open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 жовтня 2018 року

Київ

справа №822/78/18

провадження №К/9901/57980/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Гриціва М.І., провівши в касаційному порядку попередній розгляд справи за позовом Державної служби геології та надр України до фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 про припинення права користування надрами, за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду у складі судді Ковальчук О.К. від 13 березня 2018 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі Гонтарука В.М., Граб Л.С., Білої Л.М. від 18 червня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2018 року Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_2, у якому просила припинити право користування надрами.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду увід 18 червня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. Судові рішення мотивовані тим, що наявність порушень, на які посилається Державна служба геології та надр України, не є підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами. Крім того, до звернення із цим позовом відповідач виконала вимоги припису №722-14/06 від 10 червня 2016 року. Інших підстав, які б слугували підставою для припинення права користування надрами, позивач не навів.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Державна служба геології та надр України звернулась із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення задоволення позову.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Міністерством охорони навколишнього природного середовища України фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5354 від 13 січня 2011 року з метою видобування суглинків, придатних до виробництва цегли, строком на 20 років.

09 червня 2016 року на підставі наказів № 92 від 21 березня 2016 року «Про затвердження плану проведення перевірок надрокористувачів у II кварталі 2016 року», № 93 від 21 березня 2016 року «Про проведення планових перевірок надрокористувачів у II кварталі 2016 року» та направлення на проведення перевірки від 03 червня 2016 року №706-14/06, відповідно Кодексу України про надра та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України провів перевірку фізичної особи-підприємця ОСОБА_2

За наслідками проведеної перевірки складений акт №06- 1-2016-14/п(130) від 17 березня 2016 року про не допущення посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю), у якому зафіксовано порушення вимог статей 10, 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у вигляді недопущення посадових осіб до здійснення заходів державного нагляду (контролю), статті 24 Кодексу України про надра у вигляді невиконання умов користування надрами, а саме - недотримання вимог Угоди про умови користування надрами в частині виконання обов'язку надрокористувача допускати представників для здійснення державного геологічного контролю.

10 червня 2016 року на підставі акту перевірки Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України склав припис №722-14/06, у якому від відповідача в термін до 11 липня 2016 року вимагалось усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та надати до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

29 липня 2016 року Центральний міжрегіональний відділ направив на адресу Держгеонадр України подання № 903-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5354 від 13 січня 2011 року, вказавши, що фізична особа-підприємець ОСОБА_2 на виконання вимог припису № 722-14/06 від 10 червня 2016 року не надала матеріали щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.

20 вересня 2016 року Державна служба геології та надр України прийняла наказ № 317, яким зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами №-5354 від 13 січня 2011 року та надала фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 30 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено відповідача листом №18675/13/14-16 від 04 жовтня 2016 року.

Наказами від 10 січня 2017 року № 2 та № 174 від 19 березня 2017 року Державною службою геології та надр України відповідачу продовжено термін для усунення порушень до 01 березня 2017 року та 01 червня 2017 року, про що відповідача повідомлено листами від 25 січня 2017 року та 13 травня 2017 року відповідно.

18 серпня 2017 року Центральний міжрегіональний відділ надіслав Державній службі геології та надр України подання № 417-14/06 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5354 від 13 січня 2011 року, вказавши, що станом на 18 серпня 2017 року фізична особа-підприємець ОСОБА_2 не надала матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

14 вересня 2017 року Державна служба геології та надр України звернулась до відповідача із проханням надати у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами згідно спеціального дозволу № 5354 від 13 січня 2011 року.

22 вересня 2017 року фізична особа-підприємець ОСОБА_2 надіслала Державній службі геології та надр України лист про незгоду з припиненням права користування надрами, у якому зазначила, що усунула в повному обсязі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

6. Касаційна скарга Державної служби геології та надр України обґрунтована тим, що фізична особа-підприємець ОСОБА_2 порушила законодавство у сфері користування надрами та не усунула порушення, вказані у приписі, а тому є підстави для припинення права користування надрами.

7. Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 своїх доводів відносно касаційної скарги не надіслала.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

8. Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України № 391/2011від 06 квітня 2011 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

10. За змістом пункту 13 вказаного Положення Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.

11. Відповідно до частин другої та шостої статті 16 Кодексу України про надра, у редакції на час надання спеціального дозволу, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України. Надання спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється після попереднього погодження з відповідною Радою народних депутатів питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

12. Згідно пунктів 11, 12 Порядку надання у 2010 році спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 червня 2010 року № 596, Мінприроди з метою раціонального та ефективного використання надр під час надання дозволу встановлює особливі умови користування надрами щодо: вимог, правил і стандартів користування конкретними ділянками надр; якості продукції або робіт; технології видобування та переробки корисних копалин; порядку видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; видів, обсягів і строків виконання робіт на ділянці надр; припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр. Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, складовою частиною якої є Програма робіт, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.

Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, складовою частиною якої є Програма робіт, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.

13. Відповідно до частини восьмої статті 16 Кодексу України про надра, переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

14. Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

15. За змістом частини першої та третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

16. Згідно з підпунктами 1, 4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у редакції на час спірних правовідносин, дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

17. У пункті 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .

18. Стаття 56 Кодексу України про надра визначає, що основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов'язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необгрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

19. Відповідно до частини першої статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

20. За змістом частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

21. Відповідно до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

22. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку.

23. У разі відсутності спору, Мінприроди має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3 та 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

24. Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 висловила свою незгоду на припинення права користування надрами, а тому питання припинення цього права підлягає розгляду у судовому порядку.

25. Судами попередніх інстанцій встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що Державна служба геології та надр України, обґрунтовуючи свої позовні вимоги щодо наявності підстав для припинення права користування надрами, вказувала про невиконання фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 вимог припису № 722-14/06 від 10 червня 2016 року.

26. Між тим, відповідачем надано висновок за № 007 від 18 липня 2017 року державної екологічної експертизи щодо матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище розробки і рекультивації Антонінського родовища цегельної сировини Красилівського району Хмельницької області; матеріали оцінки впливів на навколишнє середовище; погоджену органами місцевого самоврядування (Красилівська районна державна адміністрація заяву про наміри; заяву про екологічні наслідки; протокол засідання Української територіальної комісії по запасам корисних копалин Міністерства геології УССР № 4383 від 03 травня 1984 року; технічні умови на рекультивацію земель порушених гірничими роботами внаслідок розробки Антонінського родовища цегельної сировини; довідку (кліматична характеристика) Хмельницького обласного центру з гідрометеорологі, картографічні матеріали: карту - схему розміщення джерел викидів Антонінського родовища цегельної сировини, ситуаційний план родовища, топографічний план, план підрахунку запасів, геологічні розрізи по лініях 1-І', ІІ-П', план кар'єру на кінець розробки без врахування робіт по рекультивації, протокол проведення зборів мешканців смт Антоніни, щодо розробки і рекультивації Антонінського родовища цегельної сировини; лист Антонінської селищної ради щодо відсутності звернень та пропозиції розробки та рекультивації Антонінського родовища цегельної сировини, публікацію заяви про наміри в газеті "Красилівський вісник", публікацію заяви про екологічні наслідки.

27. За таких обставин судами попередніх інстанцій вказано про виконання відповідачем вимог припису.

28. Як зазначалось, підставою для складання припису № 722-14/06 від 10 червня 2016 року було порушення відповідачем вимог статей 10, 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у вигляді недопущення посадових осіб до здійснення заходів державного нагляду (контролю), статті 24 Кодексу України про надра у вигляді невиконання умов користування надрами, а саме - недотримання вимог Угоди про умови користування надрами в частині виконання обов'язку надрокористувача допускати представників для здійснення державного геологічного контролю.

29. Між тим слід зазначити, Державною службою геології та надр України ні у позовній заяві, ні під час розгляду справи судами не зазначено у чому саме повинен полягати спосіб усунення відповідачем вказаної вимоги.

30. В порушення вимог частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України Державна служба геології та надр України не довела, що фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 як надрокористувачем, не дотримано вимоги Кодексу України про надра.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

31. Суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про відсутність правових підстав для припинення фізичній особі-підприємцю ОСОБА_2 права користування надрами на підставі спеціального дозволу на користування надрами № 5354 від 13 січня 2011 року.

32. Колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів попередніх інстанцій є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки судів є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 13 березня 2018 року та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2018 року - без змін.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Суддя Я. О. Берназюк

Суддя М. І. Гриців

Джерело: ЄДРСР 77197124
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку