ПОСТАНОВА
Іменем України
26 червня 2018 року
Київ
справа № 420/1232/16-а
адміністративне провадження №К/9901/15703/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Чебанова О.О., Сіваченка І.В., Шишова О.О. від 21.12.2016 у справі № 420/1232/16-а за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.,
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом про визнання противоправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови в перерахунку пенсії з врахуванням винагороди за участь в антитерористичній операції. Просив зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити перерахунок призначеної пенсії з урахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманих ним сум щомісячної додаткової грошової винагороди за участь в антитерористичній операції на загальну суму 89146,78 грн.
Постановою Новопсковського районного суду Луганської області від 20 жовтня 2016 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо відмови ОСОБА_2 у здійсненні перерахунку пенсії з врахуванням винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції на загальну суму 89146,78 грн.
Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити перерахунок ОСОБА_2 призначеної пенсії з урахуванням у складі грошового забезпечення, з якого призначається пенсія, фактично отриманої ним суми щомісячної додаткової грошової винагороди за участь в антитерористичній операції за період з 26.06.2014 по 06.11.2015 у сумі 57973,00 грн., з якої утримувався єдиний соціальний внесок, а також винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції за періоди червень-жовтень 2014 року та грудень 2014 року в загальному розмірі 31173,78 грн., з якої підлягає утриманню єдиний соціальний внесок, на загальну суму 89146,78 грн., з 07.11.2015 (з моменту призначення пенсії).
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року рішення суду першої інстанції скасовано, у позові відмовлено.
У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати постанову апеляційного суду, рішення суду першої інстанції залишити в силі.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що до грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, має бути включена сума винагороди за участь в антитерористичній операції, оскільки з неї сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Викладено прохання про розгляд справи у присутності позивача та його представника.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 24 січня 2017 року відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.
Справу передано до Верховного Суду.
Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.
Судами встановлено, що ОСОБА_2 звільнений з посади начальника Новопсковського районного відділу Головного управління МВС України у Луганській області наказом МВС України від 06.11.2015 №410 о/с.
З 07 листопада 2015 року позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області та отримує пенсію на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262-XII).
Пенсія обчислена з грошового забезпечення, визначеного на підставі наданих Новопсковським РВ ГУМВС України у Луганській області довідок, а саме: грошового атестату № 10 від 16.11.2015 та довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення з листопада 2013 року по жовтень 2015 року. Винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції в наданих довідках не зазначена.
Відповідно до довідки Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Луганській області № ВДЗ/1719/А від 28.01.2015 про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України позивач з 26.06.2014 по 03.07.2014, з 29.08.2014 по 05.09.2014, з 26.09.2014 по 03.10.2014 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Луганської області.
Згідно з довідкою Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Луганській області № ВДЗ/6475/А від 30.06.2015 про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України з 04.10.2014 по 30.06.2015 (станом на 30.06.2015) ОСОБА_2 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Луганської області.
Як вбачається з довідки Новопсковського районного відділу ГУМВС України в Луганській області №4/111/40-2016 від 16.03.2016 позивачу була нарахована та виплачена винагорода за безпосередню участь в антитерористичних операціях за період проходження служби у Новопсковському РВ ГУМВС України в Луганській області з 26.06.2014 по 06.11.2015, яка становить у загальному розмірі 57973 грн. З винагороди за безпосередню участь в антитерористичних операціях утримувався податок з доходів фізичних осіб 15% (який відповідно до постанови КМУ від 15.01.2004 №44 компенсувався), військовий збір 1,5%, єдиний соціальний внесок 2,6%.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 13.06.2016 (справа № 812/274/16) було стягнуто з ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу Головного управління МВС України в Луганській області на користь ОСОБА_2 винагороду за безпосередню участь в АТО за червень-жовтень 2014 та грудень 2014 та грудень 2014 в загальному розмірі 31173,78 грн.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 08.08.2016 у справі № 812/274/16 на заяву ліквідаційної комісії Новопсковського районного відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області вищезазначене судове рішення було роз'яснено та зазначено, що сума, яка підлягає стягненню з Новопсковського районного відділу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Луганській області у загальному розмірі 31173,78 грн. зазначена без урахування утримань, які повинні бути проведені згідно діючого законодавства.
Згідно з листом Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 18.05.2016 №190/П-11 позивачу було відмовлено у включенні винагороди за безпосередню участь в АТО до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється розмір пенсії, у зв'язку з тим, що винагорода за безпосередню участь в АТО не входить до переліку складових грошового забезпечення, передбаченого Законом № 2262-XII та п. 7 Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393.
Дії Головного управління Пенсійного фонду України у Луганській області ОСОБА_2 оскаржив до суду.
Задовольняючи позов, Новопсковський районний суд Луганської області виходив з того, що винагороди за участь в АТО, з якої сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, відноситься до складу грошового забезпечення військовослужбовців, з розміру якого обчислюється пенсія.
Суд апеляційної інстанції мотивував скасування рішення суду першої інстанції та відмови в позові тим, що відповідно до Закону № 2262-XII, Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393, з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 13.05.2015 по справі № 4-рп/2015, зазначена винагорода не має системного характеру, а залежить від певних обставин, не є щомісячною, її розмір нефіксованих, тому вона не включається до грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія.
Перевіряючи правильність встановлення обставин справи судами першої та апеляційної інстанцій та їх висновків, колегія суддів зазначає наступне.
Частиною 3 статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей» пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії.
Постановами Кабінету Міністрів України від 04.06.2014 № 158 «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2014 рік, та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» та від 31.01.2015 № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій встановлена грошова винагорода за участь в антитерористичних операціях» встановлена грошова винагорода за участь в антитерористичних операціях.
Зазначена грошова винагорода виплачується особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, правоохоронних органів, які приймають безпосередню участь в антитерористичних операціях з 1 травня 2014 року в розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення та заробітної плати, але не менш ніж 3000 гривень, у розрахунку на місяць, а у 2015 році розмір винагороди визначається виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3 тис. гривень на місяць.
Виплата винагороди здійснюється також під час перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров'я у зв'язку з пораненнями (контузіями, травмами, каліцтвами), отриманими під час участі у зазначених операціях і заходах.
Таким чином названа грошова винагорода відноситься до складу грошового забезпечення осіб, які приймають участь в АТО постійно з часу її запровадження, і має щомісячний характер.
Як встановлено судами та стверджено довідкою Новопсковського районного відділу ГУМВС України в Луганській області №4/111/40-2016 від 16.03.2016 позивач фактично отримував вказану винагороду та з неї утримувався єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а тому колегія суддів підтримує висновок Новопсковського районного суду Луганської області про включення її до складу грошового забезпечення, з якого здійснюється обчислення пенсії за вислугою років.
Висновок суду апеляційної інстанції є хибним, рішення прийнято з порушенням норм матеріального права, тому воно підлягає скасуванню.
Крім того, судами попередніх інстанцій не враховано наступне.
Відповідно до статті 43 Закону № 2262-XII призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 1-2 цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України.
Порядком № 3-1 установлено, що заяви про призначення пенсії за вислугу років особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України.
Пунктом 7 Порядку № 3-1 передбачено для призначення пенсії необхідність подання серед інших документів грошового атестату, або довідки про розмір грошового забезпечення, а також довідки про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби.
Відповідно до п. 12 Порядку № 3-1 уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 2), ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.
Орган Пенсійного фонду України не може самостійно, без наявності відповідної довідки, визначати розмір і види складових грошового забезпечення, з яких здійснюється обчислення розміру пенсії.
Як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, пенсія позивачу була призначена з урахуванням грошового атестату № 10 від 16.11.2015 та довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення з листопада 2013 року по жовтень 2015 року.
Винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції зазначена лише в довідці від 16.03.2016 №4/111/40-2016 в сумі 57973,00 грн., в той час як судом першої інстанції покладено обов'язок на відповідача врахувати при обчисленні пенсії цю винагороду в сумі 89146,78 грн.
Факт подання до органу Пенсійного фонду України довідки про винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції, яка належала до виплати позивачу відповідно до постанови Луганського окружного адміністративного суду від 13.06.2016, судами не розглядався.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає за необхідне скасувати рішення судів повністю.
Водночас, для ухвалення рішення по суті позовних вимог з урахуванням наведеного вище необхідно повно, всебічно та об'єктивно дослідити всі докази у справі та дати їм належну оцінку, зокрема, щодо наявності у органа Пенсійного фонду України відповідних довідок про розмір винагороди, яка виплачена позивачу за безпосередню участь в антитерористичній операції.
За таких обставин справа після скасування усіх постановлених у ній судових рішень має бути передана на новий розгляд до суду першої інстанції.
Керуючись статтями 345, 349, 353, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково, постанову Новопсковського районного суду Луганської області від 20 жовтня 2016 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року скасувати.
Справу № 420/1232/16-а за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
А.Ю. Бучик
М.М. Гімон
Л.Л. Мороз
Судді Верховного Суду