open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
5 Справа № 823/1873/18
Моніторити
Постанова /22.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /14.11.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.10.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.09.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Рішення /16.07.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 823/1873/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /22.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /21.10.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.05.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.02.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /14.11.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.10.2018/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.09.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.08.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Рішення /16.07.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.05.2018/ Черкаський окружний адміністративний суд

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2018 року справа № 823/1873/18

10 год. 32 хв. м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Рідзеля О.А.,

за участю:

секретаря судового засідання - Мельникової О.М.,

представників позивача: Гв’язди Р.В., Шабанова О.О. (за довіреністю),

представника Черкаської митниці ДФС - Кравчука С.І. (за довіреністю),

представника Головного управління ДФС у Черкаській області - Кондакова Є.О. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження в залі суду адміністративну справу за позовом Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку до управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, Черкаської митниці ДФС, Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування протоколу,

ВСТАНОВИВ:

11.05.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся Черкаський зональний відділ Військової служби правопорядку (далі - позивач) з адміністративним позовом до відділу примусового виконання рішень управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, Черкаської митниці ДФС (далі - відповідач 2), Головного управління ДФС у Черкаській області (далі - відповідач 3) в якому просить визнати протиправним та скасувати протокол засідання комісії про подальше розпорядження конфіскованим на користь держави майном від 20.12.2017 у складі представників відповідачів щодо вирішення питання про передачу автомобіля Volkswagen Passat Variant, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2.

Ухвалою суду від 05.07.2018 здійснено заміну первинного відповідача 1 на належного - управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області (далі - відповідач 1).

Позовні вимоги мотивовані тим, що при визначенні необхідності сплати податків та зборів вимоги пунктів 197.1, 197.5 ст. 197, ст. 213, п. 215.1 ст. 215 Податкового кодексу України, якими передбачено порядок оподаткування товарів підакцизної групи, застосовувати неможливо, оскільки фактична безоплатна передача майна для користування не може вважатися відчуженням.

Відповідачі надали відзиви проти позову, в яких зазначили, що у Податковому кодексі України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України) відсутні норми, які б передбачали звільнення від оподаткування операцій з безоплатної передачі транспортних засобів Збройним силам України. Враховуючи наведене вважає, що позивач зобов'язаний сплатити податки і збори, що справляються у разі імпортування автотранспортних засобів на митну територію України при безоплатній передачі транспортних засобів. Тому, просили відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення учасників справи, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

Судом встановлено, що на виконанні відділу примусового виконання рішень управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області перебуває виконавче провадження №53110056 щодо виконання постанови Апеляційного суду Черкаської області про конфіскацію на користь держави автомобіля Volkswagen Passat Variant, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2.

Автомобіль передавався на реалізацію в порядку встановленому Законом України «Про виконавче провадження», але згідно актів уцінки арештованого майна від 15.01.2017 та від 24.04.2017 він не був реалізований.

На підставі протоколу засідання комісії про подальше розпорядження конфіскованим на користь держави майном від 25.05.2017 у складі представників відповідачів на веб-сайті ДП «СЕТАМ» розміщено оголошення щодо безоплатної передачі вищевказаного автомобіля.

Протокольним рішенням від 13.07.2017 вирішено передати безоплатно транспортний засіб Volkswagen Passat Variant, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2 позивачу в разу сплати митних платежів в сумі 167485,56 грн. протягом 30 днів.

У разі несплати митних платежі на тих же умовах вирішено передати автомобіль Війську оперативного командування «Південь» або благодійному фонду «Подаруй добро».

У зв'язку з ненадходженням коштів в рахунок митних платежів 27.11.2017 проведено повторне засідання комісії щодо подальшого розпорядження майном, за результатами якого прийнято рішення повторно запропонувати автомобіль для безоплатної передачі особам, які звертались з листами про передачу майна.

Рішення засідання комісії про подальше розпорядження конфіскованим на користь держави майном у складі представників управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, Черкаської митниці ДФС, Головного управління ДФС у Черкаській області, оформлене протоколом від 20.12.2017, вирішено передати безоплатно автомобіль Volkswagen Passat Variant (номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2) Черкаському зональному відділу Військової служби правопорядку за умови дотримання вимог абз.1 підп. 197.1.26. п.197.1., 197.5. ст. 197, п.215.1. ст.215, підп. 14.1.212 п.14.1. ст.14, підп.213.1.4. п.213.1. ст.213 Податкового кодексу України та зобов'язати позивача сплатити належні митні платежі.

Надаючи правову оцінку обставинам справи суд зазначає таке.

Відповідно до пп. 197.1.26 п. 197.1 ст. 197 ПК України звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з передачі конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави (у тому числі майна, визначеного у статті 172 Митного кодексу України), у розпорядження державних установ або організацій, уповноважених здійснювати їх збереження або постачання згідно із законодавством, а також операції з безоплатної передачі зазначеного в цьому пункті майна у випадках, визначених законодавством, у володіння і користування державних органів, установ (організацій), які утримуються за рахунок бюджетних коштів, а також закладів, в яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей.

Пунктом 197.5 ст. 197 ПК України встановлено, що звільнення від оподаткування податком на додану вартість, передбачене пунктом 197.1 цієї статті, не поширюється на операції з підакцизними товарами, зазначеними в розділі VI цього Кодексу.

Згідно із п. 215.1 ст. 215 ПК України до підакцизних товарів, в тому числі, належать автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів.

Відповідно до п.п. 6 п. 180.1 ст. 180 ПК України для цілей оподаткування платником податку на додану вартість є особа, що проводить операції з постачання конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави (у тому числі майна, визначеного у статті 172 Митного кодексу України), незалежно від того, чи досягає вона загальної суми операцій із постачання товарів/послуг, визначеної пунктом 181.1 статті 181 цього Кодексу, а також незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством.

Пунктом 2 Прикінцевих положень Закону України від 07.12.2000 № 2134-ІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання ринку автомобілів в Україні» визначено, що продаж автомобілів, ввезених в Україну і конфіскованих (примусово вилучених), у тому числі в рахунок погашення боргу або інших зобов'язань за цивільно-правовими угодами, договорами, у випадках, передбачених законодавством, або визнаних безгосподарними, або знайдених, за якими протягом шести місяців не звернулися власники чи особи, які мають право вимагати їх повернення, здійснюється за цінами, визначеними згідно із законодавством України з питань оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, а також з урахуванням норм Податкового кодексу України. Автомобіль, що був попередньо ввезений в Україну без сплати (повної або часткової) передбачених законодавством податків та зборів, на підставі пільг, наданих законодавством, може бути відчужений або переданий у володіння, або (та) у користування, або (та) у розпорядження тільки після сплати у повному обсязі всіх податків та зборів, передбачених законодавством України на день ввезення автомобіля на митну територію України (крім випадків, передбачених Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні").

При цьому особою, яка сплачує податки і збори до бюджету з продажу конфіскованих у встановленому законодавством порядку, є особа, уповноважена Кабінетом Міністрів України на реалізацію цих автомобілів.

Закон України від 02.06.2016 №1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон №1404-VIII) встановлює правила реалізації конфіскованого майна, з урахуванням особливостей, передбачених Порядком розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, Порядку обліку, зберігання, оцінки вилученого митними органами майна, щодо якого винесено рішення суду про конфіскацію, передачі цього майна органам державної виконавчої служби і розпорядження ним, Порядком взаємодії органів державної виконавчої служби та митних органів при переданні майна, конфіскованого за рішеннями судів та розпорядження ним.

Згідно з положеннями частин 1-3 ст. 62 Закону №1404-VIII виконання рішень про конфіскацію майна здійснюється органами державної виконавчої служби в порядку, встановленому цим Законом. Реалізація конфіскованого майна здійснюється в порядку, встановленому цим Законом. Розпорядження конфіскованим майном та майном, яке не підлягає реалізації, здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 ст. 61 Закону №1404-VIII встановлено процедуру реалізації майна (крім майна, вилученого з цивільного обороту, обмежено оборотоздатного майна та майна, зазначеного у частині восьмій статті 56 цього Закону), яке здійснюється шляхом електронних торгів або за фіксованою ціною.

На підставі частин 2, 5 порядок проведення електронних торгів визначається Міністерством юстиції України.

Початкова ціна продажу нерухомого майна визначається в порядку, встановленому статтею 57 цього Закону.

Не реалізоване на електронних торгах нерухоме майно виставляється на повторні електронні торги за ціною, що становить 85 відсотків, а рухоме майно - 75 відсотків його вартості, визначеної в порядку, встановленому статтею 57 цього Закону.

У разі повторної нереалізації майна нерухоме майно виставляється на треті електронні торги за ціною, що становить 70 відсотків, а рухоме майно - 50 відсотків його вартості, визначеної в порядку, встановленому статтею 57 цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про порядок обліку, зберігання, оцінки вилученого митними органами майна, щодо якого винесено рішення суду про конфіскацію, передачі цього майна органам державної виконавчої служби і розпорядження ним» від 26.12.2001 № 1724 (далі - Порядок №1724) передбачено, що саме державний виконавець є особою, уповноваженою на реалізацію конфіскованих автомобілів.

Порядком №1724 передбачено декілька способів розпорядження конфіскованим майном, а саме: його реалізація за ціною, яка визначається спеціалізованою торговельною організацією з її обов'язковим погодженням з митним органом, а у випадку неможливості реалізації, - безоплатна передача майна або його знищення, утилізація, промислова переробка.

Пунктом 6 Порядку взаємодії органів державної виконавчої служби та митних органів при переданні майна, конфіскованого за рішеннями судів, та розпорядженні ним, затвердженим спільним наказом Міністерства юстиції України, Державної митної служби України за № 1833/5/943 від 12.10.2009 (далі - Наказ №1833/5/943) (діючого станом на час прийняття оскаржуваного протоколу) встановлено, що з метою забезпечення розпорядження конфіскованим майном у разі неможливості його реалізації начальниками відділів державної виконавчої служби, які здійснюють виконання рішень про конфіскацію майна, вилученого митними органами, утворюються комісії, передбачені пунктом 11 Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 985.

Засідання комісії відбуваються на вимогу державного виконавця у встановлений ним строк та є повноважними у випадку присутності не менше 2/3 членів комісії.

Відповідно до п. 16 вищевказаного наказу якщо майно, в тому числі транспортні засоби, передані органам державної виконавчої служби, за рішенням комісії, визначеної пунктом 6 цього Порядку, не може бути реалізоване, заборонене для експлуатації та яке не реалізоване в порядку, передбаченому Порядком розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, таке майно передається безоплатно в установленому порядку або знищується (утилізується).

На підставі п.11 Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 985 (далі - Порядок № 985) з метою забезпечення розпорядження конфіскованим майном у способи, відмінні від реалізації, керівник органу державної виконавчої служби утворює комісію, яка складається з представників відповідного органу державної виконавчої служби, державної податкової інспекції у районі, місті (крім м. Києва), районної у місті, об'єднаної та спеціалізованої державної податкової інспекції головного управління ДФС, а якщо майно вилучено митницею ДФС - представників відповідної митниці ДФС.

При цьому, згідно з підп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПК України реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Підп.14.1.13. п.14.1. ст.14 ПК України визначено, що безоплатно надані товари, роботи, послуги:

а) товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів;

б) роботи (послуги), що виконуються (надаються) без висування вимоги щодо компенсації їх вартості;

в) товари, передані юридичній чи фізичній особі на відповідальне зберігання і використані нею.

Відповідно до п. 17 Наказу №1833/5/943 отримані від реалізації майна податки та збори перераховуються державним виконавцем на відповідний рахунок митного органу в 3-денний термін з дня надходження коштів на відповідний депозитний рахунок відповідного відділу державної виконавчої служби для подальшого їх зарахування до Державного бюджету України за кодом класифікації доходів бюджету «надходження коштів від реалізації конфіскованого майна та матеріалами митних органів».

З аналізу наведених норм вбачається, що сплаті підлягають податки та збори виключно під час оплатної реалізації підакцизних товарів.

При цьому, як вбачається із матеріалів справи, в даному випадку, конфісковане майно (автомобіль) не було реалізоване, а отже ніяких коштів від його реалізації на депозитний рахунок відділу державної виконавчої служби не надійшло.

Жодним нормативно-правовим актом не передбачено ніяких інших джерел фінансування, які можуть бути використані державним виконавцем при вчиненні ним виконавчих дій відносно конфіскованого майна для сплати податків та зборів при його безоплатній передачі державним органам, тобто без отримання коштів за його реалізацію.

Згідно з положеннями підп. 197.1.26 п. 197.1 ст. 197 ПК України звільняються від оподаткування операції з передачі конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави (у тому числі майна, визначеного у статті 184 Митного кодексу України), у розпорядження державних установ або організацій, уповноважених здійснювати їх збереження або постачання згідно із законодавством, а також операції з безоплатної передачі зазначеного в цьому пункті майна у випадках, визначених законодавством, у володіння і користування державних органів, установ (організацій), які утримуються за рахунок бюджетних коштів, а також закладів, в яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей.

Як вбачається із матеріалів справи і не заперечувалось представниками сторін в судовому засіданні, позивач не є власником чи користувачем автомобіля Volkswagen Passat Variant, номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2, є лише одним із претендентів на їх безоплатне отримання.

При цьому, з огляду на вищевикладене, суд вважає, що ні позивач, ні інші особи, які звернулись до із заявами про безоплатне отримання вказаного транспортного засобу, не несуть обов'язку зі сплати податків і зборів, що справляються у разі імпортування автотранспортних засобів на митну територію України, оскільки в даному випадку буде здійснена операція з безоплатної передачі конфіскованого майна, а не його реалізація.

Жодною нормою не передбачено, що умовою безоплатної передачі майна є попередня сплата заявниками мита, податків і зборів, як це зазначили представники відповідачів.

З огляду на викладене, посилання відповідачів на необхідність сплати позивачем мита та інших податків і зборів, передбачених законодавством під час безоплатної передачі майна є необґрунтованими, оскільки процедури реалізації в розумінні положень ПК України, Порядку №1724 та Наказу №1833/5/943 не відбувається.

Враховуючи вищенаведене суд дійшов висновку визнати протиправним та скасувати рішення засідання комісії про подальше розпорядження конфіскованим на користь держави майном, оформлене протоколом від 20.12.2017, в частині визначення позивачу умови дотримання вимог абз.1 підп.197.1.26. п.197.1., 197.5. ст. 197, п.215.1. ст.215, підп. 14.1.212 п.14.1. ст.14, підп.213.1.4. п.213.1. ст.213 Податкового кодексу України під час передачі автомобіля Volkswagen Passat Variant (номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2) та п.2 вказаного рішення щодо зобов'язання сплатити належні митні платежі.

При цьому, з урахуванням встановленого судом права позивача на безоплатне отримання вищевказаного автомобіля, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення в частині передачі позивачу цього транспортного засобу, суд вважає обґрунтованим.

За наведених обставин, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Відповідно до ч.ч.1,3 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Тому, суд вирішив стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління відповідачів в рівних частинах на користь позивача судовий збір в сумі 881,00 грн. пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати п.1 рішення засідання комісії про подальше розпорядження конфіскованим на користь держави майном у складі представників управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, Черкаської митниці ДФС, Головного управління ДФС у Черкаській області, оформлене протоколом від 20.12.2017, в частині визначення Черкаському зональному відділу Військової служби правопорядку умови дотримання вимог абз.1 підп.197.1.26. п.197.1., 197.5. ст. 197, п.215.1. ст.215, підп. 14.1.212 п.14.1. ст.14, підп.213.1.4. п.213.1. ст.213 Податкового кодексу України під час передачі автомобіля Volkswagen Passat Variant (номер кузова НОМЕР_1, номерний знак НОМЕР_2) та п.2 вказаного рішення щодо зобов'язання Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку сплатити належні митні платежі.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Черкаській області (код ЄДРПОУ 34924330), Черкаської митниці ДФС (код ЄДРПОУ 39420084), Головного управління ДФС у Черкаській області (код ЄДРПОУ 39392109) в рівних частинах на користь Черкаського зонального відділу Військової служби правопорядку (код ЄДРПОУ 24289962) судовий збір в сумі 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня 00 коп.).

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Рідзель

Рішення складене у повному обсязі 24.07.2018.

Джерело: ЄДРСР 75452407
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку