open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2018 р.

м. Херсон

Справа № 821/777/18

11 год. 15 хв.

ОСОБА _1 окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дубровної В.А.,

при секретарі: Мельник О.О.,

за участю представників

позивача - ОСОБА_2

відповідача - ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 обласної державної адміністрації до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

23 квітня 2018 року ОСОБА_1 обласна державна адміністрація (надалі - позивач, ОСОБА_1 ОДА) звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (надалі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області), у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі ОСОБА_1 обласній державній адміністрації витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 13.04.2018 р.;

- зобов'язати ГУ Держгеокадастру у Херсонській області видати ОСОБА_1 обласній державній адміністрації витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510100000:01:001:0448 площею 2,9666 га, розташованої за адресою: м. Херсон, вул. Перекопська, 178д.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 13 квітня 2018 року за допомогою електронного сервісу Публічної кадастрової карти ОСОБА_1 ОДА звернулася до ГУ Держгеокадастру в Херсонській області з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, площею 2,9666 га (кадастровий номер 6510100000:01:001:0448), що перебуває у власності держави в особі ОСОБА_1 ОДА та розташована за адресою: Херсонська область, м. Херсон, вул. Перекопська, 178д. За результатами розгляду вказаної заяви відповідач надав відповідь, оформлену листом №13-21-0.172/529/0/208-18 від 19.04.2018 року, яким повідомив, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року по справі 821/1299/16 та від 02.03.2017 року по справі 821/2243/15-а визнано протиправними та скасовано рішення ОСОБА_1 міської ради від 22.11.2013 року №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", у зв'язку з чим управління не може надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки. Позивач вважає вказану бездіяльність відповідача протиправною, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України " Про оцінку земель ", до саме повноважень ГУ Держгеокадастру у Херсонській області віднесено надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. При цьому, відповідно до додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі. Таким чином, відповідачем, як суб'єктом надання адміністративної послуги, безпідставно не було виконано обов'язок щодо видачі позивачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Ухвалою суду від 27 квітня 2018 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження з викликом (повідомленням) сторін, призначено судове засідання на 18 травня 2018 року.

14 травня 2018 року відповідачем надано відзив на позовну заяву, а 21.06.2018 р. доповнення до відзиву, відповідно до яких вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають. Так, відповідач зазначає, що на теперішній час не існує чинного рішення ОСОБА_1 міської ради про затвердження саме нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Наразі, є чинним рішення ОСОБА_1 міської ради від 27.04.2000 року № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона", яким затверджено грошову оцінку земельних ділянок. Відповідач зазначає, що відповідно до ст. 8 Закону України "Про адміністративні послуги" суб'єктом надання адміністративних послуг, які він надає відповідно до закону, затверджується інформаційна та технологічна картка. Наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 17.11.2017 р. за № 283/0/7-17 затверджено інформаційні картки та технологічні картки адміністративних послуг, які надаються Головним управлінням через центри надання адміністративних послуг. Відповідно до пункту 5 цього Наказу у разі відсутності відповідної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель або якщо земельна ділянка несформована, готується лист про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. У разі наявності відповідної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель та наявності сформованої земельної ділянки, готується витяг. Отже, відповідачем було правомірно відмовлено позивачу у видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки відсутня затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель. При цьому, відповідач зауважив, що надання спірного витягу на підставі грошової оцінки земель м. Херсона, затвердженої рішенням ОСОБА_1 міської ради №186 від 24 квітня 2000 року, призведе до недоотримання коштів місцевим бюджетом в особливо великих розмірах та буде порушенням законодавства в сфері застосування Закону України "Про оцінку земель". Також, відповідач зазначає, що позов не може бути задоволено в обраний позивачем спосіб, а саме шляхом зобов'язання відповідача видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки в такому випадку суд втручається у його дискреційні повноваження.

Протокольною ухвалою суду від 18.05.2018 року оголошено перерву в судовому засіданні до 25.06.2018 року для надання додаткових доказів.

Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 ОДА є власником земельної ділянки загальною площею 2,9666 га, кадастровий номер 6510100000:01:001:0448, розташованої за адресою: Херсонська область, м. Херсон, вул.. Перекопська, 178-д, що підтверджується Інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 20.04.2018 р.

13 квітня 2018 року за допомогою електронного сервісу Державного земельного кадастру, через Публічну кадастрову карту, ОСОБА_1 ОДА звернулась до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з заявою № 3В-9800395662018 про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 6510100000:01:001:0448.

19.04.2018 року позивач отримав лист ГУ Держгеокадастру у Херсонській області № 13-21-0.172-529/0/208-18, яким було повідомлено ОСОБА_1 ОДА про те, що постановами Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 року по справі 821/299/16 та від 02.03.2017 по справі № 821/2243/15-а визнано протиправними та скасовано рішення ОСОБА_1 міської ради від 22.11.2013 року №1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", у зв'язку з чим Головне управління не може надати витяг про нормативну грошову оцінку вищевказаної земельної ділянки.

Вважаючи бездіяльність ГУ Держгеокадастру в Херсонській області щодо ненадання адміністративної послуги у вигляді витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вказує про наступне.

Правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг регулює Закон України "Про адміністративні послуги" від 06.09.2012 року № 5203-VI (далі - Закон № 5203-VI).

Відповідно до ст. 1 цього Закону адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до закону.

Згідно ч. 3 ст. 3 Закону № 5203-VI до адміністративних послуг також прирівнюються надання органом виконавчої влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державним реєстратором, суб'єктом державної реєстрації витягів та виписок и реєстрів, довідок, копій, дублікатів документів та інші передбачені законом дії, у результаті яких суб'єкту звернення, а також об'єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт.

Частиною 1 ст. 6 цього Закону передбачено, що суб'єкти звернення мають право на безоплатне отримання інформації про адміністративні послуги та порядок їх надання, що забезпечується шляхом надання їм безоплатного доступу до Реєстру адміністративних послуг, розміщеного на Урядовому порталі, функціонування телефонної довідки та інформування таких суб'єктів через засоби масової інформації.

Адміністративні послуги надаються суб'єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг. Адміністративні послуги в електронній формі надаються через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування. Порядок та вимоги інтеграції інформаційних систем державних органів та органів місцевого самоврядування з Єдиним державним порталом адміністративних послуг затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері надання адміністративних послуг, спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері розвитку електронного урядування. ( частина 1 статті 9 вказаного Закону).

Частинами 3 та 4 ст. 9 Закону № 5203-VI передбачено, що юридична особа має право на отримання адміністративної послуги за місцезнаходженням такої особи або у випадках, передбачених законом, - за місцем провадження діяльності або місцезнаходженням відповідного об'єкта. Заява на отримання адміністративної послуги (далі - заява) подається в письмовій, усній чи електронній формі. Письмова заява може бути подана суб'єкту надання адміністративної послуги особисто суб'єктом звернення або його представником (законним представником), надіслана поштою, а в разі надання адміністративних послуг в електронній формі - через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування.

Частина ч. 1 ст. 12 вказаного Закону передбачає, що центр надання адміністративних послуг - це постійно діючий робочий орган або структурний підрозділ місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування, що зазначений у частині другій цієї статті, в якому надаються адміністративні послуги через адміністратора шляхом його взаємодії з суб'єктами надання адміністративних послуг.

Перелік адміністративних послуг, які надаються через центр надання адміністративних послуг, має включати адміністративні послуги органів виконавчої влади, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України. ( ч. 7 ст. 12 цього Закону).

Відповідно до ч. 7 ст. 12 Закону України " Про адміністративні послуги " розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 р. № 523 "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг" затверджено перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, згідно з додатком.

Згідно з пунктом 66 Переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг додатку до вказаного розпорядження КМ України видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є адміністративною послугою, правовою підставою якої слугує Закону України "Про оцінку земель".

Крім того, положеннями постанови Кабінету Міністрів України 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та додатком № 3 до нього визначено, що видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 р. № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Положення № 308), п.1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області, а згідно пп. 4 п.4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Статтею 8 Закону України " Про адміністративні послуги " встановлено, що суб'єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки, а у разі якщо суб'єктом надання є посадова особа, - органом, якому вона підпорядковується.

Інформаційна картка адміністративної послуги, що надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, їх посадовими особами, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративну послугу, затверджується на підставі типової інформаційної картки, затвердженої відповідним центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом. ( частини 1,2 цієї статті).

Частинами 4, 5 ст. 8 цього закону передбачено, що інформаційна картка адміністративної послуги містить інформацію про:

1) суб'єкта надання адміністративної послуги та/або центр надання адміністративних послуг (найменування, місцезнаходження, режим роботи, телефон, адресу електронної пошти та веб-сайту);

2) перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та спосіб їх подання, а у разі потреби - інформацію про умови чи підстави отримання адміністративної послуги;

3) платність або безоплатність адміністративної послуги, розмір та порядок внесення плати (адміністративного збору) за платну адміністративну послугу;

4) строк надання адміністративної послуги;

5) результат надання адміністративної послуги;

6) можливі способи отримання відповіді (результату);

7) акти законодавства, що регулюють порядок та умови надання адміністративної послуги.

Інформаційна картка адміністративної послуги розміщується суб'єктом надання адміністративних послуг на його офіційному веб-сайті та у місці здійснення прийому суб'єктів звернень.

Технологічна картка адміністративної послуги містить інформацію про порядок надання адміністративної послуги.

У технологічній картці адміністративної послуги зазначаються:

1) етапи опрацювання звернення про надання адміністративної послуги;

2) відповідальна посадова особа;

3) структурні підрозділи, відповідальні за етапи (дію, рішення);

4) строки виконання етапів (дії, рішення).

Як встановлено судом, наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 17.11.2017 р. за № 283/0/7-17 затверджено інформаційні картки та технологічні картки адміністративних послуг, які надаються Головним управлінням через центри надання адміністративних послуг.

Відповідно до пункту 5 технологічної картки, затвердженої даним наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, у разі відсутності відповідної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель або якщо земельна ділянка несформована, готується лист про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. У разі наявності відповідної технічної документації з нормативно грошової оцінки земель та наявності сформованої земельної ділянки, готується витяг. Даний етап послуги виконується не пізніше другого робочого дня з дня реєстрації заяви в Головному управлінні.

Отже, підставами для підготовки суб'єкту звернення листа про неможливість надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є відсутність відповідної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель або якщо земельна ділянка несформована.

Як вбачається з листа ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 19.04.2018 р. за № 13-21-0,172-529/0/208-18 про неможливість надання ОСОБА_1 ОДА витягу з нормативної грошової оцінки на спірну земельну ділянку, то в якості підстави зроблено посилання на постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/299/16 та від 02.03.2017 по справі № 821/2243/15-а, яким визнано протиправним та скасовано рішення ОСОБА_1 міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 " Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона ".

Тобто, підставою про неможливість надання спірного витягу з нормативної грошової оцінки на спірну земельну ділянку є скасування в судовому порядку рішення органу місцевого самоврядування стосовно затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель 2013 р.

Натомість, відсутність відповідної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, як це зазначено в наказі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 17.11.2017 р. за № 283/0/7-17 " Про затвердження Інформаційних та Технологічних карток адміністративних послуг, які надаються Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області ", вказаний лист відповідача не містить.

При цьому, судом встановлено, що дійсно постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.08.2016 р. по справі № 821/299/16 визнано неправомірним та скасовано рішення ОСОБА_1 міської ради від 22.11.2013 р. № 1238 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та визнано нечинним рішення ОСОБА_1 міської ради від 31.03.2011 р. № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".

При цьому, постановою Суворовського районного суду м. Херсона від 24.01.2012 р. по справі № 2-а-6907/11, яку залишено без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 р. та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.12.2015 р., визнано нечинним рішення ОСОБА_1 міської ради від 31.03.2011 р. № 178 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", яким було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона та визнано нечинним рішення ОСОБА_1 міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".

Однак, суд відмічає, що відповідач не заперечує щодо чинності до теперішнього часу матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона, розроблені дочірнім науково - виробничим підприємством " Херсон - ГІС" акціонерного товариства " Херсон-Діпромісто" та затверджені рішенням ОСОБА_1 міської ради від 27.04.2000 р. № 186 " Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона", доказів зворотного суду не давав.

Щодо доводу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області про неможливість надати спірний витяг на підставі матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона, затверджених у 2000 році у зв'язку з застарілими факторами, які були використані при підготовці технічної документації, то суд не може їх прийняти до уваги з огляду на нижче вказане.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи, що вказаний довід відповідача не покладений в основу листа від 19.04.2018 р. за № 13-21-0,172-529/0/208-18 про неможливість надати ОСОБА_1 ОДА витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тому при вирішенні даного спору суд не має права надавати йому правову оцінку.

Крім того, суд вказує, що даний довід відповідача є виключно суб'єктивною позицією Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, яка не містить нормативного обґрунтування.

Будь-яких інших належних та допустимих доказів, що свідчать про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області не надано.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 р. № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV). Преамбулою даного Закону передбачено, що він спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (абз.2 ст.20 Закону № 1378-IV).

Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Відповідно до ст.1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ст.5 Закону № 1378-IV ).

Відповідно до частини 2 ст. 19 Закону України " Про адміністративні послуги" дії або бездіяльність посадових осіб, уповноважених відповідно до закону надавати адміністративні послуги, адміністраторів можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому законом.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що не надання ОСОБА_1 ОДА витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 2,9666 га по вул. Перекопська, 178-д, у м. Херсоні за відсутності на то законних підстав, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області допустило протиправну бездіяльність з надання адміністративних послуг, тому позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо вимоги позивача про зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області видати ОСОБА_1 обласній державній адміністрації витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510100000:01:001:0448 площею 2,9666 га, розташованої за адресою: м. Херсон, вул. Перекопська, 178д, то суд вказує про наступне.

Пунтком 4 частини 2 ст. 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. ( ч. 4 ст. 245 КАС України).

Відповідно до позиції Верховного Суду, яка сформована у постановах від 13 лютого 2018 року у справі № 361/7567/15-а, від 07 березня 2018 року у справі № 569/15527/16-а, від 20 березня 2018 року у справа №461/2579/17, від 20 березня 2018 року у справі №820/4554/17, від 03 квітня 2018 року у справі №569/16681/16-а та від 12 квітня 2018 року справа № 826/8803/15, дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за визначеними критеріями; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень; оскільки єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності не відповідає компетенції адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.

Суд звертає увагу, що наказом ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 17.11.2017 р. за № 283/0/7-17 " Про затвердження Інформаційних та Технологічних карток адміністративних послуг, які надаються Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області " чітко встановлено підстави про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, у разі наявності відповідної технічної документації з нормативно грошової оцінки земель та наявності сформованої земельної ділянки, готується витяг.

Проаналізувавши вищевказані приписи суд вважає, що довід відповідача щодо втручанням суду у дискреційні повноваження органу державної влади є помилковим, оскільки у разі настання визначених законодавством умов: відповідності заяви вимогам законодавства, відповідач зобов'язаний до вчинення конкретних дій - розглянути заяву у порядку та строки визначені законом та прийняти рішення у відповідності до чинного законодавства. Визначальним є те, що у кожному конкретному випадку звернення з заявою про видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, з урахуванням фактичних обставин, існує лише один правомірний варіант поведінки суб'єкта владних повноважень.

Відповідно до Конституції України держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (статті 13, 14).

Враховуючи, що судом визнано протиправною бездіяльність відповідача щодо невидачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, тому суд приходить до висновку, що ефективним способом поновлення порушених прав позивача є зобов'язання відповідача надати спірний витяг, оскільки в даному випадку суд жодним чином не втручається у такі повноваження відповідача та не підміняє у такий спосіб його компетенцію, а лише зобов'язує виконати обов'язок, передбачений ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", від виконання якого відповідач протиправно ухиляється.

Отже, зобов'язання вчинити ту чи іншу дію, від вчинення якої суб'єкт владних повноважень ухиляється, є належним способом судового захисту прав позивача та є гарантією їх дотримання.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить із наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що у даних спірних правовідносинах позивач ОСОБА_1 ОДА виступає не як суб'єкт владних повноважень, а як юридична особа (суб'єкт господарювання), тому суд вважає, що сплачений позивачем судовий збір у сумі 1762,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 139, 159-163 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву ОСОБА_1 обласної державної адміністрації (місце знаходження 73003, м. Херсон, пл. Свободи, буд. 1, код ЄДРПОУ 00022645) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (місце знаходження 73036, м. Херсон, вул. Університетська, буд. 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі ОСОБА_1 обласній державній адміністрації витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до заяви від 13.04.2018 р.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати ОСОБА_1 обласній державній адміністрації витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510100000:01:001:0448 площею 2,9666 га, розташованої за адресою: м. Херсон, вул. Перекопська, 178д.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (місце знаходження 73036, м. Херсон, вул. Університетська, буд. 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 обласної державної адміністрації (місце знаходження 73003, м. Херсон, пл. Свободи, буд. 1, код ЄДРПОУ 00022645) сплачений судовий збір в сумі 1 762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві грн.) сплачний судовий збір в сумі

за рахунок його бюджетних асигнувань .

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

У зв'язку з тим, що п’ятий день з моменту проголошення резолютивної частини рішення є вихідним днем, тому повний текст рішення виготовлений та підписаний першим робочим днем 02 липня 2018 р.

Суддя Дубровна В.А.

кат. 6.2

Джерело: ЄДРСР 75072494
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку