open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2018 року

Луцьк

Справа № 803/711/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого – судді Андрусенко О. О.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Камінь-Каширського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 (далі – позивач, ОСОБА_1 П.) звернулася в суд з позовом до Камінь-Каширського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області (далі – відповідач, Камінь-Каширське об’єднане управління ПФУ) про визнання дій протиправними щодо непроведення перерахунку та виплати з урахуванням положень частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад мінімальний стаж 15 років та зобов’язання провести перерахунок та виплату пенсії з 10.10.2017 року з урахуванням положень частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад встановлений стаж 15 років.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є потерпілою внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, перебуває на обліку в Камінь-Каширському об’єднаному управлінню ПФУ та отримує пенсію за віком на підставі Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та статті 55 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. Постановою Любешівського районного суду Волинської області від 26.09.2011 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2013 року, зобов’язано Управління ПФУ в Любешівському районі Волинської області провести перерахунок та виплату пенсії з 27.01.2011 року відповідно до вимог частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожен рік роботи понад встановлений стаж – 15 років. У зв’язку з прийняттям 03.10.2017 року Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії” позивачці змінено частково умови нарахування пенсії і припинено виплату доплати за понаднормовий стаж в розмірі, визначеному постановою Любешівського районного суду Волинської області від 26.09.2011 року. На заяву позивачки Камінь-Каширське об’єднане управління ПФУ листом від 11.12.2017 року повідомило, що підстави для проведення перерахунку пенсії відповідно до частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” відсутні, а вказану вище доплату їй перераховано згідно статей 27, 28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Такі дії позивач вважає протиправними та просить зобов’язати Камінь-Каширське об’єднане управління ПФУ провести перерахунок та виплату пенсії з 10.10.2017 року з урахуванням положень частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи понад встановлений стаж – 15 років.

Ухвалою суду від 07.05.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в даній справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

У відзиві на позовну заяву відповідач позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що на виконання постанови Любешівського районного суду Волинської області від 26.09.2011 року позивачу проведено перерахунок та виплату пенсії згідно з частиною другою статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, починаючи з 27.01.2011 року. З 11.10.2017 року набрав чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії” №2148-УІІ від 03.10.2017 року, яким пункт 2 статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” доповнено словами і цифрами “у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Цією нормою передбачено обчислення пенсії за двоскладовою формулою: частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом (до 01.01.2004 року), визначається відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після 01.01.2004 року, відповідно до цього Закону. Розмір пенсії визначається згідно із статтею 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, а доплата за понаднормовий стаж – згідно зі статтею 28 цього ж Закону, якою передбачено, що за кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам та понад 30 років жінкам (для пенсій, призначених до 01.10.2011 року – понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам), пенсія за віком збільшується на 1 % розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, але не більше як на 1 % мінімального розміру пенсії за віком. Відповідач вважає, що частина друга статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, якою визначено право на пенсію для громадян, віднесених до категорії 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як 20 років для чоловіків і 15 років для жінок, із збільшенням пенсії на 1% заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, застосовується лише при обчисленні частини пенсії за першою складовою відповідно до частини другої статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Зі вступом у дію Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії” № 2148-VІІ від 03.10.2017 року позивачу проведено перерахунок пенсії згідно до норм чинного законодавства. Розмір пенсії позивачки до проведеного перерахунку становив 3677,10 грн., а після перерахунку склав 5575,44 грн. У зв’язку зі змінами до частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” чергове проведення перерахунку пенсії позивачки за рішенням суду спричинить зменшення розміру даної виплати до 1770,13 грн., а тому проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з врахуванням вказаних норм є недоцільним. Просив у задоволенні позову відмовити.

У відповіді на відзив позивач просила залишити поза увагою заперечення відповідача проти адміністративного позову. Зазначила, що має право на отримання пенсії в повному розмірі відповідно до частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, оскільки вона обрала умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, встановлені у тому числі вказаним законом, подавши відповідну заяву до органу пенсійного фонду. Просила позовні вимоги задовольнити повністю.

У запереченнях відповідач зазначив, що для перерахунку пенсії за рішенням суду відповідно до вимог частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із вступом в дію Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій” №2148-VІІ від 03.10.2017 року немає підстав, оскільки призначення та перерахунок пенсії позивачки, що мав місце до 01.10.2017 року проводився на основі частини першої статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Згідно з частиною п’ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи відсутність клопотань учасників справи про розгляд справи в судовому засіданні, суд дійшов висновку про розгляд даної справи в письмовому провадженні без повідомлення (виклику) сторін.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно - правових відносин з метою ефективного захисту прав та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зі змісту частини 3 статті 23 Загальної Декларації прав людини, пункту 4 частини 1 Європейської Соціальної хартії та частини 3 статті 46 Конституції України випливає, що кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист за роки важкої праці та шкідливих робіт, яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 має статус особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи (І категорія), що підтверджується копією посвідчення серії А №104973.

З 1992 року позивачці призначено пенсію за віком на підставі статті 12 Закону України “Про пенсійне забезпечення” та статті 55 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

Постановою Любешівського районного суду Волинської області від 26.09.2011 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2013 року, визнано протиправними дії управління ПФУ в Любешівському районі Волинської області щодо відмови в проведенні розрахунку на збільшення пенсії ОСОБА_1 на один процент заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 15 років; зобов‘язано Управління ПФУ в Любешівському районі Волинської області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 27.01.2011 року відповідно до вимог частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений стаж 15 років.

24.11.2017 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача з заявою, в якій просила надати у письмовому вигляді роз’яснення щодо нарахування її пенсії з вересня по листопад 2017 року та вказати щодо нарахування надбавки до пенсії за понаднормовий стаж відповідно до частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

Листом від 11.12.2017 року № 1984/70-01 Камінь-Каширське об’єднане управління ПФУ повідомило позивача про те, що з 01.10.2017 року перерахунок розміру пенсії позивачки проведено відповідно до вимог чинного законодавства. Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії” №2148-УІІ від 03.10.2017 року пункт 2 статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” доповнено словами і цифрами “у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Частиною другою статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” передбачено обчислення пенсії за двоскладовою формулою: частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом (до 01.01.2004 року), визначається відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після 01.01.2004 року, відповідно до цього Закону. Розмір пенсії визначається згідно із статтею 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, а доплата за понаднормовий стаж – згідно зі статтею 28 цього ж Закону, якою передбачено, що за кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам та понад 30 років жінкам (для пенсій, призначених до 01.10.2011 року – понад 25 років чоловікам і 20 років жінкам), пенсія за віком збільшується на 1 % розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, але не більше як на 1 % мінімального розміру пенсії за віком. Відтак, частина друга статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, якою визначено право на пенсію для громадян, віднесених до категорії 1, 2, 3, 4, за умови стажу роботи не менш як: 20 років для чоловіків і 15 років для жінок, із збільшенням пенсії на 1 % заробітку за кожний рік роботи встановлений цим пунктом стаж, застосовується лише при обчисленні частини пенсії за першою складовою відповідно до частини другої статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування”. Пенсія позивачу призначена та виплачується згідно Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступне.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я визначає Закон України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” №796-XII від 28 лютого 1991 року (далі – Закон №796-XII), який також створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення.

Згідно зі статтею 55 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Також цією статтею передбачено, що призначення та виплата пенсій названим категоріям провадиться відповідно до Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” і цього Закону.

Статтею 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” встановлені пільги щодо обчислення стажу роботи (служби). Так згідно з пунктом 2 цієї статті право на пенсію в повному розмірі мають громадяни, віднесені до категорій 1, 2, 3, 4 за умови стажу роботи не менш як: чоловіки - 20 років, жінки - 15 років, із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад встановлений цим пунктом стаж, але не вище 75 процентів заробітку, а громадянам, які відпрацювали за списком №1, чоловіки - 10 років і більше, жінки - 7 років 6 місяців і більше - не вище 85 процентів заробітку.

11.10.2017 року набрав чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсії” №2148-VIII від 03.10.2017 року, згідно із пунктом 3 частини другої розділу І якого пункт 2 статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” доповнено словами і цифрами: “у разі призначення пенсії на умовах частини другої статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Згідно з частиною другою статті 27 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону. При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, пенсії або аналогічної виплати, встановленої в інших державах, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі встановлюється з урахуванням зазначених сум.

Абзацом 2 цієї частини встановлено, що за кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, передбаченого абзацом першим цієї частини. Наявний в особи понаднормовий страховий стаж не може бути обмежений.

Системний аналіз вказаних правових норм свідчить про те, що призначення та виплата пенсій особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, провадиться за нормами Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” і з урахуванням додаткових пільг, встановлених Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. Іншими словами, норми спеціального закону в даному випадку застосовуються субсидіарно із нормами загального закону, доповнюють і конкретизують їх.

Відповідно до цього для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, розрахункова величина, визначена у абзаці 2 частини першої статті 28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (понаднормовий страховий стаж) має пільговий характер і визначена в пункті 2 статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

Верховний Суд України у постанові від 20.09.2016 року у справі № 21-1255а16 висловив свою позицію стосовно того, що особам, яким призначена пенсія за віком відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” зі зменшення пенсійного віку відповідно до статті 55 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, перерахунок пенсії має здійснюватися за кожний повний рік стажу роботи понад установлений для них мінімальний трудовий стаж для призначення пенсії (15 років - для жінок і 20 років - для чоловіків) шляхом збільшення пенсії на відсоток заробітку за рік.

Наявними матеріалами справи підтверджено, що позивач віднесена до потерпілих від Чорнобильської катастрофи (категорія 1), перебуває на обліку у Камінь-Каширському об’єднаному управлінні ПФУ. Обставини справи свідчать про те, що позивач фактично обрала умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, встановлені спеціальним Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. Позивач отримує пенсію за віком відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та статті 55 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. При цьому загальний страховий стаж позивачки склав 46 років 01 місяць 03 дні, коефіцієнт стажу становить 0,46083.

Відтак, позивач не лише має право на пенсію у повному розмірі як особа, віднесена до потерпілих від Чорнобильської катастрофи категорії 1, а й право на збільшення такої пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад стаж, встановлений у пункті 2 статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, тобто понад 15 років.

Внесення змін до частини другої статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” не могло бути підставою для відповідача для здійснення перерахунку пенсії позивача без урахування пункту другого статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” та невиконання судового рішення.

З урахуванням вищевикладеного суд дійшов висновку, що дії відповідача щодо проведення з 01.10.2017 року перерахунку та виплати пенсії без врахування пільг, встановлених пунктом 2 статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, не відповідають критеріям правомірності, встановленим у частині другій статті 2 КАС України, порушують права та законні інтереси позивача. Тому позовні вимоги про зобов’язання відповідача провести позивачу перерахунок та виплату пенсії з урахуванням її права на збільшення такої пенсії на один процент заробітку за кожний рік роботи понад стаж, встановлений у пункті 2 статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, підлягають до задоволення повністю із вказаної дати.

Керуючись статтями 243 – 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Камінь-Каширського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області щодо непроведення перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 з врахуванням вимог пункту другого статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожен рік роботи понад мінімальний стаж 15 років.

Зобов’язати Камінь-Каширське об’єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області (44500, Волинська область, місто Камінь-Каширський, вулиця 1 Травня, 1А, ідентифікаційний код 41248058) провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 (44200, Волинська область, смт. Любешів, вулиця Бондаренка, 68, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) з 10 жовтня 2017 року, з врахуванням вимог пункту другого статті 56 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” із збільшенням пенсії на один процент заробітку за кожен рік роботи понад встановлений стаж 15 років.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

ОСОБА_2 Андрусенко

Джерело: ЄДРСР 75071286
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку