open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 серпня 2018 року

м. Київ

справа №826/3295/15

адміністративне провадження №К/9901/2476/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Анцупової Т.О., Стародуба О.П.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2015 року (колегія суддів у складі: Міщук М.С., Вівдиченко Т.Р., Гром Л.М.) у справі № 826/3295/15

за позовами Товариства з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа - державне підприємство «Енергоринок»,

про визнання протиправними дій, зобов'язати вчинити дії.

І. ПРОЦЕДУРА

1. Позивачі звернулися до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом, в якому просять:

- Визнати протиправною бездіяльність НКРЕКП щодо не встановлення станом на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року «зеленого» тарифу ТОВ «Ренджи Бершадь» на рівні не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу, шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів на електроенергію для споживачів, а саме на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць вересень 2014 року на рівні не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 27 серпня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць жовтень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 вересня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць листопад 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 28 жовтня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць грудень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 25 листопада 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць січень 2015 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у вересні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у вересні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 27 серпня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на вересень 2014 року, а саме на 27 серпня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 24 вересня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на жовтень 2014 року, а саме на 24 вересня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 28 жовтня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на листопад 2014 року, а саме на 28 жовтня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у грудні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у грудні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 25 листопада 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на грудень 2014 року, а саме на 25 листопада 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у січні 2015 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у січні 2015 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 24 грудня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на січень 2015 року, а саме на 24 грудня 2014 року.

- Визнати протиправною бездіяльність НКРЕКП щодо не встановлення станом на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року «зеленого» тарифу ТОВ «Грін Агро Сервіс» на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу, шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів на електроенергію для споживачів, а саме на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць вересень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру«зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 27 серпня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць жовтень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 вересня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць листопад 2014 року на рівні не меншим фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 28 жовтня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць грудень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 25 листопада 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачу на розрахунковий місяць січень 2015 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у вересні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у вересні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 27 серпня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на вересень 2014 року, а саме на 27 серпня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 24 вересня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на жовтень 2014 року, а саме на 24 вересня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 28 жовтня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на листопад 2014 року, а саме на 28 жовтня 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у грудні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у грудні 2014 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 25 листопада 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на грудень 2014 року, а саме на 25 листопада 2014 року.

- Зобов'язати НКРЕКП прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань позивачу додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у січні 2015 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови НКРЕ № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої позивачем за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у січні 2015 року електроенергії, за «зеленим» тарифом, який станом на 24 грудня 2014 року НКРЕКП було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі ст. 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення відповідачем роздрібних тарифів для споживачів на січень 2015 року, а саме на 24 грудня 2014 року.

2. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.04.2015 у задоволенні позову було відмовлено повністю.

3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24.06.2015 апеляційні скарги ТОВ "Ренджи Бершадь" та ТОВ "Грін Агро Сервіс" задоволено частково:

- Визнано протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо не встановлення станом на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу, шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів на електроенергію для споживачів, а саме на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» на розрахунковий місяць вересень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 27 серпня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» на розрахунковий місяць жовтень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 вересня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» на розрахунковий місяць листопад 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 28 жовтня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» на розрахунковий місяць грудень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 25 листопада 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» на розрахунковий місяць січень 2015 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у вересні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у вересні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 27 серпня 2014 року Національну комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на вересень 2014 року, а саме на 27 серпня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 24 вересня 2014 року Національну комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на жовтень 2014 року, а саме на 24 вересня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 28 жовтня 2014 року Національну комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на листопад 2014 року, а саме на 28 жовтня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у грудні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у грудні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 25 листопада 2014 року Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на грудень 2014 року, а саме на 25 листопада 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у січні 2015 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» за договором № 9871/02 від 28.08.2013 року у січні 2015 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 24 грудня 2014 року Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на січень 2015 року, а саме на 24 грудня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Визнано протиправною бездіяльність Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо не встановлення станом на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу, шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів на електроенергію для споживачів, а саме на 27 серпня 2014 року, 24 вересня 2014 року, 28 жовтня 2014 року, 25 листопада 2014 року та 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» на розрахунковий місяць вересень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 27 серпня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» на розрахунковий місяць жовтень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 вересня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» на розрахунковий місяць листопад 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 28 жовтня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» на розрахунковий місяць грудень 2014 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 25 листопада 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» на розрахунковий місяць січень 2015 року на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на 24 грудня 2014 року.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у вересні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у вересні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 27 серпня 2014 року Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на вересень 2014 року, а саме на 27 серпня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у жовтні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 24 вересня 2014 року Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на жовтень 2014 року, а саме на 24 вересня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у листопаді 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 28 жовтня 2014 року Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на листопад 2014 року, а саме на 28 жовтня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у грудні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у грудні 2014 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 25 листопада 2014 року Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на грудень 2014 року, а саме на 25 листопада 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії, що передбачать здійснення Державним підприємством «Енергоринок» перерахувань товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» додаткових коштів у розмірі різниці між вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у січні 2015 року електроенергії за «зеленим» тарифом, встановленим відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1072 від 27 липня 2014 року та вартістю фактично проданої товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» за договором № 9387/02 від 29.01.2013 року у січні 2015 року електроенергії за «зеленим» тарифом, який станом на 24 грудня 2014 року Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг було зобов'язано встановити на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону України «Про електроенергетику» станом на 1 січня 2009 року за офіційним валютним курсом Національного банку України на дату встановлення Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг роздрібних тарифів для споживачів на січень 2015 року, а саме на 24 грудня 2014 року, та за наслідками розгляду прийняти рішення.

- У задоволенні решти позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «Ренджи Бершадь» та товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Агро Сервіс» відмовлено.

4. 17.07.2015 відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду з касаційною скаргою на Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24.06.2015.

5. У зв'язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання п.п. 1, 7 п. 1 Розділу VII «Перехідні положення» КАС України, адміністративну справу передано до Верховного Суду та 10.01.2018 визначено колегію суддів.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Позивачі є учасниками оптового ринку електричної енергії України, що здійснюють виробництво електричної енергії:

- ТОВ Ранджи Бершадь" на підставі відповідної ліцензії, виданої НКРЕ, строком дії з 18.07.2013 по 17.07.2033, здійснює господарську діяльність з використанням альтернативних джерел енергії - енергії сонця на побудованій ним фотогальванічній електростанції (введена в експлуатацію в 2 кв.2013 року, декларація про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрована 18.06.2013 року);

- ТОВ "Грін Агро Сервіс" на підставі відповідної ліцензії, виданої НКРЕ, строком дії з 20.12.2012 по 19.12.2032, здійснює господарську діяльність з використанням альтернативних джерел енергії - енергії сонця на побудованій ним фотогальванічній електростанції (введена в експлуатацію в 2 кв.2012 року, декларація про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрована 05.12.2012).

7. Позивачі реалізують вироблену електричну енергію за "зеленим" тарифом.

8. Постановою НКРЕ від 27.12.2012 № 1821 «Про затвердження «зеленого» тарифу ТОВ «Грін Агро Сервіс»» останньому установлений «зелений» тариф на електричну енергію, вироблену на об'єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії до 01.01.2030.

9. Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ) від 15.08.2013 № 1115 «Про затвердження «зеленого» тарифу ТОВ «Ренджи Бершадь»» останньому установлений «зелений» тариф на електричну енергію, вироблену на об'єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії до 01.01.2030.

10. З метою здійснення продажу електроенергії за «зеленим» тарифом, НКРЕ погоджено договори:

- № 9871/02 на продаж електроенергії від 28.08.2013 року, укладений між ТОВ «Ренджи Бершадь» та ДП «Енергоринок», за умовами якого ТОВ «Ренджи Бершадь» зобов'язується продавати, а ДП «Енергоринок» зобов'язується купувати електроенергію, вироблену позивачем 1 та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору. ТОВ «Ренджи Бершадь» продає електроенергію за тарифом, величину якого встановлює НКРЕ у національній валюті України;

- № 9387/02 на продаж електроенергії від 29.01.2013 року, укладений між ТОВ «Грін Агро Сервіс» та ДП «Енергоринок», за умовами якого ТОВ «Грін Агро Сервіс» зобов'язується продавати, а ДП «Енергоринок» зобов'язується купувати електроенергію, вироблену позивачем 2 та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору. ТОВ «Грін Агро Сервіс» продає електроенергію за тарифом, величину якого встановлює НКРЕ у національній валюті України.

11. У пунктах 2.4 зазначених Договорів встановлено, що величина тарифу на електроенергію не може бути меншою за фіксований мінімальний розмір «зеленого» тарифу, який на кожну дату встановлення роздрібних тарифів для споживачів перераховується в національній валюті за офіційним валютним курсом НБУ на таку дату. Фіксований мінімальний розмір «зеленого» тарифу для позивачів установлюється шляхом перерахування в євро величини «зеленого» тарифу, розрахованого відповідно до положень п.2.3 цього Договору. Згідно пункту 2.3. Договору, позивачі продають Державному підприємству "Енергоринок" електроенергію за тарифом, величину якого встановлює НКРЕ у національній валюті.

12. Розмір фіксованого мінімального «зеленого» тарифу для ТОВ "Ренджи Бершадь», як виробника електричної енергії з енергії сонця складає: 0,5846 грн./кВт год./10,85546 грн./євро х 1,8 х 3,5 = 0339255 євро/кВт год., де: 0,5846 грн./кВт год - роздрібний тариф для споживачів другого класу напругу на січень 2009 року; 10,85546 - офіційний курс гривні до Євро, встановлений Національним банком України на 01.01.2009 року; 1,8 - тарифний коефіцієнт, що застосовується для пікового періоду часу (Постанова НКРЕ від 20.12.2001 року № 1241 «Про тарифи, диференційовані за періодами часу»); 3,50 - коефіцієнт «зеленого» тарифу для об'єктів ведених в експлуатацію з 01.04.2013 року по 31.12.2014 року, що виробляють електроенергію із сонячного випромінювання наземними об'єктами електроенергетики.

13. Розмір фіксованого мінімального «зеленого» тарифу для ТОВ «Грін Агро Сервіс», як виробника електричної енергії з енергії сонця складає: 0,5846 грн./кВт год./10,85546 грн./євро х 1,8 х 4,80 = 0,465264 євро/кВт год, де: 0,5846 грн./кВт год - роздрібний тариф для споживачів другого класу напругу на січень 2009 року; 10,85546 - офіційний курс гривні до Євро, встановлений Національним банком України на 01.01.2009 року; 1,8 - тарифний коефіцієнт, що застосовується для пікового періоду часу (Постанова НКРЕ від 20.12.2001 року № 1241 «Про тарифи, диференційовані за періодами часу»); 4,80 - коефіцієнт «зеленого» тарифу для об'єктів ведених в експлуатацію до 31.03.2013 року, що виробляють електроенергію із сонячного випромінювання наземними об'єктами електроенергетики.

14. Останній перегляд «зеленого» тарифу відповідач здійснив 31 липня 2014 року постановою №1072 «Про встановлення «зелених» тарифів на електричну енергію» від 31.07.2014 року та перерахував «зелений» тариф на серпень 2014 року.

15. З серпня 2014 року по січень 2015 року відповідач не перераховував «зелений» тариф відповідно до вимог ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» та пп.1.4.-1.7. Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу для суб'єктів господарської діяльності, затвердженого постановою НКРЕ № 1421 від 01.11.2012 року.

16.Позивачі вважають, що така бездіяльність порушує їхні права і звернулися до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

17. В обґрунтування позову позивачі зазначали, що відповідачем було протиправно допущено бездіяльність з огляду на те, що обов'язок встановлення "зеленого" тарифу в період з вересня 2014 року по січень 2015 року, що призвело до неотримання оплати за вироблену електричну енергію.

18. Позивачі вважали, що вказана бездіяльність допущена в порушення ст.17-1 Закону України «Про електроенергетику» та пп.1.4.-1.7. Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу для суб'єктів господарської діяльності, затвердженого постановою НКРЕ № 1421 від 01.11.2012 року.

19. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог та зазначав, що відповідне рішення про визначення "зеленого" тарифу позивачам в період з вересня 2014 по січень 2015 року не приймалося.

20. Відповідач вказував, що відповідно до ч.1 ст.29 Закону України "Про засади функціонування ринку електричної енергії України" Кабінет Міністів України наділений повноваженнями на прийняття рішень щодо вжиття тимчасових надзвичайних заходів із подолання наслідків тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії відповідно до затвердженого ним порядку.

21. Також відповідач посилався на те, що відповідно до п.3, 4 Порядку вжиття тимчасових надзвичайних заходів з подолання наслідків тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 р. № 372 рішення про вжиття тимчасових надзвичайних заходів приймається Кабінетом Міністрів України за поданням Міненерговугілля або НКРЕ та можуть передбачати зокрема обмеження цін на ринку електричної енергії та вжиття інших заходів в межах повноважень НКРЕ.

22. Відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії" від 13 серпня 2014 р. № 764-р, від 01.10.2014 року №915-р, від 08.12.2014 року №1195-р було зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, за зверненням Міністерства енергетики та вугільної промисловості - забезпечити коригування величин "зеленого тарифу".

23. На адресу відповідача надходили листи від Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з пропозиціями розглянути можливість перегляд з вересня 2014 року в сторону зменшення тарифів на відпуск електричної енергії сонячними електростанціями до 50%, вітровими електростанціями, малими ГЕС та іншими до 10%, та зниження "зеленого" тарифу.

24. З огляду на викладене, відповідач дійшов висновку про недоречність здійснення перегляду рівня "зелених" тарифів у зв'язку зі зміною офіційного курсу євро, до закінчення тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії.

25. Крім того, відповідач вважав, що позовні вимоги в частині зобов'язання встановити "зелений" тариф на певному рівні не можуть бути розглянуті судом адже входять до дискреційних повноважень відповідача.

26. Також, відповідач вважав позовні вимоги в частині зобов'язання внести зміни до алгоритму Оптового ринку електричної енергії необґрунтованими, адже вичерпний перелік підстав внесення змін до алгоритму встановлений Інструкцією про порядок використання коштів Оптового ринку електричної енергії України (додаток 3 до Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України).

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

26. Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зробив висновок, що відповідачем допущена бездіяльність щодо невстановлення «зеленого» тарифу за правилами статті 17-1 Закону України «Про електроенергетику», проте визнання судом такої бездіяльності відповідача протиправною відносно позивачів не відновить їх порушених прав, що свідчить про обрання позивачами невірного способу захисту порушених прав.

27. Судом зроблено висновок, що в даному випадку, порушені права позивачів на отримання у повному розмірі оплати за продану електроенергію за договорами на продаж електроенергії, що за своєю правовою природою є господарськими правовідносинами та не можуть бути предметом розгляду адміністративним судом.

28. Крім того, суд першої інстанції щодо позовних вимог про зобов'язання прийняти рішення щодо встановлення "зеленого" тарифу на відповідні місяці та про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії встановив, що встановлення «зеленого» тарифу на електричну енергію, а також внесення змін до Правил Оптового ринку електричної енергії є виключною компетенцією НКРЕКП, тобто відноситься до дискреційних повноважень відповідача.

29. Суд апеляційної інстанції задовольнив апеляційні скарги позивачів, скасував постанову суду першої інстанції та прийняв рішення про часткове задоволення позовних вимог.

30. Суд апеляційної інстанції погодився з доводами позивачів щодо допущеної відповідачем протиправної бездіяльності у зв'язку із не перерахування «зеленого» тарифу, оскільки відповідно до вимог статті 17-1 Закону України «Про електроенергетику», який має вищу юридичну силу над підзаконними актами, у тому числі постановами та розпорядженнями КМУ, прямо передбачено перерахування «зеленого» тарифу в повному розмірі оплати за договорами на продаж електроенергії за встановленою формулою та на підставі курсу євро, офіційно встановленого Національним банком України.

31. Враховуючи, що обов'язок перегляду «зеленого» тарифу на кожну дату встановлення роздрібних тарифів прямо встановлений у Законі України «Про електроенергію», з метою захисту порушених прав через допущення відповідачем бездіяльності стосовно не розгляду питання затвердження розміру «зеленого» тарифу для позивачів, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необхідність зобов'язати відповідача прийняти рішення щодо встановлення «зеленого» тарифу позивачам на відповідний розрахунковий місяць на рівні, не меншому фіксованого мінімального розміру «зеленого» тарифу шляхом перерахування в євро «зеленого» тарифу, розрахованого згідно зі статтею 17-1 Закону № 575/97-ВР станом на 1 січня 2009 року, за офіційним валютним курсом Національного банку України на відповідну дату.

32. Водночас, даючи правову оцінку обставинам справи в частині позовних вимог щодо зобов'язання Комісії прийняти рішення про внесення змін до Алгоритму оптового ринку електричної енергії для здійснення перерахування додаткових коштів, недоотриманих позивачами за вироблену електричну енергію, суд апеляційної інстанції вважав їх такими, що відносяться до дискреційних повноважень Комісії.

33. У зв'язку з цим, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню частково шляхом зобов'язання відповідача, як суб'єкта владних повноважень, розглянути питання щодо внесення змін до Алгоритму Оптового ринку електричної енергії для здійснення перерахування додаткових коштів, недоотриманих позивачем за вироблену електричну енергію відповідно до норм чинного законодавства України, та за наслідками розгляду прийняти рішення, оскільки вони є похідними від задоволених позовних вимог та призведуть до належного захисту прав позивачів.

34. Крім того, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що виходячи з загальних засад пріоритетності законів над підзаконними нормативно-правовими актами, при вирішенні даного спору слід застосовувати порядок та строки перегляду «зеленого» тарифу встановлені Законом України «Про електроенергетику», а тому розпорядження №764-р від 13.08.2014, №915-р від 01.10.2014 та №1195-р від 08.12.2014 «Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії», не є підставами для відмови від перегляду «зеленого» тарифу.

35. Вищезазначені розпорядження спрямовані, зокрема, на забезпечення коригування тарифів та не містять жодних посилань щодо не затвердження Комісією розміру «зелених» тарифів.

36. Також, суд апеляційної інстанції зазначав, що зі змісту листів №01/13-167П від 27.08.2014 року та №01/13-1776 від 01.09.2014 року, на які також посилається відповідач, не вбачалося зобов'язання Комісії вжити конкретних дій щодо не встановлення «зелених» тарифів суб'єктам альтернативної енергетики, чи інші обставини, які слугували б підставою для не встановлення «зелених» тарифів позивачам за розрахункові місяці.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

37. Відповідач у касаційній скарзі не погоджується з рішенням суду апеляційної інстанції та вважає його таким, що підлягає скасуванню, а рішення суду першої інстанції належить залишити без змін з наступних підстав.

38. Відповідач вважає, що позивачами отримано 100% оплату за вироблену електричну енергію у період з серпня 2014 року до лютого 2015 року відповідно до постанови НКРЕ від 31.07.2014 року №1072, а встановлення "зелених" тарифів на минулі періоди суперечить Конституції України, Закону України "Про електроенергетику", Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу для суб'єктів господарської діяльності, затвердженого постановою НКРЕ від 02.11.2012 року №1421, адже закони та нормативно-правові акти не можуть мати зворотної дії у часі. Тому суд не міг приймати рішення яким зобов'язував відповідача встановити "зелений" тариф на період з вересня 2014 року по січень 2015 року.

39. Відповідач вважав, що порядок використання коштів Оптового ринку визначено Інструкцією про порядок здійснення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України (додаток 3 до Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України), а тому визначені п.10.1.2 вказаної інструкції підстави внесення змін до алгоритму оптового ринку є вичерпними та не підлягають розширеному тлумаченню.

З урахуванням отримання щомісячної 100% оплати виробниками електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що працюють за "зеленим" тарифом позовні вимоги щодо зобов'язання розглянути питання про внесення змін до алгоритму оптового ринку електричної енергії не підлягали задоволенню.

40. Відповідач не погоджувався з висновками суду апеляційної інстанції, вважав їх такими, що суперечать ст.27 Закону України "Про засади функціонування ринку електричної енергії України", якою Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями затверджувати порядок та приймати рішення про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії.

В той же час, постановою Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 року №372 було затверджено Порядок вжиття тимчасових надзвичайних заходів з подолання наслідків тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії, яким передбачено можливість обмеження цін на ринку електричної енергії, встановлення особливих умов купівлі-продажу електричної енергії та вжиття інших заходів в межах повноважень Кабінету Міністрів України, Міненерговугілля та НКРЕ з метою забезпечення надійної роботи об'єднаної енергетичної системи.

На виконання вказаних норм Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії" від 13.08.2014 року №764-р, від 01.10.2014 року №915-р.

Таким чином, вважав, що зазначені розпорядження Кабінету Міністрів України були підставою для відмови у перегляді "зеленого" тарифу.

41. Позивачі заперечували проти задоволення касаційної скарги. Вважають, що відповідач фактично визнав неправомірність своєї бездіяльності щодо не встановлення "зеленого" тарифу в період з вересня 2014 року по січень 2015 року, адже останнім було прийнято постанову "Про затвердження додаткових платежів для компенсації недоотриманих коштів виробникам, що працюють за "зеленим" тарифом, на липень 2015 року" від 23.07.2015 №2060 якою передбачено додаткові платежі, для компенсації недоотриманих коштів за період з вересня 2014 року по січень 2015 року в розмірі, розрахованому відповідно до ст.17-1 Закону України "Про електроенергетику".

42. Також позивачі зазначали, з посиланням на ст.17-1 Закону України "Про електроенергетику" та п.1.8 - 1.9 Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу для суб'єктів господарської діяльності затвердженим постановою НКРЕ №1421 від 02.11.2012 року, що відповідач зобов'язаний перераховувати "зелений" тариф на кожний розрахунковий місяць за встановленою формулою та на підставі курсу євро, офіційно встановленого НБУ станом на дату встановлення роздрібних тарифів для споживачів на розрахунковий місяць.

43. Позивачі звертали увагу, що відповідач відповідно до п.10.1.1 Інструкції про порядок здійснення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України наділений виключним правом вносити зміни до алгоритму оптового ринку, а підставою для їх внесення може слугувати рішення суду.

44. Крім того, позивачі вважали, що посилання відповідача на розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 року №764-р, від 01.10.2014 року №915-р є помилковими, адже останні не містять вказівки на необхідність не затвердження "зелених" тарифів, а з огляду на загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами при вирішенні даного спору повинні були застосовуватись норми статті 17-1 Закону України "Про електроенергетику".

VІ. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

45. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

46. Правовідносини щодо купівлі-продажу електричної енергії у суб'єктів господарювання, яким встановлено "зелений" тариф в період з вересня 2014 року по січень 2015 року регулювалися Законом України "Про електроенергетику", Законом України "Про засади функціонування ринку електричної енергії України", Порядком встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу для суб'єктів господарської діяльності затвердженим постановою НКРЕ №1421 від 02.11.2012 року, Правилами Оптового ринку електричної енергії України, затвердженими постановою НКРЕ 09.08.2012 року №1028 та протоколом Ради оптового ринку електричної енергії України від 04.09.2013 року №14, Договором між членами Оптового ринку електричної енергії України укладеного 15.11.1996 року (далі - ДЧОРЕ), Інструкцією про порядок здійснення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України (додаток 3 до ДЧОРЕ).

47. Крім того, Кабінетом Міністрів України постановою від 13.08.2014 №372 затверджено Порядок вжиття тимчасових надзвичайних заходів з подолання наслідків тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії та прийнято розпорядження "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії" від 13.08.2014 року №764-р, від 01.10.2014 року №915-р.

48. Аналіз вказаних законів та нормативно-правових актів свідчить про те, що судом апеляційної інстанції вірно зроблено висновок щодо застосування ст.17-1 Закону України "Про електроенергетику".

49. Так, відповідно до Порядку вжиття тимчасових надзвичайних заходів з подолання наслідків тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії та розпоряджень Кабінету Міністрів України "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії" від 13.08.2014 року №764-р, від 01.10.2014 року №915-р, зміни до формули розрахунку "зеленого" тарифу, передбаченого у п.1.8 Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу для суб'єктів господарської діяльності затвердженим постановою НКРЕ №1421 від 02.11.2012 року та ст.17-1 Закону України "Про електроенергетику", не вносились.

50. Посилання ж відповідача, як на підставу не здійснення встановлення "зеленого" тарифу на відповідні періоди на згадані розпорядження Кабінету Міністрів України є помилковими, адже за їх змістом на відповідача покладалися обов'язки щодо вжиття "інших заходів в межах повноважень Кабінету Міністрів України, Міненерговугілля або НКРЕ з метою забезпечення надійної роботи об'єднаної енергетичної системи України". Тобто розпорядженнями не встановлювалось обмежень щодо встановлення "зеленого" тарифу на вказаний період, і надавалася можливість відповідачу діяти на власний розсуд в межах наданих повноважень. В той же час, як зазначалося, відповідач не вносив змін до формули, яка застосовується при встановленні "зеленого" тарифу, а фіксований мінімальний розмір "зеленого" тарифу гарантовано ст.17-1 Закону України "Про електроенергетику".

51. З урахуванням того, що відповідно до п.10.1.1 Інструкції про порядок здійснення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України відповідач наділений виключним правом вносити зміни до алгоритму оптового ринку електричної енергії, Суд вважає, що судове рішення зобов'язального характеру щодо внесення змін до алгоритму оптового ринку електричної енергії є належним способом відновлення порушених прав позивачів.

52. Відповідно до ч.1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

53. Враховуючи, що судом апеляційної інстанції було вірно застосовано норми матеріального та процесуального права при ухваленні судового рішення, суд доходить до висновку в необхідності залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Керуючись ст. 343, 349, 350, 355, 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2015 року у справі 826/3295/15 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий В.М. Кравчук

Суддя Т.О. Анцупова

Суддя О.П. Стародуб

Джерело: ЄДРСР 75873034
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку