open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 805/2433/18-а
Моніторити
Постанова /06.11.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Рішення /04.07.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 805/2433/18-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /06.11.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2018/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2018/ Донецький апеляційний адміністративний суд Рішення /04.07.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 липня 2018 р. Справа№805/2433/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаш Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Державного підприємства «Торезантрацит» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу,-

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного підприємства «Торезантрацит» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу на користування надрами від 09.08.2006 року № 4004.

Доводи позовної заяви обґрунтовані тим, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 та відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.

Позивач вказує, що в порушення вимог угоди про умови користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти за 2014 та 2015 роки.

Враховуючи наведене, позивач просить позовні вимоги задовольнити та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 09.08.2006 року № 4404.

Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду Черникової А.О. від 10.04.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального судового провадження та призначено підготовче судове засідання на 07.05.2018 року.

07.05.2018 року та 15.05.2018 року підготовче судове засідання не відбулось у зв'язку з перебуванням судді на лікарняному.

29.05.2018 року здійснений повторний автоматичний розподіл справи у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю судді.

Ухвалою судді Бабаш Г.П. від 29.05.2018 року справу прийнято до свого провадження та призначено до судового розгляду на 12.06.2018 року.

Ухвалою від 12.06.2018 року було закрито підготовче провадження, судовий розгляд призначений на 04.07.2018 року.

Представник позивача надіслав до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник відповідача про дату, час та місце підготовчого провадження та судового розгляду справи повідомлявся належним чином, відзиву або будь-яких клопотань суду не надав.

У відповідності до приписів ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглянута у письмовому провадженні.

Розглянувши всі матеріали справи, перевіривши доводи, викладені в адміністративному позові, запереченнях третьої особи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Державне підприємство "Торезантрацит" зареєстроване за юридичною адресою: 86600, Донецька область, м. Чистякове (Торез), вул. Енгельса, б. 88, код в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 32366906.

09.08.2006 року ДП "Торезантрацит" наданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 4004 строком на 20 років (враховуючи зміст позовної заяви та доданих до неї документів, суд вбачає, що позивачем допущено описку в прохальній частині позовної заяви, та вірним номером дозволу є 4004).

Згідно п. 7.2. Угоди між сторонами про умови користування надрами № 4004 від 19.06.2013 року, ДП "Торезантрацит" зобов'язане у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.

26.04.2016 року Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомлено позивача, що ДП "Торезантрацит" не надало до ДНВП "Геоінформ України" звіт щодо руху запасів (формі 5-гр) за 2015 рік.

З листа Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 20.07.2017 року № 03/303-2913 та доданого до нього переліку вбачається, що ДП "Торезантрацит" не надало до ДНВП "Геоінформ України" звіт щодо руху запасів (формі 5-гр) за 2016 рік.

Як вбачається з листа Державної фіскальної служби України від 26.04.2017 року № 6896/5/99-99-12-03-04-16, відповідач належить до суб'єктів господарювання, які не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов'язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин протягом 6 місяців, а саме з 15.05.2014 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 19.05.2015 року № 122 зупинена дію спеціального дозволу ДП "Торезантрацит" на користування надрами. Згідно переліку до даного наказу надрокористувачу наданий 30денний строк для усунення порушень.

Наказом Державної служби геології та надр України від 16.08.2016 року № 257 та додатком до нього внесені зміни до вищенаведеного наказу та відповідачу надано 10 календарних днів для усунення порушень.

Наказом Державної служби геології та надр України від 25.10.2016 року № 378 та додатком до нього внесені зміни до наказу № 122 та встановлений термін усунення порушень до 01.12.2016 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 15.12.2016 року № 482 встановлений термін усунення порушень до 01.05.2017 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 17.05.2017 року № 231 встановлений термін усунення порушень до 01.09.2017 року.

Наведені накази засобами поштового зв'язку відповідачу не надсилались, оскільки населений пункт, в якому зареєстрований відповідач, віднесено до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

На підтвердження факту повідомлення ДП "Торезантрацит" про зупинення дії спеціального дозволу та необхідності усунення порушень позивач посилається на оголошення в офіційному віснику "Урядовий кур'єр" від 09.06.2015 року № 101.

Також Держгеонадра надана до позову копія оголошення від 15.12.2017 року про надання надрокористувачами, зокрема і ДП "Торезантрацит", в 15денний строк власної пропозиції (згоди/незгоди) на зупинення права користування надрами. Встановити друкований засіб, в якому це оголошення опубліковано, з наданої копії не можливо.

Інформація щодо згоди / незгоди відповідача чи інформація про усунення порушень не надходила.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає, що підстави для задоволення позову відсутні.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 10 Кодексу адміністративного судочинства України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом. Не може бути привілеїв чи обмежень прав учасників адміністративного процесу за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

Згідно п. 23 Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Відповідно до пункту 25 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Згідно ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6)якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Таким чином, ознакою, яка об'єднує ці випадки, є неналежне використання права, зокрема, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення строків виконання певних робіт тощо.

При цьому позивач не надав інформації про згоду або заперечення відповідача з приводу анулювання спеціального дозволу та взагалі не надав інформації про повідомлення ДП "Торезантрацит" про підстави анулювання дозволу.

Згідно із інформацією, яка надана позивачем, підставою для анулювання спеціального дозволу є ненадання щорічного звіту перед ДНВП "Геоінформ України".

Відповідно до частини 3 статті 26 Кодексу України про надра законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Порядок анулювання спеціальних дозволів також передбачений пунктом 4, частини 7 статті 4-1 Закону України від 06.09.2005 № 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (далі - Закон України - № 2806), згідно із якою дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

На виконання вимог статті 77 КАС України позивачем не надано даних про наявність підстав для анулювання спеціального дозволу зазначених в статті 4-1 Закону України №2806.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем не вручались ДП "Торезантрацит" накази та подовжувались терміни на усунення недоліків, пов'язаних з ненаданням звітності.

При прийнятті рішення та визначені підстав для анулювання дозволу, суд обмежений наведеними уповноваженим органом доказами. На виконання вимог ст. 77 КАС України Держгеонадра не надали інформації про згоду або заперечення відповідача стосовно анулювання дозволу.

Суд зазначає, що до матеріалів справи в обґрунтування позовних вимог позивачем не надано належних доказів на підтвердження порушення відповідачем ч. 1 ст. 26 Кодексу України передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті про надра, а саме: користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрам.

Приймаючи до уваги відсутність наведеної інформації, суд приходить до висновку, що зазначені в статті 26 Кодексу України "Про надра", статті 4-1 Закону України № 2806 підстави не передбачають в даному випадку право суду анулювати спеціальний дозвіл.

Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких обставин, системно проаналізувавши норми законодавства, надавши оцінку наявним у справі доказам, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

У зв'язку з відмовою в задоволені позову, відсутні підстави для повернення судових витрат.

Керуючись ст.ст. 2, 6 - 9, 19, 72 - 74, 77, 90, 139, 241 - 246, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволені адміністративного позову Державної служби геології та надр України до Державного підприємства «Торезантрацит» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу відмовити.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаш Г.П.

Джерело: ЄДРСР 75109958
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку