЄДРСР 77298772
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку